30 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

30 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

30 Mayıs 1937 SİYASİ İCMAL Terki teslihat konferansı meselesi 1933 senesinden beri toplanmıyan arı bırakma konferansının riya- nı milliler cemiyetinin her #- nin toplandığı bir zanman- da Cenevrede içtimaa davet edilme- si kaybolmuş bir davanın gömülme- sadi bünyelerini alt üst ederek silâh- lanma yarışına son derece hararet ve gayret ile girişmiş bulundukları şu | sırada silâhların bırakılması akla v6 | hayale sığar bir şey değildir. Riyaset divanın: davet için ilk te- şebbüs Fransa tarafından yapılmış fr. Halbuki bu devletin bile bundan büyük bir semere: beklemediğini Fransız hariciye nazırı son nulkun- da şu suretle izah etmişti. «Şimdilik konferanstan istediğimiz konirölden ve her devletin teslihatının mıktarı- nt ilân ve neşretmesinden ileri gide- Meze Fransanın bu teşebbüsten yegâne Ü- midi millet ve memleketlere çok yı- kım olan hadden fazla silâhlanma- nın neye varacağını bütün dünyayı düşündürerek yarışı yavaşlatacak u- Belediye varidatı Muhammen gelirin tahsili için esaslı tedbirler alındı Belediye, «sette sonu münasebetile 936 belediye muhammen gelirinin mümkün olduğu kadar noksansız ola- Tak tahsili için 15 mayıstanberi esaslı tedbirler alraıştır. Bu itibarla baş- te belediye muhasebecisi B. Kemal Giduğu halde muhasebe şube müdü- rü, İstanbulu muhtelif mıntakalara ayırmışlardır. Şuba müdürleri, omıntakalardaki muameleleri teftiş etmişlerdir. Tara- ma suretile yapılan bu kontrol neti- Cesinde tahsil edilmemiş vergi ve re- r tesbit edilmiştir. Tesbit edil vergi ve resimlerin hemen tah- başlanmış ve 937 senesine Siline devredilecek bakaya miktarı azaltıl- mişlır Yarın akşama kadar yapılacak tah- silâtlan sonra 936 muhammen va- ridatından ne kadarının tahsil edik miş olduğu kati surette anlaşıla- caktır Bu kontrol neticesinde 937 senesi varidatının böyle sene sonunda de- Bi, zamanında tahsili için ne gibi tedbirler almak lâzımgeleceği de bil- Bir gençlik okuma salonu açıldı Akay idaresinin yardımile Halk partisi himayesindeki Büyükada Halkspor klübünde bir gençlik oku- ma salonu tesis edilmiş ve bu müna- sebetle Gün Halk partisi merkezinde bir çây ziyafeti verlimiştir. Ziyafet- te vali ve belediye reisi Muhiddin Üs- ündağ, şehir meclisi âzaları, parti er- kânı, Akay müdürü Cemil, Heybeli- ada deniz lisesi muallimlerile Adanın tanınmış simaları hazır bulunmuş- lardır. Kütüphaneye teberrü edilen kitaplardan mühim bir kısmı Akay müdürü -B. Cemil tarafından teda- rik ve hediye edilmiştir. razi İ kibat yapılmaktadır. mumi bir hareketin peyda olması idi. Yoksa kendisi pratik bir program ha- zırlamış değildi. Divanın toplanacağı bir sırada, B. Mussolini silâhlanma yarışının sonu garesiz harp ve iktisadi sukut ve f€- lâket olacağı muhakkak - olduğunu beyan ederek beşeriyeti bu felâket- lerden kurtarmak için en bitaraf bir vaziyette bulunan Amerika cumhur reisi B. Ruzvelti bütün devleri silâh- lanmayi tahdid edecek bir konferansı toplamağa davet etmesi . Cenevrede- ki divanın toplanmasına - büsbütün