3 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 3 Mayıs 1987 Bilbaonun boşaltılması hazırlığı ilerliyor Ingiltere şimdiden bu limana bir harb gemisi gönderdi Vitoria 2 2 (AA) —- Havas ajansı Londra 2 — İngiltere, Fransanın yardımile Bilbaodaki kadın, ihtiyar Ye çocukları şehirden çıkarmağa ve vapı rla başka yere nakletmeğe karar vermiştir. General Franko bu- | nu kabul etmese bile İngütere pro- testoyu nazarı dikkate almıyacak, İn- giliz. filosu tahliyeye iştirik ede cek gemileri himaye edecektir. Bir İngiliz torpido muhribi şimdiden Bil- bao limanına gitmiştir. Bilbao ? Asilerin otayyareleri Bilbaoyu ve şehrin civanndaki mül- tecileri o bombardıman etmişlerdir. 'Tayyareler Hmandaki gemilere ve İngiliz torpidu muhribine de bom- ba atmışlardır. İngiliz muhribi mu- kabeleye hazırlanırken tayyareler çe- kilmişlerdir. Asilerin tebi Salamanca 2 (AA) — Umumi karargahın tebliğinde dün Frankist- ler tarafından zaptedilen o kasabala- | rın İsimleri sayılıyor. Tebliğde bundan başka, deniliyor ki: Madrid cephesinde işara değer bir şey yoktur. Cordoue cephesi: Marksist milisler, el humbaralarile taarruzlar yapmış- larsa da hiç bir netice elde edeme- mişlerdir. Aragon cephesi: Teruel mıntaka- sında hatlarımızda tashihat yaptık. Muhterem misafirimiz hareket etti Gördüğü samimi kabulden çok memnun Dost ve kardeş Irakın muhterem hariciye nazırı doktor Naci (oOElâsü dün de şehrimizde muhtelif gezintiler yapmıştır. Nazır öğleden evvel Perâ- palastan çıkarak otomobille Köprüye gelmiş ve refakatinde Irak sefiri bay Nari Şevket olduğu halde bir vapur- la Üsküdara geçmiştir. Muhterem misafirimiz öğleye kadar Üsküdar ve civarını gezmiş ve tek- rar vapurla Köprüye dönerek sefirle birlikte Maçkadaki Irak sefarethane- sine gitmişlerdir. Naci oElâsil dün öğleye yemeğini sefarethanede ye- miştir. Öğlöden sonra bir müddet is- tirahati müteakip tekrar gezmeğe çı- kan misafirimiz bu defa otomobille Büyükdereye kadar gidip gelmiş ve akşam üzeri otele dönerek istirahate çekilmiştir. Misafirimiz bu sabahki Toros eks- presile Bağdada hareket etmiştir. Dost ve kardeş memleketin hariciye nazırı İstanbuldan merasimle uğur- lanmıştır. Doktor Naci ElâMi Türkiyede gör- düğü samimi kabulden dolayı pek mütehassis olduğunu tekrar tekrar söylemiştir. | Rumen ordusu Fransız silâh fabrikaları silâh ve cephane verecek Bükreş 1 — Burada çıkan Adverul gazetesi, Rumen deniz ve hava donan- maları nazırı Radu Primesko'nun Pa- risi ziyaretinde Romanya ordusunun silâhlandırılması hakkında, bir anlaş- ma yapıldığını yazıyor. Anlaşmaya göre, Pransız silâh fabrikaları, Rumen ordusu İçin her türlü silâhı, askeri le- vazım ve mühimmalı temin edecek- lerdir. Bu fabrikalar, Romanyanın yaptığı bu siparişleri, geçiktirirlerse veya ifa etmezlerse Fransa hükümeti, kendi ihtiyat cepbanesinden bunla- rı temin edecektir. Bunlardan başka, Rumen pilot ve teknisyenleri Fransada talim göre- cekler ve böylelikle Romanya ordusu için temin edilecek motörlü kısımla” rın kullanışlarını öğreneceklerdir. i Si AE dün Bask cephesinde İleri hareketle- rine devam etmişlerdir. Bu kuvvet- Jer, Dermeo adındaki k bir Jima- nı ve dokuz kasabayı ele geçirmişler- dir. İtalyan yaralıları Londra 2 (AA) — Cebelüttarık- tan bildirildiğine göre, İspanyadaki son çarpışmalarda yaralanan 180 