11 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Tı Mayıs 1957 AKŞAMDAN AKŞAMA Universitelilerin seyahatleri İstanbul hukuk fakültesinden yeb- miş beş ve Ankura hukuk fakülte sinden de yetmiş beş gencin Sam. sunda birleşerek sahil vilâyetleri do- laşa dolaşa Krzurum ve Karsa gide ceklerini, oradan Sıvas tarikile yer lerine döneceklerini gazeteler yazdı. Geçen sene “düşünülen bu seyaha- tin bu yaz tatilinde fiile çıkarılaca- örmek memlekette hayırlı bir yeniliğin başlangıcını teşkil ede cektir, Yurd sevgisinin kalhlere sindirib mesini temin eden âmiller arasında gözle görmek kadar tesir yapanı pek azdır. Öyle bir vatan toprağı Üze- nde yaşıyoruz ki her parçası hususi bir güzellikle gönülleri çeker ve bir daha ayrilmiyacik surette kendine bağlar. Ancak Türk vatanı çok ge niştir; nakil vasıtaları henüz ihtiyaç nisbetinde çoğalmamış ve tenevvü et- seyahat masrafı da pa halıdır. İşte bundan dolayıdır ki hepimiz doğduğumuz parçanın üze rinde yapışmış gibi yaşıyoruz. Yak nız yüksek tahsile heves eden genç- ler muhtelif noktalardan kalkarak Ankaraya ve İstanbula kadar geli- yorlar. Halbuki Türkiye yalnız Am kara ve İstan! değildir. Doğduğumuz köy, kasaba ve şehre bağlılık hissini biz daha geniş bir dairede bütün vatana teşmil etmek #Mtiyacndayız. Vatan kelimesi yal nız mücerred bir mefhum olmaktan çikarak, her köşesinin maddi ve ahhas bir hayali, bir hatırası kalbimizin içinde mahkük bulun. malıdır. Vâtan sevgisi bu şerait al tmda canlı, sıcak ve dinamik bir Hfa- de iktisap eder. Onun için üniversitelilerden yüz elli gencin üzak şark hudutlarna kadar seyahat ettirilmesi teşebbüsü gerçekten alkışlarla karşılanacak bir düşüncedir. Eğer seyahat masrafmın yükünü düşünmemiş olsa idik bu usulün da» ha geniş bir surette tatbikini rica edecektik. Allan bu hayırlı adımın başlangıcında o bulundu için şimdilik gaha fazlasını İstemeği pek pratik görmüyoruz. Fakat şüphe yok ki zaman ile bu sey t hare- ketlerinin kafileleri çoğalacak ve he- defleri tenevvü edecektir. Bu münasebetle, memleketi tam- mak gayesile, başka bir tedbirde aklımıza geliyor. Avrupada memle- ketlerarası bir talebe mübadelesi usulü vardır ki muhtelif Avrupa mil- letlerini birbirlerine (o yaklaştırmak için en İyi bir vasıta telâkki e Acaba Maarif vekâleti bizde memle- ket dahilinde bu usulü tatbike im- kân bulamaz mı? Hiç olmazsa kim- sesiz leyli talebelerden başlıyarak bunları bulundukları ve doğ ukları muhitlerden uzaklardaki muz de bir mekleplerini değiştirmek, ço- cuklarımıza memleketi tanıtmak hu- susunda çok faydalı olabileceği üml- dindeyiz, Akşamcı — —— -——— Borsada vaziyet Türk borcu tahvilleri deki haft düşüklük dün de devam etmiştir. Bİ- rinci Ünitürk 20/50, ikinci 20,10 lira» dan muamele görmüştür. Paris bör- sasındaki muamele fiati 277 franktır, Fransız frangında cüz'i bir yük- selme göze çarpıyor. Lond sında Fransız parası bir İnçi mukabili dün 10991 yek muş, 109,98 da kapanmı bir 'Türk Hrasi mukabi! ŞEHİR HABERLERİ Istanbula gelenler Geçen sene 79 bin fazla seyyah geldi Belediye, İstanbula bir sene için- de gelen seyyahlaradair bir ista tistik hazırlamıştır. Bu İstatistiğe göre 936 senesinde şehrimize 509,140 seyyah gelmiştir. Bunlardan 44 bin küsuru denizden, 15 binden fazlası kara yolile gelmiştir. Bu seyyahların çoğu Yunan te- baasındadır ki yedi bin tutmaktadır. Mütebakisi çokluk sırasile Yugoslav, Rumen, Alman, İtalyan, Bulgar, Çinli, İngiliz, Çek. Bundan başka, Va- tikandan 1, Peru, Arjantin ve Ha. beşten ikişer seyyah gelmiştir. 