2 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e 3 eye a m e m Almanyaya istediği teminat verilecek İngilterenin bu hususta hazırladığı projeyi | Fransa da kabul ediyor Paris 2 — İyi malümat alan maha- filden sızan haberlere göre İngiitere ile Fransa, bahri kontrole İtalya ile Almanyayı tekrar iştirak (ettirmek için İspanya sahillerinin kontrolüne memur ecnebi filolarının eraniyetini temin edecek tedbirleri almağa hazır bulunuyorlar. Londra ile Paris hükü- metleri, Almanyaya istediği teminatı vermek fikrine iştirak ediyorlar, Fran- 8a İngiltere tarafndan Almanyayı talmiin için hazırlanmış olan projeyi kabule mütemayildir. Projenin esaslı hatları şunlardır: 1 — Kontrole iştirak eden ecnebi filolar arasında tesanüd prensibinin kabulü. 2 — Kontrole memur ecnebi harb gemilerine icabında İspanyol lman- | larına girmek hakkının tanınması, 3 — Dört büyük devletin İspanya | sularında kendi bayraklarına hürmet ettirmek hususundaki tecrübe ve ka- Yal yeni muhasım tarafa teb- liği, Fransız ve İngiliz gemileri kontrola devam edecekler Fransız delegesi Almanyanın tuttuğu yoldan dolayı teessüflerini bildirdi öğrenildiğine , dün akşamki toplantısı esnasında tâ- li ademi müdahale komitesi aşağıda- ki kararları ittihaz etmiştir: 1 — İtalya ile Almanya tarafından verilen karar, komitede temsili edi- Jen bütün hükümetlere bildirilerek vaziyet hakkında fikirleri sorulacak» tır, 2 — Fransız ve İngiliz gemileri asi İspanyayı kontrol etmeğe devam ede- , ceklerdir. Fransız murahbası, Almanyanın mukabelcibilmisii hareketi hakkın- da teeşsüflezini bildirmiş, Bilbao mın- takasında bir Fransız tayyaresinin tayyareleri tarafından bombardıman edildiği halde Fransanın kanuni yol- dan ayrılmadığını hatırlatmıştır. Londra 1 (A.A) — Ademi müda- hale komitesi, Deutsehland hadise- si dolayısile çıkan meseleler hakkın- daki tödkikatının hitemından evvel toplanmıyacaktır. İngiliz hükümeti, kontrolü temin eden gemilerin bombeydıman hadi- sesinin: tekerrürüne mâni olacak bir plân bulmak ve Alman ve İtalyan hârp gemilerinin kontrolden çekilme- sl ile hasıl oaln boşluğu doldurmak hususunda alâkadar hükümetlerle sıkı bir temas muhafaza etmekte ve Fransada Cerbere erazisinin esi | dir. Almeriada bütün binalar yıkıldı, şehir harab oldu Şimdiye kadar alınan haberlere göre midi 20 ölü ve 150 yaralı var Bursa orman müdürünün Almeria 1 (A.A) — Almerianın he- | men bütün binaları harap olmuştur. | Katedral hasara uğramıştır. Meksika | konsoloshanesi bir ankaz yığını hali- ne gelmiştir. ği Arabalar ve piyadeler kafile halinde | ankâz arusından geçerek şehri terket- | mektedirler, İ Mareşal Blomberg | Alman- Vatikan Romaya gidi Ma sl Yor göre, dehşet içinde bulunan Almeria ahalisi şehri terketmektedir. Şehirde havagazı ve elektrik İşle- | rlediği için Almeria geceyi karanlık- ta geçirmiştir. Su ve telefon servisleri de durmuştur. Almeria 1 (A.A) — Sokaklarda he- yat tabii şeklini almıştır, Elli kadar ev tamamile harab olmuş ve şehrin diğer bütün evleri de az çok hasara uğramıştır. Şehrin bombardımanına iştirak eden Alman harp gemileri şunlardır: Amiral Seheer kruvazörü ile Leoprat, Luchse, Bolssen ve Panoara torpido ve muhripleridir. Hava hücumlarından korunma Genel kurmay başkanlı- ğına bağlı bir komutanlık teşkil ediliyor Ankara 1 (Axşam) — Genel kur may başkanlığına bağlı olmak üzere bir (Hava hücümlarından korun- Ma komutanlığı) teşkil olunacaktır. Buna dair olan kanun projesi bugün» lerde meclise verilecektir. Hava hücumlarından korunma ko- mutanlığı memlekette vücude geti- Tilecek sivil teşkllâtın da mercii ola- caktır. Ort mekteb muallimi olmak istiyenler için müsabaka Ankara 1 (Akşam) — Orta mekteb muallimi olmak istiyen muallim mek- tebi mezunları arasında