21 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

21 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Fransız maliyesi çıkmazda > Muhtelif borsalarda vaziyet Fransız müliyesi gene tehlikeli bir çıkmaza girmiş bulunuyor. İçtimai sahada yaptığı hayli ıslahala rağ- men sosyalist partisinin relsi olan Başvekil B. Blum memlekette kredi- yi tesise bir türlü muktedir olams- dı. Bir kaç haftadanberi Fransadan gelen haberler zaten fenaidi. Bu hafta aldığımız malümat ise mühim hadisat arifesinde bulunulduğu his- sini verecek mahiyettedir. Bize: bu fikri telkin eden şey, par- Mmentodan istediği vâsi salâhiyet- ler verilmediği takdirde memlekette rejim meselesinin mevzuubahis olaca- ının tehdit makamında B. Blum tarafından beyan olunması ve buna rağmen âyan meclisinin bu salâhi- yetleri reddetmiş bulunmasıdır. Hafta zarfında gerek parti içtima- larında ve gerek parlâmento kür- süsünde muhtelif hatipler tarafın- dan hükümetin siyaseti şiddetle ten- kid edilmiştir. Bu meyanda sabık Maliye hazırlarından B. Paul Rey- naud'nun şu sözleri çok şayanı dik- kattir: #Komşu diktatör memleketler asa- bi bir faaliyetle gece gündüz silâhla- mrken Fransa, haftada iki pazar ta- tili yapmakla müdafaasını nasıl ha- yırlayabilir? Makineler haftada bir gün noksan işliyecek olduktan, mem- Jeketin serveti gittikçe tenakus ettik- ten sonra ameleye kâğıd para tev- zi etmekten ne hayır beklenebilir? Hükümet, bir senedenberi yaptığı tecrübenin ademi muvaffakıyetle ne- ticelenmesi sebeplerini itiraftan oçe- kinmekle memlekete karşı büyük bir mesuliyet altına girmiş bulunuyor. Fransada rejim meselesini ortaya koymakla B, Blum ağır bir gaflet- te bulunmuştur. Çünkü Amerika ve İngütere gibi iki büyük demokrasi memleketlerinde de aşağı yukarı ay- ni ahval cereyan etmiş olmasına rağmen kimse rejimi ithama kal Kışmamıştır. Halkı keyılsızlıkla it- ham etmek te ağır bir hatadır. zira halk, son kambiyo teminatlı büyük istikraza kemali haheşle ve maa »i- yade iştirâk etmiş, halbuki bir ay geçmeden elindeki kıymetin . yüzde on üç nisbetinde kaybetliğine acı &cı şahid edilmiştir. Memlekette umu- mİ bir hoşmutsuzluk- varsa kabahat ebalide mi yoksa hükümette mi?» Hakikat şudur ki Fransa hazine- sinde ancak bir iki hafta yetecek ka- dar para var. Sene nihayetine ka dar ihtiyaç ise büyüktür. Paranım memleket harleine kaç- masına mâni olmak üzere Bank de Frans hafta zarfinda gene klâsik tedbire baş vurmuş: Resmi iskonto haddini yüzde dörtten yüzde altıya çıkarmşıtır. Fakat şüphe yoktur ki bu tedbirden en çok hazine mütees- sir olacaktır. Çünkü hazine bonole- rını o nisbette ağır şeraitle piyasaya sürebilecektir. Bu ahval sebebile Paris borsasın- da gerek Fransız rantları ve gerek bilümum esham ve tahvilât gene mühim surette gerilemişlerdir. Londra piyasası da hafta zarfında Paris vekayiinden müteessir görün- | rarsız; Brküsel dü. İngiltere Maliye Nazırı, cecnebi memleketlere oikrazatta bulunmak suretile Londraya altm tehacümü tehlikesine bir çare bulunamaz mı idi» yolunda vâki olan bir suale: «Bulunurdu, fakat iyi borçlu ile fe- mA borçluyu birbirinden ayırmak güçtür» cevabını vermiştir. Nevyork piyasası grev ibtilâfla- rından müteessirdir. Amsterdam za- gayri muntazam, Berlin ise nikbindir, bilhassa Baron Von Neurathın Londra seyahatinden sonra, ... İstanbul borsasında vaziyet Şu frank gallesi olmasa borsamız biraz canlanacak, fakat Paristen ge- len fena haberler