21 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Hariciye vekilimizin Suriye gazetelerine mühim beyanatı Hataydaki hâdiseler manasızdır bunlara süratle son verilmelidir Türkiye Haticiye ve İktisat vekilleri 'B. Tevfik Rüştü Aras ile B. Celâl Ba- yar, bugün buradan geçtiler. Haleb mahalli hükümeti erkânı ile, Türk konsolosu, Hatay mümessilleri ve ga- zeteeiler tarafından Zarşılandılar. B. Tevfik Rüştü Aras kendisile görüşen Suriye güzelecilerine şu beyanatta bulunmuştur: — Hatay itilâfını Suriye hükümeti tasdik etmezse, Suriye hükümeti na- mina Fransa tasdik edebilir. Yeni re- jimden Suriyeliler de memnun olma- hdırlar. Çünkü bu rejimden Suriyeli- ler de istifade edeceklerdir. Hatay ihya ve imar edilecektir. Üç sene sonra Hatayı tanıyamıyacaksı- nız. İskenderun Umanımı da canlan- dıracağız. İskenderun büyük bir tran- sit merkezi olacaktır. Mer şey düşü- nülmüştür. Pasaport işine de çare bulacağız. Araplar, biribirlerinin mil. Haleb 20 — Bağdada gitmekte olan Hi hislerine hürmet ederek dost geçin- meğe mecburdurlar. Hataydaki hâdi- seler mânasızdır. Bu hâdiselere sü- ratle bir nihayet verilmeliğir. Hatay | mesud bir yuva olacaktır. Biz dünya sulhuna hizmet ediyo- ruz. Atatürkten son ferde kadar he- pimiz imparatorluktan ayrılmış par- çalara sevgi besleriz. Düşününüz ki biz meselâ tek Arabı Türkleştirmiş değiliz. Halbuki ne kadar Türk Arap- laşmıştır. Arapların ittihadı kendi bi- Tecekleri bir iştir. Biz de memnun olu- rüz. Asla üyırmak taraftarı değiliz. Siyasetimiz omüsbettir. Çok samimi söylüyorum, Fransa ile ihtilâflarınızı hallediniz, Türkiye - Fransa - Suriye dostluğu faydah olacaktır. Bizle Fran- sa, Suriye hududlarının tamamiyeti- ni tekeffül ediyoruz. Arkadaşım B. Celâl Bayar da Suriye mallarına hu- susi ithalât kolaylıklarını vaadediyor. Leipzig kruvazörüne yapılan taarruz Alman gazeteleri, korsan gemile-! Üç yangın başlangıcı rini yok etmek lâzımdır diyorlar Londra 20 — Leipzig Alman vapu- Tuna yapılan «idarruz münasebetile bugün burada müzakere olacaktır. Almanya, dört devlet arasındaki mü- Zakereden sonra kati bir karar vere- cektir, Meselenin iyi bir şekilde halle- dileceği ümid olunuyor. Berlin 20 (A.A) — Sabah gazete- leri, Leipzig kruvazörünün hilcuma uğraması etrafında büyük gürültü yapmakta devam etmektedir. Nasyonalist sosyalist partisinin na- şiri efkârı Völkiseher Beobachter gazetesi diyor ki: #Korsanlaria müzaköreye girmek- ten bir şey çıkmaz. Onları tenkil et- mek ve yok etmek lâzımdır. Alman- ya, sarih bir hareket beklemektedir. Büyük bahri devlet sıfatile İngilte- re sözünü söylemelidir. Dünya sul- hünün menfaati bakımından, misal teşkil edecek bir surette hareket et- meli ve bu cânilerden yeni hü- cumlarda bulunmak arzusunu Kutub yolile Amerika seyahati Sövyet tayyarecilerinin karaya indikleri doğru değil San - Francisco 20 (A.A) — Bir Ka- nada menbeından bildirildiğine göre, Sovyet tayyarecileri San - Francisco - ya takriben 1800 kilometrelik bir me- asfede Kraliçe Charlotte adasında yere inmeğe mecbur olmuşlardır. Tay- yarccilere birşey olmamıştır. Okland 20 (A.A) — Sovyet konso- losu Havas ajansının muhsbirine be- yanatta bulunarak Sovyet tayyareci- lerinin yere İnmek mecburiyetinde kaldıkları hakında bir Kanada men- baıdan verilen haberin doğru olma» dığını söylemiştir. Bu yanlış, Sovyet şifresinin doğru olarak açılmamasın- | dan ileri gelmiştir. Amerikan tayyare bürosile Okland tayyare meydanı temasa geçmişler. dir. Tayyare vaziyetini bildirmemiş İse de havada uçmakta idi. Oakland 20 (A.A.) — Radyo istas- yonunun bildirdiğine göre saat 6,20 de Sovyet tayyaresi Kraliçe Charlotte adasının üstünde uçmakta idi. Büyük Okyanus sahillerinden geç- rinin San « Pranelsco'ya 1000 kilo- metrelik bir mesefede bulundukları resmen teeyyüd temektedir. dermelidir. Kontrolü yapmakta olan devletler, neticeleri çok mühim ola- cak bir felâketi önlemek üzere der- hal harekete geçmelidir.» Fransız gazeteleri ne diyorlar? Petit Parislen gazetesi, Leipzig kro- vazörü meselesi hakkında diyor ki: «Hâdise haddizatinde Deutschland hadisesinden daha az vahimdir. Bu meselenin çabuk halledileceği - ümid olunabilir, Zira Leipzig krovazörüne | hiç birşey olmamıştır. Almanya, bu hadiseyi izam etmek isterse hiç de iyi vaziyete düşmiyecektir. Fakat di- ger taraftan istikbalde alınması lâzım gelen bir şey varsa o da, bu gibi teca- vüzler takdirinde bitaraf şehadetlerin yokluğunu izaledir. Oecuvre gazetesi diyor ki: «Sanıldığına göre, bu hadise ile Almanya, İspanyanın Akdeniz sahil- lerinin kati bir ablokaya tabi tutul masını taleb etmek istiyecektir.» Yugoslav kralı Ders senesini muvaffa- ı ile bitirdi Belgrad 20 (A.A.) — Kral ikinci Pierre'in ders senesinin sonu olmak münasebetile Dedinje sarayında me- rasim yapılmıştır. Bu merasimde Kraldan başka, valide Kraliçe Marle, nalbi hükümet prens Paul, diğer naibler ve seir zevat hezır bulun- muştur. Mürebbisi, Majestenin bütün ders- lerden ve hattı hareketten pek iyi derece &lmiş olduğunu ve binaen- aleyh şifahi imtihana tâbi tutulamı- yacağını beyan etmiştir. Kralın mü- rebbisi, müteakiben kısa bir hitabe irad ederek muailimleri namına Kralı tebrik etmiş ve bundan sonraki tahsilinde sarfetmesi lâzımgelen me- salyi kaydeylemiştir. Müteakiben valide Kraliçe Marie, nalbi hükümet prens Paul ve sair zevat Kralı tebrik etmişlerdir. Bir gümrük memuru staj için Amerikaya gönderiliyor Ankara 19 (Akşam) — Gümrükler vekâleti, gümrük tarite müdürlüğü AKŞAM 21 Haziran 1937 mam Eskişehir hava mektebinde merasim Bayan Sabiha Gökçen Eskişehir 20 — Hava mektebi, ku- Tuluşunun ikinci yıl dönümünü bu- gün parlak bir surette kutlanmıştır. Yakında ve 15 temmuzdan sonra ha- va mektebinde ikinci bir tören yapı- lacak ve kahraman kadın tayysreci- miz bayan Sabihe o Gökçene askeri pilotluk lisansı verilecektir. Bayan Sabiha Gökçen bu lisansla dünyanın ilk kadın askeri tayyarecisi oluyor. Bayan Sabiha Gökçen plânörler üzerinde uçuş hazırlığı devresini bi- tirdikten sonra 24 şubat 1936 da ilk defa tek motörlü tayyare ile uçuşlar yapmış, çifte kumandalı bir tayyare- de 12 saat uçtuktan sonra 23 saat te başına uçmuş, ondan sonra te- kemmül ve harp ts lerinde uçu$ lar yaparak bu uçuş programın! 29 ağustos 1996 da bitirmişti: Bu tarihten sonra akrobasi uçuşla- rma devam etmekte olan bayan Sabi- ha Gökçen 15 temmuza kadar nazari derslerini bitirecek, gece uçuşları ile de ayrıca meşgul olacaktır. Bundan sonra bayan Sabiha Gökçen gönüllü âsker sıfatile tayyare alayına İrtiba- tı baki kalmak şartile Türkkuşu teş- kilâtında başmua'lim vazifesini göre- cektir. Dün Kasımpaşa ve Küçük- pazarda tutuşan bacalar derhal söndürüldü Dün saat 11 de Kasımpaşada Çi- vicileriçin sokağında Taşçı Muhar- remin 15, 17 numaralı dükkânı Üze- rindeki odada “bir yangın çıkmış ve odadaki yatak yandıktan sonra der- n itfaiye tarafından i rülmüştür. Gene Kasımpaşada saat 18 de Ta- bakhane meydanında Tosun ve bi- Taderi Bayramın evinin bacası tu- tuşmuşsa da söndürülmüştür. Dün Küçükpazarda, Muradiye 80- kağında 62, 64 numaralı iki katlı Ali Kemalin Türk yağı limited şir- ketine ail yağ ve sabun fabrikası