24 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AR emi Macarları, Berlin - Roma mihveri tatmin etmiyor | Macar ajansı, Italyan - gerginleştiğini Macar münasebeflerinin tekzib ediyor Budapeşte 23 (A.A.) — Havas ajan- gı muhabirinden: Siyasi mahafil, İtalyan - Macar görüşmelerinin hatimesini teşkil eden muhtasar tebliğ hakkında pek az mü- talea yürütmekte, yalnız - İki memle- keti birleştiren rabıtaların salâbetini- tebyin etmektedirler. Magyarosag gazetesi, bu tebliğin Mecaristanın hukuk o müsavatından bahsetmemekte olduğunu çünkü Ro- ma protokollarını imza etmiş olanla- rın bu baptaki noktai nazarlarını ev- velce müteaddit defalar izhar etmiş olduklarını izah makamında yazmak- tadır. Matamafih, liberal mahafile gö- re, Roma - Berlin mihveri Macaris- tanı tamamile tatmin etmemektedir, 'Baczy Zeilinszky, diyor ki: Diğer memleketler için olduğu gibi bu memleket için de her şeyden evvel mühim olari cihet, İngiliz siyasetine muhalefet etmemektir. Londra görüşmeleri sulh siyaseti için mesud bir başlangıçtır B. Hodza İngiltere ile Fransanın küçük itilâfa ehemmiyet verdiklerini söylüyor ve Paris mutabakat'halinde bulun- maktadır. Bu iki devlet, Tuna mem- leketleri arasında umumi ve ekono- devamlı bir muntakavi birlik telâkki etmektedir. infi- rad halinde bulunduğu hakkındaki bütün şaylalar esassızdır. Esir iki Alman Jayyareci Iki Sovyet tayyareci ile mübadele edilmesi muhtemel Paris 24 (Akşam) — Hariciye nazı- rı M. Delbos, Bask reisicumhuruna müracaatle esir edilen 2 Alman tay- yarecinin ölüm cezasının başka ceza- ya tahvil edilmesini rica etmiştir. Bask hükümeti, Fransanın harbin insani- leştirilmesi ve ecnebilerin iştirakinin meni için tavassutta bulunaması şar- tile bunu kabul edeceğini bildirmiş tir, Bir rivayete göre iki Alman tayya- reci, âsilerin esir ettikleri iki Sovyet tayyarecisile mübadele edilecektir. Türkiye başpehlivanlığı Tekirdağlı Hüseyin bu sene de başpehlivan oldu Ankara 23 (A.A) — Çocuk Esir- geme Kurumu tarafından tertip edil- miş olan Türkiye alcturka güreş baş pehlivanlığı müsabakasının son maç- ları bugün 10 bin kişilik bir kala- balık önünde yapılmıştır. Geçen sene Türkiye baş pehlivanı olan Tekirdağlı Hüseyin pehlivan bu seler de bariz bir kolaylık ve hari- kulâde bir kuvvetle bütün rakipleri- ni birer birsr yene yene, pes ettir, ettire, yeniden ayni şeref sıfatını ka- sanmıştır. Bir kaç defalar çok güzel güreşle- rini gördüğümüz mülâyim ikinci ve a pehlivan öçüncü- Diğer taraftan başaltında Gönenli Hamdi birinci ve Sındırgılı Şerifle Babaeskili ikisi berabere ikinci gel- mişlerdir. Küçük orleda Hayrebolulu mükem- zanmıştır, Aş ğ Çekoslovakya - Sovyetler birliği it- tifakı, hemen hemen her yerde na- zik zamanlarda sulh siyasetine müs- mir bir surette yardım edecek bir diplomatik vesika telâkki olunmak- tadır. Küçük antant, bütün büyük komşularile ve bu meyanda bittabi İtalya ve Almanya ile de yapıcı bir siyasete başlamak arzusundadır.» Dahili siyaset hakkında İse, B. Hodza ezcümle demiştir ki: bulacaktır. Bu müzakerenin neticesi hükümetin noktal nazarı üzerinde katl bir tesir icra edecektir.» Filistin, Ingiliz dominyonu oluyor Müteakiben manda