26 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

26 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

mal CV mik. i ve ide ehir irli- di iği- “ük ıda şka olu fet mu cü dık dil- tu esi iye m ece la- ni- 21 Temmuz 1937 SİYASI İCMAL: Dünya meselelerinin halli için yeni yollar aranıyor İtalyanın mukadderatını elinde bur Bunduran B. Mussolini yazdığı yeni bir makale ile Milletler cemiyeti mil- essesesine çok şiddetli hücum etmiş ve umumi harpten şimdiye kadar geçen zamanda Avrupanın ve bütün dünyanın huzur ve emniyetine ma3- har olmaması hep bu milessesenin | ötekt beriki devletih menfaat ve dü- şüncelerine âlet olmasından ve müs- | bet işler yapamayıp evham ve haya- iâte kapılmasından ileri geldiğini t5- bat etmiştir. Bugün bu müessesenin münhası- ran İngiltere, Pransa ve Sovyet Rüs- yanın hükmü mutlakı allında oldu- ğunu müsavat hakki tanı nan diğer devletlerin sözleri geçme- diğini söyledikten sonra misakının tecavüze uğrıyan devlete gönderile- wvvetlerin aza devletlerin arazi- sinden geçmek mecburiyeli koyan on altıncı maddesi heran bir umumi harbe sebeb olabileceğini ve Habeşis- tanım İtalyaya ilhakını ve general Frankoya muhariplik hakkin tan- maktan imtia eylemesi hakikatı gör- | meyip hayâl paşinde koşmaktan baş- ka bir şey olmadığını ilâve etmiştir. | Makalenin sonunda İtalya Başvekil hakikatlerin karşısında Mülletler ce- miyeti bir nam ve nişan bırakmaksı» xw dağılıp gideceğine hükmetmiştir. Bu makale ile B. Mussolini İtalya- nın menfaati Almanyanın ve Maca- | mim Et yemeyiniz Şarki Almanyada Königsberkte ka- saplar et aleyhinde mücadeleye giriş- tiler... Malı aleyhinde söz söyliyen kimse bugüne kadar görülmemişti. Şarki Almanya kasapları bu görülme- miş şeyi yapıyorlar. Königsberk - ka- saplar birliği sokaklara ve kasap dükkânlarına şu yaftaları astırdı: «Et yemek, sade et yemek akılsız- lıktır.» «Halkın mütemadiyen et istemesi şuursuzluğa delâlet eder,» «Et en kuvvetli gıda maddesi de- ğildir.» Bu propagandanın sebebi Şarki Al- | manyada et buhranından ileri geliyor, | Eğer halk eskisi kadar et yemekte de- | vam ederse kasaplar ihtiyacı karşıla- mıyacaklar. Bunun için halka buh- ranı sezdirmemek lâzım... Eski zamanın çanları Yer yüzünün en büyük çanları 1400 le 1700 senesi arasında yapılmdıştır. Bu büyük çanların ekserisi Belçika» dadır. Brükseldeki Sent - Gügül ku- lesindeki Salvator çanı 7,000 kilodur. Bu çan 1441 senesinde yapılmıştır. 1773 de yapılan ayni büyüklükteki çan da Şimal kulesindedir. Bu çanları çalmak için on altı kişi ip çekerdi. Çan şehri denilen Molin şehrinde de 8,884 kiloluk bir çan vardır. Avrupaya yaş üzüm ihracı ristanın menfaatlerini gözetmek ve siyasi manevralar çevirmek tlzere zahirde hâlâ azası bulunduğu Cenev- re müessesesini tamamile çürütmek istemiştir. Ayni zamanda general Frankonun muhariplik hakkı tanın madığı takdirde İtalyanın da bu mil- esseseden resmen ayrılacağı anlalıl- mıştır. Mületler cemiyeti esas itibârile son zamanlarda çok zaiflamış olduğundan İtalya bunu büsbütün batırmağa ce- saret etmektedir. İspanya işlerinin Milletler cemiyetinden alınıp bunda uza olan ve olmıyan 27 devletin. işti- rak eltiği Londradaki bir komiteye bırakılmış olması Cenevre müessese- sine ilk darbeyi teşkil etmişti. Ahiren Belçika krak dünyanın hu: zur ve