17 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

17 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

17 Mayıs 1937 'TANBUL HAYATI: —— —— Çeşnisi helâldir! İ Büyük bayan kırmızı canfes çar- gafını çenesinin ucundan iğnelemiş, bahriye kasketli torununu kolundan Sürükliye sürükliye önden gidiyor. Arkada çarşaflı, mantolu, roblu kol- #ukları bohçalı üç kadınla iki genç kız, iki taraftaki sebze, meyva İşporta- larını birer birer süzerek Çemberlitaş pazarında dolaşıyorlar. Büyük bayan €rikcinin önüne sokularak en büyü- ğünden bir tane seçip ağzına atıyor. Gözünün birini kapatıyor, buruşuk Suralı büsbütün büzülüyor: — Kaça bu erik? — On beşe, büyük anne. Şeker gi- bi eriktir. — Sus, tövbe de, Zehir gibi eriğe şeker diyip de günah işleme. Hem > uygun bir flat söyle de alalım O arada büyük bayan ağzındaki çekirdeği erikçinin suratına doğru tükürerek bir tane daha alıyor, Erik- çi de pek inadcı. Yarım saat çene Yarıştırarak pazarlık yaptıktan son- Ta nihayet okkasını on iki buçuktan vermeğe razı oldu, Pazarlık arasında büyük bayan yine suratını buruştura- rak, ağzını çarpıtarak bir kaç erik kendisi yediği gibi bir kaç tane de Yanmdaki torununun ağzına tıktı. Erikçi teraziyi yakaladı: — Kaç kilo büyük anne? Büyük bayan çantasını karıştıra- rak arkasında duran genç kadınlara döndü: — Pek ekşi amma, alalım bari ağamızı tatlandırırız. Hem biraz faz Maca alayım... Avucuna bir deste on para doldura- Tak erikçiye uzattı; — Çok pahali veriyorsun amma, Erikçinin kaşları çatıldı. Hiddetle teraziyi yere bıraktı: — Büyük anne, alay mı ediyorsun benimle? Yarım saat pazarlık ettin, Yarım kilo da anafordan yedikten Sonra yüz paralık erik istiyorsun. Hadi, yediğin eriklerin parasını ver de çek arabanı bakalım. Büyük bayan işportadan aldığı iri- &e bir eriği torununun ağzına tıktı, elindeki onlukları çantasına yerleştir- di ve küfeciye çıkıştı: — Cancağızın isterse ver. Küfeyi Satın alacak değilim ya, Hamamda Ağzımız kızışınca birer ikişer soğuk- luk yaparız dedim. Ben de başkasın- dan alırım, Yediğim erik için dene Parası vercekmişim? Satılan malın Seşnisi helâldır. Tadına bakmadan ahınmaz ya... Büyük anne homurdana homurda- ma oradan ayrılarak ilerideki çilekçi- nin İşportasına yanaştı. Ve yine bir kendi ağzına, bir torununun ağzına tıkarak pazarlığa girişti. Artık bil mem ki, onunla uyuşabildiler mi! CR. mama srmn Mecediyeköyü halkının bir isteği Mecidiyeköyü halkı aralarında » .p- tıkları bir mazbata ile belediyeye mü- Tacaat etmişlerdir. Bu mazbatı ile tramvay hattının köye kadar gelraesi- Ni istiyorlar. Köy halkı, mazbatalarına bir de istatistik ilâve elmişler, köyün Bittikçe genişlediğini ve nüfusunun ds, arttığını ileri sürmüşler, tramvayın #öyden uzak bulunması yüzünden bik hassa kışın çok müşkülâta uğradk- larını ilâve etmişlerdir. Belediye, kö- yün bu mazbatasını Nafıa' vekâleri- ne gönderecektir. — Ben gazetelerin politika ve şehir haberlerinden ziyade zabıta haberle- Yine'ehemmiyet veririm bay Amedi. Gazi köprüsü İki baştaki meydanlar için proje hazırlandı Gazi köprüsü plânını yapan Fran- sız mütehassısı B. Pijue'nin şehrimi- ze geleceğini yazmıştık. Mütehassısın bu hafta içinde gelmesi bekleniyor, Belediye köprünün gerek Unkapa- nı, gerek