13 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 13 Temmuz 1937 —- Dün Geceki ve Bu Sakhahki Elaberler Madrid etrafında harb devam ediyor Hükümet kuvvetleri ihata çemberini kırmak için uğraşıyorlar Resmi tebliğler muvaffakiyetler haber veriyor. Asiler ise taarruzu defettiklerini söylüyorlar Madrid 12 (A.A) — Geçen Salı gü- Dü başlıyan taarruz, muharbenin baş- Jangıcındanberi o Cumhuriyetgilerin yaptıkları en büyük taarruzdur. Taar- ruzun hedefi görünüşe göre Mağridi Mala eden cenberi kırmaktır. Fakat diğer cephelerde tesirleri görüleceği muhakkak addedilmektedir. Zanedildiğine göre askeri harekât vasi mikyasta inkişaf ederek harbin neticesi üzerine müessir olabilecek bir şekil alacaktır. Kullanılan harb malzemesinin mik- tarı pek mühimdir. Topçu ve tayyare kuvvetleri şiddetle harekete geçmiş- lerdir. Havas muhabiri ne diyor? Madrid cephesi 12 (A.A.) — Havas ilerliymemişlerdir. Yüksek kumanda heyetinin, asile- rin cephesini yarmak için 45,000 kişi Ankara iskân ve tapu dairelerinde bir yolsuzluk görülenler hakkında tâkibata başlandı Ankara 13 (Telefon) — Şehrimiz iskân ve tapu idaresinde vilâyetçe ya- pılan tahkikat neticesinde bir yolsuz- Tuk görülmüş ve iskân müdürü, sicil muhafaza memuru, diğer birkaç me- murla bu yolsuzlukta alâkalı görülen bir muakkib hakkında kanuni takiba- ta başlanmıştır. Hâdise, Kesriye >< muhacirlerinden bir kadının temlik edilen mühimce mıkdarda arazinin satışa konulması Üzerine meydana çıkmıştır. Bu arazi- den bir kısmı 26 bin liraya satılmış. Fakat satış beş bin lira üzerinden gös- terilerek tapu muamelesi ona göre ya- pılmıştar. Mülkiye ve maliye müfettişleri tahki- kata el koymuşlardır. Tahkikat sıra- sında rüşvet gibi bazı meseleler de meydana çıkarıldığından müddelumu- milik de takibata girişmiştir. Ankara vilâyeti bugün neşrettiği bir tebliğde valiliğe bağlı bulunan be- lediye, imar, tapu, iskân, nufus daire- lerinde ve maliye şubelerile diğer bü- tün dairelerde işi olan vatandaşların şahsen işlerini takib etmeleri lâzım geldiğini bildirmiştir. Tebliğde, mu- Aakkib, mutavassıt ve komisyoncula- rın vilâyet, dairelerine sokulmamaları için emir verildiği de tasrih olunmak- tadır. Şark paktı Hicaz veliahtı, Hicazın da girebileceğini sö söylüyor İngiliz kralının taç giyme merasi- natta bulunmuştur: «— Türkiye, İran ve Afganistan arasında akdedilen bu pakt, hayırlı bir inkişaftır. Bu bloku muhakkak ki topladığı söylenmektedir. Hükümetçilerin zayiatı hergün ç0- almaktadır. Dün asiler 3,000 den fazla ölü top- lamışlardır. Salâhiyettar mahfeller milislerin bu cephede son dört gün zarfında 16 binden fazla zayiat verdiklerini be- yan etmektedirler. Asilerin tebliği Salamanca 12 (A.A) — Radyo ile neşredilen bir tebliğe göre 11 Tem- muz, harb içinde bir zafer günü ma hiyetini alacaktır. Çünkü o gün ih- tilâlciler Madrid cephesinde düşma- nın pek şiddetli bir taarruzunu dur- durduktan sonra Villa Vicissadan Villa Nueva della Canadaya kadar muvaffakiyetli bir mukabil taarruza geçmişlerdir. Milislerin 10,000 kişi kadar kaybettikleri tahmin edilmek- tedir. Asi tayyareleri hiç bir taarruza ma» ruz kalmadan düşman hatlarını bombardıman etmişlerdir. Amerikada sıcaklık 50 derece Parklardaki havuzlara buz kalıpları atılıyor Nevyork 12 — Burada sıcaklar şiddetini son derece arttırmıştır. Sı- caklık gölgede 45 derecedir. Bazı ma- hallerde 50 dereceye kadar çıkmak- tadır. Halk vaktini parkların havuzların- da geçiriyor. Bu havuzlara, suyu s0- Kutması için, mütemadiyen buz atı- iyor. Geceleyin sokaklarda, parklar- da yalanlar pek çoktur. İki milyon kişi şehirden kaçmıştır. Coney İsland plâjında 50 bin kişi gecelemiştir. Dün sıcaktan ölenler 221 kişiyi bulmuştur. 