6 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

6 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

$ Haziran 1937 BİYASİ İCMAL Macaristanın siyasi faaliyeti Son zamanlarda Macaristan, Av- rupa politikasında mühim faaliyet gösteren bir unsur olmuştur. Umu- mi harpten sonra erâzisi parçalana- rak çok küçülen, büyük silâhlardan tecrid edilen ve de e tahdid edilen Macaristan politika İ hetinden dahi tecrid edilmiş bir hal- de kalmıştı. Bunun üzerine Küçük İtüdj üzmresi de sırf Macaristan bir daha kıpırdamıyacak bir halde tuf- mak için vücude getirilmişti. caristanı yalnızlıktan ilk kur- taran İtalya olmuştu. Bu büyük dev- let Macaristanın mevcudiyetini ve siyasi emellerini her zaman müdafa& etmiştir. Son İtalyan - Yugoslav an- leşması ile de İtalya, Macaristanın cenup komşusu Yugoslavya ile ara- smt bulmuşt ya siyasi ve üske- ri kuvpetinin siklet merkezini Akde- nize maklettiğindenberi Almanya, Avusturyadaki mevkiini sağlamlaş- ordus diği teslihaf ve orduyu ve müsavat talebini” Almanyadan himaye göre- ceğini B. Hitlerin nezdine gönderdi- ği Harbiye Nazırından öğrenmedikçe meydana çikaramamıştı. | Böyle olmakla beraber Macaristan- | da Almanlığa ve Almanyaya karşı * derin şüpheler besliyen cereyanların | arkası kösilmiyordu. Habsburgların Almanlaştırma ve Alman siyasi nü- fuzunu hâkim bulundurmakta öte- i olduğu politikaya nü tevarüs eylediğine ihtimal veren Macarlar az değildi, Bunların başında Macaristanda ikinci hükümet partisi sayılan (Ma- car köylü partisi) bulunuyordu. Ma- caristanda altı yüz bin kişilik ü him bir Alman ekalliyetinin bulun- ması ve Almanların siyasi ve iktisa- di işlerde mühim mevki sahibi ol- maları bu partiyi endişeye düşürmekte idi, Şimdi bu vaziyet değişmiştir. Macar köylü partisinin lideri Tibor Eckhart son nulkunda Tuna havza- smda Alman istilâsı tehlikesi bulun- madığı kanaatine geldiğini ve Al- manya ile teşriki mesaide bulunma- ğa çalışan şimdiki Macar Hariciye Nasırı Kanya ile artık bir fikirde bulunduğunu ilân etmiştir. Bu suretle Macarislanda efkâr umumiye Almanya ile beraberce ça- Uuşmak kanaatinde ittifak eylemesi Almanya Hariciye Nazır Baron Von Newrathın Peşteyi ziyareti münase- betile Alman ve Macar devletlerinin arasında sıkı siyasi birlik tesisi için müsalt bir hava yaratmış oluyor. Feyzullah Kazan Metresini parasına tamaen öldüren Hüseyinin muhakemesi Katilin yeni metresi Şerife cesedi nasıl gördüğünü anlattı, diğer şahidler ne diyorlar? Altı ay kadar evvel, beraber yaşa- dığı Hacer sdindaki kadını parasına tamaen Kadıköy civarında Mah- mudbaba mezarlığında öldürmekten suçlu Hasanın muhakemesine dün 8- gır ceza mahkemesinde devam edil- miştir. Dünkü celsede dinlenen Şe hidierden Şerife şunları : kadur Hüseyinli ş eğlendik. ene beraberce Mah- rlığı önünden geçer- ken ben mezarlık kenorında bir ka- edi gördüm. Ölü kadının me- açık ve vücudunun belinden aşağı kısmı daçıplaktı. Üzerinde si- yah esket, başörtü, bejrengi çorap ve beyaz ayakkabıları vardı. Cesedi Hü- seyine gösterince; «öyle şeylere aldır- ma, Senin neyine lâzım? Sakın baş- kalarının yanında da bundan bahset- me.» dedi, Dikkat edince ölü kadının, Hüseyinin eski metresi Hacer