30 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

30 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

; Bahife 6 Floryada bahçeler içinde - 150 köşk yapılacak Gelecek sene büyük otelin inşasına başlanacak Floryadan bir görünüş, iks kabinler ve bunlardan birinin içerisi İstanbul umumi meclisince kabul edilerek tasdiki için Dahiliye ve Na- ha vekâletlerine gönderilen PFlorya- nın umumi imar projesi bugünlerde Büyük Millet Meclisine verilecektir. Şehircilik mütehassısı B. Prostun yaptığı makete göre, Floryada bahçe İçlerinde 150 kadar köşk yapılacaktır. Büyük otel bugün Solozyom adını ta- şıyan barakaların yerine inşa edile- cektir, Proje tasdik edildikten sonra, yolla- rın açılmasına ve ağaçlanma İşine derhal başlanacaktır. Büyük otelin temeli geletek yıl atılacaktır. Esasen iki üç senedenberi Florya nın imarına çalışılmaktadır. Soloz- yom plâjından sonra gelen kısımda iki büyük beton paviyon yapıldı, Bu paviyonlardan biri arkada diğeri ön- dedir, Arka pnviyonda 44 tane geniş soyunma mahalli vardır. Bu paviyo- nun ön tarafındaki sahaya hafif Kum döşenecek, ağaçlanacak, çimen- lenecek ve bu sahaya salıncaklar, pingpong masaları, jimnastik âletleri | konacak, spor ve eğlence sahası ola- caktır. Ön taraftaki paviyon lüks kabine- lerdir. Bu paviyonda on Iki tane lüks paviyon mevcuttur. Bu kabineler bir oda, bir yatak, bir düş mahalli, bir aynalı masa, bir koltuk, bir sedirden ibarettir. Fakat sedirle koltuk yatak gekline konulabilmektedir. Bu kabi- nelerin günde iki kişi için 8 liraya, haftalığı 45 liraya kiralanması düşü- nülüyor. Arzu edenlere bütün mev- sim için de kiralanacaktır. Lüks kabinelerin aralarına ağaç ve çiçek dikilecek, ön balkonlar yeşil 'pöluş olacak ve kum bu kabinelerin tam önünden başlıyarak sahile kadar yayılacaktır. Bu kumluğun ortaları- na da ağaçlar dikilecektir. Lüks kabinelerin yanında büyük bir taras vardır. Bu taracaya şemsiyeli masalar konacak, tarasın kenarları çiçeklenecektir. Ziraat vekâleti Floryanın ağaçlan- ma işine başlamıştır. İlkbaharda 2000 ağaç dikdirmiştir. Bu işle Vekfiletin bir ziraat mühendisi meşgul olmak- tadır. Sonbaharda 10,000 ağaç daha dikilecektir. Ziraat vekâletinin Flor- yayı ağaçlamak hususunda gösterdi ği alâka takdire şayandır, Hat boyundaki köhne barakalar yıktırılmış, muvakkat temiz, ahşap dükkânlar inşa edilmiştir. Bu dük- kânların bu sene boyatılması çok mu- vafık olacaktır. Belediyeden, Floryaya bu sene bir de lokanta binası yapmasını temenni ederiz, Lokanta Floryanın belli başlı bir ihtiyacı halini almıştır. Nafın as- falt yollar yapılmasına başlamıştır. Yol dokuz metre genişeiğinde ola- cak, güzergâhı temizlenecek, iki ya- nı ağaçlanacaktır. Gelecek sene, lüks kubineler bina- sı Solaryoma kadar uzayacaktır, Geçen pazar günü Floryaya gi- denlerin sayısı elli bini bulmuştur. Bu sene bü güzel ve asri plâjımızın çok rağbet göreceği muhakkaktır. Edirne şosesinin ikınalinden ve bü- yük otelin inşasından sonra Orta Avrupadan. ve Balkanlardan yazi Floryada geçirmek üzere yabancılar gelecektir. Eğer ucuzluk ta temin edilecek olursa, Florya, komşu plâj- larm en büyük rakibi ve en güzel eğlence yeri olmağa bugünden nam- zeddir, Romanya valde kraliçesile kralın hastalıkları Bükreş 29 (AA) o Valide krali- çe Marie, kansızlıktan ve sol baca- ğından hafif bir filebitten müztarip olarak yatmaktadır. Kral Carol, -nekahat devrine gir- miştir. Doktorlar, kendisine tebdili- hava etmeği tavsiye etmektedirler. Kral, bugünden itibaren Sinaia'da oturmaktadır. Sabık İngiliz kralile