26 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

26 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Sahife 12 > 27 Temmuz 197 Erzurum mektupları Erzurum şarkın en mamur " — şehri olacaktır Erzurumda hayat -pahalılıgı - Alelâde bir evin seneliği, yarısı peşin olmak a 300 liradır Erzurum hükümet konağı Erzurum 19 (Akşam) — Umumi müfellişik merkezi olmakla ay- Ti bir'husüsiyet kazanan Erzurum doğunun en büyük ve en mamur şehri olmağa namzed görünüyor. Umumi müfettiş bay Tahsin Uzer, bütün işlerle yakından alâka- dar olarak imar ve ilerleme işlerini günü gününe takip etmektidir. Yeni şehrin siloeti yavaş yavaş te- şekkül etmeğe başlamıştır. Müfettiş- Mik grup inşaatı süratle iletlemek- tedir. Yeni belediye reisi mühendis Şev- ket Arı, şehir dahilindeki yolların tes- viyesine, yeniden büyük bir park ve meyadn yapmağa başlamıştır. Şimendifer istasyon : binalarının yerleri hazırlanmakta ve amele evle- ri kurulmaktadır. Erzurumda yaz Erzurumun yazı kışından fenadır, kar altında tertemiz durâh şehir; yazın mütemadiyen yükseleni toz bu- Jutlarile örtülüdür. Evlerin damla- rından kalkan tozlara, inşaat yerle- rine taş ve kum nakleden yüzlerce arabâ ve kamyonun, her gün odun ve kömür, sair havayici zaruriye ge- tiren binlerce hayvan ve arabanın ek- serisi kaldırımsız ve gayri muntazam yollardan kaldırdığı toprak ve tozla- rı da katarsanız artık sokaklarda ge- zilmenin ne hale geldiğini anlarsınız. Erzurumun hâlen en büyük dert- lerinden biri ve başlıcası hemen he- men hiç eğlence yeri olmamasıdır. Yüzlerce zabit, memur, mühendis gi- bi münevverlerin ve yüksek mevki sahibi insanların barınmağa çaliştı- ği 10 bin nüfuslu Erzurumun nerede eğlendiğini sormayınız, çünkü bunu kimse bilemez. Çok pahalı olan Cumhuriyet oteli- nin daracık bahçesinde akşamları saz dinlemek büyük masraflara bağlı- dır. Önümüzdeki yıl; yeni Halkevi, me- murlar klübü, bugünkü biricik ve te- miz oturacak yer olan Orduevine ka- İularak şehrin eğlence ve istirâhat ih- tiyacını temin edecektir. Şehrin ana caddelerine döşenen Parkeler; yeni yapılan binaların âr- tık toprak damlı olmaması ve beledi- yemizin sulama işine ehemimiyet ver- ie toz baskınından herkesi kur- Erzurumda maarif faaliyeti Bu yıl Erzurumda bir kültür se ferberliği var, her sahadâ yorulmaz faaliyet gösteren değerli valimiz bay Haşim İşcan, yeniden 24 mektep yap- maktadır. 937 - 938 ders yılı ilk tedri- sat için en verimli ders senesi ola- caklir. Erzurum lisesi muallim kadrosu- Dun kuvvetlendirileceği sevinçle ha» ber alınmıştır Erzurum orta tedrisa. tında mühim bir yekün tutmakta Olan kız talebe için de bir lise teşkil edilirme bugünkü izdihamın tama men önüne geçilmiş olacaktır. Yeni muallim mektebi binası, er- kek lisesi ile muallim mektebine tah- sis edilirse bugünkü erkek lisesi kız talebeye tahsis edilebilir, Eski mual- lim mektebi binasında da mevcut or- ta mektebe ilâveten bir orta mektep daha açılması fevkalâde yerinde bir iş olacaktır. Erzurumda geçim Türkiyenin memur kadrosu en ge- niş olan ve bir çok askeri ve sivil te- şekküllerle, inşaat. dolayısile büyük firmalara merkez olan şehirde mes- ken ihtiyacı çok fazladır. Bugün için- de barınılır bir evin yıllığına hem de behemehal yarısı peşin olarak iki, üç yüz lira istenmektedir. Bu ev pahalılığına mahrukatın pa- halılığını da, gıda maddelerinin (süt ve yoğurttan) maadasının diğer ş9- hirlere nisbetle pek te ucuz