19 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

19 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Erzurum mümune hastanesi Erzurum hayvan tacirleri ihracatı tanzim için bir şirket kurdular # I — dei 4 A â Li a | j Vi 4 VU Erzurum nümüne hastanesi Erzurum (Akşam) — Nümune has- tanesi Erzurum ve muhitine sağlık saç- maktadır. Başta başhekim doktor Sabri olduğu halde bütün mütehassıs doktorları hergün birçok hastaya po- liklinik muayenesi yapmakta ve ya- tırılanları da yakın bir alâka ve vazi- feperverlikle tedavi etmektedirler, Modern ve şık binası, çok emek sar- file yapılmış bahçesile bu güzel sağ- lık evinin her köşesinde temizlik ve intizam hâkimdir. Hastaneye İzmirden terfien tayin olunan asabiye mütehassısı doktor Cevad Zekâi Bil hastaları ve muhiti üzerinde derin bir sempati uyandır- mıştır. Yalnız geniş bir sahanın sıhhat ih- tiyacına bugünkü (90) yatakla tam bir cevap vermek imkânsızdır. Hasta- ne yatak kadrosunun Erzurum ve havalisinin bugünkü kalabalığile mü- tenasip olacak bir miktara iblâğını Sın vekilimizden bekleriz. Hastanenin kalorifer tesisatı da bu sene yapılmaktadır. Bulaşıcı hastalık- Tar İçin ayrı bir pavyon yapılması dü- şünülmektedir. Hastanenin kendi mo- törile işliyen elektrik tesisatı ve bü- tün ihtisas şubelerinin mükemmel lâ- boratuarları vardır, Samsun sergisi Hayvan iharcatçıları birliği Doğunun en başta gelen geliri şüp- hesiz ki hayvancılıktır. Bu mıntakada şimdiye kadar yolsuzluğa inzimam eden uzun kışlar hayvan mahsullerin- den istifadeyi çok tahdid etmiş, yalnız canlı hayvanların karadan uzun bir yol ve masraf iktiham edilerek sevki- ne inhisar etmekte idi. Vali B. Haşim İşcanın başkanlığın- da Ticaret odasında; hayvan ihracat tacirlerinin ve Ticaret odası erkânı- nın iştirakile yapılan toplantıda bu hususta memleket menfaatine verim- li görüşmeler yapılmıştır. Doğu ve co- nup vilâyetleri mıntakası «Canlı hay- van ihracatı birliği Türk anonim şir- ketisne Erzurumdan da birçok tüc- carlar katılmaktadır.. Canlı hayvan ticaretini organize edecek olan bu şirket bilhassa asıl mal sahiplerinin lehine olarak alım ve satım işini idare edecektir. Şimdiye kadar bütün yol masraflarını, yolda hayvanatın kilodan edeceği zayiatı ve her türlü zarar ihtimallerini göz önüne alarak hayvanları yok bahası- na alan mutavassıtların artık bu işte yeri kalmıyakak, şirketle köylü karşı karşıya bulunacaktır, İleride kurula» cak (Tarım satış kooperatifleri)de bu şirketin faaliyet sahasında çok fayda- lı olacaklardır. Samsun (Akşam) — 19 mayıs Atabirk günü açılacak olan dördüncü yerli manar sergisi hazırlıklarına devam edilmektedir. Sergi binası dahilinde ta- Mirat ve tesisat bitirilmiş, bütün pavyonlar sergi idaresi tarafından bir örnek üzerine şık bir şekilde hazırlanmıştır. Başka yerlerden de müracaatler var- dır. Serginin evvelki senelerden dâha üstün olması için sergi komitesi faali. yetle çalışmaktadır. Şehrimize her yıl kânunlarda yapılmakta olan yerli mal lar sergisi bu yıl 19 mayısta yapılacak ve böylece her yıl ayni günde açıla” caktır, Samsun yerli mallar sergisinin, memleket ekonomisinin inkişafına yarıyacak şekilde zengin olması için hazırlıklar yapılmaktadır. Tarihi bir caminin sütunları yıkılıyor Diyarıbekirde Ulu caminin güzel sütunları Diyarıbekir (Akşam) — Şehrimiz- de Selçuk eserlerinden tarihi bir ca- mi vardır. Ulucami, bu mabedin çok sanatkârane yapılmış sütunlârı, çat- Tamış ve araları açılmıştır. Diyarıbe- kirö gelen yerli ve ecnebilerin büyük bir takdir hissile seyir ve temaşa et- tikleri bu tarihi ve sanatkârane sü- tunları daha ziyade bozulmaktan kur- tarmak için biran evvel tamir ettir- mek lâzımdır. Bu hususta evkaf ida- resinin ehemmiyetle nazarı dikkati celbederiz, Izmir erkek lisesinin atletizm bayramı İzmir (Akşam) — İzmir erkek lise- sinin atletizm bayramı, Alsancak spor sahasında çok parlak bir şekilde yapıl- mıştır. Tribünlerle sahada on binden fazla seyirci vardı. Veli B. Fazlı Güleç de seyirciler