emniyetini ve biaenaleyh sul- hüniü tehdid eden beynelmilel ticari milnasebetlerdeki kayıtların ilgasınt temin için Milletler cemiyeti le hiç bir alâkası olmamak üzere cihlanşu- mul, daimi ve müstakil bir komitenin teşkil edilmesini dünya devletlerine teklif eylemesi ve bu teklifin İngilte- re ve Fransa ve Amerika tarafından memnuniyetle karşılanması Mületler cemiyetinin dünyanın sulh ve refahi- ne bakan yegâne milessese bulunması imtiyazını büsbütün bozacaktır, Dün- ya meselelerinin halli için büsbütün yeni yollar arandığı artık muhakkak- tır. Feyzullah Kazan mr emma Balık nasıl pişer? Balık tava olur, ıskara olur, fırına verilir, tepside yapılır... İyi amma ne zaman iskara olur ne zaman tava?. Londra balıkçıları bürosu bir tarife neşretti, Balığın gıda kıymeti kendi ihtiva ettiği yağdadır. Bu yağ nisbeti de her mevsim değişir, azalıp çoğalır. Balıkta mevsimine göre yağ fazla ol- duğu zaman tava yapılması doğru de- gildir. Bazı cins balıklar da mevsimi- ne göre tava yapılır. Tava yapılması lâzımgelen balıklar, yağsız balıklar- dır. Yağsız balıkları fırınlamak lğ- zımdır. Anlaşılıyor ya, balık aşçının key- fi ile değil, vaziyetine göre pişecek, Hollandada Hollandanın meclis sistemi kendi- ne mahsustur. Hollandada 21 yaşına kadar kadın erkek herkes intihabata iştirak eder. 8,000;000 nüfusun 4 mil- yon 500 bin kişisi müntehiptir. Partilere gelince, 16 siyasi parti var- dır. Eğer mebusluğa namzedliklerini koyanlardan, yüzde şu kadar rey al- madığı takdirde 3,500 frank alınma- sına dair bir kanun çıkarılmasaydı siyasi partilerin sayısı artacaktı. Par- tiler arasında (ocKatolik - Românş «tarihi hiristiyanlık; «Katolik - de- mokrat, partileri vardır. İzmirden İngiltereye yaş üzüm ihracına başlandığını yazmıştık. Sevkiyat soğuk hava depolu vapurlarla olacaktır. Orta Avrupa memleketlerine ise soğuk hava depolu vapurlarla, Sel veya Köstence «yolile ve soğuk hava depolu vagonlarla sevkedilecektir. Yukarıdaki resim valinin ve diğer davetli- lerin önünde üzümlerin vapura yüklenmesini gösteriyor. AKŞAM : , Tahtakale cinayeti “0 faili ne diyor? Süleyman bana bıçakla hücum etti bende onu vurdum Evvelki gece yarısı Tahtakalede bir han içinde Safranbolulu kayıkçı Fey» zinin, arkadaşı kayıkçı Süleymanı bi- çakla öldürdüğünü dün yazmıştık. Bir hiç yüzünden çıkan bu cinayet etrafında müddelumumilik tahkikata el koymuş ve müddelumumi muavin- lerinden B. Kemal Tan vaka mahal- linde tahkikat ve isticvablarla meş- gul olmuştur. Yapılan tahkikata nazaran kayık- çı Feyzi ile Süleyman bir sarhoşluk yüzünden evvelce bir defa kavga et- mişler ve evvelki gece gene sarhoşluk yüzünden bu kavga tazelenmiş, Tah- takalede İlyasın kahvesinin yanında» ki bekâr odasının kapısı önünde Feyzi, sustalı bıçakla Süleymanı kasi- ğının üç yerinden ağır surette yara- lamıştır. Süleyman, nezif neticesinde yere düşerek ölmüştür. Vükayı müteakib kaçan katil Feyzi biraz sonra yakalanmıştır, Dün müd- delumumilik tarafından lâzımgelen tahkikat Ikmal edilmiş ve katil Feyzi yedinci istintak dairesine verilmiştir. Sorgu neticesinde Feyzi tevkif edil- miştir. Katil Feyzi dün bir muharririmize Cinayeti şöyle anlatmıştır: — Süleyman bana her zaman fe nalık yapardı. Bundan bir buçuk ay evvel de gene bana küfür etmiş ve darılmıştık. O zaman biçakla benim üzerime