3 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

3 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 2 sn —. Dün Geceki ve Bilbaonun boşaltılması hazırlığı ilerliyor Ingiltere şimdiden bu limana bir harb gemisi gönderdi Londra yardımile 1 şehirden çıkarmağa ve yere nakletmeğe General Franko bu- | se bile İngiltere pro- u nazarı dikkale almıyacak, İn- giliz filosu tahliyeye iştirik ede- cek gemileri himaye edecektir. Bir İngiliz torpido muhribi simdiden Bil- bap limanma giti ç Bilbao 2 — A tayyareleri Bilbaoyu ve şehrin civarındaki mül tecileri o bombardıman etmişlerdir. 'Tayyareler imandaki gemilere ve İngiliz torpidu muhribine de bom- ba atrmşlardır. İngiliz muhribi mu- kabeleye hazırlanırken tayyareler çe- kilmişlerdir. Asilerin tebliği Salamanca 2 (AA) — Umumi karargahın tebliğinde dün Frankist- ler tarafından zapiedilen kasabala- rın isimleri sayıhyor. Tebliğde bundan başka, deniliyor ki: Mâdrid cephesinde işara değer bir oktur üoue cephesi; Marksist milisler, baralarile taarruzlar yapmış- da hiç bir netler elde edeme mişlerdir. Aragon cephesi: Teruel mıntaka- sında hatlarımızda tashihat yaptık. Muhterem misafirimiz ' hareket etti Gördüğü samimi kabulden çok memnun Dost ve kardeş Irakın hariciye nazırı doktor Naci muhterem İ ralılar, hastanelerin tamamile dolu İ ta 200 den İ birinden: | 16,30 da İ | i k Elâsil | dün de şehrimizde muhtelif gezintiler | yapmıştır. Nazır öğleden evvel Pera- palastan çıkarak otomobille Köprüye gelmiş ve refakatinde Irak sefiri bay Naci Şevket olduğu halde bir vapur- Ja Üsküdara geçmiştir. Muhterem misafirimiz öğleye Kadar | şam vakti dama çıkanlınış, fakat or- Üsküdar ve civarını gezmiş ve tek- rar vapurla Köprüye dönerek se: birlikte Maçkadaki Irak sefarethane- sine gitmişlerdir. Naci OElâsil dün öğleye yemeğini sefarethanede ye- miştir. Öğleden sonra bir müddet is- tirahati müteakip tekrar gezmeğe çı- kan misafirimiz bu defa otomobille Büyükdereye kadar gidip gelmiş ve akşam üzeri otele dönerek istirahate çekilmiştir. Misafirimiz bu sabahki Toros eks- presile Bağdada hareket etmiştir. Dost ve kardeş memleketin hariciye nazırı İstanbuldan merasimle uğur- lanmıştır. Doktor Naci ElâMI Türkiyede gör- düğü samimi kabulden dolayı pek mütehassis olduğunu tektar tekrar söylemiştir. Rumen ordusu Fransız silâh fabrikaları silâh ve cephane verecek Bükreş 1 - — Burada çikan Adverul gazetesi, Rumen deniz ve hava donan- maları nazırı Radu Primesko'nun Pa- risi ziyaretinde Romanya ordusunun silâhlandırılması hakkında bir anlaş- ma yapıldığım yazıyor. Anlaşmaya göre, Fransız silâh fabrikaları, Rumen ordusu için her türlü silâhı, askeri le- vazım ve mühimmatı temin edecek- lerdir. Bu fabrikalar, Romanyanın yaptığı bu siparişleri, geçiktirirlerse veya ifa etmezlerse Fransa hükümeti, Trendi ihtiyat cephanesinden bunla- rı temin edecektir. Bunlardan başka, Rumen pilot ve teknisyenleri Fransada talim göre- cekler ve böylelikle Romanya ordusu için temin edilecek motörlü kısımla- rın kullanışlarını öğreneceklerdir. le | Vitoria 2 (AA) -- Ha ajansı muhabirinden: Frankist kuvvetler, dün Bask cepi le ileri hareketle- rine devam et erdir. Bu kuvvef- ler, Dermeo adındaki ufak bir lima- ni ve dokuz