22 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Tr AKŞAM Sahife $ AKŞAMDAN AKŞAMA: Dörtle yedi arasındaki çocuklarımız Almanların umumiyetle çok züri- İ yeti olduğu malümdur, Tam bir dü- zine terbiyeli evlâdı olan bir Cermen Âilesin — Maşallah... Bunları nasıl böyle yeliştirdiniz? » diye sormuşlar, - Bu kadar çok minimininin her birile uğ- raşmak?... Aşkolsun... Biz, iki üç tâ” nesile bile baş edemiyoruz! Alman âilesi şöyle cevap vermiş: — Biz içlerinden yalnız en büyü- ğüne fevkalâde emek verdik Onu terbiye ettik. Terbiyeyi o, ötekilere aşıladı. Bütün Cermen çocukları terbiyeli dir demek istemiyorum. Fakat bu, ibret alınacak bir terbiye sistemidir. Bizde ise, bu terbiye usulünü mü, başkasını mı kabul etmek gerektir, bilemiyorum. Fakat her halde usul- lerden birine baş vurmak lâzım! Zi- ra, evlerimiz, bina, eşya noktasından nasıl ıslaha muhtaçsa, çocuk terbi- yesi cihetinden de öyle bir düzelmeğe ihtiyaç hissettiriyor, Bir vapurla seyahat ediyordum. Bi- rinci mevkide beş altı, tane beş alis yaşında çocuk toplanmış Anneleri, babaları tarafından yarım saat Zar fında beş altı kere şımartılıp beş alta kere dayak yediler... Yolcular yakm silkti. Ana babalar da, böyle umumi bir yerde evlâdlarının terbiyesizliği mihekke vurulduğu için her halde kusurlarmı hissetmişler, mahcub ol- muşlardır. Dikkati celbeden bilhassa şuydu: Çocukların hepsi de, ayni uslüh üze- re şımarık, arsız, terbiyesiz... Hiç bir baskı altnda kalmamışlar... Enerj leri disiplin altma alınmamış. jsti- dadları bir kanala & sevkedilmemiş. Delişmen bir suyun dere yatağına sığamıyarak, ortalığı sele boğması kabilinden ha saldırıyorlar sağa sola, saldırıyorlar. Adalar mı bu görünen?.. “Terbiyesiz! ver. imdi yemek yedin! — Simit isterim... — Peki al! AL. Ye, patla. Fakaf biliyorum ki, karnın acıktığından de- Zil, canın sıkıldığından! Evet, kadının hakkı var: Can st kıntısımdan! çocuk, dört beş, altı yap larında harici âlemle fevkalâde #Jâ- kadar olur. Bir takım sualler sorar & suallere cevap bulamayınca, - mano viyatından ümidini keserek mad- diyata saldırıyor: - Şunu istiyor, bu- nu İstiyor. Kâh simit, kâh dayak yi yor! Eski nesil çocukları dört yaşında | dört aylıkken maktebe başlatılırdı. | Amme okumak, Hıfza çalışmak, Ka” rabaş tecvidi öğrenmek için hayli erken bir çağ! fakat, çocuklarımızın dörtle yedi arasındaki tam inkişaf yaşında parksız, bahçesiz mahallele- rimizin nohut oda, bakla sofa evle rinde, apartunanlarında muhatabsız, disiplirisiz bırakılmaları da ayni sü retle sakim birşey Garbi, çocuğunu (yedisinde mek- tebe verirmiş! Anladık. Fakat o yaf tan evvel de bir nevi baskı, bir nevi terbiye altında tutar. Bizim yavrü- caklar ise, dörtle yedi arasında çiğ” rından çıkıyor. Mekteplerin matlüb neticeyi vermemesinin bir sebebini de bunda arıyarak, dörtle yedi ara" sındaki çocuklarımız için içtimal ya” — Dün gece hem mehtabı seyret tim, hem düşündüm bay Amca... Yeni otobüs seferleri başlıyor Güzergâh komisyanca tayin edilecek Belediye geçen sene 15 otobüs sa- hibinin ruhsatiyelerini ellerinden &l- mıştı. Bunlara verilen ceza mühleti | bittiğinden bu otobüs sahibleri, Maç- ka ile Beyazıd ve Beşiktaş ile Eminö- nü arasında otobüs işletilmesi için Belediyeden müsaade istemişlerdir. Belediye bu talebi €sas ilibarile ka- bul etmiştir. Bir komisyon bu tekli tedkike başlamıştır. Bu komisyon ye- ni otobüs servislerinin güzergâhını tayin edecektir. Beşiktaş ile Eminönü arasında işli- otobüslerden bir kısmı da Ka- raköyle Beşiktaş srasında sefer ya - 2 Fiatlerde tenzilât yapılacak mı? halkı, Beşiktaş ile Tak- sim arasında işliyen otobüs ücretleri- nin M4 kuruş olduğundan ötedenberi” şikâyet etmektedirler. Nafia Vekâleti şirketler baş müfet- tişiği şiküiyeti tedkike başlamışlar. Bilhassa