26 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İ 1g li li İ | i Sahife 2 AKŞAM 21 Temmuz 1837, —— me Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Pekin şehrinde kanlı sokak muharebeleri Japonlar tedip harekâtına devam edecekler Ginliler Japon ültimatomunu reddettiler Londra 27 (Akşam) — Japon aske- ri makamatı, Çinillere karşı tedib ha- rekâtına girişmeğe karar verdiklerini tebliğ ediyorlar. Tokyodaki Deyli Tel- graf muhabirine göre Uzak Şarkta vaziyet saatten saate fenalaşmakta- dır Japonlar, bozguna uğrattıkları 37 nci Çin fırkasını takibe devam edi- yorlar. Nankin hükümeti, Japon kuman- danının Çin askerlerinin Pekin ve ci- varından geri çekilmesi için verdiği son ultimatomu sureti katiyede red- detmiştir. Japon ullimalomunun müddeti bu sabah saat beşte bitmiştir. Şünghüydan gelen bir telgrafname- ye göre Japon mtfrezeleri Pekin şeh- rine girmişlerdir. Pekinde kanlı sokak muharebeleri devan ediyor. Dün ge- ceden Pekin ile telefon muhabereleri kesilmiştir. Bu da Japonların şehre girdiklerini teyid ediyor, Ademi müdahale komite- sinde itilâf havası esiyor Komite 9 nokta hakkında perşembeye kadar alâkadar hükümetlerden cevap istiyor Londra 27 (Akşam) — Ademi mü- dahale komitesi bugün toplanarak dört saat müzakerede bulunmuştur. Celse açılınca İtalyari murahhası Grandi söz alarak, İtalyanın İngiliz plânındaki teklifler tertip sırasile tedkike âmade bulunduğunu beyan etmiştir. Bu tebliğe göre gönüllüler meselesi tertip sırasına göre en sonunda müzakere edilmek lâzımdır. Alman murahhası Ribbentrop, Al- manyanın İngiliz sualnamesini mem- nüniyetle kabul ettiğini, gönüllüle- rin çekilmesi, muhasım ki İspanyol hükümetinin kabulüne mütevakkıf bulunduğunu söylemiştir. Sovyet murahhası B. Maiski, Sov- yet hükümetinin general Frankoya muharip sıfatını tanıyamıyacağını beyan etmiştir. İtalyan ve Alman delegeleri bu Sov- | suya | yet tebliğinin İngiliz plânını düşüreceği cevabını vermişlerdir. Lord Piymuth, bu Sovyet tebliğin- den beyam teessür etmiş ve bunun Sovyetlerin son olmuyacağı Ümi- dini izhar etmiştir. Müteakiben komite, İngiliz plânın- Seine nehrindeki barajlar kaldırılıyor Hükümet grevcilerin manialarını kaldırmağa çalışıyor Paris 26 (A.A.) — Nafia nezareti tebliğ ediyor: Seyrüsefer yollarında Barajlar vücuda getirmek suretile münakalât serbestisinin ihlâl edilme- si keyfiyetine nihayet verilmesini karar altına almıştır. Daha fecir vaktinden itibaren der- piş edilen tertibat, doğrudan doğru- ya prefelerin nezareti altında olmak üzere tatbik edilmeğe başlanılmıştır. Seyyar muhafız kıtaatı, mavunalarla sahil arasındaki her türlü irtibat ve münakalâtı kesmişlerdir. Yol ve köprüler idaresinin romor-. Körlerine binmiş olan bahriye müfre- zeleri, barajlârı bozmuşlardır. Sabah- leyin Saint Aubin'de başlamış olan ameliye seyri safaine mani bütün engeller ortadan kalkıncaya kadar devam edecektir. Irak hükümeti bir milyon İn- giliz lirası istikraz ediyor Londra 26 (A.A) — Maliye nagırı Sir John Simon, bugün Avam kama- rasında, Irak hükümetinin pek yakın- da Londra piyasasında bir milyon İn- giliz liralık bir istikraz aktedeceğini dan dokuz noktayı alâkadar hükü- metlerin nazarı tedkikine arzetmeğe ve perşembe gününe kadar cevapla- rını bildirmeğe davet etmeğe karar vermiştir. Ademi müdahale komitesi perşem- be günü saat 16 da toplanacaktır, İngiltere ile