başka bir ehemmiyet temin etmiştir. Son resmi istatistiklere göre talim İ de terbiye görmüş efradının çokluğu itibarile dünyanın ikinci devleti Sov- yet Rusyadan sonra İtalya bulunu- yor. En büyük askeri bir devletin ba- şında bulunan ve sözü dinlenen bir devlet adamıtıtn silâhları bırakmak ya- hüd azaltmak için olmayıp son yarışın önünü alacak tahdidat yapılması maksadile devletleri toplaimağa te- şebbils etmesi ümidsiz bir halde bulu- nan bir davayi tekrar canlandırmış oluyor. Fezullah Kazan Mavnada esrar içenler Esrarkeşler cürmümeşhut halinde yakayı ele verdiler Balatta, bağlı bulunan mavnalar- dan birinde geceleri bir takım işsiz güçsüzlerin toplanarak esrar âyini yaptıkları haber alınmış ve bunlarm cürmümeşhud halinde yakalanabil- meleri için zabıtaca icab eden teda- bir ittihaz edilmiştir. .Bu âyinin hemen hemen günaşırı yapıldığı nazarı dikkati celbetmiş ve evvelki gece bunların girdikleri mav- na kordon altına alınmıştır. Biraz sonra esrarkeşler birer birer mavna- nın anbarına diz çökmüşler, esrarlı sigaralarını - yakarak — çekiştirmeğe başlamışlardır. Bunlar tam bu şekilde âyinin ko- yu zamanında memurlar bulunduk- ları yerlerden çıkarak esrarkeşleri bastırmışlar, hepsini de esrarlarile beraber yakalamışlardır. Ahmed, Hakkı, Rıza isimlerindeki bu üç kafadar hakkında kanuni ta- Liman dahilinde yelken açılmıyacak Son günlerde-liman dahilinde yel- ken açılması yüzünden bazı kazalar rn vukua geldiğini göz önüne alan deniz zabıtası, alâkadarlara şiddetli bir emir vererek liman içinde bir de- ni4 vasıtasının yelken açmamasını, aksi surette hareket edenlerin para cezasile tecziye edilmesini tamim et- miştir. Kasımpaşada randevü evi Ahlâk zabıtası memurları, Kasım- paşada bir randevü evi meydana çi 'karmışlardır. Bu randevü evini işle- ten kadının birtakım genç kızları fuhşa teşvik ettiği de tesbit edildiği cihetle her iki suçtan dolayı hakkın- da takibatta bulunulmaktadır, Bu ev- de yakalanan 6 kadın hakkında da emrazı zühreviye nizamnamesi hü- kümleri tatbik edilmiştir. Zile orta ve İlk okul öğretmenlerinden bir grup şehrimiz öğretmenlerinin. daveti üzerine buraya gelmişlerdir. Misafirler şerefine Halkevi salonunda bir Suare, Ülkü ilk okulu bahçesinde de bir öğle yemeği verilmiştir. Yukarıdaki Tesimde ziyaletten bir enstantane görünüyor. | | AKŞAM Iş kanunu Tatbikatta müşkilâta uğramamak için nizamnameler bekleniyor İş kanununun tatbikatı hazırlıkla- n bitmiş gibidir. 15 hazirandan itiba- | ren başlanacak olan tatbikatta müş- | kilâta tesadüf edilmemek için kanu- na, esas olan nizamnamelerin Anka- radan gönderilmesi beklenmektedir. Kanundan kaçınmak için işçilerini çıkaracak ve bu suretle 10 dan az amele çalıştırarak kanunun çerçeve- sinden hariç kalmağa teşebbüs ede- cek olan patronlar cezalandırılacak- lardır, Badema bu gibi hallerin meydana gelmemesi için kanunun maddel mah- susasından istifade edilerek bütün iş yerlerinin kanuna tabi tutulacağı da muhakkak görülüyor. Bunun için bir talimatname yapılması icab etti- ğinden Ankaradan gönderilmesi bek- lenen nizamnamelerle birlikte böyle bi rtalimatnamenin de