98 kişi de denizde boğul- muştur. Dün &#kşam çıkan rüzgâr 'Nevyork muhitinde havayı bir par- ça serinleştirmiştir. Amerikada sıcaktan ölenler New York 12 (A.A.) — Bu bafta sonunda sıcaktan ölenlerin âdedi 221i bulmuştur. Bundan maada 94 kişi de suda boğulmuştur. Hamidiye Giresunda Giresun 12 (A.A) — Hamidiye mektep gemisi bu sabah dört buçuk- ta limanımıza gelmiştir. Geminin ko- mutanı saat dokuz buçukta dışarı çi- karark valiyi, mevki komutanını ve belediyeyi ziyaret etmiş, saat 10,30 da vali, mevki komutanı ve belediye te- isi ayrı ayrı Hamidiyeye giderek ka» mutanın ziyaretini iade etmişlerdir. Vali ve mevki komutanı gemiden ây- rilirken topla selâmlanmışlardır. Petrol ve benzin mukaveleleri Fiatlerin indirilmesinden evvel yapılan mukaveleler feshedilecek Ankara 12 (Telefonla) — Maliye Vekâleti (o vilâyetlerle, kolordu ve fırka (o kumandanlıklarına (yaptığı bir tebliğde benzin ve ptrol fiatlerinin ( indilirmesinden © evvel aköedilmiş o mukavelelerin | feshi- Bi istemiştir. Vekâlet bu husustaki tebligatında mukavelelerin feshinden evvel müteahhidlere fiatlerin indirils mesi hususunda teklifler yapılmasını, şayed müteahhidler bu teklifleri ka- bul etmezlerse kati teminatları veril» mek suretile hemen mukavalelerin Radyo neşriyatı islah edilecek Gazetemizin ortaya attığı bir fikir nazarıdikkate alındı Ankara 12 (Telefonla) — Etimesud Tadyo istasyonu temel kısmının inşa- atı bitmiş ve binanın yapılmasına başlanmıştır. İnşaat önümüzdeki 938 Temmuzuna kadar tamamlanmış 0- lacaktır. Ankaradan sonra İstanbulda yapı- lacak büyük radyo istasyonunun Os- mâniye telsizi civarında yapılması kararlaştırılmıştır. Posta telgraf ve telefon idaresi rad- yö neşriyatını wlah etmek için yeni tedbir almak üzeredir. Gazetelerin radyo neşriyatı etrafındaki neşriyatı ehemmiyetle nazarı dikkate alınacak- tır. Bu arada muhtelif memleketler musikisi hakkında bir fikir vermek Üzere plâklar getirilmesi yolunda gazetemiz tarafından ortaya atılan fikir nazarı dikkate alınmıştır. Divanı muhasebat Yeni bir kanunla teşkilât genişletilecek Ankara 12 (Telefonla) — Belediye- lerle hususi muhasebelerin ve yarı sermayesi devlete aid bankalar he- saplarının tedkikinin de muhasebat divanının vazifeleri arasına girmesi divan teşkilâtının genişletilmesi za- ruretini hasıl etmiştir. Bu zarureti karşılamak üzere yeni bir teşkilât kanun projesi hazırlanıl- maktadır. Bu proje ile muhasebat di- vanı teşkilâtı genişletileceği gibi me- murların da terfileri temin edilecek- tir. Şehrin temizliği Vali vekili dün bir çok yerleri teftiş etti Vali ve Belediye Reis vekili B. Şükrü dün sabah Belediye temizlik işleri müdürü B. Mustafa ile beraber Üskü- | dara geçerek Üsküdar kazası dahilin- de çöplerin