Azapkapı taraflarında açi- lacak meydanlar için belediye imar müşaviri B. Vagnere bir proje hazır- latmıştı. Proje son günlerde şehircilik mütehassısı B. Proste tarafından ted- kik ve bazı tadilât'a tasvip edilmiştir. Fakat meydanların tanzimi için köprü ayaklarının ne suretle yapıl ması lâzım geldiğinin kati surette hal- ledilmesi zaruri olduğundan B. Piju- enin yapacağı tedkikattan sonra işe başlanacaktır. Her iki tarafta İstim- lâk edilecek birkaç bina vardır. İlk önce bu binalar istimlâk, gelecek s6- neki bütçesile de meydanlar tanzim edilecektir. İki meydana da Atatürkün birer büstü konacağından bu büstler için de belediye bir müsabaka açacaktır, Köprünün başındaki meydanlar, buradan geçecek tramvay ve otobüs münakalâtına müsald bir şekilde ola- caktır, İstimlâk edilecek binalardan başka buradaki arazinin de tesviyesi lâzım gelmektedir. Kaba şaka! Arkadaşlarını denize ittiler, zavallı boğuluyordu Hakkı, Mustafa, Mehmed, Osman, Receb adında beş arkadaş dün gece içmişler ve Fenerde vapur iskelesi ü- zerinde biribirlerile şakalaşmağa baş- lamışlardır. Bunlardan dördü şaka diye Recebi denize itmişlerdir. Receb denize düş- müş ve güç hal ile sudan çıkarılmış- tır, Dört yeni filtre yapılacak Terkos suyunun tasfiyesi için ge- çen sene sular idaresi dört filtre yap- tırmıştı. Fakat suyun şehre gelen mikdarı artmış olduğundan bu te- sisat kâfi gelmemektedir. Bu sebep- le yeniden 100 bin lira sarfile 4 filtre daha yapılması hakkında sular ida- resinin projesi belediye reisliğince “tasvip edilmiştir. Yakında inşaata başlanacaktır... z Otomobil kazası Şoför Mustafanın idaresindeki oto- mobil dün Haydarpaşada. Münevver isminde 7 yaşında bir kızcağıza çarp- mıştır. Yaralı kız hastaneye şoför yakalanmıştır. kaldırılmış, Odun kırarken kolundan yaralandı Yenimahallede oturan madam Me- gazer dün evinde keserle odun kır- mak iştemiştir. Odunları yere çar- pârken yaptığı sarsıntı ile duvarda asılı duran büyük bir destere kadın- cağızın koluna düşmüştür. Kolundan yara'anan Megazer has- taneye kaldırılmıştır. : Bay Amcaya göre... . Çünkü bu ikisi de «Benim oğ- Tum “bina okur, döner, “döner gene okur!ydan başka bir şey değildir... Yeni antrepolar Eminönünden Gülhane parkına kadar tarasalı cadde yapmak fikri Sirkecideki eski gümrük başmüdür- lüğü binasının zemin katının yolcu salonu haline konması için hazırlık- lar devam ediyor. Şimdiki Sirkeci yolcu salonu da esaslı tadilâtla anlre- po haline konacaktır. Eski gümrük başmüdürlüğü binasının birinci katı antrepolara tahsis edileceği cihetle büyük tadilât görecektir. Bu bina Sirkeci yolcu salonundan başlamakta ve köprü başına yakın bir noktada bilmektedir. Burada 10 ka- dar antrepo yapılabilecektir. Paket postahanesi de oradan kaldırılarak başka bir tarafa nakledilecektir. Şimdiye kadar yapılan temas ve gö- rüşmeler antrepoların tek katlı olma- sı etrafında toplanmıştır. Bilhassa B. Proste bu fikirdedir. Eminönünden Sarayburnuna kadar uzanacak tek katlı antrepoların üst kısımlarında, Anvers şehrinde olduğu gibi bir cad- de yapmak fikri vardır. Bu suretle halk merdivenle Emin- önünden antrepoların üstündeki ta- rasalı caddeye çıkacak, ve Gülhane parkına kadar gidebileceklir, Şehidliği tanzim Edirmekapıdaki