30 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1937 iplik çalanlar | Dört kafadar, suçu birbirine atfediyorlar Hulüsi, Cemal ve Haydar adların- da üç kişi hırsızlıktan, Reşid adında biride (hursızlık eşyayı bilerek alip sıtmaktam maznunen mahkemeye verilmişlerdir. Tahkikat evrakına na- yaran bunlardan Mercanda oturan Ce mal, arkadaşları Haydar ve Hulüsi ile birlikte Valde hanının arkasında» nenin taraçasına kurutulmak üzere konulan iplikleri çalarak Raşid Sıtasile satmışlardır. İ Dün Sultanahmed birinci sul ce- | Za mahkemesinde yapılan muhake- mede suçlulardan Haydar vakayı şöyle anlatmıştır: — Yersiz Kalmıştım. Arkadaşım Cemalin odasında bir gece beraber Kaldık. Gece otururken Cenmi. açık duran pencereden uzanarak bir çile İplik aldı ve bana; bak, buraya iplik düşmüş, dedi. Sabahleyin kalktığı i mız zöman Cemal ge bu pencere- | den elini rifpaşa hanımın iplikler aldı. Bunları bok yup Miğırdiç adında birine götüre- Yek, dört liraya Raşid de araya Daldı. Geriye kalan tçlirayı'da Ces mal aldı. Bu paradan ben hiç bi? şey almadım. Sonra da Şerifpaşa ha» nının ödabaşısına haber verdim Suçlu Cemal ise kabahati tama- mile Haydara yükleterek diyor ki: — Bay reis; Haydar benden yata» cak bir yer istedi. Ben de kendi oda- ma aldım, kamını döyurdum. O g& ce Hulüsi de benimle beraberdi. Sa» bahleyin pencerenin önünde bir çile iplik bulduk. Haydar bana, bu ip- likleri satalım, dedi ve pencereden uzanarak oraya yığılmış olan iplik- lerden bir bohça dolusu aldı. Bert berce çıktık. Haydar biraz sonra Mu- rTad adında birini bularak iplikleri sattı. Satış İşinde ben de kardeşimi kefil gösterdim. İplik parası olarak aldığımız üç lirayı o gece Beyoğlun- da sinemada ve mahallebici dükkâ- nında beraber yedik. Ertesi gün Hay- dar gene ayni yerden iplik çaldi ve i bunuda Raşid vasitasile sattık. Böy- ki lelikle' üç defa iplik çalsrak satıp pa- rasını sarlettik, Halbuki asıl mak- sadımız bu ipliklerin parasını birik- tirerek serranye yapıp tuğla karman- larında bir bakkal dükkânı açmaktı. Fakat o sıralarda benim Beraber yas şadığım bir kadın odamdan eşya ça- hp kaçmış; Yani biz iplik çalarken © da benim odamı soymuş. Ben kara- kolda bu işle uğraşırken polisler oda- iplikleri bulmuşlar, Sonra beni yakaladılar: Suçlu Hulüsi de iplik çalmak işi- ni şekilde anlatmıştır. Diğer suçlu Raştd ise: — Ben iplik çalmak işinde bulun- madıma. Cemal, Haydar ve Hulüsi ba- İ ha iplikleri getirdiler. Bunların hır sızlık eşya olduğunu b Fakat bir cahillik yaparak aldım ve başkasına sattım, Bu suret- le bir lira Komisyon aldım. Başka suçum yoktur. İ Demiştir. Mahkeme, bunlardan İ Haydar, Hulüsi ve Cemalin tevkifle- e ve Raşid hakkındada gayri mevkuf olarak muhskemenin deva İ olan gümrük teşkilâtı mına karar vererek evrakı müddelu- mumiliğe isde etmiştir. Gümrük maaşları | İthalât serbestisi 72 ve14 liralık asli maaşlar 16 liraya çıkarıldı Üç sene içinde tatbikatı bitirilecek kanununun ikinci. senesi bu ay sonunda bitmek- tedir. Kanun geletek sene mayıs 50- nuna kadar (amamen tatbik edilmiş bulunacaktır. Gümrük memurlarının asli maaşları 1600 kuruştan başlıya- cağından: -1200 ve 1400 kuruş” asli maaşlı memurlar 16 liraya terfi etti- işlerdir. Kanun, asli maaşları 1600 kuruş” yüksek olan memurların da liya- nisbetinde terfi ettirilmelerini nir olduğundan gümrük memurları bir imtihan devresi geçirmektedirler. İstanbul gümrükleri baş müdürlüğü teşkilâtında iki sene zarfında; 500 kadar memurun vaziyetleri kanuna göre tesbit