yanında bulunan ahçı İzzetin baca- sından sıçrıyan kıvilamdan çatısı tutuşmuş, çatı iki metre kadar ve içinde bulunan iki çuval sabun kıs- men yandıktan sonra söndürülmüş- tür, Sıvasta at yarışları Sivas 20 (Akşam) — Bugün at ya- rışlarına büyük bir kalabalık önünde devam edildi. Yarışlar çok heyecanlı oldu. Neticede Gemerekli Alinin, Adet- nalı Hüseyinin, Adanalı Hilminin, Çallili Mehmedin atları birinci geldi. nlAlğâ Fransada grevler Paris 20 (A.A.) — Bina amelsi grev yapmayı ve grevi beynelmilel sergi sa- hasına da teşmil etmeyi kararlaşlırdı- ğından patronlar cemiyeti bu amele- ye salı günü iş vermemeyi takarrur ettirmiştir. Blum kabinesi (Baş tarafı 1 inci sahifede) Paris 21 (Akşam) — Âyan meclisi mali ıslahat hakkında mebusandan gelen metni büyük bir ekseriyetle red- detmişti. Mebusan maliye encümeni eski metinde ısrar etmekle beraber mebuslardan büyük bir kısmı, bilhas- sa radikaller bu metnin terkine tarat- tar görünüyorlardı. Diğer taraftan âyan da noktai nazarında ısrar ede- cek gibi görünüyordu. B. Blum bu sebeple iki meclis arasında ihtilâfa meydan vermemek üzere istifayı mu- vafık görmüştür. Ayan meclisinde maliye encümeni relsi B. Caillaux'nun nutku büyük tesir yapmıştır. B. Cafllaux bu tedbirlerin muvakkat geyler olduğundan, borç miktarınin gittikçe arttığından, bir Dün Geceki ve Bu Sahahki Telgraflar Madrid cephesinde harb kızışmağa başladı askeri pilotluk lisansı alıyor! 4 si/er Madridde hükümete karşı bir suikasd keşfedildiğini bildiriyorlar Madrid 20 (AA) —FH nın muhabiri bildiriyor: Şimalde' ve Madrid cephelerinde tekrar İnaliyet başlamıştır. Cara- banehel cephesinde hükümet kıtaala- ri asiler için birer tarsssud merkezi vazifesini gören bazı binalafı tahrip ederek 400 kadar asiyi öldürmüş ve yaralamışlaırdır. Cumhuriyetler ileri hareketlerine devam ederek asilerin civarda tesis ettikleri mevzilere taarruz etmişler- dir. Asilerin bir tebliği Salamanka 20 (AA) — İngiliz malbualı, kadın ve çocuk nakleden bir vapurun, nasyonalisiler tarafın- dan batırıldığına dalr Santanderden aldıkları bir haberi neşretmiştir. Bu haber yalandır. Nasyonalistler geçenlerde bir kaç gemi müsadere etmişlerdir. Filhaki- ka bunların içinde kadın ve çocuk taşıyan bir vapur da vardı. Fakat bu vapur batırılmamıştır. Kadın ve çocuklar nasyonalist makamatı ta- rafından fevkalâde hüsnü muamele | görmektedir. z Madridde hükümet aleyhinde bir suikasd Avila 20 (A.A) — Valânsiyadan öğrenildiğine göre Madridde hükü- met aleyhine bir sulkasd teşkilâtı meydana çıkarılmış ve bir çok tevki- fat yapılmıştır. Bilbaonun sukutundan sonra Paris 20 (A.A.) — Bilbaonun zap- tından sonra Echo de Paris - sinde Pertinax şunları yazmak «Bu hadisenin belki sevkülceyş noktasından büyük bir &hemmiyeli yoktur ve diğer noktalardan büyük bir ehemmiyeti haizdir. Şimdi Fran- konun elinde İngiltere ile ticari mü- badelelerini takviye edecek yeni bir endüstri ve maden mıntakası var- dır. sİngiltere hükümeti bu noktadan büyük bir ehemmiyeti yoktur ve di- ger noktayı nazarlardan - büyük bir ehemmiyeti haizdir, Şimdi Franconun elinde İngiltere ile ticari mübadelele- rini takviye edecek yeni bir endüstri dır; ve maden mıntakası verdir. İngiltere Hükümeti bu noktadan Francoyu his maye edecektir.» ) İngilteredeki 500 mülteci İspanyol çocuğu Bilbaonun düştüğünü öğre | nince çıldırarak kamptan kaçıştılar Londra 20 (A.A.) — Southampton civarında (North - Stoneham'dak) İ kampta bulunan 500 mülteci Bask İ çoc yoda Bilbaonun düştü. günü e alır almaz kaçmışlardır, Derhal araştırmalara başlanmış ve 350 çocuk