kaldı- rılacak, arap ve yahudi “ şehirlerinde muhtariyetler kurulacak Londra 24 (A.A.) — Filistin komis- yonu mesaisine devam etmiştir. Sun- day Dispatch gazetesine göre, komis- yon geçen hafta zarfında şu neticeye varmıştır. Filistin İngiliz dominyonü olâcak ve Milletler cemiyeti ile bir anlaşma yapıldıktan sonra, manda kaldırıla- caktır, Ekseriyeti Arap olan bütün şe- hirlerde muhtar arap idaresi ve ekse- riyeti yahudi olan şehirlerde de muh- tar yahudi idaresi ve müteakiben mu- haceret listesi tesbit edilecektir, İmparatorluk konferansı | Avrupa ve uzak şark meseleleri tedkik edildi Londra 23 (A.A) — İmparatorluk konferansı dün Chamberlainin riya- setinde dördüncü içtimamı akdet- miştir. Neşredilen resmi tebliğde içtimam birinci kısmında dominyon başvekil- lerinin cuma günü başlıyan müzake- relere devam etmiş oldukları ve ikin- ci kısmında da uzak şarktaki vaziye- tin tedkik edildiği bildirilmektedir. Resmi bir menbadan bildirildiğine göre, içtimam birinci kısmı Avrupa meselelerinin tedkikine hasredilmiş- tir, iğ Negüs bugün karar verecek Londra 23 (A.A) — Habeşistan se-- fareti yarın yani pazartesi günü Ne- güsün Cenevreye bir Habeş murah- has heyeti gönderilmesi meselesi hak- okında bir karar vereceğini bildirmek- Almanya ile ticaret muahedesi Heyetimiz haziran sonla- rında Berline gidecek Ankara 24 (Telefonla) -— Almanya ile akdedeceğimiz yeni ticaret anlaş- ması müzakerelerine iştirak etmek deceği yazılmıştı. Bu heyetin kimler- den mürekep olucağı başbakan B. İs- met İnönünün Arkaraya avdetinden sonra belli olaraktır. Berlinde yapılacak müzakerelerin başlangıç tarihi üç temmüz olarak tesbit edildiğinden heyetimiz bu ta- rihte Berlinde bulunmak üzere ha- ziran sonunda buradan hareket ede- cektir. Bir ticaret muahedesi akdi için Ankaraya geliyor Ankara 24 (Telefon) — Letonya İle aramızdaki ticaret münasebetle- Tİ tanzim ve bu maksada bir tlcaret ve klering anlaşması akdi için yapıla- cak müzakerelere iştrak etmek üzere bir Letonya ticaret Köyeti-bugünler- de buraya gelecektir. Bugün Letonya ile aramızda, tica- Tet münasebetleri tanzim edecek bir anlaşma mevcud deği , Esasen bu memleketle olan ticaret münasebet- lerimiz de pek mahdud bulunmak- tadır. ç Yapılacak yeni anlaşma ile bu mü- en inkişaf edeceği umulu- . Bilhassa fülünlerimiz için Le- Ge iyi bir mahröç olacağı ya- pılan tedkikden anlaşılmıştır. Lelonya ile akdedilecek ticaret ve klering anlaşması bu memleketle a- ramızda yapılacak ilk ticaret anlaş- ması olacaktır! .. : : Türk - Leh ticareti Ankarada müzakereler müsaid bir hava içinde ilerliyor Ankara 23 (Telefonla) — Polonya ile aramızdaki ticaret münasebetleri gün geçtikçe artmakladır. Bunu göz önünde tutan hükümetimiz Varşo- vada bir ticari alüşeliği teşkilini kararlaştırınıştır. Diğer taraftan bir müddettenberi şehrimizde bulunan Polonya ticaret heyeti le hükümetimiz arasında ce- | reyan eden müzakereler çok müsaid bir hava içinde Merilemektedir. Yakında - bileceği umulan bu mü- zakörelerden-sonra akdedilecek”ye- ni tleafet ve klering anlaşmaları ile #ki memleket arasındaki ticaret mü- nascbetlerinin çok memnuniyet ve rici bir safhaya dahil olacağı anla- gimakladır.,.. Ankara