30 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İtalya, harb gemilerine bomba atılmasını protesto etti Valânsiya hükümeti, Italyan ve Alman gemilerinin Majorkta bulunması haklı değildir cevabını veriyor Londra 29 — Ademi müdahale ko- mitesi, İtalya hükümetinin protesto Dotasile meşgul olmuştur. Bu notaya göre, 26 mayısta İspan- yol hükümet tayyareleri İtalyan harb gemilerini bombardıman etmişlerdir. Bombardıman neticesinde Palma de Majorcada demirli duran Guarto kru- vazörürile Baletta muavin kruvazö- ründe bulunan İtalyan bahriye zabit- Jerinden 6 kişi ölmüş ve birkaç kişi de yaralanmıştır. Roma, gemilerinin müdafaası için Jâzımgelen tedbirleri almak hakkını faa nezareti tebliğ ediyor: Romadan gelen bazı haberler, Pal- da de Majorgüeun cumhuriyet tay- yareleri tarafından bombardımanı esnasında bir İtalyan gemisinin ha- sara uğradığını ve İtalyan hüküme- tinin Londra ademi müdahale komi- tesi nezdinde bu hadiseyi protesto et- tiğini bildirmektedirler. Milli müdafaa nezareti, geçen per- şembe günü Alman deniz kuvvetleri kumandanımnın ihtarma verdiği ceva- bı tekrar eder: 1 — Alman ve İtalyan harb gemi- leri Majorgue adasının kontrolile* mükellef değildirler. 2 — Kontrolün İspanya karasuları dahilinde yapılmıyacağı evvelce ka- Tarlaştarılmıştır. Binaenaleyh İtalyan ve Alman harb gemilerinin Majorgucda mevcu- diyetleri hiçbir veçhile haklı görüle- mez. Bir Kargo battı Valânsiya 29 (AA) Röyter ajansı Cabin ismindeki İngiliz kar- gosunu Valansiya limanında, bir bomba tesadüfü ile battığını teyid et- mektedir. Mürettebattan yedi kişi ölmüş ve sekiz kişi yaralanmıştır. Milletler Cemiyeti İspanya meselesile meşgul oldu B. Litvinof, ecnebi kuvvetlerin müdahalesini şiddetle tenkid etti, hatibler ecnbi gönüllülerin çekilmesi için mütareke akdini istediler Cenevre 29 — Milletler Cemiyeti konseyinin dünkü toplantısında süz &lan B. Yvon Delbos, İspanyaya ade- mi müdehale siyasetinin verdiği ne- ticeleri anlatmış ve bu siyaset saye- sinde ihtilâfın büyümesinin önüne geçildiğini söylemiştir. Nazır, Mil letler Cemiyetinin Londra komitesi- nin gayretlerine müzahir olduğunu ve yalnız İspanyol milletinin kendi mukadderatına hâklın bulunduğu | hakkında ittifakla bir karar sureli | kabul edilmesini meclise teklif et- miştir. B. Litvinof, bundan sonra konseyin sarih bir tecavüz vakası karşısında bulunduğunu, çünkü müsellâh ecne- bi kuvvetlerinin cemiyet âzası bu- Yunan bir devletin erazisini istilâ et- miş olduğunu beyan etmiştir, B. Litwinof r ki; «Ecnebi müstevliler İspanyol mil- Jetine. kendine hiç uymayan siyasi | bir rejimi kabul ettirmeğe uğraşı- yorlar. Eğer bu teşebbüs muvaffak olursa, diğer memleketlerde isyan ç- karmağa matuf mümasil vakalar kar- şısında kalmaklığımız da muhte- meldir, Milletir Cemiyeti İspanyanın mu- kadderatile alâkadar olmak istemez- se, zannederim ki, sureti katiyede mahvolmağa mahküm olur, B. Edenin müdahalesinden sonra Yeni Zelnd ve İsveç murahhesları söz almışlar ve İngiliz murahhası gi- bi onlarda İspanyaya her türlü ec- nebi müdahslesinden içtinap