26 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

26 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

uz 1937 — leri mprime elbise- sitedir. ive yek ühassa ıdır. de ka z şapka iyor, yaktan odadır 4 her yer- birini süs tünasiptir su içeri- e bu e kaş uç- ediniz. ginde bik san ilâcın nyak eter bir şişeye dinen le- vizlenir. len çıkar- rine koy —— » de acı- de Iste- an!,, Bu siniz bir iz vardı. ? demek aiyordu- aşılması baştan sahifele» ür, büs- visseder- avi kub- ledakâr- m hati- 12. Yüze , ondan VİPİYOK ra bakis sı var) | | i Ve Palamut ihracatı kontrol edilecek Hazırlanan nizamname bitti, Devlet şürasına verildi Ankara 26 (Akşam) — Palamut ihracatını kontrol için hazırlanan nizamname bitmiş ve tedkik edilmek üzere Devlet şürasına verilmiştir. Palamut ihracati şimdiye kadar kontrolsüz bir surette yapıldığı için her palamut ihracatcısının kendine mahsus bir palamut tipi vardı. Yeni nizamname ile bu tüpler birleştirii- miş ve esas tipler tesbit edilmiştir. Kabul edilen tiplerin kaliteleri ni- zamnamede ayrı ayrı gösterilmiştir. itelere uygun olmıyacak pala- arın ihracına müsaade edilmiye- uretle palamn mahsulü ber ın elinde aşrı birer matâ ok tan kurtarılmış oluyor. Diğer ta Taflan palamut muayyen ihraç İs- kelelerinden çıkarılırken İktisad Ve- trol, İzmirde kabul edilen tiplere gö- re, İzmir haricindeki ihraç iskelele- rinde birinci ve ikinci nevi olarak ka bul edilen esaslara göre yapılacaktır. Tipler ess itibarile Şunlardır: Engin, Nüturel, Busin, Krible: Bunlardan başka Furuk, Tirnak, Rüfuz halinde ve Tanen esesi üzerine de ihraç yapılabilecektir. Bu tip ve esaslar dahilinde ihraç İzmire mün- hasır olacaktır. İzmir haricindeki iskelelerden yapı- lacak ihracatta palamutlar şu kısım- lara ayrılmış olduğu halde kontrol edileceklerdir: Birinci nevi, ikinci nevi, tırnak, fo- ruk, rüfuz. Yeni nizamnamede kontrole tabi ol madan ihraç edilecek palamut nevi- leri ve miktarları da gösterilmiştir ki 1 — Palamut hülâsası, 7 — Öğütülmüş palamutlar. 3 — Kontrol memuru bulunmıyan mahallerden beş yüz lira kıymete ka- dar ihraç edilecek palamutlar. İsmir, Çanakkale, Bürhaniye veya Ayvahk, Dikili, İstanbul, Antalya ve Taşucu iskeleleri başıhca palamut kotrol merkezleri olacaklardır. Izmir spor işlerinde doğan ihtilâflı vaziyet Izmir vali ve parti başkanı Fazlı Gülecin gazetemize beyanatı İzmir 26 (Telefon) — Üçok spor kongresinde Altay, Altınordu ve Buca spor klüpleri mensuplarının kongreyi terketmeleri yüzünden İzmir spor İğ- lerirde doğan ibtilâflı vaziyet hakkın- da Veli ve Parti başkanı Fazlı Güleç ile görüştüm. Spor işlerimizde hiç bir ihtilâf ve anarşi kabul etmediğini ve etmiyeceğini söyliyen Vali ve Parti başkanı şu beyunatta bulundu: — Spor işlerimizi mantik harici her türlü zddiyetlerden kurtaracağız çin mıntaka heyeti bir proje ıktır. Gayeye vusul için her engele karşı koyacağız. Bazı klüpler- de mevcut ihillâı fikirli mahdud şahsiyetler ekseriyet karşısında