edilmiştir. Bunların 350 kadarı birer derece terfi etmişler, ge- ri kalanları da aynı maaşla bırakıl mışlardır. Kanuna göre vaziyetleri tesbit edilecek daha. 150 kadar me- mur vardır. Bunlar da bir sene için- de ya birer derece terfi ettirilecek ve- yahud aynı maaşlarda bırakılacak- lardır. Bu suretle İstanbul gümrük- leri baş müdürlüğü teşkilâtında me mur adedinin 650 kadar olduğu anlar şılmaktadır. Mekteplerde imtihan Ilk mekteplerde imtihan karneleri dün tevzi edildi İlk mekteplerin, ilk dört sınıf im- tihan karneleri dün talebeye dağı- tılmış ve sımflar kapanmıştır. Ye rmdan itibaren son sınıfların mozu- niyet imtihanlarına başlanacak ve 12 haziranda neticelenecektir. Ekalliyet mekteplerinin türkçe im- tihanları da dün bitmiştir. Yarından itibaren her mektebin kendi dilleri üzerine okunan dersle- rin imtihanlarına başlanacak 9 ha ziranda arkam almacaktır. Sanat ve ticaret mekteplerinde de dünden itibaren dersler kesilmiştir. Bu suretle bütün mektepler imtihan devresine girmiş bulunuyorlar 4 haziranda lise ve orta mekteple- rin mezuniyet, 21 haziranda da ok gunluk imtihanlarına başlanacaktır, Üniversitede yapılan inkildb ders- leri imtihanları da dün bitmiştir. Bundan sonra her fakülte kendi imtihanlarına başlıyacaktır. Adaları güzelleştirme cemiyeti kongresi Adaları güzelleştirme cemiyetinin senelik kongresi bugün saat 15 de Büyükadada parti kaza merkeginde toplanacaktır. Kongrede Adalarin gü- zelleştirilmesi, imarı etrafında geçen sene yapılan İşler hakkında idare he- yeti raporu okumacak ve bu'sene-alı- nacak yeni tedbirler etrafında karar projesi tacirleri tatmin etti Projenin vekiller heyetince tastikini müteakip derhal tatbika geçilecek Genel ithalât serbestisi için güm- rük tarifelerini ve genel ithalât reji» mi Tistelerini tadil eden proje 1 ha- zirandan itibaren meriyete giremiye- cektir. Bununla beraber projenin ve- killer heyetince tedkik ve tasvibini mütenkib hemen tatbikine geçilecek- tir. İktisad vekili B. Celâl Bayarın bu proje hakkında o meclisteki beyanatı. ehemmiyetle takib edilmiş ve alâka- darları Lalımin etmişiir. Serbes itha Jât sisteminin kabul ediimekte oldu- gunun bu beyanettan sarahatle an- Jaşılması umumi bir memnuniyet uyandırmıştır. Çünkü yeni rejimin tatbikile memlekette iktisadi ve ticar ri hareketler o nisbete fazlalaşacak ve canlanacak; hayat ucuzluğuna büyük tesirleri olacaktır. Beykozda otobüs Belediye Üsküdar Beykoz arasında otobüsler işletecek Belediyeye yapılan müracaatlar üzerine Üsküdar ile Beykoz arasın- da otobüs işletilmesi esas itibarile ka- Tarlaştırılmıştır. Belediye, bu otobüslerin hareket ve muvasalat noktalarını ve almacak Ücretlerin mikdarmı tayin etmek üze- re tedkikat yapacaktır. Bu tedkikat bittikten sonra otobüslerin işlemesi- ne başlanacaktır. Sirkeci ile Bakırköy arasında işli- yen otobüsler, banliyö tren ücretle- rinde yapılan tenzilâttan dolayı çok müteessir olmuşlar, zarar ettiklerini iddia etmişlerdir. Bunlar müşterilerinden bir çoğunu kaybettiklerini ileri sürüyorlar. Bu itibarla Beykoz ile Üsküdar arasın- da otobüs işlemeye başlayınca Sir. keci - Bakırköy &rasında işliyen oto- büslerden 10 ve yahut 12 tanesi bu yeni hatta tahsis edilecek, Bakırköy hattında beş otobüs kalacaktı. Sirkeci - Emirgân otobüs seferleri Emirgân ile Sirkeci arasında işle- mesi katarlaştırılan otobüs servisle- rinede 1 haziran salı gününden iti- baren başlanacaktır. Tesbit edilen güzergâh projesi- ne göre Sirkeciden hareket edecek otobüsler sahil