edil mesi lâzımgeldiğini, bütün ecnebi gö- nüllülerinin geri alınması için bir mütareke yapılması icap etiğini ve Milletler Cemiyeti konseyinin ademi müdahale komitesinin gayretlerine müzahir olması iktiza ettiğini söyle- mişlerdir. Suriye heyeti Istanbuldan geçti Müzakerelere iştirak için Parise gidecek Suriye Raşvekili Cemil Mürdüm, beraberinde hariciye nazırı Sadullah Galatasaray Ankarada 4-3 galip sonra Ankara gücü de bir gol yaptı. Bundan sonra Galatasazaylılar tek- Leyli meccani talebe B. Hasan Âlinin teklifi meclisce kabul edildi Ankara 28 (Teleton) — Büyük Mi- | let Meclisinin bugünkü toplantısında | müvâzenei umumiye bütçesinin mü- söz alan mebuslar» | dan B. Hasan Ali, mekteplere alına- | cak meçcani talebeler meselesine t€- mas ederek «ücreti iki yüzliradan faz- la olan mekteplerle leyli meccani talebe alımamaz; yolundaki fıkranın kanun- dan çıkarılmasını istedi ve dedi ki: — Lüyıhaya bağlı cedvel tedkik edik | diği zaman Türkiyede leyli ücreti 200 | liradan fazla olan yalnız bir mektep (Galatasaray) vardır. B. Hasan Âlinin izahatı üzerine bu fıkranın çıkarılmasına karar verildi, Akhisarda zelzele Ulucamiin duvarı yıkıldı bazı binalar çatladı Akhisar 29 (A.A.) — Dün gece biri saat 22,20 de ve diğeri de saat 1 de ol- maâk üzere ikisi kuvvetli ve diğerleri hafif olmak üzere dört, zelzele olmuş- tur. Bu zelzeleler bir kaç gündenberi fasılalarla devam etmektedir. Ulu ca- mün duvarı yıkıldığı gibi bazı binalarda da çatlaklıklar hasıl olmuştur. Kasa- bamızda üç saat mesafede Güreniş köyünün şarkındaki dağda hareketin şiddetinden tahminen yirmi ton ağır lığında bir kaya parçası koparak ya rım saat uzaklaki dereye düşmüştür. Nufusca zayıat yoktur. İzmir 29 (A.A.) — Bugün saat 17,10 da hafif bir zelzele olmuştur. Istanbul yük arabacıları ne istiyorlar Ankarâya giden heyet nöbet ve sira usulünün seyyanen tat tatbikini istiyor Ankara 29 (Akşam) — İstanbul arabanıler cemiyeti reisi B. Namık ge umumi kâlibi B. Mustafa cemi- yete aid bazı İşler hakkında alâkadar vekâletler nezdinde teşebbüslerde bu- Tunmak üzere buraya gelmişlerdir. B. Namık Ankaraya gelmelerinin başlıca sebebi hakkında şu izahatı vermiştir: - Buraya bilhassa İstanbul binek arabacılarının hayatile yakından alâ- kader olan bir meselenin halli için geldik. Bu mesele sudur: Belediye talimatnamesi yük arabalarının sıra ve nöbet usulile çalışmalarını âmir- dir. Bu, çok doğru ve iyi bir hüküm- dür. Ancak son bir iki sene içinde tüccarlara ald bazı srabalarm bu usule riayet etmemeleri yüzünden İstanbul yük arabacıları büyük zor- Juklara ve sıkıntılara maruz kalmış- lardır. Nöbet usulüne tabi tutulm- yan bu arabalar şehir içinde istedik- leri gibi nakliyat papmaktadırlar, Bunlar içinde günde 15, 20 sefer ya- panlar vardır. Buna mukabil bele- diyenin gösterdiği yerlerde sıra bek- Myen arabacılar, mübalâğasız söylü- yorum bazan haftada bir sefer bile zor yapıyorlar. Dileğimiz çok mütevazi ve kanuna uygundur. Belediye talimatı yalnız bir kısım esnaf için değil bütün es- naf için seyyanen tatbik edilmelidir. Bir tarafta bir kısım arabacılar nöbet ve sıra usulüne tabi - tutulurlarken diğer taraftan bir kısım arabacıların “| serbesçe oyük almaları nasıl tecviz olunabilir? Burada temas ettiğimiz vekâletler erkânı başta iktisad vekâleti izahat verdiler. 