6 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

6 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

2 Haziran 1937 AKŞAM Sahife 3 İSTANBUL HAYATI: e e e ema Hâmileyim dersin | * Zayıfı önde şişmanı arkada tram- Mya girdiler. Biri en öndeki boş ka- Repeye oturdu. Öteki itiraz etti: ! — Buraya oturmıyalım. Şimdi ka- yolcu binerse kalkmak icab eder. © Zayıfı gevrek bir kahkaha atarak arkadaşın eteğinden çekti: — Otur şuraya yahu, Kadın biner- "6 niçin kalkacakmışız?. — Canım, ön kanepelere daima ka- dınlar otururlar... Bir kahkaha daha utarak arkada- fihin kocaman göbeğini gösterdi: — A iki gözüm, bizim kadından ne | İrkımız var? Seni buradan kaldır. / Mak isterlerse, hamileyim, dersin. Ben de, iki çocuk emziriyorum, çok | Yorgunum, derim vesselâm.. Şişman adam kanepeye oturarak Paşkın şaşkın bakınırken arkadaşı ©e- binden bir gazete çıkardı; — Galiba dünya ahvalinden habe- Tin yok, Erkekle kadın arasında artık , hiç fark kalmadı. Baksana, Bulgaris- tanda bir erkek hastanede çocuk do- — Rurmuş. Günün birinde senin de bir Oğlancağız doğurmuıyacağın ne ma Yün? Diye gazeteyi uzattı. Şişman adam göbeğini hoplata hoplata gülerek ha- Yadisi okudu, başını iki tarafa salla- dı; — Olur şey değil, Acaba doğru mu? — Neden olmasın bayım? Bak, bi- ?im doktorlardan biri de tasdik edi- Yor ve, erkeğin çocuk doğurması fev- kalâde hir şey değildir, diyor. — Peki amma, 6 doktor acaba hiç Çocuk doğurmuş mu? — Orasımı bilmem azizim, Fakat Sen her ihtimale karşı tedbirli dav- Tan. Kucağında kundakla çalışabile- Cek bir iş Lemin et... — Desene, zavallı kadınlar bu işte de kaybettiler. — Niçin? — Öyle ya azizim. Ben, çocuk ta doğurabildikten sonra ne diye evle- Meyim? Kaç çocuk istersem doğuru- rum, yavrucuklarımı bağrıma basar “tururum.. İkisi birden kahkahayı bastılar. O Wrada kucağı kundaklı bir kadın İtamvaya bindi. Şişman udam yavaş” Şa arkadaşının kulağına iğildi: — Acaba şu bayanın kucağındaki Çocuk kendisinin mi, kocasının mı? Ve sancılanmış gibi iki elini göbe- Binin üstüne bastırarak kanepeye biraz daha yerleşti — C.R. b sne 01 a a Tren tarifeleri Türk Bulgar müşterek tarife konferansı yarın toplanıyor Bulgaristanla aramızda . müşterek bir tren tarifesi hazırlanacağını evvel- ©e yazmıştık. Bu hususu müzakere ef Mek üzere toplanacak olan konferans İçin bütün hazırlıklar bitirilmiştir. İlk | İçtimu yarın yapılacaktır. Bu münase- betle Bulgar murahhaslarının bugün | Şehrimize gelmeleri bekleniyor. Türk-Bulgar tren anlaşmasına Yu» hanistanın da gireceği kuvvetle zan- edilmektedir. “İleride diğer komşu #Mmemlsketlerin de bu anlaşmaya işti- Tük etmeleri muhtemeldir. Ihraç maddelerinin karadan ve Ucuzca nakli bakımından bu anlaş- Pia hzberleri tacirler arasında büyük bir memnuniyet uyandırmıştır. Kapalı çarşıda bayılan adam Dün saat14 sıralarında Kapulıçar- Şinın Beyazıda açılan kapısına yâkın Yerde bir adem birdenbire hastalana- Tak yere yayarlanmıştır. Düşme neti- Cesinde adamcuğızın kafası taşlara Şarparak ağır surette yaralanmıştır. Yatslı haslâneye kaldırılarak tah- kikata girişilmiştir. Ademm hüviye- W de henüz anlaşılamamıştır. Köy mektepleri Köy mekteplerinden çoğu üç sınıf Üzerine tertib edilmiştir. Halbuki üç Sihıflık mektepler, ihtiyacı tamamile ıdıklarından bunların beş ğına karar verilmiştir. An- u kararın tamamile tat- ân yoktur. Bunun için bu im ve kalabalık köyler- Maki üç sınıflık mektepler, beş sınıfa dı ik, mütebaki mekteplerin de/ soncler &yni karara göre sı- Mufları arttırılacaktır. . 