olduğu- nu tanıdım. Hüseyin bu Hacerle de düşüp kal- kardı, Bu yüzden Hacerle aramızda kıskançlık vardı, Vakadan bir sene kadar evvel de kıskanlık yüzünden Hacerle kavga etmiştik. Hüseyin bana Haceri kendisi öldürdüğünden bah- setti Bu ifade üzerine Şerifenin evvelce Sorgu hâkimi huzurunda verdiği ifa- de okundu. Hacer bu ifadesinde o ge- ce Hüseyin ile buluştukları zaman Hüseyinin üzerinde bir kasatura bu- Tunduğunu ve kurumamış kan bula- şığı olan kasaturayi kınından çıkara- rak otlara silip temizlediğini, kanla bulaşmış olan ellerini de çeşmede yı- kadığını o zaman dikkat edince Hüse- yinin üzerinde de kan lekeleri gö- rüldüğünü söylemişti. Reis, bu ifade- ye karşı ne diyeceğini sorunca Şerife biraz tereddüd ve kekelemeden sonra ifadesinin doğru olduğunu tasdik et- ti. Fakat suçlu Hüsey'n bu kadının kendisine gasez olduğunu söyliyerek Şahidliğini kabul etmediğini bildirdi, Müteakiben B. Kemal ve Şevket şahid olarak dinlendiler. Kadıköyün- de Paris mahallesi bekçisi Ali, suçlü Hüseyinin Hacerle beraber yaşamağa DİKKAT: Tepebaşı — Daire'de YAZ İÇİN başladığını işittiğini ve bir günde Hacerin odasında Hüseyine benziyen bir adam gördüğünü söylemiştir, Bundan sonra ölü Hacerin cesedi- | ni muayene eden doktor Zeki şunları — Cesedi mahallinde muuyene et- tim. Kadının üzerinde birisi ile bo- ğuştuğuna delâlet edecek yırtık ve saire gibi hiç bir emare yoktu. Alnının sol tarafında derin bir yam vardı. Sağ gözü de sivri ve keskin bir aletle oyulmuş ve başı ezilmişti. e Cesedin yanında tahminen on kilo ağırlığın- da ve sivri tarafı kanla mahiül bir taş duruyordu, Kadının kafasının bu taş- la ezilmiş olduğu anlaşılıyordu. Ben gilliğim zaman cesed soğumuştu. Ce- sedin vaziyetine nazaran kendisi sırt üstü yerde yatarken birdenbire üzerine atılmak süreiile öldürüldüğü anlaşılıyordu. Bundan sonra bir kaç şahid daha dinlenmiş ve gelmiyen şahidlerin çağ- rılması için muhakeme başka güne bırakılmıştır, İzmir bavalisinde yağmur ve dolu bazı zararlara sebeb oldu İzmir (Akşam) --— Son yağmurlar, İzmir, Manisa ve Âkhisar havalisinde mühimce zararlar yapmıştır. Bazı yer- Terde dolu düşmüş, zarar daha falzla olmuştur. Manisanın Hacırahmanlar ve Saruhan köyleri civarında 700 dö- nüm bağ ve pamuk tarlası fazla yağ- murlardan zarar görmüştür, Akhisa- rın Çitak köyü ile Sındırgı havalisine dolu düşmüştür. Bu havali, geniş tü- tün mıntakasıdır, Akhisarda zelzeleden Görenez dar ğından kopan kayalar da o civardaki mahsül tarlalarını taşlarla odoldur- muştur. İnhisar idaresi, Akhisarda bir (Tütün ıslah komisyonu) tesis etmiş- tir. Bu sene yetiştirilen fidelerle ge- lecek sene için hususi tarlalarda tü- tün tohumu yetiştirilecek ve mınta- kaya elverişli olduğu anlaşılınca diğer tütün tohumları menedilerek ,bütün mıntakada bu tohumlarla tütün istih- sal olunacaktır. m me Pazartesinden: itibaren HER GÜN ÖĞLEDEN 14.30 a kadar NOVOTİNİi serin ve güzel bahçesinde meşhur orkestrasi en seçkin parçaları çalacaktır, Öğlen için tenzilâtl fiyatlar, TABLDOT: 4 kap yemek 75 kuruş AKŞAM Vindsor Dükü Zevcesile beraber Avus- turyadaki şatosuna vasıl oldu Vindsor Dükü ile zevcesinin izdiyaçtan sonra çekilen resimleri Venedik 5 (A.A.) — Windsor