11 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

11 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 . — Okuyucularımız Bize ne bildiriyor? Bir okuyucumuzun şikâyetleri Okuyucularımızdan H. Mahmud imzasile aldığımız bir mektupta üç muhtelif temenni ileri sürülmektedir. Bazı kimselerin sokaklara tükürüp sümkürmelerindeki çirkin itiyadın- dan pek haklı olarak şikâyet eden bu okuyucumuz, bu hususta neşriyat yapmamızı istiyor. Muhterem okuyu- cumuz pek iyi bilir ki bu, her şeyden evvel bir içtimai terbiye meselesidir. Sokakta gezerken bu kadar Jâübali hareket eden ve bu çirkin huyun sıh- hi, terbiyevi mahzurunu takdir etmi- yen kimselerin bu kabil telkin ve ir şadlardan da mütenebbih olacakları şüphelidir. Okuyucumuz, peçe ve kafes dev- rinden kaldığı zehabile tramvaylar- daki renkli camların kaldırılmasını da istiyor. Bu renkli camlar, maziden müdevver kölü bir ananenin bir ya- diğâri değildir. Vatmanın ziyanın âksinden müteessir olmaması için ön ve arka camların renkli olmasında fenni bir zaruret vardır. Tünel arabalarında bozuk imlâlı, biçimsiz ilânlardan da şikâyet eden okuyucumuz bu noktada tamamile haklıdır. Hakikaten son günlerde şeh- rimizin ötesine berisine yapıştırılan Dânlarda, tabelâlarda güzelliğe, türk- çemizin şive ve esaslarına uygun ol- miyan o kadar yanlış ve çirkin şeyle- re tesadüf ediliyor ki sinirlenmemek kabi! değildir. Bir müddettenbri bele- diye afiş işlerini üzerine aldı, Binaenaleyh İstanbul belediyesi iniz bir gelir menbaı olarak amanda türkçemize, be- uygun olmiyan bu gi- rkin vaziyetlerin de önüne geç- mek için bir vasıta olarak kullanma- Mıdır. ... Gençler ve jimnastik Tıb fakültesinden S. O 1404 imza- | sile aldığımız bir mektupta genç öku- yucumuz insan için bedeni hareke- tin lüzumundan bahsettikten sonra gençlerin jimnastik yapmak ihtiyac ve arzusunda bulunduklarını fakat bu jimnastiği nasıl, ne şekilde yap- mak lâzımgeleceğinde tereddüt ettik- lerini yazıyor ve elde mevcut jimnas- tik kitaplarında bu gibi izahata tesa- düf etmediğinden değerli bir müte- hassısın gençlerin maruz kaldığı bu müşkülü halletmesini temenni ediyor, Okuyucumuzun bu isteğini yerinde bulduk. Jimnastiğin bedeni inkişaf hususundaki mühim rolü kabili inkâr değildir. Binaenaleyh sıhhati koruya- cak ve faydalı ve amel! bir jimnastik kitabının ihzarı hususunda Maarif Ve- kâletinin teşebbüste bulunmasını te- menni ederiz. ... Paşabahçedeki göçmenler Okuyucularımızdan Bekir Türkay imzasile-bir mektup aldık. Bu mektu- ban hulâsası şudur: “Bir sene evvel Varnadan göçmen olarak geldik. Paşabahçe şişe fabri- kasında çalışıyoruz, İlkönceleri haya- tımızı bahçelerde, ahırlarda yatmak suretile geçirdik, Köy mümessili bize İ re arazi verdi. Biz de | ev yapmak birer odalı evler yaptırdık. İki ay evvel Beykoz kaymakamı. ından memurlar geldi, evlerimizin yıkılmasını emrettiler ve ruhsatiyesiz €v yaptığımız için 15 lira para cezası- nı da çalıştığımız fabrikalardan kesti- ler. Şimdi belediye encümeni kararile evlerimizi yıkmak için bize son defa 10 gün mühlet verdiler. 