İtalya arasında anlaşma ihtimali Paris 26 — İngilterenin İspanya iş- leri hakkındaki yen! projesi yarin a- demi müdahale komitesine verilecek- tir. Le Joumisl gazetesi bu hususta diyor ki: İngiltere, Almanya ve bilhassa İtal- yaya yeni bir anlaşma imkânı veri- yor. Bilhassa İtalyaya diyoruz; Çün- kü İtalya son günlerde nazari dikka- tini İspanyaya çevirmiştir. Avam Kamarasında bir takım beyanat yap- mış, B. Mussolini bunları iyi alâmet saymıştı. İngiliz Bahriye Nazırı dün söyledi- ği nutukla İlalyaya sulh dalını uzat- mıştır. İtalyanın Roma sefirile İngil- tere Hariciye Nazırı arasında yapılan konuşmada iki hükümet arasında İş- | birliği lüzumunde ısrar etmiştir.» Serezde çingeneler | arasında muharebe Bir Çingene dilberinin siyah gözleri yüzünden 17 kişi yaralandı Atina 26 — Serez şehri civarmda çadırlarını kurmuş olan çingeneler â- rasında kanlı bir muharebe olmuş- tur. Bu muharebeye iştirak eden yüz kadar çingene bıçak, baltalar, taşlarla biribirine karşı saldırmışlardır. Bu muharebe esnasında 17 çingene ağır surette yaralanmıştır, Zabıtann tahkikatıma göre bu kanlı çarpışma, ayrı ayrı kabilelere mensup İki gencin bir çingene dilbö- rinin siyah gözlerine âşık olmaların- dan dolayı vuku bulmuştur. Kavga- ya sebebiyet veren bu İki âşık çinge- ne tevkif edilmişlerdir. Denizlide sıcaklık 39,5 derece Denizli 26 (A.A.) — Sıcaklık her gün artmaktadır. Evvelki senler 38 büçuk- İzmirde hir adam ölü olarak bulundu İzmir 26 (Telefon) — İzmirin Şa- dırvan altında sandıkçılar çarşısında Serezli 46 yaşında bir erkek ölü ola- rak bulundu, adliyede tahkikat yapı- yor. Harbiyeliler spor yurdu B. Ali Çetin Kaya Alman Nafia Nazırile görüştü Berlin 26 (A.A.) — Almanya Nafia nazırı bugün B. Ali Çelinkayayı ote- linde ziyaret etmiştir. B. Ali Çetinka- ya, bu sabah Meçhul askerin âbide sine merdsimle çelenk Koymuş ve mü- teakiben ihtiram kıtaatının yaptığı geçid resminde malyetindeki zevatla beraber hazır bulunmuştur. Bu me- rasime Türkiye büyük elçisi İle Ber- lin kumandanı da iştirak etmişlerdir. Alman gazetelerinin hararetli yazıları Berlin 26 (A.A) — Alman “ajansı bildiriyor: Türk Nafia Vekili B. Ali Çetinkaya'nın — Berlindeki ikameti hakkında tefsiratta bulunan gazete- ler, müteaddit vesilelerle enerjik bir faaliyet göstermiş ve, Berliner Lo kal Ançayker gazetesinin yazdığı gi- bi, kabinenin en mühim erkânından biri ve Başvekilin uzun müddeten be- ri mesai arkadaşı bulunan Türk mi- safirinin Jiyakatini tebarüz ettirmek- tedirler, Matbuat, B, Çetinkaya'nın istiklâl mücadelesi zamanında istiklâl mah- kemesi reisi sıfatiyle oynadığı mü- him rolü bilhassa kayıt ve işaret et- mektedir. Doyçe Alkemayne Çaytung, Türki- yenin mümessiline yapılan hararetli kabulü kaydediyor. Berliner Tageblât, B. Çetinkaya'nın demiryolları, limanlar ve sivil hava işlerini ihtiva eden Nafla Vekili sıfa- tiyle olan liyakat ve meziyetlerini te- barüz ettiriyor ve kendisinin Türk hükümetinin en kabiliyetli âzasından biri olduğunu bildiriyor. a .. Şarki Erdün : ee kabinesi değişiyor Bâşvekâlete eski Irak başvekilinin kardeşi Raşid paşa gelecek Kudüs 26 (A.A) — Amman'dan bildirildiğine göre, Şarki Erdün ka- binesi pak yakında istifa edecektir. Halen Başvekil bulunan İbrahim pa- şa Haşem'in yerine muhalefet şefle- rindden Reşit paşa Matfay gelecektir. Reşil paşâ, sabık Irak Başvekili Ce- mil paşa Matfay'in kardeşidir. Yeni kabine, yalnız Şarki Erdün'lülerden teşekkül edecektir. Bugünkü kabine- de ise altı azadan dördü Şarki Erdün- lü değildir. Milâsta faili meçhul bir cinayet İzmir 26 (Telefon) — Bir kavga es- nasında tabanca kurşunu ile karnın- dan yaralanan Hüseyin #dında biri İzmirde sağlık evine yatırılmış, fakat yarası çok ağır olduğundan bir saat sonra ölmüşlür. Cinayetin nasıl ve kim tarafından işlendiği belli değil dir. Müddelumumilik tahkik ediyor. 