24 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Mayıs 1937 e. Sahife 3 — Istanbulun imar plânı B. Prost, Istanbulla Beyoğlu münakalâtı için etüdlerini bitirdi Şehircilik mütehassısı B. Proste'un Şehir plânı hazırlamak ile meşgul plduğu malümdur. Mütehassıs, Pa- Kristen döndükten sonra önümüzdeki bütün yaz şehrimizde çalışacağın- dan ona göre bir çalışma programı hazırlamıştır. Şimdi mesaisinin esa- Sını, asıl imar plânına esas olacak avan projenin tanzimi teşkil etmek- tedir, i B.Proste, geçen sefer buradan ay- nlirken şehrin muhtelif mıntakala- Tinın tanzim ve İmarında ve plânın hazırlanmasında müessir olan bazı teüdler için imar şubesindeki mü- tehassıslara talimat vermişti. Bu ta- > Jimat dairesinde hazırlanan etüdle- ri bu sefer şehrimize gelir gelmez tedkik etmiş ve bunları erazi üzerin. de tabik etmek üzere şehrimizin muh- telif yerlerinde tedkiklerde bulun- muştur. Haber aldığımıza göre mütehassıs İstanbul ile Beyoğlu arasındaki tram- Yay, otobüs, otomobil nakliyatının tanzimi ve ona göre yolların geniş- İletilmesi ve yahut yeni yollar açıl ması hususundaki etüdlerini — bitir. miştir, Bilhassa Gazi köprüsü bittikten sonra Şehzadebaşından başlıyarak Unkapanına İnecek ve yeni köprüyü Beçtikten sonra Azapkapıdan Beyoğ- luna çıkacak hattın Beyoğlu kısmi- ma isabet eden güzergâhını tamamile tesbit etmiştir. Bundan başka İstanbulun muhte- ME semtlerinde tatbik edilecek imar Plânı için istimlâk edilecek bina ve Arsaların istimlâk bedellerinin öden- mesi ve bunların satışile temin edi- lecek varidat hakkında da tedkik- lerini ilerletmiştir. Buna sit bir ni- Zamname projesi hazırlamaktadır. Bundan başka B. Proste, imar plâ- Mı fatbik edilmeğe başlandığı zaman İmar edilecek mıntaklârin her türlü Medeni ihtiyaçlarımı ve uzun müd- det harap olmaktan kurtulmaları içinde bazı tedbirler almağı da dü- şünmektedir. Mütehassıs, bu caddelerin, sokak- ların kışın ve yazın ne suretle (o te- mizlenmesi lâzımgeleceğini tayin ede- cektir, Belediye, plân mucibince bu semt- leri imar ederken mütehassısın göy- terdiği esaslar dairesinde “© semtin bütün ihtiyaçlarmı temin edecek ted- “birler alacaktır. Üst kat penceresinden aşağıya düştü Beşiktaşta oturan Yahya isminde altı yaslarında bir çocuk dün evinin €n üst kat pencerelerinden birinden Sokağı seyrederken muvazenesini kay- bederek yere düşmüştür. Yahya ağır surette yaralı olduğu halde hastaneye kaldırılmıştır. Bir hizmetçi üç ay hapse mahküm oldu Habibe adında bir kadının evinde hizmetçilik yapan Saniye adında bir kadın geçenlerde evde Habibenin altın küpelerini çalarak kaçmış, biraz son- Ta zabıta tarafından yakalanmıştır. Dün birinci ceza mahkemesinde yı Dilan muhakeme neticesinde Saniye- min bu hırsızlığı sabit olduğundan üç Ay hapsine karar verilmiştir. Yetim maaşları Takas yolile | tevkifat yapılamıyacak Yetim ve .dulların maaşlarından mahkeme kararı olmaksızın takas Su- retile tevkifat yapılmaması hakkın- | da Maliye Vekâletinden vilâyetlere | bir tamim gönderilmiştir. İ Askeri, mülki memur ve mütekaid- lerin mahiyetleri meşkük zimmetleri | hariç olmak üzere kat'i mahiyeti haiz bulunan borçlarının almâkta olduk- ları maaşlarla borçlar kanununun 118 | inci maddesine istinaden takas edil- | mesi evvelce bir tamimle bildirilmişti. Fakat temyiz mahkemesi, eytam ve | eramii maaşlarının şuhsa aid olup te- | rekeye aid olmadığı içtihadında bu- | lunduğu ve murislerinin eski veya ye- | ni kanun zamanında vefat ettiği ve | mirası kabul veya reddettiklerini araş- tırmadan ve kendilerine borcun inti- kal ettiği sabit olmadan murislerinin borcunun aldıkları maaşlardan taka- sının doğru olmıyacağı neticesine var» dığı anlaşılmıştır. Vekâlet, vefat eden askeri ve mülki memurların gerek eski, gerekse yeni bilimum borçların- dan dolayı eytam ve eramli