hiç bir şye yapamıyacaklardır. Birleşen klüplerin isim meselesi üzerinde ve bundan sonraki iddialarını gülünç bu- . Çünkü bu tali bir iştir. Spor darlerı eski isimleri kaldırmak şler ve buna muvaffak ta ol- muşlardır. Benim de iştirak ettiğim temiz gar ye eski klüp isimleri etrafında tekev- vün eden mantık haricindeki yıkıcı rekabetleri ortadan (kaldırmaktır. Maksadımızın esas hatları şudur: İzmiri mıntakavi saha .ve klüpler etrafında bütün gençliğe şamil bir spor teşkilâtına kavuşturmak. İzmirde kaç klüp olacağı hakkında şimdiden kati bir şey söylenemez, fa- kat şimdi mevcut klüplerde saha ve mmtakalar esası dahilinde bazı de- Bişiklik yapılacak; ihtiyaca göre belki bazı klüpler daha ilâve olunacaktır. Bu hususta pek yakında karar vere- ceğim. Eski spor klüplerinin ihyası bizim Türk Milli takımı İzmirde beynelmilel bir maç yapacak Ağustos ve eylülde federâsyon. Türk milli takımına İzmirde bir enternas- yonal müsabaka yaptıracaktır. İzmir muhtelit takımıda gens İzmirde ya bir ecnebi takımile veya Ankara İstanbul muhtelitlerinden birisile kar- Bunun için de bir anlaşma yapılar mazsa Üçüncü umumi müfettişlik mıntaka muhteliti İzmire getirilecek ve İzmir muhtelitile karşılaşacaktır. İzmirde bu müsabakalar için A ve B isimleri eltında iki muhtelit yetişti- rilecektir. Bisiklet sir olmuş Küçük Necdet bisikleti iade etmeyince adliyeye verildi Dün Adliyeye Necdet adında on üç Yaşlarında bir suçlu teslim edilmiştir. İddiaya nazaran küçük Necdet pazar günü Tahtakalede bisikletçi Sırrıya giderek bir bisiklet kiralamış ve Flor- yaya gezmeğe gideceğini söylemiştir, Bisikletçi, Necdet bisikleti alp git- tikten sonra gece geç vakta kadar beklediği halde çocuğun dönmediğini gürtince merak etmiş ve Necdeti ev- velden tanıdığı için evine gitmiştir. Evde Necdet, Sırrının karşısına çık- mış ve ağlıyarak: 5 — Ben senden bisikleti alınca Flor- yaya gittim. Orada tanımadığım baş- ka bir çocuğa kiraya verdim. O çocuk bisikleti alıp kaçtı. Ben de orâda ta- nıdığım bir kaptandan ödünç bilet parası alarak trenle eve döndüm, Cevabını vermiştir. Bu vaziyet kar- Şısında Sırrı Adliyeye müracaat ede rek Necdetten davacı olduğunu Söy- a, Şüpteli bir ölüm Doktora muayeneye giden bir kadın bayıldı ve hastanede öldü Cağaloğlunda bir doktorun mu- âyenehanesine dün Cahide adında bir kadın giderek hasta olduğunu ve muayene için geldiğini söylemiştir. Bu sırada birdenbire fenalaşmiş ve kendini kaybetmiştir. Hadise müddei- umumiliğe ve zabıtaya bildirilerek bayan Cahide Haseki hastanesine kal- dırılmıştır. Hastanede tedavi altına alınan kadın biraz sonra ölmüştür. Adliye doktoru B. Enver Karan tara» fından muayene edilmiş ve ölüm şüp- heli görüldüğünden kadının cesedi Morga kaldırılmıştır. Ölüm hakkında müğdelumumilik tahkikat yapıyor. AEŞAM Terfi eden hâkimlerimiz Yeni listeye göre yapılan tayinler Ankara (Alışam) — Adliye memsupla armında son yapıdan terfi ve tayin Hzstesi— ne göre bulundukları vazifeleri