26 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

emeti ul ve râkâ» ta rında a hü- reren lerin yona- düş- ri ta- işlere ında ası eçti i bik ölü- dün nal aden ama olan erek ge muş” velfa iyük mini nuci- ıhsat ksek 0 Sa“ kler- 2 şe 27 Temmuz 1937 AKŞAM AKŞAMDAN AKŞAMA “Küçük şimendifer,, dileniyor Bugün, Babiâll caddesinde kısa- boylu, ihtiyar bir dilenci bana elini uzattı. Kıhk kt şafet pejmurde, vücudu bir kok memezliğe gele- rek ve kendimi göstermemeğe ça- Jışarak Oavcuna yirmi beş kuruş sıkıştırdım ve kaçtım, Yolda: — Keşke daha fazla verseydim... diyordum. Fakat belki de bu hissim günün birinde değişecektir, «Aman! Ne mu sallat adam.» Her gün çeyreğime göz dikiyor!» diye düşünecektim... po Bu dilenci, matbuatın «en ileri ge- len şahsiyetlerindendi, O, vaktile mü- vezzilerin en müdhişiydi. Halk, yazı yazana da, gazeteyi (o dağıtana da, müştereken, agazeteci» adını takma- mış mıdır? Ve bunda haklı değil mi- dir? Zira bu geniş ve çeşitli iş bölümü olmasaydı, matbuat, matbuat olur mıydı? Evet, müvezziler de, etle tr- nak gibi bize bağlı gazetecilerdir, matbuat hadimidirler, İşte bu ihti- yar vaktile onların en kodamanıydı! Lağabı «Küçük Şimendiler» di. Gazeteleri koltuğunun altına sıkıştı. rır, trenden evvel Yeşilköye varırdı, Gazetenin can damarı sürümdür, O, sürümü teşvik etmiş, matbaa bi- nalarmın, makinelerin, muharrir şöh- retlerinin esasını teşkil etmişti: Solu- ğile, adalesile, toprağa çıplak basan tabanile, gırtlağını çatlatan haykır- masile.”, Ve, o günkü ekmeğini temin için... İşte şimdi bu haldedir, Başka tür- Tü olmasına imkân var mıydı? Var- mıdır? Olacak mıdır?, Yoktu, yoktur fakat belki olacak» tır: Matbuat mensuplarının bir nevi teşkilâla gireceğinden, karşılıklı yar- dım esası üzerinden tekaüdiyelerinin temin edileceğinden bahsedilmekte- dir. Bütün bir meslek erbabi bunun tahakkukunu beklemektedir. Fakat zavallı «Küçük Şimendi- fersin böyle bir intizare mecali yok- tur. Hiç olmazsa, müvezzi meslektaş- larımıza manevi borcumuzu ödemiş olmak ve onları sembolik bir tarzda «Isun koruduğumuzu göstermek için, Matbuat cemiyeti, onların adâhisiş Küçük Şimendiferi himayesi altına almalıdır. Bir fikir, cemiyelte, münevverlerin dimağında doğar, başka dimağlara yayılır, umumi bir arzu halini alır. miş. Yalmz memurlarm değil, bütün meslekler erbabınm da mütekabil Yarğım esasları üzerine sandıklar ku- rarak, ihtiyarlıklarmı teminat altma alamaları fikri bizde henüz doğma- mış mıdır? Bu, hepimizin temenni et- tiğimiz birşey değil midir? Fransada radikaller höyle bir teklifi son zaman- larda ileri sürdüler, Bizde bunu dü- Şünmeğe, hayal etmeğe -ekser işlerde olduğu gibi- Avrupalılardan iki asır Sonra değil de onlarla ayni zamanda başlasak... Arkalıkla yük taşınacak yerler Belediye mıntakanım hududunu çizerek alâkadarlara bildirdi Belediyece verilen karar mucibince yarından itibaren Eminönü va Fatih belediye şubeleri içinde sirt hamallı Zının kaldırılacağını yazmıştık. Bu hususta bütün hazırlıklar yapılmış- tır, Ancak belediye 1 eylül tarihine ka- dar devam etmek üzere arkalıkla yük taşınmasına müsaade elliği mınlar kayı da tayin etmiştir. Bu mıntaka şudur: Emlönünde Köprü kulübesinden başlıyarak de- niz kıyısını takiben Balıkhane, Tütün gümrüğü, Hasır iskelesi, Yemiş ve Yağ iskeleleri ve Hâlin karpuz sergi- sinin bulunduğu yan cepheden gire» rek Küçükpazar caddesi, Mahmutpa- şa yokuşu, Mimarsinan türbesi, Sü- leymaniyede İsmetiye sokağı ve Fin- cancılarla Uzunçarşı başının birleş- tiği nokta, buradaki Fincancılar yo- kuşunun alt başından