'Times'in yanlış bir haberi Ankara 26 (A.A) — 1/7/937 tarih- Wi Times gazetesinde, bir Türk deniz- altı gemisini bir Fransız gemisinin zincirine takıldığı hakkında verilen malâmatın hilâfı bakikat olduğunu kayda Anadolu Ajansı mezundur. Mareşal Badoglio Cebelittarıkta bulunduğu haberi tekzib ediliyor Cebelütiarık 26 — İtalyan maha- fili, mareşal Badoglionun hâlen Ce- belittarıkta bulunduğuna dair gaze- telerin verdikleri haberleri kati su- Tette tekzip ediyorlar. Hamidiye mektep gemisi İzmire gidecek İzmir 26 (Telefon) — Hamidiye gemisi bu hafta içinde şehrimize ge- lecek ve üç gün kalacaktır. İki yaşinda bir çocuk boğuldu İzmir 26 (Telefon) — Ödemişin A- dagöde nahiyesinde Halil Karanın 2 yaşındaki kızı Fatma evde yalnız kal- miş oynarken boğazına bir ip takıla- yak boğul : Madridin garbinde müthiş bir mubarebe oluyor Boğuşmaya 50,000 asker, 7000 tayyare, 200 tank iştirak ediyor Londra 27 (Akşam) — İspanyada- ki Röyter ajansı muhabiri bildiriyor: Madridin garbinde cereyan etmekte olan muharebede iki taraftan 50,000 asker boğuşuyor. Asiler Brunetenin şimalinde ilerle- meğe devam ediyorlar. İki tarafın hücum dalgaları, mitralyöz Ateşi önünde eriyorlar. İki taraftan 1,000 tâyyare muharebeye iştirik ediyorlar. General Franko, elindeki bütün ve- alti bu muharebeye atmıştır. (o 200 tank ve bir çok ağır toplar, general Frânkonun taarruzuna yardım edi- yorlar. Maârid 26 (A.A) — Brunete'nin nasyonalistler tarafından almması, hükümetçiler için pek meşum netice- ler teyid edebilir. Hükümetciler, Brunete'ye beş kilometre mesafede bulunan Villaneuva de Is Canada'ya doğru ricat etmektedirler. Hali hazırda iki ordu Villancuva de la Canada'ya iki kilometre mesa- fede çarpışmaktadırlar, Şayet hükü- metcilerin ricat hareketleri daha kuvvetleri, ciddi surette muhatataya marüz bir vaziyete düşecektir. Bilbao 26 (A.A.) — Radio - Bilbao bildirmiştir: Nasyonalistlerin Madrid cephesindeki mukabil taarruzlârı tam bir muvaffakiyetle sona ermiştir, Düşmanın nevmidane mukavemeti kırılmıştır. Kızıllar, birçok maktul ve mühim miktarda mühimmat bıraka» Tak ricat etmektedir. Navalcarnera 26 (A.A) — Havas muhabirinden: Nasyonalstler tara fından evvelki gün Brunete civarında ele geçirilmiş olan mevzilere dün hü- kümetçilerin kuvvetleri mükerreren “hücüm etmişlerse de nasyonalistlerin saflarına İrişememişlerdir. Nasyona- listler mukabil taarruza geçerek düş- manı sarsmışlar ve hükümetçileri ta- Kip ederek yeni mevziler zaptetmişler- dir. Kral Karolun Londra seyahati Romanyanın İngiltereye petrol satmasile alâkadarmış Londra 26 (A.A) — Sunday Re- feree gazetesinin yazdığına göre, Ro- manya kralı Carol'un İngiltereyi zi- yareti, Romanyanın İngütereye pet- Tol ihraç etmesi keyfiyeti ile alâka- dardır. İngiltere, Iraktan, İrandan ve Bir- leşik” Amerika“ devletlerinden büşka aynca Romanyadan da petrol ala- rak petrol ihtiyacatını tamamlamak arzusundadız. 