6 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sabahki 'Teleraflar Almanlar, Ingiliz teklif- Hariciye vekilimiz salı günü İstanbula dönüyor Macar başvekili ve hariciye nazırı ile görüştükten sonra Bükreşe gitti Hatay itilğfini ve Türk - Fransız muahedelerini Cenevrtde imzalamış olan Hariciye Vekilimiz B. Tevfik Rüştü Aras, dün Budapeşleden Bük- reşe gitmiştir. Haber uldığımıza göre, B. Tevfik Küştü Aras, Salı günü Köstence tari- kile ve Romanya vapurile şehrimi- ze dönecektir. Hariciye Vekili Arka- reda bir müddet kaldıktan sonra Bağdad, Tahran ve Moskova seyaha'- lerine çıkacaktır. Budapeştede iki mülâkat Budapeşte 5 (A.A.) — Türkiye Ha- riciye Vekin doktor Tevfik RÜŞtü Aras, dün sabah kral nabi amiral Horthy'nin sarayındaki hususi det- dıktan ve Ş'nin ikemelgâhına kart raktıktan sonra, Hariciye “Nazırı B. de'Kanya'yı ziyuret etmiş ve ken- di uzun müddet görüşmüştür. salâniyettar mahafil, bu ziyaretin hususi mahiyetini tebarüz ettirmek- le beraber, İki Hariciye Nazınnın gö- rüşinelerinde, iki memleketi alâkalar eden bütün meseleleri tedkik eylemiş bulunduğunu da Kabul etmektedir. Doktor Tevfik Rüştü Aras, bilâha- re Başvekil B. Daranyi'yi ziyaret et- miş ve kendisile bir buçuk Saat gö- rüşmüştür. B. de Kanya, doktor Tevfik Rüştü Arasa, Türkiye ciçiliğinde ziyaretini Başvekil | iade ekmiş ve elçilikte saat l4debir öğle ziyafeti verilmiştir. Bu ziyafette, vaktile Türkiyede bulunan ve dok- tor Arası taniyan Macar diplomat- lar ile İngiltere elçisi ve Balkan asntanlı memleketleri siyasi mümes- Silleri de hazır bulunmuştur. Doktor Tevfik Rüştü Aras, akşam, Bükreşe gitmek üzere, buradan hs- reket etmiş ve İstasyonda, Hariciye Nazırı B. de Kanyo'yı temsil eden Baron Apar ile Yugoslavya, Yunanis- tan. ve Romanya elçileri, Macarista- nin Ankara elçisi B, Mariasy, me- busan meclisi ikinci reisi B. Tahy, İngiltere elçisi B. Knox ve Türkiye elçisi ile elçilik. erkânı - tarafından. uğurlanmıştır. B. Tevfik Rüştü Arasın beyanatı Büdayeşte 5 (AA) — Doktor Tev- fik Rüştü Aras, Macar ajansına be- yenatta bulumarak demiştir ki Çok az olmakla beraber Macaris- tanda kaldığımdan ve eski destum B. de Kanya'yi ziyaret etmek fırsa- tını bulduğumdan dolayı bilhassa memnunum. B. de Kanya ile yaptı ğim görüşme, en kalbi dostluk havası içinde cereyan etmiştir. Esasen Türkiye, Macaristan hak- kında samimi bir dostluk beslemek- tedir. Ve bu dostluğun kökleri, Türk milletinin tâ kalbindedir. Bükreş 5 — Türkiye Hariciye Ve- Fili buraya geldi. Fransa Ingiliz emniyet projesini kabul etti Fakat otomatik tenkilleri reddediyor, Sovyetler Almeriya hadisesini mevzuubahs edecekler Londra 5 (A.A.) — Havss ajansı- nın muhabiri bildiriyor: Fransa, İspanya sahillerini kon- trol eden filoların emniyeti için İn- giltere tarafından yapılan teklifleri kebul etmişlerdir. İtalya ve Alvar yanın da bu teklifleri prensip itiba- rile kabul edecekleri zannedilmekte ise de Sovyetlerin bazı İtirazlar ser- dedecekleri tahmin edilmektedir. Fransız elçisi Corbin dün Edeni ziyaret ederek Fransanın müvafakâ- tini teyid etmiş ve Fransanın daha geniş mikyasta teşriki mesai etmeğe hazır olduğunu beyan eyler Filoların -teşriki: mesaisi - hi nda Almanyanın bazı tasrihat, istediği öğ- renilmiştir. Romadan bildirildiğine göre, İtal- ya, İngiliz tellileinin müzakere- lere esus teşkil edecek mahiyetis ol- 'dukları kanaatindedir. İtalyanın In- giliz plânını kabul etmediği hakkın- da gazetelerde çıkan haberler tekzip eâlimektedir. Sovyet mahfillerinde, ademi mü- dahale komitesi toplandığı zaman Sovyel