17 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

17 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

? İh , k in Sahife 7 AKŞAM Iktisadi ve ali hafta Türk borcu Kionkiri tönkle öikilerek - Istanbul borsasında son vaziyet Aylardanberi Maliye vekâleti ile | sında külliyetli mikdarda yapılan sa- güyunuumumiye konseyi arasında | tuşlar, Fransız rantları da dahil ol- 'Türk borcu kuponlarının tediye ak- | duğu halde bir çok esham ve ti gesi hakkında cereyan eden çetin | lât fiatlerinin gerilemesine sebep ol- müzakerelerin niheyet hükümetimi- | du. Fransız gazeleleri, İngilizlerin sin noktai nazarının gülebesile ne- | bu âni satış emirleri vermelerinin Hoelendiğini büyük bir memnuniyetle | sebebini (oanlıyamadıklarını oyazı- Bğreniyoruz. yorlar. Düyunuumumiye konseyi tarafın- dan bu ayın 13 ünde Paris gazete- lerine gönderilen bir tebliğden an- ladığımıza göre, Cumhuriyet hükü- metimiz, cihan iktisadi buhranı ne- #icesinde hemen bütün memleketle- rin milli paralarını kıymetten dü- gürmeleri ve düyunuumumiye ser- yislerini altın olarak yapmaktan sar- fı nazar eylemeleri üzerine, Türki- yenin de kendi borçlarını bu esas zerine tediyeye devamda imkân görmemesine binaen, hamillerin, İkinci tediye akçesi için ileri sürdü- ğü altın dolar şartını kabul edemiye- geğini, ve şayet dolarda israr edili- yorsa, bu takdirde dolarla frangın son sukuttan evvelki partiyeleri, ya- mi 25,52 franga mukabil bir dolar perilmek suretlie tediyata made ol- duğunu bildirmiştir. Türk hükümeti, bu kararına kati ye gayri kabili rücu bir mahiyet yermiş olmakla meselenin hakem ma- rifetile halline de imkân kalmamış olduğundan bahseden düyunuumu- miye konseyi, bu suretle, yüzde 40 nisbetinde bir zararı müeddi olan 4oları kabul etmekten ise, şimdiki frankla tediye esasını tercih ettiğini ve binaeneleyh gerek önümüzdeki 25 mayıs 937 kuponunu ve gerek gelecek 26 teşrinisani 937 taksitini İspanya sularında bir İngiliz harp gemisinin torpillenmesi hadisesi de maliyecileri biraz kuşkulandırmıştır. Mili paraların stabilizasyonu hak- kında 1933 senesinde Londradı top- lanp o vakit bir netice elde edemi- yen beynelmilel konferansın, bü se- ne zarfında, Amerika birleşik dev- letleri hükümetinin teşebbüsile yeni- den ihya edileceğinden bahsediliyor. İstanbul borsasında vaziyet İstanbul menkul kıymetler ve kam- biyo borsası yukarda Türk borcu hakkında ittihaz edildiğini söyledi- ğimiz kararı zaten daha evvelden tahmin ettiği için bu karardan hiç müteessir olmamış ve muamelât nor- mal bir surette cereyan etmiştir. Fi- atlerde geçen haftaya nazaran beş on kuruş kadar cüzi bir tenezzül varsa da, o da Fransada dahili vazi- yet dolayısile umum esham ve tah- vilât fiatlerinin gerilemesinden ileri gelmektedir. Cumartesi akşamı Türk borcu tah- yileri aşağıdaki fiatlerde kaldı: Birinci seri 20,45 lira İkinci seri 20,15 lira Üçüncü seri 20,05 lira Anadolu. grüpunda hareket yok | gibidir. Bunların Ergani istikrarı tah- villeri e mübadslesine devam olun- yalnız frankla