2 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

2 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

»DDikLkatleor —— İSPANYOL MÜLTECİLERİ * Bir kısım gazetelerimizin bazan ne garib bir havadis veriş tarzları var- dir. İspanyadan dönen Karadeniz va- purunun başına gelenleri okurken hep bunu düşündüm, Sefarethanemi- 26 sığınmış olan isyan tarafdarı bir Çok İspanyolu Karadeniz vapuru Tür- kiyeye getirmek üzere yolda iken Si- rTaküzaya uğrıyor. Bütün mülteciler kendilerini karaya atmağa, hattâ karaya çıkabilmek için denize atma- ğa kalkışıyorlar. Zabıla kuvvetleri bile para etmiyor; hepsi İtalyan top- raklarma! çıkıyor. Birdenbire gayet garib görünen bu | hadisenin sebebini merak etmemek kabil midir? Halbuki bazı gazetelerin | Verdikleri havadis içinde bu sebebe dair tek bir kelime yok! Şu halde İ herkes buna türlü türlü manalar | Vermek mecburiyetinde (kalacaktır. Acaib şey, denilecek, bizim vapuru" muzda bunlar aç mı kalmışlar? Fe- na muamele mi görmüşler ki ilk Ji- | manda böyle çil yavrusu gibi dağılı- | Yorlar ve kendilerini kurtarmağa ça- Mişıyorlar ? i Halbuki biraz düşünülünce, bizim de yazdığımız gibi hakikat tahmin edi- lebiliyor: Bu firariler tekrar İspanya- ya dönmemek şartile İspanyadan çıkmalarına müsande edilmiş isyan- Gılardır. Onun için, Türkiyeye gelir | letse İspanyol ihtilâlinin sonuna ka- | dar vakayle uzaktan seyirci bir va» Ziyette kalacaklardır. Halbuki İtal- Yaya kapağı ntarlarsa oradan derhal yaya dönerek tekrar çarpışmak kabildir. İşte bu suretle hadise izah edilmiş oluyor. ÇOK ÇOCUKLU AİLELER Çok çocuklu ailelere hükümet ta- Yafından yardımda bulunulduğu için bunların mikdarları tesbit ediliyor. iye kadar 32 bin aile kaydolun- Muş. Tedkikat bitirilince bunun da- Da çoğalacağı tabiidir. Nüfusun artmasını teşvik etmek bizim için en büyük vazifelerden bi- Tidir. Çok çocuklu aileleri gayet mü- #$sir bir surette teşvik için bizim ak- iza bir çare daha geliyor. On on beş çocuk peyda edip'de lardan yalnız altısını hayatta tu- tabilmek mükâfata lâyık bir hareket Sayılamaz. Doğan çocuklara iyi bak- Mak ve buna riayet şartile çok ço- Suk sahibi olmak mükâfata esas teş- kil etmelidir. Hattâ beş çocuk doğu- Yub bunları gürbüz surette büyüt- Ee silelere de mükâfat verilse ye- Biz kâfi derecede doğuruyoruz. alınız, çocuklarımıza icab ettiği veç- hile bakmıyoruz. Çocuk arttırmayı | düşünürken bunun en birinci çare- Sil çocukları iyi büyütmek vadisin- “e aramalıyız. Bundan dolayıdır ki Muayyen bir tarihte allı çocuğu bu- bir aileye mükâfat vermekten- — doğan çocuklarin ölen çocuklar Arasındaki nisbeti güzelerek evlâd- lârma en iyi bakmış ailelere mükâfat Vermek daha münasib olur. Sevenler yolu Burhan Cahid , Akşam karilerinin pek çok tak- dir ettikleri arkadaşmız ve milli Fomancımız Bürhan Cahidin bu ese- "i, Cemal Nadirin güzel bir kapak resmile kitab şeklinde çıkmıştır. — Takdir de, tenkit de biraz insaflı bay Amca... İ den dünden itibaren bu hesaplar Def- | etmek doğru değildir. Mali sene Resmi dairelerde | dün yeni hesab | açıldı Dün mali yılbaşı olduğu için bütün resmi dairelerde 936 mali senesine ald hesaplar kapatılmış ve 937 senesi he- sapları açılmıştır. Belediye ve idarei hususiye vergi ve resimlerinden 936 mali senesi için- de tahsil edilen kısımlarına aid cedvel- ler dünden itibaren merkez muhase- besine gelmeğe başlamıştır. Bu ced- yeller merkez muhasebesince tedkik, edildikten sonra bakayaya kalan ver- gi miktarı ile tahsilât neticesi anlaşi- , Jacaktır, Belediye ve vilâyetin 937 bütçesi tasdik edilerek henüz tebliğ edilmedi- ğinden haziran ayında 936 bütçesine göre bir aylık zaruri masraflar yapı- Jacaktır. Defterdarlık kazanç, müamele