8) Bene en Asri antrepolar Yeni talimatna- mede tüccara tenzilât yapılacak Liman işletme idaresi asri antrepo inşası için çalışmalara devam ediyor. Galatadaki Mumhane anireposunun modern bir şekle sokulması işi biti- rildiklen sonra diğer antrepoların da buna göre tadil veya yıklırılarak in- şalarına başlanacaktır. Bu suretle Mumhane antreposu, nümune antre- posu haline getirilmiş omaktadır, Diğer taraftan, liman işletme ida- resi modern antrepolara konacak ve çıkarılacak eşyalar hakkında bir de yeni talimatname (hazırlanmasına karar vermiş ve işe başlamıştır. Bu talimatnameye ek olarak birde üc- ret tarifesi hazırlanacaktır. Tarifenin tüccar lehine yaplması prensip ola- rak kabul edilmiştir. Bu itibarla tarife tanzim edilirken âzami tenzilât daima göz önünde tu- tülacaktır. Liman işletme idaresi İk- tisad Vekâlelinden aldığı direkifler- le İstanbul Ilmanının tesisatlandını- masında gaye edindiği kolaylık ve süratle beraber liman işlerinde ucuz- luğu da ihmal elmiyetektir. Rıhtıma yanaşan vapurlar şehre telefonla bağlanacaklar Ecnebi limanlarındao olduğu gibi İstanbul limanında da şehir telefon- Tarımın limana gelen vapurlara bağ- lanması Kararlaştırılmıştı. Liman İş letme idaresi bu husuteki tedkiklerini bitirmiştir, Pek yakında inşaata baş- lunacaktır. Galata rılıtımına döşenecek kaplo- larla denizdeki vapurların irtibatı te- min olunacaktır. Heroin fabrikası Tahkikat devam ediyor üç heroinci daha yakalandı Üç gün evvel Maslak caddesi civa- rında Miltiyadi adında bir adamın ku- Tübesinde meydana çıkarılan heroin #abrikası etrafında tahkikat devam €- diyor. Fabrikanm sermayesini koyan E- Yangelos ile arkadaşları Arım ve Mi Ktyadi isticvab edilmekte ve bunlar- la alâkadar daha kimler bulunduğu siki bir surette araştırılmaktadır. Haber aldığımıza göre Beyoğlunda kumarbazlıkla tanınmış İsmail adın- da bir adamın da heroin işlerile uğ- raştığı öğrenilmiş ve zabıta kendisi- ni takibe-başlamıştır. Evvelki gün İsmailin Sakızağacı ei- varında oturduğu bir apartıman dai- resinde araştırma yapılmıştır. İsmai- lin odasında 140 gram (o morfinle 8 gram kokain bulunmuştur. Evde bu- lunan iki kadın da yakalanarak tah- kikata girişilmiştir. Bunların da er- völce yakulanan heroinci şebeke ile a- lâkadar oldukları zannedilmektedir. Daimi fotograf müsabakamız ŞEHİR HABERLERİ Yolcu salonu Liman işletmesi mimarların tenkidlerine cevap veriyor Mimarların kongrelerinde Galata yol- cu salonu projesinin bir ecnebiye yap- Uurılmasını tenkid etmeleri üzerine keyfiyeti Liman işletme idaresinden Sorduk ve bu hususta aşağıdaki izaha- tı aldık; «— Müsabaka açıldığı zaman işti- rak edenler arasında Türk sanatkâr- ları da vardı, ecnebiler de.. Şüphesiz bir Türk âanatkârının elinden çıkmış olan maket daha büyük alâka ile ted- kik edilir ve esasen birinci seçilen ma- ket te bir Türk mimarıma aiddir. Maketlere göre salonun projesini hazıriyacak mütehassısı Liman idare- si kendisi intihab etmemiştir. Keyfi- yet Vekâletten sorulmuş, şehircilik mütehassısı B. Proste'un fikri alınmış | ve bundan başka daha birçok alâka- darların malümatlarına müracaat &- dilmiş, nihayet B. Proste'un tavsiye etliği profesür Debe projeyi tanzime memur edümiştir. Unutmamalıdır ki, projeyi yalnız profesör Debe yapma- nuştır. Kendisile beraber bir Türk mi- meri da çalışmıştır. Binaenaleyh pro- je biri Türk, diğeri ecnebi iki müte- hassış kafanın mahsulüdür. Galate yolcu salonu 300,000 liralık bir iştir, Nihayet böyle yarım miiyo- na yakın para sarfile