zevcesinin unvanları Londra 29 (AA) — Vindsor Dü- kü, Altes Royale ve Düşes de Sağras bire? Düşesi tinvanımı taşıyacak- aa; altıncı George, bu şekilde ka- rar vermiştir. Edvardın çocukları olursa onlar da bu ünvanı taşıyacaklar, fakat kral ailesi; âzasına verilen imtiyazlardan istifde edemiyeceklerdir, i Orduların kuvvetlendirilmesinde başkalarına takaddüm ediyoruz (Baş tarafı 1 inci sahifede) senelere nisbetle fazla olmasından ileri gelmektedir. hükümetin teklifi ile ve yüksek mec- de tahsisat kanunlarile ordumu- za &n son sistem ve ihtiyaca kifayet edecek kadar esliha ve malzeme te- min olunmuştur. (Bravo sesleri, al- kışlar). Bu meyanda harp sanayii te- sisatımız da tamamlanmış, tüfek, barut, cephane, tayyare ve saireyi memleketimizde imal etmek imkân- ları elde edilmiştir. (Bravo sesleri, şiddetli alkışlar). Arkadaşlar, ordumuzun manevi kıymeti ve kabiliyeti hakkında söz söylemeyi zaid görüyorum. (Eminiz sesleri). Onun nasil yetişmekte ol- duğu hepimizin malümudurf. Esasen milletimizin askerliğe olan yüksek kabiliyeti ve muhabbeti de ordumu- zun üstünlüğünü temin etmektedir. (Bravo sesleri, sürekli alkışlar), Türk milleti ordusunu her şeyden çok sever. Orun parasını, malını, ca» nını feda etmekten hiç bir zaman çe- Kinmemiştir. (Alkışlar) İşte böyle şerait ve fedakârlıklarIn yetişmiş olan Cumhuriyet o ordusu- nun milletimizin bütün haklarını ve yüksek menfaatlerini her an ve her suretle lâyikile koruyacağına emin olabilirsiniz. (Aalkışlar). Bunu iftihar- la söyler, bütçenin kabulünü rica ede- rim. (Şiddetli alkışlar). Tayyare ve denizaltı zabitlerine verilen ücretler! Vekilin beyanatını mütğakib söz alan mebuslardan general Kâzım S€- bütekin: — Vekil generalm gururumu ok$i- UOPUL1208 USA USANİ azıg a4 uk sonra söz söylemek fazla olur. Diye söze başladı ve bazi maruzatı olduğunu söyliyerek Türk ordusunun Cumhuriyet devrinde nali olduğu bü- sonra tayyare ve denialtı -zabitlerine verilen uçuş ve denialtı ücretlerinin tırılmasının çok yerinde olacağından bahsetti, İkinci bir dretnot alhilıyız 'B. Berç Türker, karada ve havada olduğu gibi denizde de küvvetlenme- miz için ikinci bir dretnot'almamızın çok elzem olduğundan bâhsetii ve masraflarının taksidle ödenebileceğini söyledi. Fırka kumandanlarına otomobil B. Mazhar Müfid, (Denizli) Fraka kumandanlarına araba * verilmesinin mahzurlarından bahsetti. Bunun ye- rine otomobil! verilmesini istedi. Vekil hatiplere cevab veriyor Hatipler tarafından izhar edilen | temennilere cevap vermek için kür- süye gelen Milli Müdafaa Vekili ge- nera! Kâzım Özalp demiştir ki; — Evvelâ Kâzım Sebüktekin tara- fından ileri sürülen mütalâalara ce- vap vereyim, Bunlardan biri hava ve. tabtelbahir vazifelerinde bulu- nan subaylara kanunen verilmekte olan otuz lira ücretin arttırılması hakkındadır. Bu, kanuni bir mesele- dir, Bu esas kabul olunurken 30 lira kâfi görülmüştü. Hâlen de bunu al- maktadırlar. Uçan her tayyare za- biti ileri hizmette dahi olsa senede otuz saat uçmak şartile her ay bu üc- reti alır. Uçmuyan tabii almaz. Bu 30 lira ücrelin arttırılması hakkın- da arkadaşımızın gösterdiği arzu Üzerinde bir tedkikat yapmadık. Ted- kik edelim. Malümu âliniz orduda bir yere yapılan ufak bir zam ona mer- but ve alâkadar bir çok vaziyetlere tesir yapabilir. Binaenaleyh bunun böyle münferid bir muamele şeklin- de kalıp kalmıyacağını tedkik ede- yim. Tedkikat neticesinde . Meclisi âliye bir teklif yapmak icabederse, evvelâ hükümete arzederiz, Hükümet muvafık gördüğü takdirde Meclisi Aliye de bu teklifi