22 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM Nis 1937), 22 Nisan ia Madrid fasılasız bombardıman ediliyor, ölü ve yaralı çoktur Cumhuriyet kıtaatı Toledonun üç kilometre yakınına kadar geldi Madrid 21 (A.A.) — Sabahin altı- | sındanberi payitaht, fasılasız şiddetli bir bombardımana maruz bulunmak- tadır. Birçok ölü ve yaralı vardır. Andujar 21 (A.A.) — Şehir asilerin tayyareleri tarafından 4 defa bombar- dıman edilmiştir. Nüfusça telefat yok- tur, zira ahalinin ekserisi şehri terket- miş bulunuyordu. Madrid 21 — Havas ajansının mu- habiri bildiriyor: Tahkiki mümkün olmamış bulun- makla beraber, cumhuriyet kıtaatının Toledoya üç kilometre mesafede ol- duğu temin edilmektedir. Bazı nok- talarda, cumhuriyetçi ön müfrezeler | şehir banliyösunun ilk evlerine gir- | miş bulunuyor. Hükümet kuvvetlerinin bir muvaffakıyeti Valencia 21 (A.A) — Dün Tervel | cephesinde saat 10 da Tervel'in şima- | garbisinde ve 18 kilometre mesafe- de kâin Celabas kasabasının zaptı ile neticelenen bir taarruz icra & edilmiştir. Cumbhuriyetçilerin topçu kuvvetle- rinin bir mania ateşi ile himaye edi- len kuvvetleri öğleden biraz Sonra Celebası tamamen işgal etmişler ve kasabanın önünde hatlar vücuda ge- tirerek Teruel'den Calatagub'a giden yola ve Teruel-Saragosse'e demiryolu- na hâkim bir vaziyet simışlardır. Cumhuriyetçilerin . bombardıman ve avcı tayyare filoları asilerin siper- tor- lerine Oo ve (o Blokhavzlarına piller atmak süretile viye etmişlerdir. Asilerin alelâcele kaçmış ve mühim mikdar- da harp malzemesi bırakmıştır. Guadalajara mıntakasında, cum- huriyetçilerin tayyareleri, Siguenza istasyonu İle 'Torrinos istasyonunu bombardıman etmiştir. Bask cephesinde asilerin tayyare ve topçu kuvvetlerinin iştirakile yap- mış oldukları şiddetli bir taarruz tar- dedilmiştir. Asiler, ağır zaylata uğramışlardır. Cumbhuriyetçiler.bir şehri işgal etti Andujar 21 (AA) — Cumhuri- yetçiler Cerro Blano bölgesinde tek- Tar İlerlemeğe başlamışlar ve bu şeh- ri işgal etmişlerdir. İlk müfrezeler Delmed'in 8 kilometre doğusuna var- mışlardır. Düşman 60 esir ve mü- him mikdarda malzeme bırakmıştır. Başvekilimizin Londra seyahati Londradan dönüşte bazı Avrupa şehirlerini ziyaret etmesi muhtemel & Ankara 21 İngiliz kralının tac giyme merasiminde hazır bulunmak çin ekspresle 6 mayısta Londraya ha- ceğini bildirmiş olduğum | ismet İnönüne, General Kâzım Urbay, Anıhal Şükrü Okan, hususi kalemi mahsus müdürü B. Vedid ile iki maliyet memuru refakat edecektir. Tac giyme merasiminden sonra Başvekilimizin muhtelif Avru- pa merkezlerine ve ezcümle Parise uğraması muhtemeldir. 'Tac giyme merasimi münasebetile yapılacak de- niz şenliklerine iştirak edecek olan | Kocatepe muhribi, pazar ve yahut pa- zartesi günü limanımızdan Londraya yola çıkacaktır. j İngiliz - Italyan (Karadeniz vapuru gerginliği Italya, taç giyme merasi- mine heyet göndermiyor Londra 21 — Habeşistan ilhakının tanınması meselesinden dolayı İngil- tere ile İtalya arasındaki münasebet- lerin bozukluğu taç giyme merasi- minde bir İtalyan mümessilinin bu- Junmaması şeklinde tecelli edecektir. Fakat Grandi, Westminster'de yapı- Jacak merasime iştirak edecek ve İtal- ya merasimde ancak bu suretle tem- sil edilmiş olacaktır. Spithed'de yapılacak deniz geçid resmine hiçbir İtalyan harp gemisi iştirak etmiyecek ve İtalyan radyola- Tahrandaki