27 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Haziran 1937 SİYASİ İCMAL: Küçük devletlerin endişeleri Avrupadaki büyük devictlerin ara- ler İsyanya suları Alman kruvazörü- pil taarruzu gibi ha- gerginleştikçe küçük endişeleri artıyor. Küçük erin Mületler cemiyetine karşı kalmamıştır. Bu müesseseden istiklâl ve mülki tama- için bir yardım ve meded ve İngil- ifaktan ve eski Lolarno mi- cibs ve taahhüdlerinden ju döndüğü 2. bir harbe gi maksada me: ni bildirmişti. Bu madde yardım devletlerin toprak. larından geçmesine müsaade vermektedir. ncı maddesinin. tadilini | in askeri | her hangi sebeb ile ten içtinab olduğunu karşı 2€ ük devletlerin rlarını değiştirmek mecburiye- inde bulunduklarını söylemiştir. ileri geldiğini İ niyetine karşı taahhüd ve | Buna bir misal olarak harb vuku- | unda Norveç hükümeti Milletler ce- miyeli misakının on altıncı madde- sinin otomatik olarak tatbikine mu- halefet edeceğini ve kendisinin iza rafı olmaksızın hiç bir e0- vvelin Milletler cemiyeti Noruyeç arazisinden geçmesi- ne asla müsaade edemiyeceğini bildir- miştir. Bu sözler umumi harbde dahi bi- | taraf kalan İsknadinavya devletleri nin Milletler cemiyeti misakındaki İ askeri taahhüdlerini artık bir taraf Oslodan bildirildiğine göre Norveç ! parlâmentosunda Hariciye nazırı bu | devletin harici politikasının esas gü İ olarak reddettiklerine şüphe ( bırak- mayor, Feyzullah Kazan Kumbaracı yokuşu cinayeti davası Şahitler Bekiri nasıl yakaladıklarını anlattılar, Beyoğlunda Kumbaracı yokuşunda geceleyin ekmekçi dükkünmda Er Zincanın Kuruçay kazasından Ab- dullahı #ple boğarak öldürmekten suçlu Ömer ve Bekirin muhakemele- rine dün ağrceza mahkemesinde de- vam edilmiştir. Abdullahın vaktile Erzincanda Bekirin kardeşi Halili öl- dürdüğü ve Bekirin de intikam mek» sadile Abdullahı boğduğu iddla edil- öldürülmediğini Erzincan adliyesin- den sormuştu. Dün Erzincandan gelen cevab okun- du. Bu cevabla 1928 senesinde Erzin- canın Kuruçay kazasında Bekir oğlu Halilin öldürüldüğü ve bu cinayeti işlemekten maznunen Abdullah hak- kında yapılan tahkikat neticesinde Abdullahın cinayetle alâkası görüle- mediği cihetle serbest bırakıldığı bil- diriliyordu. Sahidler ne diyorlar? Bundan sonra şahitler dinlenmiş- tir. Vaka gecesi Bekirin dükkünmm önünden geçerken içeriden ölen ada» mın hırıltısını duyarak bekçiye haber veren şahit Tanaş şunları anlatmış tar; — Gece sasi yarım sıralarında yo- kuştan çıkıyordum. Kapalı ekmekçi dükkânının önünden geçerken içe riden boğuk sesler ve hırdtı duydum. Bu sırada oradan geçen bir kadın da bu sesleri duymuş ve içeriyi dinleme- ğe başlamıştı. Ben boğuk sesleri ve hırıltıyı duyunca içeride kavga olma- sı ihtimalini düşündüm ve ıslık ça- larak bekçiyi çağırdım. Evvelâ bekçi Hasan, sonra da Hacı geldiler. O zaman dükkândeaki ışık ta sön- dü. Bekçi içeridekilere seslenmek üzere ayağile dükkânın kepengine vurunca kepenk biraz açıldı ve dük- kândan bu Ömer çıktı. Bekçi gürük- tünün sebebini sorduğu zaman Ömer; «Ağabey, rakı içtik te şimdi yataca- Ziz.» Cevabını verdi. Bekçi dükkânın içine bakmak iş- o da kaçmağa başladı. Ömer, Galata tarafına, doğru kaçıyordu. Bekçi ile beraber