27 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve 27 Haziran 1937 Tuncelinde şakılere karşı hareket başladı Dün 30 haydud maktul düştü, 2 haydud Elâziz 26 (Akşam) — Asileri bir çem- yakalandı | Earalara saklanan bir kısım eşkiya ye- rinden oynıyamıyacak hale gelmiş ve etrafları kuşatılmıştır. Harekât bilhassa Kutu deresi çev- resinde inkişaf ediyor. Bugün tarama faaliyeti yalnız Kutu deresi çevresine İnhisar etmektedir. Diğer kısımlar ta- mamen temizlenmiştir. Bugün Kutu deresinde iki kişi ya- kalanmışlır. Yakalananlar Kamer oğlu Keki ile Cebrallin yeğeni Kekildir. Bir mağarada saklanan bir kısım eşkiya tamamen çember içine alınmıştır. Ölen bir sergerdenin karım bu hâ- diselere yol açtığı için Seyid Rizayı öl- âürmek istemiştir. Seyid Rizanın ye- rah olduğu söyleniyor. Kontrol meselesinde Ingiliz - Fransız itilâfı Ingiliz filosu Akdeniz, Fransız da Atlantik sahillerini kontrol edecee İtalya mahafili, İngiltere ile Fransanın kendi başlarına bu kontrolü yapmalârına itiraz edecektir Tondra 26 (A.A.) — Havas ajansı- nın mubabiri bildiriyor: İyi haber alan mahfeller, İngiltere le Fransa arasında hasıl olan bir iti- Af mucibince bu iki devlete aid do- nanmaların kendi başlarına bütün İspanyol sahillerini kontrol etmeğe devem edeceklerini bildirmektedirler. İngiliz donanması Akdeniz sahilleri- ne Fransız donanması dö Atlantik sa- hillerine nezaret edecektir. Bununla beraber bu itilâfın Alman- ya ve İtalya da dahli olmak üzere bü- tün ademi müdahale sistemine dahil devletler tarafından tasdik edilmesi tizusıdır. Fransız - İngiliz Itilâfını tasdik et- mek üzere Londra komitesinin gele- cek salı günü toplanabileceği zanne- dilmektedir. Öğrenlldiğine göre İrelü temin eden gemilerde bitaraf müşahidler bulunmasına hiçbir veç- hile itiraz etmemektedir. İyi Baber alan bir menbadan bildi- rildiğine göre B. Eden, dün öğleden sonr& Alman maslahstgüzarı Wor- mann ile İtalya sefiri Grandiye İngi- liz - Fransız itilâfnamesinin projesini tevdi etmiştir. Alman ve İtalyan diplomatlar İn- giliz - Fransız plânını müsald bir şe- kilde karşılamışlar fakat mensup ol- dukları hükümetlerin lalimatına in- tizaren kati cevaplarını tehir etmiş- lerdir, Siyasi mahfeller, İngiliz - Fransız plânmı menuniyetle karşılamakta ve Roma ile Berlinin bu plânı tasvip ede- cek'erini ümld etmektedirler, İtalya itiraz ediyor Roma 26 (A.A.) — Havas ajansi- nın muhabiri bildiriyor: Selâiyettar mahfeller, şimdiye ka- dar Alman ve İtalyan gemileri tara- fından nezaret allına alman mınta- kâları kontrol etmek kararı vermeğe Fransa ve İngilterenin hakları olma- dığını beyan etmektedirler. Bu mah- feller, bu hususta ancak İtalya ile Almanyanın henüz Azası : bulunduk- ları Londra komitesinin bir karar ve- rebileceğini iddia etmektedirler. İtalyanın hattı hareketi hakkında hiçbir malümet yoktur. Siyasi mah- feller, bütün İspanya sahillerinin Fransa ve İngiltere tarafından kon- trol edilmesine Romanın muteriz ol- duğunu işrep etmektedirler, Bu mahfeller, İtalyanın böyle bir kontrole Sovyetler birliğinin de işti- rak etmesi imkânını tedkik etmek is temiyeceğini ilâve eylemektedirler, Selâhiyetlar mahfeller, İtalyan t- İngiltere, kon- caret gemilerini himaye etmek Üzere İtalyan harp gemilerinin İspanyanın şark sahilleri açıklarında bir nezaret hatlı teşkil etmek emrini aldıkları hakkında dolaşan şayiaları tekzip et- mektedirler. Bununla beraber bu mah- feller, harp gemilerinin