June 27, 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

June 27, 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

ei vr Mi O yi Gi Pam uz Bağdad konuşmaları hakkında neşredilen resmi tebliğ Türk Irak dostluğunun samimiyeti ve görüş birliği bir defa daha meydana çıktı Bağdad 26 (A.A.) — Anadolu ajan- “sının hususi muhabiri bildiriyor: Türkiye Hariciye Vekili Dr. Tvfik Rüştü Arasın Bağdada vâki olan ziya- reti münasebetile Irak hükümeti aşa- Kıdaki resmi tebliği neşretmiştir: Türkiye Cumhuriyetinin muhterem Hariciye Vekili Ekselâns Tevfik Rüş- tü Aras ve brabrindki muhterem he- yetin Bağdadı ziyaretleri Irakda bü- yük bir memnuniyetle karşılanmış ve derin bir tesir uyandırmıştır. Üç gün devam eden bu ziyaret es- nasında Ekselâns Tevfik Rüştü Aras, kral hazretleri tarafından kabul bu- yurulmuş ve relsilvükelâ Ekselâns Esseyyidi Hikmet Süleyman ve Hari- ciye Veziri Ekselâns Esseyidi Naci Elâ- sil ile müteaddit mülâkatlarda bu- Tunmuştur. Gayet samimi bir ruh içinde cere- ya neden bu mülâkatlarda iki taraf Türkiye - Irak münasebetlerinin de- rin ve pürüzsüz bir muhaleset daire- sinde cereyan ve bu yolda gittikçe da- ha ziyade İnkişaf ettiğini görmekle bü- | İ nilerimizi bir ker daha yel yük bir memnuniyet duymuşlardır. Keza iki taraf her biri için ayni de- recede gaye olan umumi sulh ve re- faha ve bu gayeyi istihdaf etmek iti- barile Milletler emiyeli sahasında se- mereleri daha fazla inkişaf edecek olan bütün devletler arasında karşı- Mıklı bir anlaşma ruhunun teessüsüne ve hususile kendi komşuları olan kardeş milletlerin siyasetinde daimi bir muhaleset ruhunun hâkim olma- sına ve bu yolda kendi aralarında kar- gılıklı yardımın İnkişafına matuf si- yasetlerinin birbirine tamamen mu- tabık olduğuna kanaat etmişler ve umumiyetle bu mülâkstların istikbal- de her iki tarafın mevcut ve ilân edil- miş olan beynelmilel taahhütleri dai- i resinde vereceği neticelerden dolayı büyük bir memnuniyet hissetmişler- dir. Hariciye Vekilimizin teşek- kür telgrafı Bağdad 286 (A.A.) — Anadolu ajan- anın hususi muhabiri bildiriyor: Dr. Tevfik Rüştü Aras, Irak hudu- dunu geçerken, Irak Hariciye Veziri- | ne aşağıdaki telgrafı göndermiştir. «Dost ve kardeş memleketten ayri- ırken, ben ve arkadaşlarım muhte- rem Irak hükümetinden ve necib Irak milletinden gördüğümüz samimi hüs- nü kabul ve emsalsiz misafirperver- Mkten dolayı sonsuz teşekkürlerimizi sunar ve güzel Irakın refah ve saa- deti hakkındaki en hara Melik celâdetlü Gaziyülvvel Tellerine tazimlerimizin ve muhterem reisülvüzera fehametlü Esseyyidi Hik- met Süleymana hürmetlerimizin arz ve iblâğına yüksek delâletlerinizi Tica eder ve zati devletlerinden de saygı ve sevgi duygularımızın kabülünü ri- ca eylerim.» haz- Irak gün terakki seçtikçe ediyor Irak hükümetinin gayesi Şark sulhünün muhafazasıdır Komşu Irak, gün geçtikçe terakki ediyor. Garplılaştıkça