Maçka ile Beşiktaş arası için slınan 7,5 kuruş ücretin 5 kuru- şa indirilmesi tahmin eğiliyor. Esasen benzin flatlerinin ucuzlaması üzeri- ne Taksim - Beşiktaş otobüs ücretle- rinin de indirileceği muhakkak gö- rülüyor. ispirto kaçakçılığı Mühim miktarda kaçak ispirto. yakalandı Emniyet direktörlüğü kaçakçılık bü- Tosu memurları ile, inhisar takibat me- murları mühim bir İspirto kaçakçılığı» nı meydana çıkarmışlardır. Bu ispirto kaçakçılığı işini, bazı sermayedar elle- rin idare etmekte olduğu tesbit «edil miş ve bunlar hakkında da lâzrm ge- len kanuni takibata girişilmiştir. Mühim miktarda kaçak ispirtolar maüsüdere edilmiş olup, tahkikat ik- zaal edilince alâkadarlar mahkemeye verileceklerdir. Bir sabıkalı yakalandı Sabıkalılardan İsmail isminde biri, işlediği bir suçtan dolayı polisçe aran- makta idi, Yapılan takibata rağmen bir türlü ele geçmiyen İsmailin gece- leri geç vakit Edirnekapı civarındaki evine geldiği haber alınınca, yakalan ması için tertibat alınmıştır. Filhaki- | small evine gelmiş ve kat gece yarısı İsmail evine gel R li da kendisine durmasını ih- tar elmişlerdir. İsmail bu ihtara aldı- rış etmeyince memurlar ihtarı tekrar etmişler, bu sefer İsmailden mukabe- e görmüşlerdir. ||, Bunun üzerine silâh timaline mec- bur olmuşlar İsmail bu ateş altında kaçamıyacağına kanaat getirerek tes- Jim olmuştur. İsmail hakkındaki suçlardan dolayı kanuni takibat yapılmaktadır. hut haususl tedbirler almalıyız! Maarif üç kısımdır. Bütün dünya maarili «Mektepten önce - mektep esnasında - mektepten sonras diye üç kola ayrılmıştır. Bizde, birincisi nerede? Akşamcı ... Mehtap malihülyalar için bire birdir!.. İnsana hep olmıyacak şeyler düşündürür!... ŞEHİR HABERLERİ Iş kanunu Müfettişler imalâthaneleri teftişe başladılar İş dalresi müfetlişleri evvelki gece Eminönü ve civarındaki bazı imalât- haneleri teftiş etmişler ve bazılarında iş kanununa muhalif olarak gecele- yin kadınlarla çocukların çalıştıkla” rını tesbit etmişleridir. İlk defa görülen bu hal üzerine ihtaratta bulunulmuş ve tskerrürü halinde müesseselerin ceza göreceklerini bildirmişlerdir. Karadenizde fırtına Limanımızda bekliyen 20 vapur yola çıkamıyor Evvelki gece başlıyarak dün bütün gün devam eden fırtına bilhassa Ka- radenizde tesirini fazla göstermiştir. Bu itibarla Karadenize çıkmak isti- yen büyük, küçük yirmi vapur Bo- Zazda beklemektedirler, Bulgar bandıralı Çar Ferdinand ve İtalyan bandıralı Kafora vapurları Karadenizden 10 saat teehhürle li- manımıza gelmişlerdir. Bu vapurların güvertelerinde bulu- nan bazı ufak, tefek eşya da Karade- | Son 24 saatte 27 tifo vakası Aşısı olmlyan seyyar satıcılardan alış veriş * edilmiyecek Son yirmi dört içinde şehrimizde yeniden 27 tifo vakası tesbit edilmiş- tir. Esnafa yapılan aşıya devam edi- liyor. Yapılan hesaplara göre aşının arkası şu günlerde alınacağından, Be- lediye tarafından yapılacak bir ilân ile, 7 ağustostan sonra seyyar ve sabit €s- nafın elinde tifo aşısı şehadetnamesi bulunmıyanlardan alışveriş edilme- mesi bildirilecektir. Bundan başka sokağa tükürenler- den 1, çöp dökenlerden 5, tünel, vapur, tren gibi nakil vasıtaları içine tükü- renlerden 2 lira Belediye cezasi alınma- sı kararlaştırılmıştır. Londraya karpuz gönde- rilecek İzmirden olduğu gibi İstanbuldan da Londraya karpuz. ihracına, başlar nacaktır. İlk parti bir iki güne kadar nizde denize uçmuştur. İ gönderilecektir. MA istanbul Belediyesinden: 1 — İstanbul belediyesinin Eminönü ve Fatih şubeleri içinde 28 Temmuz 1937 tarihinden itibaren ve Beyoğlu ve Beşiktaş şubeleri içinde 5 Ağustos 1937 tarihinden itibaren arkalıkla her nevi eşya taşınması yasak edilmiştir. Bu yasak en kısa zamanda diğer belediye şubeleri mıntakalarında da tatbik edilecektir. 