eçirmişler- dir. kasabayı İtalyan yaralıları Londra 2 (AA) — Cebelüttarık- tan bildirildiğine göre, İspanyadaki son çarpışmalarda yara 180 İtal- yanı hamil olan bir İta vapuru Cebelüttanktan geçmiştir. Bu ya olmasından dolayı İspanyada tedavi edilememişlerdir. Madrid gene bombardıman edildi Madrid 2 (A.A) — Dün payitah- fazla bomba düşmüş, yirmi kadar insanın ölmesine ve bir çok kimsenin yaralanmasına sebebi yet vermiştir. Hükümet milisl muvaffakiyeti Andujar 2 (A.A.) — Havas muha- Hükümet milisleri, saat Vierge dı bedini işgal etmi derdi «İkinci Alcazar» © met erazisi içinde F in bir O 1936 danberi içinde işi mahsur bulunuyordu. Bir köyde bir ev yıkıldı üç kişi öldü Kazaya sebeb dama yayılacak toprağın bir 1,200 noktaya yığılmasıdır Aksaray 2 (Akşam) — Aksarayın Alanyurt köyünde bir ev yıkılmış, altında kalan üç kişi ölmüştür. Yıkı- | Jan ev, 25 yaşlarında Ahmedindir. Ahmed bu evi yeni yaptırmıştı. Da- | mına kiremit yerine toprak döşeme- ği muvafık bulmuştur. Toprak ak- talk karardığından bunun yayı ması ertesi güne bırkılmıştır. Ahmed, 18 yaşındaki karısı Azmi- ye ve bir yaşındaki çocuğu ile aş gıda uyurken geceleyin dam ç müş, altında Kalan karı koca ve ço- cukları ölmüşlei Cumhuriyet omüddelumumisi B. Ali Barutçu kaza mahalline giderek tahkikat yapmıştır. Kazaya topra- ğın yayılmayın bir yere yağlmasının sebep olduğu anlaşılmıştır. Yangın bıçlangıcı Beyoğlunda Bursa sokağında 38 numaralı İzzeddin apartımanının dördüncü katında 4 numatalı daire- den iki pencere arasındaki tehta- Yarın tutuşmasile yangın çıknuş, tah- talar kısmen yandıktan sonra söndü- rülmüştür. Dük de Windsor Madam Simpsonla çarşamba veya perşembe günü evleniyor Paris 2 (AA) — Paris - Midi, yar zıyor: Düdö Vindsorun bu gece Avusturyada Saint Walgand'de kâin ikametgâhı tsrkedeek Fransaya gideceği söylenmektedir. Dük, Pa- rise pazartesi günü öğleden sonra va- si olmak niyetindedir. Pariste bir kaç saat kaldıktan sonra kata tari- kile Cande şatosuna gitmek üzere yoluna devam edeceklir, Dük, oraya pazartesi - salı gecesi vasıl olacaktır, 'Temin edildiğine göre sabik madam Simpson ve lâhik madan Wallis ile izdiyaçları haftanın İlk günlerinde ve en geç perşembe günü tesid olu- nacaktır. Riyaziye ıstılahları Öz Türkçe karşılıkları tamamen tesbit edildi Türk dili tet- hlarının öz türkçe karşıl bit etmiştir. Bu suretle v halledilmiş bulunuy öz Türkçe evvel muallimlere dağıtılacaktır. Yeni ıstılahlara göre yeniden ha- zirlanacak riyaziye kitapları da yeni ders yılından evvel basılmış olacak- alim ve terbiye heyeti mektep- lerde okutturulacak yeni riyaziye ki- taplarını esasen hazırlamış bulun» Nüfus “sayımı Kati neticelerin neşrine devam ediliyor Ankara 2 (Akşam) — Başvekâlet istatistik umum müdürlüğü 1935 de yapılan genel nüfus sayımının kati ve mufassal neticelerini neşre devam etmektedir. Şimdiye kada yım ne- ticeleri neşredilen v on beşi bulmuştur, Yirmi beş vilâye- te aid sayım neticeleri tesbit edilmiş olup bunlarda önümüzdeki mali yıl içinde bastırılacaktır. Geride kalan vi- Jâyetlerin sayım neticelerinin gelecek mali yıl içinde neşredilmesi temin €- dilecektir. Bu suretle 1938 yılı niha- yelinde sayım neticeleri tamamen neşredilecektir, İstatistik umum