gerek sermayedar- larımızın ve gerek profesyonelleri- mizin cesaretini kiriyor. Yüzde yedi buçuk faizli Türk borcu tahvilleri artık tamamile franga bağlı kâğıd- lar mahiyetindedir. Bu itibarla hâ- millerimiz müteyakkız bulunmakta ve Pransa vakaylini büyük bir alâ- ka ile takip etmektedirler. Hafta zarfında muamelât neşesiz geçti ve fiatler geçen hafta nisbetle cüzi birer gerileme le kapandı: Birinci seri 18,60 Wire İkinci seri 18.05 lira Üçüncü seri 18 lira, Türk borcu kâğıdlarının durgun- luğuna mukabil Anadolu grupunda biraz hareket vardı. Fiatler gene bi- rer mikdar tereffü kaydettiler: Hisse senetleri 24,10 “Tahviller 40,40 Mümessil senetler 44.15 Haydarpaşa tahvili 43,2 5 Haydarpaşa mümessili, 47 İstikrazı dahili kâğıdlarımız me- yanında Ergani 95 kuruşta geçen haftaki fiatini muhafaza ediyor, Sı- vas - Erzurum 96,75 kuruşta on para gerilemiştir. Merkez bankası 86,50 lirada mua- mele gördü. İş bankası nama mu- harrer 9,80 lira, hamiline muharrer 9,90 Tira etmektedir. Endüstriyel kâğıdlarımız meyanın- da Aslan Çimento geçen hafta söy- lediğimiz sebepten dolayı hâlâ gev- gektir. Cumartesi akşamı 13,10 Jira- da kaldı( (25 kuruş noksan). Diğer bazı nominel fiatler şunlar- dır: Tramvay 13.50 lira; Umum si- gorta 10,50 lira; İttinadı Mimi 22 1i- Üsküdar - Ka- dıköy su şirketi hissesi 3 lira; tahvili 50 lira; Bomonli 9 Vira; İttihad De- ğirmencilik 10 lira; Şark Değirmen- cilik 080 lira; bali tasfiyede tütün rejisi 1,60 lira; Telefon 6,30 lira; Şir- keti Hayriye 15 lira; Ominyom Şark Binat şirketi 0,70 lira; Şark Ecza şirketi 2,60 lira, Borsa harici muamelât Resmi piyasa haricinde mu&mele gören Türk altını geçen haftadan- beri dört kuruş kadar geriliyerek 10,49 lirada kaldı. Mısır Kredi Fonsiye tahvillerinin flati şunlardır: 1903 tertibi 99 lira 1911 tertibi 89 Vira. Sarı Zarf Eksiltmesi Devlet Basımevi Direktörlüğünden: Pey akçesi Tahmini fiat Miktarı 75 L K. 52 99 LK. 706 50 471,100 24x34 ebadında sarı zarf, Yukarıda miktar ve evsafı yazılı sarı zarf açık eksilmeye konulmuştur. İhale 5/7/1937 Pazartesi günü saat 15 de Devlet Basımevi İdare Komis- yonuda yapılacaktır. İsteklilerin ihale çağından evvel $$ veznesine yatırmaları gerektir. Şartnamesi muhasebeden alınabilir. o (8822) ydi buçuk pey akçelerini Basımevi İnhisarlar U. Müdürlüğünden 1 — Çamaltı tuzlasından Karadeniz sahillerine taşınacak «16000», sahillerine «14000 » on ki cem'an «80000; ton tuzun nakliyesi | a eksiltmeye konulmuştur. JI — Pazarlık, 22/V1/937 tarihine rastlıyan salı günü saat 11 de Kabataşta Levazım ve Mübaysat şubesindeki Alım komisyonunda yapılacaktır. TI — Şartnameler parasiz olarak her gün sözü geçen şubeden alınabilir. IV — İsteklilerin pazarlık için tayinedilen gün ve saatte W 7,5 güvenme paralarile birlikte adı geçen komisyona gelmeleri ilân olunur, (3518) (Baş tarafı 1 inci sahifede) köprülerin milli eserlerden olduğunu ve Fırat köprüsüne yokın büyüklükte 74 köprü yapıldğını, bunlarm uzun- luklarının 6200 metre tuttuğunu söy- ledi ve saltanat devrile Cumhuriyet devri arasında nafia işleri bakımın- dan mukayese yaptı. Nafia vekili de- di ki: « Atatürk 931 senesinde tedkik se- yahatinde nafianın köprü siyasetine işaretle günde iki metrelik köprü ya- pılmasını emir buyurdu. Nafia da 931 senesinden başlıyarak 936 senesine kadar 5000 küsür metrelik köprü yap- tü ki bu Takkam günde iki metreden fazla yapıldığını gösterir. Bu suretle bu büyük adamın