arkasından koşmağa başla» dık. Ömer Galatada bir müddet koş- | duktan sonra kenarda bir tahtaper- denin altna gizlenmek istedi, kendi- sini orada yakaladık. Bu esnada diğer bekçi de Ma girmiş. Biz de dük- a döndüğümüz zaman yerdebir n elleri arkasına bağlanmış, ağzı bir bezle tıkanmış ve iple boğul- muş olarak yattığını gördük. Bekçi Hasanın şehadeti adar Bekçi Hasan da şunları anlatmıştır: İ suçlu inkâr ediyor — Devriye gezerken ıslık sesi duy- dum ve dükkânın önüne geldiğim za- man Tanaşla bir kadın gördüm. Bun- lar bana dükkândan gürüütüler duy- duklarını söylediler. Ben de düdük çalarak arkadaşım bekçi Hacıyı ça- gırdım. Dükkânın kepengine ayakla vurunca açıldı ve Ömer çıktı. Rakı içtiklerini, yatacaklarını söyledi. Biz içeriye girmek isteyince aramızdan fırlayıp kaçtı. Arkasından Bekir de çikip kaçtı, Sonra Ömeri yakaladık ve dükkânda da ölüyü bulduk. O za- man Ömer bize: «bunu ben öldürme- dim, Bekir öldürdü> dedi. Kendisini karakola götürdük, soonra Bekiri de yakaladık. ayni şekilde anlatmıştır. Suclu inkâr ediyor Suçlu Bekir gene Abdullahı öldür- mediğini ısrarla iddia ederek; — Ben onu boğmadım. Dükkânda rakı içerken o benim üzerime Kücum etti. Boğuşmağa başladık. Sarhoştum. Ne olduğunu bildiyorum, her halde orada duran ip kazaan onun boğazına takılmıştır, Demiş, Ömer de kavga esnasında çok sarhoş olup sızdığı için hiç bir şeyden haberi olmadığını iddia et- miştir. Mahkeme, gelmiyen şahitlerin ça- ğırılması için muhakemeyi başka gü- ne bırakmıştır. Festival komitesi dün de toplandı Festival komitesi dün de belediyede l toplanmıştır. Dünkü toplantıda Sus- diye, Taksim, Salacık bahçelerile Bü- yükderede park bahçelerinde sivare- | ler tertip edilmesi ve bu süvarelerin festival programına sokulması karar- laştırılmıştır. Bundan başka festival mevsiminde Şehir Tiyatrosunun oynıyacağı piyes- ler de tespit edilmiştir. Festival prog- ramı bir iki güne kadar kati şeklini alacaktır. NOVOTNİ Serin ve güzel bahçesinde Her akşam meşhur Budapeşte Bülbülü ve sevimli tenor BAY YUNKA en güzel şarkılarını okuyorlar. Her öğleden 14,30 a kadar meş- hur NOVOTNİ orkestrası en seçkin parçaları çalıyor. Tenzilâtlı fiyatlar: Tabldot 4 tabak 75 kuruş Daire » Tepebaşı AKŞAM Ankara ve İzmirde benzin bnhranı Izmirde kumpanya müdür ve müfettişlerinden beş kişi adliyeye verildiler 28 (Telefon) Ankara benzin fiatleri etrafında a şikâyetlerde bulunulan iki acente hakkında tahkikat yapmakta- dır. Bu acenteler belediyenin 328 ku- rüş narh koyduğu büyük teneke ben- zini 342'5 kuruşa, 87 kuruş narh koy- duğu 5 litrelik şişeyi de 95 kuruştan aşağı satmak istememektedirler. Bu i yüzden Ankarada çıkan benzin bulh- — İ Ki, Sok Diğer şahit Mi | i, Sokoni gaz kumpanyası müdürü Tanı bugün de devam etmiştir. Belediye buhranı önlemek için bü- tün tedbirleri almış bulunduğundan bu hal seyrüsefere tesir yapmıyacak- 'nin elinde otobüslerin İş- cmesini temin edecek miktarda ben- zin stoku mevcuttur. Umumi hizmet- lerin ifası için de ayrıca 15 taksi te- min edilmiştir. İzmir valisinin beyanatı İzmir 26 (Telefon )— Belediye 5 litrelik benzin şişelerine 70 kuruş narh koymuştur. Bunun üzerine buradaki acenteler