11 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

11 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

11 Mayıs 1937 — SİYASİ İCMAL Mısır, kapitülâsyo Mısırdaki kapitülâsyonların ilgası için bu hak ve imtiyazları haiz on al- tı devlet İngiltere ile akdettiği ittifak | eden | muahedesi ile istiklâlini temin Mısır hükümeti tarafından İsviçrede Montreuz'de davet olunan konferans burada daha evvel toplanan Boğazlar konferansı gibi muvaffakiyet ile ne- #icelendi. Mısırla 16 hükümet arasın- da bu memleketteki 250,000 ecnebinin yetini yeniden tayin etmek üze- re konferansta kararlaştırılan mua- hede umum murahhaslar tarafından imzalanmıştır. Mısır Başvekili ve konje: murahhas bulunan ve Mi mücadelesinde büyük himmel ve 13- Jar gösteren (Vefd) partisinin lideri Nahas paşa muzafferane vatanına dö- nilyor. Konferansta Mısırın dilekleri- ne karşı kendisinin müttefiki İngilte- re hiç bir zorluk göstermeyip bilâkis her türlü kolaylığı göstermiş ve di- ğer derletlerle Mısırın arasında ta vassutta bulunmuştu. : İtalya da Mısırda yetmiş bin tebaası bulunduğu halde Akdenizin şarkın- daki yerli devletlerin ve milletlerin cümlesine karşı Habeş harbinden Cennetin kapısı Bir seyyah İngilterede Knutsford şehri civarında bir kiliseye girerken | kâpıda şu levhayı okudu: «Bu tin kapısıdır.» Bu levhanın biraz altında da şu lev- ha asılmıştı «Bu kapı kış mevsiminde dır.» kapalı- Nazik polisler Tokyo halkı zabıta memur nn kabalığından fazla şikâyet etmeğe başladılar. Bunun üzerine emniyet müdürlüğü şubelerine mühim bir ta- mim gönderdi. Bundan sonra polis memurları, lü- zumundan fazla hızlı giden bir oto- mobilin şoförüne: Cehenneme kadar yolun var, dur!., caklar. Ne idüğü bellisiz bir adamın bir kuyumcu dükkânı önünde dolaştı- ğını gördükleri zaman yanına gide- cekler: — Affedersiniz, diyecekler, sizi ra- hatsız ediyorum, fakat burada ne bek- lediğinizi söylemek lütfunda bulunur Musunuz?.; Avusturyanın merkezi Vindsör dükü Enzesfeld şatosuna yerleştikten sonra, Enzesfeld adındaki küçük şehir büyük bir ehemmiyet kazandı. Dünyanın dört bucağında küçük şehre seyyah akını başladı. Bu münasebetle bir vagonda iki ki- $i arasında geçen şu muhavereyi kay- dediyorlar: — Nereye gidiyorsunuz!, — Viyanaya, — Viyana mı!... Viyana da nedir?, — Enzesfeld civarında büyük bir şe- hirdiri... ev tanrının evi, bu kapı cenne- | diye haykıramıya- AKŞAM İT Posda nlardan kurtuluyor | va çok dostane bir siyaset takip eyle- diğinden dolayı Mısırın dileklerine karşı itilâfciiyane hareket eder. En büyük zorluk Fransadan gelmişti. Süveyş kanalı şirketi gibi Mısırda mühim teşebbüslere girişmiş Fransız kumpanyalarının ve harsi müessesele- rindn. menjaallerini gözetmekte öte- denbert çok hassas olan Fransa bun- ların yalnız intikal devresinde değil bunu takip eden zamanlar için de el ebed vaziyetlerini evvelden tayin et- mek hususunda israr etmiştir. Mısır hükümeti ise 12 sene olarak kararlaştırılan intikal devresinden sunta ecnebi tebüaye ve müesseselere karşı kendisinin hükümrani hakkını ve serbestisini muhafaza etmekte ayak âtremişti. Bir zaman Misırla Fransa arasındaki #htilâf yüzünden konfe- rans dağılmak tehlikesini bile göster. mişti. Lâkin dğeir büyük devletlerin ortaya girmesi ve Nahas paşanın ec- nebilere her zaman adilâne ve bilâ- tefrik iyi muamele edileceğini temin etmesi üzerine Fransanın verdiği pro- je esas üzere her tarafın mutabık kal- dığı muahede tmzalanmıştır. Foyzullah Kazan Güzelleşmek için Güzellik ensti- tarafta taammüm Şi ediyor. oFakat &ğ bunlar Amerika. © da bir ihtisas ha- line (gelmiştir. Doktorlar (gibi bu mütehassısla- rın tahsil görme- si lâzım geldiği ileri