arzederiz. Şimdi- ye kadar bu hususta bir tedkikat yapılmadığı için müsbet mütalâa der- meyan edemiyeceğim. Binek hayvanlari «Diğer meseleye gelince, gerilerde bulunan zabitanın binek hayvanları inşesi hakkında vekâletçe tedkikaf yapılmaktadır. “Bu zai binek hayvan isin kabul buyurmuş olduğu fevkalâ- | | yük terakkiyatı bilhassa kaydettikten | azlığından ve bunların ilk fırsatta ar- larının iaşesi şeklini ve miri binek | hayvanlarının vaziyetlerini bu sene | yeniden gözden geçirdik. Bir teklif | Normal bütçelerden başka olarak | hazırlamaktayız, hazırlandıktan son- ra tabii Meclisi âliye gelecektir. Bu- rada görüşülecektir, Kendilerinin su- allerine vereceğim cevaplar bunlar- dır. Araba yerine otomobil Mili Müdafaa Vekili, fırka ku- mandanlarile bu derecedeki general- | lere tahsis edilen nekil vasıtaları et- İ rafnda Mazhar Müfit Kansu tara- | fından ileri sürülen mütalâaya kar- şı da demiştir ki: «Arabaların rine, otomobil ika- mütaldaları vardır. çe de düşünülmüş, arzedilmiştir. Hükümet böyle bir ka- | Zan- iyorum ki, encümenlerde hâlen akere edilmektedir. Heyeti umu- miyeye bir kaç güne kadar aerzedi- lir.» Harb malâllerinin terfihi «Harp malülleri hakkındaki .mü- talâzları vardır. “Bu da Vekâletçe dü- şünülmüş ve hükümetçe de tasvip edilmiştir. Harp malüllerinin biraz da- ha terfih edilmesi meselesi: Böyle bir hükümete bunu muvafık görmü; nun ile Meclise sevkedilmiştir. nedi Kanun hazırlanarak oencümenlere seykedilmiştir. Yakında umumi heye- te arzolunur. Binaenaleyh bu arzu- ları da bu suretle husule gelecek de- mektedir.» Donanmamızın kuvvetlendirilmesi «Türker arkadaşımızın o hüküme- tin mulii kudreti müsalt oldukça donanmamızın da kara ve hava te- şekkülleri gibi, okuvvetlendirilmesi hususundaki arzularına tamamile biz de iştirâk ediyoruz. Tabil mali kud- ret. ve istilaatımız derecesinde do- nânmamızı da diğerlerinden geri bırakmak hiçbir zaman ohatırımızdan geçmemiştir. Hâlen sipariş etmiş bulunduğumuz harp gemilerinl yarısının memleke- timizde de yapılması mukavele İkti- zasındandır ve zannediyorum ki bu aym sonunda İstanbulda bu imalâ- ta başlanacaktır. (Alkışlar, bravo ses- leri). İstitaatımız daha müsalt oldukça tabii bunu daha fazla yapmak, daha büyük mikyasta, daha kuvvetli, kud- retli harp gemileri inşa etmek te eme- | limizdir. Öyle kanaatim var ki bu emelime az zamanda vâsıl olaca- öz. (Alkışlar). Dışardan hayvan mübayaasından vazgeçmek meselesi Emin Sazak arkadeşımız dışardan hayvan mübayaasından artık vaz- geçilmesini arzu etliler. Hepimizin arzu ve temennimiz budur. Yalnız hayvan değil, her şeyimizi memleket- tenalmak ve her şeyi memlekette yapmak, hazırlamak bizim en esaslı ve ene ehemmiyetli prensip ve hede- fimizdir, Ordunun bütün ihtiyaçla” rını dahilde tedarik etmek zaten mem- leketin müdafaası noktasından lüzum- Tu ve ehemmiyetli bir keyfiyettir. Or- durun ihtiyacı olan heayvsnı memle- ket dahilinden almak çok iyi bir şey- dir, Ancak bugün memlekette yeti- şen hayvanlar ordu ihtiyaçlarına ve- fa edecek kadar kuvvetli değildir. Bu- nu koşum hayvanları için söylüyo- rum. Bittabi mekkâre ve binek hay- vanları memleketten alınmaktadır. Ancak topları çekecek kadar ve ge- ne dağ toplarını taşıyacak kadar kuvvetli hayvanlar memleketimizde henüz yetişmemektedri. Bunların ye- tiştirilmesi için Zirsak Vekâleti ted- kikat yapmakla beraber, Mi Mü- dafaa da Başbakanımızın riyaseti alıtnda bir kaç içtima oldu. Bazı esaslar tesbit edildi. Öyle ümit ediyo- rum ki bu seneden sonra, bu düşü- nülen esaslar dairesinde