30 - 40 aile sokakta kalacaktır. Perişan olacağız. : AKŞAM Vakıâ bu zavallı aileler, ruhsatiye alınmadan bina yapılmıyacağı hak- kındaki kanuni hükümlerden gafil ol- dukları için bu bâtaya düşmüşlerdir, Fakat bunlar, bir çok mahrumiyetle- Te katlanarak ana vatana iltica etmiş, himayeye muhtac kimselerdir, z Daimi encümenin kârârına diyece- imiz yoktur. Fakat belediye, her şey“ | den evvel içtimai sefaletin önünü al- makla da vazifedardır. | göstermeleri de çok insani bir hareket | olur fikrindeyiz. ... Turhal şeker fabrikasında Bay Mustafa A. Görkeye Gözlerinizin rahatsızlığı hakkında sizi yanlış bir yola sevketmek isteme- diğimiz için kanuni vaziyetinizi tayin edecek hattı hareketiniz hakkında mensup bulunduğunuz şubeye müra- | caat ederek sağlam malümat almanız en doğru bir yoldur. Şirketi Hariye tarifesi Vaniköy halkının Şirketi | ! Hayriyeden haklı dilekleri Vanıköyde oturan birçok okuyucu- larımızdan aldığımız mektuplarda Şirketi Hayriyenin bu ay başından itibaren tatbik etmeğe başladığı ilk- bahar tarifesinden şikâyet edilmekte ve haklı bazı dileklerde bülunulmak- tadır. Vanıköyü okuyuculanmız di- | yorlar ki; «Şirketi Hayriyenin ilkbahar tari- fesinde sefrlerini artlıracağını bek- Ierken aksine şahid olduk. Şirketi Hay Tiyenin akşamları, Vanızöyüne 19,35 postasından sonra anc © 20,10 pos- tası uğratılmaktadır. Halbuki kış ta- rifesinde, bu iki posta arasında, 20,15 postası da köyümüze uğrayordu. İlk- ballar tarifesinde Çengelköye kadar gelen 20,15 vayurunun V-.nıköyüne de uğratılmasını istiyoruz. Bundan baş- ka gene akşamları 18 de Köprüden Yalkarak Rumeli iskelel “ini takiben Vanıköyüne uğrayan v'pur, Üskü dar, Kuzguncuk ve Beylerbeyine uğ- | İ tramadığı cihetle, bu taraflardan Va- | viköyüne gitmek isteyen yolcular, şa- yed 17,15 postasına yetişmemişler ise 19,35 postasını beklemeğe mecbur ka- i hyorlar. Kış tarifesinde olduğu gibi 18 postasının da Vanıköyüne bu iske- lelere uğrıyarak gelmesir.i istiyoruz. Şirketin İlkbahar trifesinde pa ! zar seferleri de çok noksandır. Pazar | günleri, İstanbula inen Vanköylüler evlerine dönmek için 17,45 postasın- dan sonra 19,45 postasını beklemeğe mecburdurlar, Aradaki iki saatlik fa- sıla çok uzundur. 19 da köprüden kal- karak Çengelköyüne kadar gelen va- purun da Vamıköyüne uğratılmasını rica ederiz. Bu İstediğimiz değişiklik- ler şirketi fazda bir külfete sokmuyor. (Akşam: Şirketi Hayriyenin Vanı- köy halkının bu haklı dileklerini na- zarı itibare almasını temenni ederiz.) Şair Necdet Rüştü Gazetemizin kaymetli muharrirlerin- den şair Necdet Rüştü, yazılarının hayranı olan okuyucularına güzel bir eser ha- zırlamaktadır. Her yazısında satırların bir su gibi akıp gitmesi ve üslübünün fevkalâde selâseti ile son nesil şairleri içinde başlı başına bir varlık teşkil eden Necdet Rüş“ tünün bu eseri pek yakında nefis'bir cild halinde intişar edecektir. YENİ NEŞRİYAT: KUMANDANLARIMIZIN HARP HATIRALARI Kıymetli gazeteci arkadaşlarımızdan Salâhaddin Güngör, bir çok büyük ku. mandanlarımızla görüşerek onların harp hatıralarını toplamış ve bir kitap ha- » Yemen, Balkan, Ça- kas harplerine