müdürlüğü tara” fından hazırlanmış bulunan külütr, ziraat, sanayi, maliye, hususi muha sebe ve belediye istatistikleri de yakın- da basılacaktır. İstatistik umüm şimdiye kadar yapılan neşriyat cidli bulmuştur. Başvekilin Londra seyahati Sofya 2 (Akşam) — İngiliz kralı nın taç giyme merasiminde bulun mak üzere Londraya gidecek olan Türkiye obaşvekili İsmet İnönünün, mayısın altısında Sofyadan geçeceği bildiriliyor. İsmet İnönü Sofya istasyonunda başvekil Köse İvanof ve diğer Bulgar hükümet erkânı tarafından selâmla- nacaktır, Londraya gidecek Bulgar heyetine kralın biraderi prens Kiril riyaset edecektir, Avusturya cumhur reisi Peştede Viyana ve ' Peşte hükü- metleri Küçük itilâfla müzakereye girişecekler Budapeşte 3 (Akşam) — Avustur- ya cumhurrtisi-M. Miklas, bugün bu- raya gelecektir. Macar siyasi mahâ- filinde bu ziyaretin siyasi bir ehemmi- yeti haiz olduğu beyan edilmektedir. Maamafih, bu Ziyaret esmasında Vi- yana ve Peşte hükümetlerinin Küçük İtlâr devletlerile müzakereye giriş- meleri meselesinin tetkik ve bu bu- susta bir karar verileceği fi söy! leniyor. Bulgar ordusu” 6 mayısta ta büyük bir geçid resmi yapacak Sofya 2 (Akşam) — Harbiye na- zarı general Lukof'un gazetelere va- ki olan beyanatına göre, bu sene Bul- gar ordusunun 6 mayısta Hıdrellesteki bayramı mutantan bir surette kutla- nacaktır. Kralm huzurunda yapıla- cak büyük askeri geçid resmine piya- de, topçu, süvari, donanma kıtaatı, motörlü kısımlar ve tayyareler iştirak edeceklerdir. Askerin geçeöeği caddelerde halk için, tribünler yapılıyor. Resmi geçide zabitler, ilk defa olarak yeni üni- formalarile iştirak edeceklerdir. Bu askeri bayram münasebetile, Kral Sot- ya gamizonu kıtaatına yeni sancak- Jar tevzi edecektir, müdürlüğünce m 3 Mayıs 1937 AS İngiltere ile Japonya Çin işinde anlaşıyorlar Bugünlerde iki hükümet arasında Landrada müzakerelere başlanacak Londra 3 (A.A) — Sunday Times gazetesi, Uzak doğuda İngiliz - Ja- pon teşriki mesaisinin tekrar tesisi için yakında İngiliz hükümelile Ja- ponyanın Londra büyük elçisi arasın- da müzakerelere başlanacağını iddia ediyor. Gazeteye göre, büyük elçi, pek ya- kında Çinin ekonomik ve mali umram meselesini müzakere edecek vaziyette olacağını müsteşara bildirmiştir. Ja- pon plânı mucibince, Japonya Çinin toprak bütünlüğüne riayete mecbur Olacak ve Japonyanın şimali Çindeki ekonomik ve stratejik menfaatleri ta- nınacak, bununla beraber bu hal Man- çukuo'nun tanınmasını behemehal za iş olmuyacak, Çine bir İn- iiz - Japon - Fransız - Amerika ikrazi yapılacak ve Çin ile Japonya arasında dostluk münasebatı daha sıkı kültür münasebetlerile “inkişaf (ettirileci tr. Gazete, bu mahiyette bir Japon: plânının İngilterede ihtiyatlı olmakla keraber iyi karşılanacağını ve fakat İngilterenin ve Amerikanın müzahe- yet ve muvafakatini almadan uzek doğu için hiç bir teşebbüste bulun- mıyacağını zannetmektedir. 