tebliği muh- temeldir. Imar plânları B. Proste Filorya ve Yalovanın imarile meşgul Şehircilik mütehassıs B. Proste, şehrin müstakbel imar plânından başka Florya ve Yalovanın imarı İş- lerile de yakından alâkader oluyor. Bu iki sayfiye ve istirahat yerinin imarı ayrı ayrı plânlarla temin edi- lecektir. Bu maksatla B. Proste evvelki gün bazı belediye erkânile beraber Flor- | yaya, dün de Yalvoya gitmiştir. Mütehassıs, Floryada 936 senesi bütçesile yapılması lâzımgelen 50- yunma yeri, yol ve sair inşaatın ne safhada bulunduğunu tedkik etmiştir. Bu inşaat, lüzumlu ve müstacel işlere ait olduğundan mü- tehassısın Floryanın imarı için ha- zırladığı büyük imar plânile alâka- dar değildir. Florya imar plânı, şe- hir plânından evvel kati şeklini ala- cağından B, Proste bunu bir iki ay içinde neticelendirecektir. Mütehassıs, Yalovanın imarı için de bir proje hazırladığından bu pro- jenin tatbikatı etrafında mahallin- de meşgul olmuştur. Talebenin sıhhati Maarif vekâleti yeni tedbirler aldı Maarif vekâleti, mekteblerde sıhhf şartların temini için yeni tedbirler almağa karar vermiştir. Bilhassa ta- lebenin bol güneş ve bol havadan is- tifade edebilmeleri için mekteb bina- larının etrafının açık olmalarını bir kaide olarak ittihaz etmiştir. Bu itibarla mekteb binalarının bu- lundukları mevkie göre 50 metre da- hilinde yeni hiç bir bina yapılmıya- caktır, Şimdiki mekteblerin dört tarafın- da 50 metrelik mesafede diğer bina- lar varsa bunlar bütçenin müsaade- si nisbetinde tedrici bir surette İstim- lâk edilerek kaldırılacak, bu suretle mektebler bahçe ortasında ve her ta- rafından ziya alacak vaziyete geliri- lecektir, Bu kararın tatbikine bu seneden itibaren başlanacaktır. Yüksek ticaret mektebi mezunları İstanbul heyeti teşekkül etti Merkezi Ankarada bulunan yüksek iktisad ve ticaret mektebi mezunları cemiyetinin İstanbulda bulunan aza- ları, İsanbulda da bir mümessil ida- re heyeti bulundurmak üzere dün Beyoğlu Halkevinde bir toplantı yap- mışlardır. Bu toplantıda mümessil idare he- yeti relsliğine defterdarlık muamele vergisi komisyon reisi B. Osman Nu- Tİ, âzalıklarına Ziraat bankası kon- trol servisi şef muavini Celâl, yüksek iktisad ve ticaret mektebi müdür muavini Enver, veznedarlığa Sümer Bank memurlarından Nedime, daimi bağlık koluna inhisarlar merkezi mu- hasebesi memurlarından Avni, mu- rahhas âzalığa Afyon inhisarı iplik büro şefi Tahsin Hamdi, mürakip- liklere İş bankası Galata şubesi me- murlârından Nezihe ile Kızılay İs- tanbul satış bürosu muhasibi seçilmişlerdir, ; Sahife 5 —— limen Sancak statü ve anayasası Milletler cemiyeti konseyine veriler. metinleri aynen neşrediyoruz X HI İskenderun limanı Madde 43 — Türkiye transit ihti- yaratı için en geniş mikyasta İsken- derun limanından istifade etmek hakkını haiz olacaktır. Bu maksatla Sancak hükümeti tarafından Türki- yeye limanda kullanmak için kâfi ge- nişlikte ve Türk gümrük idaresi al- tında bulunacak bir saha kiralıya- caktır. Bu kiralama, senevi muay- yen bir mikdar Suriye oltını Mirası Oo müukabilinde eli sene müddetle akdeilecektir. Kiralanacak saha