936 senesinde 935 senesine göre şehrimize gelen seyyahlar 19 bin faz ladır. Sultanahmed sulh hukuk mahke- meleri Divanyoluna nakletti Eminönü kaymakamlığı binasında bulunan Sultanahmed birinci, üçün- eli ve beşinci sulh İukuk mahkeme- leri Divanyolunda eski Türk kadın ları biçki yurdunun bulunduğu bir nada hazırlanan dairelerine nakle- dilmişlerdir. Mahkemeler ve kalem- leri yeni yerlerine yerleşmişler ve Günden itibaren vazifeye başlamış lardır. Otelciler birliği Projenin müzakeresi için yakında bir toplantı yapılacak Memlekete seyyah celbi için otelci- liği ıslah ve fiatleri tanzim gayesile iler birliği teşkili kararlaştırıl- hususta bir de proje hazırlan» r edilerek büyük otelelle- leri tarafından tedk bir toplanta y Bu toplantıda otelcilerin noktai na- zarları dinlenecek ve projeyo kati şekli verilecektir. Birliğin 1ki aya ka dar teşekkül ederek faaliyete başlar mesi kuvvetle muhtemeldir, Sanayi birliği heyetinin Ankara» daki temasları Sanayi birliği umumi kâtibi B. Har Md Güleryüzlünün refakatinde sana yicilerden mürekkep bir heyet Anka raya gitmiştir. Bu heyete dahli sanayi- cilerden bir kısmı dün şehrimize dön- müşlerdir. Diğerleri de bugün bekle- rilyorlar. Sanayiciler, genel ithalâtser- | istihlâk vergile- | bestisile muamele rinde yapılması istenen tadilât etrar İmda temaslarda bulunmuşlardır. Sanayi birliği bu mevzular üzerin- | de evvelce şehrimizde bazı etüdler hs» | zırlamıştı. Ankaradaki çalışmalar ve temaslar bu etüderin devamı ve inta- cı mahiyetinde görülüyor. Haber ve rildiğine göre birliğin bu husulardaki çalışmaları ve tesbit ettiği noktai mar zarları Ankarada muvafık görülmüş” tür, Vekâlet, diğer bazı yerlerden ge lecek etüdleri de gözden geçirdikten sonra gerek muamele ve istihlâk ver- gileri, gerek genel ithalât serbestisi hakkında kati kararlarını verecektir. Umumi mağazalar | İç ticaret umum müdürü tedkikler yapıyor ifç tienret umum müdürü Müm- taz şehrimizde kurulacak olan umu- mi mağazalar cirafında tedkikat yar | pıyor. Umum müdür bu hususta ta- | cirlerle de temaslarda bulunmaktağır, Mağazalar teşkil edildikten sonra tüc- carlar muhafaza için buralara koya cakları mallara mukabil emteanın kıymeti kadar bono alacak ve banka» lar vasıtasile bunları a çevirebi- leceklerdir. Mağazalara konacak mal- lar muhafaza edildiği müddetçe ar- diye ücretine tâbi tutulacaktır. Tacirlerin alçakları İç ticaret umum müdürünün de İş- tirakile dün öğleden sonra Ticaret 0- dasında bir toplantı yapılmış ve davet üzerine muhtelif ihraç maddeleri ü- zerinde çalışan tacirler bu toplantıda bulunmuşlardır. İhracatçılar sevkettikleri mala aiğ bedellerin yüzde seksenini Merkez bankasından almakta ve buna faiz vermektedirler. Karşı memlekette ite hal edilen mal bedelinin bankaya ya- tarılmasına aid formalite bitince Cüm- huriyet Merkez bankası geri kalan yüzde 20 yi de ödemektedir. İspanya- daki dahili harp “dolayısile tacirler yüzde yirmi alataklarını tahsil ede- memişler, fakat müteaddid müraca- atlar sonunda önce aldıkları yüzde seksene faiz vermekten kurtulmuş- lardı, Tacirler diğer matlüplarının tesvi- yesine kadar evvelce aldıkları yüzde seksene faiz vermemek istemektedir. ler, Şimdiye