17 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

md Arnavud asileri, Ergeri şehrini zaptettiler Asilerin başında eski bir nazır bulunuyor, ilk çarpışmada hükümet kuvvetleri mağlüh oldu Tirane 17 — Eski nazır Etem TTo- tonun kumandası altında bulunan Asiler, Ergeri şehrini zaptetmişler. 'Ti- rane ile telgraf ve telefon muhabere- lerini kesmişlerdir. Tiran 16 (AA) — Arnavutluk göre, geçen gece eski bakan Etem 'Toto'nun idare ettiği bir ihtilâlci grupu İle jandarmalar arasında bir müsadame olmuştur. Bir jandarma zabiti ölmüştür. Hükümet isyanı ten- kil için icabeden bütün tedbirleri mstbust bürosunun bir tebliğine | almıştır. Alman harbiye nazırı İngiltereye teminat verdi Hitler, Akdenizde İngilterenin zararına Italyaya yardım niyetinde değil Londra 17 —'The Peuple gazetesine göre tac giyme münasebetile buraya gelmiş olan Alman Harbiye nazırı general von Blomberg İngiliz ricali- ne şu teminatı vermiştir: 1 — Almanya, ne Fransaya ve ne de Belçikaya hücum niyetinde değil- dir. 2 -- Almanya, Fransa ve Belçika hududlarında hiç bir değişiklik yapıl- masını İstemiyor. 3 — Almanya kendisine müstemle- | ke verlimesini istemekle İngilterenin eski Alman müstemlekelerini kendisi- ne iade etmesinde şimdilik israr ede- | cek değildir. Mezkür gazeteye göre B. Hitler İngilterenin dostluğunu, İtalyanın- kinden daha kıymetli ve faydalı gör- mekte ve İngiliz.Fransız menfaatle- rinin zararına olarak Akdenizde'İtal- yan siyasetine yardım etmek niye- tinde bulunmamaktadır. Hattâ AL manya, Fransanın ayni şekilde mu- kabele etmesi şartile, Ren hududunu tahkimden vazgeçmeğe hazırdır. Kral Jorj, general Blombergi hu- zuruna kabul etmiştir, Japonya, Alman - İtalyan blokuna girmiyor Tokyo 16 (A.A.) — Asahi gazelesi, B. Clanonun mecliste yaptığı ve Ja- ponyanın İtalya - Almanya blokuna iltihak edeceği intiba ve ümidini ve- ren beyanatını protesto ederek diyor ki; Japonyanm, İtalyan ve Alman hü- | kümetlerile mukareneti daha ziyade takviyeye müsait ideolojik hiçbir itti- fakla asla alâksdar olmadığını ilân etmeliyiz. B. Delbos Parise döndü Paris 16 — Fransız hariciye nazırı B. Delbos tayyare ile Londradan Pari- se dönmüştür. Havas ajansına göre hariciye nazırı B. Delbosun Londrada yaptığı konuşmalar her noktadan çok iyi neticeler vermiştir. Nazır, İn- giliz hükümet adamlarile ve taç kiy- me resmi münasebetile Londrada bu- lunan diğer hükümet ricalile görüş- müştür. B. Delbos görüşmelerin neti- cesinden memnundur. İngiliz ricali- le yapılan konuşmalarda arada tam bir görüş birliği olduğu görülmüştür. Hitler - Mussolini mülâkatı yarın Intransigeant gazetesi bu iddiada bulunuyor Paris 17 — İntransigeant gazetesi- nin Berlinden vuku bulan istihbara- tına göre bütün tekziplere rağmen Mussolini - Hitler arasındaki mülâ- kat, yarın Bergştenkada yuku büla- caktır. General Göeringin : İlalyaya son seyahati, efkârı umumiyenin na- zarı dikkatini başka bir tarafa çevir- mek maksadına matuftu. Venedik 17 — General Goering dün buradan Münihe hareket etmiştir. General Frankoya suikast mi yapıldı? Henday 17 — General Frankoya karşı bir suikast yapıldığı rivayetleri dolaşmaktadır. İyi malümatlı İspan- yol mahafili, Bu şayianın yalan oldu- gunu ve son ayler #arfında bir kaç defa.ortaya çıktığını söylüyorlar. Bir eski İngiliz nazırı öldü Londra 16 — Eski İngiliz maliye nazırı lord Snovden kalb hastalığı ne- ticesinde vefat, etmiştir. Mütevoffa 172 yaşında idi, Bulgaristanda bir köprü çöktü, bir ölü 8 yaralı