22 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ili Sa ii | ği va Sahife 2 AEŞAM 22 Temmuz 1937. Dün Geceki ve Bu Sabahki | Eiaberler Tutuşan çamaşırları söndürmek İster- ken bir karıkocanın muhtelif yerleri yandı Itfaiye ateşi çabuk söndürdü, yaralılar hastaneye kaldırıldılar Bu sabah bir yangın olmuş ve bir karı kocadan mürekkep zengin bir musevi ailesi muhtelif yerlerinden yan- dıkları cihetle hastaneye kaldırılmış- tur. Vakanm tafsilâtı şudur: Efe sokağında 8 numa- Talı üç katlı bir bina vardır. İçi ahşap, dışı kârgir olan bu binanın sahibi ti- caretle iştigal eden bay Alberttir. İkinci katta; sabahleyin erkenden kurumak üzere bir koridora asılmış olan çamaşırlar, mangaldan sıçrıyan bir kıvılcımla ansızın tutuşmuş ve rüz- gârın da tesirile az zamanda çamaşır- lar, kâmilen alev almıştır. Bunu gören B. Albert ile Bn. Katen- ya çamaşırları söndürmeğe uğraşmış- Jarsa da bu sefer kendilerinin elbise- leri ateş almıştır. Yanmakta olan karı kocanın feryadını duyanlar polis ve itfaiyeyi haberdar etmişlerdir. Vaka yerine gelen zabıta memurları, muhtelif yerlerinden tehlikeli surette yanmış olan Albert ile Katenyayı kur- tararak otomobille hastaneye kaldır- mışlardır. ü Az sonra yetişen İtfaiye de ateşin daha fazla genişlemesine mâni olacak tedbirleri almış ve ateşi söndürmüştür. Zabıta; ateşin ne şekilde çıktığım esaslı surette araştırmaktadır. Çinliler Pekin şehrini tahliye ettiler Fakat Japonlar da geri çekilmiyecek olurlarsa tekrar şehri işgal edecekler Londra 22 (Akşam) — Pekindeki na etmekte ve istihkâmları Knvrelien> dirmektedirler. Çin hükümeti, , neşrettiği bir beyannamede hüsnü niyetini göstermek için Çin Mreleri nin Pekini tahliye ettiklerini fakat o civarda bulunan Ja- pon askerleri de geri çekilmi- yecek olurlar ise Çin askerle- rinin bugün tekrar Pekine gi- receklerini beyan etmiştir. Londra 22 (Akşam) — Tokyodan bildiriliyor: 37 nci Çin fırkası Pekini tahliye ediyor. Tokyodaki Çin sefiri Japon hariciye nazırı B. Hırota ile görüş- müştür. Japon tayyareleri Lukoşao mınlaka- sına attıkları beyannamelerde halkı üç gün zarfında bu mıntakayı tahliye etmeğe davet etmiş. Lukoşao, Vam- ping, Şangsen mıntakaldrının bom- bardıman edileceğini ilâve etmiştir. Japon askeri harekâtı durmadan de- vam ediyor. İngilterenin yeni plânı suya mı düşüyor ? İtalya, iki tarafın muharib tanınması için ecnebi gönüllülerin çekilmesini kabul etmiyor Londra 21 — Tali Ademi müdaha- Je komitesi saat 16 dan (18,5) a kadar ikinci içtimannı yapmıştır. Tali ko- mite müzakerelerini müddet tayin etmeden talik etmiştir. Rels müna- sib gördüğü zaman tali komiteyi top- Janmağa,, çağıracaktır. İtalya mu- rahhası, İngiliz projesinin müzakere tarzı tesbit edilmedikçe ecnebi gönül- Jülerinin geri çekilmesi meselesini müzakere etmiyeceğini söylemiştir. İtalyan sefiri B. Grandi, hükümeti metbuasının İspanyadaki iki muha- sım tarafa muharib hakkının tanın- masının ecnebi gönüllülerinin çekil- mesine muallak tutulmasını reddet- tiğini komiteye bildirmiştir. İyi malâmat alan mahafil, İtalya tarafından takib edilen bu hattı ha- güre Nasyonalistelr hükümet kuvvet- lerine karşı taarruza devam ediyor- lar. Goaderama cephesinde bazı mev- zileri zabtetmişlerdir. Hükümet kuv- vetleri bir taarruz yapmışlarsa da ricate mecbur olmuşlardır. Hükümet topçu kumandanı öldü mü? Toledo 21 (A