kadar bu faizi veren ih- arının çoğalacağı” Ticaret odasında pılan toplantıda bu mevzu Ü- kanuşulmuş, tacirlerin dilek- ya arsedilmek üzere tesbit edilmiştir. Galatasaraylılar 30 mayıs günü için hazırlığa başladılar duğu gibi'bu senede 30 mayıs pazar günü Galatasaraylılar toplanıp bir arada yemek yiceklerdir. Eski Galatasaraylılar şimdiden bugün için Kazırlanıyortar, O gün shat on birde mektepte top- lanilacak, konferans salonunda en genç mezun ile en yaşlı mezun tara- fından birkaç söz söylenecek, istiyen- ler mektep hatıralarından bahsede- ceklerdir, Saat 12,30 da yemek ve mektebin meşhur pilâvı yenecektir. Saat 14,30 da geçid resmi yapılacak ve abideye çelenk i konacaktır. Yerli mallar sergisi hazırlığı Yerli mallar sergisi etrafındaki ha- gırlıklar İlerilemiştir. Sergi hakkında İktisad vekâleti sanayi birliğine yeni bir tamim göndermiştir, İktisad ve- kâleti Galatasaray lisesinin sergiye tahsisi için Maarif vekâletinden mü- sande istemişti. Bu müsaadenin verli- diği dün sanayi bifliğine bildirmiştir. Bu seneki serginin çök mükemmel olmasını temin maksadile birlik sa- maylcilerle sık sık temaslarda buluna» cak, her hafta toplantılar yapılarak hazırlıklar süratle bitirilecektir. Bay z Amcaya göre.. | lacaktır. İ Salonun keşfi bilirildiğinden imtihanlar O Sanat mektepleri . hakkında emir . geldi Maarif vekâletinden gelen bir emre göre kız enstitüleri erkek ve kız sanat ve Akşam kız sanat mekteple- | rile orta ticaret ve yüksek ticaret mektebinin lise kısmında dersler 30 mayısta kesilecektir. Bütün sanat mekteplerile enstitü- lerinde ameli imtihanlar 1 haziran- da başlıyacak ve 12 haziranda bite- cektir. Nazar! imtihanlar da 15 ha- zirandan 30 hazirana kadar devam edecektir. Akşam kız sanat mekteplerinin son sınıf imtihanları da 1 - 15 hazi- yan arasında yapılacaktır. Orta ticaret mektebi imtihanları, 15 - 30, yüksek ticaret mektebi im- tihanları da 1 - 80 haziranda ta- mamlanacaktır. Akşam ticaret meklehi dersleri 20 mayısta kesilecek, imtihanları 1 - 15 haziranda yapılacaktır. Erkek ter- yi mektebi dersleri 20, inşaat usta ve kalfaları mektebi dersleri 16 ma- yısta kesilecek ve 1 haziranda im- tihanları yapılacaktır. Bütün asnat mektepleri ile kız enstitülerinde 20 ağustosta kayıd mu- amelelerine başlanacaktır. Ve ikmal imtihanları 1 - 20 eylül arasında yar pilacaktır, Yeni antrepolar Galatada bir çok binalar antrepo haline konacak Galata yı galonu civarında güm- rTüklerden liman idaresine devredilen bütün binaların antrepo haline geti- rilmesi kararlaştırılmıştır, Liman işlet» | mesi müdürlüğü bu hususta projeler | hazırlamıştır. İçeri kısımlarında bir- çok katlar vücude getirilecek olan ye- ni anirepolara eşya asansörleri yapıs Sirkecldeki eski gümrük başmü- dürlüğü binasının zemin katındaki meydanlık yolcu salonu yapılacaktı. inşaat için bir proje hazırlanmağa başlan- mışlır. Bu büyük binanın diğer kısım- larının da antrepo haline sokulması tekarrür etmiştir. Müstakbel Galata yolcu salonu meydana geldikten son- ra şimdiki salon da antrepoya tahvil edilecektir. Çöpler ay sonunda denize dökülecek Belediye çöplerin dökülmesi için alâkadarlaria temaslara başlamış ve bazı mavna sahiplerile bir anlaşma yapmıştır. Fakat çöplerin denize dökülmesi için çöp iskelesinin bir an evrel bit- mesi lâzımdır. Üstü kapalı olarak in- şa edilmekte olan bu