kömür sergisi Adliye vekili Sarâçoğlu takdirlerini bildirdi Ankara 23 (A.A) — Dün kömür sergisini en son olarak Adliye Baka- nı B. Şükrü Saraçoğlu görmüşlür. Bakanımız sergi hakkındaki intiba- larını şu suretle kaydetmiştir: «Türk çocuğunun istidat ve kabi- Miyetine yeni ve güzel bir nümune olan kömür sergisinden biraz daha mağrur olarak çıkıyorum. » > Entemasyonal kömür sergisi dün- ya matbuatında hayret ve takdir dolu yazılar neşrine sebep olmuştur, Şimdiye kadar 12 muhtelif lisanda çikan 43 büyük yabancı gazete ser- gimiz hakkında takdirkr yazılar neşretmiştir. neşrettiği bir yazıda, «Türkler sergi- cilikte Avrupaya örnek sayıldesk bir eser meydana getirdiler; demek- tedir, Türk - Macar ticaret anlaşması Ankara 23 (Telefonla) — Türk » Macar ticaret anlaşması müzakerele- mapa a. | Üzere bir ticaret heyetinin Berline gi- | Leton heyeti! Dün Geceki ve Bu Sahahki 'Teleraflar 24 Mayıs 1937 B. Mussolini Ispanya harbinden bıktı, usandı İFransız gazeteleri müt mütareke areke teklifi haklândiii birbirine zıt mütalâalar yürütüyorlar | Paris 23 — Figaro gazetesinin Ro- madaki muhabiri OB. Mussolininin İspanya harbinden bıktığını ima edi- yor ve muhasamatın tatili için yapılan İnel > teklifine karşı hasmane bir almadığını ilâve ediyor ve diyor ki: «İtalyan zimamdarları, İs- panya harbini, İtalyan milletinin sey- mediğini bilirler. Almanya, İtalyaya İspanya toprağından elini çekmesini tavsiye ediyor. oAsilerin erkânı har- biyesi Românın tasvip etmediği siya- si ve tabiyevi hatalar işlemiştir.» Paris 23 — İspanyada muhasama- tan “tatili hakkındaki İngiliz teklifi gazetelerin heyeti umumiyesi tara- fından iyi karşılanmış olmasına rağ- men bu hususta ileri sürülen müta- Yalar biraz çekingendir. Sağ cenah gazeteleri, Bilbaoya | | karşı taarr n şiddetlendiği şu Za“ manda, bir mülarekenin akdi ancak Valensiya hükümetine faydalı ola cağını İleri sürerken sol cenah gâ- zeteleri bu teşebbüsün, Valensiya ht” kümeti tarafından Milletler Cem tine yapılan müracaati suya mesinden korkuyorlar, Jour gazetesi diyor ki: teklifindeki ülüvvücenabı takdir mekle beraber, bu anesk Valensiya hükümetine faydalı olabilir. Humanit& gazetesi de şu mütalâayı yürütüyor: * «Valensiya hükümeli, her şeyden © evvel Milletler Cemiyyetime müraca- at ederek beynelmilel hukuka bür met gösterilmesini ve mütaamızlara karşı zecri tedbirler alınmasını isti- yor.» Tepebaşında bir cerh Üç sarhoş, polis Feridunu bıçakladılar, asıl carih yakalandı, iki arkadaşı kaçtılar Dün gece yarısına doğru Tepebaşın- da bir polisin ağır surette yaralanma- sile neticelenen bir vaka olmuştur. Tepebaşında Foli Berjer kabaresin- de içip eğlenenler arasında bulunan üç kişi, bir aralık fazla sarhoş olarak sağa sola sarkıntılığa başladıkları için, kabare sahibi tarafından Tepebaşın- da nokta memuru bulunan polis bay üç arkadaşı sokağa çikarmıştır. Po- Es Feridun, burada bir taraftan genç- lere nasihatlarda bulunmakla bera- ber, diğer taraftan da alelusul polis merkezini haberdar etmek üzere nok- ta mahallindeki telefon başına git- miştir. Burada Feridun, ani olarak bir taarruza maruz kalmış ve vücudü- nün üst kısmına birkaç bıçak darbesi