garbın nüfuzun- dan kurtuluyor, kuvvetli, modem bir devlet haline geliyor. Umumi harpten sonra İngiliz man- dası altına sokulunca Osmanlı idare- sinden kurtulan İrakın daha sıkı bir çember içine girdiği zannı hasıl oldu. Pakat ahval çabuk bu zannı tekzib etti. Kemalist Türkiyenin şayanı hay- ret bir hamle ile istiklâlini temin et- tiklen sonra terakki ve medeniyet a- lanında yüzlerce senelik mesafeyi kı- sacık bir zaman içinde katederek mo- dem, dinç, demokratik bir devlet oldu- ğunu gören İrak, Türkiyeyi kendisine misal ittihaz etti, Irak az bir zaman zarfinda terakki sahasında hızlı adımlar attı ve İngiliz Hariciye nezaretinde kendisini idare edebileceği kanaatini doğurdu. Irak, 1932 senesinde istiklâline ka- vuştu. Fakat kral Faysal beklenmedik bir hastalık neticesinde 1933 senesin- de öldü. Bu âni ölüm, Irakın mukadderatı le alâkadar olanların kalplerinde zd olan Arab aşiretleri arasında irtibat vazifesini gören Faysalın ölümünden sonra Irakın vaziyeti nice olacaktı? Aşiretler, Irakta mecburi askerlik usulünün vaz' ve tesisinin külliyyen aleyhinde bulunuyorlardı. Faysal, bunların suyuna giderek wlahatın tatbikinde geniş bir elâstikiyete mü- sande ve bu muhalefetin şiddetli bir surette tezahürüne mani oluyordu. Zaman bu vehim ve korkuların yer- 8iz olduğunü gösterdi. Vakıa 1934 ve 1935 senelerinde bazı şeyhler isyan et- tiler, silâhla hükümete karşı gelmek İstediler. Fakat modem silâhlarla mü- cehhez hükümet kuvvetleri, bu isyan- ları kolayca bastırdılar.Oğlu Gaziyül- evvelin idarsi altında da Faysal rejimi devam ett. 1936 yılının ilk teşrininde kabine” nin değişmesi üzerine Londra tered- düdler içinde çalkanıyordu. Devletin idaresini eline alan Süleyman Sıtkı pa- şa ve Bekir Sıtkı beyin müfrit milliyet- çi diye namları çıkmıştı. Bunların Faysalın temkinli siyasetini bırakıp ta hırçın hamlelerle slahata esasen muteriz bulunan şeyhleri silâhlı bir isyana sevkedeceklerinden ve İrakın kana boyanacağından korkuluyordu. Irak ümidvar Şimdi İrak taklibi hükümeti tarihi üzerinden uzun müddet geçmiştir. Vaziyet bu vehimlerin yersiz olduğunu göstermiştir. Bağdadda her zaman- - kinden fazla bir emniyet havası €s- mektedir. Ekonomik vaziyet nisbeten salâh kesbetmiştir. Bekir Sıtkı beyle Süleyman Sıtkı paşa arasında tam bir itimad ve teşriki mesai mevcuddur. Her ikisi de ordunun itimadını haiz- dirler, Faysalın zamanında bir türlü tahak- kuk ettirilemiyen mecburi askerlik kar nunun muvaffakıyetle tatbik sahası- na konulmuş olması bu idare lehine kaydedilecek bir keyfiyettir, Islahat proğramı Yehi hükümet ıslahata hararetle gi- rişmiştir. Yeni mektepler açılıyor. Yeni demiryolları inşa ediliyor. Bağdad ve Basra imar ediliyor. Diclenin garbinde Modem Bağdadın temelleri atılmış- tır. Basrada şarkın en büyük tayyare karargâhı olacak bir hava Ilmanı ku- Tulmaktadır. Süleyman Sıtkı beyin çizdiği yirmi senelik plânın