21 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

21 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

71 Haziran 1937 SİYASİ “İCMAL Deniz silâhları meselesi iyet altında ciddi teşebbüslerde bulunu- lere ile Fransa, Belçikü başve- kik Kont Van Zeelandı iktisadi en- gellerin kaldırılması için bir cihan konferansını hazırlamağa davet et- mişlerdi. Van Zesland, Avrupa devlet- leri nezdinde yaptığı iskandilleri ik- mal ettikten sonra Amerikaya gitmiş- dir. Amerika silâhlanma yarışının önü- ne geçmek hususunda kendisi ilk a- dımı attı, Umum devlelleri büyük | bulunan | olmadığına - ileri nerikanın “ töklifini red- röfle Amerika ilg Japon- lerinden başlıyarak &- ük Okyanus üzerinde pmaları için açık kapı ralarında anlaşma İ kalmamıştır. hard gemileri toplarının on dört pu- | su geçmemesine muvafakat elmeleri- ni resmen istedi, Zaten İngiltere ve Fransa son Londra deniz muahedesi projesini imza ederek bu esası kabul etmişlerdi. Yalnız Japonyanın muva- fakat etmesi icabediyordu. Fakat Japonya derhal cevab verdi. | nama Japonyanın bu cevabı eski Vaşing- ton ve Londra deniz muühedelerinin. büyük deniz devletlerinin harb gemi- lerinin heyeti umumiyeleri | ilibarile İ müsavat tesisi esası üzerinde değişti- rilmesi için yaptığı teşebbüsün Ame- rika farafından reddedilmesine karşı bir mukabeledir. Japon donanmasının hacim itiba- rile Amerikan donanmasına muadil olmasına Amerika vaktile razrol mamıştı. Japonyada büyük Japon harb gemileri toplarmın çapları Ams- rikan harb gemilerininkine muadil olması teklifini reddetmişti. Daha ziyade prensip meselesinden Heri gelen bu anlaşamamazlık siyasi gerginliğin devamında bir âmil oluyur. Feyzullah Kazan Avam Kararadınığa bekârlar Avam kamarasında 615 mebus var- | dır: Bunlardan 200 tanesi bekârdir. Evliler, bekârların evlenmesi lâzım- geldiğini ileri sürerek, Meclise bir lâ- | yiha vermişlerdir. Bunun üzerine şid- detli bir münakaşa başlamış ve bekâr- | Tar, bugünkü kızlar arasında, ânnele- rinin değerinde kadın yetişmediğini, Kayıb kayıb, neyin kayıb? Tayyarede en çok unutulan eşyalar nedir? yi bir tayyare kumpanyar en fazla şemsiye unu- ya şerısiye idi, tayyarelerde ise yığın- larla şemsiye unutuluyormuş. Tayyareden. yolcular indikten sonra e'watı dolaşan garsonlar diyor ki; — Takma bıyık, elmas yüzük, ilâç şişeleri, eldiven, boyun atkısı, kitap, baslan da buluyoruz, İska en çok bul- duğumuz şey şemsiyedir... Üst katta caka * iki katlı otobüs işletmek im- aldı... Bir müddet sonra şirket idare, cileri, garib bir hadiseile karş- laşlılar. Otobüslerin üst yor, alt katları boş kalıyor, Mesele incelendi: Pekin halkı, şeb- rin dar sokaklarında otobüsler geçer- ken, yaya halkla alay etmek zevkine yakalanmıştı. Fakir ve baldırıçıplak- lar için bir otobüsün üst kalına çıkıp şehirde dolaşmak ve yayalarla alay etmek en büyük zevk olmuştu. Bunun üztrine otobüsün şirketi olobüslerin açık olan üst katlarına yüksek tarife, kapalı olan alt katlara ise ucuz tarife tatbikine başladı. Eskidenberi tren | | dan bir kaç sene evvel Pekinde Tokat spor birliğinin yıl dönümü inme | yük erkeklere yetecek kadar dünyaya kız | gelmediğini ileri sürmüşler ve nihayet ! ekseriyet şuna karar vermiştir; — Bekârları ağır vergiye tabi tut- mak!., Bekârlık vergisi zaman zaman her yerde mevzuubahis oluyor, oluyor amma bir türlü tatbik edilemiyor. Boğa yarışı İspanyada boğa yarışları, paskalya yortularından biraz evvel başlar. Bu