var Sofya 16 (Akşam) — Rila dağında geziye çıkan mekteb talebelerinden bir grup, bir nehir üzerinde kurulu zayıf bir köprünün üzerinde resim çekmek istemişlerdir, Talebe köprü- nün üzerinde resim için poz alırken ağırlıklarından köprü çökmüş 12 ta- lebe de nehire yuvarlanmıştır. Bun- lardan birisi boğularak ölmüş, üçü ağır ve beşi de hafif surette yaralan Müöğm, Rumen gazetelerinin dostane neşriyatı Bütün Bükreş gazeteleri B. Tevfik Rüştü Arasın ziyaretini teveccühle karşılıyorlar Bükreş 16 — Rumen gazeteleri B. Tevfik Rüştü Arasın buraya muvasa- latını büyük bir teveccühle o karşılı- yorlar. Kurental gazetesi diyor ki: «Gerek Romanyada gerekse mer- kezi ve şarki Avrupada cereyan eden son diplomatik hâdiseler etrafında noktai nazar teatileri yapılacağına şüphe yoktur. Bulkan o paktı, Kara- deniz ve Akdeniz meseleleri bilhassa bugünkü diplomasi hareketleri için- de iki dost memleketin siyasi teşriki mesailerinde kati mahiyeti haiz birer Amildir.> Dimineatza gazelesi de şöyle yazı- yor: «Bu ziyaretin, bugünkü beynelmi- el hâdiseler içinde Cenevre toplan- tası arifesinde kayde değer bir ehem- miyeti vardır. Çünkü bunlar Balkan Antantı ile Küçük Antant arasında müvazi bir hattı hareket takibini icabettirmektedir, Bu vaziyet sirasın- da, Anteneskonun Ankarayı ziyare- tinde müşahede edilen görüş birliği- ni tarsin için günün meseleleri üze- Tinde bir Türk - Rumen prensip an- laşması hususunda ısrar edilecektir.» Diğer bütün gazeteler iki memle- ket arasındaki dostluğu tebarüz ettir- mektedir, : Sovyetler birliğinin Berlin büyük elçisi Moskova 16 (AA) — Sovyetler birliği büyük elçisi B. Yürenef, Mos. kovaya hareket etmiştir. Oradan memleketini temsil etmek üzere Ber- line RE ei | Esi Nafia vekili kişehirden sonra İzmite gelerek tedkiklerde bulundu İKi gün evsel Ankaradan Eskişe- hire gelen Nafia vekili Eskişehirdeki tedkiklerini bitirmiş ve dün İzmite gelmiştir. İzmitten sonra Derinceye gitmiş ve burada da teftişlerde bu- Tunmuştur. Vekil Derincede yeni Siloyu ve travers fabrikasım gezmiştir. Bugün İstanbula gelmesi muhtemeldir. Ankarada 19 Mayıs B. Şükrü Kaya ve Cevad Abbas mühim birer nutuk söyliyecekler Ankara 16 (Telefonla) — 19 Ma- yis gençlik ve spor bayramı"İçin zen» gin bir program hazırlanmıştır. Bay- ram. Dahiliye vekili ve Parti genel sekreteri B. Şükrü Kayanm bütün yurda hitap eden bir nutkile açıla- cak, B. Şükrü Kayanın nulkunu B. Cevad Abbesm bu büyük günün milli tarihimizdeki büyük değerini tebarüz ettirecek bir nutku takip edecektir. Kömür sergisi Bir Alman gazetesinin takdirkârane bir yazısı Ankara 16 (A.A.) — Nürenberger Zeitung muhabiri Ankâra enternas- yonal kömür sergisi hakkındaki inti- balarını şu suretle kaydetmektedir: «Genç Türkiye Cumhuriyet Anka- rada ilk enternesyonal sergisini yap- ti. Buna mevzu olarak da kömürü seçti; Yeni Cumhuriyetin endüstri- yelleşme hususundaki azmin! göste- ren bu hareketi dikkatle takib etme mek mümkün değildir. Kömür sergisinde memnuniyeti mucib bir nokta da Alman firmalar rının sayı itibarile en başta gelmesi- dir. Fakat asıl hayran olunacak ta- rafı Türklerin bu sergide gösterdik- leri sergicilik kemalidir. Kömür, as- anda estetik olmıyan bir mevzudur, Böyle ilmi ve telkini bir sergiyi kom- poze etmeğe yalnız sanat bilgisi ye- tişmez. Bir serginin heyecan uyan- dırması ve iz bırakabilmesi için çok güzel, bedii ve unutulmaz hatıralar yaratacak mahiyette olması da el- zemdir. Türkler bunda her bakımdan muvaffak