July 26, 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

July 26, 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Çinde yeniden şiddetli muharebeler başladı “(Baş tarafı 1 inci sahifede) vermiş ve mühim hasarlara bais ol- muş ve Çinlileri ricata icbar etmiştir. Japon kuvvetleri, Çin kuvvetlerini etmektedirler. aktedilen itilâfı bozmakla itham edi- yorlar. Üç Japon nakliye gemisi Tiyençine gelmiştir. Japonlar, bu nakliye gemile- Tinde yalnız yiyecek ve mühimmat bu- lunduğunu iddin ediyorlar. Hopey mıntakasından Şanghaya ge- Jen Çinliler, beynelmilel mmtakalara giriyorlar. Japon müfrezeleri de kaybo- an bir Japon babriyelisini aradıkları bahanesile bu mıntakalara geliyorlar. Japonlar bir nota verdiler Tokyo 26 (A.A.) — Büyük umumi karargâh, saat 16,30 daki tebliğinde Japon askeri makamatının Pekindeki Japon askeri heyeti reisi albay Mat- hiyi 29 uncu Çin ordusu kumandanı general Şung - Chan - Yuane aşağıda- ki notoyı tevdie memur etmiştir: Şimali Çindeki Japon kuvvetleri baş kumandanı Kiyochi Kazaki, Langfang daki Çin ve Japon kuvvetleri arasında muhasamatın tekrar başlamasına son derece teessüf etmektedir, bu muha- samata Çin kıtaatının 25 temmuz ge- cesi Japon piyade âlayma karşı tevcih etmiş oldukları hücum sebebiyet ver- miştir, & Japon hükümetile ahiren akdedil- miş olan itilâfname ahkâmını icrada Çinlilerin samimiyet göstermemele- rinden ayni zamanda aynı kıtaatın tahrikcuyane hattı hareketlerinden ileri gelmekte olduğu mütaleasında- Yeni muharebeler Tokyo 26 (A.A.) — Domel ajansın- dan: Tiençinden bildirildiğine göre mü- Belçika kralının teklifi Bir kısım İngiliz gazeteleri bunun faydalı olacağında mütereddid Londra 26 (A.A) — Gazeteler, Bel- çika kralının: teklifini ilham etmiş olan'fikri tebelide müttefiktirler. An- Cak şu noktayı kaydetmek icap eder ki Morning Post gazetesi, bu fikri cumartesi günü hararetle alkışlamış olduğu halde bilâkis bugünkü gaze- teler, Londranın iyi malümat alan mahafili ile istişare etmeğe vakit bul- muş olduklarından, Belçika hüküm- darı tarafından teklif edilmiş olan 1927 cihan iktisad konferansı müza- kerelerinden daha ziyade muvaffakı- pey yoktur.» Türk - Mısır dostluk muahedesi Kahire 27 (A.A.) — Mebusan mec- Misi, Türkiye - Misir dostluk muahe- desini tasdik etmiştir. him miktarda Çin takviye kıtaatının Langfang istikametine yanaşmaları Üzerine muhasamatın umumileşmesi tehlikesi artmıştır. Tiençindeki Japon gamizonu, Lang- fang'a Japon takviye kıtaatının vasıl olmuş ve hemen Japon mevzilerini tehdid eden Çin kıtaatına karşı mu- kabil taarruza geçmiş olduklarını bil- dirmektedir. Japon tayyareleri, müdahale etmiş ve Çinlileri şiddetle bombardıman et- miştir. 