iskelenin yar kında bitmesi için çalışılıyor. Sihhiye vekâleti, havalar ısınma dan evvel çöplerin denize dökülme- si hakkında kafi emir verdiğinden belediye bu ay sonunda çöpleri de- nize atmağa başlıyacaktır. Çöplerin atılacağı yep -lodos ve poyraz günlerine göre - liman idare- sile yapılan temas neticesinde tesbif edilmiştir. Bir çırpad. Şeyh Galip Hüseyin Rahmi Ahmed Vefik Ahmed Mitat için geceler Büyük roman ü rı 1 Hüseyin Rah- mi hakkında bazı temennilrede bu- lunmuş, «bir Hüseyin Rahmi gecesi yoruz» demiştik. Bu temennimi- in hemen hakikat haline girmesin» den son derece memnunuz. Hüseyin Rahmi hakkında bir ihtifal hazırlan- dığım, vali ve belediye reisinin be yanatından öğrendik. Bize ayrıca büyük bir memnuniyei veren İkinci bir edebi hadise de Şehremini Halkevinin verdiği çok yerinde bir karar, yaptığı zengin bir programdır. Şehremini Halkevi esa- sen bir Müsahipzade gecesi yapm» rak büyükler için gece tahsis etmek hususunda Halkevlerine önayak ol muştur. Bu sefer de Şehremini Halkevi bü- yük adamları birer gece ile anmak onlar hakkında bhürmetlerimizi göstermek için büyük bir program yapmıştır. Bu programa göre 1 haziran ge cesi Şehremini Halkevinde bir «Şeyh Galib» gecesi yapılacaktır. Şeyh Ga- ib gecesi yapmak esasen Şehremini Halkevi için bir borçtur, vazileğir. Çünkü Şeyh Galib Mevlânekapılıdır. Mevlânekapı da Şehremini Halkevi muntakasındadır. Şehremini Halke vinin tarih ve halk bilgileri tedkik- leri yapan tarihçi Baha Gökoğlu Şeyh Galibin Mevlânekapıdaki evini tesbit etmiştir. Bir haziran günü bi yük şair için gece yapılmadan evvel Şeyh Galibin Mevlânekapıdaki evi nin yerine gidilecektir. Ayrıca meza- rma da çiçek konacaktır. 15 haziranda ise Şehremini Hak kevinin mntakasında, Aksarayda, Şe kerci sokağında 1864 senesinde do- ğan büyük Türk remancısı Hüseyin Rahmi için bir gece yapılacaktır. O gün Aksaraydn Hüseyin Rahminin doğduğu ev ziyaret edilecektir. 15 temmuzda gene Aksarayda uzun müddet oturmuş olan Ahmed Vefik paşa için büyük bir gece yapıla caktır. Bu, Şehremini oHalkevinin edebi programıdır. Bundan başka diğer Türk büyüklerinin bir kaçı için de ihtifaller yapılacaktır. Meselâ 15 tem- muzda ilk Türk etnografyacısı «Çay» lak Tevfik» için, l ağustosta ilkde fa Türk darbı mesellerini toplıyan Tekezade için, 15 temmuzda, vakti- W Aksarayda oturan büyük musiki Şinas tanburi Cemil için, 1 teşrini- sanide ilk defa memleket posta ve telgraf teşkilâtı kuran «Mustafa efendi» için, 15 teşrinisanide Zon- guldak kömür havzasında ilk kömü- rü bulan Uzun Mehmed için birer gece tahsis edilmiştir. Bundan başka 15 eylülde büyük gazeteci Ahmed Mitat, 1 teşriniev. velde şair Nedim, 15 teşrinlevvelde * Fuzuli için birer gece yapılacaktır. Bütün bu geceler bizim fikrimiz. den geçmiş: eHalkevlerimiz bunları düşünse de yapsa..» diye temenni ete tiğimiz büyük kadirşinaslık hareket- keridir. Şehremini Halkevi sadece bu ge celeri tertip etmekle kalmamış, ana» cağı büyük adamlar hakkında derin tedkikler yapmış, yaşadıkları yerleri tesbit etiniş, hususiyetlerini bulup meydana çıkarmış, tam mânasile on- lar hakkında büyük tezler hazırla mıştır. Aferin Şehremini Halkevine, H.F, ». Belediye toplantılarından birin- de Terkos suyu konuşulmuş... .. «Halka ilân ediisin!,. şılacak şey değil mi?... » demiş *İ B.A.— Hazır, eğer Terkos içilmez bir su deseydi asıl ona