açılacak im- tihanlara bu ayın on.beşinde başla” nacaklır. İmtihanlar dört gün süre- cek, 15 haziranda türkçe, 16 haziran da tarih, coğrafya, 17 haziranda ri- yaziye, 18 haziranda da fen bilgisi biyoloji imtihanları yapılacaktır. Yazılı imtihanların neticesi belli olduktan sonra sözlü imtihanların günleri tesbit edilerek alâkadarlara bildirilecektir. Aşiretlerde veba Hastalığın memleketimize geçmemesi için hudud kapatıldı Ankara 2 (Telefon) — Suriye hu- dudunda ve Resülüyin civarındaki aşiretler arasında veba hastalığı zu- hur etmiştir. Hastalığın memleketi- mize geçmemesi için sıkı tedbirler alınmış ve hudud kapatılmıştır. Sıhhi vaziyeti tedkik etmek ve ali- nen tedbirleri yakından takip etmek üzere Resülüyine bir de sıhhi heyet gönderilmiştir. Gâvur Sadık yakalandı Ankara 2 (Telefon) — Kilis ve ha- valisinde senelerdenberi kaçakçılık ve soygunculuk yapan Gâvur Sadık gümrük muhafaza teşkilâtı tarafından yakalanmış ve adliyeye verilmiştir. Sadık, bir muhafaza memurunu ve bir bekçiyi yaralamıştı. muhakemesi bitti Zühtü 2 sene 9ay, I gün Nermin de iki sene hapse mahküm oldular Bursa 2 (Telefonla) — Genç kız- lori ve kadınları toplayıp onlarla iş-. ret etmek ve adabe muğayir hareket- lerde bulunmaklan suçlu Bursa or- man müdürü Zühtü ve suç ortağı daktilo Nerminin muhakemelerine bugün birinci cezada devam edildi, Muhakemeye sabahleyin başlandı ve geç vakte kadar sürdü. Havanın kararmış olmasına rağmen adliye bi- nasının önü kalabalık halk kütlesi ile dolu ldi. Herkes suçluları görmek ve neticeyi öğrenmek istiyordu. Saat 20 ye doğru karar verildi ve suçlular otomobille hapishaneye sev- kedildikten sonra halk adliye binası- nın önünden dağıldı. Suçluardan Zühtünün iki sene do- 'kuz ay, bir gün, daktilo Nerminin de 2 sene hapsine karar verilmiştir. Bir çocuğa çarptı arkadan hızla gelen bir kamyon za. vallı kıza çarpmış ve Gülnihsi te- kerlekler altında ölmüştür. Otomobili idare eden şoför Nihad yakalanmıştır. Tahkikata devamm edi- iyor. Paris 1 (A.A.) — Suriye Başvekili Mardam bey ve Hariciye nazırı B. Sa- | dullah Cabiri, Parise varmışlardır, l —— anma - 2 Haziran 1927 Maverayi Erden emiri yarın şehrimize geliyor Başvekilimiz, emir şerefine bugün Anadolu kulubünde bir ziyafet verecek Ankara İ (Telefon) — Başvekil İ: met İnönü yarın Anadolu klübünde, Mavcrayi- Erden Emiri Abdul lah şerefine bir öğle ziyafeti veretek- tir. Emir Abdullah yarın (bugün) ak- şamki ökspresle İstanbula hareket edecektir. Ankara | (A.A.) — Altes Emir Ab- dullah bugün öğleden evvel Gazi ve İsmet İnönü enstitülerini ziyaret et- M. Meclisi reisi Abdülhalik Renda ta- rafından Marmara köşkünde şerefle- rine verilen öğle yemeğinde hazır bu- Yunmuslar, müteakiben Orman çifli- gini ve mücösesatırnı gezmişlerdir.. Ankara 1 (AA.) — Bu akşam s&- at 10,30 da Altes Emir Abdullah $€ refine Irek sefaretinde Irak elçisi ta- rafından bir ziyafet verilmiştir. Emir Abdullahın beyanatı Ankara 2 — Emir Abdullah bugün Ankara Palastaki dairelerinde gaz*- tecileri kabul ederek şu beyanatta bulunmuştur: aleadan itibaren kar- n güzlerinden irşir k bakışların tesiri içindeyim. Memlekelinizde gördüğüm bu feyu Zat, bu terakki ve teali hakkın bütün şark milletlerine büyük bir lütfu olan bir Ataya malik olmanın ve ona sım- sıkı sarılmanın eseridi Elhamdülillâh kendisini yakından tanımakla mübahiyim. Ben bir şeri- fim ve hayatımın 55 inci yılındayım. Bu elli beşinci yıl böyic parlak ve me- sud bir hatıra ile ömrümü-tezyin edi- yor. Dün gece verilmiş olun suvareyi lütfen şereflendirmeleri beni müte- hassis ve minnettar çiti. Yüksek Mec- Yislerinde hususi bir sevgiye mazhar Olduğumu görmekle behtiyarım.» Emir Abdullah memleketimizdeki müsafiretlerini bir müddet temdiğd ettiklerini söylemişler