hücum ettiği halde sarhoş- tur, diye sesimi çıkarmamıştım. Ara- dan bu kadar zaman geçtikten sonra dün gece ben Tahtakalede bir sütha- nede rakı içerken Süleyman da geldi. Yanımdaki arkadaşım araya girerek bizi orada barıştırdı. Saat on ikiye ka- dar beraber içtik, Sonra Süleyman bana, beraberce kendi odasına gide rek karşı karşıya biraz daha rakı iç- memizi teklif etti. Israrlarına daya- namadım. İkimiz de sarhoştuk. Bera- berce çıktık, Süleymanın odasının ka» pısı önüne geldiğimiz sırada Süley- man birdenbire cebinden bir sustalı bıçak çıkararak bana saplamak iste- di. Bunu görünce gözlerim döndü ve j üzerine atıldım. Artık bundan sonra ne olduğunu bilmiyorum. Buğday mahsulü çok iyi Bu sene fazlâ miktarda ihracat yapılacak Bu seneki buğday mahsulü hakkında yapılan etüdler yüz güldürücü neti- celer vermiştir, Mahsul geçen sene- den fazla olmamakla beraber kalite itibarile senelerdenberi görülmemiş şe. kilde mükemmeldir. Zamanında ya- gan yağmurlar bu neticenin alınması- na çok yardım etmiştir. Mahsul memleket ihtiyacından faz- lâdır. Binaenaleyh hariçten vaki ola- cak her talep karşılanabilecek, ihra- cat yapılabilecektir. Bu suretle Türk buğdaylarının mükemmeliyeti bütün dünyaya tanıtılacaktır. Susam, mısır, darı, kuşyemi mahsu- lü de geçen seneki gibidir. Hububat 'umumyietle geçen senenin mahsulün- den iyidir. 17 yaşında bir delikanlı kayboldu Fındıklıda kömür kayıklarından bi- rinde çalışan Rifat isminde birinin 17 yaşlarındaki oğlu Rahmi, bundan on gün kadar evvel babasını görmek üze- re Şileden buraya gelmiş, babasını bulmuş, görüşmüş, fakat sonra orta- dan kaybolmuştur. Rifat, zabıtaya müracaat etmiştir. Polis, tahkikat yapıyor. Viyana Şehir tiyatrosu meşhur tenoru FOREST Bu akşamdan itibaren NOVOTNİ şirin ve güzel bahçesinde en büyük VİYANA operetleri ve şarkılarını okuyacaktır. Fiatlarda değişiklik yoktur. DAİRE - TEPEBAŞI © Bahife$ Yerlimallar sergisi bugün saat dörtte açılıyor Sergiyi Başbakanın açması muhtemeldir, Yerli mallar sergisi bugün saat 16 da merasimle açılacaktır. Sergiyi Başbakan B. İsmet İnönünün açması muhtemeldir. İktisad Vekili B. Celâl Bayarla şehrimizdeki diğer vekiller de küşad resminde bulunacaklardır. Merasimde sergiyi kuran MU! sa- nayi birliğinin reisi B. Halil Sezer ile kâtibi umumi B. Halid Güleryüz de birer nutuk söyliyecekler, mill sa- neyiin inkişafını tebarüz ettirecek- lerdir. Söylevlerden sonra sergi gezi- lecek ve saat beşte kapılar halka açı- lacaktır. Bu seneki sergi büyük emeklerle hazırlanmış, bilhassa dekorasyon ba- kımından geçen seneki sergilerden çok daha mükemel olmuştur. Şimdi- ye kadar sergilerde geniş mikyasta satışlar yapılıyor bu suretle Yerli Mallar sergisi biraz da pazar yerle- rini andırıyordu. Milli sanayi birliği kâtibi umumisi B. Halid Güleryüz bilhassa bu noktaya ehemmiyet ve- rerek komiteden sergiye tam bir ser- gi mahiyeti verecek kararlar almiş- tır. Serginin <satış için açılmadığını alâkadarlara anlatmak, verilen ka- rarların en mühimlerinden biridir. Yani bu seneki sergide hemen hemen hiç satış yapılmıyacak teşhir suretile mili sanaytin inkişafı halka göste- rilcektir, Sanayi ilerleme sergisi Sanayi birliği reisi B, Halil Sezer açılış töreninde Vekiller de bulunacaklar o gazetecilere Dokuzuncu Yerli mallar sergisi hakında dün şu