2 — Eminönü belediye şubesi içinde Valdehani iskele- sinden Yağ iskelesine uzanan kıyıdaki hamal bölüklerile İp- çiler, Asmaaltı, Gazcılar ve Çiçekpazarı hamal bölükleri ve Galata cihetinde Yağkapanı iskelesi hamal bö mıntaka- larında, bu sahalar içinde kalmak ve hiç bir - suretle “dışari' çıkmamak şartile 1 Eylül 1937 tarihine kadar arkalık kul- lanılmasına müsaade edilmiştir. Bu tarihten itibaren bu saha- lar içinde de el arabaları veya diğer nakil vasıtaları kullanı- lacaktır. ten izin verilmiştir. Şu kadar ki bu taşıma usulünden münha- sıran küçük hacimda zati eşya ve ev eşyasile havayici zaruri- ye taşınması için istifade edilecektir. Hiç bir küfeye 50 kilo- dan fazla yük konmıyacağı gibi konacak eşya da gerek seklik ve gerek genişlik bakımından küfeleri 15 santimden fazla geçmiyecektir. Bavul ve çanta gibi zati eşya ile Çiçek ve fidanlar bu son kayıttan istisna edilmiştir. z 4 — İskelelerde deniz vasıtalarından kara vasıtalarına | yükleme ve boşaltma işlerile kara vasıtalarından mağazala- ra ve hanlara boşaltma ve buralardan kara vasıtalarına yük- leme işlerinde arkalık kullanılması şimdilik caizdir, 5 — Şehrin muhtelif mıntakalarında bulunan ve araba, kamyon ve kamyonet gibi vasıtaların işlemesine müsait ol- mayan dar ve dik yokuşlarda nakliyat için arkalık kullanı- labilir. Ancak bu nevi eşyanın yokuşların başına kadar araba ve yahut kamyonla taşınmış olması lâzım geldiği gibi taşına- cak her parça yükün yetmiş beş kilodan fazla olması caiz değildir. kömür, kum ve tuğla ve çakıl ve kereste taşınmasında arka- lık kullanılmasına izin verilmiştir. 7 — Bu tenbihler şimdilik seyyar saticılar hakkinda tat- bik olunmıyacaktır. (B.) (4378) Bay Amcaya göre... ... Meselâ insan, denizin sularına basa basa karşı kıyıya geçmeği dü- şünür!... ce düşündüm, durdum, 6 — Her türlü deniz vasıtalarından yalnız kıyılara kadar ... Dün gece de: «Şu Boğaziçi ol- masa acaba nasıl olur?» diye saatler» Sokak Mütemadiyen şikâyet ederiz: «So- kaklarımız pis. İstanbul #emiz biz şehir değil...» Bu muhakkak ki doğru bir iddiadır. İstanbul sokakların pis olmas nın en büyük sebeplerinden biri de muhakkak ki halkın sokağı son de İstanbul sokaklarının temizliği içim yapılacak şeylerden biride halka sokak denilen şeyi sevdirmektir. Hal. ka şunu anlatmahdır ki sokak insa, nın evinin, bahçesinin bir parçasıdır. Bir ev nasıl ailenin efradı arasında il işse sokak ia vatadanşlar arasında öylece benimsenmelidir. İn- sanın hasıl evine, evinin temizliğine karşı bazı vazifeleri, bazı mecburi- yetleri varsa bunun gibi şehrine, s0- 'kaklarına karşı da bir şebirlilik vazi- fesi vardır. Yavaş yavaş bu vazifenin idrak rakolu önünde tozlu bir arsa vardı. Bu arsa rüzgürli zamanlarda bütün © civarı müthiş bir toza boğuyordu. Hele arsanın karşısında bir de mek- tep olduğu içintoz bulutları talebe nin sıhhatini bile tehdid ediyordu. © civar halkı gayet az bir para ile bu arsayı sade, fakat çok güzel bir bahçe haline soktu. Gayet ucuz bir Şehzade karakolunun yanmdaki bu küçük parkı belediye değil, o ek Temenni ederiz ki bu his kendisi. ni çok yakın bir zamanda bütün kuv- vetile göstersin Bir çocuk başka bir çocuğu yaraladı Küçükpazarda Hacıkadın mahalle- sinde oturan 13 yaşlarında Hüseyin ile arkadaşı 14 yaşında Abdullah, mahal- lelerinde sık sık kavgalarile tanınmış iki çocuktur. Bunlar, evvelki akşam gene biribirlerile karşılaşınca Abdul. lah, Hüseyine küfretmiş, Hüseyin de bu küfre tahammül edemiyerek yanında sonra evine dönmüştür. İşe el koyan polis memurları Abdulahın tedavisini yaptırmakla beraber, Hüseyini de ara« mışlar ve nihayet evinde yakalamış- lardır, Carih çocuk hakkında icap eden kü» nuni takibat yapılmaktadır. .. Sen nasıl olur, dersin? a ve B, A. — Nasıl olacak, kömür depo» sürü MNBEĞREN e İL