22 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

22 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

mar f l Sahile 4 AKŞAM 22 Temmuz 1937 Büyük bir gün Dünkü merasimde geçit resmi (Baş tarafı 1 inci sahifede) — Bir yıl önce yüce hükümetimi- sin Türk milletine temin ettiği Mon- İreux zaferi bizi Boğazın bu şirin kı- yılarına topumuzla, tüfeğimizle eriş- tirdi. On sekiz yllık uzun bir ayrılık, çetin bir hasretlikten sonra Boğaz ve onun aziz halkı sevgili Mehmedine, asırlardır aşinası büyük ve küdretli toplarma coşkun bir heyecan ve derin bir sevinçle kavuştu. Bügün o günü, bir sene önce sizinle birlikte yaşadığımız o şeref ve heye- can gününü tekrar yaşıyor ve kutlu- yoruz. Montreux Türkün ateşsiz, harp- siz kazanılmış parlak ve yeni bir zafe- ridir. Montreux ile Türkün Boğazlar- daki yüksek hakkı tanındı ve Asya, Avrupa kıtalarındaki ayrılmaz yurd parçalarının bağı kuvvetlendi. Yüksek karar ve tedbirlerine daya- nan Türk miileti bu şerefli zafer gü- nünü de büyük Başbuğ Atatürkün yüksek dehasma borçludur. Kumandanın nutku biterken hal kın coşkunluğu artıyor: <Yaşasn Atatürk, yaşasın cümhuriyet, var ol- sun Türk milleti, sağ olsun büyükle- rimiz!..> sözleri coşkun ve ateşli ağız- lardan çıkarak biribirlerini takip edi- yordu. Kumandandan sonra parti namına Ata Sayar bir nutuk söyledi.Bunu mü- teakip bayan İskender Erdemer kür- süye gelerek kendisi tarafından yazıl- mış çok güzel bir şiir okudu. Her misral ayrı ayrı alkışlanan bu şiirden bir parça alıyoruz. «0 sabah Boğazın mari suları Neşeyle köpürdü, coşkunen aktı Türkün bükülmez demir kolları Boğama ateşten bir kilit taktı. > Sanyer ilk mektebi talebesinden bir çocuğun okuduğu şiir de uzun uzun alkışlandı. Nutuk ve şiirleri mü- teakip geçid resmi başladı. Bölükler Kavak sokaklarından bir devir yapa- rak tekrar merasim meydanına gel- diler ve kumandanlarını selâmlıyarak geçtiler. Halk Boğazların bekçilerini, &skerleri alkışlıyor, coşkun - tezahü- rat yapıyorlardı. Geçid resminden sonra hazırlanan büfede misafirler izaz ve ikram edil- diler, bu suretle merasim büyük bir sevinç içinde öğle üzeri bitti, Yeni kâğıt paralarımızın Londrada yakında Yeni kâğıd paralarımız yazmıştık. Yeni bamlacağını ye Paralar şeklen dolara benzemektedir. Bugünkü paralardan daha ince ve uzun- dur, Yukarıda beş liralık bir paranın iki yüzünü görüyorsunuz. verilecektir. Belediyeden tebliğ edilmiştir: Şehirde Pek fazla miktarda kedi ürediği görül- müştür. Sokaklarda ve boş arsaların en pis yerlerinde ve çöp tenekelerinin içinde dolaşarak buralardan al- dıkları hastalık tohumlarmı evlerimizin en temiz kö- şelerine ve hattâ kucaklarımıza kâdar taşıyan ve za- rarlari hizmet ve faidelerinin çok üstünde bulunan bu mahlükları artık fazla üretmemek icabettiğinden Be- lediye sokaklarda ve boş arsalarda bulunacak kedile- ri imha etmeğe karar vermiştir. Binaenaleyh kedilerini seven ve onların ölümünü arzu etmeyen şehirlilerin kedilerini evlerinde muha- faza ederek sokağa salıvermemeleri ilân olunur. Belediyenin bu kararının tatbikine yardım etmek isteyen halkın zahmetine karşılık olmak üzere Beledi- ye