emri yerine getiril- miş bulunuyor.» Nafia vekili memleketin muhtelif yerlerinde yapılmakta olan bu şekilde köprülerin açılış resimlerine bizzat yetişemiyeceğine özür diledi ve kur- delâyi keserek köprünün açılış resmi- ni yaptı. Bundan sonra davetliler ve halk büfede izaz edildiler. Açılış resminden sonra otomobiller- le Çarhsuyuna gidildi. Orada 110 ki- şilik ziyafet verildi. Yemekten sonra istasyona gidildi ve Sabancaya hare- ket edildi, Vekil, Kocaeli velisinin da- veti üzerine Sabancadaki tesisatı ted- kik etmiş. 6,20 trenile Ankaraya ha- reket etmiştir. Açılış resmi münasebetle Bol isi 10 kişilik bir heyet, kazalardan mutad heyetler gelmiştir. Açılış res- minde bu havali saylavlan, kuman- danlar, memurlar bulundular. Adapazarı 20 (Akşam) — Sakarya köprüsünün < açılış resmine gidilir. ken nafia vekâleti levazım müdürü- nün bindiği arabanın atları ürkmüş ve müdür arabadan düşerek sağ ba- cağı burkulmuştur. Derhal lâzını ge- len tedavi yapılmıştır. Levazım mu- dürü nafla vekilile beraber hareket etmiştir. İzmir Türkkuşunda faaliyet İzmir (Akşam) — İzmir Türkku- şunda derslere devam edilmektedir. Altısı bayan olan İzmir Türkkuşunun (42) talebesi, plânörle uçuşlara alış- maşlardır. Dersler sona ermek Üzere- dir. Temmuzda İnönü kampına gide- rek orada (C) brövesi derslerine baş- lıyacaklardır. va Mekteplere mahsus ders âletleri Maarif Vekâletinin Avrupadân sipa- riş ettiği mekteplere mahsus ders âlet ve edevatı Avrupadan gelmiştir. Bu Aletler, her mıntakanım ihtiyacı nisbe- tinde Maarif müdürlüklerine gönderi- Jecektir, Bu suretle ders yılı başlama- dan evvel bu ders levazımı meklep- dere dağıtılacaktır. İnebolu Halkevinin deniz gezintisi İ yılarını tammak ve hemşerilerile ya- | kından tanışmak, kaynaşmak ve bu İ vesile ilede hoş bir gezinti yapmak i maksadile Halkevi bir haftalık deniz seyahati tertib etmiştir. Seyahate iki temmuzda çıkılacak Hâlkevi bando- su da iştirak edecektir. Posta ittihadına dahil olmıyan ecneb! memleketler: Seneliği 8000, altı aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. İ yaşında zengince bir kadın olduğu ve İnebolu (Akşam) — Karadeniz kı- 21 Haziran 1937 Evleri yananlar eşyalarını topluyorlar (Baş tarafı birinci sahifede) yetişmiştir. .Fakat sarfedilen bü- tün gayrete rağmen evlerin tahta, rüzgârın şiddetli ve suyun az olma- si yüzünden 32 evin yanmasının ei ne geçilememiştir. Yangın tamamile büyüdüğü 7x man farkına varldığı için halk hiç | bir şey kurtaramadan kendilerini ev- lerden dışarıya güç hal ile atabilmiş- | tir. Yangının böyle etrafı sardığı halde hiç kimsenin bunun farkında olamaması garip görülmekte ve bu hususta ayrıca tahkikst yapılmakta- dır. Bir kadın yandı Yangından sonra ihtiyar bir ka- | dının da alevler arasında kalarak öl- düğü anlaşılmıştır. Bu zavalh ka | dının kömür haline girmiş cesedi an- cak dün saat on birde bulunmuştur. Şaziye ismindeki bu kadının 80 Ankarada bir kızının bulunduğu an- Jaşılmıştar. Bayan Şaziye görünce in yukarı katına çıkmak istemiş ve etraftan kendisine mâni | olanlara: — Bırakın beni,.. Yukarıda para- larım var. yarın kızma gidece- * ğim.. paralar bana lâzım. diyerek yukarı kata çıkmıştır. Kızının yanına git zavallı ba çikaf çıkmaz duman A boğulduğu sonradan alevler arasında yandığı anlaşılınıştar. Bayan Şaziyenin cesedi dün yan- gın enkazı içinden çıkarılmış ve ha- dise hakkinde tutulan zabıt adliyeye verilmiştir. Yaralanan itfaiye efradı