İtal- yanı hamil olan bir İtalyan vapuru Cebelüttarıktan geçmiştir. Bu y& ralılar, hastanelerin tamamile dolu olmasından dolayı İspanyada tedavi edilememişlerdir. Madrid gene bombardıman edildi Madrid 2 (A.A.) — Dün payitah- ta 200den fazla bomba düşmüş, yirmi kadar insanın ölmesine ve bir çok kimsenin yaralanmasına sebebi. yet vermiştir. Hükümet milislerinin bir muvaffakiyeti Andujar 2 (A.A) — Havas muha- birinden: Hükümet milisleri, saat | 1630 da Vierge dela Cabeza ma- bedini işgal etmişledir. e Bu «İkinci Alcazar» deniliyordu. Hi met erazisi içinde Frankislierin ye- göne mukavemet noktâsı idi, Ve 18 ağustos 1936 danberi içinde 1,200 kişi mahsur bulunuyordu. Bir köyde bir ev yıkıldı üç kişi öldü Kazaya sebeh deme Ki tay yalla” Aksaray 2 (Akşam) — Aksarayın Alanyurt köyünde bir ev yıkılmış, altında kalan üç kişi ölmüştür. Yık lan ev, 25 yaşlarında Ahmedindir. Ahmed. bu evi yeni yaptırmıştı. Da- mına kiremit yerine toprak döşeme- ği muvafık bulmuştur. Toprak ak- şam vakti dama çıkarılınış, fakat or- talık karardığından bunun yayık ması ertesi güne bırkılmıştar. Ahmed, 18 yaşındaki karısı Azmi- ye ve bir yaşındaki çocuğu ile aşa- Eıda uyurken geceleyin dam çök- müş, altında kalan karı koca ve ço- cukları ölmüşlerdir. Cumhuriyet müddeiumumisi B. Ali Barutçu kaza mahaline giderek tahkikat yapmıştır. Kazaya töpra- ğın yayılmayın bir yere ynğlmatınm sebep olduğu anlaşılmastır. Yangın bıylangıcı Beyoğlunda Bursa sokağında 33 numaralı İzzeddin oapartımanının dördüncü kalında 4 numaralı daire- den İki pencere arasındaki tahta- ların tutuşmasile yangın çıkmış, tah- talar kısmen yandıktan sonra söndü- rümüştür....,.,...,. | | Dük de Windsor Madam Simpsonla çarşamba veya perşembe günü vü evleniyor Paris 2 (A.A) — Paris. Midi, ya- zıyor: Düdö Vindsorun bu gece Avusturyada Saint Walgand'de kâin ikametgâhını terkederek Fransaya gideceği söylenmektedir. Dük, Pa. rise pazartesi günü öğleden sonra va- sl olmak niyetindedir. Pariste bir kaç sani kaldıktan sonra kara tari. “kile Cande şatosuna gitmek üzere yoluna devam edecektir. Dük, oraya pazartesi - salı gecesi vasıl olacaktır, Temin edildiğine göre sabık madam Simpson ve lâhik madam Wallis ile izdiyaçları haftanm ilk günlerinde ve en geç perşembe günü tesid olu- nacaktır. ; Riyaziye ıstılahları | Öz Türkçe karşılıkları tamamen tesbit edildi Ankara 2 (4kşam — 'Türk dili tet- kurumu iyaziye ıstılahlarının karşılıklarını tümamen tes- bi et Bu suretle dilimizde büyük bir da- va da halledilmiş bulunuyor. Kabul edilen öz Türkçe ıstılahlar he- men basılacak ve yeni ders yılından evvel muallimlere dağıtılacaktır Yeni ıstılahlara göre yeniden ha- Zirlanacak riyasiye Kitapları da yeni ders yılından evvel basılmış olacak- tır. Talim ve terbiye heyeti mektep- lerde okutturulacak yeni riyasiye ki- taplarını esasen hazırlamış bulun» maktadır. Nüfus sayımı Kati neticelerin neşrine devam ediliyor Ankara 2 (Akşam) — Bâşvekâlet istatistik umum müdürlüğü 1935 de yapılan genci nüfus sayımının kati ve mufassal neticelerini neşre devam etmektedir. Şimdiye kadar sayım ne- Üceleri neşredilen yilâyetlerin sayısı on beşi bulmuştur. Yirmi beş vilâye- te ald sayım neticeleri tesbit edilmiş olup bunlarda önümüzdeki mali yıl içinde bastırılacaklır. Geride kalan vi- Jâyetlerin sayım neticelerinin