meydana gele- cek bir eseri alelâcele ve herhangi bir mimara yaptırmak ne dereceye kadar doğru olur”, Mütekaii hir eczacı karısını Vurdu Geçimsizlik yüzünden Beylerbeyinde iki cerh vakası Beylerbeyinde Yalılar caddesinde oluran eczacı mütekaidlerinden Kâ- mil ile karısı Mevhibe arasında son zamanlarda geçimsizlik ve sik sık kavgala başlamıştır. Bu yüzden karı ile koca birbirlerinden ayrı yaşama ğa başlamışlardır. Dün akşam Mevhibe yanında Asiye adında yirmi yaşlarında bir arkada- şile beraber ekmek almak üzere fırı- na gitmiş ve fırının önünde kocası Kâmil ile karşılaşmıştır. Kâmil sokak ortasında karısına eve gelmesini teklif etmiş, Mevhibe kendisine aksi cevap vermiştir. Bun- den fena halde sinirlenen Kâmil c8- binden bir bıçak çıkararak karısının üzerine atılmış ve muhteelit yerlerin- den yaralamıştır. Kâmil bundan sonra Mevhibenin yanındaki arkadaşı Asiyenin üzeri“ ne çullanmış ve onu da bir kaç ye rinden yaralayıp kaçmağa başlamış- tır. Vakayı haber âlan polisler yeti- şerek Yarali kadınları hastaneye kal- dırmışlardır. Biraz sonra da Kâmil yakalanarak tahkikata başlanmıştır. Borçlar kanunu Tadilât için yapı- lan tedkikler bir sene daha sürecek Ticaret ve borçlar kanununda ya- placek tadilât için te. der devam ediyor. Altı aya yakı amandan- beri yapılan tedkikler sonunda ka- nunun 50 maddesi tadil edilmiştir. Bu hususta geniş mikyasta çalışıldı- ğı için bedkikat daha bir sene de- vam edecektir. 10'dan fazla hukuk ve iktisadçılar- dan mürekkep komisyon âzaları bir kaç ay yaz tatili yapacaklardır. Bu | rünesebetle çalışmaların ilk kısmı l komisyonun önümüzdeki salı günü yapacağı son toplantı ile bitirilmiş İl olacaktır, Tadil edilen 50 maddeyi son bir defa daha gözden geçirmek için üç kişiden mürekkep bir tâli komite teş- kil olurnmuştur.- Bu komite tedkikle- rini pek yakında bitirecek ve netice- yi Adliye Vekâletine arzedecektir, Yeni tramvay arabaları Taksim ile Beyazıd arasında işliyen | yeni sistemdeki arabaların beşincisi de sefere çıkarılmıştır. Bu suretle şir- ket her ay bir arabayi sefere çıkar- maktadır, Temmüz başında da altın- | cı bir araba daha sefere çıkarılacak- tır. Letonya heyeti geliyor Türkiye ile Letonya arasında bir ticaret muahedesi akdine memur Le ton heyeti, 16 hazirana doğru şehri- mize gelerek Ankaraya gidecektir. Heyet Letonya Maliye Nezareti tica- rel ve sanayi ikinci müdürü B. Vol- marsın riyaseti altında bulunuyor. Seyrüsefer işleri B. Salih Kılıç bir rapor hazırlıyarak alâkalılara ji 23ir çarpndirz Tİ Radyo ve parazit Radyo hakkında bazı mühim ka- rarlar verilmek üzere... Radyoda pa- razit yapan tramvay, asansör, dişçi makinesi ve saire gibi şeylere radyo parazitini yapmamak için bazı alet ler konulacakmış. Bundan sonra rad yoyu parazitsiz dinliyebileceğiz. Doğrusu buna hem çok sevindim. Hem de üzüldüm, Sevindim çünkü bundan sonra pürüzsüz, arada para- zit yüzünden sinirlenmeden mükem- mel bir radyo dinliyebileceğiz. Üzüldüm ve korktum. Çünkü bizim İstanbul radyosunu da parazitsiz din- liyeceğiz. Tasavvur ediniz, çatlak, boğuk, ma- kam nedir bilmiyen seslerle okunan yeni ve eski şarkıları paraziisiz din- lemenin felâketini (o Çalınan plâklar da öyle. hiç olmazsa Nuh zumanın- dan kalma plâkları dinlerken arada bir çatlak sesleri parazitler kapatı- yordu. Cıyak cıyak, makamsız bağı ran bir hanendenin sesi hiç değilse zaman zaman bir parazitle işitilmez oluyordu. Şimdi bu parazitler kalkın- ca bu bozuk şarkıları ve eski plâkları kulakları tırmalıyan çatlaklığı