İstanbuldaki merkezlerine bildirmişler ve aldıkları talimatla sa- taş barakalarını kapamışlar ve benzin | satmamşlardır. Yalnız bir acente belediyenin tes- bit ettiği fiatten benzin satmaktadr. Vali B. Fazlı Güleç bugün benzin acenteleri mümessillerini davet ede- rek kanun hükümlerini kabul etme- lerini bildirmiştir. Bugün Vali B. Fazlı Güleç ile gö- | rüştüm, bana dedi ki: — Tesbit edilecek fiatin fevkinde satışa müsaade edilemez. Kumpanya- lar satmamak yoluna giderlerse bü- tün akibetlerden mesuliyeti kabul et- miş olacaklardr. Tesbit edilen fiatler şunlardır; Benzinin kilosu 14, toptan petrol 11 buçuk, parakente 12 buçuktur. Adliyeye verilenler İzmir 27. (Telefonla) — Müddetu« mumilik beş kişiyi nezaret altına al- mış ve tahkikata başlamıştır. Bunlar Şell gaz kumpanyası müdürü Manü- 80, fkinci müdür Alyoti, müfettiş Sa- Direk, Ston Romanya kumpanyası müdürü Volkerdirler. Bu beş kişinin suçları, belediyenin | tespit ettiği fiatten benzin sütmiya- Tak hayatı umumiyeyi ve nizamı âm- meyi ihlâldir. Suçlular adliyeye tes- lim edilmiştir. Tahkikata devam edi- diyor, Belediye benzin satıyor İzmir 27 (Telefonla) — Belediye bugünden itibaren bizzat benzin sa tacak ve ihtikâra meydan vermiye- cekiiz Etıbba odası kongresi İstanbul Etibba odasının yıllık kon- gresi yarın Cağaloğlundaki merkezin- de toplanacaktır. Çocuklar arasında anketimiz bitti 20 küçük okuyucumuzun flkir- lerini birer numara ile neşrettik. Mükâfatı kazanacak olanlar bu 20 küçük okuyucumuz değil bunlara Bu müsabakaya işlirak için: Kupon istemiyoruz Fikirleri en çok beğenilen çocuğa rey veren okuyuculardan birinciye: 25 lira İkinciye 15, üçüncüye 10 lira, on üçüncüye kadar birer İş Bankası kumbarası, ellinciye kadar birer ki- tap, yüzüncüye kadar birer ev hesa- bi defteri verilecektir. Mektupları- mizi: 10 Temmuz Cumartesi akşamına kadar gön- deriniz. Bundan sonra gelecek mek- tuplar kabul edilmiyecektir. Mek- tuplarınızı elden matbaamıza da bi» rakabilirsiniz. Mükâfatı müsabaka» ya girmek için mektuplar şu adrese yazılmalıdır: «AKŞAM gazetesi an- ket muharrirliği « İstanbul, Sahife 5 İtalyan vapurunu batıran İspanyol vapuruna haciz kondu Tahkikat hâhimi Romanya vapuru vapuru kaptanının şahade- tini ni dinledi, İspanyol kaptanı serbest bırakıldı Çanakkalede İtalyan vapurunu batıran İspanyol vapuru Salacak önlerinde Evvelki gün ş akşam üzeri li- © manımızdan har reket eden İtal- İspanyol vapuru- ralı Megallenef nun kaptanı vapurile müsademe etmiş ve batmıştı. 'Bu kaza etrafında alâkadar makam- larca tahkikata devam edilmektedir. Batan İalyan vapuru Romanyadan külliyetli mıkdarda buğday ve Tür- kiyeden de 1500 ton yün almıştı. Bu eşyanın hepsi vapurla beraber batmş- tar. Müsademe esnasında baş tarafın- dan yaralanan İspanyol bandıralı 'Megallenef vapuru dün sabah saat sekiz sıralarında limanımıza gelmiş- tir. Batan İtalyan vapurunun İstan- bul acantası Laster Zilberman bura da ikinci ticaret mahkemesine müra» caat ederek kazayı yapan İspanyol gemisinin haciz edilmesi için karar almıştır. Mahkemenin haciz kararile dün sabah vapura gidilerek icra me- muru tarafından haciz konulmuştur, Romanya vapuru kaptanı ne diyor? İkinci