maaşların- | dan mahkeme kararı olmaksızın takas | yölile tevkifat yapılmamasını bildir. | miştir. | Olgunluk imtihanları Sorulacak - sualler lise tahsilinin hülâsası olâcak Resmi ve hususi liselerde olgun- luk imtihanlarının nezaman ve hangi mekteplerde yapılacağını ge- çenlerde yazmıştık. Olgunluk imtihanları için geçen sene Marif Vekâleti tarafından ha- zırlanan imtihan sualleri kapalı zarf içinde gönderilmiş ve imtihan günleri komisyon huzurunda âçılmış- tı. Bu sene de ayni usule riayet edi- lecektir. Ancak haber aldığımıza göre ge çen sene tertip edilen olgunluk ims tihanları sualleri, daha ziyade mu- âyyen bir bahse taallük ediyordu. Maarif Vikâleti, olgunluk imtihanla- rının bütün lise tahsilinin bir hulâ- sasını teşkil edeceğini düşünerek bu | seneki imtihan suallerinin, o dersin umumi vaziyetine ve bütün lise tah- silinin neticesine göre hazırlamağa karar vermiştir... Bu suretle olgunluk imtihanında muvaf/ak olan talebe- nin lise tahsilini mükemmel surette ikmal ettiği fiilen tezahür edecektir. Yalovada mahsul vaziyeti iyi Yalova kazasında havaların müsa- it gitmesinden ekinlerin durumu iyi olduğu gelen raporlardan anlaşılmış- tır. Tahsisattan fazla kalan miktar Alâkadar vekâletlerden vilâyetlere | gönderilen (bir tamimde 938 mali senesi bitmek üzere oldy- ğundan ve 1 hazirandan itibaren 937 | mali yılına girileceğinden muhtelif | tahsisattan fazla kalanların miktar- | larının bildirilmesi emrolunmuştur. | imühim bir tamim gönderdi ŞEHİR HABERLERİ Âbideler ve vakıflar Başvekâlet vilâyetlere Başvekâlet milli abidelerin korun- masını temin ve vakıf işlerinin islah ve daha semereli bir hale getirilmesi için vilâyetlere bir tamim göndermiş- tir, Başvekâlet bu tamiminde ezcüm- le diyor ki: «Her biri milli birer hazine değerin- de olan âbideletimizin imar ve mu- hafazasına çalışmakla kalmayıp, $€- hirlerin imarına da mühim nisbette | iştirak ve bir çok içtimai müesseselere yardım etmekte bulunan vakıflar ida- resi, umumi müfettişlerin cidden müzaheretine lâyık ve muhteçtır, İda- renin ıslahı ve daha semereli faaliyet- lerde bulunabilmek üzere gelirinin arttırılması için girişilen teşebbüs ve tedbirlerin elde edilecek neticeleri yüksek idare makamlarının göstere- cekleri alâka Ils mütenâzır olacaktır. Vakıflar Genel direktörlüğünden ida- re İşleri hakkında vaki olacak maru- zat ve müracaatların iyi karşılanarak yürütülmesine müzaheret edilmesini dilerim.> : .. ; Belediye otobüsleri Eylülde 100 otobüsün işliyeceği söyleniyor Belediyenin Avrupadan getirtece- ği otobüslerin gümrük resminden muafiyeti hakkındaki kanun lâyihası Millet Meclisinde bütçe müzakeresin- den sonra müzakere edilecektir. Kanun lâyihası, Mecliste müzake- re edilirken Belediye de hazırlıklara başlıyacaktır. Belediyenin bu sene getirteceği yüz otobüsün eylül için- de şehrimize gelerek işlemeğe başlı- yacakları temin ediliyor. Belediye, kendisi bizzat otobüs ser- vislerini idareye başladıktan sonra şimdi şehrimizde işliyen . ve şahısla- ra alt otobüslerin faaliyetine niha- yet verilecektir. Ancak otobüs sahiplerinin büsbü- tün mağdur olmaması için bunlara son bir mühlet verilecektir. Bu müh- let bittikten sonra- şimdi. faal vazi- yette bulunan otobüsler, tedrici bir surette ortadan kalkacakalardır. Köy öğretmenleri Istanbuldaki kurs temmuzda açılacak | Yalöva seferleri i Vapurlar Çınarcık iskelesine de uğrıyacaklar Akay idaresi, bu sene Yaloyanın rağ- betini arttırmak için Yalovanın en güzel mesiresi Çınarcığa vapurlarını uğratmayi kararlaştırmıştır. Haber aldığımıza göre, Yalovaya gidecek olan Akay vapurları hafta- da bir gün ağlebi ihtimal pazar günle- ri Çınarcığa gidişte ve dönüşte uğrı- yacaklardır. Bu maksadla vapurların kolaylık- la yanaşabilmeleri için orada mevcud iskelenin on beş metre daha denize doğru ilerletilmesine