olmadığı- nı hesaba katarsanız Erzurum şeh- rinde hâyatın ucuzlatma çarelerini tedkik etmek lâzımgeldiğine karar vermek zarureti vardır. Yeni belediye reisimiz bu işi ehemmiyetle takip etmektedir. Yaz at yarışları ve hayvan sergisi Dört hafta süren at yarışlarının sonuncusu da yapılmıştır. Büyük bir alâka ile takip edilen yarışlara mın- takada yetişen temiz kanlı, en güzel at ve taylar iştirâk etmiştir. Atçılığın ıslahı bakımından çok verilmi bir iş olan yarışları bütün ehli hayvanla- rın katılacağı bir sergi takip ede- cektir. Yarış masrafları için Başvekâlet 19- lah encümeninden altı bin liralık ve sergi mükâfatları için de Ziraat Ve- kâletinden tahsisat verilmiştir. İyi havyan yetiştirmekle ün alan Erzurum vilâyeti ve havalisine yük- sek Başvekâletle Ziraat Vekâletinin gösterdiği alâka şayanı şükrandır. Ekim vaziyeti Bu yıl mevsiminde yağın yağmur- lardan dolayı Erzurum ve haralisin- de bereket vardır, hasad başlamıştır. Vilâyet bütçesine konan tahsisatla bu yıl kemiyet ve keyfiyet itibarile en iyi mahsul yetiştiren çifçilere mü- kâfat olarak pulluk, krem makinesi dağıtılacaktır. Bu seneki terayağ hasılatı, geçen senelere nazaran yüzde altmış faz ladır. Bu fazlalığa vilâyet mıntakası- na giren dört yüzü mütecaviz krem makinesi Amil olmuştur. Çitçinin yeni ziraat âletlerine karşı büyük bir temayülü vardır. Gelecek ekim yılında tohumlukların çalkanıp ilâçlanarak ekilmesini ve tarlaların İyi hazırlanmasını temin için dahd esaslı tedbirler alınacaktır. Her kaza ve nahiye merkezinde kü- ineboluda maarif işleri Talebe mevcudu üç bini geçiyor 936 senesinde vekâletten müsaade ve emir istihsal edilerek kaza maarif memuru. bay Hasan Dölenin çok ye- rinde bir teşebbüsü ve halkın nakdi muavenetleri ile kaza merkezinde bir orta mektep vücude getirilmişti Ve- kâletten kadrosu gönderilerek müdür tayin edilmiş isede henüz muallim kadrosunu ikmale imkân olamamıştır. Yeni sene içinde bu cihetin de ikmali- ne çalışılıyor. Şimdilik yardımcı muallim ve yar- dımcı vekili muallimlerle idare edil- mektedir. Orta okul mevcudu yüz küsurdur. Bu sene ilk okullardan 130 mezun verildiğine nazaran orta okul meycudüne ilâve edilirse talebe mev- cüdü mühim bir yekün teşkil ede- cektir. Merkez kazada üç tam devreli iki de tek devreli beş ilk okul vardır. Beş mektebin mevcudü altı yüzü müte- cavizdir. Öğretmen kadrosu tamam- dır. Bütün kaza çevresi dahilinde yir- mi İlk okul mevcud olup dokuzu tam devreli öbürleri de tek devrelidir. Hepsinin kadrosu tamamdır. Bilâ- mum okulların talebe mevcudu üç bi- ni geçmiştir. Halk okumak için derin bir alâka göstermektedir. a Mevcüd mekteplerin ihtiyacı kar- şılayamaması yüzünden tahsil ça- ğında yüzlerce açıkta gezen çocuk gö- ze çarpmaktadır. Kaza dahilinde öğretmene Oo kadar ihtiyaç var ki... Her sahada büyük bir alâka ile çalışan kayma- kam bay Şemseddin Akan, kültür sa- hasında da derin bir şefkatle orta mektebin tarih, cografya öğretmenli- ğini yardımcı öğretmen sıfatile de- ruhde ettiğinden halkın sevgi ve mu- habbetini kazanmıştır. Kaza mıntakası dahilinde son de- rece ihtiyaç hissedilen bir yatı mek- tebi açılması da tasavvur edilmekte- dir. Bu hususta vilâyet kültür direk- törü bay İrfan Alıcıoğlunun detin bir alâka İle çalıştığı öğrenilmiştir. Ankarada yüzme müsabakaları Evvelki günkü müsabaka- lar çok meraklı oldu Ankara 25 (Akşam) — Bölgemiz su| Karade- sporları ajanlığı tarafından niz havuzunda tertip edilen yüzme müsabakalarının üçüncüsü dün bü- yük bir kalabalık huzurunda yapıldı. Müsabakaların neticesini bildiriyorum. 