17 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

17 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

' © VI Mavs 1937 SİYASİ İCMAL AKŞAM Londrada müzakereler tere kralının taç giymesi mil- ı gerek kendi aralarında ge- m kerelere devam edi- Fransanın hariciye nazırı B, n yölnz hariciye e değil başvekil Bald- ekil olacak maliye na- rberlâyin ile de uzun müza- amuştur. Dahili mese- le fevkalâde meşgul bulundu- n dolayı Londraya gidemiyen 4 başvekili Blumun yerine Del- bos iki büyük devlet arasında Belçika- nin itlifaktan ayrılması ve İtalyanın e Vu Akdenizde tekrar hareket ve faaliyete | geçmesi ve İngiltereye md ve Fransa. | ya ters bir tavır olması üzerine meyda- na yelen yeni vaziyetlere karşı ülina- cak siyasi tedbirleri görüşmektedir. İngiltere üe Fransa Akdeniz devlet- lerine büyük ehemmiyet vermekte. dirler. Başvekil İsmet İnönünün İn- giltere hariciye nazrı B. Eden ile yap- tığı görüşmeler ehemmiyetle karşı- Ez Canlı balık Avrupada balık mera- kı alıp yürümüştür. Bil- hassa Fransa ve İspan- Yada «kir sularda, ne Mirlerde ve bazan da açık lerde amatör balık- a her an tesadül edi- Bunlar omeyanında neler yoktur. Kö- ea Ve Ş8 başındaki ka- 2 de Tir. saptan tutun da ta o Reisicumhura kadar - hepsi boş “ Vakitlerini tellerinde kamışlar, olte- lar başlarında hasir şapkalar, saat lerce beklerler; “bir balık tutaca- dım diye! Bazıları muvaffak olurlar. Büyük bi çılara t iklükte ba- Yiklar yakalarlar, fak nda güneş altında emekle kalırlar. ar, ikartacak büy afih gece geç vakit evlerine elle dönüp çoluk çocuklarının hzi nazarları ile karşılaşmak diklrcinden yolda balıkçı dük- ma uğrıyarak bir kaç kefal alırlar ve ebiz tuttuk, diye kollarını kabarta kabarta evlerine gelirler, Za- vallı aile de bugünkü taze balık di- ye belki de bir haftalık balığı yer Yalancının mumu yatsıya kadar yanması icap etliğini düşünen bazı kirıs resmini gördüğünüz âğı icad e! lerdir, Balık tutuldu mu avcı balığı bu ağın içine koyabilecek ve denize sa- içindeki balık ta tabii ölmiye- Ağın ağzındaki kapan da ba- lığın kaçmasına mâni olacaktır. Eve de balık diri diri getirilebilecek ve yalan atmağa mahal kalmıyacak. ama - KE NT A DD RE Aİ Istanbul lisesinde müsamere v ar le Londrada toplanan devlet | devlet adamlarının iştira- | profesyonel balik- | lanmıştır, Yağoslavyanın devlet şefi İ prens Polun Londrada İngütere dev- let adamlarile Pransa hariciye nazı rının yaplığı temas ve müzakereler de alâka uyandırmaktadır. Taç giyme merasimi münasebetile İngiliz imparatorluğu ( devletlerinin | Zondrada toplanan ( deşvekillerinin akdettiği konferansta da Akdenisde- | Ki yeni vaziyetin başlıcn müzakere mevzuu olacağı anlaşılıyor. Londradaki bitaraf devletlerin &- | damları kendi aralarında mühim mü- | sakerelerde bulunuyorlar. Bu müza- kerelerde Lehistan (hariciye nazırı b - v - Si Amerikada otomobil çoktur. Dört | Kişi başma bir otomobil düşer, Ayni zamanda plâj merakı da büyüktür. Yazın, bilhassa tatili günleri, halk plâjlara akın eder. Hattâ'o kadârki pazar günleri kalabalıktan geçlimi- yen Nev - York sokakları tenhala- | ser, şehir &deta boşalır. Tabii hemen her ailenin otomobili 1 ı gitmek te kolaydır. Fa- yedi milyon kişi “birden plâja kat giderse soyunmak içinde yer bul- mak mümkün olmaz. Bu #orluğu nazarı itibara alamlar gayet pratik bir