ile işi- teceğiz. İşte bunun için radyoda pa- razitin kalkmasına ne kadar sevini- yorsam e kadar da üzülüyorum. Sonra geçenlerde Dış bakanı Ter- fik Rüştü Aras Ankaraya gelmişli. O gün öğle üzeri İstanbul radyosu- nu açtık. Radyo spikeri Tevfik Rüştü Arasın Sofyada olduğuna dair uzun boylu bir telgraf okudu, Şaşırdık. Acaba Tevfik Rüştü Aras yeni bir seyahate mi çıktı? Sonra düşündük ki kimbilir kaç ay evvelki ajans bülteni, spikerin eline geçmiş ve okumuştur. İşte bu telgraf okunurken bir pa- razit sürüsü imdada yetişti. Hiç değilse Tevfik Rüştü Arasın Sofyada olduğuna dair okunan tel- grafın bir kısmını işitmedik. Gördünüz mü? Bazan parazit çok işe yarıyor. Halbuki şimdi radyoyu açtığımız zaman Tevfik Rüştü Aras Ankarada iken onun Sofyada olduğunu bütün dünyaya ilân eden bir telgrafı hiç bir pürüzsüz işiteceğiz. — H. F. verdi Eri i > erniyet güdü B Bam kay, | Muallim namzedleri emniyet müdürlüğüne geldiği günden beri şehrimizde (seyrüsefer işlerini tanzim etmek, ve kazalarla intizam- sızlığın önünü slmak için çok esaslı tedbirler ittihazile meşgul oluyir. B. Salih Kılıç son Avrupa seyaha- tinde seyrüsefer işleri hakkında ma halindeki tedkikatına dair bir rapor hazırlamış ve alâkadar makamlara vermiştir. Bu raporların mutlâka, sağ tarafını takip edecek, ancak İşaret konan yerlerden karşıdan karşıya ge- çilebilecektir. Bunun için yollara bir metre uzun- luğunda yeşil renkli direkler dikil- mek suretile işaretler konacaktır. Bu işaretler konduktan sonra rapor muh- teviyatı daimi encümen kararile der- hal tatbik edileeek ve tramvaydan allıyanlardan alındığı gibi bu esasla- ra riayet etmiyenlerden de 102 ku- Tuş para cezası alınacaktır. Amatörlere mahsus dnimi fotoğraf müsabakamızın bu haitaki seçiminde (Üçer liralık kitap) hediyemizi kazananlar: 1 — İzmir, Torbalı, Tepeköy mütekald uçman Cemil Uçman, Z — Yedek Subay okulu S. Somar, 3 — Samsun Zarifi M. Atamer, 4 — Ankara Mili müdafaa vekâleti deniz muhasebe şefi Seid. Maârif vekâletinden beklenen talimatname > geldi Orta mekteplerdeki muallim . #hti- yacını karşılamak üzere maarif yekâ- letinin bu sene de bir imtihan açaca- ğını yazmıştık. Bu imtihana girecek muallim namzeğlerinde aranacak ev- saf ve şerait hakkında hazırlanan ta- limatname maarif müdütlüğüne gel- miştir, Bu talimatnameye göre imtihana girecek olanlar 20 ile 45 yaş arasında bulunacaklar, bedeni kabiliyeti mu- &llim olmıya müsaid bulunan ve hiç bir mahkümiyeti bulunmamak, en az lise veya muallim mekteplerini bi- tirmiş olmak icabeder. Orta mektep muallimliklerine talib olanlar, bulundukları yerlerin maarif müdürlüklerine müracoat edecekler, fakat bunların imtihanları 1 eylülde İstanbulda yapılacaktır. Sırt hamallıği Sırt ve sırık hamallığının lâğvı hak- kındaki emir üzerine belediye hamal- lığın lâğvile bunun yerine konulacak vesait hakkında bir proje hazırlamış- tı, Bu proje belediye reislik makamın- da tetkik edilmiştir. Ancak projede şehrin ihtiyacına daha ziyade uygun bir şekilde bazı değişiklikler yapılma- sı zaruri görüldüğünden bu tadilât yapıldıktan sonra ağustos bidayetin- de sırt hamallığının kati surette kal- dırılması mukarrerdir. Ayni zamandâ bu tarihte Beyoğlu ve Eminönü kazalarında eşek nakli. yatı da lağvedilecektir. Bir Fransız âlimi geldi Fransanın tanınmış âlimlerinden Gabriel Mors üniversite (o tarafından yapılan davet rine dün şehrimize gelmiş ve üniversite erkân: tirefin- dan karşılanmıştır. Profesör yürın sant 17 de Üniversi. tede bir konferans verecektir.