10 gencin girdiği 100 metrelik ser- bes yüzme müsabakasında Gençler- birliğinden Hasan birinci (1,28) gene Gençlerbirliğinden Hasan ikinci ve al- tınordudan Zekeriya 3 ünü geldiler. 50 metrelik sırtüstü müsabakasına 9 kişi girdi. Birinciliği Altınordudan Nuri (132,10) ikinciliği Altınordu- dan Zekerriya üçüncülüğü Gençler- birliğinden Halli kazandı. Bayanlar arasında yapılan 50 met- relik serbes müsabakaya yalnız iki ba- yan iştirak etti. Bunlardan bayan Ho- nald birinci, bayan Ratkay ikinci sa- sında Cahid (Beşiktaş) 1,27,0,10 ile birinci geldi. B. Cahidden sonra ge- lenlerin hepsi favul yaptıklarından diskalifye edildiler. 400 metrelik serbes müsabakaya ye- di kişi girdi. Neticede Ankaragücün- den İhsan (7,45) birinci Gençlerbir. liğinden Hasan ikinci ve Halil üçüncü geldi. Öne adi balıklama durarak atlama- da Gençlerbirliğinden Salâhaddin bi- rinci, Beşiktaştan Bülend ikinci ve Gençlerbirliğinden Vahdet üçüncü; öne adi balıklama koşarak atlamada Gençlerbirliğinden Selâhaddin birin- ci, Vahdet ikinci ve Beşiktaştan Bü- rulan fidanlıklara hususi kıymet ve. / land üçüncü ve geriye bir perende ile rilerek ihtimamla bakılmaktadır, allamada Gençlerbirliğinden » Salâ- Diyarıbekir mektupları Diyarbekir borsasında faaliyet artıyor Borsada yeni mahsul satışları başladı. Fiatler yüksektir Diyarbekir Ticaret ve zahire borsası idare heyeti âzaları Diyarbekir (Akşam) — Borsa- nın yeni mahsulât yetişme mevsimi gelmesi münasebetile faaliyeti art- | mış, memur ve müstahdemlerinde hummalı bir çalışma, başlamıştır. Ti- caret kısmında bazı günler on beş, | on alti bin kilo yağ ile altı yedi bin kilo yaş koza, üç dört bin kilo yün ve bir miktar da stok mallardan mazi ve kitre satılmaktadır. Senenin yeni mahsulü olan buğday, arpa borsa- nın zahirö kısmına gelmekte ve ora- da artan bir faaliyetle günden güne satılması ziyadeleşmektedir. Şimdilik günde yirmi beş ve otuz bin kilo ka- dar buğday, on ilâ on beş bin kilo ka- dar arpa ile stok mallardan azar miktarda nohut, darı ve emsali yerli mahsul pazara gelmektedir. Ticaret kısmı, Borsa hanı denilen eski Çifte handa çalışmakta ve han âdetâ bü- e bir panayır yerini andırmakta- Diüde yüzlere müstahsil köylü mallarını satmakta, gerek yerli ve gerekse hariçten gelen bir çok tüc- carlar da bu malları açık artırma usulile satın almaktadırlar. Esasen pek nefis ve sıhhi olan Diyarbekir yağları kısmen Borsa hanında tasfiye edildikten sonra daha temiz olarak İstanbul, İzmir, Ankara ve Mersin gibi ticaret istasyonlarına o gönderil- mektedir. Fiatler köylü ve müstahsi- lin yüzünü güldürecek derecede yük- sektir. Bu cihetten köylü çok mem- nundur. Borsanın, eski Buğday pa- zarında yeniden tesis ettiği satış sa- lonlarında çalışan kısmı dâ günden güne daha ziyade tekâmül etmekte ve yeni ilâve olunan kısımla vazifesi- ni mükemmelen ifa edecek bir şekil almış bulunmaktadır. Burada köylü ve -müstahsilin hukuku tamamen muhafaza ve siyanet edilmekte, mah- sulâtının iyi bir fiatle satılmasına ça- lışılmaktadır. Son günlerde hububat mevsiminin nihayeti olmak münasebetile fiatler biraz düşkün olarak devam etmiş İse de yeni mahsulün gelmesi ve esasen Diyarıbekirin köylüsüne pek büyük faydası olan un fabrikalarının faa- liyetlerini artırdıkları için fazla za- hire