A.) — Esirlerin ifade- lerine göre hükümet topçu kuvvetleri kumandanı general Aranz'ın Vaca- demorillo yakınında nasyonalistlerin atmış oldukları bir obüs danesinin isabetiyle ölmüş olduğuna dair bir ri- vayet vardır. Oviedo bombardıman edildi Şimal cephesi 21 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Hükümetçile- rin topçu kuvvetleri, üç saat Oviedo- yu bombardıman etmiştir. Bir bina- ya düşürmekten korkuyorlar. ya iki obüs düşmüştür. Burada ana- i muharebeler | &xz, babasız çocuklar bulunuyordu. Paris 21 — Aslierin karargâhında- Üç kızcağız ölmüştür. 20 kadar yaralı ki Havas muhabirinin bildirdiğine ' vardır. ———— Adliye siyasi müsteşarı geldi Yeni polis kanunu Adliye siyasi müsteşar B. Salâhad- âin Yargı yanmda hususi kalem mü- dürü B. Şakir ve teftiş heyeti relsi B. Sezai bulunduğu halde İstanbula gelmiştir. Gayrimübadillerin dilekleri Gayri mübadillerin dilekleri Ma- liye Vekâleti tarafından tedkik edil- ve haklı görülmüştür. Vekâlet arın kiymetlenmesi ve yeniden tevziat, yapılması için tedbir almak- tadır. Meclis açılınca bu hususta bir Myiha verilecektir. Ankara — Yeni polis kanunu bir Mao Şe yine Polis- lerimiz ağustos ie Bun üzerinden slacaklardır. Dağeniişti büyük bi yancı Atina 21 — Dün gece sabaha karşı Dedeağaçta büyük bir yahgın çıka- rak şehrin çarşısını baştanbaşa yak- mıştır. İki büyük tütün deposile as- e ne keri klüp, yanan binalar arasında- dır, Zarar sekiz milyon drahmi he- nir. kö a Devamsızlık yüzünden kayıtları terkin edilen hukuk talebesi Devlet şürası bu husustaki kararın bozulmasına karar ver verdi Ankara 21 (4 (Akşam) — Ankara hu- kuk fakültesi profesörler meclisi, de- vamsızlık sebebile ayni sınıfta iki se- ne kalan fakülte ikinci ve üçüncü sı- mf talebelerinin edilmesini karar altına almıştı. Profesörler meclisi, bu vaziyetie bu- lunan talebelerin . tabsil hakkından tamamen mahrum edilmemeleri için kendilerini yeni baştan, yani birinci sınıftan tahsile başlamak hususunda muhtar birâkrışti. Profesörler meclisinin bu kararı üzerine mikdarları mühimce bir ye- kün tutan bu gibi talebelerin kayıd- larının terkini eihetine gidilmiştir. Hakkında bu karar tatbik edilmiş bulunan bir talebe devlet şürasına müracaat etmiş ve profesörler mecli- sinin bahsi mevzu kararına şüra nezdinde itiraz etmiştir. İtirazı tedkik eden devlet şürası tanzimat dairesi talebeye hak vermiş ve kayıd terkini hakkındaki profe- sörler meclisi kararının bozulmasını karar altına almıştır. Bu suretle kayıdları terkin edil- miş bulunan bütün talebelere bu- Yundukları sınıftan tahsile devam hakları yeniden tanınmış oluyor. Ancak profesörler meclisinin tan- zimat dairesince verilen bu karara şüra umumi heyeti nezdinde itiraz etmesi de kuvvetli bir ihtimal dahilinde gö- rülmektedir. Şüranım bu husustaki kararı bu- günlerde fakülte dekanlığına we edilecektir. Iktisad Vekili Dün ticaret odasında tedkiklerde bulundu İktisad Vekili B. Celâl Bayar dün saat 12 de Ticaret odasına gelerek tedkiklerde bulunmuştur. Benzin fi- atlerini tedkik etmekte olan komis- yon da dün toplanarak mutad mesa- isine devam etmiştir. B. Celâl Bayar komisyonun ilk içti- madan şimdiye kadar yaptığı etüd- ler etrafında izahat alarak saat 12,5 den sonra Ticaret odasından ayrılmış- tir. Çekoslovak rejisi tünün alacak İzmir 21 (Telefon) — Çekoslovak Teji idaresi bu sene Türkiye