Sultanhama» mına ve buradan da Mısırçarşısı ka- pısı önünden Yenicami kemerine ve buradan Eminönü kulübesine kadar olan saha, İşte şimdilik bu sahada arkalıkla yük taşınmasına müsaade edildiği hammal teşekküllerine bildirilmiştir. Festival eğlenceleri Balkan heyetleri 16 ağustosta İstanbula gelecekler Festival proğraiının esaslarını yazmıştık. Proğramdaki müsamere, balo vesair eğlencelerin teferrualına dair ayrı proğramlar hazırlanmıştır. Fesivale iştirak edecek Rumen ve diğer Balkan heyetlerinin : 16 ağus- tosta şehrimize gelecekleri Festival komitesine bildirilmiştir. Festival eğ- lencelerine Artvin, Bayburt ve Kema- liyeden gelecek heyetler de iştirak edeceklerdir Festival münasebetile açılacak f0- toğraf müsabakasına iştirak edecek- lere 20 temmuza kadar verilen müh- let 1 ağustosa kadar uzatılmıştır, Sokakları yıkamak için hor- tum alınıyor Belediye, sokakların yıkanmasına bir kat daha ehemmiyet vermek için yeni hortumlar satın almağa karar vermiştir. 18 parça hortum bugünler- de satın alınacaktır, Bundan başka | Belediye imalâthanesinde' yaptırılan | | hareket, bir suç olduğu cihetle de icap 30 yıkama arabası da bugünlerde Be- lediye şubelerine dağıtılacaktır. Bu hazırlıklar yapıldıktan sonra şebrin geceleri yıkanması ve-gündüz- Jeri de caddelerin sulanması için bü- tün şehirde 12 heyet çalışacaktır, Bu heyetlerin şehri nasıl temizliyecekleri ayrıca kendilerine bildirilecektir. , Tuzlada samanlıkta yangın Evvelki gece Tuzla istasyonu civa» rında bir samanlıktan yangın çıkmış, Pendik itfaiyesi yetişerek ateşin bü- yümesine meydan vermeden söndür- müştür, Gebze jandarması yangın se» beblerini tahkik ediyor. ... Diyorlar ki «Mikrop naklettikle riiçin kedileri ortadan kaldırmak fik» ri güzeldir!,, Haklı şikâyetle; Hamidiye suyu ve çöp sandığı İstanbul halkının en çok içtiği sulardan biri de muhakkak ki Ha- midiye suyudur. Nişantaşında Va- Hkonağı etvarında, eski Harbiye mektebi yemekhanesi arkasında bir Hamidiye çeşmesi vardır. Bir çok sakalar ve o civar halkı Ha- midiye suyunu bu çeşmeden alır- lar. Halbuki çeşmenin biraz ileri- sinde kocaman bir çöp sandığı vardır. Geçenlerde buradan geçer- ket birşey gözümüze çarptı: Bü- yük bir çöp kamyonu gelmiş, bu çöp sandığının önüne dayanmıştı, Çöpcüler kürekle çöp sandığın- daki çöpleri kamyona boşalıtıyor- lardı. Biraz ilerideki çeşmenin önünde sıralanan su tenekeleri de ağızları açık duruyorlar o Havarüzgârh olduğu için kamyona dökülen çöpler ve tozlar ağzı açık teneke- Tere doğru küçük bulutlar halin- de uçuyorlar. Çeşmenin başında belediye me- muru bu içine mikrop dolan tene- keleri büyük bir itina #e mühür- Hyor. Bu manzara karşısında dü- şündük. Aklımıza bir günde 27 tifo vakası tesbit edil geldi, Bu sıralarda işleri başından aş- kın olan Belediyemizin dikkatini celbetmeği faydah bulduk, Ölmüş beygirin etlerini satanlar Zabıta bunları şiddetle araştırıyor Zabıta; dün, bir at eti kaçakçılığı tahkikatına el koymuştur. Sabahle- yin erkenden Edirnekapı civarını kap- uyan müthiş bir taaffun, o civarda oturanların nazarı dikkatini celbet- miş, nihayet kale dışarısına çıkan bir- kaç kişi, o civarda bir hendek içine bir at leşi atılmış olduğunu, fakağ bu at leşinin de kol ve but tarafların- daki etlerin muntazam surette kesilip almmış olduğunu görmüşlerdir. Bittabik derhal zabıta haberdar edilmiş ve ilk iş olarak bu a? leşini bu- Taya kimin attığı araştırılmıştır, Tah- klat biraz derinleştirilince, Aciçeşme rında sakalık eden bir adamın, beygirini hayvan mezarlığına rek gelişi güzel bir hendeğe ği tesbit edilmiş, bu