16 ncı Roma sulh kongresi Paris 26 (A.A.) — Otuz yedi milleti temsil eden kız erkek 200 üniversite talebesi, on altıncı «Roma sulhü» kongresinde hazır bulunmak üzere Parise gelmiştir. Kongre, 28 temmuz- da açılacaktır. Ademi müdahale tâli komi- tesi bugün toplanacak Londra 26 (AA) — Amedi müda- hale tali komitesi, evvelce mukarrer olduğu veçhile bugüntoplanmıyacak, yarın saat 16da içtima edecektir, Paris sergisi 1938 senesinde de açılması düşünülüyor Londra 26 — Paristeki Deyli Tel- graf muhabiri 1939 senesinde Nev Yorkta açılacak olan beynelmilel:ser- gi komiseri B. Vatson İle bir mülâkat yapmıştır. Beynelmilel Paris sergi- #inin 1938 senesinde tekrar açılması mevzuu bahsolmuştur. Bu hususta henüz birşey söylenmemiş ise de bu mesele ile hususi bir komisyon meş- gul olmuştur. Hamiyetli bir göçmen hava kurumuna bin lira verdi Ankara 26 (AA.) — Kafkas göç- menlerinden Karaçaylı B. İlyas Çura Türk Hava kurumuna bin lira teberrü etmşitir, Kendisine bir altın madalya verilmiş ve adı Türk kuşu plânörlerin- den birine konmuştur. Havacılığımızı kuvvetlendirmek için B. İlyas Çuranın yaptığı yardıma 'Türk Hava kurumu teşekkür eder. İstanbul me mebuslarının ziyareti İstanbul Halk Partisi teşekküllerini tedkik etmekte olan İstanbul mebus- ları, dün Vali ve Parti başkan vekili B. Şükrüyü ziyaret ederek tedkikleri neticesi ve halkın ihtiyaçları hakkın. da görüşmüşlerdir. Bir kamyon İzmire gelirken parçalandı Yolculardan biri öldü, ikisi ağır ve dördü hafif yaralandı İzmir 26 (Telefon) — Torbalı ka- zasından yüklediği karpuzları Çeşme plâjında satan şoför İzmirli Kâmil, Torbalı belediyesinde mukayyet 22 numaralı kamyonla İzmire gelirken arkadan gelen başka bir kamyona yol vermemek için idaresindeki kam- yonu müthiş bir süratle sürmeğe baş- Yamış ve Abdullahağa çifliği civarın daki köprünün korkuluğuna çarpa- Tak korkuluğu parçalamış, köprüyü devrilmeden aşabilmişse de yolun ke- narındaki hendeğe düşmüş ve oradan gene süratle şoseye çıkıp fren yap- mak isterken kamyon takla atn retile parçalanmıştır. Kamyon: Kişi vardı. Yolculardn Menemenli Sü- leyman oğlu 55 yaşında Ali derhal ölmüş, şoför Kâmil ve karısı Hediye başlrından ağır surette yaralanmış- lardır. Hediyenin sıhbi vaziyeti çok tehlikeldir. Diğer dört yölcu hafif su- rette yaralanmışlardır. Yaralı olan şoför Kâmil hakkında tevkif karaı verilmiştir. Belgradda matem Ölen patriğin sandukası önünden 100 bin kişi geçti Belgrad 26 (Belgrad radyosu bil- diriyor) — Patrik Vamavanın ölü- mü münasebetlie sayfiyesinden dün Belgrada gelmiş olan saltanat naibi Prens Pol bugün avdet etmiştir. Memleketin muhtelif yerlerinden gelen halk bugün sabehtan akşama kadar Katedralde bulunmakta olan Patrikin sandukası önünden geçerek derin saygı göstermişlerdir. İki gün zarfında Patrikin hatırası. na hürmeten sanduka önürden ge çenlerin sayısı 100 bine beliğ olmuş- tur. Belgrad 26 (AA.) — Müteveffa partik Varnava, Belgradda büyük milli aziz olan Saint Sava'nın ismini taşıyan Kaaeşe Gl defnedilecektir. Rayo salak e kalı harc verecekler? Ankara 26 — Telsiz kanunu muci- bince radyolardan alınacak ruhsat harcı hakkındaki kararname yüksek tasdika arzedilmiştir. Kararnameye göre, nüfusu 10 bin- den aşağı olan şehirlerdeki radyo sa- hipleri yılda 5 lira ücret verecekler- dir. Nüfusu 10 binden fazla olan ş€- hirlerde 10 lira verilecektir, uk ğa