vazifesi de- nizde İtalyan menfaatlarını korumak olduğunu kaydetmekte ve İtalyan fi- losunun İspanyol karasularının $ mil açığındaki mıntaka haricinde bulun- duklarını tasrih etmektedirler, Kont de Martel bu sabah geldi Bugün Başvekil ve Hariciye vekâleti vekili ile görüşecek Suriye fevkalâde Komiseri Kont dö Martel bu sabahki ekspres trenile Avrupadan şehrimize gelmiştir. Kont dö Martel, Sirkeci istasyonunda İstanbul vali muavini Hüdai Karata- ban, Fransız sefiri ve gazeteciler tara- fından » Bugün Başve- kil ve Hariciye vekâleti vekili ile gö- Tüşecektir. Kont dö Martelin yarın şehrimizden ayrılması muhtemeldir, Sancakta hâdiselerin önünü almak için Adana 26 (Akşam) — Sancak köy ve şehirlerinde Türk ve Arap ileri ge- lenleri toplanıp karışıklığı önleme ted- birleri düşünmüşlerdir. Vaziyet elân gergindir. Antakya belediyesinin türk- çe levhası kaldırılarak yerine fransız- ca belediye yazılı levha asılmıştır. An- takya Araplarının bir hâdise çıkarmak istedikleri haber veriliyor. Hamada hâdiseler Adana 26 (Akşam) — Hamadan ge- Jen haberlere göre dün Vatanilerle Use- betülkavmi fırkası azaları arasında kanlı kavgalar olmuştur. 1 ölü, 24 ya- Tali vardır. Hudud komisyonundaki Su- riyeli aza Suriyeye döndü Adana 26 (Akşam) — Hudud ko- misyonu müzakeresini (bitirmiştir. Pransız delegasyonu bügün Adana- dan Suriyeye hareket etmiştir. Suriye Hariçiye vekili de buradan Suriyeye geçmiştir. Kudüs Müftüsü » Şamda Bir kamyon uçu- ruma yuvarlandı Iki ölü, iki ağır beş hafif yaralı var Karaköse 26 (A.A.) — Dün merkeze bağlı Hamur nahiyesinde çok feci bir kaza olmuştur. Bir kamyon Hamur nahiyesini geçerken uçurüma yuvar- lanmş ve içinde bulunanlardan Muş saylavı Hakkı Kılıcın oğlu hâkim Ek- rem ile bir köylü vefat etmişlerdir. İkisi ağır ve beşi hafif olmak üzere yedi yaral vardır. Yaka mahalline giden C. Müddelu- mumisi derhal ölüleri ve yarslıları hastaneye kaldırtmıştır. Hâkim B. Ekrem köylüler arasında tahaddüs eden arazi ihtilâfının halli için vezi- feten keşfe gidiyordu. Vazife yolunda ölen ve çok çalışkan olan bu genç hâ- kimimize herkes e herkes scmuşlar. ; Hariciye vek vekilimiz B. Rüştü Aras taayare ile Kermenşaha geçti Bağdad 26 (Hususi) — Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aars dün bah saat altıda beraberlerinde kal mahsus müdürü B. Re! ve iki kâtip olduğu halde askeri bir tay- yare Ve Kermarşaha hareket etmiş ve Irak Hariciye Nazırı B. Naci Elâsil ve erkânı harbiyei umumiye reisi ve hariciye erkânı tarâfından uğurlan- muştur, B. Tevfik Rüştü Aras, Kermanşah- tan 'Tahrana kadar yolculuğu otomo- bil ile yapacaktır. İktisad Vekilimiz Bağdad 26 (A.A) — Anadolu ajan- anın hususi muhabiri bildiriyor: Dış işleri vekili Tevfik Rüştü Ara- sın Tahrana gitmek üzere dün bura- dan hareketini müteakip, ekönomi ve- kil Celâl Bâyar betaberinde' Sü- merbank genel direktörü Nurullah Esad Sümer olduğu halde tayyare ile Basraya gitmiş ve akşamı tekrar Bağ- dada dönmüştür. Ankara treni Sazılar civarını sel bastı iren yolda kaldı Eskişehir 26 (Telefonla) — Bugün şiddetli yağmur yüzünden Sazılar is- tsayonu civarını sel bastı. Ankaradan hareket eden ekspres yolda kaldı. Bü- radan mahalline imdad treni gönde- rilmiştir. Nüfusça zaylat olup olma- dığı henüz belli değildir. Türk kuşu filosunun uçuşları Ankara ve civar vilâyet- leri üzerinden beyanna- meler atıldı Ankara 26 (A:A.) — Önyüzbaşı Ze- kinin kumandası altında ve tayyare- ci Vecihinin