soyunma kabin şa, etmişler- dir. Resimde gördüğünüz gibi bu kabine, otomobilin kapısına asılır. Perdeleri çeker, kimseye görünmeden İ soyunabilirsiniz. Lokomotif sayısı Yer yüzünde kaç lokomotif vardır? Bu suale cevap vermek için düşü- nenlerin kimi yüz bin, kimi de bir milyon diyecektir. Halbuki yer yüzünde topu topu 200,000 lokomotif vardır. bin; motif iş Küçük olmalarına nazaran çok lokomotifli diyarlar Belçika ile Çe- koslovakyadır. Belçikenin 4,000, Çe- koslovakyanın 4,200 lokomotifi vardır, Avustralayada 3,900, Kanadada 5,000 lokomotit işler. İstanbul lisesinin son sınıf talebeleri dün mektebin temsil salonunda bir Vda müsamaresi tertib etmişler. Bunda mekteb tedris heyeti ve talebelerin akrabaları hazır bulunmuşlardır. Müsamere çok güzel olmuştur. Resimde mek- tepten bu sene mezun olacak talebeler bir arada görünüyor. Fransa, Almanya, İngilterede 20 şer | Ameriyakada da 50,000 loko- | | ye verdiği zaman Haydarpaşa Tisesi- da rte İN AİR Haydarpaşa lisesi - Robert Kollej atletizm müsabakaları Cumartesi günü Robert Kollejde yapılan müsaba- kaları Haydarpaşa lisesi kazandı Haydarpaşa lisesi - Robert Kollej atletleri arasında cumartesi günü öğleden sonra Robert Kollej sahasın- da atletizm müsabakaları yapılmış- tar. Pek samimi bir hava içinde ce- reyan eden bu müsabakalar heye- canlı olmuş ve iki taraf atletleri çok Merasime istikiMl marşı ile başlan- muş ve parlak bir resmi geçidden Haydarpaşadan Küçük Nazmi birin- ci ve Haydarpaşadan Hikmet ikinci gelmişlerdir. Gülle, disk ve cirld alma müsaba- kaları ile üç adım utlamada Robert Kollej atletleri bi lardır. Buna mukabil uzun atlama, yük- sek atlama ve sırıkla atlama müsa- bakalarında da Haydarpaşa lisesi at- letleri birinci gelmişlerdir. Müsabakanın bu kısınında her iki tarafın puvanları 5ider olarak mü- savi idi. Sona bırakılan $ Xx 100 metre bayrak koşusu günün muzaf- fer takınunı gösterecekti. Her iki ta- raf ta heyecanla atletlerinin birinci gelmesini bekliyorlardı. o Tabanca | patlayınca ikinci koşucu Nazmi has- | mını 65 metre geride birakarak ok gibi fırtayıp bayrağı arkadaşı Ferdi- ncilkleri almış nin günün galibi olduğu artik an- Yaşılmuştı Bun landı, Müsabakayı müteakip Haydarpa- şa lisesi direktörü hoparlörde bir kaç söz söyliyerek Robert Kollej ta- lebesi, tedris heyeti ve direktörleri- nin gösterdikleri hüsnü kabule te şekkür elmiş ve her sene bu gibi spor temaslarmın yapılası arzusunu İZ- har ederek Robert Kollej etletlerini | tebrik etmiştir. İ Buna Robert Kollej direktörü dok- | tor Bayt cevap vermiş ve ilk defa karşılaştıkları Haydarpaşa lisesi ta- lebesinin bu değerli muvaffakıyetle- rinden dolayı çok memnun olduğu- nu ve gelecek sene Robert Kollej at- ietlerinin daha fazla çalışarak çok- tanberi ellerini N tekrar almıya uğraş miş, Haydarpaşa lisesi atletlerini teb- rik etmiştir Her iki direklör tarafından müsa- bakada kazananlara mükâfatlar tev- zi edilmiş ve sonurda iki taraf kâp- tanı el sıkışarak kupayı gelip taraf almıştır. Bu müsabaka neticesinde Haydar- paşa B birincilikle 59 ve (Robert Kollej 5 birincilikle 57 puvan almiş- lardır, üyük alkışlarla karşı Eskişehir helâları Eskişehir (Akşam) — 50,000 nü- fuslu olmasına rağmen helâ adedi pek azdır. Sıcak sulardaki helâlar- da dakikalarca beklemek omecburi- yeti vardır. Bundan başka bu heli- lara katiyen bakılmamaktadır. Belediyemizin bu helâ işile meş- gul olması lâzımdır. 