tütünle- rinden 1 milyon 200 bin kilo satın ala- caktır. Şimdiden Türkofise müraca- at etmiştir. Yaş üzüm ihracatı İki gün sonra İngiltereye ihracata başlanıyor İzmir 21 (Telefon) — İzmir Üzüm kurumu esaslı teşkilâtla ilk defa ola- rakiki günsonra İngiltereye yaş üzüm ihracına başlıyacaktır. Soğuk hava depolu bir vapura 10 ve 12 kilo- luk kutular içinde yaş üzüm yüklene- cektir. Üzüm kurumu Almanya, İngiltere ve diğer memleketlerdeki en mühim firmalarla temas etmiş ve yaş üzüm için anlaşmalar yapmıştır. Üzüm ku- rumu bu sene 3 bin ton çekirdeksiz ve razakı üzümünü yaş ihrac edecek- tir. Bunun 2 bin tonu deniz yolile İn- giltere ve Almanyaya, 1000, tonu da Selânik üzerinden trenle Merkezi Ay- Tupa memleketlerine gönderilecektir. Üzüm kurumu, bundan evvel İngil- tereye mühim miktarda karpuz gön- dermişti. Bunların hiç bozulmadan Londraya vardığı haberi gelmiştir. İtalyada nüfusun artmasi yavaşladı Roma 21 (AA.)— İtalyanın nüfusu bir sene içinde 548 bin fazlalaşmıştır. Son istatistikler, tezayüd nisbetinde KA Kayıdlarının terkin: | Lordlar kamarasında Filistin hakkında bir müzakere Hükümet Filistini üçe taksim projesini tatbik edeceğini söylüyor Londra 21 — Avam kamarası Filis- tinin taksimi hakkındaki projeyi bu- gün müzakere edecektir. Dün Lord- lar kamarasındaki münakaşa bu mü- zakerenin başlangıcı olmuştur. Mu- halefet fırkası reisi Lord Snell, bu hu- susta bir sual sormuştur. Müstemle- kât nezaretinde parlâmento müsteşa- rı Marki Dufferin hükümet namına bu suale cevap vererek zayıf görün- mekle değil, fakat kuvvetli ve azim- kâr davranmakla Filistinde taham- mülfersa bir şekle giren vaziyetin al tındani kalkılacağını söylemiş ve de- miştir ki — Silâh kullanılması, bu meseleyi hiç bir zaman halletmiyecek ve Arap- lar ile Musevileri biribirinden ayıran uçurumu daha ziyade derinleştirecek- tir. Tahkik komisyonunun raporunu kabul eden hükümet, ne Arapların, ne de Yahudilerin karışıklık kıvıletm- larını alevlendirecek olan hiç bir ha- Teketine tahammül edemiyecektir, Londraya, gerek Yahudilerin, ge- rek Arapların protestoları gelmiş ve tetkik edilmiştir. Hükümet, Araplar- Ja Museviler, münferiden hükümete yaptıkları teklifleri müşerek bir itilâf- name ile kabul ettiklerini taahhüd et- medikçe, Filistinin taksimi projesini esaslı bir surette tadil etmek niyetin- de değildir. Hükümet bu ay içinde meseleyi Mil- Jetler cemiyetinin daimi manda ko- misyonuna aryetmekle almak niyetin- de bulunduğu tedbirlerin daha çabuk tatbikini temin edeceğini umuyor. Hükümet gerek müstakil Yahudi devletinin ve gerek müstakil Arap dev- letinin “Milletler cemiyetine kabul edilmek hususundaki tejeblerini ter- vie edecektir. 'Bu devletlerin Kara, deniz ve hava kuvvetleri, limanlarının kara ve şimen- difer hatlarımn ve Filistinin heyeti umumiyesinin ermiyeti için mukave- Jeler aktedilecektir. Çimento fiatleri Eski fiate mal satanlar hakkında takibat yapılacak İzmir 21 (Telefon) — Vekiller he- yeti kararile bugünden itibaren çimento fiatlerinin ucuzlatılması lâzımdı. e Torbası 115 Okuruşa satılan çimento 102,5 kuruşa satıla- caktır. Fakat İzmrideki tüccarlar el- lerindeki malları evelce pahalıya al- dıklarını ileri sürerek eski flate mal satmışlardır. Vilâyet bu tüccarlar hakkında tahkikata başlamıştır. Ta- kibat, yapılacaktır. İzmirde bonoya mukabil satılacak Yunanlı emlâki