memleke- tün veçhesini tamamile değiştireceği İ ve mükemmel bir garp devleti haline İ sokacağı haber veriliyor. Irak hükümetine bü ileri hamlesinde Musul petrollarının artan hasılatı çok yardım etmektedir. Geçen sene bu pet- rolden devlet yedi buçuk milyon Türk Hralık bir varidat temin etmiştir. Se- nelik büçesi 27 milyon lira olan İrak için bu, büyük bir yekündur. Gelecek senelerde yeni faaliyete geçen bir kum- panya istihsalâtı arttıracak ve binne- .tice devlet varldatı çoğalacaktır. Dıs siyaset Yeni hükümetin gayelerinin sulh- perver olduğuna şüphe yoktur. Siya- setleri «frak, İrakhlar içindir; cümlesi içinde hülâsa edilebilir. Süleyman Sıtkı paşa ve arkadaşları Şark sulhtinün korunmasını 6545 .ga- ye ittihaz etmişlerdir. 2 Haziran 937 Pazar İstanbul — Öğle neşriyatı: 1230: Plâkla Türk musikisi, 1250: Havadis, 13: Beyoğ- Ta Halkevi gösterit kolu tarafından bir temsil, 14: SON, Akşam neşriyatı: 1830: Pilkiz dans musikisi, 1930: Konferans: Ordu saylavı Selim Sırrı Tarcan (OSTANDDA bir ge- Einti), 20: Müzeyyen ve arkadaşları tara- fından Türk musikisi ve halk şarkıları, 2030: Ömer Rıza tarafından arabca söy- lev, 20,45: Muzaffer ve arkadaşirı tarafın- dan Türk musikisi ve hajk şarkıları (set ayan), 21,15: ORKESTRA: 22,15: Ajans ve borsa haberleri ve ertesi günün prog- rüâmı, 22,30: Plâkla sololar, operk ve opo- ret parçaları, 23: SON. Ecnebi istasyonların bu akşamki en müntehap programı (ant 1130) - 382 - Baehm şarkıları, No, 119, Breslav (saat 18.10) - 316 - Ork konseri, Borimünter (saat 3110) - 640 - Haydnin meşhur eserlerin den, Roma (smal 2230) - 421 - İtalyan gantözleri tarafından konser, Frankfurt (saat 2400) - 251 - Robert Sehummann, Toulouse Radio (sast 2125) - 239 - Ope Tet musikisi - Köylü dans havsları, Brük. sel (sast 20.00) - 484 - Senfoni kor Yarşova (saat Musica). Leipzig 11.571 - 1339 - Matinde Dans musikisi Toulouse Radio (saa: 18.10) - 329 - Paris (sast 2305) - 432 - Brliksel (saat 22.00) - 484 - Belgrad (snat 2300) - 437 - Prag (saat 2235) - 470 - Roma (suat 2230) - 421 -. 28 Haziran 937 Pazartesi İstanbul — Öğle neşriyatı: 120: Plâkla Türk musikisi, 1250: Havadis, 13: Muh- telif pâk neşriyatı, 14: SON. ,15: Ajans ve borsa haberle- Tİ ye erlesi günün progremı, 2230: Plâk- Is sololar, opera ve. operet parçaları, 23: BON. İstanbul 26 Haziran 1937 (AKŞAM KAPANIŞ FİATLERİ) ESHAM ve TAHYİLÂT 1603 istikrazı © huriyet Blerkez Ünitürk 1 1830! Bankası ». H 1750 | Anadolu hisse 2610 » 1140 | Telefon 60 » Terkos 050 Mümessil I o 43/75| Çimento 1325 » N 4045| #ttihet değir- o 10 İş Bankası 080 | menleri » hamiline 9,80| Şerk değir © 080 » Müesis O V7) menleri Para (Çek fiatleri) Paris 176750 | Sofya Londra 627) Prag Ner York 78,1) Berin Müano 14,775 | same . Belgra e ST8,10İ ayi 416,10! Cenevre 34375) pençe 30075) Brüksel 4,0630) Bükreş 101,6175 Amsterdam (14321) Moskova | 240225 İSTANBUL