Dükü ve Düşesi dün bir Kano otomobil ile şehri ziyaret etmişler ve büyük Lido otelinin taraçasında çay içmişlerdir. Dük ile Düşes, akşam Avusturya» ya hareket etmişlerdir. Viyana 5 (A.A) — Windsor Dükü | İ ile Düşes, gece yarısı Arnoldstein'da ve bir ofomobille vâsıl Imuş- trenden inmişler gece Wasserleonburg'a lardır. Miliye koridorunda bir cürmümeşhud Bir kadın kocasına hakaret ve hâkime yalan ifade ver- mek suçundan yakalandı Dün Adliye koridorunda bir cür- mümeşhud yakası olmuştur. İbra him adında bir adam İkinci cesa mahkemesinde karısı Subriye aleyhi- ne bir zina davası açmış ve dün dar vacı ile suçlu muhakeme edilmek üzere mahkemeye gelmişlerdir. Koridorda dolaşırlarken Sabriye kocasına hakaret etmiş, İbrahim der- bal Adliye polisine müracaat etmiş ve Sabriye yakalanarak cürmümeş- hüd yiüddelumumisi B, Hikmet Sönelin “karşısına! çikmışlır. İstievap esnasında Sabriye yaşının evvelâ 21 sonra yirmi iki, biraz son- rada yirmi üç olduğunu söylemiştir. Adresi sorulunca da Beşiktaşta Çatlakçeşme mahallesinde oturduğu- nu Söylemiş, bu sırada davacı koca- SI İbrahim atılarak Sabriyenin ver- diği adresin yanlış olduğunu söyle- miş, kendisi Yenimahallede oturdu- ğu halde yanlış adres söylediğini ile- ri sürmüştür. Bunun üzerine tahkikat genişleti- lince Sabriyenin Beyoğlu malikeme- sinde de haküret ve sövmeden hap- 58 mahküm edildiği, fakat mahke- mede verdiği adreste bulunamadığı için bu hükmün infaz edilemediği ve zabıtanın kendisini aramakta oldu- ğu, mahkemede adres olarak verdi- ği evin üzerinde de kiralık Jâvhası asılı bulunduğu anlaşılmıştır. Bu- nun üzerine Sabriye hakkında yâ- lan beyanatta bulunmak, kocasına sövmek suçlarından dolayı takibata girişilmiştir, Kuyuya düştü Bakırköyünde Zeytinlik caddesinde Ortasokak mahallesinde Ekrem bey sokağında 23 numaralı evde 20 ya- şında B. Sebahaddin su çekerken ka- zaen kuyuya düşmüş, fakat derhal etraftan yetişilerek kurtarılmıştır. Sahife $ Bergama kermesi bitti Gelecek seneler için daha geniş bir proğram hazırlanıyor İzmir (Akşam) — i Bergama (kermes eğlenceleri o haftasi sona ermiş ve vali B. Fazlı Güleç Ber- gamadan İzmire dönmüştür. OBer- gamada (teşekkül ge kecektir. Kermesin sona ermesi hase- İ bile vali B. Fazlı — Kermes, ilk senesi için çok mü- him denecek bir muvaffakiyetle bit- tL İlk tasavvur edi- len proğramin tat- bik edilen proğram arasında elde ol- Kermese aid bir kaç resim: Otobüs ve otomobillerle sa da bunlar büyük ehemmiyeti haiz sa- yılmaz. Bergamanm ve hâttâ Türki- yemizin en güzel yaylası olan Kaza- kın herkese tanıttırılması ve bu işlerin ne suretle idare edileceğinin alâkalı- Jar tarafından kavranılmış bulunma» sı, İstanbuldan getirilen metrdotel tarafından mahal! otelei ve lokanta. cılarma, hâttâ bütün gençlerine İsti fadeli garsonluk dersi verdirilmiş ol ması, Zeybek oyunlarının en güzeli olup oynanması yavaş yavaş unutu- Jan milli oyunların canlandırılması, cirid, cop Kaldırma, kılıç, kalkan gibi orijinal spor oyunlarımızın ihyasına Dört senelik uykudan sonra uyandı Bayan Mevhibenin son uykusu bir buçuk sene sürdü İzmir (Akşam) — İzmirde dört bu- çük scnedenberi uyku hastalığından uyumakta olan bayan Mevhibe, ni- hayet