ser.o bu yarışlar, daha ziyade asilerin işgal ettikleri şehirlerde yapılacak. En meşhur boğalar, Sevil ve Sala- Tüsnk boğalarıdır.Bu şehirler de asile- rin ellerindedir. En meşhur boğa gü- reşçileri da asilere iltihak etti, Geçen sene bu adımlar, eskiden bü- ra mukabili boğa yarışlarına girdikleri halde, hiç para istemeden yarışları tertib ve idare ettiler. Hükümetçilere gelince, onlar aske- 76 yedirmek üzere bütün boğaları kes- ter... O.K.L. Amerikalıların çok sevdikleri bir niğası vardır; «OK». bu iki harfi <oke> suretinde telâffuz ederler. O. K. deme» her şey yolunda, mu- | vafik, onay demektir, Bu nidanın nereden çıktığını araş- tırdılar. Bunun için matbuat bir de anket açtı. O.K, «İyi, muvafik> mana- a gelen «all correctş in bozulmuşu clisa gerektir. Kanadalının Amerikalılara yadigâr- dır. O, «all correcis i <0'kucte diye ya zıp söylemiş... Onun bu şivesi Ameri» Kalıların çok hoşuna gitmiş, ondan sonra sözü daha kısaltmışlar, OK. demeğe başlamışlar! Tokat (Akşam) — Spor birliği kuruluşunun 12 nii yıl dönümünü kut- lamış, bu sebetle bir kır eğlencesi tertip etmiştir. Davetiilerle eğlence- ye iştirak edenlere bir öğle yemeği ikram dilmiştir. Milli ve spor oyunlarile biribirine kaynaşan gençlik neşeli bir gün yağ» mıştır, Gönderdiğim resim davetlileri kur sofrasında gösteriyor, evsaf ve cinsini lahdide şim- Jneğin südü yüzünden kavga İnek sahibi çobanı öldürdü bir kişiyi yaraladı Diyarbekir (Akşam) — Bekçi Rüs- tem adında biri iki kişiyi birden tâ banca ile ağır surette yaralamış bun- lardan birisi ölmüştür. Hâdise şöyle cereyan etmiştir: Rüstemin iki ineği vardır. Bunları her sabah çobana gö- türerek Urfa kapısı haricinde kendi elile teslim eder, Son zamanlarda inek- lerin südleri kesildiğinden Rüstem ço- | söylemiştir. Çoban böyle bir sağma yet hiddetini yenemiyen Rüstem ha- İ mil bulunduğu büyük çaptaki ta bancayı çekince çoban Abdürrahma- nın üzerine ateş etmiş ve kendisini ağır surette yaralamıştır. Bu hâdise yi görenlerden Şeyh Musa isminde bi- risi müdahale etmek istemiş ise de bekçi bunu da fabanca kurşunile ya- ralamıştır. Yaralılar nümüne hasta- nesine kaldırılarak tedavilerine baş- lanmış ise de yaralılardan Abdürralı- man aldığı yaranın tesirile ölmüştür. Diğer yaralı Şeyh Musa tedavi edili- yor. Bekçi Rüstem tevkif edilmiştir. Tah- kikat devam ediyor. Gocuğunu boğarak sokağa atmış! Köpeğin parçaladığı cesed | kime aid olduğu anlaşıldı Balıkesir 20 — Sındırgının köyle- rinden birinin civarında köpeklerin parçaladığı bir çocuk cesedi bulun- muştur. Cesed muayene edilince par çalanan çocuk cesedinin boğazında bir takım ip izleri görülmüştür. Çocuğun evvelâ iple boğularak son- ra sokağa atıldığı ve cesedinin de kö- pekler tarafından parçalandığı anlar şılmıştır. Bunun üzerine tahkikat derinleşti- rilmiş ölen çocuğun 39 yaşında bir ka dına aid olduğu anlaşılmıtır. Bu 39 | yaşındaki kadın 12 seneden beri dül- | dur. İ Çocuğu bundan bir müddet evvel | kimseye sezdirmeden doğurmuştur. | Bundan sonra canavar anne çocu- Zunu iple boğarak sokağa atmış ve zavallının cesedini köpekler parçala” mıştar. Yalvaçta güreşler Cemal ve İbrahim pehlivanlar Yalvaç (Akşam) — Yalvacın Hi- ,Sarardı köyü ihtiyar heyeti tarafın- dan tertip edilen pehlivan güreşine civar köylüler ve ilçe halin iştirak ötmiştir. Bü güreşte birinci olarak Bağlı köyünden İbrâhim ve Yaka köyünden Cemel güreşmişlerdir. Çocuklar arasında '15 “Rüyamda sabaha kadar hep birdirbir oynarım..,, “ Bir erkek çocuk #ramvayda Hakki Ekren tahtadan bir ata Üğ binmiş, elinde mukavvadan bir | boru askerlik oy- niyordu. Hakkı Ekren mütevasi bir âilenin çocu- gu... Babası kon- trolör.... 