yemiştir. Bilbaoda harb Asi kuvvetler 7 kilometre kadar ilerlemişler Bask cephesi 23 (AA) — Baves ajansı muhabirinden: General Molanın kılaalı, dün 7 ki- Jometre kadar ilerlemişlerdir. Bu kuv- vetlerin şimdiden Blbaonun kapıla- rında bulunmakta, oldukları söylene- bilir, 110 mânia: Faik (İs.) derece 1647. Franco kıtaları dün Bask cephe- sinde Diama ve Villaro mıntakaların- da ilerlemeğe devam ederek üç kasa- ba ile, Bargondia, Utri sırtlarını ve Luguate, Urrutuchu tepelerini işgal etmişlerdir. Bask milislerinin mukavemeti za“ yıflamaktadır. Düşman ağır zayiata uğramaktadır Mühim mikdarda harb malzemesi İle 250 esir alınmıştır. Tebliğde diğer cephelerde mühim harekât olmadığı kaydedilmekte ve Pampelune ile Valladolid kasabaları- nın kızıl tayyareler tarafından bom- bardıman edilmesi protesto edilmek- tedir. Bombardıman neticesinde bu kasabalarda 12 kişi ölmüş ve 47 kişi yaralanmışur. Tebliğde kanl Jaime 1 zırhlısının müessir surette bombardıman edil diği ve mürettebatın gemiyi terket- tiği ilâve edilmekedir. Kutubdan ilk telsiz Moskova 23 (A.A.) — Tayyarelerle kutuba muvasalat eder etmez Smit ve arkadaşları tarafından tesis edi- len Sovyet istasyonunun yolladığı ilk telsiz meteroloji bülteni şudur: Şimal kutbu bugün nisbeten sıcak- tır, Hararet sıfırın altında 12 dir, Ha- va güneşlidir. Hafif bir rüzgâr vardır. Polis Feridun yaralanmasına rağ- men bu azılı sarhoşu zaptetmeğe uğ- raşmış, bu sırada da diğer iki arka- karakola götürmek Üzere, diğer taraf- tan da Feridunu berayi tedavi Beyoğ- Ju hastanesine kaldırınışlardır. olan Sami, iki arkadaşının kim oldu- , ğu hakkındaki suallere bin müşkülât- la cevap vermiş ve Kasımpaşada bir eve gittiklerini söylemiştir. Sarhoş carihin söylediği bu ev ge- ce aranmışsa da diğer iki kişi buluna- msmışlardır. Polis, Saminin arkadaşlarını ara maktadır. Bu sabah Beyoğlu Zükür hastanesinden yaptığımız tahkikata göre yaralı polis memurunun vaziyeti sıhhiyesi iyicedir. Hindenburg balonu Faciaya bir gök şeraresi sebeb olmuş Lakehurst 23 (A.A) — Röyter: B. Ecknerin şehadetine göre, Hinden- bug balonu ielâketine, bir gök şera- resi ve istinat kablesunun sebep ok muş bulunması muhtemeldir. « Doktor Eckner, felâket. ömmasında hazır bulunan şahidierin aleşin ev- velâ arka taraftan çıktığı hakkında- ki ifadelerine e dayanarak, balonün grti tarafinda bir yerden gaz kaç- tığı neticesine varmaktadır. B. Eck- pere göre, bu gazın nasıl olup ta kaçlığı ancak şu suretle izah edile- bilir; Bir kaç dakika eyvel kale kı- rilmış ve kınlırken gaz hücresini delmiş, bu da ânl güz kaçmasına se bep olmuştur. Bu serbes hidrojeni abeşliyen elek- trikiyeti sakine şeraresinin de ba- Jonun üstündeki hava kütlelerinden gelmiş olması icabeder. Doktor Eckmer, bir suikast ihti- mali hakkımdaki sual üzerine omuz sikmiş ve d-miştir ki: «Böyle biz tahmini teyid edecek hiç bir iz yoktur. Sabolajı ancak na“ zari bir ihlimal olarak mülalâa ede bilirim.» B. Bek Berline gitti Brüksel 23 (A.A) — Polonya hari: diye nazırı Beck dün sast 17 de tay- yare ile Berline hareket etmiştir. Na» ır Berlinden Varşovaya avdet edecek- tir. B. Ribbentrop Papa nezdinde sefi? olacak Berlin 23 (A.A.) m m , , , , , i i