değiştiri- lerek veyu vazilelerinde ibka edilerek ma- aşları arllamlınak suretile terfileri yapi lan hâkimlerimizin isimleri şunlardır: ket, İçel örus Ali 1, Çeşme hâkimi Hakkı, Menemen hükimi Kemal, İs- tanbul rüdeinmemi muayni Rifat, An- Kara müddelumumi muavini OKemal, Alucra imüddelumumi muavini Hayrullah, İstanbul sulh bülömi Mustafa, Zongul- dak sulh bükimi Osman Orhan, Mudanya müddelumumizi Süreyya Orhangazi müd- kara müddejumumi muavini Zeki, İstanbul müdediumumi muavini Feridun, Sebkli müddeturnumisi Şemsi, Ankara müddei- umumi muavini O Tevfik, o Kemalpa- $u müddetumumisi Sey'ullah, İstanbul âza muavinlerinden Necati, Niksar müddelu- mumisi Eiseym Avni, Havza müddeiu- mumisi Cevdet, Çatalca müddetumumisi Mehmed Ali, Adapazarı âza muavini Ayşe Lutiye, Ezine sorgu hâlümi Rasim, Trab- 701 sulh hâğimi Al Riza, İçel âza mus- vini Tahir, Adana hâkim muavini Hatice Kimalı âza muavini Yusuf Ziya, Uşeak re- Isi Mustafa, Elmalı velti Almed-Remzi. Yeni listeye güre terfi ve nakil suretile Yapılan tayinler de şunlardır: İzmir müddetimumi baş muavini Maz- bar $ üncü sinif adliye müfettişliğine, Yozgad kulh Bükümi İsmuil Hakkı Samsun sulh hükimliğine, Biga hukük hâkimi Sabri Akhisar | hükümliğine, Büshaniye Azası Şemseddin Karaman özalığına, Kuş- adası ceza hâkimi Şemsi Azalığı- ns, Gümüşhacıköy hâkimi Nazif Anamuğ hâkimliğine, Emirdağ ceza hâkimi Ahmed Hamdi “Çanakkale âzalığına, Geyve müd- delumumisi Cahid Zağra müldelümumi- Uğine, Göksu müddelumumizi Alâeddin Kasaba müddefumumlliğne, Kasaba müd- delumumisi Rıza Göksu müddelumumii- ğine, Kayseri sulh hâkimi Ahmed Lt Biga hukuk hâkimliğine, Düzee sulh hâki- mi Mehmed Kilis müdüsiumumiliğine, İzmir izası Âkll Ankara sulh hâkimliğine, Çankırı müddelümumi muavini İhsan Babaesii sorgu hâkirliğine, Diyadin sulh hâkimi Nihad İçel müddeiumumi munvifliğine, Samsun sulh hâkimi Hamdi Serik hâkim- liğine, Tire sorgu bükimi Necati Çihan- beyli sorgu hâkimliğine, Nevşehir müd- detamumi muavini Hüseyin Niğde sulh hâkimliğ'ne, Ödemiş middetamumi ua Ödemiş âzası Necati cidüzü eski müddeiu- Uğine, Hukuk mezunlarından Sinan Van- da yeni ihdas olunan müddelumumiliğa, Hukuk merunlarından Arif Btanbul üra âza muavinliğine, İstanbul hilim narzedlerinden Seyfultan, Slird müddelimumi”muarinliğine, Muhar- rem Tercan müddeimümi muavinliğine, Siird hükim namzedi Süleyman Mazgird müddelumumi muavinliğine, Bergrma müd- detamumi muavini Hilmi İstanbul İcra memurluğuna, Anamur o sorgu Tevfik Antalya âza muavinliğine, Bitlis Aza muavini Mehmed Çankırı müddelu- muml muavinliğine, Gerze sorgu hâkimi Mustafa Akşehir sorgu eski askeri hâkimlerden Kama! Bursa müdda- Yumum! muavinliğine, Akşehir sorgu hâ- kim vekili Mehmed Adıyaman sorgu hâ- kim rruavinliğine, Beyşehir sorgu hâkim vekili Hüseyin Orhangazi sorgu hâkim vekilliğine terfi ve nakil suretile tayin edilmişlerdir. Yük arabaları Belediye, iki cins araba tipini muvafık gördü Sirt hamallığının | rine