4000 e yakın yük arabacısı bütün ümidlerini bu hususta verile cek müsbet karara bağlamış bulunu- yorlar ve İstanbul belediyesinin bu ka» rarı vermekte daha ziyade getikmi- yeceğini umuyorlar. Litvinof - Titülesko mülâkatı Paris 29 (A.A.) — Annecy,den Ha- vas ajansına bildirildiğine göre, Ti- tülesko, dün Annecy gölünün ke- narında kâin Talloirs,de gizlice Lit- Yinof ile öğle yemeğini yemiştir... saat 17 n Maverayi Erden kralı emir Abdullah bu sabah geldi Sirkeci istasyonunda merasimle karşılandı, ; muhterem misafirimiz bu akşam Ankaraya gidiyor Asil misafiri karşılamak üzere İs tasyona bir müfreze askerimiz, siyah Tankla ve kırmızı bir müsel İ içinde bir yıldız taşıyan Maverayi Er- den ve Türk bayrakları ile süslenmiş» ti. İstasyonda vali, belediye ve vilâyet muavinleri, Irak baş konsolosu, İngi- Miz sefaret erkânı şık jaket atayları ve silindir şapkalarile nazarı dikkati cel- bediyordu. Askerin başında general Ali Fuad, general Osman 'Tonan ve diğer generaller vardı. Tren saat tam yedi buçukta geldi. Muzika başladı. Meyverayi Erden kralı Samajeste Emir Abdullah üçüncü vagondan indi, Asil misafirin üslünde beyaz bir meşlâh vardı. Belinde gayet murassa pırlan- ta taşlarla işlenmiş bir hançer göze ilişiyordu. Kefyesinin üstünde kahve rengi ipekli kordonlar vardı, Arkasın- da gayet iri boylu kahve rengi maşlah- M, uzun saçlarını iki örgü halinde uzatmış yaveri yürüyordu, Samajeste vagondan inerinmez kendisini karşı- layanlara askerce bir selâm verdi. Ga- yet biçimli olan bir elinin parmağında | fevkalâde büyük ve son derece tatlı yeşil bir zümrüd yüzük göze çarpi- yordu. Evvelâ Samajesteye İstanbul valisi | | l takdim edildi. Asil misafir pürüssüz | bir türkçe ile: — Müşerref oldum. memnun ol dum., dedi. Bundan sonra general Ali Fuada döndü, ve kendisine son derece iltifat- ta bulundu. Samajeste kendisini Karşı- lamağa gelenlerin hepsinin ellerini birer birer sıktı. Sonra ileriledi, Aske- ri teftiş etti Ve istasyonun parmak- lıkları arasından kendisini alkışlayan İ halkın önünde durdu, Üç kere askerce temenna etti, . Bundan sonra garın salonuna gir- diler. Samajeste vali ile yanyana yü- Demir madenlerimiz Kayseri civarında on milyon ton demir madeni var İklisad vekili, mecliste Vekâlet bül- çesinin müzakeresi esnasında demir madenlerimize temas ederek demiş- tir ki: — Geçen gün okuduğum Jiste ha-( ricinde de memlekette demir made- ni mevcuddur. Bunların jeolojik ted- kikatı bitmiştir. Meselâ Kayseri civa- rında Faraşadaki demir madeni gibi bunu ön milyon ton tahmin ediyor- Jar. İzmirde iki mmtakada, ayrı ayrı demir madehleri var, bunların da jeolojik tedkikatı bitmiştir. Maraşta bu şekildedir. Orada da jeolojik ted- kikat bitmiştir. Fakat hakiki serveti katiyetle ifsde edebilmek için sondaj yapılmak lâzım gelir (Bunu henüz hiç birisi