Şehidliğin tanzimi için Şehidlikleri imar cemiyeti mun- tazam - bir programla (o çalışmağa başlamıştır. Şehidlikle, halka mah- sus olan mezarlığı ayıran bir yol ya- pılmıştı. Şimdi duvar kenarından iti- baren Şehidlik için ikinci bit yol ya- pılmağa başlanacaktır, Bundan başka Şehidlikte henüz taksimi yapılmıyan tarlaların tanzi- mine de çalışılmaktadır. Şehidlikleri imar cemiyeti, kâfi derecede ağaç dik- mişti. Fakat ağaçlar, Şehidliğin bu- günkü kısmında bulunmaktadır. Şe- hidliğin diğer kısımlarına da bir mık- dar akasya ve çam ağaçı dikilecektir. Beş kişi yemekten zehirlendi Üsküdarda oturan Nebiye, Hikmet, Münevver, Şaziye ismindeki kızlarla, Şefik adında bir çocuğun yedikleri bayat yemekten zehirlendikleri gö- rülmüştür. Hepsi tedavi altına alınmıştır. iki kere kabahatli., Beyoğlunda İran tebaasından bir musevinin hafta tatiline aykırı ha- reket ederek fabrikasında amele ça- hıştırdığını gören memurlar cürmü- meşhud yapmışlardır. Bu adamın geçen hafta da ayni surette harsket ettiği ve mah- 'kemeye verildiği anlaşılmıştır. Fabrikatör tekrar mahkemeye ve- rilmiştir, Kemerburgaz - Silâhtarağa şösesi tamir edilecek Kemerburgaz İle Silâhtarağa ara- sındaki şose uzun zamandanberi ha- rap bir halde idi. İstanbulun köyler- le şehir arasındaki belli başlı muva- sale yollarından birin teşkil eden bu şosenin tamirine karar verilmiştir. Şosenin bugünlerde tamirine başla- nâcaktır. ... Gel gelelim zabıta haberleri, ha- yalın en karakteristik cephelerinden biridir... ifesisi düşünülüyor! Tavuk mezbahasi Karaağaçta, yahud hâlde Belediyenin bir tavuk mezbahası | açmağa karar verdiği yazılmıştı. Ta- vuk mezbahasi ya Karaağaç mezba- hası yanında, yahud da gelecek sene | yapılacak ve soğuk hava deposunu muhtevi olacak üçüncü hâl pavyonu içinde tesis edilecektir.Bu suretle İs- tanbulun toptan tavuk satışı hâle alı- nacaktır. Burada gerek diri, gerek ke- silmiş olarak tavuk satılacaktır. Ta- vuk mezbahasının nasıl yapılması lâ- zım geleceği ayrıca tedkik edilmekte- dir, Tavuk mezbahası kurulduktan sonra tavukçu dükkânlarında kesim yapılması kati surette menedilecek- tir, leri Belediyenin bir müddettenberi yap- tırdığı Fatih Çarşambasındaki çocuk bahçesi yakında bitecek ve açılacak- tır, Belediye çocuk bahçelerinin şehir için ehemmiyetini takdir ettiğinden bu sere biri Samatya, diğeri Fenerde olmak üzere iki yeni çocuk bahçesi daha yapmağa karar vermiştir. Bunla- rın plânları hazırlanmıştır. Bunlar- dan başka daha üç bahçe yapılacak- tır. Bu bahçelerin hangi semtie 7& pılacakları henüz kararlaşmamıştır. Sahte memur Umumi helâya girenlerden para isterken yakalandı Dün Ahmed isminde biri Sirkecide belediyeye aid umumi bir helâya gir- miştir. Helâdan çıkarken Halid adın- da bir adam: Çocuk bahçel — Ben buranın memuruyum. yüz para ver. demiştir. Sahte helâ memuru cürmümeşhud halinde yakalanmıştır. Halidin böy- le helâlardan para topladığı anlaşıl- mıştır, Bir araba devrildi, içindeki iki kişi yarâlandı Dün Çengelköyünde bir yük araba- sı devrilmiştir. Arabanın içinde bulu- | nan Receb ve Kâzım ağır surette ya- ralanmışlardır. Hastalar Haydarpaşa Nümüne has- tanesine yatırılmışlardır. Kadın hekimleri aylık toplantısı 'Türk Ginekologi kurumu, bu sene- nin