50 bin nüfuslu bir şehirde muhlelif yerlerde helâlar yapılack olursa halkın bu noksanı tamamlanmış olur. daha sağlamdır. daha keskindir nıklıdır 19 Mayıs yaklaşıyor Türk tarihinde dirilme, zindelik ve gençlik sembolü. Atatürk aciz ve miskinliğe karşı savaşı o gün açmış, aydınlığa ve nura doğru o gün koşmuştu Her sene İlkbaharda memleketin her tarafında, yalnız mektep gençliğine inhisar etmek üzere idman şenlikleri yapılması, baharın güzel bir günün- de bütün talebelerin bulundukları şehirlerde stadyom veya meydanlara Spor kıyafetlerile gelerek toplu bir hal- de beden hareketleri göstermeleri a delti, Bu sene ve bundan sonraki seneler idman şenlikleri, Atatürkün Samsu- DA ayak bastığı gün olan 19 Mayısta yapılacak, Türk milletinin yeniden harekete geçmesinin ve gençleşmesi- nin sembolü olan bugün yalnız mek- tep gençliğine değil, bütün millete hitab eden bir spor bayramı halinde tezahüratla kutlanacaktır. Artık 19 Mayıs, yani Büyük Şefin, "Türklüğü kurtarmak üzere Anadolu- ya geçişinde, Samsunda karaya ayak bastığı gün Türk sporunun ve gençli- ğinin mukaddes günüdür. On sekiz sene evvel.. 19 Mayısın Türk tarihinde çok mü- him bir mevkii vardır. Bundan on s8- kiz sene evvel 15 Mayıs sabahı düş- manlar memleketin en güzel toprak- larına ordular boşaltırken, ayni sa- balı İstanbuldan Karadenize bir va- pür açılıyordu. Bu vapur 19 Mayıs sabahı Samsuna yanaşlı ve karaya Mustafa Kemal Paşayı çıkardı. Bu iki hadiseden birincisi ile Türk tarihinin İstiklâl savaşı kısmi başlar- ken ikincisi ile Anavatanın kurtuluş tarihi başlıyordu. O gün memleketin ne vaziyette ol- duğunu Atatürkün ağzından dinli- yelim: «Osmanlı devletinin dahil bulun- duğu grup, harbi umumide mağlüp olmuş, Osmanlı ordusu her tarafta zedelenmiş, şeraiti ağır bir mütareke- name imzalatmış, büyük harbin u- zun seneleri zarfmda, millet yorgun ve fakir bir halde, Millet ve memle- keti harbi umumiye sevkedenler, ken- di hayatları endişesine düşerek mem- leketien firar etmişler. Saltanat ve hilâfet mevkiini işgal eden Vahided- din, mütereddi, şahsını ve yalnız tah- ını temin edebileceğini Utehay- yül ettiği deni tedbirler araşlırmak- ta, Damad Ferid paşanın riyasetin- deki kabing, âciz, haysiyetsiz, cebin, yalnız padişahın iradesine tabi ve onunla beraber şahıslarını vikaye ede- bilecek her hangi vaziyete razı, «Ordunun elinden esliha ve cepha- nesi alınmış ve alınmakta...» içinde Felâketin tecelliya- dehşet ! ve sikletini idrake başlıyanlar, bulun- dukları muhit ve hissedebildikleri te- sirata göre çarei halâs telâkki eyle- dikleri tedbirlere mütevessil, Ordu ismi var cismi yok bir halde. Kuman- danlar ve zabitler; harbi umuminin bunca mihnet ve meşekkatlerile yor- gun, vatanın parçalanmakta oldu- ğunu görmekle dilhun, gözleri önün- de derinleşen karanlık felâket uçuru- mu kenarında dimağları çare, çarei - halâs aramakla meşgul...» İşte Atnürk bu kara günlerden, bu aciz ve miskinlik havasından sıy- rilarak 19 Mayıs sabahı Samsuna çıktı ve oradan Türk vatanı ve milleti Üzerine hayatla dolu bir güneş olarak doğdu. Bugün.. Memleketin o kara günlerile şimdi- ki aydınlık ve kudretli günleri arasın- da 18 sene vardır. Bu on sekiz sene içinde, parça'anıp dağılmakta olan Koca bir vatan yekpare