hemen bulunmuştur. Se» kiz ekip, sabaha kadar civardaki or« manlarda araştırmalar yapmışlardır, 150 çocuk hâlâ bu ormanlarda sak- lanmış bulunmaktadır. i Bu vakaya şahid olan zot,şu bes yanatta bulunmuştur: #Bu çocuklar, Bilbgonun sukutu- nu öğrenir öğrenmez, birdenbire kol- leklif cinnete: tutulmuştur. Çocuk* lar, her gün, İspanya havadislerini Son derece. dikkatle dinlemekte idi- ler. Hassasiyetleri cidden - fevkslâde bir dereceye çıkmış bulunuyordu İ Franeo'nur ve yahut M İ nin isimlerini söyler iseniz ğammza atılacak bir vaziyet almak» ta idiler, Bu çocuklardan b: İ da, çakı ve ekmek bıçakları vardı.» Kamp idarecileri, çocukların açlık neticesinde kampa döneceklerini tale min etmektedir. 50 bin kişilik geçid resmi Salamanka 20 (AA) — Bilbao- nun elde edildiğinin ilânından beri, Bürgos bayram günleri yaşamakta- dır, Sivil ve ruhani makamat önün- de muazzam bir geçld resmi yapıl mış ve bu geçid resmine elli bin ki- şiden fazla kimse iştirâk oetmitştir, General Franco ve yeni İspanya şide detle alkışlanmıştır. Salamankada muazzam tezahürat tertip olunmuştur. General F nün, general Molanın, Almanyanın ve İtalyanın şerefine yaşasın nidâ ları argsında, alay başkumandanlık sarayına kadar gelerek orada dağıl- muştur. Mardinde 3 kamyon bir otel yandı Akan tenekeler lehimle- nirken yangın çıktı Mardin 19 — Burada benzin yüklü bir kamyon infilâk etmiştir. Bir garaj ve üstündeki otel harap olmuş, üç kanyon yanmıştır. Kaza şöyle olmuştur: Mardin gi rajlarından birinde bir kamyona 400 teneke benzin yülenmiştir. Fakat benzin tenekelerinden birçoğunun ak- tağı görülünce bunların lehimlenmesi için bir tenekeci çağrılmıştır. Tenekeci delik tenekeleri lehimler- ken akan benzinler birdenbire parla- mıştır. Kamyonun ve sonra da gara- jin içindeki benzinler hep birden ateş almıştır. Garajın içindeki sekiz kam- yondan beşi her tarafından &levler çıktığı halde kaçırılmıştır. Diğer üçü tamamile yanmıştır. Tenekeci ve ge- rajdakiler mucize kabilinden olarak hayatlarını kurtarabilmişlerdir. Garaj tamamile yanmış ve üstün- deki otel harap olmuştur. Ankaradaki Karadeniz havuzunda bir genç boğuldu Ankara 20 (Telefon) — Bugün Ka radeniz havuzunda bir kaza olmuş, havaların birdenbire wınmasile çifi- likteki Karadeniz havuzuna girerek serinlemek isteyen Kâni isminde 17 yaşında bir genç yüzmek bilmediğin- den boğulmuştur. Avusturya garp devletlerine dönüyormuş Belgradda çıkan Pravda gazetesinin mühim bir mâkalesi Belgrad 20 (A.A.) — Pravda gaze- tesi, Avusturyanın dahili ve harici vaziyetine tahsis ettiği bir makalede şöyle yazmaktadır: «Ayusturyanın vaziyeti ne taraftan bakılırsa bakılsın kolay değildir. Avus- turyanın uzun seneler Almanya ve İtalya ile teşriki mesai etmesi büyük devletlerin siyasi ve manevi istikiğile- rini muhafaza edebilmeleri için dur- madan gayret sarfelmeleri lâzım gel- diğini bir kere daha isbat etmektedir. Kendi siyasetile Macaristanin siyaseti arasında bir muvazene temin edemi- yen Avusturya, Garb devletlerle mev- cad münasebetlerini değiştirmek mec buriyetinde kalmıştır. Hariciye nazırı B. Sehmidt ile yakın meat arkadaşı Şuşnigin İngütere ve Fransayı ziyaretleri o Avusturyanın Garb devletlerine dönmek için attığı ilk adımdır. Başvekil Şuşnig basirat 'kârane bir harici siyaset takib etmek suretile dahili vaziyetleri takviye et- mek ve bu suretle bülün Karışık mes #eleleri halletmek kârarını vermiştir. Habsburglar meseleile Ansehluss selesini dahi Başvekil kendi kanaatine göre ve kuvvetli komşularının tesiri altında kalmadan halletmeğe karar vermiştir,