dairelerine teslim edilecek her kedi için beş kuruş (4455) | A Sovyet Rusya - | Almanya Iki memleket arasında | normal münasebat İ tesisine ait nutuklar | Berlin 21 (AA) — Sovyetlerin İ Berlin büyük elçisi B. Constantin | Juremiew, bugün Berehtesgaden'de B. Hitler'e itimatnamesini takdim et- miştir, Elçi, irad ettiği nutukta bilhassa demiştir ki: Sovyet Rusya İle Almanya arasın- da normal münasebetler ihdas ve idamesi, her iki memleketin menafi- ine tevafuk etmekte ve umumi sulh | işine yardım eylemektedir. Bütün gayretlerimi bu vazifeyi ifaya hasre- deceğim. Bu hususta tarafınızdan müessir ve hayırhahane bir müzahe- rete nail olacağımı ve idare etmekte olduğunuz hükümetten de ayni mü- zahereti göreceğimi ümid ederim. Hitler, cevabında ezcümle demiştir ki: Almanya fle Sovyet Rusya arasın- | da normal münasebetler ihdas ve idame etmeğe sarfı gayret edeceğiniz Ssuretindeki beyanalınıza memnuni- yetle muttali oldum. Ben de sizin gibi Almanya ile Sov- yet Rusya arasındaki bu kabil mü- nasebetlerin bügün her zamandan ziyade ademi müdahalenin zaruri il- caatına ve iki memleketin menefline tekabül etmekte olduğu ve bu suret- Je umumi sulh davasına yardımı ola- cağı mülaleasındayım. Binsenaleyh, | sarfetmek istediğiniz mesaiyi ifa hu- susunda gerek benim ve gerek hükü- metim tarafından icab eden müzahe- retin gösterileceğine &izi temin ede- rim, Japonya ile Çin (Baş tarafı 1 inel sahifede) Maamafih Çin sefareti namına söz söylemeğe £ salâhiyettar olan bir zat, Japanya ile Çin arasındaki gerginli- ğin başlangıcından beri İngiltere ve Amerika hükümetlerine vaziyetin sa- fahatı ve inkişafları hakkında munta- zaman malümat verildiğini söylemiş- tir. Amerikanın vaziyeti Vaşington 21 (A.A.) — Reisicumhur B. Roosevelt, dün akşam Çin ve Ja- ponyaya karşı «bitaraflık kanunu» nu ileri sürmek için âcll bir tasavvuru ol- madığını beyan etmiştir. Temyiz lâyihasının verilme- mesi Temyiz tedkikatına mâni olamaz Ankara 21 (Akşam) — Temyiz lâ- yihasının velimemesi ; veya istidada temyiz sebeplerinin gösterilmemesi temyiz tedkikatı yapılmasına mâni olmadığı halde bazı yerlerde; temyiz istidası, depo parası ve yokluk ilmü- haberleri vaktinde verilmiş olmasına rağmen sırf temyiz lâyihasının ve- rilmediğinden bahisle hükmüne İti- Taz olunan mahkemece, temyiz İsti- dasının reddine karar verilmekte ol- duğu görülmektedir. Adliye Vekâleti, bundan bahisle | alâkadarlara bir tamim göndermiş ve bu gibi yanlış muamelelerle temyiz hakkının ziyana mahal verilmeme- sinin teminini istemiştir. Sanatkâr göçmenlere mütedavil sermaye Ankara 21 (Akşam) — İskân ka- nunu muhacirlerden sanatkâr olan- lara mütedavil sermaye verilmesini emretmektedir. Sıhhiye Vekâleti ka- nunun bu emri yerine getirilirken aşağıdaki hususlara dikkat edilmesi- ni alâkadarlara tamim etmiştir: 1 — Bu gibi sangtkâr göçmenlere sanatlarını yapabilecek birer dükkân veya icrayı sanatlarına elverişli bir mahallin temini, 2 — Sanatkârlık iddiasında bulu- nan göçmenlerin sanatile temini ma- işet edebilecek kudrette olup olma- dığının tesbiti, 3 — Kendilerine verilecek müteda- İ vil sermayenin nakden değil, sânate İ müteallik âlet ve edevatın mübayaa- HALK OPERETİ Bu akşam Beşiktaş Alle Bahçesinde PİPİÇA Operet 3 perde Orkestra Cumartesi akşamı Bebek Belediye Bahçesinde Paza? akşamı Üsküdar İnşirah Bahçesinde Yeni ithalât rejimi Halı tacirleri İktısad | Yeni iât rejiminin tatbikine başlandığı gündenberi gümrük idare- | sine 2000 beyanname verilmiştir. An- trepoda birikip çıkacak mallardan ço- ğu ipekli, yünlü kadın eşyasile deri, çorap gibi şeylerdir. İ İrandan Avrupaya ihrac edilen ha- | lılar, şimdiye kallar şehrimizde yıka- nıp gönderiliyordu. Yeni ithalât re- | jiminde bu usul kaldırılmıştır. Alâ- kadar halı tacirleri İktisad vekâleti- ne müracaat ederek mühim bir tica- rete taallük eden bu usulün yeniden konulmasını istemişlerdir. Diğer taraftan yeni ithalât rejimi mucibince sipariş edilen mallar an- cak bir ay sonra şehrimize gelecekler- dir. Maamafih yeni ithalât rejiminin tatbiki sırasında alınacak tecrübele- re göre bazı tadilât yapılması ihti- meli vardır. Tramvay ve vapurdan atlıyan| 34 kişi yakalandı Son yirmi dört saat içinde muhtelif mıntakalarda. tramvaylar seyir hatin- | de iken inip binenlerden ve vapurdan | atlıyanlardan 34 kişi tutulmuştur. Yakalananlardan ceza parasını vere- &ek olanların uzak karakollara kadar | ötürülmeden cezalarının alnabilme- | Si için tedbir düşünülmektedir. | | Tepebaşında yıkılan duvar tahkikatı Tepebaşında yıkılan duvar müna- sebetile hafriyata nezaret eden fen memuru B. Macid tedbirsizlik ve dik- katsizlik suçu ile tevkif edilmiştir. Tahkikala devam edilylor. Pariste otel grevi bitti Paris 22 Akşam) — Başvekilin ta- vassutu sayesinde olel grevi bitmiş- | tir. | Gelecek seyyahlar Dün şehrimize Avgustos vapurile | 1200 İtalyan seyyah gelmiştir. Beş gün sonra Roma Transatlantik va- purile çoğu Alman olmak üzere bir seyyah kafilesi daha gelecektir. 31 Temmuzda gelecek Markoyolo vapu- rile de muhtelif milletiere mensup kaknlabalık bir seyyah kafilesi gele- cektir. Et fiatleri ucuzlıyacak mı? İktisdd vekâleti son yaptığı tedkik- ler neticesinde Karağaç mezbahasın- da alınan rüsum ve ücretlerin indiril- mesi lâzım geleceğini tesbit etmiştir. Esasen Şehir meclisi ayaktan değil, kilo üzerinden resim-ve ücret alınma- sına karar verdiği halde şimdiye ka- dar bu kararın tatbik edilmemesi dik- kate şayan görülmüştür. İktisad ve- kâleti, bu hususta Belediye ile temas edecektir. Şayet ücret ve resimler ki- lo üzerinden almırsa et flatlerinin de ucuzlıyacağı muhakkak görülüyor. ——.——— İSTANBUL, TİCARET ve ZAHİRS BORSASI 211/987 vi “ “FİATLAR CİNSİ Buğday yumuşuk Buğday sert 515 Arpa dökme 335 Çavdar 40 —— Mısır sarı 425 —— Kuşyemi 9m 931 Darı sarı d::— İç fındık 3810 —— Tittik oğlak 148 — 15220 Yapak Anadol s8— 5a— Peynir beyaz 310 79 Peynir kaşar ; Buğday: Liverpul Buğday: Şikago 541 Buğday: Vinipek 8m , , Arpa: Anvers 52» Misir: Londra 300 » , , , Keten T.: Londra Kıdem zamları 450 muallime kıdem Vekâletine müracaat ettiler zamları vermeğe başlanıyor Kıdem zamm istihkak kesbede- rek terfi eden 850 ilk mektep muslli- minden 450 sinin kıdem samlarının 987 haziranmdan muteber olarak ve» rilmesi münasib görülmüş ve tevzig» ta başlanmak üzere idarel hususiye muhâsebesinde resmi müamele yapıl masına başlanmıştır. Diğer muallimlere verilecek kıdem zamları, münhal vukuunda ve kıdem- lerin sırasına göre tayin edilmek üze- re verilecektir. 