ticaret (o heyetimiz cumartesiye hareket ediyor Ankara 21 (Telefon) — Bay Cemal Hüsnünün riyasetindeki ticaret he- yetimiz cumartesi günü Tahrandan hareket edecektir, Türkiye ile İran arasında İransit, tayyare ve baytarlık mukaveleleri dün İran hariciye vezirile B, Cemal Hüs- nü arasında imzalanmıştır. İtalyanın nüfusu Roma 21 (A.A.) — 1936 senesinde yapılan tahriri nüfus neticesinde ey Ea ie İ ne Hariciye veki Irak Hariciye nazırının ziyareti B. Naci Aseli Ankarada üç gün kaldıktan sonra stanbula gelecek Ankara 21 — ekspresile buraya gelerek üç gün ka- acağımı bildirmiş olduğum Irak hari- tiye nazırı Dr. BN Aselinin şerefi- iz tarafından pa- zartesi akşamı bir akşam ziyafeti ve süvare verilecektir, Salı günü akşamı da Irak sefaretinde ziyafet ve süvare verilecektir. Misafir nazır, ile burada yapılacak konuşmalar iki komşu memleket arasındaki dostluğun daha ziyade kuvvetlendirilmesi etrafında cereyan edecektir. B. Naci Aseli çar- şamba günü İstanbula hareket ede- cektir. esi günü Toros Ispanyaya gitti Madrid Türk el elçiliğine sığınan Franko taraftarı Ispanyollar Türkiyeye getirilecek Ankara 21 (A.A) — İstihbaratımı- olan takriben 700 - 800 kadar gene- ral Franko tarafları İspanyolun tah- liyesi şekilleri tekarrür etmiş ve bu mültecilerin hiç bir ârızaya uğrama- dan sahile nakillerine Valansda bu- lunan İspanyol cumhuriyet hükü- meti muvafakat eylemiştir. Bu İs- panyolları Türkiyeye nakletmek üze- re Karadeniz vapuru dün İspanyaya hareket etmiştir. Denizyolları idaresinde değişiklik yok Ankara 21 (A.A) — 20 nisan ta- rihli bir akşam gazetesinde Denizyol- Jarı idaresinde bazı değişiklikler ya- ve müdür B. Sadettinin baş- bir vazifeye tayin edileceği. ilâh hakkında bir haber infişar ettiği gö- gömülür. De bilir Alin olim iInönüne telgrafı İstanbul 2 MA) — Reisicumhur Atatürk tarafından Başvekil İsmet İnönüne ancak İstanbulda değen reti aşağıdadır: «Aziz dost ve müttefikimiz Yugos- lavyanın millet ve ordusunun inti- zam ve kudreti hakkında vukubulan tebşiralınıza o derin memnuniyetle- rimle teşekkür eder sizin ve Arasın gözlerinden öperim.» telgraf su- ATATÜRK Hudud haricine çıkarılan Sual. Remzi Dahiliye vekili dün Mecliste mühim beyanatta bulundu ve çok alkışlandı Ankara 21 (Telefon) Büyük Millet Meclisinin bugünkü toplantı” sında, İlalyan tabiiyetine girdiğin- den dolayı Konya istiklâl mahkeme- si kararile ailesile birlikte milli hu- dut dışına çıkarılan Suad Renizinin Türk vatandaşlığına kabulünün mu- vafık olup olmıyacağına dair bir ka- rar verilmesi hakkındaki Başvekâlet tezkeresi ve Adliye, Dahiliye encü- menleri mazbataları okundu. Da- hiliye vekili ve Parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya bu münasebetle be- yanalta bulunarak, Dahiliye vekâületi- nin bu işle güyet hassas ve dikkatli hareket ederek bir karar verdiğini söyledikten sonra sözünü istiklâl mahkemesine intikal ettirerek ezcüm- le dedi ki: — Karşımızda gördüğümüz tek bir âbide vardır. O günkü kötü ve fena halden çıkarılmış önümüzde büyük bir Türkiye âbidesi vardır, Biz o fe- na ve güç anların böyle büyük bir âbideye inkılâp etmesini, o günkü istiklâl mahkemelerinin: aldıkları rarlâra medyunuz. Bu borcu, haya- tamızda tarihe karşı her vesile ile her gün ödemeğe mecburuz, (Duima sesleri) B. Şükrü Kaya, istiklâl mahkeme- since verilen karara karşı ufak na- zariyatı hukukiye