'Tayyarelere karşı Çinliler tarafından ateş açılmış ise de hiç bir hasar vaki olmamıştır. Japon makamatı, Langfang yakının- daki Çin kıtaatının hatlı hareketini hayretle karşılamıştır. Zira bu kıtaat Tiençin belediye reisi olup Japonyaya en ziyade taraftar kimselerden biri ol- mak'a şöhret kazanmış bulunan gene- ral Chang Tsou Choung'ur kumanda- $ı altındaki 38 inci fırkaya mensup bulunmaktadır. Çin kumandanı Japonlara mukavemet edecek 'Nankin 26 (A.A.) — Yirmi dokuzun» cu Çin ordusu kumandanı ve Hopei ile Chahar siyasi meclisinin reisi general Sung-Chel-Yuan, merkezi hükümete bir telgraf çekerek yirmi dokuzuncu orduya Japonlara mukâvemet etmesi emrini vermiş olduğunu bildirmiştir. Pekin civarından gelen bir telgrafta Lukouehiao da vaziyetin pek gergin olduğu bildirilmektedir. Japonyanın sarfettiği para "Tokyo 26 (A.A.) — Maliye nezareti erkânı, şimali Çin ihtilâfı dolayısile yapılan masraf 107,100,000 yen tah- min etmektedir. Bu paranın 6,100,000 yeni bütçe ihityatlarından sarfedil- miştir. Kore hükümeti, 200,000 yen ile bu masrafa iştirak etmiştir. 96,000,000 “Yen 1937 - 1938 bütçesine idhal olu- nacaktır. Bu bütçe yakında parlâ- mentoya tevdi edilecektir. Bir Japon bayrağı parçalandı Şanghay 26 (A.A.) — Domei ajansı saat 17 de tebliğ etmiştir: haydutlar tarafından kaldırılıp türülmüş ve bu hal Şanghaydaki Ja- pon mahafilinde elim bir tesir hasıl et ği Nankin 26 (A-A.) — İyi haber alan mahfilin bildirdiğine göre, Hopel - Şa- har siyasi konseyi relsi general Sung- Yuan Çin askerlerine, Japonların her hangi bir hücumuna derhal mu- kabele etmelerini emretmiştir. İngilterede pahalılık Amele partisi fiatlerin indirilmesini istiyor Londra 26 (A.A.) — VA AŞ — İşçi partisinin naşiri efkârı «People» gazetesinin bil- dirdiğine göre, muhalefet partisi, bu hafta da Avam Kamarasında yiyecek ve giyecek eşya fiatlerinin pahalılığı meselesini mevzuu bâhsedecektir. Bu fiatler, silâhlanma programının tat- bikine başlanmasından beri, yzde 20 nisbetinde fazlalaşmıştır. Muhalefet partisi hükümetten, fi- atlerin indirilmesi bahsinde derhal Yâzımgelen tedbirleri almasını talep Admiranın Ankara seyahati Ankara 26 (Akşam) — Galatasaray klübünün yıl dönümü münasebetile İstanbula gelecek olan Admira takı- mının Ankarada da iki maç yapaca- ganı bildirmiştik. Haber aldığımıza göre, Admira An- karada yapacağı maçlar için 1400 do- Jar yani 1750 lira istemiştir. Bölge haşkanlığımız ise bu teklife karşı 1000 dolar verilebileceği cevabı- ni vermiştir. Viyana şampiyonunun bu ücreti kabul edeceği umulmakta- AKŞAM Beynelmilel sahada mühim, yeni bir teşebbüs (Baş tarafı 1 inci sahifede) Zorluğu arttıran en mühim mesele, Avrupanın siyasi işlerindeki ayrılıklar- dır. Siyasi vaziyetteki gerginlik düzel- medikçe, ve bunun neticesi milletler- arasındaki korkunç silâhlanma yarışı bitmedikçe iktisadi meseleler konuşu- labilir mi? İktisadi meselelerin esas olduğunu, iktisadi sıkıntılar kalkarsa siyasi ihti- lâfların da yok olacağını iddia eden- ler varsa da bunu isbat etmek güçtür. Bugün «iktisadi. diye ortagı atılan her meselenin altından siyexi davalar çıkıyor. Devletleri meşgul eden «ipti- dal maddeler» ihtiyacı, mahiyeti iti- barile iktisadi bir-iş sayılsa bile, altın- dan derhal müstemleke, yani toprak meselesi çıkıyor. Bugün Avrupayı he- yecan içinde yaşatan ihtilâflardan hiç biri iktisadi değildir. Bu vaziyette, si- yasi işler konuşulmadan, dünyayı dü- zeltmek nasıl mümkün olacak?. Bu suailer, hiç şüphe yok ki, böyle mühim bir beşeriyet dâvasına önaya& olanların da zihnini işgal etmiştir. Uzun ve ciddi bir tetkik neticesi bu adımı