bir kütle ha- Yine gelmiş, kudreti hergün bir az da- ha artan zinde bir millet, çelik bir or- du, sağlam bir gençlik doğmuştur. Onun için 19 Mayıs Türk tarihinde hayata yeniden başlama, dirilme, zin- debk ve gençlik cembolüdür, Atatürk sciz ve (o miskinliğe karşı savaşı 0 gün açmış, aydınlığa ve nura doğru o gün koşmuştu. İşte bu sebeble Atatürkün can ver- diği Türk milleti, onun yarattığı gençlik bundan sonra her 19 Ma- yısta sıhhat ve spor bayramı yapa- cak, kuvveti ve zindeliği tesid ede- cektir. O gün memleketin her tarafında yapılacak olan spor şenliklerle bütün millete harek“tli insan, canlı insan, güzel insan, uyarık insan, dürüst in- san, merd insan olmak ideali bir ke- re daha aşılanacak, hor vatandaş İçin- Ge duyduğu su, ışık ve hava sevgisini tazeliyecek, en küçüğünden en büyü- güne kadar her Türk temizlik, sağ- Yamlık ve güzellik aşkını yeniliyecek- tir. Bugün, henüz bir kânunla resmi bayramlar arasına alınmamış olmak- la beraber gençlik ve sporun günü ol- mak itibarile yurdun her yerinde, bü- yük küçük bütün merkezlerde geniş mikyasta kutlanması için Cumhuri- yet Halk Partisi tarafından tedbirler alınmıştır. Çinkü Cumhuriyet Halk Partisi gençliğin kaynağıdır. Bu mukaddes güne her vatandaşın içten gelen bir arzu ile katılacağı şüp- veya spor klübünün bu merasimlere katabileceği sporcu sayısının çokluğu O şehrin veya kasabanın spordaki iler- leyiş derecesine bir ölçü olacağı gibi zindeliğe ve canlılığa verdiği ehem- miyeti de göslerecktler. Atatürkün 19 Afayısta aciz ve mis- kinliğe karşı açtığı savaş ebediyen de- vam etmelidir ve edecektir. Izmir fuarı Yapılan hazırlıklar hum- malı bir devreye girdi İzmir 15 (Akşam) — İzmir füarı hazırlıkları hummalı bir devreye da- hil olmuştur. Füar sahasının çiçekler- le süslenmesi, yollarının inşası için durmadan çalıştor. Bir çok mü- essesöler, birleşerek büyük Ve betonerme binler inşa ettir. yorlar. Bu seneki Fuar, ge çen senekine nazarsm bambaşka bir çehre arzedocektir. İzmir Fuarı, şehir için mühim bir imar vesilesi Ol- muştur. Fuar sahasının civarında, yangın sahasında yeni yeni binalar yükselmektedir. Bunların ekserisi, Za- Tİf bahçeli evlerdir. Mevcud 200 paviyondan henüz sa- tılmamış olanların mikdarı (24) dür. Komite, yeni paviyonlar da inşa etti- recektir. Çünkü paviyona ihtiyaç çoktur, her gün yeni talebler yardır. İş bankasının 50,000 tiraya inşasına karar verdiği büyük Paviyonun temel atma inşaatına devüm eğiliyor. Bu seneki Fuara resmen iştirak edeçeklerini bildiren hükümetler İn- Pancar tohumları Manisa ve Alaşehirde iki çiflik kurulacak İzmir 15 (Akşam) — Türkiye şeker | #abrikaları anonim şirketi, diğer yer yetiştirme çiftliği tesis edecektir. Bu- nun için tedkikler yapan şirketin çiftlikler müdürü B. Şahab Epe, Es- kişehire dönmüştür. Şimdiye kadar her sene dış memleketlerden mühim mikdarda pancar tohumu ithal edik mekte, bu yüzden mühim bir para harice gitmekte idi. Şirketin tesis ettiği pancar tohumu yetiştirme çittiiklerinden elde edile- cek fazla tohum sayesinde önümüş- deki seneden itibaren hariçten pan- car tohumu getirtilmiyecektir. Bu to humlar, müstahsillere bol bir şekilde dağıtılacaktır. giltere, Sovyet Rusya, Yunanistan ve İtalyadır, Misır, Yugoslavya, İzan, Romanya, Finlândiya ve Suriyenin de iştirak edeceklerine dalı cevab bek» lenmektedir.