ve sair vergilerin 936 senesindeki tahsi- lât yekünlarını şubelerden istediğin- terdarlığa bildirilmiştir. Gerek Defter- darlığın gerek vilâyet ve belediyenin 936 tahsilât neticesi 15 hazirana ka- dar kati surette belli olacaktır, Demirbaş eşyası olan veya satış em- tiası bulunan bütün resmi depoların ambar ve kasa muhteviyatı dün salâ- hiyettar heyetler huzurunda sayıla- rak defterleri yapılmıştır. Araba vapuru Cankurtaran simitleri kâfi mikdarda değil Şirketi Hayriyenin araba vapurları eskiden Üsküdar ile Kabataş ve Sir- keci arasında yalnız yük taşırlardı. Halbuki son zamanlarda araba vapur- ları birçok otomobillerde taşımağa başlamışlardır. Bazı günler araba va- purlarının yolcularile beraber 10-15 otomobili bir sahilden öteki sahile naklettiği vakidir. Halbuki araba va- purunda mevcud cankurtaran simid- lerinin adedi dördü beşi geçmiyor. Bir gün areba vapuru kazaya uğ- rasa, yolcuları ne olacak ve içinde bulunan dört beş can kurtaran simi- di kime verilecek? Şirketi Hayriyeden yolcu vapurlarında olduğu gibi araba vapuruna da kâfi miktarda cankur- taran koyması çok münasip olur fik- rindeyiz, Çünkü yukarıda yazdığımız gibi araba vapuru, yalnız yük değil," yolcu da aşıyor. Bir kaza ihtimaline karşı yolcuların hayatını düşünmek ve evvelden lâzım gelen tedbirleri al- mak lâzımdır. Akay idaresi burada iki vapur yaptıracak Akay idaresi havuzlarda bir yerine iki vapur yaptırmıya karar vermiştir. Vapurlar, Akayın Şirketi Hayriyeden aldığı Göztepe vapuru büyüklüğün- de ve 12 mil süratinde olacaktır. Almanyaya ısmarlanan iki vapur da geldikten sonra Akay işletmesi şimdiki yandan çarklı vapurları se- ferden çıkaracaktır. Havuzlarda yapı- lacak vapurlar daha ziyade ara sefer- lerinde kullanılacaktır, Yolcuların en fazla seyahat e:tikleri sabah ve akşam. vakitlerinde mevcud - büyük, süratli vapurlar işletilecektir. AKŞAM ŞEHİR HABERLERİ Iskenderun seferi Iktisat vekâletinden emir bekliyor Halsiy üna yasasının tesbit edilmiş olması münasebetile İstanbul-İsken- | derun seferlerine bir haftaya kadar başlanacaktır. Denizyolları idaresi müdürlüğü bugünlerde İktisad Vekâ- letinden emir beklemektedir. Emir ge- lince Mersin hatttına işliyen ve do- layısile Payasa kadar giden vapurlar İskenderuna da uğrıyacaklardır. Diğer taraftan, birçok yerlerde gümrük işleri hududlarda iki memle- ket memurları tarafından bir talimat- nameye uygun olmak şartile müşte- reken yapılmaktadır. Bu münasebet- le Hataya vapur seferleri başladıktan sonra hududda gümrük kontrol ve muayenelerin müştereken yapılması muhtemel görülüyor. Kız muallim mektebinde elişleri sergisi Çapa Kız muallim mektebinde dün bir dikiş, elişleri sergisi açılmıştır. Bu sergide talebenin bir sene içinde mey- dana getirdiği işler teşhir edilmiştir, Yağ hırsızı Gizlendiği fundalıklar arasında yakalandı Bundan birkaç gün evvel Tahtaka- le civarında bir dükkân soyulmuş ve birkaç teneke yağ çalınmıştır. Ma- hallinde zabıtaca yapılan tahkikatta bu sirkatin sabıkalılardan Hüsamed- din tarafından yapıldığı anlaşılmış, Hi aranmasına başlan- zaışlır. Evvelki gece Acıçeşme komi- serliği mürettebatından polis memu- ru Hasan devriye gezmekte olduğu bir sırada evlerden birinden Hüsameddi- nin çıktığını görmüş, kendisini yaka- lamıştır. Polis memuru, Hüsameddi- ni arkasından tutarak karakola doğ- makta olduğu yeleğini sırtından si- yırtarak kurtulmuş ve kaçmağa baş- lamıştır. Memur, Hüsama dur ihtarında bu- lunmuş, sabıkalı bunu dinlemeyince memur korkutmak kasdile silâh at- mıştır. Hüdameddin, yere yata kalka kaçmakta devam etmiştir, Hüsamed- din, bir aralık, o civarda bir arkadaşı- nın evinin bahçesine atlamış, orada fundalıklar arasında