İzmir 21 (Telefon) — Burada gay- ri mübadil bonolarina mukabil satıl- mak üzere mühim mıkdarda Yunanlı emlâki vardır. Milli Emlâk idaresi bun- ların Hstelerini hüzırlamağa başlamış- tar. Bu senenin ilk kuru üzüm ve inciri İzmir 21 (Telefön) — Bu senenin ilk çekirdeksiz kuru üzüm ve İnciri ağustosun ilk haftasında piyasâya ge- lecek ve satış başlıyacaktır. Izmirde su azald! Belediye ihtiyacı karşılamak üzere yeni kaynaklar arıyor İzmir 21 (Telefon) — İzmirin Yu- karı mahllesi halkı Vezir ve Osman- ağa memba sularını kullanırlardı. Bu seneki sıcaklar 11 kaynaktan iba- ret olan bu suların 9 kaynağını ku- rutmuş ve ancak iki kaynak kalmıştır. Bu da ihtiyacı karşılıyamamaktadır. Belediye şimdi bu kaynaklara yakın yerlerde sondaj yaptırmaktadır. Bundan müsbet nelice alınmaz- sa yarım milyon nüfusun ihtiyacına yetecek miktarda olan ve içindeki ki- Teç derecesi yüade 12 yi geçmiyen Bu- ca nahiyesinin Tahtaköy civarındaki dağdan memba suyu getirilecektir. Bu işe 400 bin lira sarfedilecektir. Proje- leri hazırlanıyor. Şayet Bucadan su getirilirse Kadi- fe kalesinde büyük bir depo yaptırı- lacak ve su şehrin her tarafına tevzi edilecektir. Suyun halka gayet ucuza verilmesi esas gayeyi teşkil etmekte- dir. Kadife kalesinin bulunduğu te- penin ağaçlandırılarak buranın Or- man halinde getirilmesi de göz önün- de tutulmaktadır. Yamanlardan Karşıyakaya gelen su kaynakları da sıcaklardan â2 sü vet. | saat sürmüştür. Bartında yangın Yedi ev yandıktan sonra ateş güçlükle söndürüldü Bartın 21 (A.A) — Kasabanın en Sıkışık ve harab bir semti olan Kır- tepede bügün öğleden sonra çıkan yangın yedi eyi yaktıktan sonra itfa- iyenin ve halkın gayretiyle söndürül- müştür, Şiddetli bir poyraz estiği ve mahal- le kâmilen ahşap olduğu için yangın daha çok büyümek istidadında idi. Hattâ bir aralık çarşıya doğru geniş- Jemek üzere idi, Semtin susuz ve s0- kakların dar olması facianın dehşe- tini arttırmıştır. Yangın bir buçuk İnsan zayiatı yok- tur. Türkiye - İran hava seferleri Türkiye ile İran arasında yakinda hava seferleri başlıyacaktır. Türk tay- yareleri 'Tebrize, İran tayyareleri de Vana kadar yolcu taşıyacak- lardır. İngiltereye ısmarladığımız yeni! tay- yareler gelir gelmez, İstanbul - Bük- reş hava seferlerine de başlanacaktır. Ingiliz sahillerin- de bir hâdise Bir Alman tahtelbahiri suyun yüzüne çıkmağa mecbur oldu Londra 22 (Akşam) — İngiliz de- niz makamları mühim bir hâdiseyi ifşa ediyorlar. Bir İngiliz muhribi, tor. Pil tarayıcılarla beraber, Portland sa- hilinde manevra yaparken Hidrofon. aletleri, o civarda bir tahtelbahir bu- Junduğunu haber vermişlerdir. Muh- rib, denizaltında bulunan tahtelbehi- Te yukarıya çıkması için emir vermiş, fakat meçhul tahtelbahir, bu emri dinlemiyerek yoluna devâm etmek is- temiştir. Bunun üzerine muhrib tah- telbahirin civarma bir detonatör pat- latmiş ve tahtelbahiri denizin sathına çıkmağa mecbur etmiştir. Deniz saf- hına çıkan tahtelbahirin U 27 huma- ralı Alman tahtelbahiri olduğu görü müştür. Bu hâdise çok endişeli şaylaların dolaşmasına sebebiyet vermiştir. Bu endişeli şayialara bir nihayet vermek için Avam kamarasında resmi beya- natta bulunulmuş, ve İngiliz manev- ralarile İngiliz kara suları haricinde seyrüsefer eden bu Alman tahtelbahi- rinin mevcudiyeti arasında hiç bir münasebet mevcut olmadığı beyan edilmiştir. ,