2 Kendisine sor- dum; > — Hakkı sen de baban gibi Hakkı Ekrem kontrolör mü olacaksın? Tahtadan atından indi: — Hayır, dedi, ben &sker olacağım, zabit olacağım... Kılıncımı takaca- ğım, şık üniformam sırtımda... Şıkır Şikır... Acaba askerlik gibi var mı?.. — Sen en çok hangi oyunlardan hoşlanırsın? * — Askerlik oynamaktan.. sabahtan akşama kadar askerlik cynasam doy- mam... İşte görüyorsunuz ya tahta dan atım var.. evde de bir tabancam duruyor. Tabanca mantar atıyor. Geçen gün bu mantar cama fırladı. Cam kırıldı. Tabii dayağı yedik... — Şimdiye kadar kaç cam kırdın.. — Çok.. hele topla pek çok cam ki- — Hayatta ençokneden nefret edersin?.. — Oyun oynarken kavgadan... He- le biribirlerinin yüzlerini kanatan, ötesini berisini yırtan çocukları hiç sevmem... — Peki asker olunca muharebede de böyle mi düşüneceksin? — Yooo.. muharebede aslan kesi- leceğim... Muharebe başka şey... Am- ma muharebe yokken, sulh zamanın- da gayet nazik olmalı, insan biribiri- nin yüzünü gözünü yırtmamalı.. mu- Rarebe ile sulh zamanı başka başka şeylerdir... — Para biriktiriyor musun bari? — Dünden beri biriktirmeğe başlar dım. Yarın İş bankasına gidip bir kumbara, alacağız.. şimdi tamam 20 kuruşum var, Bunları kumbarama atacağım.” — Parayı ne maksadla biriktiriyor- sun? — İhtiyarlaynca artık çalışacak bir halden çıktığım zaman kendime bir ev alacağım, dayıyacağım, döşeye- ceğim. Oturacağım.. torunlarım olur- sa onlara muharebe hikâyeleri anla- tacağım. diyeceğim ki: — Şu muharebe şöyle yapmıştım.. bu muharebede şu tepeyi ben zaplet- miştim.. Bizim bir asker akrabamız var, 0 bize hep muharebe hikâyeleri anlatır, onu dinlemeğe bayılırım, — Geceleri rüyalarında ne görüyor- sun bakalım Hakkı?.. — Sabahlera kadar oyun oynarım... hem de hep birdirbir oyunu oynarım, Öyle ki sabahleyin kalktığım zaman kadınlara daima yer vermelidir S5 || Mükâfatlı anket Ben de bir çok işler görürüm. Mesel çarşıya ben giderim, ötebiriyi ben ali- rım, Gayet iyi pazarlık etmesini bili- rim, Kırk kuruşluk birşeyi yirmi beş kuruşa indirmesini. bilirim... Onun için evden birşey almak lâzım gel- diği zaman hep bana: — Haydi Hakkı sen git.. sen pazar- lık bilirisin.. derler. ben giderim, son- Ta eve başka bir çok yerdimlarım do- kunur, Meselâ ev içinde su taşırım. — En ziyade neden hoşlanırsın? —Pvde bana «İkinci erkeks der. Tas Reham nlmadığı saman evin pr. keği benim.. herşey benden sorulur., annem bir yere gidecek olsa benimle beraber gider. Eve tanımadığımız biri gelse evvelâ benimle görüşür. Onun için evin ikinci erkeği olmak çok ho- şuma gider, — Sokakta en çok neye sinirlenirsin? — Tramvayda filân kadınların çantalarını açıp, âynalarını çıkanp yüzlerini gözlerini boyamalarına. sanki ne var boyanacak? Temiz temiz sokağa çiksalar ya.. bir de neye kıza- rım bilir misiniz?.. Fakir çocukları nım önünde çikolata, türlü türlü gü- bilir zavallılar ne kadar imrenirler?.. — Sizin semtte çocuk bahçesi yok.. eğleniyorsunuz? — Bir çocuk en çok neye dikkat et- melidir? — Temizliğe... Bir çocuk sabahle- yin kalktımı ilk işi yüzünü yıkamak, dişlerini gıcır gicir uğmak olmalıdır, Ha.. ayaklarını da gece yatarken yı- kamalıdır. Ellerini gayet temiz tüt- malıdır. Sık sık yıkamalıdır. Büte $ iksir am