19 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

19 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sahife B —— 49 Mâyıs Bayramı Bugün, sağlam ve sıhhatli Türk gençi 19 Mayıs 1937 — ... iği Atatürkün tevdi ettiği vazifeyi yapmaya daima hazır olduğunu isbat ediyor Bugün Büyük Şefin düşman Çiz- meleri altında ezilmiş, parçalanmiş, bedbaht ve perişan Türk vatanını kurtarmak üzere azimkâr adımlarla Samsuna ayak bastığı ve oradan yur- da nur ve ışık saçtığı mukaddes gü- nün 18 inci yıldönümü memleketin her tarafında spor ve gençlik, hayat ve zindelik bayramı olarak tesid edi» Yiyor. 19 mayıs Türk tarihinin. bütün kudretile yeniden başladığı, Türk milletinin hayatla dolarak aziz vatan üzerinde aşlanlar gibi kükrediği, ka- fasına ışık, koluna kuvvet, ruhuna cesaret aşıladığı gündür. Büyük Şefin 19 mayıs 1919 da, âciz ve vatan sevgisinden niahrum insan- Jar elinde,baştan başa (dağılmış bir imparatorluğun yels ve miskinlik do- Yu havasından siyrlarak Anadoluya geçtiği ve”Türklüğün asla unutamı- yacağı bu tarihi günü; onun yahın- da bulunan Bolu mebusu B. Cevad Abbas şöyle anlatıyor: Karadenizde «Mustafa Kemal; yaveri ve benim- le beraber sahile indi, kendisini bek- liyen bir motörle Kızkulesi açığında demirli bulunan Bandırma vapuruna gitti. Bandızma vapuru İtilâf devlet- lerinin koyduğu rejim icabı olarak Kızkulesi önünde muayene olunmak Üzere tevkif edilmişti. Vapura bi: takım ecnebi zabit ve neferleri girip çıktı. Mustafa Kemal; vapurun hareketten alıkonulacağını sezerek kaptana şu emri verdi: Bütün süratinle Karadenize! Vapur Boğaz geçildi, Kara- denizin yüksek ve âzğın dalgaları arasında ilerilemeğe büşlaği. Vapur Karadenize açıldıktan son- ra Mustafa Kemal bir aralık kapta- nın yanına çıktı. Ve vapurun takib j iu, Tam efendi baba, m; takib edeceği yo- Tu tahminle, kararlamadan tesbit edeceğini söyledi. Çünkü yeni me- mur olduğu vâpurun pusulası bozuk, Pratikası yoktu Bunun üzer yolu deryadil bir ne Mustafa Kemal kaptana şu telimatı verdi: - «Sahile yakın bir rota çiz ve hep buna göre vapuru yürüt!» Dalma bu rota üze- dırma vapuru bota çıka üç gün- Sinopta karaya çıktı. terikile gitmek için yol ve vasıta sordu. Aldığı cevap şu idi: «N Bunun âvuç karargâh arkadaşlarına: «Ço- cuklar, dedi, daha bir gecelik tehlike var, onu da atlatöbiliriz» ve tekrar vapura bindiler. *. > rühayet 1919 senesi mâyısınn 19 un- cü günü; Türk tarihinin bu en büyük kütsal günü, salı sabahı Samsuna varıldı, , Bâmsunda ve Samsunlular arasın da, hür vatan parçasının bü hür ço- cukları arasında o tarihlerde İtilaf askerleri ve mümessilleri vardı. Buna rağmen Mustafa Kemalin İlk plânı- nın tecelligâhı Samsun oldu. Çünkü daha fazla bekliyemezdi. Vakit geçi- yordu, İzmirde, Aydında, Ayvalık ve havalisinde Türkler boğazlanıyordu. Tarihle beraber başlıyan ve dün- yanım dört bucağına medeniyet götü- ren asil bir milletin mahvına yürüs yorlardı. Güneş zengin Şi ile vatan semâ» sındaki karanlıkları yırtarken sahile ilk adımını âtan Mustafa Kemal bu- günkü yüksek Türk varlığının ilk te mel taşlarım âtmış oluyordu.» Mesud bir devir En büyük tehlikeleri gözüne ala- rak, bütün bir devleti korkutan'teh- ditlere aldırmıyarak kararını fâtbike koşan “Mustafa Kemalin Samsuna ayak bastığı bü muküddes “günden sonra Türk tarihinde mesud bir de- vir açılmiştir; Bugün Türk milletinin içinde bu- Tunduğü refah ve saadet, her ferdi- nin bazusuündan fışkıran hayat ve zindelik dâhi Şefin 19 mayısta verdi- ği büyük kararın mahsulüdür. 