olmuşlardır. Türkiye ekonomi bakanı Türk elemanlarla meydana getirdiği, dün- yanın her hangi bir memleketinde bir vekili tebcile kâfi bir sebeb olacak kadar güzel olan bu sergiyi dünya efkârı umumiyesine iftiharla takdim edebilir. Türk dostlarımıza kompli- man yapmadan diyebiliriz ki bu sergi milletler arası ölçüde hakikaten mu- vaffak ve bilhassu çok sanatkârane bir eserdir.» Koh B. Şükrü Âli siyasi müsteşarı mı olacak? Ankara 16 (Telefonla) — İstanbul mebusu B. Şükrü Alinin münhal siyasi müsleşarlıklardan' birine seçi- leceği öğrenilmiştir. İzmirde zelzele oldu İzmir 16 (Akşam) — Sabahleyin burada cenuptan şimale doğru şid- detlice bir zelzele olmuş, şehrin her tarafından o hissedilmiştir. £ Fakat ikinci bir zelzele kaydedilmemiştir. Hindenburg kurbanları 36 ya çikti Lakewood «New - Jersey» 16 (A, A.) — Hindenburg balonunun yolcu- larından Otto Ernest hastanede öl- müş ve bu suretle facia kurbanları- nın adedi otuz altıya çıkmıştır, Habeşistan muharebesi İtalyaya 11 milyara malolmuş Roma 16 (AA) — Yakında ge- çen sene yapılan masraflara aid cet- veller neşredilecektir. Bu cetvellere nazaran — Habeşistan o muharebesi İtalyaya 11 milyar 75 milyona maâlol- /Tayyareler Valânsiyayı bombardıman ettiler Asiler yakında Bilbao önünde kati bir muharebenin başlıyacağını bildiriyorlar Valânsiya 16 (A.A.) — Dün Valânsi- yanın bombardımanı 30 kişinin ölme- sine ve 150 kişinin yaralanmasına s€- | bebiyet vermiştir. İngiliz sefaretha- | nesine obüs parçaları isabet etmiş ve kapıcı ile ahçı kadın yaralanmıştır. | Fransız konsoloshanesinin bütün cam-| ları kırılmıştır. Hariciye nezareti “tebliğ ediyor: «Cümhuriyetçilerin üç fayyaresi, Sa- 'binanigodaki infilâk edici maddeler fabrikasını ve cümhuriyetçilerin fi- loları da Saragosse ve Güescadaki a$keri hedefleri bombardıman etmiş» tir. Madrid . cephesinde cümhuriyetçi kıtast, hafif surette ilerlemişlerdir. Bilbao önünde vaziyet Gucrnica 16 (A.A.) — Havas ajan- | sının muhabiri bildiri; Solchaga mıntakasında Bilbao civarında «Si- | yah oklar» la'Navarlı bir liva meşhur Elgallo hattında uzun bir sahada te- masa gelmişlerdir. İki cihetten Maruri ile Menaca ara- sında $ kilometrelik bir sahayı kap- lıyan Cata silsilesinin bütün sırtları dün bütün gün ve gece kısmen de- vam eden şiddetli bir arbededen son- Ta asiler eline geçmiştir. Hükümetçi- ler siperletinde anudane mukavemet etmektedirler. Bilbao 16 (A.A.) — Havas ajansı- nın muhabiri bildiriyor: Gece yarısı Habana vapuruna 4000 mülteci binecek bunlardan yarısı yol Ücretini verecektir. Gelecek hafta 20 bin kişi tahliye edilmek üzere mülteciler daha fazla mikdarda sevkedilecektir. Kati bir muharebe bekleniyormuş Guernica 16 (A:A.) — Havas ajah- sın muhabiri bili : Asiler Bil- baonun bi mığtakalarında ileri hareketlerini tarsin ederek Elgüllo- nun şimalinde bulünan düşman mev- zilerini tehdid etmektedirler, Pek ya- kında Bilbaonun sukutunu intaç edecek olsn kati bir muharebeye bağ- lanacağı tahmin edilmektedir. Kabalero yeni kabineyi teşkilden vaz geçti Valensiya 11 — B. Kabalero, komü- nistlerin muhalefeti üzerine yeni ka- bineyi teşkilden vaz geçmiştir. Komü- nist fırkası umumi kâtibi, komünist- lerin bir Kabalero kabinesile teşriki mesai edemiyeceklerini teyid etmiştir. Ingiliz muhribi nasıl yaralandı? Bazı şahidler bir tahtelba- hir periskopu gördükle- “rini söylüyorlar Londra 16 (A.A.) — Reuter gjansı- nın bildirdiğine göre, Hunter hadi- sesini tahkike memur muhtelit İngi- liz - İspanyol komisyonu birkaç ba- Tıkçının şahadetine müracaat etmiş- tir. Bunlar infilâkın vuku bulduğu sahada bir tahtelbahirin periskopunu görmüş olduklarını söylemişlerdir. Cebelüttarık 16 (A.A.) — Hunter torplto mubribinin kuru sintinasın da yapılan tetkikat neticesinde ge- minin teknesinin sancak tarafında su kesimi hattında bir yarık bulun- duğu görülmüştür. Radyonun bulunduğu direk harab olmuştur. Ocak kısmında henüz beş cesedin bulunduğu tahmin edilmek- tedir. 