yolunu takip edecek- ler, fakat Boğazdan gelecek olanlar da Emirgândân sonra İstinye - Şişli şosesini takip ederek Şişliden Maç- kaya ve Beşiktaşta Akaretlerden ge- gerek Beşiktaş tramvay caddesile Sir- keciye geleceklerdir... #ki parmağını makineye kaptırdı Beykoz deri fabrikası amelesinden İbrahim dün iki parmağını makine- ye kaplırarak kestirmiştir. İbrahim mizde reştedilmiğtir. hastaneye kaldırılmıştır. Süleyman Rıfak det Güneş, 3 — Beşiktaş Hazırlanan proje ithalât rejimini tamamen bozar mahiyette değildir ve esasen böyle bir şeye lüzum görül memiştir. Kabul edilmekte olan usul daha kolay ve serbes iş yapmak im» kânını ortaya koyacaktır: Kontenjanın. kaldırılması mesele- sine gelince: Kontenjan sistemi esa- son kaldırılmıştır. 1937 senesi başın- dan itibaren meriyete girmiş olan yeni ithal rejimile kontenjan sistemi de tarihe karışmıştır. Binaenaleyh yeni proje ile, lâğvedilen kontenjan değil, serbes ilhalâta mani olan s6- beblerülr. Elyevm mevcud asgari tah» didat dahi ilga edilmektedir. Memle- ket sanayli himaye edilmekle beraber umumi ithalât mükemmel bir şekil de intizama sokulmuş olacaktır. Feci bir ölüm AmeleHüseyin kamyondan düşerek beyni parçalandı ve öldü Dün Bakırköy ile Çekmece arasın dâ bir adamın ölmesile neticelenen feci bir kamyon kazâsı olmuştur. Bar kırköy jandarması ve-müddelumumi- lik tahkikata el koymuşlardır. Aldığımız malümata nazaran vaka şöyle olmuştur: Florya civarında yapılmakta olan yoliçin Çekmece civarında taş ocak» larından taş taşımakta. olan şoför Aziz dün sabah kamyonuna Tekir. dağlı Hüseyin adında bir işçiyi de alarâk ocaklara gitmek üzere yola çıkmıştır. Kamyon yolda tuzla ilerlerken Çekmece köyünün karşısındaki vira» Ja gelmiş ve olanca hızile virajı dön- müştür, Fakat bu çok hızlıdönme esnasında kamyon: fazla sarsıldiğın- dan içinde bulunan amele Hüseyin muvazenesini kaybederek tepesi üs- tü: kamyondan aşağıya düşmüştür. Kazayı etraftan gören ameleler bağ- rışarak kantyonu durdurmuşlardir. Amele Hüseyinin kamyondan dü: şünce kafası taşlara çarparak beyni parçalarıdığı ve derhal öldüğü gö- rülmüştür. Keyfiyet derhal müddeiumumiliğe bildirilmiş, müddelimumi muavin- lerinden B. Cevdetle üdiliye doktoru B. Enver Karan: kaza yerine gitmiş- lerdir; Kamyon şoförü Aziz yakalana- rak tahkikata girişilmiştir. Mütekaid dul ve yetimlerin Haziran, Temmuz ve Ağustos aylıklarının tediye günlerini: gö- teren cetvel bugün14 üncü'sahife- Daimi fotoğraf müsabakamız Amatörlere mahsus daimi fotograf müsabakarmızın bu haftaki seçiminde ÇÜç liralık kitab) Kuz nanlar; | — Bandırma Park caddesi No, 8 tütüncü M. Bilge, 2 — Ankara Dil fakültesi No. 320 New Akaretler No, 34 Kemal Akkan, 4 — Ankara Ziraat Bankası Trususi kalemde ünl Sahife 3 Kası mpaşa Tarzanı Kusımpuşada bir çocuk küçük bir kedi postuna sarılarak evinden kaç» mış, dallardan dallara, ağaçlara tır manmağa başlamış. Kedileri, köpek» feri bıçaklamağa kalkmış. Sormuşlar: — Çocuğum ne yapıyorsun?.. — Ben Tarzanım.. «Tarzan kaçı yor.» filmini temsil ediyorum, Polisler Kasımpaşada Tarzanı yar kulamışlar.. Bunu okuduktan sonra âdeta en- sil etmek için Tarzanı seçmiş. Ya aklına Frankeştayn, King Kong gibi filim kahramanları gelseydi de onları temsil etmeğe kalkaşsaydı. Frankeştayn'nin, King Kong'un yap tıllarını yapsaydı. Daha bunları düşünrken tüylerim ürperiyor... Damlaya damlaya göl olur Büyük harpten sonra cdamlar de- nilen küçük şeyin Kıymeti dünya- nın her tarafında anlaşıldı. Dam hi : i İ mi rl ili z i i