atanlar, meselenin her cephesi- ni gözden geçirmiş olacaklardır. Yok- sa, sathi bir cesaretle, Belçika kralına böyle bir teşebbüs mesuliyeti yükleti- lemezdi, Bütün dünya için hayırlı olan böyle bir teşebbüste, hüsnüniyet sahibi mil- letlere düşen vazife, sonuna kadar yardımdır. Necmeddin Sadak Benzin fiatleri Komisyon dün de toplanarak kararını gözden geçirdi Benzin komisyonu dün sabah tica- ret odasında bir toplantı daha yapa- rak evelki içtimalarda verilen karar- ları bir defa daha gözden geçirmiştir. Şehrimizde bulunan İktisad Vekili B. Celâl Bayar benzin meselesile dün de meşgul olarak komisyonun mesaisi hakında izahat salmıştır, Benzin komisyonuna üç haftalık çalışma müddeti verilmiş ve ayni za- manda bu müdet için benzin kum- panyalarile bir flat anlaşması yapıl- mıştı. Bu mühlet ay sonunda bitece- ği cihetle yeni tesbit edilen fiatler de 1 Ağustostan itibaren meriyete gi- recektir. Komisyon maliyet faitlerini ted- kikten başka tevziat meseleleri üze- rinde de etüdler yapmıştır. İstanbul- dan ve İstanbula yakın yerlerden zi- yade iç Anadoluda benzin tevziatının inlizama sokulması esas itibarile ka- rarlaştırılmıştır. Bu cihet komisyo- nun toplantıları sırasında celbedilen kumpanya mümessillerine de bildiril- miş ve ayni zamanda kendilerile mutabık kalınmıştır. İstanbuldan uzak yerlerde benzin- ler katiyen değişik, yüksek fiatlerle satılmıyacaktır. Fakat tabii, nakliye masrafı hesaba dahil edilecek ve bu suretle kendiliğinden husule gelecek olan fiat farkının da nisbetsiz bir şe- kilde olmaması temin edilecektir. Berberler cemiyeti kongresi Berberler cemiyeti evelki günkü köngresinde mühim bazı kararlar ve- rilmiştir. Fakat hemen hemen toplan- tıda âzalar içlimada çoklukla bülu- namadıkları için bu defaki toplantı- da senelik faaliyet raporlarının âza- * ların adreslerine gönderilmesi muva- fik görülmüştür. Bundan başka berberler koopera- tifi teşkili de esas itibarile karar al- fana alınmıştır. Kongrelerde ekseriyet, olmaması nazarı dikkate alınarak mıntaka kongreleri yapılması da ka- Tar altına alınmıştır. Bu kongreler pazar günleri yapılacaktır. Denizli Halkevi temsil ve bando heyetlerinin seyahati Denizli 26 (A.A) — Kaze ve nahi- yelerde temsil vermek üzere Denizli Halkevi temsil ve bando heyetlerin. den mürekkeb 30 kişilik bir kafile Kızıleabotuk nahiyesine gitmiştir. Bu gece orada bir piyes temsil everecek- lerdir, - 77 Temmuz İsi Tifo münasebetile yeni tedbirler alınıyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) 3 — Hastanelerde tifolulara tahsis edilmek üzere yeniden yatak tedariki, (Vekâlet, her hastanede meveud yar taklardan bir kısmını daha tifolula- Ta tahsis etmeğe karar vermekle be- raber, yeniden ve ayrıca 100 yataklık bir yer daha açacaktır.) 4 — Mükerrer tifo vakalarının çık- tığı mektep, han. fabrika gibi halkin toplu olarak bulunücağı yerlerde epido biolojik tedkikler yapılması. 