sürülmektedir. Hattâ bu müte- hassısların doktorlardan farkı olma» dığı fikri de bir çoklarının zihninde yer bulmuştur. Amerikada bu kabil güzellik doktorları bin bir çareye te- vessül ediyorlar, Ne garibdir ki bun- ların çoğu maziden eski Mısır ve Ro- ma kraliçelerinin kullandıkları usul- lerden istifade etmeğe. çalışıyorlar. Meselâ resimde gördüğünüz kadın bir süt banyosu almaktadır. Yalnız sütün köpürmesi için içine tazyik edilmiş hava konmuştur, kadın bu süt kö- pükleri içinde tenine yeni bir tazelik - vermeğe çalışırken ayni zamanda yüzüne bir imaske geçirmiştir. İddia €dildiğine göre bu maske yüz buru- şuklarını giderir, tene güzel bir renk verir, yüzü gençleştirir. Doğru mü, değil mi?.. Bunu ancâk bu usulü tat” bik ederler bilir, Tufandan evvel Ner-York tarihi tabil müzesinde Ba- İuşliryun dedikleri bir hayvanın iske- leti vardır, Bu hayvan Tufandan evvel, yani bundan birkaç milyon sene evvel As- ya yaylâlarında yaşamış olan bir hay- vandır. Ağırlığı yedi bin kilo imişi. 0 Ar e ear İzmir (Akşam) — İzmirde bu- lunan ressamlarımız, Halkevi sâlo- vücu- de getirmişlerdir. Güzel sanatlar şu- nunda güzel bir resim sergisi m LAN ML ba İ besinin teşebbüsile kurulan sergi, İz | mir münevverlerile sanayli - nefise muhiblerinin yüksek âlâkasile karşı- Isnmıştır. . Reşmimiz, bu sergiden güzel bir köşeyi gösteriyor. asm e nl ki a ” ve telefon birliği Müşterek posta pulları ve kolipostal ücretleri Ankara 10 (Hususi muhabirimiz- den) — Türkiye, Çekoslovakya, Ro- manya, Yugoslavya ve Yunanistan arasında bir posta, telgraf ve tele- fon birliği vücüde getirildiğini bik dirmiştim. , Bu memleketier arasındaki posta, telgraf ve telefon münasebetlerinin inkişaf ve yakınlaştırılmasına çalı- şacak olan birlik tarafından Balkan antantı ile Küçük antant için ayn ayrı olmak üzere, hususi işaretlerle müşterek bir (timsali) tasviri taşı- yan posta pulları çıkarılacaktır. İlk iş olarak, her iki antant kon- sey toplantıları münasebetile, bey- nelmilel münasebetler için âdi bir mektup (ilk siklet derecesi) ücretine karşılık bir pul ve birlik arasındaki münasebetler için de diğer bir pul çıkarılacaktır. Birlik komitesi, bütün pul serisi için müşterek pullar ihdası imkânla- rını araştıracaktır. Türkiyeden Çekoslovakya, Roman- ya, Yugoslavya ve Yunanistana gön- derilecek posta müraselâtından alı- nacak ücretler şu suretle tesbit edil- miştir: Mektuplardan 20 grama kadar 8, 20 gramdan sonraki her munzam derece için 5, âdi posta kartlarından 5, cevaplılarından 10, iş kâğıdların- dan her elli gram için 1,10, basılmış kâğıdlardan her elli gram için 1,10, ticari e lerinden her elli gram için 1,10, taahhüd maktu res- mü 8, alma haberi ücreti 8, sonra- dan İstenen alma haberi ücreti 12, değer konmuş mektup ve kutuların her üç yüz frank değerinden temi- niye ücreti 12 kuruş, doğrudan doğ- tâbi ve nâşirler veya bunla- ekilleri tarafından gönderilen gazeteler ve mevkut kitaplar ve müzik kâğıdlarının her elli gramı için otuz para ücret alınacaktır. Kolipostal Kolipostal ücretleri Türkiyenin Avrupa ve Asya kısımları için ayri ayrı tesbit edilmiştir. Türkiyenin Avrupa kısmına gön- derilecek kolipostalların bir kilogra- mına kadar her paketinden 24, beş kilogramına kadar 40, on kilogramına | kadar 80, 15 kilogramına kadar 120 ve yirmi kligramına kadar da 160 kuruş ücret alınacaktır. Türkiyenin Asya kısmına gönderi- lecek kolipostallarm bir kilogramına kadar her paketinden 44, beş kilogra- muna kadar 64, on kilogramına ke- dar 104, on beş kilogramına kadar 14 ve yirmi kilogramına kadarda 184 kuruş ücret alınacaktır. Bitlis, Gaziantep, Maraş, Siverek, Urfa Van merkezlerinden gönderile cek her paket