son toplantısını, Prof. Kenan Tev- fik Sezenelin başkanlığında yaptı. Bu toplantıda: Ahmed Asım Onur; Birinci karın, diğeriri hazne yolile çıkardığı Iki cismi rahim kanseri pi- yesini ve bunlara aid mikroskopik müstahzarları gösterdi. Muhtelif a- meliyat teknikleri hakkında mukaye- seler yaparak, şahsi kanaatını söyle- di. Kanserin biri i cevfli bir rahim- de husule gelmişti. Bundan sonra geçen celseye aid vakalarla tebliğin münakaşası yapıl- dı. Münakaşalara Kenan Tevfik Se- zenci, Ahmed Asım Onur, Hadi İhsan, Zeki Tektaş ve Hüsnü Şakir iştirak ettiler. İ İ 7 ... Meselâ geçen gün 15 yaşında iki çocuk, bir kadın meselesinden biribiri- ni yaralamışlar!... Bu, bence Dük dö Windsorun evlenmesinden daha mü- Yalnız edebiyat sahasında değil. Halkevlerinde büyük o edebiyat Adamlarını anmak için birer gece yâ- pılıyor. Hâmid gecesi, Halid Ziya ge- cesi... Yakında Nedim gecesi, Fuzuli gecesi, Hüseyin Rahmi "gecesi, Ah- med Refik gecesi yapılacak. Muhakkak ki bunlar çok yerinde, çok güzel birer kadirşinaslık hareke- tidir. Edebiyata, sanata verilen kıy- metlerin arttığına delildir. Fakat gönül istiyor ki bu büyük kadirşinaslık hareketi yalnız edebi yat sahasında kalmasın. İlim, fen ve diğer güzel sanatlar sahasında da kendini göstersin... Meselâ bir Halid Ziya gecesi yapı- lırken başka bir Halkevinde de bir «Besim Ömer Akalın» gecesi kutla- yalım. O Besim Ömer ki bugün 74 yaşında olduğu halde arkasında ilim- le dolu yıllar bırakmıştır. İlim ada- mi denilince aklımıza gelenler ara- sında Besim Ömer Akalın ön saflar. da görünmektedir. Bir Akil Muhtar gecesi yapalım. Daha böyle uzun ilim yıllarını kut- layabileceğimiz nice büyük doktorla- rumuz, ilim adamlarımız vardır. Sonra bir Şemseddin Sami gecesi yapmak en büyük kadirşinaslık ha- reketlerimizden biri olacaktır. Dil. miz için bu kadar çalışıyoruz. Dil ku- rultayları toplandığı zaman Şem- seddin Saminin sık sık ismi geçiyor. Fakat onu bir gece ile yadetmeliyiz. Şemseddin Sami, türkçeye lügat de- nilen kilabı Avrupai bir şekilde ve ren İlk adamdır. Büyük mimarımız Sinan için bir gece değil, bir hafta bile yapsak ar- dır, Bunun için gösterdiğimiz kadirşi- naslık hareketini yalnız edebiyat sa- hasında bırakmıyalım. Büyük ilim adamlarını, büyük sa- nat adamlarını anmakin hem onla- ra karşı duyduğumuz hürmet ve hay- yanlar yanılıyor, fikirler karşılaşı- yor. Muhakkak ki bu ilim, fen ve diğer sanat adamları için yapılacak gece İ ler memlekette bir fikir hayatı, fi- kir faaliyeti uyandıracaktır. H.F. Kız meselesinden kavga Beykozda oturan Hilmi, Paşabah- çeli Mehmed isminde biri ile bir kız meselesi yüzünden kavga etmiştir. Hilmi taşla Mehmedi başından ağır surette yaralamıştır. Bir amele üçüncü kattan düşerek bacağını kırdı Beyoğlunda, Meşrutiyet caddesinde yeni tamir edilen bir apartımanda ça- lışan amele Mustafa üçüncü kattan düşerek bacağı kırılmıştır. Kendisi hastaneye kaldırılmıştır. Yeni adliye sarayı projesi Yeni Adliye sarayının Sultanah- medde yapılması hakkında hazırla- nan plân şehircilik mütehassıs B. Proste tarafından tedkik edilmişti. Geçenlerde şehrimize gelen - Adli- ye vekâleti siyasi müsteşarı B; Salâ- haddin Yarğı da bu işle meşgul ol- muştur. Şimdi proje tekrar vekâlete gitmiştir.