simaları flatleri bir iki günden- beri yükseltmiş ve köylüyü memnün edecek bir şekle girmiştir. Mahsulâtın bu seneki ekimi fazla olduğu gibi havaların mahsulâta çok müsaid gitmesi de randımanı fazla miktarda artırmış ve memleket için iyi bir menfaat temin edecek çok gü- zel bir vaziyet almıştır. Ticaret ve zahire borsası tam kad- tosile randıman verici bir şekilde ça- lışmaktadır. Bu sene mart ayı içinde borsa idaresinde yapılan seçimde ida- re heyeti azalıklarına B. Edib Prinç- haddin gene birinci hariçten Hüseyin ikinci ve Altınordudan Suad üçüncü geldiler. Bu suretle Gençlerbirliğinden B. Sa- lâhaddin muhtelif atlama o müsaba- kalazında üç birincilik kazanmış oldu. 4X50 bayrak müsabakasında da Al tınordu takımı birinciliği ve hariçten cioğlu, B. Necati Tüfekçi, B. Ahmed Esmer, B. Mehmed Pamukçu, B. Me- sud Altay, B. Abdullah Pirinçci, B. Şahab Agan ve B. Farıs Nasır seçii- İ mişlerdir. Bu azalar içlerinden Edip Piriçeloğiunu idare heyeti riyasetine, Necati Tüfekçiyi ikinci relsliğe, Ah- med Esmeri veznedarlığa ve Mesud Altayı da mürakipliğe seçmişlerdir. Bu işleri tam bir vukufla çeviren bor- sa komiseri B. Salâhaddin Özsoy da cidden şayanı tezkârdır. Rampa meselesi tekrar görüşüldü Diyarıbekir istasyonundaki ticari rampanın ihtiyaca kâfi gelmemesi yü- zünden tüccarlarımız naklıyat işle- rinde çok müşkilât çekiyorlar, Diya- rıbekir ticaret odasının evvelce vuku- bulan teklif ve ricası üzerine Nafia Vekâleti mekür rampanın uzatılma- sına muvafakat etmiş ise de şimdiye kadar rampanın uzatılması ameliye- sine başlanmamıştır. Tearet odası tarafından takrar Nafia Vekâletine müracaat edilerek, rampanın bu ay- lar içinde uzatılmasına emir verilme- si rica edilmiştir. Nafıa Vekâletinin burişi bir gün evvel bitirmesi ve tüç- carlarımızı müşkül vaziyetten kurtar- ması bekleniyor, Çünkü vogonlara mahsulât vesaire eşyanın oyükleme- sinde rampanın darlığı yüzünden çök müşkilât çekiliyor. İktisadi ba- kımdan çok ehemmiyeti olan bu ti- cai rampanın yapılması ve uzatıl- ması bugün büyük bir zaruret halini almıştır. Ticaret Odası İzmir Fuarına iştirak edecek Ticaret odamız bu sene İzmir fua- rına çok geniş ve zengin bir vaziyette iştirak edecektir. Fuar komitesi fa- aliyetlerine ehemmiyetle devam edi- yor. Gönderilecek eşya ve mahsulâtın konması için paviyon inşa edilmek üzere Ticaret odası tarafından İzmir fuarı komitesi âmirine altı yüz lira gönderilmiştir. Bu sene İzmir fuarına mahalli mesnuat meyanında yerli ipekli dokumalar, altın ve gümüş sa- nat işleri ile Diyarıbekirde &a- nat hususunda her ne mevcutsa gön- derilecektir. Bundan başka Diyarıbe- kir ve civarında yetişmekte olan mah- sulâttan buğday, arpa, mer- cimek, nohut vesüire ile hususi süret- te Dicle kenarında yetiştirilen © elli kiloluk karpuzlardan da gönderile- cektir. Bu mahsulât ve eşya vasi mik- yasta fuarda teşhir edilebilmek için fuar komitesi ve Ticaret odası çalış malarına ve faaliyetlerine devam eği- yorlar. Mahsulât ve eşyaları harice ta- nıtmak vefuarda soranlara lâzım- gelen izahat ve tasnifi yapabilecek iki kişiyi de Ticaret odası intihab ederek fuara gönderecektir, teşkil edilen takım da ikinciliği aldı. Bu seneki yüzme müsabakaları her bakımdan ve bilhassa müsabakalara iştirak edenlerin çokluğu ve intizamı daha memnuniyet verici bir haldedir. Müsabakanın mürettiplerini tebrik ederiz. Müsabakalara önümüzdeki hafta da devam edilecektir, inim kil İREN