şekilde nin ikten sonra, bu ölü beygirin et- lerinin kimin tarafından kesildiği ve nerelere satılmış olabileceği hususla» rının tahkikine girişilmiştir. Şimdi bu alı keserek satışa çıkaran adamlar da aranmaktadır. Fatih ve Şile kaymakamlari Açık bulunan Fatih kaymakamlı- ğına Şile kaymakamı B. İhsanın ta- yini takarrur etmiştir. Şile kayma kamlığna da Mülkiye mezunların- dan B, Bedii tayin edilecektir. ». Fakat bu tedbir, köyü kedisiz bi- rakıp farelerin pervasızca oynamaları» na meydan vermektir ki... İstanbul çöpleride denize dökülecek Belediye Beyoğlu mıntaka- sı çöpleri için verdiği kara- rı İstanbulada teşmil etti Belediye, çöplerin tekrar denize dö- külmesine karar verdiği zaman bu kararı yalnız Beyoğlu ve Beşiktaş be- lediye şubeleri dahilinde toplanan çöplere hasretmiş, İstanbul semtinde toplanan çöpleri de Davutpaşa açık- larındaki çöplere dökmeğe devam et- mişti, Belediye bunun mahzurunu gör- müş ve İstanbul tarafında biriken çöpler için de ayni kararı vermiştir. Bunun için İstanbul semtinin de muhtelif sahillerinde iskeleler yapılar caktır. Bu iskelelerin ve çöp toplama mahallerinin inşasına yakında başla» nacaktır, Bunun için bütçede icab eden tahsisatın ayrılmasına başlanak caktır. İskeleler ve çöp toplama yerle Bundan başka şimdiye kadar etrafı Açık bulunan Üsküdarda Balabanda- ki çöp istasyonunun da açık bir saha- da bulunması doğru görülmemiş, iske- lenin üstünün ve etrafının kapatık masma karar verilmiştir. Vapurda yangın Kızakta bulunan Italyan vapurunun mazotları tutuştu. Dün Azapkapısında kızakta bu lunan bir vapurda yangın çıkmıştır. İtalya bandıralı Margeriya gaz vapuru bazı aksamının perçin yapılması için kızağa çekilmiş ve perçin ameliyesi başlamıştır. Bu ameliye esnasında yakılan ateş- le gemide bulunan mazotlar tutuşmuş ve bir miktar mazot yandıktan sonra itfaiye tarafından alınan tertibatla ateş söndürülmüştür. : şap evden yangın çıkmış ve ey kısmen yandıktan sonra ateş söndürülmüş- tür, Hıfzıssıhha meclisi bugün toplanıyor Bugün Hıfzıssıhha meclisi toplanar rak Vilâyetin sıhhi vaziyetini ve dün Sıhhiye müdüriyetinde yapılan top- Jantı esnasında tifo hastalığının Su- reti katiyede önüne geçmek için alı- nan tedbirlerin sureti tatbiki hakkın- da müzakerelerde bulunacaktır. Şehrimize gelecek seyahlar 30 temmuzda Roma transatlantik vapurile şehrimize 500 seyyah gelecek ve 24 saat kaldıktan sonra ertesi gü- nü Yunanistana gidecektir, Ayni 7» manda 31 temmuzda da Markopulo vapurile de ayrıca bir seyyah kafilesi daha gelecekir, Şimdiye kadar İstan- bula gelen seyyahlar, geçen seneki İstanbul Nafıa müdürü ünhal bulunan İstanbul Nafia müdürlüğüne Nafla Vekâleti memur- larından B. Bedri tayin edilmiştir. . Başka bir salgının sebep olur! ..2, İSTANBUL HAYATI Kedi değil, bankal i i İ ii — Hey babam hey. Kuyruklu çey- rek buna derler işte... — Yüz parası benimdir ha, İlk de- fa benim attığım taş vurdu. karar verdi ve her ölü kedi için bir çeyrek ilân etti, Sokaklar» da kedi de bol taş ta, Ve lâkin; tedbir iyi amma, tatbik şekli, hele görüp te yazdığım şu manzara biraz çirkince gibi geliyor bana... — C. R. mara Polisler merkezce tayin edilecekler r Vilâyete tebliğ edilen bir emre gö- Te badema polisler vilâyetlerce değil, Emniyet umum müdürlüğünce tayin edileceklerdir. Ekmek narhı aynen kaldi Belediye Ekmak narh komisyonu toplanmış ve on beş gün müddelle ekmek fistlerini değiştirmemeğe ka rar vermiştir. Nişan merasimi Bay Rifat Zühtü Diker'in kızı Bar yan Samire Diker ile Dr. kaymakam B. İsmet oğlu Sümer Bank mensucat ME yağ - —— — Şi