beyanatta bu- Tunmuştur: — Dokuzuncu Yerli mallar sergisi Türkiyede sergi işlerinin de gittikçe tekâmül ettiğini gösterecek mahiyet- lecek seneki sergilerde sergi tekniği- nin daha çok inkişaf ettiği görülebi- lecektir kanaatindeyim. Sergiye bü- tün fabrikaların iştiraki bizi çok memnun etmiştir. Bu hususta İkti- sad Vekili B. Celâl Bayara gazeteniz vasıtasile teşekkürlerimi arzetmeyi bilhassa vazife bilirim. Kültür Bakanı B. Saffet Arıkan da Galatasaray lisesini bize vermekle Yerli Mal ve Mint Sanaylin daha mü- sald şartlar altında teşhirine yardım etmek suretile bize büyük yardımda bulunmuştur. Birlik kendisine müte- şekkirdir. İktisad Vekili B. Celâl Bayar be raberinde Sümer Bank umum müdü- rü B. Nurullah Esad, İş Bankası İş- tanbul şubesi müdürü B. Yusuf Ziya ve daha bazı zevat olduğu halde dün saat 17 ye doğru Yerli Mallar sergisi. *” ne gelmiş ve hazırlıkları gözden geçirmiştir. Serseri kediler niçin öldürülüyor ? Kedilere karşı açılan mücadele, halkı kuduza karşı korumak içindir 'kaları üzerine kedilerle mücadeleye devam olunuyor. Halkın acıma hisle- rine karşı Belediyenin en salâhiyet- tar bir rüknü dün bir muharririmize izahat vererek demiştir ki; «— Vatandaşın kuduz hastalığına karşı sıhhatini korumak için böyle bir mücadele açmış bulunuyoruz ve tedbirin ehemmiyetini sayın İstanbul halkına anlatmak için son bir hafta zarfında 25 vatandaşın kedi ısırma- sile kuduz tehlikesine maruz kaldığı- nı müsbet vaka olarak kaydetmeyi fay- dalı görürüm. İstatistiklere göre -bu sene geçen senlere nisbetle kediler vasıtasile in- tikal eden kuduz vakalarına daha çok tesadüf edilmektedir. Hattâ Ana» doluda kuduz vakalarında daen mühim âmilin kedi olduğu anlaşıl- maktadır. Dünyaca maruf olan Tanje ensti- tüsü pastör direktörü profesörü Rem- linger kuduz üzerindeki bir etüdün. de şöyle diyor: «Avrupada hakikati söylemek lâ- zım gelirse son senelerde kediler ku- duzun intişarında çok mühim rol oy- namışlardır. Amerikanın Boston şeh- rinde Belediye tarafından bir ayda beş bin kedi imha edilmiştir. Kedi kö- pekten daha tehlikelidir, İstanbul Belediyesi kedi ısirmasile kuduz tehlikesine maruz kalan yar- Son zamanlarda görülen kuduz ya- rularının acıklı feryadlarına taham- mül edemiyen ana ve babaların şikâ yetleri karşısında müstacelen bu ted birlere baş vurmağa mecbur olmuş tur. Esasen belediye sörseri sokak ke dilerile mücaedele etmekte, ev kedi lerine dokunmamaktadır.» Şimdiye kadar öldürülen kediler 2000 kadardır. Kediler nasıl nakledilecek? Himayel Hayvanat cemiyeti, top- lattırılan kedilerin eziyet edilmeksis zin cemiyet merkezine nakledilmesi için müracaatte bulunmuştu. Beledi- ye, Loplallınlacak kedilerin sureti mahsusada ihzar edilen büyük kutu- lar içinde ve eziyet edilmeksizin nakle- Kibrit kutusu içinde heroin paketleri Kaçakçılık bürosu memurları bir heroin kaçakçıcısını vapurdan çıkar» ken yakalamışlardır. Ramazan adin- da bir gencin, kokain paketlerile Bo- gaziçinden köprüye geleceğini haber alan memurlar, kendisini köprü İsl- lesinde yakalıyarak üzerini aramışlar ve bir kibrit kutusu içinde ufak hero- in paketlerini ele geçirmişlerdir. Ramazan, bu kibrit kutusunun ken- dine aid olmadığını, her nasılsa ce bine bırakılmış olduğunu İleri sürme tedir, Hakkında lâzım gelen kanuni takibat yapılıyor.