14 tayfa, ağır bir halde Cebe- lütlarikte hastaneye yatırılmışlardır. “Ja Silâhları bırakma B. Davis şimdilik buna imkân görmiyor Nevyork 16 (A.A.) — Londradan &vdet eden Davis matbuata beyanat- te bulunarak şimdilik umumi silâh- | ları bırakma konferansının toplan- | ması mevzuubahis olamıyacağını söy- lemiş ve şunları ilâve etmiştir: «Her şeyden evvel iktisadi silâhları azalt- “| mak için çalışmalıyız.» Davis bu mesele ile meşgul olduğu- nu söyliyerek demiştir ki: «Şeker | meselesile uğraştığım için başkasile meşgul olmadım. Bunnla beraber si- Yâhları bırakma konferansı bürosü- nun gelecek içtimaı meselesinin mü- nakaşasına iştirak ettini.; Türk - Rumen ticaret anlaşması Ankara 16 (Telefonla) — Roman- ya ile aktedeceğimiz yeni ticaret an- Jaşması müzakerelerine iştirak et- mek üzere Bükreşe gitmiş olan tica- ret heyetimizden B. Sami İktisad vekâletinden yeni talimat almak Üze- re buraya gelmiş ve tekrar Bükreşe dönmüştür. Japon kabinesinin mevkii Londra 16 (Akşam) — Tokyodan bildirildiğine göre Sevyokay ve mit- Almanyada Yahudi düşmanlığı Milli enstitü fenni bir temel bulmak için çalışıyor Berlin 16 (A.A.) — Yeni Almanya tarihini vücuda getirmeğe memur milli enstitünün Yahudi meselelerini tedkik eden şubesi ilk içtimalarını Münihte Yahudi aleyhtarlığı hareke- tinin alemdar ve Frankonya Nazi şe- fi Jul'us Streicherin iştirakile akdet- meğe başlamıştır. Hükümetin himayesi altında tesis edin bu şube üçüncü Relehin res- mi Yahudi aleyhtarlığına fenni bir temel temin etmek maksadile çalış- maktadır. Şube aynı zamanda Yahu- Giliğin bütün dünyadaki felâketlerin müsebbibi olduğunu isbata çalışan Alman ve ecnebi Yahudi aleyhtarla- rmi âza kaydetmeğe uğraşmaktadır. Şubenin tertib ettiği konferans- larla, neşrettiği risaleler Yahudi ır- kının bedeni ve akli noktayı nagar- lardan dün bir mevkide bulunduğu- nu isbat etmek gayesini gütmektedir. Macaristanın silâhlanması Küçük İtilâf, buna bir şartla muvafakat edecek Londra 16 (A.A.) — Çekoslovakya başvekili B. Hodza, B. Eden ve B. Ne- yille Chamberlain ile görüşmüştür. Bu görüşmelerinin küçük itilâfın Mas caristan ile istikbaldeki münasebet- leri hakkında iyi ümidler verdiği tah“ min ediliyor. Küçük itilâfın Macaris- tanın yeniden silâhlanma hakkını kabul ve teslime âmade olduğu, an- cak bunun için Macaristanın komşu» larile bir takım ademi tecavüz misaks | ları akdetmesinin ileri sürüldüğü ri- vayet edilmektedir. Budapeşte hükümetinin Çekoslo«' vakyadaki Macar ekalliyeti hakkın« | daki taleplerinin muvakkat bir uzlaşe ma İle isaf edileceği ve bu uzlaşma- nın meselâ Alman ekalliyetlerine aid geçenlerde vücuda getirilen statüye benzer olacağı söylenmektedir. i Londra gazetelerinden biri, iki mem leket arasında akdedilecek bir ticavefi solto partileri kabineyi devirmek ve milli bir hükümet kurmak için müş- terek cephe almağa karar vermişler- dir, munhedesinin Tuna havzasında rüçe han esasına müstenid bir sistemin tesisi sahasında atılacak ilk hatve olacağını yazmaktadır, v