işe başlıyan cağız. Tabii, bu bir iki senede ola- programdır. Orduya ancak üç yaşın- da oaln hayvanlar faydalı olabilir, Bunları halkın yetiştirmesi için ba- m tedbirler alındığını da arzetmiş- tim. Sonra, orduya ne kadar havyan almacağı ve ne kadar ordudan çi- kanlacağı da görüşülmüş ve bu ko- misyonda bir proje hazırlanmıştır. Öyle ümit ediyorum ki bu sene ve- İ tor Tevfik Rüştü Aras, bugün konse- 40 Mayıs 1937 ya gelecek sene bunu tatbike başlı yacağız. Bu suretle kadaşımın ve bütün zn temennileri de olur.» husulbulmuş Bütçeler kabul edildi Milli Müdafaa Bakanımızın bu izâr hatından sonra vekâlet kara, hava, deniz bütçelerle harite genel direk- törlüğü, imalâtı harbiye bütçeleri tasdik edilmiştir. Varidat bütçesi ve müvazenei W- mumiye kanununun heyeti umumiye» si reye konarak 328 reyle me ittifakile kabul olunmuştur. Ziraat vekâleti bütçesi Ziraat Vekâleti bütçesinin müza- keresi sırasında bii aldılar, Ziraat Vekili ticede veklâet bütçesi hükümetin teklif edildiği şekilde üynen kabul edildi. .mausmase günü Hatay itilafı tasdik edildi (Baş tarafı 1 inci sahifede) B. Sandlerin raporu Cenevre 28 — Milletler cemiyeti konseyi tarafından kabul edilen, B. Sandler, Hatay meselesi hakındaki raporunda Sancağın statü ve anayâr sasının 29 teşrinisani 1937 tarihinde meriyete girmesini teklif etmektedir. Rapora göre, bir mektebin bulun» duğu köy veya mahalde hâkim olan dil hangisi ise ilk tedrisat o dilde yar pılacaktır. Yüksek mahkeme' de dahil bütün mahkemelerde her iki dil kul- lanılacaktır. Asamblede de her iki dil kullanılacaktır. Sancakta bütün inti- habat 15 nisan 1938 den evvel yapıl. mış olgcaktır. 'Nutuklar Cenevre 28 — B. Sandlerin raporu nun kabulünden sonra Fransa, Tür- Kiye, İsveç, İngiltere, Sovyet ve İsveğ hariciye nazırları birer nutuk söyle mişlerdir. e B. Aras, B. Delbosla birlikte © tayyare ile Parise gittiler || * Cenevre 29 (A.A.) — Anadolu ajan» sının hususi muhabiri bildiriyor: Dok» toplana-, yin toplantısını müteakib saat 14,30 da Fransız Hariciye nazırı B. Debosl& beraber bir askeri tayyareye binerek Parise hareket etmiştir. Hariciye siyasi müsteşarı B. Mene * mencloğlu gece yarısından sonra Lo- zana geçecek ve oradan semplon eks prese binerek Belgrada hareket ede- cektir. Perşembe sabahı İstanbulda bulunması muhtemeldir. v Edirnede Eğitmenler kursu Edime (Akşam) — Eğitmenler kursu gittikçe artan bir şevk ile derslerine ve gezilerine öğ“ retmenlerile birlikte devam ediyorlar, (100) eğitmenin dağılacağı küçük köylerde şimdiden okul ittihaz edile» cek binalar yapılmakta veya, yeni-' den tanzim ve tevsi edilmektedir. Bu- Talara gönderilecek topraksız eğitmen lere ayrıca toprak da verilecektir. Bundan başka geçen yıllarda ol duğu gibi 15 haziranda Trakyanm' yirmi yerinde açılacak olan köy ço cuklarının azat obaları hazırlıklar bitirilmek üzerdir. Bu azat obalarıng bakımsız ve hastalığa müstalt kimses siz yavrular gönderilecektir. - Göçmen evlerinin inşaatı Göçmen köy evlerinin inşaatı harâs retle devam ediyor. Bu köylerde öre nek olacak kadar güzel ve temiz bi hayat ve çalışma tarzı takip edilmek tedir. Tarım bakanlığının gönderdiği burgu makinelerile ve ustalarla muhs telif derinliklerde kuyular açılmakta, ve kuyunun çevresi taş ve betonla öre tülmek suretile temiz bir halde kulla- , rılması ve muhafazası temin edilmekke tedir. Trakyada iskân edilen göçmen - lere şimdiye kadar (18000) pulluk tevzi edilmiştir. Her çeşit ziraat var«| dır. Edirne, Lüleburgaz ve Çerkesköye, de bazı mahsulleri işlemek için dg” mn i