teşebbüs edil- miştir. Bu suretle kaplıcaları gide- cek olanlar, Çınarcık iskelesine çıka- rak orada pazar günlerini geçirecek- ler ve akşama vapurla İstanbula dö- neceklerdir. Kalfa ve ustalar İmtihanda muvaffak. olan- lara ehliyetname verilecek Belediyenin kalfa, usta, dülger ve sülre gibi yapı işlerinde çalışanlar- dan aranacak ehliyet ve evsaf hak- kında bir talimatname hazırladığı- ru yazmıştık. Talimatname son şeklini almıştır. Bu talimatname mucibince bunlar tir. Ayni zamanda bunların ahlâki vaziyetleri de polis tarafından sıkı bir tahkikattan geçirilecektir. " Sabıkalı, şüpheli kimselerin bu iş- lerde çalıştırılmamaları temin. edi- lecektir. Bu talimatname, önümüz- deki teşrinizani devresinde Şehir meclisi tarafından müzakere edil- dikten sonra tatbik edilecektir. Ayni de ayrıca hazırlanmaktadır. Bu talimatname, mühendisler ka- nununun hükümlerine göre ihzar edilmektedir. .Nüfusta kaydi olmıyanlar Ele geçtikleri zaman askerlik şubelerine gönderilecekler Geçen sene Maarif Vekâletinin köy Askerlik mükellefiyeti içinde bulun- öğretmeni yetiştirmek üzere ordudan terhis edilmiş çavuşlara mahsus ola- râk Eskişehirde açtığı kurs çok iyi neticeler verdiği için İstanbulda da böyle bir kursun açılmasına esas itibarile karar verildiğini yazmıştık, Bu kursun teşkil tarzını tedkik eden Maarif müdürlüğü, bir program hazırlamıştır. Bu programa göre kursa ait tahsisat ayrılacaktır, Kursa devam edeceklerin mikdarı da ayrıca hesap edilmiştir. Kursun temmuzda açılması ve köy mektep- leri açılıncaya kadar bu kurstan köy mektebi muallimi yetiştirilmesi te- min edilecektir. Kurstan çıkanlar, önümüzdeki ders yılından itibaren derhal tevzif edileceklerdir. dukları halde, nüfus ve askerlik kü- tüklerine adları yazılmamış olan sak- lardan ele geçenlerin kayıtları yaptı- rılmak üzere mevcuden nüfus idare- lerine getirilenlerin kayıt işleri biti- rildikten sonra askerlik muamelele- rinin de görülmesi için evrakile bir- likte derhal şubelere teslimi, icab et- tiği halde, bu hususun kanuni olma- dığından bahisle nüfus idarelerince serbes bırakıldıkları ve yalnız künye- lerinin şubelere bildirildiği ve bu su- Tetle uzun uzadıya yoklama kaçağı takibine sebebiyet verildiği anlaşıldı. ğından Dahiliye Vekâleti bu hususta vilâyetlere yeni bir tamlm göndermiş- tir, Bu tamimde, saklıların nüfus kayıt İSTANBUL HAYATI: Iki başlı ticaret Şunu bunu izaç ederek yorulma- dan, üzülmeden geçinen, hattâ bir çoklarımızdan daha fazla kazanan tufeylilerden şikâyetimiz bitmek tü- kenmek bilmez. Hem de biz şikâyet ettikçe onlar inadına çoğalır. Her tarafları sapasağlamken çirkin, iğ- renç makiyajlarla kendilernie sakat süsü vererek sokaklarda, her adım- İstanbulda © dilenciliğin çeşitleri saymakla bitmez. Bunlar yetişmiyor- muş gibi son zamanlarda İstanbul da yeni bir usul daha çıktı ve aldı, yürüdü: Güvercirf yemi satmak. Eskiden Eyübe kebab yemeğe gi- denlerin, cami avlusundaki | güver cinlere de birer avuç yem serpmeleri ir t serpenler, oradan ayrıldıktan sonra yavaşça geriye dönüp te dikkat eder- lerse misırcıların derhal güvercinlöri kovalıyarak yerdeki mısırları top- raklarla beraber avuçlayıp tekrar bir adam fena halde sarhoş olduğu halde elindeki bıçağını sokakta öte ye beriye saplamıya başlamıştır. Ahmed bu surette yanından geçen Eleni adında bir genç kızı kolundan yaralamıştır. Sarhoş yakalanmışlır, işleri bitirildikten sonra evrakile bir- likte mevcuden şubelere teslim edil- © mesi bildirilmektedir. — Mekteplerde musiki dersine yet verilecekmiş bay Amca... Bay Amcaya göre... « Musiki deyip de geçmemeli, İn- |, —.. Göz terbiyesi nasl Hizımsa... sana beden terbiyesi... vx Kulak terbiyesi de o kadar lr amdır. İnsan duyduğu bir şarkının değerini hemen anlayıvermeli!... KA — elma alna Mİ sinin işini güçleştirir... Fia e aamir mame