ve kur- tuluş mücadelesi safhalarına ait çok şa- Teşekkür Babamız eski zaptiye nazırlığından mütekait merhum A. Hamdi Cemiloğ- İunun ölümü sebebile duyduğumuz bü- yük acıları, cenazesinde bulunmak, tel- graf, mektup ve kart yollamak, evi: mize gelmek suretile paylaşmak lütfun- da bulunan dostlara ve çok yüksek ve canlı alâkalarile elemlerimizi azalt. mıya çalışan Bakırköy C. H. Partisi sa- yın ilçe yönkuruluna borçlu olduğu- muz teşekküre ve minnettarlıklarla de- rin saygıların ayrı ayrı arzına teessürü- müz mâni olduğundan gazetenizin lütfu delâletini dileriz.. Merhumun ailesi namına Oğlu Damadı ve yeğeni Kemal Cemiloğlu (Hasan Ferid AKŞAM Hayvan hırsızı Gafur şimdiye kadar yüzlerce kasaplık hayvan Süllüce, Ki- ğıdhane, Has köy, Kasımpaşa, İ bilhassa Osma niye civarında muhtelif tarih- lerde hayvan hırsızlıkları yap- © tığı zabıtaca tes- bit edilen ve üç senedenberi o&- ranan Arnavud Gafurun yâk& Jandığını dün m yazi . afur “Satır hakkındaki” tahkikata de- vam ve hırsızlıkları birer birer tesbit edilmektedir. Bu azıli hırsızın şimdi- ye kadar yüzlerce koyun, sığır gibi kasaplık hayvan çaldığı ve geniş mik- yasta et kaçakçılığı yaptığı anlaşıl- maktadır. Gafurun üç sene gibi uzun bir 74- man içinde yakalanamamasına $€ bep, kendisine yataklık yapanların Gafurün şerrinden korktukları için zabıtaya dalma yanlış malümat ver- meleridir. Gafura yataklık yaptıkları tesbit edilen İbrahim, Bayram, Ah- med adında üç kişi yakalanmıştır. Sel- man oğlu Cavid adında biri de aran- maktadır. Tahkikata devam ediliyor. Soy adı almıyanlar (Baş tarafı © inci sahifede) Yalnız soyadı ve gizli nüfus ka- nunlarının nüfus idarelerine tahmil ettiği işlere şöyle kısaca bir göz gez- direlim: 1 — Belediye ve muhtarlar tarafın- dan hazırlanarak idareye verilen defterlerin tedkiki. 2 — Münlerid beyannamelerin ka- yıd ve tescili. 3 — 4 teşrinievvel 926 tarihinden | evvel akdolunan ve nüfus kütüklerine yazılmamış evlenmelerle bunlardan doğan ve keza kütüklere yazlimamış ölan çocukların kaydına aid defterle- rin tedkik, tasnif ve tescili. 4 — 15/7/934 tarihinde neşrolunan ve Balkan harbinde hayat ve mema- tından haber alınamayan vesair se- beblerle ölüp te kaydı silenmemiş olanların tesbiti. 5 — Kanunu medeninin neşri ta- rihinden sonra evlendirme memuru hüzurile yapılan ve fakat nüfus kü- tüklerire tescil edümemiş bulunan evlenme vakalarının tesbiti. İlh... Bugünkü nüfus teşkilâtımızı tek başına Işgal edecek kadar çok ve mü- him olan bu işlerin NÜfus idareleri- nin yapmakta oldukları işlerin © bir parçasını teşkil ettiği düşünülürse nüfus teşkilâtımızı genişletmek za- manının geldiği Kendiliğinden mey- dana çıkar. ni Esasen hükümet çok evelden bu lü- zumu hissetmiş ve bu hususta birde proje hazırlıyarak Meclise vermişti. Bu projenin biran evvel Meclisten ge- çerek kanuniyet kesbetmesi bekleni- yor. 19 MAYIS ATATÜRK'ün Anadolu toprağına ayak bastığı mukaddes gündür, Milletimizin mukadderatını değiştiren bu günü tebcil için 50 YILIN TARiHi A Filmi TÜRKÇE olarak hazırlanıyor. Türkiye Tıb Encümeninden: Türkiye Tıb Encümeni 12 mayıs 