hastalıktan kurtulmuş ve tama» men iyileşmiştir. Evli bir kadın olan bayan Mevhibe, henüz gençtir. Hasta» ık başlangıcından itibaren muhtelif şekil ve devreler arzetmiştir. Dörder, beşer ay uyuyan genç kadın, fasılâlar- la kalkıyor, fakat tekrar hastalana- rak uyumağa başlıyordu. Son defa tam bir buçuk sene uyumuştur. Has- ta bulunduğu müddetçe yalnız porta- kal suyile gıdalandırılmıtır. İzmirin Asansör mevkiinde oturan bu kadın, sadık bir kocaya ve iki ço- cuğa maliktir. Doktorun tavsiyesile kadına evvelâ süt verilmiş, fakat mi- desinin - hazmetmediği anlaşılınca portakal suyu gıdasına başlanmıştır, Büâyan Mevhibenin ağzında kınk bir diş vardır, Portakal suyu, bu aralık- tan şiringa ile ağzın sıkılmış ve bu te- davi usulü, tam bir buçuk yıl devam etmiştir, Kocası her gün munlazam bir şekilde kendisini - gıdalandırmış, nihayet genç kadın, hastalık devre- sini tamamlayınca iyileşmiştir. Aile halkı, uzun süren bu hastalktan son- ra nihayet saadete ve hayata kavuş- muştur, Bir memur olan kocası da çok memnun ve mesuddur, Tramvaydan atlıyanlar Yirmi dört saat zarfında Eminönü mıntakası dahinde tramvay durma» dan atlıyan 38 kişi yakalanmışlar ve ve hepsi para cezasına çarpılmışlar» Bergamaya gelen halk, ciritciler ve ok atanlar doğru adım atılması, bu haftanın bize temin ettiği başlıca iyi kazançlar ol- muştur. Gelecek yıllar, bunların de ha kusursuz cereyan etmesi için şim- diden tedbirler alınmıştır. Kermes komisyonu, yeni faaliyetine geçmiş- tir. Bumın muvaffakiyetle başarıl masında ve alâkanın davetinde sayın matbuatımızın da kıymetli yardımla- ri olduğunu söylemekle iftihar duya rım ve matbuatımıza bilhassa teşekkür ederim. Bu teşekkürüme bütün Ber- gamalılar da iştirak ettiğini orada dinlediğim ifadelerinden anladım, Taşocağında Si Kayaya fitilli dinamit koyarken infilâk oldu İzmir (Akşam) — Karşıyakada So- gukkuyudaki taşocağında bir kaza ol- muştur. Taşçı ustası Hamdi, büyük bir kayayı parçalamak için kayadaki deliğe kapsüllü ve fitilli dinamit yer. İeşlirirken ansızın infilâk eden dina mitten ağır surette yaralanmış ve İz- mir memleket hastanesine kaldırı mıştır. Torbalı kazasnda da feci bir kaza ol muştur. Geçen sere Türkiyeye gelen ve Torbalımn Demirci köyünde iskân edilen Bulgaristan muhacirlerinden B. Osman, beraberinde bir yaşındaki çocuğu olduğu halde tütün tarlasına giderken bindiği ve idare ettiği çiftçi arabası devrilmiş ve kendisi altında kalmak suretile ölmüştür. Bir yaşın- daki çocuk mucize kabilinden kurtul muştur, İzmir fuarı hazırlığı İzmir (Akşam) — İzmir entemeş- yonal fusrına her taraftan büyük alâka gösterilmektedir. Fuar saha sındaki inşaat hummalı bir çekil al- mıştır. Bu yıl fuar tiyatrosunda Şehir ope- reti ile Halk operet! on beşer gün sü- recek temsiller vereceklerdir. Halk operetinin, Romanyadan bazı artist- ler getirmek suretile takviye edilmesi kararlaştırılmıştır. Fuar sahasında 200 paviyon satıldıktan sonra daha elli paviyon inşa ettirilmişti, Bu par viyonlar da tamamen satılmıştır. Fu- ar komitesi, müracaatleri nazarı dik- kate alarak bilhassa küçük sanat er- babının, sanat eserlerini teşhir için küçük mikyasta dah& 40 paviyon in- şasına karar vermiştir.