ve dün akşam memleketlerine çektikleri bir telgraf- la Atatürkün misafiri olarak bir müd- det daha kalacaklarını bildirmişler- dir. Ispanya bir protesto notası neşretli Alman gemilerinin asiler hesabına casusluk yaptıkları, Almanyanın, Ispanyayı istilâ için bahane aradığı bildiriliyor Valencia 1 (A.A.) — Nazırlar mecli- si toplanarak İtalya ve Almanyanın İspanyaya müdahalesini protesto eden bir nota neşretmiştir. Notada Alman gemlierinin asiler hesabına casusluk yaptıkları ve cüm- huriyet tayyarelerine taarruz ettikle- ri kaydedildikten sonra Almanya hü- kümetinin İspanyayı istilâ etmek için bahane aradığı ilâve edilmektedir. Valansiya 1 (A.A) — Hükümet Al- men nazizminin İspanyaya kaşı yap- tığı cinayeti İspanyol milletine ve bütün dünya milletlerine bildirmek için, bir nota neşretmiştir. Notada, Alman ve İtalyan hükümetlerinin İs- panyol milletine karşı bir sıra hakiki düşmanlık hareketleri yaptıkları bil- dirilerek deniliyor Ki: «Evvelce gizli ve bugün «çık surette yapılan bu ha- reketler Almerlanın — bombardımanı ile azami haddini bulmuştur.» Müteakiben nota, kontrol kaideleri mucibince bu kontrolu yapan gemi- lerin milli suların dışında kalmaları icap etmekte olduğunu hatırlatarak şu suretle devam ediyor: «Alman gemilerinin Balcar adala- yında yapacak bir vazifeleri de yok- tu.Bununla beraber Deutschland zırh- Hisı İbiza Hmanında demirlemiş ve bir- çok vesilelerle de tesbit edilebildiği gi- b, diğer Alman gemileriyle. birlikle, asi kuvvetleri himaye ederek odalara ve hükümet gemilerine taarruz eden asi gemilere radyo İle ve işaretle ma- lümat vermekte idi.» Notada, Alman amiralinin İspanyol askeri kumandanına ve nolsya istinad edilerek, «Tayyârelerimiz, ken- dilerine Alman gemisi tarafından ya- pilan haksız tanrruza karşı sadece müdafanda bulunmuşlardır:> denik mektedir, Alman hükümeti, toprakla- Tımızı istilâ için vesile aramakta İsrare Is devam ediyor. Medeni dünya, böyle bir tecavüz ve şiddet hareketine müsa- | ade etmemelidir. Barış isteyen bütün wemleketler, dünyanın bir harbe sü- rüklenmesinden İçlinap istiyen bütün milletler, İspanya millei ve hüküme- tile birlikte protestoda bulunmalıdır. Dün geldi, Hamidiye mektep gemisini gezdi Mimi Müdafaa Vekili general Kâzım Özalp dün sabah Ankaradan şehrimi ze gelmiş, Haydarpaşa istasyonunda merasimle karşılanmıştır. General | Küâzmn Özalp öğleden sonra Hamidi- ye mektep gemisine giderek geminin Yugoslav limanlarına ve Pireye yapa- cağı seyahati münasebetile teftişlerde bulunmuştur. Hamidiye bu hafta için- de hareket edecektir. Mili Müdafaa Vekilinin şehrimizde kaldığı müddet zarfında yapacağı tedkikler arasında havuzlar idaresin- de de meşgul olması muhtemeldir. Ve- kil tersaneyi gezerek tedkiklerde bu- Junacaktır. Haziran aşlıkları 936 kadrolarina göre verilecek Ankara 1 (Akşam) — Maliye ve kâleti devlet bütçesinden maaş alan memurların haziran aylıklarının 1936 mali yılı kadrolarına göre verilmesini alâkadarlara bildirmiştir. ZA Silâhları bırakma konferansı Büro, hükümetlerin silâhlanma masraflarını neşretmelerini istiyor Cenevre 1 (A.A.) — Silâhları bırak- ma konferansının bürosu, içtimaları- na nihayet vermiştir. Büro, halihazir- daki vaziyetin Yonferansın progra- mma dahil meselelerin heyeti umumi- yesi hakkındaki çalışmalara devam edilmesine müsaid olduğunu kayde- den bir tekrir kabul etmiştir. Büro, temsil edilen veya temsi! edil« miş olan bütün hükümetlere - yani İtalya ile Almanya'ya de- silâhlanma masraflarının neşredilmesile bu mas- rafların kontrolü bir nizama bağlan- ması hakkındaki mukayelename pro- jesinin metnini göndermeğe karar Büro, Milletler Cemiyeti tarafın» den tesbit edilen tarihte toplanarak muhtelif kükümetlerden gelen cevap- ları tedkik edecektir.