hamallar cemi mü at ederek araba tipleri göste rilmesini istemişti. Belediye bü mü- racaati tedkik etmiş ve yerinde göre» rek cemiyete iki cins araba tüpl teke lif etmiştir. Hamallar (arafından çe kilecek olan bu el arabalarının biri iki, diğri dört tekerleklidir. Arabala» rın tekerlerkleri, kürültü çıkmaması ve eşyaların kırılmaması için lâstikli olacaktır. Dört tekerlekli arabalar 150 kiloya kadar yük taşıyabileceklerdir. Her iki araba da hamallar tarafından çeki- Ieceği, yani hayvan kull: uzak nakliyatta kullanılamıyacaktır. Belediye uzak yerler için de kamyon» lar kullanılmasını münasib görmüş- tür, ırılması Üze- ti Belediyeye miştir. Müddelumumilik çocuğun ifa desini şüpheli görmüş ve emniyeti Sulistimal suçundan hakkında evrak tanzim ederek muhakemesi yapılmak | üzere asliye dördüncü ceza mahke- mesine vermiştir. Cemiyet arabaları mümkün olduğu kadar süratle yaptırıp hamallara tey» zi edecektir. İlk parti 1000 tane kadar araba yaptırılacaktır. Çünkü cemi- yette kayıdı 4000 küsur hamal vap» dır. Bunların da dörtte üçü sırt ha» malıdır. İlk aylar beher araba iki ve- ya daha ziyade hamallar tarafından, kullnılacak, arabalar © çoğaldıkça beher araba bir veya en çok iki hş | mal tarafından idare edilecektir, Tetrika No. 161, Eski Levazım reisi “İttihad ve Terakki, nin son devirlerinde Suikasdlar ve enirikalar Yazan: Mustafa Ragıb Es-atk İsmai Hakkı paşa Istanbuldan nasıl kaçmıştı? Sabancaya gitmek için bütün | tertibat alınmıştı Bunun üzerine Baki bey ilâve ett& — Hakikaten hariçte birçok dedi- kodular var: Sizin Enver paşa ile ara- nızın açık olduğunu ve Talât paşa ile teşriki mesai ettiğinizi süyliyenler de | vardır. Fakat ben inanmıyorum. En- ver paşayı bir tarafa bırakıp ta diğer arkaduşlarınızia beraber Avrupaya gi- decek olursanız, şimdiye kadar yapıcı ve ihya edici olarak tanılan sizin na» munızı burada bir daha hiç kimse ağ- zına almaz. Bunu size arzetmek vazi- femdir. Cemal paşa: — Tekrar ediyorum, dedi, müsterih ol. Ben Talâtik beraber hareket et- mem, Yalnız senden bir ricam var; Ben gideceğim; fakat eve bırakacak param yuktur. Baki bey, Cemal paşanın faizin söz söylemesine imkün bırakmadan istedi- ği miktarı hemen vereceğini söyledi ve Paşanın yaveri Sal&haddin beyi (şim- di mütekald) yanına alarak sabık Bahriye nazırına veda ile yanından ayrıldı. Baki bey, o gün yaver Salâ- İ İsmail Hakkı paşa, kaçmak için bütün tedbirlerini almıştı Fakat günün birinde sabık levazı- matı askeriye reisi ve son zamanlarda bur İsmatl Hakkı paşa nasıl kaçmıştı? O zaman günlerce dedikoduyu mu- cip olan ve tamamile İzzet paşa hükü» metinin malümatı haricinde kalan bu firar hâdisesini, en doğru memba» lara müracaat etmek ve son zaman- larda tekrar gelerek ölümüne kadar İstanbulda kalan İsmail Hakkı paşa- dan bizzat aldığım malümata istinad ederek kaydediyorum: İsmail Hakkı paşa, Talât paşa hü- 'kümetinin istifasından sonra memu- riyetini muhafaza edemiyeceğini an- yordu. Bunun için