tediye edeceğini ilân | maktadır. etmiştir. Bon fiatler şurlardır; Hükümetimizin bu muvaffakıyetin- Mısır senetleri 23,95 lira den dolayı ne kadar iftihar ediyor- Tahvilât 40 Jira sak, düyunuumumiye konseyinin bu meselede gösterdiği basiret ve duren- dişliği de o derece tebrike şayan görürüz. Bu netice bir kısım hamillerimizi belki memnun etiniyebilir. Fakat bütçemizde yapılacak çok mühim ta- sarrufat sayesinde diğer mübrem Mhtiyaçlarımızın temin edileceği na- sarı itibara alınacak olursa mili menfaat karşısında bu sureti tesvi- yeyi muvafık bulacaklarından şüp- he etmiyoruz. Kaldı ki Türkiye da- hilinde yüzde 7 buçuk faizli Türk borcu hamilleri nisbeten azdır, Diğer taraftan epi bir zamandanberi bu tahvilât piyasamızda şimdiki fiatler- de Adeta istikrar bulmuştu. Binaen- #leyh © zamandenberi bir çok el değiştiren tahvilâtır şimdiki hamil- leri hiç bir zarar görmedikleri gibi bundan sonraki tasarruf (sahipleri için de bu kâğıdlar iyi bir plâsman teşkil edecektir. Ecnebi memleketle- rindeki hamillera gelince, kendi milli raniları yüzde $ JA 4 irad temin et- tiği bir arada en az yüzde on geti- ren Türk borcu tabvillerine hiç bir diyecekleri olmasa gerektir. '.. Hafta zarfında Londra piyasası, kralın tetevvücü merasimi münase- Mümessil senetleri 44,30 lira Haydarpaşa 43 lira Haydarpaşa. mümessil #7 lira İstikrazı dahili kâğıdlarımız me- yanında Erganiye 95, Sıvas - Erzu- rTuma 96 kuruşa alıcı vardır. 1918 is- tikrazı muamelesi, 95,25 kuruştur. Merkez bankası hisseleri 75 kuruş kadar geriliyerek 89,75 lirada kaldı. İş bankası nama muharrer 9,80 li- ra; hamile muhârrer 9,90 lira; mü- essis hissesi 75 Tiradır. Endüstriyel kâğıdlarımız üzerine mühim muameleler cereyan etmedi, Yalnız Aslan Çimento hisse senetle- rinin 14,25 liradan 13,85 liraya ka- dar tenezzülü kayde şayandır. Malümat kabilinden bazı nominal #atler: İstanbul Umum sigorta 10,50 ra; İttihadı MiVi sigortası 28 lira; Terkos şirketi 10 lira; Üsküdar - Ka- dıköy su şirketi 8 lira; İttihad De- ğirmencilik 11,25 lira; Şark Değir- mencilik 0, 90 lira; Şirketi Hayriye 16 lira; Şark Ecza deposu 2,80 lira; İstanbul tramvay şirketi 15 lira; Bö- monti 9 lira, Borsa harici muamelât 'Türk altını geçen haftaki 1061 ku- ruş fiatini muhafaza etmektedir. Dört stadyom İzmirde dört saha tesisi için işe başlandı İzmir 15 (Akşam) — İzmirin altı yerinde stadyomlar (inşasına karar verilmiş, işe başlanmıştır. Spor saha- ları, Tepecik, Karşıyaka, Eşref Güzelyalıda vücuda getiril Alsancakta da iki spor sahasile İzmir gelçleri altı tane spor alanına ka- vüşmuş olacaklardır, Karşıyakada Os- manzâde mevkiinde milli emlâkten geniş arazi spor sahası yapılmak üze- reistimlâk edilmiştir. 