ile İtiraz etmeğe Dahiliye vekâletinin ve hükümetin nefsinde salâhiyet görenlediğini söy- ledi ve Kadisenin bir şahıs üzerin de olduğuna işâret ettikten sonra be- yanatını şöyle bitirdi: — Meclisi âli kabul buyurursa; müştereken veya encümenlere hava: le buyurursanız hakikaten mesele gerek nazari, gerek bizim bünyemiz itibarile teayyün ve tebellür eder ve huzuru âlinize daha olgun ola- rak gelir, o vakit hükmünznü daha geniş vermiş olursunuz. (Muvafik sesleri). Bundan sonra Tuznamede mevcut diğer maddelerin müzakeresine ge- çilerek bunlardan erazi tahriri hak- kındaki kanuna ek kanun Jâyihası ile Kamutay memurları teşkilâtı ve vazifelerine, satın alınan Şark de- miryolları imtiyazı ile şirkete alt malların tesellüm ve işletme mua- melelerine ait kanun lâyihalarının birinci müzakereleri yapılmış ve iç- timaa nihayet verilmiştir. Kâğıd paralar Yeni basılacak paraların nümuneleri haz hazırlandı Ankara 21 XTelefonla) — Cum- huriyet Merkez bankası yeni harfler- le yeniden bastırılması kararlaştırı- lan kâğıd paralarımızın nümunele- rini hazırlamıştır. Yeni paralarımız bugünkü parala- nmızdan daha küçük kıtada ola- cak, bir yüzünde Atatürkün resim- leri ve diğer yüzünde de memleke- timize ait manzaralar ve inkılâbımı- zın remizleri bulunacaktır. Yeni paralar, müruru zamanla yıpranmıyacak kâğıdlar üzerine ba- sılacak ve çok zarif olacaktır. Hazırlanan nümüneler, ayni za manda paraların tab'ına nezaret olan. bir heyete tevdian Ve Dün Geceki ve Bu Sabahki Telegraflar ,Atatürkün Ismet Bu sabah Avrupadan gelen ekspres si Sirkeci garında karşılıyanlar, göz- lere dehşet veren bir manzara ile yüz- yüze gelmişler, lokomotifin tekerlek- leri arasında, pistonlarda ve daha ötede beride takılıp kalmış kırmızı et parçaları görmüşlerdir. Esasen bit saate yakın bir zanıan geciken trenin bu şekilde gelişi istasyondakileri büs- bütün telâşa düşürmüştür. Nihayet biraz s0» işin mahiyeti ânlaşıldı ve alâkadarların söylediği- ne göre, ekspresin bir devrilme tehli- kesi de geçirdiği tahakkuk etti. B. Semplon ekspresi yolda devrilme tehlikesi geçirdi Belgraddan hareketi gü- | nü çekilen ve müşarünileyhin eline | Tren dik bir inişte önüne çıkan 1l mandayı çiğnedi, mandaların etleri tekerleklere takıldı Ekspres, İsparta ile Sinekli arasına daki dik bir inişten inmekte iken yol üzerine 11 manda çıkmıştır. Hat üzerinden çekilmiyen bu mandy lardan birinin tren altına gitmesi İle diğerleri de devrilivermişler ve bu Şekilde parçalanan mandaların et4 leri lokömotifin muhtelif yerlerine tas kılı kalmışlardır, Makinistin söylediğine göre, mans daların mukavemetile tren devrilme tehlikesi geçirmiş, fakat bir hüsnü talih eseri olarak böyle bir facia vu kua gelmemiştir. Şaht ta iktisadi anlaşmadan bahsediyor B. Roosevelt bu hususta bazı şeyler düşünd söylemiş, fakat düşündüğü şeyleri anlatmamıştır Berlin 21 (A.A) — Hitlerin do- Zumunun * yıldönümü münasebetile İktisad nazırı B. Şaht söylediği bir nutukta nasyonal sosyalistliğin, ik- tidara U geldiğindenberi elde ettiği başarıları anlatmıştır. B. Şaht, ekonomik infirada müc- bir sebepler dolayısile gittiğini kay- dettikten sonra para siyaseti saha- sında Almanyanın ancak ve ancak mili paranın kurulmasını istihdaf eylediğini. söylemiş ve dünyadaki para karışıklığının ortadan kalkabilmesi için beynelmilel borçların, beynelmilel ekonomik münasebetlerin