5 — Umumiyetle hasta zuhur eden yerlerde birer hafta fasıla ile hekim- ler tarafından üç tıbbi ziyaret yapıl— ması, yani hastanın bu müddet için- de üç defa müayene edilerek Lifoya tutulup tutulmadığının kati olarak i teşhisi ile sıhhi ve fenni tedbirler alın- ması, Dr. Asım Ararın beyanatı İçtimadan sonra doktor Asım Arar bir muharririmizi kabul ederek şu be- yânatta bulunmuştur! — Sıhhat Vekâletinden “aldığım emir üzerine, bir müddettenberi İs- tanbulda tifo vakalarının artması s€- bebile hası! olan vaziyeti tekrar göz- den göçirmek maksadile ve merkez hıfzıssıhha müessesesi birinci direk- törü profesör Gotşilih He birlikte İs- tanbula geldik. Birinci işimiz bun- dan on beş, yirmi gün evvel vilâyet ve belediyenin alâkadar makamları ile müştereken tesbit ettiğimiz ted- birlerin tatbikatını tedkik etmek ol du. Bu tedbirlerin büyük birkısmı nın vilâyet ve belediye tarafından gösterilen ciddi ihtimam sayesinde tatbik sahasına geçmiş olduğunu ve diğerlerinin de peyderpey yapılmak- ta bulunduğunu şükranla gördük. Alman bu mücadele tedbirlerinin hayırlı neticeleri pek yakında görü- lecektir, Diğer taraftan bu son günlerde ti- fo vakaları adedinin bundan on beş gün evveline nisbetle biraz arlmış gibi gözükmekte olduğu nazatlarımı- za çarptı, fakat yaptığımız tedkik ne- ticesinde - bazı hastanelerde Bakteri- yölojik tedkikata devam edilerek teşhisleri tehir edilen bir takım has- taların hepsinin birden bu son gün- lerde tifo diye ihbar edilmiş olması yüzünden vakaların çoğlmış gibi göründüğünü anladık. Hakikatte bu ihbarların büyük bir kismı nekahat devresine girmiş 30 - 40 günlük va- kalara ittir, Yeni vakaların adedi eskiye nisbetle azalmaktadır. Yaptığımız tedkikata nazaran umu- miyet itibarile şehirdeki tifo epide- misinin artması sebepleri hakkında. ki düşüncelerimizi değiştirecek her hangi bir yerli ümile raslamadık. Has- tak gene bilvasıta veya bilâvasıta temas vakaları halinde intişar et- mektedir. Bu münasebetle tebarüz ettirmek istediğim bir nok- tadaha vardırkioda bu defa şehir halkı arasında âde- ta marazi denilecek bir kor- ku ve endişenin hükümferma olmasına şahid oluşumuzdur. Bu korkunun sebeplerinden en mühimmi vakaların adedi hakkında hayali bir takım rak. kamların dillerde dolaşması» dır. Güya her gün yüzlerce vaka görülüyormüş ama bun- lar gizleniyormüuş, vakaların hakiki adedini saklamakta hükümetin ne menfaati ola- cağını tasavvur edemiyorum. Şunu sureti katiyede temin ede- rim ki her gün neşredilmiş vakalar. dan başka saklanmış veya gizlenmiş hiç bir hasta mevcut değildir. Biraz evvel söylediğim - eski vakalar bile, şehrin bugünkü hakiki tifo durumu- nu göstermekten uzak olduğu halde alâkadar sıhhat makamı bunları da- hi sadakatle elkârı umumiyeye bil- dirmekten geri durmamıştır. Bir müddettenberi şehrin en ziya- de tifo vakaları görülen mahallele- rinde teşkil edilmiş olan sıhhi ekiple- rin ev, hanlar, bekâr odaları gibi yer. leri dikkatle aramaları sayesinde esa- sen haber alınmamış vakalar her za- man ve her yerdeki normal hadden aşağı bulunmaktadır. Onun İçin ek ğ aber alınan tifo va» 4 fark-ile bugünkü ha- kiki vaziyeti gösterdiğine sureti ka» tiyede kail bulunmaktayız. Bu iti. barla halkımızın dillerde dolaşan bu korkunç adetlere inanmamaları ve âdeta hastalık halini alan lüzumsuz bir korkuya kapılarak kuvvei mane- Yiyelerini bazmamalarını tavsiye ede- rim; Doğrusunu söylemek lâzımgelir- se aşılarını ikmal ettirdikten sonra mutad sıhhi kaidelere riuyel şartile her hangi bir tehlikeden korkmak fazla evhama kapılmak olur. Şehrin aşı mesaisi pek ziyade iler- lemiştir. 