için bir kilograma kadar 104, beş kilograma kadar 120, on kilograma Okadar her paketten 160 kuruş koli ücreti alınacaktır, Türk - Fransız mubtelit hakem mahkemesi Lozan muahedesi mucibince te şekkül eden muhtelit hakem mah- kemelerinden çoğu işlerini bitirmiş- ler ve muamelelerini tasfiye etmiş- lerdi. Yalnız Çukurova ve Buer Ma- reşal davaları henüz neticelenmedi- Binden Türk - Fransız muhtelit ha- kem mahkemesi işini bitirememiştir. Bundan başka karar alındığı hal- de henüz takip ve intaç 'edilmiyen bazı işler de bulunduğundan mayıs Sonunda müddeti bitecek olan Türk umum ajanının birsenedaha ça- lışması esas itibarile kararlaştırı- mıştır. Bir kız araba altında kalarak yaralanıyor Yekta adında biri dün bindiği yük arabısını hızla sürerek Yedikule cağ: desinden geçe kta oynamak- ta olan bahç din iki ya- şındaki kızı Emineye çarpmıştır. Kü- çük Emine tekerlekler #ltında bir inden tehlikeli surette yar n bir halde haslane- tar. Arabâcı Yekla ya- kalanarak kaz etrafında tahkikata girişlimiştir. ve telgraf | Ankara mektupları liraat bankası ve Emniyet sandığı memurlarının tekaüdlüğü Ziraat bankası kanun lâyihasına mühim maddeler kondu Ankara (Hususi muhabirimizden) — Ziraat bankası kanunu lâyihası Zira- at, İktisad, Maliye ve Bütçe encümen- lerinde görüşülerek umumi (heyete sevkedilmiş iken Başbakan B. İsmet İnönünün parti grupunda verdiği iza- hat üzerine projenin bir kere de Adii- ye encümenince tedkiki meclis tara- fından karar altına alınmıştı, Bu karar üzerine lâyihayı tedkik eden Adliye encümeni mühim sayı» Iacak bazı değişiklikler yapmıştır. Bu tadillerin başında, çifçinin tütün gibi «nevileri ve şekilleri barıka statüsün- de güsterilecek toplanmış veya top- lanmamış mahışullersini bankaya kar- şılık göstererek kredi alabilmeleri ge- iyor. Kredi ve satış kooperatifleri Bunu, zirai kredilerin tanzim ve tevziiüde mühim rol öyniyacak olan kredi v satış kooperatiflerinden Tica- Tet kanununa göre kurulan ve kuru- Igcak olanlarının zirai bir maksadla teşekkül etmiş olsalar dahi, banka- nın kontrolu altına almmamaları -ki Bütçe encilmeni bunun aksini terviç etmiştir. şeklindeki tadili takip et- mektedir. Adliye encümeni paraya çe virmede icra kanunu hükümlerinin mahfuz tutulması lüzumuna kajl olâ- rak, kanunda gözönüne alınan tecil sebepleri olmaksızm vadelerinde Ö- denmeyen zirai alacakların Tahsili emval kanunu yolu ile tahsil teklifi- ni muvakkat bir tedbir olarak tas- vip eylemiş ve buna aid olan maddeyi, hapisle tazyik münü tazammun etmemek üzere beş sene için kabul et miştir. Memurların tekaüdlüklerine dair hükümler Projenin Adliye encümenine hava- lesini icap ettiren mühim sebepler- den biri de Zirnat bankası memur- Jarının tekaüdlüklerinin mümasil mil- li müesseseler memurlarına temin edilen hak ve menfaatler derecesine çıkarılması teşkil ediyordu. Onun için Adiiye encümeninin projenin bu fas- lı üzerinde yaptığı tadilâtı daha doğ- rusu bu vadide koyduğu yeni esasları bütün banka memurlarını alâkadar edeceğini düşünerek etraflı bir suret- te nakledeceği Ziraat bankasının daimi aylıklı me- murlari için hükmi şahsiyeti haiz ol- mak üzere «Türkiye Cümhuriyeti Zi- raat bankası memurları tekaüd san- dığı: adını taşıyacak bir teşekkül vü- cude getirilecektir. 9 şubat 1931 ta- rihli sened ve ayni tarihli statü ile vöcude getirilmiş olan <Türkiye Zi- raat bankası memürin ve müstahde- min yardım sandığısnın mevcud pa- Tası ve alacakları bu sandığa devrolu- nacaktır. Sandığın gelirleri ve sermayesi Tekaüd sandığının sermayesi ve ge- Jirleri şunlar olacaktır: 1 — Yardım sandığından devrolu- nacak pâra ve bu sandığın alacakla- ri 2 — Türkiye Zirast bankası idare meclisinin 23/6/1930 tarihli kararı ile banka memüurlarma tekaüdlük istih- kaklarını tasfiye maksadile verilen tekaüd tazminatından İstirdad edile- cek paralar. 