toplanma, imha etme işlerile temizlik bakimından alınan faaliyetleri bizzat tedkik ve teftiş et- miş, gördüğü noksanlar hakkında ta- Umat vermiştir. Vali vekili, bir iki saat kadar Üskü- darda meşgul olduktan sonra Üskü- dardan Kadıköyüne geçmiş ve Kadı- köy ve civarını da ayni şekilde teftiş etmiştir. Vali vekili, şehrin temizliğini temin etmek hususunda gayet esaslı surette meşgul olmağa başladığından bundan sonra şehrin diğer mıntakalarını ge- zecektir. Karabükte inşaat Londradan daha on mühendis geliyor Ankara 12 (Telefonla) — Karabük demir fabrikaları tesisatında çalış- mek üzere bu ayın yirmi yedisinde Londradan on mühendis daha gele- cektir. Hâlâ Karabükte çalışan İngi- liz mühendislerinin sayısı otuz ka- dardır. Tesisata aid bazı işler etrafında alâ- kağarlarla temas etmek üzere Kara- bükten buraya gelen bir İngiliz mü- hendisi oradaki inşaat vaziyeti hak- kında bana demiştir ki: 4— Fabrikaların inşaatına faali- yetle devam olunmaktadır. Temelleri atılmış bulunan lokomotif tamir atel- yesinin bina kısmının inşaatına ya- kında başlanacaktır. Bilindiği gibi bu fabrikada, Karabüke malzeme nakle- decek olan lokomotifler tamir edile- cektir. Diğer taraftan yüksek izabe fırım- larının kazılarının çakılmasına da devam edilmektedir. Bugün inşaatta olan &melelerin sayısı 600-1000 azmine tehalüt etmekle- dir» - Bir tayyare daha kutub yolile Amerikaya gitti Tayyarenin içinde üç Sovyet tayyarecisi Moskova 12 — Üç Sovyet tayyareci- si 25 - Ant markalı bir tayyare ile ve Şimal kutbu yolile Amerikaya gitmek üzere saat 3,10 da buradan barekt et- miştir. Pilot Gromovdur. Gromov teşebbüs ettiği hava seferile yeni bir mesafe rekoru da tesis etmek istiyor. Fakat asıl maksadı Sovyet bir liği ile Amerika arasında muntazam bir hava hattı tesisi için ikinci bir tec- rübe uçuşu yapmaktadır. Gromov, Los Angeleste . karaya in- mek fikrindedir. Bindiği tayyare 18 Haziranda Moskova - Portland hava seferini yapan Çekalofun tayyaresi ti- pindeğir. Franko hükümetine 40 milyon sterlin Bir Ingiliz g grupu bu parayı ikraz etmiş Londra 12 (A.A) — Mali memba- lardan verilen malümata göre, hu- #üsi bir grup tarafından Salamanka hükümetine 40 milyon İngiliz lirası ikraz edilmiştir. Bu borç, bazı maddeler ve bilhassa benzin satın almak imkânı verilmek üzere Burgos hükümetine geçenler- de açılan elli milyonluk krediden ba- rçtir. Ankarada yeni 150 ev yaptırılıyor Ankara 12 — Bahçeli evler koope- ratifi, Orman çiftliği yolu üzerinde yaptırmağa karar verdiği yüz elli evin inşasına haftaya başlıyacaktır. Ucuza mal edilecek olan bu evler, orta hâli ailelere mahsus olacaktır. İnşaat 1938 senesi ağuslosunda bitirilecektir. Hatayda yeni rejim Kont dö Martel bugün bir beyanname neşredecek Ankara 12 — Fransanın Suriye fevkalâde komiseri Kont dö Martel yarın (bugün) tayyare ile Antakyaya Kont dö Martel, ayni gün tayyare ile Beyruta dönecektir. Türk tarih kongresi pulları Ankara 12 (Telefonla) — Türk Ta- rih kongresi namına dört nevi pul çi- karılması kararlaştırılmıştır. Bu pul- ların ikisi hariçte ikisi de dahilde kul- lanılacaktır. Pulların resimleri Türk Tarih kurumu tarafından tesbit edi- lecektir. Ithalât rejimi Kararname bugün resmi gazetede çıkacak