ve ipildat maddeler tevzialının makul bir Su- bağlanması icap ey ni ilâve etmiş ve demiştir ki: bir sureti tesviyeye biz dai- iki mesaide bulunmağı tek- Fakat plâtonik bazı mün- ferid tasvipler hariç olmak üzere hüs- nü niyetimiz mukabelesiz kaldı. Biz bizzat kendi membalarımıza terk edildik. Sancakta propaganda Binaenaleyh bunun neticesi ola- rak 4 senelik yeni plânımızı hazırla dık. Bu plân sayesinde bize hariç« ten gelen iptidai maddeler sıkıntısını azaltmak istiyoruz. B. Roossevelt'in sözleri > Vaşingten 21 (AA) — Reisicum- hur B. Roosevcit, Lansbury - Hit« ler mülâkatı hakkında gazetelere bes yanatta bulunmuştur. B, Roosevelt, iktisadi şeraltin ıslahına taraftar olduğunu söylemiş, yalnız bunun için düşündüğü usulü tasrih etmemiştir. B. Chamberlain,in Avam kamara | sında İngilterenin teslihat masarifle İ ne müteallik olarak yaptığı beya natlan bahseden Amerika relsicume huru, taarruzi maksatlarla silâh« lanan milletlerle sırf tedafüi ihtiyaç« lar dolayısile maatteessüf silâhlan. mak mecburiyetinde kalan milletler arasında k gözelilmesi' lâzım gel- diğini söylemiştir. Venedik mülâkatı Istihbarat zabiti iti Arap larla) B- Mussolini ile Şuşnig Türkleri biribirlerine düşürmek irmek istiyor Halep 21 (Hususi (Hususi muhabirimizden) — Kırıkhan istihbarat zabiti maiye- tindeki müsellâh efrad ile köyleri tef- tiş etmektedir. İstihbarat zabitinin maksadı, köylerde propaganda yap- maktır. Propagandanın parolası Şu- dur: Araplar ne isterlerse yapınız. Onlara sakın dokunmayınız ve aslâ siyasetle uğraşmayınız. İstihbarat zabiti bir taraftan bu propagandaları yaparken diğer taraf- tan da Arapları Türkler aleyhine tah- rik edecek hareketlerde bulunmakta» dır. Lâzkiye 21 (Hususi muhabirimiz- den) — Cerablus civarında şapka gi- yen Türkmenlerden birçok kimseler Siüldei tevkif edilmişlerdir. Merkez bankasının kârı Tevzi teklif edilen kâr yüzde - altılır Ankara 21 (Telefon) — Merkez bankasının 29 nisanda toplanacak 0- lan umumi heyete arzedilmek üzere hazırlanan rapora göre, bankanın be- şinci hesap yılındaki kârı iki milyon 200 küsür bin liradır. Ayni yıl için- de fevkalâde kârlardan toplanıp ka- nunu mahsus mucibince hususi ihti. yat akçesine ayrılan dört buçuk mil- yon lira da bu yektina kalırsa büne yoz kârı 7 milyona yaklaştığı anlar bugün Venedikte görüşecekler Venedik 21 (A.A.) — Düçe, bu ayın 22 sinde Venediğe gelecektir, Kendi sine Hariciye nazırı Kont Ciano ile matbuat ve propaganda nazırı Alfleri refakat edecektir. Düçe, Avusturyg Başvekili B. Şuşnigi karşılamak üzere Santa Lucia istasyonuna gidecektim, B. Şuşnig ile Hariciye nazırı B. Sch» midt ve maliyetleri, Danleli oteline ine ceklerdir. | Mülâkatlara gelince bunlar, ya 22 nisanda Venediğe gelecek olan hür kümet reisinin Aurora yatında ve yap hut hükümet sarayının büyük salo. nunda icra edilecektir. Görüşmeler$ 23 nisan cuma günü de devam edile cektir, Avusturya Başvekili ile B, Behmidt, ayni günde saat 16 da Vie yanaya hareket edeceklerdir. Franko tavassut . kabul etmiyor Nihai zafere kadar harbe devam edecekmiş Salamanca 21 (A.A.) — Salahiyete tar mahfiller, İspanyol harbinde biğ tavassut ve bilhassa bitaraf bir hükü- met teşkili için ecnebi memleketlerde yapılan telkinler dolayısile hayretle rini izhar etmekte ve bu telkinlerin kabul (edilmiyeceğini kaydederek YPranko kuvvetlerinin kati ve tam bi?