3 — Daimi aylıklı memurlara her ay verilen aylıkların yüzde beşine mrüadi) olarak bankaca her ay veri- Jecek pa 4 memurl cek yüzd arttırılan ru 6 — Tekaüd sandığının mevcudu ile alacakları devlet emvaline mahsus hşk ve rüchanları hai Banka mem leri otuz seneyi veya yaşları altmışı tecavüz edenler tekaüdlüklerini iste- ş neurların IXl aylık zamla- yebileceklerdir. Bunlara hizmet müd- detlerine ve maaşlarına göre 1683 nu- alı tekaüd kanununun dördüncü altıncı maddeleri mucibince tahsis Olu ek maaş miktarını mek kaydi ile ve 2904 numaralı kanu- nun 12 nci maddesindeki cedvelde ya- gili nisbetler üzerinden maaş tahsis edilecektir, Vazifelerini normal bir şekilde ifa- ya mani bir malüliyete uğrayan hiz- met müddetleri yirmi sene veya daha ziyade olduğu takdirde tekaüde sevke- dileceklerdir. Bunlara da yukarıda ya- zılı esaslar dairesinde maaş tahsis edi- lecektir, Diğer hal ve vaziyetlerde memüurla- ra temin edilecek hak ve menfaatler 2904 numaralı kanunun mümasil hal ve vaziyetlerine mütesilik hükümleri- ne kıyasen ve bu hükümlerle memur- lara tanınan hak ve menfaatleri aş- mıyacak te tayin ve tesbit edile- cektir. Devlet ve banka metlerindeki haklarına mukabil bankadan tasfiye tazminatı almış olanlar projenin ka- nuniyet kesbedeceği tarihten itibaren üç ay içinde bankaya verecekleri bir beyanname ile bu tekaüd haklarını muhafaza edehileceklerdir. Bu tak- dirde bankadan aldıkları paralar, ver- gileri hariç olmak üzere, banka te- kaüd sandığınca namlarına borç ola- rak kaydedilecektir. Bu borç maaşla- rından yüzde onu ve maaşları iki yüz irayı tecavüz ettiği takdirde yüzde yirmisi kesilmek suretile tahsil olu- nacaktır, Borçlulardan tekaüd olanlara san- dıkça tahsis edilecek aylıkların yüz- irmi beşi ve bu gibilere verilecek tekaüd tazminatının veya reddedilecek aidatın mecmuu kezâlik borçlarına mahsup edilecektir, Tekaüd olmadan bankadan ay- rılacaklara verilecek aidat Banka memurlarından tekaüd hak- kını ihraz etmeden önce bankadan ” alâkası kesileceklere sandık talimat namesine göre iade edilecek aidat, pro- jenin kanuniyet kesbinden sonra ma- Aaşlarından yapılacak tevkifatla, şim- diye kadar devlet ve banka hizmetle- rinde maşlarının kesilmiş bilümüm tekaüd aidatından ve yardım sandi- ğına adlarına yatırılmış paraların ya- rısından ibaret olacaktır. Zirgat bankasından 1/6/1930 tari- hinden evvel ayrılanlar hakkında 1325 tarihli tekaüd kanununun hükümle- rine göre muamel yapılacak ve bu gi- bilere tahsis edilmiş ve edilebilecek maaşların bankaca verilmesine devam olunacaktır. İstanbul Emniyet sandığı memurlarının tekaüdlükleri Projenin tekaüd sandığı hakkında Ziraat bankası memurlarına tanıdığı hak ve menfaatlere ve tahmil ettiği vöcibelere aid hükümler, Emniyet sandığı memurları hakkında da tatbik olunacak ve bu memurların Zi- rant bankasında geçen müddetleri te- kaüdlüklerinde hesaba katılacaktır. Emniyet sandığı memurları projenin Ziraat bankası memurlarına verdiği diğer hak ve menfaatlerden de istifa- de edeceklerdir. İstanbul Emniyet sandığında mü- teşekkil (Emniyet sandığı yardım san» dığıynın bütün mevcudu ve hakları ile borçları projenin Kanuniyet kes- nı sonra Ziraat ban- Kası tekaüd sandığına devrolunacak- tr. Kefalet sandıkları den itbalren Türki» ye ti Ziraat bankasında v6 Emniyet sandığında (Türkiye cüm- huriyeti Ziraat bankası memurları müteselsil kefalet sardığı) ile (İstan- bul Emniyet sandığı memurları mü- teselsil kefalet sandığı) adları ile bi- rer sandık kurulacaktır.