Ankara 12 — Buraya dönen İktisat Vekili B. Celâl Bayar ithalât serbesti- #i kararnamesile meşgul olmuştur. Kâaramame yarın (bugün) resmi ge- zetede neşredilecektir. İktisat Vekilinin beyanatına göre yeni listelerin ana prensibi şudur: De- geri verildikten sonra Türkiyeye ithal edilmiyecek eşya bırakmamak.» Vaniköyündeki facia tahkikatı Üsküdar müddelumumtliği, geçen ay Vaniköyünde tabancasını kurca- larken nişanlısı B. Necdeti gözünün yanından vurarak ölümüne sebebiyet vermiş olan bayan Suad hakkında tahkikatını bitirmiştir. Müddelümu- milik bayan Suadin dikkatsizlik yö- dünden ölüme sebebiyet vermek süçie tevkitini istiyerek dosyayı sorgu hâ- bulunuyor Moskova 12 (A.A.) — Bu sabah 6,10 da Gromov'un tayyaresi Arkanjel ci varında bulunmakta idi. Tayyare, bu- Tutların üstünden uçmakta idi, Moskova 12 — Kutup yolile Ameri- Kayâ gitmek üzere seyahate çıkan tay« yaretiler şu beyanâtia bulunmuşlar dır: «Sehayatimizin muvaffakiyetle ne- ticeleneceğine eminiz. Yeni bir rekor yapmağı da ümid ediyoruz. Hava ha- berleri pek iyi değildir. Fakat daha fazla beklemeği muvafık bulmadık. Çünkü gelecek ay hava daha fena ola» caktır.» | m mühim bir maç Bulgar milli takımı, Yugoslav milli takımını 4 - O yendi Sofya 12 — Bugün burada Bulgar ve Yugoslav milli takımları karşılaş” mışlardır. Bu maç çok heyecanlı ok muş ve Yugoslav milli takımının 4-0 büyük bir farkla yenilmesile netice- lenmiştir, Yugoslav milli takımının bu ağır mağlübiyeti hayretle karşılanmıştır. İlk haftayimde Bulgarlar, 15 inci dakikada sağ açık Angelofun ve 41 in- ci dakikada sol açık Yordanolun Ayağile iki gol atarak birinci devreyi 2-0 galip vaziyette bitirdiler. İkinci devrede de hâkim o; na devam &den Bulgarlar, 28 inci kikada merkez mül Rafailof vasıtasile üçüncü ve m. r bir dakika kala gene sağ açık * fun ayağile dördüncü golü atarak maçı 4 - 0 kazandılar. Filistinin parçalanması Irak hükümeti de son kararı protesto etti Kudüs 12 (A.A.) — Irak hükümeti, yüksek harp komitesi tarafından gön“ detilen bir telgrafa cevaben Filistinin taksimi projesine itiraz ve kraliyet tahkik komisyonunun raporunu po testo elmekledir. Irak hükümeti, Arab - Filistin taleplerile tesanüdü- nü izhar etmekte ve harp komitesi ilg teşriki mesai edeceğini bildirkemete- dir. Küveyt emiri de ayni şekilde ce- vab evrmiştir, Şoförler cemiyeti taksi fiatle- rinin indirilmesine itiraz etti Şoförler cemiyeti taksi ücretlerinin indirilmesine itiraz etmiştir. Bunlar Yâstik ve saire gibi malzeme flatinin arttığını, benzin flatinin de 926 da tenzilât yapıldığı zamana nisbetle da- ha pahalı olduğunu ileri sürüyorlar, 50 ve 500 liralıklar Ankara 12 —- 50 ve 500 liralık para“ lar yeniden basılmıştır. Yakında piya saya çıkarılacaktır. Yeni paralar es kisinden çok güzeldir. Terkos ana borusu patladı Terkosun Eyüpsultan cihetindeki ana borusu patlamıştır. Bu sebeplö bugün İstanbul cihetinde Terkos bo- rularında su yoktu. Ârızanın akşama kadar tamir edilmesi ümit ediliyor. Yemişte bir cinayet Bu sabah Yemişte bir cinayet ok muştur, Karpuz satan Mehmed adın» da biri, İsmail adında biri ile kavgü etmiş ve bıçakla İsmaili muhtelif yet lerinden yaralamıştır. Yaralı hasta» neye kaldırılmıştır. Polis tahkikat, ya