TİCARET ve bekler BORSASI Arpa Kuşyemi dökme Keten tohumu Bussm Afyon ince Pamuk yağı z — GBEBLGRİR vvvuvuw Türkiye Cüm- 46.15 Ismet inönü ile Suriye başvekili (Baş tarafı birinci sahifede) Bu sabah semplon ekspresile şehri- mize gelecek olan Fransanın Suriye fevkalâde komiseri Kont De Martel de bugün Başbakan İsmet İnönünü Hey- belideki köşkünde ziyaret ederek Ko- nuşmalara devam edilecektir. Öğrendiğimize göre bu konuşma- lar, Türkiye ile Suriye arasındaki umumi münasebata ve Cenevrede imzalanan Hatay itilâfının sureti tat- bikine dairdir. Atatürk Başvekili kabul etti Başvekil B. İsmet İnönü akşam üzeri Dolmabahçe sarayına gitmişler ve Atatürk tarafından kabul buyurul- muşlardır. Amerika çelik fabrikaları Amele tekrar işe başlan- masını: istiyorlar Johustown 26 (A.A) — Görünüşe göre Bethleem çelik fabrikalarında yeniden işe başlanacaktır. Filhakika in durmasına itiraz etmek- tedir, Tekrar faaliyete başlanması için 10,000 amele bir fstida Imzala- Direktörler işe tekrar başlanacak tarihi tespit etmemişlerdir. Endüstri teşkilât ko lanmasına meni olacak bir plân ha- im toplanacak Örfi idare kaldırılmıştır. Yalnız mil- M muhafızlardan 200 kişi sayişi temin etmektedir. Tesekkür Çocuk Esirgeme Kurumu Genel merke- | sinden : Senelerden beri Biğn kolumuz pata yardımları yapan Biğa ehalisinden Apti oğlu Bay Ali bu kere Kurumumuza 8 dö- nümlük iki tarlasını teberrü etmiştir. Bu ederiz. tesi işe baş- | Alman filosu (Baş tarafı 1 inci sahifede) «Lüzumundan fazla nikbin olma malıdır. Son hadiseler Alman siyase- tinin pek çabuk değiştiğini gösterdi- ğl için istikbale emniyetle bakmak ihtiyatsızlık olur. Almanya ile İati- yanın sulhü birdenbire tehlikeye ko- yacak olan ateşle oynamaktan vaz- geçmelerine kati nazarile bakıla- maz. Chamberlain ve Eden kati ol- duğu kadar mutedil bir lisan kuk lanmışlardır. Berlin ile Romanın ya- pılan bu ihtarı teemmüe etmeleri lâ- zımgelir.» Alman filosu Atlas Okya- nosuna döndü Cebelüttarık 26 (A.A) — Akdeni- ze gitmek üzere evvelki gün boğazdan geçen 77 Alman harp gemisi bugün tekrar Cebelüttarık'tan geçerek At las Okyanosuna doğru açılmışlardır. IRTİHAL Gümrük nazırı Zühdü Efendi kerimesi ve merhum doktor Ekrem ve Mükerremin yalideleri Bayan Hayriye Kadıköyündeki evinde irtihal elmiş ve cenazesi Karaca- ahmeddeki ailesi kabrine defnedilmiştir. Merhume Kadıköy halkına pek çek bizmetler eden doktor Ekrem ve Müker- Temi yetiştirmiş ve fakat her iki evlâ. mn biribiri arkası ölümünü görerek ba- kiyel ömrünü yeis içinde geçirmiş sali- hati nisvandan idi. Kendisine rahmet diler, ailesine ta: leri suna Ölüm Haseki kadın hastanesi * başhekimi DI. Nazmi Aziz Selcen'in büyük oğ'u İstanbul lisesi 9 zurcu sınıf talebesinden Kâmran Beleen heniz 15 yaşında iken tutulduğu hastalıktan kurtulamıyarak ebeveynini ve sevdiklerini matem içinde birakarak vefat etmiştir. Cenazesi Pazartesi g 1180 da