hakkında yapmadık. İşle- tilmesine karar verdiğimiz zaman sondaj yapacağız. Yeni polis üniformaları Bir hazirandan itibaren bütün res- mi .zabıta memurlarının yeni ünifor- malarını iktisa etmiş bulunmaları tebliğ edilmiştir. Yeni üniforma po- üsten baş komisere kadar aynıdır. Yalnız yakadaki müsellesler içindeki ei rütbe faklarını göstermek» Meclrin kahraman ordumuza selâmı Dün mecliste Milli data bütçe- sinin kabülü münasebetile Muhiddin (Urfa) Aziz (Çoruh) Mehmed Somer (Kütahya) bir takrir vererek kahra- man ordumuza meclisin selâm ve taks rüyordu. Duvardaki Atatürkün fotoğ» ünde durdular. Asil misafir a uzun üzün ve muhabbetle — Atatürk... rafı gösterdi. Gardan çıkılmıştı, Fotoğrafçı ricası üzerine Samajeste gar venleri önünde dürdular ve poz resimlerini çektirdiler. Fot ların işi bitince Samajeste büyük bir nezaketle gazetecilere: — Teşekkür ederim.. dediler.. Otcmöbille inileceği sırada gözlük- Yü bir zat Samajesteye doğru İlerliye- rek öpmek üzere eline doğru uzandı. Asil misafir; — Mahir!... dedi. Bu zat Samajestenin pek eski adams larındanmış.. asil misafirimiz kendi- sine çok iltifatta bulundular. Otomobile girileceği esnada kıymet- li şark hükümdarı valiye türkçe sor- du: — Beraber gelmez misiniz?. Vali: — Emredersiniz... dedi. Kral Hz. valiye yanlarına oturttu- Jar, Otomobilden tekrar general Fua- da selâm verdiler. Halkı kendilerini alkışlayanları selâimladılar, Otomobil Perapalasa hareket etti. 'Emir Abdullah, öğel yemeğini Pe- rapalas otelinde husus! surette yiye cek ve öğleden sonra şehrimizde bit gezinti yapacaktır. Emir Abdullah, bu akşam ekspre- se bağlanan hususi bir vagonla An- karaya hareket edecektir. diyerek valiye fotoğ- program tertip edilmişti Emir Abdullah, Arksrada bir kaç gün kaldıktan onra tekrar şehrimize gelecek ve burada bir kaç gün isti- rahat ettiklen sonra Toros ekspresi- le memleketine gidecektir. Yeni Ingiliz kabinesi Partiler arasındaki muvazeneyi muhafaza etti Londra 29 (A.A) — Yeni kabine itina ile partiler arasındaki müva- zeneyi idame etmektedir. Eski ka- binede olduğu gibi yenisinde de aşa” ğı yukarı ayni mikdarda muhafaza- kâr, liberal - nasyonal ve nasyonal işçiler vardır. Dominyonlar nazırı Malcolm Mac Donald ile Neville Chamberlâin, yaş hadlerini temsil etmektedirler. Mac Donald 36 yaşında ve Chamberlâin 68 s#yaşındadır. ' Mührü hâs Lordu Delwar 37 yaşın- dadır. Nevile Chamberlinin harici siyasette realist prensiplerinde ilham * alacağı ve eski infirad siyasetini terk edeceği < zannedilmektedir. e Rhin nehrinin garbinde bulunan bütün Av« rupa kısmının âsayişine İngilterenin büyük bir ehemmiyet vermesi lâ- zımgeldiğine Dominyon mümessille- rini ikna emeğe muvaffak Dm hatırlatılmaktadır. Anihony Edenin nazırlıkta tpkâmi, münasebetle mâridar addedilmek« m illet Meksiko 20 (AA) — faciası kurbanlarının adedi, ki al Wik 53 ölü ve onu ağır olmak üzere 24 yaraldan ibarettir, Bu ufak maden şehrinde iki kilo- metre uzulunğunda ve yüz metre ge“ nişliğinde bir sahayı üç mliyon ton çamur istilâ etmiştir, , < Milenlerdeki ameliyat My rı