450 muallimin birik- miş Istihkaklarının dağıtılmasına bu- günlerde başlanacaktır, İki Japon mekteb gemisi gelecek Ağustos içinde şehrimize iki Japon mektep gemisi gelecektir. Bu gemile- rin gelmesi; İstanbulun bu seneki"fes- tivaline tesadüf > edeceğinden" Japon misefirlerin istikbali ve İstanbul fes- tivâline iştirükleri temin edilecektir. B. Jouhaux Bank dö Frans umumi meclis âzalığından çekiliyor Paris 21 (A.A.) — «Tempss gazete- si, yazıyor: Bazı haberlere göre mesaj konfederasyonu umumi kâtibi B. Jou- haux, Bank dö Frans umumi meclisi âzalığından istifasını verecektir, Marconinin cenaze merasimi Roma 21 — Büyük âlimMarco- ninin cenazesi bugün merasimle kal- durılmıştır. Cenaze alayı çok kalaba- İ ıktı. Yollarda binlerce halk toplan- mi Alay kilise meydanına gelince bir siyah gömlekli yüksek sesi — Gugliemo Marconi!.. diye bağır- mıştır, Halk hep bir ağızdan; «Mev- cutlu cevabını vermişler, bu suretle büyük âlimin yaşadığını anlatmışlar- dır. Cenaze merasimi münasebelile İn- giliz, Kanada radyo ve telsiz istasyon- ları iki dakika faaliyetlerini tatil et- mişlerdir, Erbaaya su getiriliyor Erbaa 22 (Akşam) — Bayındırlık Bakanlığı sular umum müdürü, ma- iyeti ile buraya gelmiş, şereflerine Parti bahçesinde bir ziyafet veril miştir. Ziyafetten sonra kanal yeri- ne gidilmiştir. Sular umum müdürü fen heyetinin bir haflaya kadar işe başlanacağını söylemiş, 938 yılında suyun muhakkak getirileceğini va- detmştir. Ha'k sevnç içndeğir, Trabzon - İran otobüs seferleri ücretleri indirildi Ankara 22 — Trahzon - Erzurum - İran arasında işliyen otobüs tarifesi mühim surette indirilmiştir. Trabzon- la Erzurum arasında 323 kilometrelik seyahat ücreti olarak 490 kuruş alı- nacaktır. |İBORSAJ| 21 Temmuz 1937 (AKŞAM KAPANIŞ FİATLERİ) ESHAM ve TAHVİLÂT dahili 94) Türkiye Cum- . © krazı - 65). huriyet Merkez I 154250! Bankası » NM 1470) Anadolu His. 2420 » MI 1470) Teleten 108 Mümessil -1 38,60) Terkos 30 » HM 4060) Çimento 1s » m İttihad değir- 10,49 İş Bankası 940| menleri » hamiline 990 » . Mücssis — 7 Para (Çek fiatleri) Şark değir- © 080 menleri Paris 21) Sofya 63,5930 Londra 629! Prag 226740 Nev York (— 7910) Berlin 106,62 lâno 150510 | Madrid. - 134728 Atina, 8023,40| Belgrad H42 3453 Zet 41825 Cenayre 4525 Pengo 30 Brüksel | 47088) Bükreş © 1066775 Amsterdam 18401 Moskova bk mlm mam Galatasaray bayramı Galatasaray spor klübü idare heyeti başkanlığında: Klübümüzün 33 üncü yıldönümünü kut- lamak için mukarrer Spor bayramı, Mo- da Deniz klübünün deniz bayrakını ha- sirlamış bulunması ve tehir hakkında va- ki müracaatımızâ karşı aldıkları tertiba- tın tehirine imkân olmadığını bildirmeleri üzerine Deniz Bayramının Sayın sporcu halkımıza faydalı olması ve gelmesi temin edilmiş bulunan Avusturya şampiyonu meşhur Admira takımının yüksel nu görmesini temin edebilmek klüibümüz, Bayramını 31 Temmuz, 1 ve 3 Ağustos günlerine talik etmiştir.