de bulunduğu iki tayya- reden mürekkep bir Türkkuşu filosu dün ve bugün Ankara ve civar vilâ- yetler üzerinde birer gösteri uçuşu yapmıştır. Dün sabah 6,50 de hareket eden lo Yozgad, Yerköy, Keskin, Yahşı- han üzerinde uçuşlar yaparak 9,50 de şehrimize dönmüştür. Tayyereler bu sabah da saat 7de hareket ederek Çankırı, Ilgaz, Kasta» monu ve Tosya Üzerinde uçuşlar yap- mışlar, saat 10 da Ankaraya dönmüş- lerdir. “Türkkuşu filosu gezdiği mıntake” larda hava kurumuna yardımı, hava hücumlarından korunmayı ve Türk- kuşuna Aza olmayı tavsiye eden be- yannameler atmış ve halkın büyük bir alâka ve takdir İle takibettikleri uçuşlar yapmışlardır... Maliye Vekili geliyor Ankara 96 (Telefon) — Maliye Ve- kiti B. Fuat Ağralı bu akşamki eks- presle İstanbula hareket etmiştir. Ey- velce de bildirdiğim gibi Maliye Ve- Adana 26 (Akşam) — Kudüs müf- | kili tedari olmak ve istirahat etmek” tüsü dün Şama geldi. Suriye hükümeti |, üzere Avrupaya gdecektir. erkânile temas ediyor, Ha ds Musolini, Çemberlainin nutkunu tenkid ediyor Berlindeki intiba müsaiddir, yalnız nutkun bazı fıkralarına i Milân 26 (A.A.) — Popolo d'İtalin | gözetesi, Chamberlain'in dün Avam Kamarasında vukubulan beyanatı bakkında bugün büyük harflerle bir makale neşretmiştir. İyi haber alan mahfileir bu makalenin Mussolini tarafından kaleme alındığım söyle- mektedirler. Makalede ezcümle şöyle denilmek- tedir «Chamberlain'in, soğuk kanlılığın muhafaza, edilmesi ve yapılan hare- ketlerle söylenen sözlerde büyük bir itidal gösterilmesi hakkındaki ihtarı | daha müsald bir zamana tesadüf ede- mezdi. Fakat Chamberlain'in ayni zamanda şöyle bir sual sorması da Mizımgelmeket idi: «Avrupada bu aralık şimdiki mü- vazeneyi bozmağa gayret eden lüzu- mundan fazla unsurlar yok mudur? Eğer faşizm düşmanlarının tahrikle- ri hedefirine vâsıl olmuş olsaydı, Av- rupe şimdiye kadar harap olurdu. Eğer Avrupa, pek hararetli bir buh- Tarı devresine girmemiş ise bunu, son deniz hadiseleri neticesinde feci ak- sülâmellerden kaçınacak derecede 80- ğukkanlılık göstermiş olan devletlere borçludur.» Berlindeki intiba nasıl? Berlin 26 (A.A.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Siyasi mahfiller, Chamberlasin ve Eden tarafından Avam Kamarasında söylenen nutuk- teessüf ediliyor ları müsaid bir şekilde karşılamakta- dırlar. Bu mahfili müdaha Yır addetm k adamlarının «her zamanki gibi Fran- sanın hassasiyetini. korumak Kay- gusile Valencia lehinde yapılacak bir müdahalenin ehemmiyetini takdir edememelerine. teessüf etmektedirler, İngliterenin kalmasını fal in'in Almerla'nın bombardıma- rını tenkid etmek Tüzumunu hissetmiş olmasına da teessüf etmktedirler. İngiliz gazeteleri ne diyorla? Londra 26 (A.A.) — Sağ cenah gü- zeteleri, Chamberlainin beyanatını hararetle karşılamakla sol conah gâ- zetiri ise bu beyanatı tenkid etmek- tediler. Manehster Guardian gazetesi diyor ki: «Almanyanın maksadları hakkında ki endişe devam etmektedir. Bununlâ beraber âdemi müdahale sisteminin bakası için yeni bir gayret sarfedilme- İ si lâzımdır» News Chronicle şöyle yazıyor: «İngiltere ile Fransanın Sıkı istişa relerde bulunduklarını görmekle bah- tiyarız. Eğer bunların ademi müda- haleyi yaşatmak hususundaki gayret- leri boşa gidecek olursa ademi mü- dehalenin nihayet bulduğunu be- yan etmekten başka onlar için yapı- Jacak iş kalmıyacaktır.» Suriye hududunda aşi- retlerde akciğer vebası | Sıhhiye vekâleti 25 bin kişiyi