murahhasinın Almeria hadi sesini meğiu bahsödeceği teyid cdii- mektedir. Sovyet “ murahhası, mukabelelbil- misil tedbiri almak sütetile beynei- milel kanuna tecavüz etmiş olan Al- Mmanyayı memnun etmek için sorfe- dilen güyretlereitirez edecektir. Sovyet mahfülerinde İbiza hadise- sine benzer bir hadise dolayıstle Va- lencia'ya karşı «zecri tedbirler» itti- hazının ademi müdahale sistemini tamamile mahvedeceği ilâve edilmek- tedir. İngiltere ile Fransanın «z9:1i ted- İs- kat Almeria meselesini de mevzuu buhsetmiyecek anlaşılmaktadır. Çünkü Almanyanın bu hâreketi ta- Kip edildiği takdirde müzakerelerin ademi muvaffakıyetle o neticelenece- gine şüphe edilmemektedir. birler almmasını istemedikleri, eri | hareket etmek Paris 5 — İyi bir membadan ha ber verildiğine göre, Fransanın muh- temel hadiselerin tenkili meselesin- de evvelâ istişareler yapılmasında ısrar ettiğini ilâve etmektedirler, Fransa, Almanya tarafmdan ya- pılan otömatik tenkil talebini reddet- mekte ve bu gibi ahvaide sırasile lâzımgeldiğini ileri sürmektedir. Fransaya göre, evvelâ birihter ya- pılacak, sonra tazminat istenecek ve bu suretle şiddetli bir hareketin önü- ne geçilmiş olacaktır, Hamidiye kruva- zörü Pirede Bugün meçhul asker abidesine çelenk konacak Atina 5 (A.A) — Hamidiye saat 10 da Pirede demirlemiştir. Matbuat Türk bahriyelilerini se- lâmlıyor. Kalimerinidost ve mültefik meni- leket filosunun devamlı ve muazzam terakiiyetını kaydetmekle bahtiyar olduğunu bildiriyor, Hamidiye kumandanı ve Türk 2a- bit ve bahriyelileri pazar günü saat 11 de meçhul askerin mezarına bir çelenk koyacaklar, saat 17de Pire Umanını ve Yunan mektep gemisini ziyaret edeceklerdir. Ayni zamanda Yunan zabit ve talebeleri de Hami- diyeyi ziyaret edeceklerdir. Sast 19 dan itibaren Yunan mek- tep gemisinde bir resmi kabul yapi- lacaktır. Pazartesi sabahı Türk misafirler Akropolü ve öğleden sonra da Ma- ratonu ziyaret edecekler, akşam Tür- Fiyenin Atina elçiliği tarafından Kil kiştada bir ziyafet verilecektir. Misafirler salı günü Aris mek- tep gemisinde kabul edilecekler ve Pireden hareket edeceklerdir. Matürkün Karadeniz seyahati Büyük Önder Salı günü | Trabzona hareket edecek |Berline göre Valânsiya hükümetinin sözüne inânılamâ? istişarenin de tatbik kabiliyeti yoktur | kumandanlarının aralarında isti$ | | | Dün şehrimize gelen Büyük Ön- der Atatürk salı gününe kadar İstan- bulda kalacak, salı sabah İzmir va purile Trabzona hareket edecektir. Trabzondan otomobille Erzuruma gi- xecekle: ve şark vilâyetlerinde bir se- yahat yapacaklardır. Reisicümhura Dahiliye Vekili, Or- du müfettişi general Fahreddin, Mec- Fs ikinci reisi B. Hasan Saka ve me- buslardan bazıları refakat edecektir. Atatürk seyahatten Sonra tekrar İs- tanbula şeref verecekir. Emir Abdullah salı günü gidiyor Birkaç günden beri Atatürkün mi- safiri olarak şehrimizde bulunan Ma- Yerayi Erden Emiri Altes Abdullah, önümüzdeki salı günü, Romanya.var pürile ve Hayfa tarikile memleketi- ne gidece! Rusyada yeni tevkifler mi? Karahan, Rozenberg, Tuhaçevski tevkif edilmişler Paris 6 — Petit Parislen gâzetesi- nin yazdığına göre Sovyet Rusyanın eski Ankara sefiri Karahan ve Mad- rid sefiri Rozenberg Moskovada tev- kif edilmşitir. Mareşal Tuhaçevs- kinin de 20 günden beri tevkif edil miş olduğu söyleniyor. Moskova tekzip ediyor Moskova 6 (A.A.) — Ordu, parti ve idarede yeni tevkifat yapıldığı hak- Yandaki şayialar kati surette - yalan- lanmaktadır, Sıvas ve Malatya hatları birleşti Iltisak hattının açılış töreni 15 haziranda yapılacak Sıvas 5 (Akşam) — Sivas - Erzu- rum hattı bugün Malâtyaile Çetin- kaya istasyonunda birleşmiştir. Ma- latyalılar ve Sivaslılar, İki şimendi- fer hattının birleşmesini büyük bir toşkunluk ile kutlamişlardır. Çetin- kaya istasyonu davullarlâ civar köy- lerden gelen köylülerle dolmuştur. Sıvas - Malatya battı, 15 haziran- da büyük bir'törenle işletmeye"rös- men açldcaktır. Açilış töteinde Büş- vekilin ve Nafıa Vekili B. Ali Çetin-' kayanın hazir bulunmalari"Ye hattı * B. İsmet İnöhünün bir söylevle aç- ması küvvetle muhtemeldir, Çetinkaya: istasyonunda, büyük bir imar faaliyeti göze çarpmakta, yeni ve asri binalar, konforlu oteller İ yükselmektedir. Sıvas - Malatya hatları Orta ve Şarki Anadolunun tcari ve iktisadi inkişafı bakımından hayati bir ehöm» miyeti haizdir. Bu-iki hattın-iltisa- kile Akdeniz kıyılarımız, yeni bir hat le Karadenize bağlamıştır. “Türkiye - Suriye hudud komisyonu Ankara 5 (Telefon) — Türkiye - Suriye hudud Komisyonu bu ayın 16 xinda Adanada toplanacaktır. “Ko- misyon geçen sene Şamda toplan- mışli, Denizyolları umum müdürü bugünlerde Berline gidecek “Ankara 5 (Telefon) — Denizyolla- rı umum müdürü B. Sadeddin, Al manyada yapılmakta olan yolcu va- purlarının inşaatını gözden geçirmek Üzere bugünlerde Berline gidecektir, Benzin ve petrol ucuzluyor Ankara 5 — Elektrik, petrol ve müş- tekatından altan vergi; diren ka- nan lâyihası bugünlerde mecliste gö- rüşülecektir. Kanun vergiyi yarı ya- rıya indiriyor. N Z Berlin 5 (A.A.) — Alman siyasi ma- hafii, İngiliz tekliflerini okatiyen müsait bir surette karşılamamışlar- dır. Bu mahafil, bu teklifleri, «yarım tedbirler» olarak telâkki etmektedir. "Teklif edilen garantiler, sarih suret- te gayri kâfi görülmektedir. Siyasi mahafilin tebarüz ettirdiğine göre, bu vaziyet Almanya, meşru müdafaa hakkı noktalnazarından sebat ede- cektir. Bu naktainazarı daha ziyade tebarüz ettirmek için Almanya ami. Tallik dairesi, İspanya sularındaki Al- man donanmasını, kontrol için ora- da bulunan gemilerin sayısım iki mis- Mine çıkarmıştır. “Deutschland yaralılarından bir kaçının daha ölümünden « bahseden Alman”zabitlerinin )lsanı ise, bügün- kü güçlüklerin yakında halli arzusun- dan ilham almışa benzememektedir. Deniz kuvyettleri için emniyet mun- taknları vücude getirilmesinin müm- kün olduğu kabul edilmekte ise de İ- ki taraftan-istenecek garantiler, be- zı prensib güçlükleri meydana çıkar- maktadır. Berlin mahafeli bu husus- ta diyor ki: «Frankonun sözüne İnanan Ak manyadan Valansiyanın sözüne de |- timad etmesi istenebilir mi? Bu, bir nevi.diplomatik tanıma demek olmaz MIP», Siyasi mahafil, deniz o kuvvetleri lerini kâfi görmüyorlar lerde bulunması hakkındaki üçünü teklifin tamamile gayri mümkün» 0 duğunu beyan etmektedir. Bu maha” fil, hattâ, bu tedbiri, Almanyanın b reket serbestisi aleyhinde bir nevi t©” did ve meşru müdafaa hakkı bahsi” de bir nevi engel gibi telâkki etmeye kadar bile varmaktadır. Diploma mahafil, bu vaziyette ademi mü aha lenin yeniden işlemesini mümkün p labilmek için daha ne kadar 700 beklemek lâzım geleceğini endişe İİ soruşturmaktadır. Almanya cevap gönderdi Londra 5 (A.A) — Bugün ÖĞ” den sonra sefir Von Ribbontrop, t8Y” yare ile Berline hareket etmiştir. 