saklanmıştır. Polis Hasan da arkasından takip et- mekie beraber, düdük seslerine ka- rakoldan da muavenet gelmiş ve az sonra Hüsameddin sakisnmakta ol duğu yerde kıstırlarak yakalanmış ve karakola götürülmüştür. Hüsameddinin hırsizlik vakasın- dan başka diğer bir sirkatten dolayı da firarı olduğu tesbit edilmiş ve her iki vaka hakkında kanuni takibata başlanmıştır. Liman işletme idaresinin yaptıracağı atelyeler Liman işletme idaresinin Kasımpa- şada aldığı arsada yaplıracağı atel yelerin temel atma merasimi bugün saat 13 de yapılacaktır. Atelyeler ve ameleler için yapılacak yıkanma yer- leri, yemekhaneler 150,000 lira sarfi- le meydana gelecektir. Balık tutarken Yedi yaşında bir çocuk denize düşerek boğuldu Hasan oğlu Sabri adında yedi yaş- | larında bir çocuk dün Unkapanı ci- varında balık tutarken muvazenesini kaybederek denize düşmüştür. Kazayı etraflan görenler derhal koşmuşlarsa da çocuk çamurlu sular içinde kaybol- .duğundan kurtarmak kabil olamamış- tır. Vakadan birkaç saat sonra araştır- ma yapılırken küçük Sabrinin cesedi biraz ileride tuğla iskelesi sahilinde bulunmuştur. Vaka tahikkatına müd- detumumilik el koymuş, adliye dok- toru B. Enver Karan cesedi muayene etmiştir. Sabrinin denizde boğularak öldüğü anlaşıldığından gömülmesine ruhsat verilmiştir. — Dün gelen kadrolar Tapu ve kadastro ile hastaneler, sa- uatoryom ve prevantoryom gibi sıhhi müesseselere aid 937 kadroları dün vilâyete gelmiştir. Bu kadrolarda bü- yük bir değişiklik yoktur. Diğer daire ve müesseselerin kadroları da bugün- lerde tebliğ edilecektir, Haliç iskeleleri tamir ediliyor Belediye Haliç iskelelerinin tamiri- ne karar vermiştir. Şimdilik üç iskele tamir edilecektir. . > ir > . Liman idaresi Avrupada tedkikat için iki mühendis gönderiyor Liman işletme idaresi iki mühendi- sini tedkiklerde bulunmak üzere Ham- burg limanına göndermişti. Mühen- disler tedkiklerini bitirmşier ve şehri- mize dönmüşlerdir. Raporlarını bu- günlerde hazırlayıp müdürlüğe vere- ceklerdir. Liman işletme idaresi heyeti fenni- yesinde ihtisas şubeleri teşkil edilmiş- fir. Ayni zamanda her şubedeki mü- hendislerin kendi branşları dahilinde Avrupada tedkiklerde bulunması da kararlaştırılmıştır. Bu münasebetle bir haflüya kadar Avrupaya iki mühen- dis daha gönderilecektir. Hamburgtan şehrimize dönen mühendisler limanın karadaki işlerini gözden geçirmişler dir. Yeniden gönderilecek olan mü- hendisler de Pire, Triyeste ve Cene- ve limanlarında antrepoları ve yolcu salonlarını etüd edebeklerdir. Burilar geldikten sonra iki mühendis daha gönderilecektir. Bundan başka gelecek sene bütçe- sile staj için Avrupaya talebe gön- derilerek mütehassıs işçi yetiştirilme- «1 de düşünülüyor. Bu telebeleri liman idaresinin genç memurları teşkil ede- cektir, Çöplerin denize dökülmesine başlandı Çöplerin denize dökülmesine dün- den itibaren başlanmıştır. Denize dö- 'külen çöpler yalnız Beyoğlu ve Beşik- taş kazalarında biriken çöplerdir. İs- tanbul tarafındaki çöpler eskisi gibi Davudpaşa haricindeki sahaya dökü- lecektir, İSTANBUL HAYATI; Zevk için cezal Burnunun ucu yumruk gibi şiş ve mosmor, Gözlerinin içi kıpkızıl kanlı bir halka ile çevrilmiş ve alt kapak- ları torba gibi sarkmış. Derileri geril- miş bakır renkli çehresine dikkat edilirse göründüğü kadar yaşlı olma dığı farkediliyor. Ağır, yorgun bir halde nefes alırken boğazının hırıltı- ları işitiliyor. Titrek parmaklarile tabakasından bir sigara daha çıkararak dudakları- nın arasında tükenen izmaritle yak- tı ve yanındaki delikanlıya döndü: — Yana Lâtifçiğim, demek sigara da içmiyorsun öyle mi? — Mayır kardeşim. Sigaraya, içki: © ye alışmadım. — İçkiyi di hiç içmez misin? — Hayır.