Türkali -sokağındaki beş numaralı ev yanarken yıkılan enkazın altın- da 225 numaralı itfaiye neferi Ham- di. kalmıştır. Fedakâr itfaiye memu- ru , vücudünün bir çok yerlerinden yaralanmıştır. Gene Mehmed onbası adında vazife- şinas bir memur Asmalı kahve 60- kağının başındaki bir eve su sıkar- ken enkaz altında Kalarak yaralan- mıştır. Bu feci yangın neticesinde 28 ev- tamamen; 4 ev kısmen yanmış, 150 aile açıkta kalmıştır. Dün gece geç vakic kadar yapı- Jan tahkikat neticesinde yangının bir katında hamal Ahmed, bir katında Anhisar memurlarından Hüseyin ve bir katında Seniha adında kiracıla- nn oturduğu evden çıktığı anlaşıl- mıştır. Yangın üzerine yemek tenceresi bırakılmış bir mangaladan sıçrıyan ateşten çıkmıştır. Bundan bsşka yangını seyretme- ğe gelen Teakfor adında biri de Üze- rine düşen büyük bir camdan yara- lanmıştır. Takfor hastaneye kaldı- rılmıştır. Resmi raporlar . Yangın hakkında polisçe tanzim edilen resmi raporlar şunlardır: Dün gece saat Iki buçukta Beşik- taşta "Türkeli mahallesinde Uzunca Ova caddesinde 14 numaralı kapıcı Mehmed ile hissedarlarının müt nf olduğu ve alt katında hamallık eden Ahmed, orta katında inhisar memurlamdan Hüseyin, üst ketinda Seniha adında biri ra ile otur- duğu üç katlı ahşap evde bırökilan ve üzerinde de yemek tenceresi bu- Tunan mangsldan m ateşin te- sirile yangın çıkı Bu hans ile ittisai gözlerinden, yanan bin; isabet eden € Te gelen Takforun elinden yaralandığı tesbit edi Kendileri hastaneye sevk olur Yangın esnasında Asmalı ta 26 numarada oturan 80 y da Atiye ismindeki kadının ör kaybolduğu, ve yanan evlerin s'go talı olmadığı; yangmın dikkatsizli ten çıktığı anlaşılmıştır. İkinci rapor Yangın kekkında dün n kendi an, yangını sart cn birde ei ikinci olarak şu rapor ktaş yangınında kaybulduğu bildi rilen Minoş ismindeki OKadınm yangın enkazı altından cesedi ç rlmıştır. Karkamış ve Tilbeşar harabelerinde tedkik gezisi Gazlantep (Akşam) — Şehrimiz Halkevi üyeleri Tilbeşar Ye Karkamış hârabelerinde bir tetkik gezisi muşlardır. Heyet Tilbeşar kariyesi harabelerin- de uzun boylu tedkikat yaptıktan, ha- rabe ve kalenin muhtelif cephelerden fotograflarını aldıktan sonra Akçeko- yunlu yolu ile Karkamışa geçir Barak nahiye müdürünün de işti. rakile Karkamış harebelerinde de uzun uzadıya İncelemeler yapılmış geç vakit şehrimize dönülmüşlür. Hâlkevince yapılan tedkik neticesi ve fotograflar Ankara dil ve tarih fa- kültesine gönderilecektir. Hayırlı evlâd! Fatihte oturan Kâmiidün oğlu Mehmedie kavga etmiştir. Bir aralık babasının üzerine hücum eden Meh- med eline geçirdiği keseri zavallı Kâ- milin başına indirmiştir. Kâmil ağır surette yaralanmıştır. Hayırlı evlâd 1 yakalanmıştır. Yangın söndürme aleti patladı Galatada bir tütün deposunda ida- re memuru olan Mesud dün depoda- ki yangn söndürme aletini muayene etmeğe karar vermiştir. Fakat âlet Mesudun elinde birden- bire patlamıştır. Mesud yüzünden ya- ralanmıştır, Holçfray Kağıdı Eksiltmesi Devlet Basımevi Direktörlüğünden: Pey akçesi | Tahmini fiat #15 Ki Mo Miktarı LK mı 0 100 57x82 ebadında 17/18 kiloluk Holç YY. Kâğıdı. Yukarda mikdar ve evsafı yazılı Holçfray kâğıdı açık eksiltme ile satin ah- nacaktır, İhale 6/7/1937 Pazartesi günü saat 14 de Devlet Besimevi İdare Komisyonunda yapılacaktır. İsteklilerin ihale çağından evvel yüzde yedi buçuk pey akçelerini Basımevi yeznesine yatırmaları gerektir. Şartnamesi muhasebeden alınabilir,