1937 çarşamba akşamı saat 18,30 da Etıbba odası salonunda toplanarak prolesör A. Esad Birol tarafından; Unku rahim tüberkülosu ve alelü- mum tüberkülos gönital hakkında tebliğde bulunacaktır. (Baş tarafı birinci sahifede) hat paşayı hatırladılar. Zendeniz de Zıraat bankasının temelinde bir him- met payı bulan bu büyük zatı, ayri zamanda bir inkilâb şehidi olmak 8ı- | fatile huzurunuzda takdir ve tebcil | ederim. (Brava sesleri) B. Celâl Bayar, Ziraat. bankasını milli hükümetimizin nasıl ele aldığı- ni kısaca, anlattı, Bankanın bida- yette iki milyon altın lira sermaye ile işe başladığını, sonraları serma- yenin il milyon altın liraya kadar çıktığını, fakat harbi umumi esna- sında Ve harbi umüumiyi mütcakip sermayenin kâğıd paraya intikal et- tiğini ve nihayet Büyük Millet Mec- lisinin teşekkül ettiği zaman Ziraat bankasının perişan bir vaziyette ee | alındığını söyledikten sonra esasları. ni bildirdiğim (Ziraat bankası ka- nunu) hâkkında izahat verdi. İktisad vekili, kanunun evvelemir- de Ziraat bânkağınmı' bünyesindeki İdare uzüvlarının nezayı itibare alhı- narak hazırlandığına işaret ettikten sonra, zirai kredi işine temas ederek, dedi ki: Kredi ne kadar ucuz olursa © kadar iyidir. Buna şüphe yoktur. Fakat bizim için esas olarak Korktu- gumuz, tehlikeli bulduğumuz Şey faizin azlığı, çokluğu değil, istihlâk kredisidir. Ziraat bankasından pa- rTa alanlar istihsal kredisi olarak de- ğilde şah pefisleri, aileleri için istihlâk kredisi yaparlarsa işte bu hem kendileri ve hem benka için bir İelâketin -boşlamış olduğunu göste- rir. İşte bu Kanun bütün kuvvetile bunun önüne geçmek istemektedir, İIktisad vekili, Ziraat bankası ka- nununun sadece bankanın kredi esa- sını hal için yapıldığını, toprak davasını hal için yapılmadığını, toprak - davasının iktisadi noktal nazardan olduğu kadar sosyal noktal nazardan da çok büyük. bir mesele olduğunu söyledi. Encümenlerin küçük çifei üzerinde çok-işlediklerini ve bunu genişlettik- lerini söyliyen B. Celâl Bayar, küçük çifcilerin istbsal kudretlerinin nisbet- leri dahilinde krediden İstifade ede- ceklerini ve küçük çifeiden arlarsa büyük çifciye de ipotek suretile para verileceğini anlatarak dedi ki: — Çünkü küçük çifçi tüccar ban- kalarının kapısını açamaz. Büyük çifcinin ise tüccar bankalarından pa- ra bulmasına imkân vardır. Ziraat bankasının 60,000,000 u açan mevdus atı vardır. Bunlara yüzde üç büçuk- tan altıya kadar faiz vermektedir. Bü- tün bu parayı bittabi küllanacâktır. İktisad vekilinin İzahatından anla- şıldığına göre, Ziraat bankasına, ip- tidai maddesi memleket dahliinde ye- tişen sanayii kurabilmesi ve bu kabil müesseselere iştirak etmesi için selâ- biyet verilmiştir. B. Celâl Bayar tahsilâtın yolunda gittiğini, Ziraat bankasının faize had koymak zamanının henüz gelmediğini | söyledikten sonra kanunun kabul edil- mesini ricaetmiş ve çok'uzun sü- ren izahatını şu cümle ile bitirmiştir: — Ziraat bankası bu kanunla tekâ- mül edecektir. Kanunun dördüncü maddesine ka- dar müzakeresi yapılmış ve vaktin 11 Mayıs 1937 —ra | Ziraat bankası Halk için eserler