1 haziranda Karşıyaka spor sahasının temeli atı- lacaktır. Bunu Eşrefpaşa ve Tepecik spor sahalarının inşaatı takib ede- cektir, , a ve İzmir yolları hakkında bir kanun Meclise verildi Ankara 16 (Telefonis) — İzmir vilâyeti dahilindeki turistik oyolle- rın inşası, kaplıcalarda, plâjlarda asri tesisat vücude getirilmesi hak- kında hazırlandığını bildirdiğim ka- nun Jâyihası Meclise verilmiş, Dahi- liye, İktisad, Maliye ve bütçe encü- menlerine havale edilmişlerdir. İstanbul radyosunda Yunan gecesi Dün gece İstanbul radyosunda bir Yunan gecesi tertib edilmiş, progra- ma matbuat müdürlüğü İstanbul mümessili Neşet Halilin Türk - Yu- nan dostluğu mevzuu etrafında yer- diği bir konferansla başlanmıştır. B. Neşet Halilin nutkundan sonra Yu- nanlı musikişinaslardan mürekkeb bir musiki heyeti tarafmdan Yuanca muhtelif şarkılar söylenmiş ve pan çalar çalınmıştır. Eskişehir belediye parkında hayvan otluyor Eskişehir (Akşam) — Budanbir kaç sene evvel binlerce ira sarfile spor sahası yanında yapılan büyük Belediye parkı, bu sene eskiden eki- len fidanlar sayesinde güzelleşmiştir. Fakat maatteessüf bu güzelim park- ta inekelrin otladıkları görülüyor, Alâkadarların, insanların gezmesi lâ- ximgelen bu parkta hayvanların ot- zi bekleriz Türk - Fransız tica- ret müzakereleri (Baş tarafı 1 inci sahifede) Buna mükabil Fransadan idhel et- Gğimiz eşyanın miktarı azalmakta- dır. Bu azalış, idhalâtın ilk safın- da gelen demir, çelik, makine ve mi- haniki aletlerde bilhassa göze çarp- maktadır. Filhakika 1935 de 26,100 ton slkletinde ve 2,337000 lira kıy- metinde olan demir makine ve tefer- ruatı idhalâtımız 1936 da 7,039 tona ve 979,000 Uraya düşmüştür. Fransa ile aramızdaki ticari müna- #ebetlerin seyrini ve bugünkü devrimi- ni bu suretle tesbit ve hülâsa etmekle Ankarada yapılmakta olan müzakele- lerin negibi şerait içinde cereyan et- tiği hakkında bir fikir vermiş olduğu- muzu zannediyoruz. İki tarafın gösterdiği iyi niyetler ve icabında yapacakları (o karşılıklı Mısır Kredi Fonsiyeleri aşağıdaki #atlerde kaldılar: 1903 tertibi 100,50 Ilra 1911 tertibi 93,50 llra. Bu akşamdan Itibaren SARAY ve SÜMER ingiltere kralı V ni dor'un TAÇ GIYME Merasimi Bütün tafsilâtile ve şehrimizdeki renkli olarak gösterilecek yegâne filmdir. betile büyük bir faaliyet göstermedi. Merasimin icrasından biriki gün evvel amel aman Paris borsa- Bu akşamdan Itibaren SAKARYA Sinemasında Ingiltere kralı VI ncı | dor un TAÇ GIYME umu TÖRENİ BUTUN TAFSILÂTİLE fedakârlıklar sayesinde bu vaziyetin düzeleceğine şüphe edilmemek lâzım gelir, Tarihin derinliklerine kadar ü- sanan 'Türk - Fransız dostluğunun bu müşküllerin bertaraf edilmesile daha #iyade kuvvet bulacağı şüphesizdir. Bu bakımdan Ankarada yapılmak- ta olan ticaret anlaşması müzakere- leri husus! bir ehemmiyeti haiz gö- ecektir. | Halk kütlesi için kita aylar bastırılacak (Baş tarafı birinci sahifede) Halkın çok iyi tanıdığı Leylâ ile Mecnun, Ferhadia Şirin, Nasraddin Hoca gibi meşhur roman kahrema: ları yeni hâdiseler yeni vakalar İ de yaşat bir tarzda mer edipleri tarafından "yeniden * E Busuretle çok okunar r sayesinde (o halk çok iyi roman kahramanları ağ dan memleket hâdiselerini arlıyacak, iyiyi kötüyü tefrik edecektir. Ve bun dan başka memleket edipleri de bu i ten faydalanacaklardır. Zira bu ki tapları yazanlara