19 Gençlik idman sahasında mayıs bize dalma “Türkün terihi uf- Kunda doğanı O parlak güneşi ve bü aydınlıkla göztinü açan milletin nasil ayağa kalktığını, esaret Zinöirlerini parçalıyarak nası! hür ve müstakil bir millet olduğunu gururla hatırla- fan unutulmaz bir gündür. Bugün güze! yurdumuzun her kö- şesinde toplanan binlerce, yüz binler- ce, milyonlarca İnsan o dâhi Şefin ismini haylırarak coşarken istikiği ve inkılâb terihimizin göz kamaşlı- ran sahnelerini derin ve haklı bir.if-* tiharla gözünün önünde canlandırı- yor. Türk gençliği 18 sene evvel vatan 'Ufuklarına hâkim olan yeis ve fütur- dan bugünkü ümid ve hayat dolu günlere geçişimizi bir kere daha tak» dis ederken Atatürkün kendisine hi- taben söylediği şu sözleri tekrarlıyor: «Ey Türk gençliği! Birinci vazifen, Türk istiklâlini, Türk cumhuriyetini, ilelebed, muhafaza ve müdafaa et- mektir, Mevcudiyetinin ve istikbalinin ye- güne temeli budur. Bu temel, senin, €n kıymetli hazinendir. İstikbalde dahi, seni, bu hazineden, mahrum et- mek istiyecek, dahili ve harici bed- hahların olacaktır. Bir gün, istiklâl ve cumhuriyeti müdafaa mecburiye- tine düşersen vazifeye atılmak için, İçinde bulunacağın vaziyetin imkân ve şeraltini düşünmiyeceksin! Bu im- kân ve şerait, çok namüsaid bir ma- hiyette tezahür edebilir. İstiklâl ve cumhuriyetine | kastedecek düşman- lar, bütün dünyada emsali görülme. miş bir galibiyetin timsali olabilirler, «Cebren ve hile ile aziz vatanın bü- tün kaleleri zaptedilmiş, bütün tersa- nelerine girilmiş, bütün orduları da- bitılmış ve memleketin dahilinde ik. tidara sahip olanlar gaflet ve dalalet ve hattâ hiyanet içinde bulunabilir- ler, Hattâ bu iktidar sahipleri şahsi menfaatlerini, müstevlilerin siyasi emellerile tevhid edilebilir. Millet, fakrü zaruret içinde harab ve bitâb düşmüş olabilir. «Ey Türk istikbalinin evlâdı! İşte" bu ahval ve şerait içinde dahi vaz- fen; Türk istiklâl ve cumhuriyetini kurtarmaktır! Muhtac olduğun kuâ ret, damarlarındaki asil kanda mev cuttur!» Bugün sağlam ve sıhhatli Tür gençliği Atatürkün tevdi ettiği vazi- feyi yapmıya daima hazır olduğunu, ve vücudünde onun icab ettirdiği haâ- yat ve zindeliği taşıdığını ispat edi- yor. Bugünkü merasim Şelirin her tarafi “ bayraklarla donandı 19 mayıs münasebetile bugün öğle- den evvel Taksim, Fenerbahçe stad- yamlarında, öğleden sonra Bakırköy, Topkapı, Üniversite, Şemsipaşa, Şe- Tef, Şişli, Beyoğlu spor yerlerinde, ge- ce Beyoğlu Beşiktaş, Şehremini, Üs- küdar, Kadıköy Halkevlerinde mera- sim yapılacaktır, Bugün bütün şehir bayraklarla do- nanmıştır. Yapılan merasimi halk rad- yo ile takip edebilecektir. Bu müna- sebetle birçok meydanlara hoparlör- ler konmuştur. Bügün spor kurumu ile Halkevleri spor kolları törene gelemiyen ihtiyar sporculara saygı ziyaretleri yapacak- lardır. Deniz Gedikli mektebinde Atatürk büstü açılıyor Kasımpaşada Deniz Gedikli mekte- bine Atatürkün bir büstü konmuştur. Büstün açılma resmi 19 ramına tesadüf eden b caktır. idman şenliklerine iştirak edecek mektepler 2 gün kapalı 19 mayıs idman şenlikleri dolayr Bile yalnız idmanlara iştirak eden n kapalıdır» pler açık bulunacak» lardır, Bu karar, dün Maarif idaresin- den bütün mekteplere bildirilmiştir. Kasa hırsızları mahkemede suç- larını itiraf ettiler Müştak, Emin, Abdülcelil ve Ke- mal âdlarında dört gencin evvelki gece Şehzadebaşında tatlıcı Abdül- kadirin kasasını soyduklarım ve buri- lardan Müştak, Abdüleeli, Emih yaklanarak Adliyeye © verildiklerini yazmıştık. ui Suçlulardan Kema! henüz yakalar namamıştır. Yakalanan üç suçlu as- liye birinci ceza mahkemesine çıka- rılmışlardır. Kasa hırsızlarının üçü de mâhke- mede suçlarını itiraf ederek kasayı soyduklarını dün yazdığımız şekilde anlatmışlardır. Mahkeme, mahallin« de bir keşif yapılmasına Karar ve- rerek muhakemeyi başka güne bi- rakmıştır. Denizde bir erkek cesedi bulundu Dün Sarayburnu civarında deniz- de birerkek cesedi bulunmuştur. Keyfiyet müddeilumumiliğe bildiril. miş, cesed denizden çıkarılarak Ad- liye doktoru B. Salih Haşim tarafın dan muayene edilmiştir, Bu adamın hüviyeti ve ölümünün sebebi henüz alnaşılamamıştır. Ces sed morga nakledilmiş, müddelümus milik tahkikata el koymuştur. ” Bu sene yağ meyva mebzul Türkofise gelen malümata göre, bu sene memleketin fındık, ceviz ve yaş meyva mahsulünün geçen yıllara kıyas edilmiyecek derecede mebzül ve nefis olacağı bildirilmiştir. Bu haber“ ler alâkadarlar üzerinde büyük bit memnuniyet uyandırmıştır.