gelecek mali yıl içinde neşredilmesi temin &- dilecektir. Bu suretle 1938 yılı niha- yetinde sayım neticeleri tamamen neşredilecektir. İstatistik umum müdürlüğü tara# fından hazırlanmış bulunan külütr, ziraat, sanayi, maliye, hususi muha sebe ve belediye istatistikleri de yakın- da basılacaktır. İstatistik umum müdürlüğünce şimdiye kadar yapılan meşriyat 97 cidli bulmuştur. Başvekilin Londra seyahati Sofya 2 (Akşam) — İngiliz krah- nın taç giyme merasiminde bulun- mak üzere Londraya gidecek olan Türkiye başvekili İsmet İnönünün, mayısın altısında Sofyadan geçeceği bildiriliyor. İsmet İnönü Sofya istasyonunda başvekli Köse İvanot ve diğer Bulgar hükümet erkânı tarafından selâmla- nacaktır, Londraya gidecek Bulgar heyetine kralın biraderi prens Kiril riyaset edecektir, Avusturya cumhur reisi si Peştede Viyana ve Peşte hükü- metleri Küçük itilâfla müzakereye girişecekler Budapeşte 3 (Akşam) — Avustur. ya cumhurreisi.M, Miklas, bügün bu- raya gelecektir. Mâcar siyasi maha- filinde bu ziyaretin siyasi bir ehemmi- yeti haiz olduğu beyan edilmektedir. Maamafib, bu ziyaret esnasında Vi- yana ve Peşte hükümetlerinin Küçük İtmâr devletlerile müzakereye giriş- meleri meselesinin fetkik ve bu hu- susta bir ka karar ie verileceği söyleniyor. Bulgar o ordusu” 6 mayısta büyük bir geçid resmi yapacak Sojya 2 (Akşam) — Harbiye na- zarı general Lukof'un gazetelere va- ki olan beyanalına göre, bu sene Bul- gar ordusunun 6 mayısta Hdrellesteki bayrami mutantan bir surette kutla- nacaktır. Kralın huzurunda yapıla- cak büyük askeri geçid resmine piya- de, topçu, süvari, dananma kıtası, motörlü kısımlar ve tayyareler iştirak edeceklerdir. Askerin geçeteği caddelerde halk için, tribünler yapılıyor. Resmi geçide zabitler, ilk defa olarak yeni üni- formalarile iştirak edeceklerdir. Bu askeri bayram münesebetile, Kral Sof- ya gamizonü kıtaatına yeni sancak- Jar tevzi edecektir. izi debili Ingiltere ile Japonya , Çin işinde anlaşıyorlar | Bugünlerde iki hükümet arasında Landrada müzakerelere başlanacak Londra 3 (A.A) — Sunday 'Times gazetesi, Uzak doğuda İngiliz - Ja- pon İeşriki mesaisinin tekrar tesisi için yakında İngiliz hükümetile Ja- ponyanın Londra büyük elçisi arasın- da müzakerelere başlanacağını iddia ediyor. Gazeteye göre, büyük elçi, pek ya- kında Çinin ekonomik ve mali umranı meselesini müzakere edecek vaziyette olacağını müsteşara bildirmiştir. Ja- pon plânı mucibince, Japonya Çinin toprak bütünlüğüne riayete mecbur olacak ve Japonyanın şimali Çindeki ekonomik ve stratejik menfaatleri ta- nimacak, bununla beraber bu ha! Man- çukuo'nun tanınmasını behemehal iztilzam etmiş olmıyacak, Çine bir İn- giliz - Japon - Fransız - Amorika ikrazı yapılacak ve Çin İle Japonya arasında dostluk münasebatı daha sıkı kültür mmünasebellerile inkişaf oettirilecek- tir, Gazete, bu mahiyette bir Japon: plânının İngilterede ihtiyatlı olmakla keraber iyi karşılanacağını ve fakat İngilterenin ve Amerikanın müzahe- rTet ve muvafakatini almadan uzak doğu için hiç bir teşebbüste bulun- mıyacağını zânnetmektedir. 