her roman forması için 50 Jira verilecektir. Yazilan romanlar maarif, parti, matbuat ve güzel sanatlar erbsi dan !ki zat, yani beş kişilik bir heyet tarafından tetkik edildikten sonra beğenilirse o bastırılmasına müsaade edilecektir. Şimdilik ilk seri olarak 10 eser seçilmiştir. Bundan başka kahvelerde, muhal- lebicilerde, berber dükkânlarında ve- saire gibi yerlerde asılı bir çok levha- İm E nu nazarı İli leti bu ta na daha gi t ressamları" bir şekilde yeniden klu bir aile, demir- ayileşme si i; 1 köy ider ümmi. a, ter Jikle mücadele hayvan sevgisi, yare, harici si küvvetimiz, yurdda ve cihand arzularımız, bir Cum! t mda geçit Tesmi, kuvvetli bir ordu, ordu sevgisi. Bu tablolar yapıldıktan sonra ço- geltılacak, yazılacak kitaplardan da ellişer bin nüsha basılscaktır. Dahiliye vekâletinin bu teşebbüs nü takdirle karşılar ve tebrik ederiz. Izmir itfaiyesi İzmir (Akşam) — İzmir itfaiyesi, son zamanda kadrosuna ilâve edilen yeni makineler ve yangın söndürme vasıtalarile Türkiyenin en modern ve mükemmel itfaiyelerinden biri haline gelmiştir. Bir müddettenberi itfaiye mensuplarına umumi malümat vere- bilmek için açılan kurslarda dersler gösterilmiş, hattâ itfaiye efradı ara- sında temayüz ederek ecnebi dili'öğ- renenler görülmüştür. Musikiye müs- tald gençler arasında birde muzik kolu teşkil edilmiştir. İzmir itfaiyesinin mütekâmil vazi- yetini şehir mümessillerine göstermek İLÂVETEN İNGİLİZ KRALI Yarın akşam SAKARYA sinemasında İngiltere krah 6 ncı Jorj'un taç giymesi ve sinema alıkta bir tarih kaydedecek olan İNGİLTERE TAGININ iNGİLERİ Müstesna filminin Ilk iraesi şerefine bir GALA MÜSAMERESİ Tertip edilmiştir. Mevsi Kral Vİ ncı Jorj'un taç giyme haftasında dünyanın en büyük şehirlerinin sinemalarile beraber gösterilecek yegâne şaheserdir. VE NCI töreni bütün tafsilâtile. HAMİS: elbise giyilmesi şayanı arzudur. Hepsi de numaralı ve mütesaviyen 1 lira fiyatta olan bu gala müsameresi yerlerinden ancak bir kaçı kalmıştır. Lütlen evvelden temin edilmesi, Telefon: 41341, Başka Hiç Bir Sinema Bu Filmi Göstermiyeceklir. DİKKAT : Matbuat mümessillerinin, sinema ve film müesseseleri müdiriyetleri- nin bugün saat 11 de verilecek hususi seansa teşrifleri rica olunur, IK LİSESİNİN senelik büyük müsameresi günü gecesi saat Oda INDA verilecektir. Biletler MELEK sineması gişesinden alınabilir. Için itfaiye müdürlüğü tarafından bir ziyafet tertip edilmiş, ziyafete müstah- kem mevki komutanı general Burha- neddin ile birçok güzideler davet o- Tunmuşlardır. (Alarm) işaretile itfaiyenin bütün tesisatile bulunduğu garajdan hare- keti için otuz saniye gibi kısa bir za- man kâfi gelmiş, civarda boş bir ar- sada ince tahtalardan vücüde getiri- len bir barakaya ateş verilmiş, ilfai- yenin, baraka tamamen ateş aldık- tan sonra yangına yetişerek söndür- mesi için beş dakika gibi kısa bir 7a- man yetmiştir. en büyük artistik hadisesi, JORfun TAÇ GİYME Bu gala müsemeresi için resmi 19 mayıs çarşamba nü gecesi saat 9 da bir program hazırlanmıştır.