Arzu ile Kamber, Leylâ ile Mecnun gibi eserler açık üslüpla bastırılıyor Ankara 10 (4 kâletinin halk » okunan A; De Şirin, Leş e Mecnun ve eme sali gibi eserleri daha güzel ve açık bir üslüpla yazdırarak bastıracağını bildirmiştim. Alâkadarlâr tarafndan yapılan tedkiklere göre memleketle okum yazma öğrenenlerin sayısının ması bu çeşit eserlerin de sürümünü arttırmıştır. Son bir sene içinde neş- redilen bu çeşit eserlerin sayısının yüz seksene çıkması ve okuyucuları- nın sayısının kırk bini bulması bu- nun canlı bir delilini teşkil eder. Bu kitaplar içinde senede on, on beş defa basılanlar vardır! Değme eserlerin nail olamadığı ne büyük bir mazhariyet... Bilhasa mevzuunu halkın kendi- sihden almış kitaplar ençok rağ- bet toplıyanlardır. Halkın eski üslüplarla yazılmış başlan âşağı arapça ve acemice ke- Hmelerle dolu olan bu kitaplardan mâna çikarmak hususunda çok güç- lük çeki hattâ çok kere de bir mâna çıkaramadığı halde gene bu kitaplara rağbet göstermesinin di- Zer iki mânası da şudur; 1 — Halkın zevkine uygun kitap- larımız yok denilecek dercede azdır. 2 — Halkın zevkine uygun bir şe- kilde yazılmış kitaplara ihtiyacımız el ile tutulacak kadar mahsüs bir hal almıştır, Dahiliye vekâletinin son teşebbü- sü bu bakımdan, mühim bir noksa- nin telâfisi yolunda atılmış bir adımı” dır, Kumbara birdenbire patladı Kâdıkö: de Aymlık Çeşme soka- ğında Reöşadın on iki yaşındaki ço- cuğu Türkân dün sokakta oynarken yuvarlak bir demir parçası bulmuş- tur, Türkân bunu kumbara zannede- rek açmak için taşla vururken yu- varlak demir birdenbire şiddetle pat- lâmıştır. Patlama neticesinde Tür- kânın sol elinin dört parmağı par- çalanıp kopmuş, vücudünün muhte- lif yerlerinden de yaralanmıştır. Vakaya elkoyan zabıta, yaralı ço- cuğu hastaneye kaldırmıştır. Çocu- ğun elinde patlıyan şeyin ne olduğu henüz anlaşılamamıştir. Bu husus- ta tahkikat yapılıyor. ilân yırtanlar hakkinda zabıt rakası tutulacak Son günlerde belediyeye bazı ilân sahipleri müracaât etmişler, afişaj Ücreti verdikleri halde duvara alan ilân ve afişlerinin çok zaman geç- meden yırtıldığından şikâyet etmiş- lerdir, iy ş Belediye, bu şikâyeti yerinde -bul- muş, ilân sahiplerinin Haklarının za- yi olmaması için fânlârin yırtılma- larının önünü almak üzere belediye zabıtası memurlarına tebliğatta bu- lunmuştur. İlân yırtanlar hakkında derhal zabıt varakası tutulacaktır. msn arm gecikmesi dolayısile Kamutay çar şamba günü toplanmak üzere -dağık mıştır, İNGİLTERE TAGININ İNCİLERİ Filmi münasebetile iyi bir müjdel.. SAK ARY A sinemasına gönderilen telgrafname sureti “İngiltere Kralının İncileri,, filmi tam bir muvaffakiyet kazanmıştır. Ekspresle sevkediyoruz. Diğer memleketlerle beraber 18 Mayısta iraesine başlayınız, SACHA GUİTRY Sinemacılık tarihinde unutulmıyacak bir tarih olacak olan 18 Mayıs akşamı BÜYOK SAKARYA GALA OLARAK Sinemasında gösterilmeğe başlanacaktır. Gala ile müteakip günler için biletler şimdiden satılmaktadır. Tel 41341 SARAY Sinemasında 12 Mayıs Çarşamba günü 21 de MUNIR NUREDDİN in mevsim sonu KONSERİ Fiyatlar : 50, 70, 100, 150 kuruş