Haseki hastanesinden kaldırıla- rak Aksarayda Valde camiinde namazı kılındıktan sonra sile kabristanma defne- dilecekti Allah Rahmet eylesin. saat I — Evvelce kapalı zarf usuliyle satın hammer bedelli iki adet yük asansösü için elde edilen flat fazla görüldi ğı ilân olunan 8000 lir; den pazarlıkla eksiltmeye konulmuştur. HM — Eksiltme 30/V1/937 tarihine rastlayan çarşamba günü saat 16 da Ka bataşda levazım ve mübayaat şubesi Alım komisyonunda yapılacaktır, NI — Muvakkat teminat 600 liradır. IV — Şartname ve projeler 40 kuruş mukabilinde sözü geçen şubeden âli- nabilir. V — İsteklilerin; pazarlık gününden en az beş gün evvel fiatsız teklif ve kataloklarını İnhisarlar Tütün Fabrikalar şubesine vermeleri ve tekliflerinin kabul olunduğuna dair vesika almaları lâzımdır. “Tampon sünger kâğıdı Teskerelik kâğıd Küçük karbon kâğıdı Büyük > >» Karerenaj kâğıd 'Takrirlik kâğıd İnce makine kâğıdı Kalın makine kâğıdı Müsveddelik Kâğıd No. 5 Çizgili > No.6 Çizgili > No.2 'Tel raptiye küçük Battal çizgili kâğıd 'Tel raptiye büyük Sarı köşe raptiyesi (0468 ) 45000 Tabaka 1500 Top 4000 Kutu 2060 > 750 Top 2000 Top 4000 » 6000 >» 4000 > 1500 » 4000 >» 3000 Kutu 1500 Top 4000 Kutu 1000 > I — Numuneleri mevcut yukarıda cins ve miktarı yazılı (15) kalem kır. tasiye pazarlıkla satın alınacaktır. TI — Pazarlık 80/V1/1937 tarihine rastliysn Çarşamba günü saat 14 de Kabataşta levazım ve mübayaat şubesindeki alım komisyonunda yapılacaktar, NI — Şartnameler parasız olarak her gün sözü geçen şubeden alınabilir. IV — İsteklilerin pazarlık için tayin edilen gün ve saatte 9v 7,5 güvenme paralariyle birlikte adı geçen Komisyona gelmeleri ilân olunur. (3317) * (1 — Kapalı zarfla eksilmeye konulup isteklisi çıkmadığından iha/ lesi yapılamıyan (8100) lira muhammen bedelli 3 adet bileme makinesi şartnamesi ve resmi mucibince pazarlıkla satın alınacaktır. II — Pazarlık 2/V11/1937 cuma günü saat 15 de Kabataşta İnhisarlar Levazım ve Mübayant şubesindeki alım komisyonunda e II — © 7,5 muvakkat teminat 607,60 liradır. IV — Şartnameler parasız; olarak her gün İnhisarlar ia ve Müba- yaat şubesinden ve (M 16 - 195) sayılı resimleri İnhisarlar Tütün Fabrika- lar şubesinden alınabilir, V — Pazarlığa iştirâk etmek isteyenlerin pazarlık gününden 2 gün ev- eline kadar fiatsiz tekliflerini inhisarlar tütün fabrikaları şubesine ver- meleri ve tekliflerinin kabulüne dalr mezküt şubeden vesika almaları Jâ- zmâr, VI — İsteklilerin pazarlık için tayin olunan gün ve saatte “6 7,5 güven- me paralariyle birlikte yukarıda adı geçen komisyona getmeleri ilân olu. nur. (3685) ———————— Hava Kurumu İstanbul Şubesi Direktörlüğünden: İnönü kampına iştirak etmek üzere imtihanları yapılan Türkkuşu telebe- leri 2 Temmuz Cuma günü öğle trenile sevkedileceklerinden bunların üçer tane vesika fotoğraflarile 28/Haziran/937 Pazartesi günü şubemize müracaat | leri. «3701»