dahilinde bulunan ve Sancak hükümetile İskenderun belediyesine ait olan erazi ve hernevi inşaat, bilâ bedel Türkiyeye teslim edile- cektir. Kiralanan saha dahilinde bulu- nan ve eşhası husiyeye ait olan erazi ve her nevi inşaat, Sancak hükü- meti tarafıdan istimlâk ödilecekler- dir. Bu istimlâk bedelleri Türkiye hükümeti tarafından ödeneceklerdir. Madde 44 — «Sörbes Türk mıntaka- sw» namıni alan bu saha, Sancak erazisinin bir cüzünü teşkil eder ve bilhassa polis ve adliye hususunda Sancağın dairei kazaiyesine dahil dir. Fakat bu mıntaka, Türkiyenin bir gümrük sahası telâkki edildiğin- den Türkiye Cumhuriyeti gümrük makamatı tarafından idare edile- cektir. Sancak makamatına âit olan polis ve adliye hizmetini görmek için yal- nız liman reisi, serbes Türk munta- kasına girmek hakkını haizdir. Şayet liman reisi, adliye makâa- mının bir müdahalesine lüzum gö- rürse tâhkikst Sancak adliye ma- kamatı tarafından yapılacak ve Türk serbes mıntakası müdürlüğü lâzım- gelen yardımda bulunacaktır, Madde 45 — Serbes Türk mınta- kasının bütün memur ve müstohde- mini. Türkiye tarafından tayin eği- lecektir. Türkiye, bunların listesini Sancak hükümetine tebliğ edecektir. Bu mıntakada gemilerin yanaşması, yükletme ve boşaltma işlerinin kon- trolü ve Üümümiyetle liman reisi ta- rafından ifa edilen bütün servis, Türkiye hükümetince tayin edilmiş bir memur tarafından İskenderun 1i- manı reisinin nezareti altında görü- lecektir. Türk gümvük memurları, Sancağa transit suretile serbes Türk mınta- kasına giren veya çıkan gümrük ma- kamatına, eşyayi ticariye manifes- tolarile yolcuların liste kopyelerini vereceklerdir. Bu manifesto kopyele- rinin tevdü, hiç bir veçhile eşyayi ticariye ve yolcuların transitine en- gel olmıyacaktır. Madde 46 — Cer etimek, klavuzluk yapmak ve saire gibi flilen ifa edilen normal hizmetlerin mukabilinde alı- nan ücret ve yahut Türk serbes mıntakası haricinde “kurulan fener, himaye tesisulı, ve saire için alınan makul, umumi ve mutad liman res- mi, müsteşna olmak üzere Türkiye hükümeti tarafından vaz ve tarh edilenlerin o haricinde o Türkiyeden transit suretile gelen ve yakut Tür- kiyeye transit olarak giden eşyadan ve mezkür mıntakaya yanaşan ge- milerden diğer hiç bir resim ve ver- gi alınmıyacaklır. Liman relsinin müdahalesine dair 45 inci madde- nin hükümleri ihlâl edilmeksizin San- cak makamatına evvelce haber ver- meksizin ve onların nezareti ol- maksızın bu gemiler, hamule ve yol- cularını çıkarmak ve yüklemek için rıhtımlara yanaşabileceklerdir. Madde 47 — Serbes Türk mınta- kası dahilinde vapurların yanaşma- sı, yüklerini boşaltması ve yükleme- si, antrepolara konulması ve saire gibi bütün inşaat ve tesisat Türkiye hükümeti tarafından ya doğrudan doğruya ve yahut müteahhitler va- sitasile ve kendi masraflarile yapı- lacaktır. Bu tesisat ve inşaat için mutad resimler, Türkiye hükümeti tarafın- dan vez' ve kendi nefine olarak tah- sil edileceklerdir. Türkiye hükümeti tarafından ser- ber mıntakada yapılacak tesisat, | Sancak hükümetince İskenderun Wi ! manının inşası için kabul edilecek plânın heyeti umumiyesine