5” fir, birkaç gün Berlinde kalarak s0” hadiseler dolayısile: İspanyada Vİ 81 olan vaziyet hakkında hükümeti falmat alacaktır. İspanyanın #0” trolü sistemine dahil gemilerin * mayesi için İngiltere tarafından pılan tekliflere verilen Alman © bı, İngilterenin Berlin gefir / le telgrafla Londraya bildirilmiş” Cevap, şimdi todkik edilmektedir. Revterin “zannettiğine göre, ceva? gayri müsalt değildir. Mezkür tek lifler hakkında Fransa da mülha” nan İ ları bildirmiştir. Şimdi İtalyanın bu hususteki (eb Tiğalına intizar edilmektedir. Paris gazeteleri, ecnebi gönüllülerin Paris 5 (A.A) — Gazeteler, İspan- yol yangınını azaltmak için yapıl makta olan gayretlerle bilhassa meş- gul olmaktadır. Petit Parisâen gazetesi diyor ki: Yabancı gönüllülerin geri çağni- ması esas hedef olmakta devam etmek, tedir. Fransız ve İngiliz (diploma- silerinin bu hedefine her ne pahası- na olursa olsun varmak Jâzımdır. Echo de Paris gazetesi diyor ki: Mukabelei bilmisili en ufak tedbir olarak telâkki eden Almanya, Paris ve Londrayı çabuk alınacak kararla- ra sevketmezse bugünkü teklifler şa- yanı memnuniyet telâkki olunabilir. Eğer Almanyanın istediği, tedbirler Almeria bombardımanı kabilinden i- e bittabi buna muyafakat edemiye- ceğiz. Bugünkü konuşmaların. netice- si Berlinin hattı hareketine bağlıdır. Excelsior diyor ki: İngiliz hükümetile anlaşma halin- de bulunan Fransanın arzusu şudur ayrılmağa başladı Sövyet heyetinin “bulun- duğu buz parçasında delikler hasıl oldu Moskova 5 (A.A.) — Profesör Şmif den âlınan Haberlere göre, Şimal kut- bü Mtasyönu mutakasındaki buzlar, biribirlerinden az çok ayrılmiya baş» lamıştır. Sovyet İstasyonunun bulun” duğu iki kilometre kutrundaki buz parçası etrafında çok geniş bir takım delikler peyda olmuştur. Bu delikler vasıtasile Hidrolojik tetkikat yapık maktadır. Buz parçasi çiradilik hiç bir tehlikeye maruz değildir. Esasen buzların Groenlanda doğru seyri ha #iflemiştir. Dört haziran (tarihinde Sovyet kulub Istasyonu, 38 derece 57 dakika tulü şimalide ve 30 derece ar- zı garbide bulunmakta idi. Gök yüzü tamamile kapalıdır, hava, uçuşlara müsaid değildir. Haroret, sıfırdan 2- şağı üç derecedir. & . 3 ğ hi 3 RE İLE) Kl ekil derli karl LİNER vi vi İZLE e Sav lm spanyadan çekilmesini istiyorlar. Ademi müdahale komitesini kurtarmak için Almanyâya fazla fedakârlık yapılmamalı diyorlar ki, ademi müdahale siyasetinin yenir den ve itimatlı bir surette tatbike b8*” lanması İspanyada harb etmekte © lan yabancı gönüllülerin geri ç© meleri ile birlikte vukua gelmeli” Petit Journal şu mütaleayi ileri gür rüyor: Ademi müdahale komitesini kurta” mıya çalışmak arzusu Almanyayâ V© ticesi vahim olacak fedakârlıklnrd bulunmaya kadar varmamalıdır. İtak ya, Frankoya yeni takviye kıta göndermek üzere bulunuyor. Gemi E rimizi ve İngiliz gemilerini bu tak kıtalarının muvasalatları yolundâ vari” ayr kik emniyet unsuru yerine koymak yetine mi düşüreceğiz? Journal gazetesinin Berlin uh ri diyor ki: k Almanlar, İspanyol 'sularna Ye” den 22 harb gemisi"daha 'yollaniti”” rındaki maksadı açıkça söylemek”. dirler. Almanlar, bunun, yalnız e milli müdafaa işi olduğunu bildir” tedir. Kutub buzları |Almanlığı tahrib Berlin gazetelerinin cen Afrika hükümetine karşı ittihamları Berlin 5 (AA) — Bu sabah man güzeteleri, müttefikan, Sk Afrika birliği hükümetini ve DE ae kümeti Alman garb Afyikasında ” manizmi tahrip etmekle itUham id» lemektedir, Gazeteler, Pretoriâ yük metinin, mahndater devlet tes gire, lerini ihlâl etmekte olduğunu bük mektedir Zira, hüküniet, Alman” siyasi faaliyetlerini tahdid ede cemiyet, kurma haklarını kısa” birlere karşı cenubi Afrika biriğ” —., manların verdiği istidayi milletler z. miyetine havale etmekten imtind ©, mektedir, Z Çi ilki ği dödng attan düre ve diz kapağından hafifçe yaral tır. İ yağıyor rak ime Haziranda kar Muş 5 — Civar dağlara kar İ Dağlar bembeyazdı.