aşıladı Ankara 26 (A.A) — Sıhhat ve iç- timai muavenet vekâletinden: Suriye hududunun cenubundaki bir aşiret efradı arasında akciğer vebası görül- düğü kendi vasılalarımızla haber ajı- narak memleketi bu hastalıktan mu- hafaza için sıhhat ve içtimai muave- net vekâleti tarafından her türlü ted- bire tevessül edilmişti Bu hastalığın mevcud olduğu vâki mürscaallarımız Üzerine alâkadar | memurlar ile beynelmilel teşekküller | tarafından teyit edilince bu tedbirler giddetlendirildi, Resulayne bir müca- dele heyeti İle beraber her türlü leva- mm gönderildi ve hududumuz tama- mile kapandı. Bundan başka bütün huduğ mm- takalarında halkin vebaya karşı aşi- ianmasına başlandı. Mütehassış mü- cadele tedbirleri hududun muhtelif irtibat mevkilerine gönderilerek hü- dudun açık kısımlarından gelecek yol- cuların sıhhi muayeneleri temin olun- du ve muhtelif mahallerde tecridha- neler hazırlandı. Alınan tedbirler sa- yesinde memleketimiz hastalık tehli- kesinden masun kaldığı gibi 31 ma- yastanberi de hududun öte tarafında ve salgin mıntakasında vaka zuhur etmediği komşu devlet alâkadar me- murları tarafından temin ve Paris beynelmilel hıfzıssıhha ofisi tarafın- dan da teyit edildiğinden Suriye hu- dudunda vebaya karşı konulmuş olan bütün tedbirler kaldırılmıştır. Şimdi- ye kadar hudud üzerinde aşılanan İnsanların &dedi 25 bini geçmiştir. Başlanılan aşıların ikmali muvafık görüldüğünden tatbikata devam edil- mektedir. Bir cam parçası bir çocuğun boynunu kesti, çocuk öldü İzmir 26 (Telefon) — Bugün bu- rada çok feci bir kaza oldu. Yaşar kı. cuk, çamdan boynu kesilerek öldü. Remziye pencerenin önünde öynar- Ken camdan her nasilsa kırılıp dü- gen bir cam parçası zavallının boy- nuna İsabet etmiş vederin bir yara açmıştı. Çocuğun hayatımı kurtar. mağa vakit kalmamış, fazla kan zayi Kutub seferi Kutubden dönen dört Sovyet tayyaresi merasimle karşılandı Moskova 26 (A.A) — Şimal Kutbu seferine çıkan ve Arkangel'den “av- det eden dürt tayyare mutantan bir şekilde karşılanmışlardır. Karşılayıcılar arasında Stalin, Mo- 4tof, Kalinin, Litvinof, Voroşilif, Egorof vesair zevat bulunmakta idi. Profesör Sehmidi ile ark nın gelişi büyük tezahürata olmuştur. Profesör, Kutda hâkim ok makla hava raporları tanzim etmek imkânı hasıl olduğunu söylemiş ve Moskova - Vancouver hava seferinden sonra” Amerika ile Sovyetler birliği arasında bir hava hall tesis etmenin mümkün olduğunu teyid etmişitr. Varşovada bir gazete idarehanesine tecavüz Varşova 26 (A.A.) — Journe Cleri- €ale gazelesinin Varşova ve Karako- videki büroları dkn Karakovi başpes- koposu Sapicha aleyhinde yapılan nümayişler esnasında tahrip edil miştir, Elektrik santralı Çal kazasında büyük bi: santral kurulacak İzmir 26 (Telefon) — Denizlinin Çal kazasında Büyük Menderes neh- rinin şelâlesi civarında büyük bir elek- rik santralı kurulacaktır. İktisad Ve- kâleti bu husustaki tetkikatını bitir- miş ve santralın kurulmasına karar vermiştir. İzmirde su tarifesi indirildi İzmir 26 (Akşam) — İzmir su şir- keti tarifesi Nafia Vekâletince met- re mikâb başına 14 kuruşa indirilmiş- tir. Yeni tarife 1 temmuz 937 den mu- teber olacaktır. "Tarife şimdiye kadar 18 kuruştu. Kanada Başvekili Berline gidecek Berlin 26 (A.A.) — Taç giyme şen- klerinden sonra bir müddet daha Avrupada kalan Kanada Başvekili Makenzie King, gelecek hafta Alman- yaya gidecektir. Başvekilin Hitler ta- rafından kabul edileceği öğrenilmiştir. ları-