uygun olacaktır. Madde 48 — Türkiyeden gelen ve Türkiyeye giden eşya ve yolcular, Türk hudutlarından serbes mmntaka- ya ve serbes . mıntakadan-Türkiye hududuna kadar transit telâkki edi- lecekler ve Sancak mokamatı tara- fından hiç bir resim ve vergiye tabi tutulmiyacaklardır. Onlar hakkında tatbik edilecek nakl'ye tarifesi ma- kul bir nisbette olmalıdır. Hiç bir farkı tazammun edemiyecektir. Madde 49 — İskenderunu “Türk topraklarına bağlıyan şimendifer hat- tına serbes muıntakayı (obağlamak için Türkiye hükümetine bütün ko- aylıklar gösterilecektir. Madde 50 — Bu statünün 43 tâ 49 uncu maddelerinin tatbiki tefer- rüatı, Türkiye ile Sencak hükü- meti arasında, Sancağın harici işleri için musaç'sh usul ve muamele mu- cibince akdedilerek bir mukavelel mahsusa ile hal ve tanzim edile- cektir, Bu mukavele bilhassa sıhhi işlere ve serbes Türk mıntekasına yana- şıp hamulelerinin bir kısmını San- caktan gelen ve Sancağa giden ve yahut Sancak tarikile transit geçe- tek eşya teşkil eden vopurlara dair hükümleri ihtiva edecektir. Madde 51 — Serbes Türk mınta- kasından başka, limanın diğer ki- Sımlarında transit olarek Türkiyeden gelen veya Türkiyeye giden eşya ve yolcularla Türk bayrağını taşıyan gemiler, nakliyat ve tvansit serbestisi hakkında 1921 senesinde toplanan umumi konferansın kabul et- tiği statünün hükümleri ve bah- ri limanlarla şimendifer yollarının beynelmilel rejimleri statüleri için 1923 senesinde toplasımış olan nakli- yat ve transit konferansı tarafından kabul edilen maddeler mucibince Sancağın eşye ve yolcuları ve San- cakta tescil edilmiş olan gemilerile müsavi bir muameleye tabi tutula- caklardır. Madde 52 — Serbes Türk mınta- kasında kullanılacak işçiler | terek hen yerli hslk arasından tedarik edi. lecektir. Madde 53 — Bu fsslm yukarıda zikredilen maddelerinin tatbiki yü- zünden doğabilecek ihtilâflar, stat- tünün transit serbestisi hakkındaki İ 13 üncü maddesi mucibince hallş- dilecektir. ei X IV posta ve telgraf bö Madde 54 — Posta, telgraf ve tele >“ fon servisleri için Sancak ve Suriye posta idareleri yeknasık bir servis temin etmek için bir itilâf akdodo- ceklerdir. v Bu itilâfın akdinde İhtilâ! çıktığı takdirde iki hükümete müracaat edilecektir. Sancak, dahili servisleri için pos- ta pulları çıkarmak hakkını hâiz olacaktır. Sancak beynelmilel servis için kabul edilecek beynelmilel pos- ta birliğine kabul edilmesini talep çtmek hususundaki hakkını kulla- nıncaya kadar Suriye idaresinin bir cüzi olacaktır. X V meriyete koymak Madde 55— Sancağın statüsü ve anayasası Biletler Cemiyeti tarafın © dan tayin edilecek tarihte meriyete girecektir, Mandanın devamı müddetince sta, i : ; de bir çocuk Yedikule Ermeni hasa-, nesi üzerindeki kurşunları çalmak suçundan yakalanmıştır. Hakkındâ» ki tahkikat derinleştirilmektedir. Boğazda asma köprü Boğaziçinde bir asma köprü yapıl * ması hakkında bir İtalyan şirketinin belediyeye müracaat ettiğini bir ga- zete yazıyordu. Bu haber, tamamile asılsızdır... Belediyeye böyle bir mü» racaak, yapılmamıştır. ; kn nr amal amma ali esen liMiiğ Se ka lp ilde, KA BARMEN | |