1 Mayıs her tarafta sükünet içinde geçti Nevyorkta 200 bin kişi nümayiş yaptı faşizm aleyhinde nutuklar söylendi Nev - York 2 (A.A.) — 1 Mayıs mü- nasebetile yapılması mutad olan şen- likler, bütün Amerika dahilinde ha- disesizce geçmiştir. Nev - Yorkda takriben 200,000 kişi- den mürekkep bir alay, Entemasyo- | nali terennüm ederek ve İspanya amelesine yardım edilmesi talebini natık bayraklar Laşıyarak şehrin cad- delerini dolaşmıştır. Geçidin sonun- | da amele liderleri, nümayişçilere hi- tahen nutuklar söylemişler ve faşiz- me hücum etmişlerdir. Fransada Paris 2 (AA) — Zabıta, dün Champs-Elysöes'de Etoile takı zaferi altındaki meşaleyi canlandırmak için oraya gelmiş olan nümayişçileri da- ıtmıştır. Zabıta, yollarına devam etmekten imtina eden birçok kimse- leri tevkif etmiştir. Dün saat 17 de Voltaire meydanın- da 1 Mayıs alayı Fransız sosyal fr. kasının daimi merkezinin bulundu- ğu bir kahvenin önünden geçerken ufak bir hadise olmuştur. Nümayiş- çiler, hasmane bir takım bağrışma- larda bulunmuşlardır. Bunun üzerine bir arbede çıkmış- tır. Bir iki sandalye kırılmıştır, Fa- kat patron, kahveyi kapalmış ve bu- nun üzerine sükünet teessüs etmiştir İngilterede Londra 2 (A.A.) — Dün akşum, 1 Mayıs münasebetile Haydpark'da sol cenah partileri tarafından tertib edil- miş olan nümayişe 60,000 kişi iştirak etmiştir. Bu rakkamın misli names- bukdur. Kabul edilen birçok karar suretle- rinde nakilyat ve kömür madenleri amelesinin grevleri tasvib olunmuş- tur. Mühim mikdarda polis kuvvetleri seferber edilmiş idi, fakat bu kuvvet- derin müdahalede bulunmalarına lü- zum hasıl olmamıştır. Filistin toplantısı geri kalıyor Ingiltere lâzım gelen raporları ve vesikaları hazırlıyamamış Cenevre 2 (A.A) — Milletler Ce- miyeti genel sekreterliği, mandalar komisyonunun Filistin (o meselesini tedkik edecek olan fevkalâde toplan- tısının 3İ mayısta yapılacağını ve İngilterenin talebi üzerine bunun baş- ka bir tarihe bırakıldığını bildirilmek- tedir, İngiltere, evvelce hesap edilmemiş olan bazı şerait dolayısile zamanın- da lüzumlu raporları ve kararları yeremiyeceğini ileri sürmüştür. İn- giltere, komisyonun toplantısı için kati bir tarih te tesbit eylememekte, iakat komisyonun temmuz sonlarına doğru toplanmasıum kabil olabilece- ğini ümit etmektedir. Hayaşi kabinesi intihabatta mağlüb olmasına rağmen çekilmiyecek Tokyo 3 — Hayaşi kâbinesi son mebus intihabında mağlüb olmasına rağmen ordunun itimad ve müzahe- Tetine güvendiği için istifa etmiyecek- tir. Hayaşi kabinesinin kanunu esasi hükümlerini çiğnemesinden endişe Hollivutta stüdyolar kapandı Sinema endüsirisinde çalışan 10 bin kişi grev yapıyor Hollivut 2 (A.A) — Sinema endüs- trisinde çalışan on bin işçi, eğer sen- Gikaları > tanınmazsa, grev ilân ede- ceklerini kati surette bildirmiştir. Dört sendika, yani dekoratörler, res- samlar, berberler ve desinatörler, grev ilânına şimdiden başlamışlar, stüdyolar önüne bekçiler ve gözcüler dikmişlerdir. , Aktörlerin bu greve işlirak edib etmiyecekleri daha belli değildir. Maamafih aktör - birliği, bu ihtimal üzerinde müzakerelerde bulunmuş- tur. i 'Bu birliğin idare heyetinde, Rovert Mongommery, James Cagney, Joan Cravford, Boris Karloff ye Chester Morris vardır. Hindistanda Ihtilâlcilerle yeni çarpışmalar oldu Londra 2 (A.A.) — Simlâdan air nan haberlere göre, Keysera vadi- sinde ihtilâleiler ile ikinci İngiliz « Hindli piyade fırkası arasında Vw kua gelen çarpışmada yüz kadar ih- tilâlei ölmüş, İngilizler ise dört ölü, ve on dört yaralı vermiştir. ii ki