1 Mayıs her tarafta sükünel içinde geçti Nevyorkta 200 bin faşizm aleyhinde Nev » York 2 (A.A.) — 1 Mayıs mü- nesebetile yapılması mutad olan şen- likler, bütün Amerika dahilinde ha- disesizee geçmiştir. Nev - Yorkda takriben 200,000 kişi- den mürekkep bir alay, Enternasyo- nali terennüm ederek ve İspanya | amelesine yardım edilmesi talebini nâalık bayraklar taşıyarak şehrin cad- delerini dolaşmıştır. Geçidin sonun- da amele liderleri, nümayişçilere hi- taben nutuklar söylemişler ve fasiz me hücum etmişlerdir, Fransada Paris 2 (AA.) —Zabta, dün Champs-Elysees'de Etoile takı zaferi alındaki meşaleyi canlandırmak için oraya gelmiş olan nümayişçileri da- gıtmıştır. Zabıta, yollarına devam etmekten imtinz eden birçok kimse- Jeri tevkif etmiştir. Dün saat 17 de Voltaire meydanım- da 1 Mayıs alayı Fransız sosyal fır- kasının dalmi merkezinin bulundu- Filistin toplantısı geri kalıyor Ingiltere lâzım gelen raporları ve vesikaları hazırlıyamamış Cenevre 2 (A.A.) — Milletler Ce- miyeti genel sekreterliği, mandalar komisyonunun Filistin Oomeselesini tedkik edecek olan fevkalâde toplan- tısının 31 mayısta yapılacağını ve İngilterenin talebi üzerine bunun baş- ka bir tarihe bırakıldığını bildirilmek- tedir, İngiltere, evvelce hesap edilmemiş olan bazı şerait dolayısile zamanın- da lüzumlu raporları ve kararları veremiyeceğini ileri sürmüştür. İn- giltere, komisyonun toplantısı için kati bir tarih te tesbit eylememekte, fakat komisyonun temmuz sonlarına doğru toplanmasının kabil olabilece- gini ümit etmektedir. Tokyoda buhran Hayaşi kabinesi intihabatta mağlüb olmasına rağmen çekilmiyecek Tokyo 3 — Hayaşi kabinesi son mebus intihabında mağlüb olmasına rağmen ordunun itimad ve müzahe- retine güvendiği için istifa etmiyecek- tir. Hayaşi kabinesinin kanunu esasi hükümlerini çiğnemesinden endişe ediliyor. kişi nümayiş yaptı nutuklar söylendi gu bir kahvenin önünden geçerken ufak bir hadise olmuştur. Nümayiş- çiler, hasmane bir takım bağrışma- larda bulunmuşlardır, Bunun üzerine bir arbede çıkmış- tır. Bir iki sandalye kırılmıştır. Fa- kat patron, kahveyi kapatmış ve bu- nun üzerine sükünet teessüs etmiştir İngilterede Londrü 2 (A.A) — Dün akşam, 1 Mayıs münasebetile Haydpark'da sol cenah partileri tarafından tertib edil- miş olan nümayişe 60,000 kişi iştirak etmiştir. Bu rakkamın misli names- bukdur. Kabul edilen birçok karar öüretle- rinde nakliyat ve kömür madenleri ameesinin grevleri tasvib olunmus- tur, Mühim mikdarda polis kuvvetleri seferber edilmiş idi, fakat bu kuvvet- lerin müdahalede bulunmalarma lü- zum hasıl olmamıştır. Hollivutta stüdyolar kapandı Sinema endüstrisinde çalışan 10 bin kişi grev yapıyor Hollivut 2 (A.A.) — Sinema endüs- trisinde çalışan on bin işçi, eğer sen- Gikaları tanınmazsa, grev ilân €de- ceklerini kati surette bildirmiştir, Dört sendika, yani dekoratörler, Tes- samlar, berberler ve desinalörler, grev İlânına şimdiden başlamışlar, stüdyolar önüne bekçiler ve gözcüler dikmişlerdir. , Aktörlerin bu greve iştirak edib etmiyecekleri daha belli değildir. Maamafih aktör birliği, bu ihtimal üzerinde müzakerelerde bulunmuş- tur. , Bu birliğin idare heyetinde, Roverf 'Mongommery, James Cagney, Joan Cravford, Boris Karlof? ve Chester. Morris yardır. Hindistanda İbtilâlcilerle yeni çarpışmalar oldu Londra 2 (AA) — Simlâdan âlı- nan haberlere göre, Keysera vadi- sinde ihtilâleiler ile ikinci İngiliz « Hindli piyade fırkası arasında Vu- kua gelen çarpışmada yüz kadar ih- tiülâlci ölmüş, İngilizler ise dört ölü ve on dört yaralı vermiştir.