o, daha kabinenin istifaya karar verdiği günden itibaren bütün hazırlıklarını yapmiş, azli em- rini beklemeği müvafik görmüştü. Filhakika İzzet paşa iktidar mevki- ine geldikten biraz sonra Harbiye ne- zareti müsteşarlığından o azledilince Sultanahmeddeki evine çekilmiş ve mümkün olduğu kadar hiç kimse ile na gittiklerini ve kendisi gibi bütün harp senelerinde mühim işlerin başın- edince Enver ve Cemal paşaların rneü- leketi terketmeğe, hiç olmazsa bir ta» rafa saklanmak tedbirlerile uğraştık» larını ve kendisine hiç bir malümat yerdi, Yalniz üç kişiye kararini açmıştı Ancak o, bir ayağı sakat olduğu için, bu Kararımı kolayca tatbik ede- miyeceğini de biliyordu; bundan baş- ka kendi şahsi aleyhinde o kadar kuıye velli bir gayız ve husumet vardi ki, i, İzzet pâşa külkümetinin de. buradan müsaade etmiyeceği mu- kaçmasına | hakkaktı, Binaenaleyh ayağındaki çalışıyordu. Sabık levazım reisini es- ki arkadaşı ve bütün harp senelerinde &skeri sıhhiye reisliğini yapan doktor Süleyman Numan paşa tedavi edi. Macar zenginlerinden M. Baver, İstan» bulun maruf Musevi zenginlerinden İY hes e tir) ve Sabancalı Baki bey. Tahvillerden ibaret bütün servetini Kamhi efendiye emanet etmişti tifade etmeği muvafık gördü. Sabık le vazım reisi, bekâr ve kimsesiz olduğu için elindeki para ile geniş mikyasta parasını muhtelif tahvillere tebdil ebe mişti. Bu tahviller, Şark Şimendifer. leri, Mısır tahvili ve diğer bazı ecnebi tahvilâtı idi. Ancak İsmail Hakkı paşa, şahsi servetini teşkil eden bu tahville- ri bir bankada muhafaza etmeği de za» rarlı görmüş, kendisine çok itimad et» tiği Kamhi efendiye teslim etmişti, İsmall Hakkı paşa, Türkiye hudu- du haricine çıktıktan sonra Kamhi efendiden bu tahvilleri yavaş yavaş çe» kebilecekti. M. Bavere gelince: Bu Ma- car, İsmail Hakkı paşadan bütün harp senelerinde büyük istifadeler temin ef miş, geniş mikyasta ticaret işlerine karışmıştı. Bu zat, ahvaldeki değişikli» ğin İsmail Hakkı paşanın kalmasına imkân burakmadığını gö rünce, paşayı İstanbuldan uzaklaştır. mak için icap eden her türlü yardımı yapmağa karar vermiş ve sabık levâ» sım reisine müracaat etmişti. İsmail Hakkı paşayı M. Baver kaçıracaktı .M. Baver aralarında verilen karara göre İsmali Hakkı paşa, kaçacağın» dan bir gün evvel, kendisinin en ya kınlarına bile haber vermeksizin, si- vil kıyafetle Baverin otomobilile evin- den ayrılacak, Macar zenginin Bey» oğlundaki evinde bir gece kaldıktan sonra ertesi sabah erkenden vapura binecekti. M. Baver bu husustaki bü» tün firar plânını hazırlamıştı. İsmall Hakkı paşa, bu karan ven dikten sonra Sabancalı Baki beye te» lefon ederek kendisini Sultanahmed- deki evine çağırdı. Baki bey, sabık les vazım relsini, yatakta buldu. Filha- kika İsmail Hakkı paşa, 40 derece hür Taretle hasta yatıyordu. İsmali Hakka paşa, kendisinin İspanyol nezlesing tutulduğunu ve Süleyman Numan pa» şa tarafndan tedavi edildiğini söyle dikten, sonra dedi kik Târkan var) a a