arasında bulunuyordu. Saat 14 de askeri bandonun çaldığı İstiklâl marşı ile atletizm bayramma başlandı. Talebe, spor kıyafetinde bir geçld resmi yaptı, bunu müteakip bay- rak çekme merasimi yapıldı, seyirci- ler ve talebe, selâm durdu. Liseliler (İzmir erkek lisesi) marşını bir ağız- dan söylediler ve alkışlandılar. Atlet İalebeler sarı ve mor gruplarına ayrıl- mışlardı. Lisedeki Türkkuşu üyeleri, tayyardel kıyafetile merasime iştirak ettiler, Kayseri sıtmadan kurtuluyor Hükümetin emrile 48 kilometre murabbaı Sazlıgölün kurutulmasına başlandı Kurutulmasına başlanan Kayseri (Akşam) — Hükümetin çok isabetli emir ve kararile Kayse- Ti civarındaki bataklıkların kurutul- masına başlarnımıştır. Sıhhiye vekâle- tinden gönderilen sular ve bataklıklar mütehassısı etüdlerini yapmış proje- lerini vermeye başlamış bir taraftan da bu projelerin vilâyet tarafından tat- bikine başlanmıştır. Yapılan etüdlere nazaran Kayseri- nin on sekiz kilometre uzaklığında bulunan ve kırk sekiz kilometre mu- rabba genişliğinde olan Sazlı gölün kurutulması ve bunnu için de Karasu ayağının muntazam bir kanal halin- de açlırılarak bu göl suyunun Sarmı- saklı çayına ve oradan da Kızıl ırma- ğa akıtılması kararlaştırılmış, sıtma mücadele kanununa tevlikan civar köylerin mükellef amelesi ile bu iş lere başlanılmıştır. Habılar nahiye- si ve Molu ambar köylerinin mükellef | gmelesinden 920 amele bu işe sevke- dilmiştir. Bu gölün kurutulması biter bitmez Engürü gölünün kurutulmasına baş- Janacaktır, Sazlı gölün kurutulması ile gayet geniş bir arazi ziraata çok elverişli bir hale gelecek ve bu top- raklar muhtaç zürraa dağıtılacaktır. Uzun yıllardan beri su altında bulu- nan bu topreklarda çok kuvvetli mah- stl yetişecektir. Ve bu sayede sıtma mikropları kökünden imha edilmiş 0- Mi Ar e Ç Sazlıgölden bir manzara lacak bu muhit halkı da sıtmadan kurtulacaktır. Bir taraftan da sıtma- lar hakkında gerekli etüdleri yap- mak ve tedavilerini temin etmek üze- re vekâletin sıtma mücadele müfetti- şi umumisi doktor bay Rüştü Kayse- riye gelmiş köylerde etüdlerine baş- lamıştar. Konyada bu sene büyük bolluk bekleniyor Konya — Köylü yağan ilkbahar yağumlarından son derece memnun- dur. Çifçi: «altın yağıyor» demektedir. Konyada bu sene büyük bolluk bekle- niyor, Adanada portakal hastalıklarile mücadele Adana — Bu haftadan itibaren por- takal hastalıklarına karşı şiddetli bir mücadele açılmıştır. Yakın senelerde Adana dünyanın en güzel portakalla- rını yetiştiren bir memleket olacaktır. apishanesinden kaçan ü olarak yakalandı Adana 15 — Geçen sene Mayısında Osmaniye hapishanesinden kaçan 4 katilden sonuncusu olan Uzun Hasan da yakalanmışlır, Uzun Hasan jan- darma müfrezelerine âteş açmış ve mukabil ateşte ölü olarak ele geçmiş- tir. Izmitte spor faaliyeti Akyeşil ve İdman yutdu oyuncuları bir arada İzmit (Akşam) — İzmir, İstanbul ve Ankarada milli küme maçları ha- raretle ve dedikodularla devam eder- ken, İzmit ve mıntakasında da : pek hararetli futbol maçları yapılmakta» dır. O kadar ki, evvelce yapılan maç- larda, nihayet 200 kişi Zor bulunur» ken, bugün bu rakkam 2000 hattâ 3000 e kadar yükselmiştir. İzmit mıntakasının en kuvvelli te- şekkülü Akyeşil spor klübüdür. Akyeşil klübü, İstanbul ve Ankara- da yapılan kros müsabakalarında bi- rinci ve ikinci gelen atletleri yetiştir- miştir, Bu arada futbol sahasında güzel bir varlık uyandırmış olan İdmanyur- du,.son senelerde sönmeğe başlamış- tı, Yurdun idarecileri arasında ahon- gin bozulması ile başlıyan bu-sönük- lük bugün ahengin -tesisi ve idamesi ile ortadan kalkmış ve yurd, gerçek- ten kuvvetli bir gençlik kaynağı olar rak varlığını göstermiştir. Halihazırda Akyeşil ve İdmanyurdu birinci takımları biribirlerine müsavi bir manzara arzediyor, Akyeşil, İd- manyurdunu 1-5 ve 1-3 sayı İle mağlüp etmişti. Son maçta, İdmanyurdu 1-2 sayı ile Akyeşili yendi. İzmitin Fenerbahçesi - Galatasara- yı diye anılan bu iki rakip klüb yar kında tekrar karşılaşacaklardır. i