ticaret mahkemesi âzasın- dan Bayan Beyhan da tahkikata gi- rişmiş, kaza esnasında limanımıza gelmek üzere oradan geçmekte olan ve kazayi gören Romanya baldıralı Recel Karol vapuruna giderek vapur kaptanı Marko ile ikinci kaptan Ma- nolesko ve çarhçı Daniyelin şahid si- fatile ifadelerini almıştır, Recel Karol vapurunun kaptanı Marko gördüklerini şöyle anlatmıştır: — Hava gayet güzel ve açıktı. Geli- bolu önlerinden geçerken saat 8,15 sıralarında İtalyan vapurunun boğa zın sağ tarafından gelmekte olduğu- nu gördüm. Bu sırada İspanyol yapu- ruda sol taraftan bizim istikameti mizde İstanbula doğru ilerliyordu. İtalyan vapuru düdük çaldı. İspanyol vapuru cevap vermiyerek ve İstikame- tini değiştirmiyerek İtalyan vapuru- nun üzerine doğru yoluna devam et- ti. bir kaç dakika sonra da İtalyan vapurunun i numaralı anbarına çarptı, Hâdiseyi gördüğüm sırada İ- talyan vapurunun burnu garba mü- teveccihdi. Seyrüsefer nizamnamesi. no göre İspanyol vapuru Nağrabur- nundan daha yakın dönmeli (di. Ken- disinin niçin böyle yaptığını bilmiyo- rum. Müsademeden sonra İtalyan var puru karaya doğru ilerlemeğe başlar dı. Ben de vapurumu üzerlerine çe- virerek imdad isteyip istemekdikleri- ni telsizle sordum. Cevap vermediler, Onlar kendi vasıtalarile yolcuları ve tayfayi çıkarmışlar. Recel Karol vapurunun ikinci kap- tanile çarhçısı da hâdiseyi ayni şekil- de anlatmışlardır. Deniz ticareti müdüriyeti İspanyol vapurunda tahkikat, yapmış ve müs sademe esnasında baş tarafından al- dığı yara yolund mani olduğundan e lpanyol kaptanı mahkemede P etrafında Çanakkale müddei- vu de take devan et- mektedir. İspanyol vapurunun kaza yi müteakip yoluna devam ederek li- manımıza gelmesi üzerine Çanakka» le müddelumumiliği İstanbul adiiye- sine gönderdiği bir tezkere ile İspan- yol vapurunun kaptanı Yaşi Yasiba Yananinin gönderilme- sini istemiştir. o Bunun üzerine dün Megallenef vapurunun birinci zabiti Civan Segaro zabıta tarafından adli- yeye teslim edilmiş ve Sultanahmed ikinci sulh ceza hâkimi B. Selâhaddin Demirelli tarafından sorguya çekil. Civan Segaro tercüman vasıtasile yapılan sorgusunda kendisinin kırk yaşında olduğunu, evli ve Üç çocuğu bulunduğunu, İspanyol yorduk. O sırada karşıdan gelmekte olan İtalyan vapuru bizim önümüze geçecek şekilde ilerledi ve müsademe oldu. Kazayi müteakip İtalyan vapu- ru sahile doğru yol aldı. Biz derhal yardım için sandal indirdik. Fakat onlar kendi sandallarile vapur mü- Tettebat ve yolcularını boşaltmışlar, İtalyan vapuru 45 dakika zarfında battı. Bu isticvab üzerine mahkeme, suç- Iu Civan Segaronun sorgu evrakının Çanakkale müddelumumiliğine gön- derilmesine ve sorguya çekilen bu a- dam Çanakkale o müddelumumliliği; tarafından oraya sevkeldimesi #steni- len adam kendisinin serbest bırakılmasına karar vermiş- tir. Civani Segaroya mahkemenin kendisini serbest Ücretli memurların ücrelteri nasıl verilecek Ankara 26 (Telefon) — Ücretle tayin edilecek memurlar hakkında ye- ni bir karar alınmıştır. Bu karara göre, bundan sonra ücretli vazifelere tayin edileceklere, bu vazifelerin bü» remdeki derecesine tekabül eden ma» aşın ancak bir derece üstünü ücrek verilebilecektir,