23 temmuz akşamına kadar birinci aşıları yapılanların adedi ke- sirsiz 180,000 e baliğ oluyordu. Bun- lardan 102,000 inin ikinci aşıları da ikmal edilmiştir. Şu hale'nazaran bir hafta on gün içinde ferah ferah 200,000 kişinin aşısı bitirilmiş ola caklır. Bu suretle şehir”nüfusunun dürtte birinin aşılanmış olduğuna gö- Te tifoya karşı muafiyet yolunda çok büyük bir adım atılmış oluyor de- mektir, Diğer tedbirlere inzimam eden bu büyük ve feykalâde aşı mesafsi saye- sinde önümüzdeki haftalar zarfında hastalığın azalmağa ve eski normal haddine inmeğe yüz tutacağını kuv- vetle ümit etmekteyiz. Mücadele işlerinde en mühim âmil lerden biri olan hastaların tecridi ve pPortörler üzerinde tedkikat işleride emniyetle yürümektedir, Hâlen şehir hastanelerinde ifolular için ihtiya- cü kâfi yelek temin edilmiş olduğu gibi lüzum görülürse daha fazldsıni de tedarik etmek Kabil olacaktır. Ve- kâlet mücadele işlerini kolaylaştır. mak için İstanbul vilâyeti ve beledi- yesi sıhhi kadrolarındaki münhalleri doldurduğu gibi ayrıca iki emrazı sü- riye mütehassıs tabibi ve bir çok em- razı sâriye sıhhat memurlarını da İs- - tanbula göndermiştir. Vilâyet hıfzıs- sihha meclisi aldığı direktifler daire. sinde mesaisine devam edecektir.» Doktor Asım Arar, buradaki tedkk kalını bitirdiği için dün akşamki trenle Ankaraya gitmiştir. Son 24 saatte 21 tifo vakası Son yirdi dört saat içinde 21 tifo vakası tesbit edilmiştir. Şimdiye ka- dar günlük tifo vakaları 26 ve 27 ye kadar çıkıyordu. Son yirmi dört saat- te vakaların azalması, alman sıhhi tedbirlerin neticesidir. . Dün Belediye tarafından verilen emir üzerine mecburi aşıya tabi tu- tulan seyyar ve sabit esnaftan aşılan- mıyanların çalışmasına ve dükkânla- rının açılmasına 8 sğustostan sonra müsaade edilmiyecektir. iel İş dairesi kadrosu İş dairesi üçüncü muntska âmirli- ğinin kadrosu bugünlerde tebliğ edi- lecektir. Üçüncü mıntaka âmirliği- nin şimdiki kadrosu pek dar görül. ür, Çünkü üçüncü mıntakada İstanbul ve mülhakatından başka Kocaeli, Zonguldak, - Bursa ve Bolu vilâyetleri de dahildirler. İşçi ve do- layısile iş yerlerinin en çok kesafet peyda. ettiği bu vilâyetlerde kanunu lâyikile tatbik edebilmek için üçüncü mıniaka-âmirliği teftiş kadrosunun Sakviyesi icab etmiştir. *Ayni zamanda yeni Kadro ile me- mur ve kâtip adedi de arttırılmıştır. -Mevlüdu nebevi Tüccaranı müatebereden merhum Sadık Zade Bay Ruşen'in ruhuna ittihaf edil- mek üzere Temmuzun yirmi sekizinci Çar- samba günü İstanbulda Yeni Camide Öğle namazından sotira mevlüdü nebevi okutu- lacağından merliumu seven akraba ve de edilen veya kalarının pel Sadık Zade merhum Bay Ruşen Ailesi Açık teşekkür Babamızın ölümü dolayısile bizi taziye ve teselli etmek nezaket ve Tütufkârlığın- da bulunan dostlarımıza bütün ailece duyduğumuz teşekkür ve minnettarlıkla- razı "bildirmek için muhterem gazeteni- zin tavassutunu rica ederiz. Süreyya Orhun « Orhan Seyfi Orhun ———2 m HALK OPERETİ Bu akşam Beylerbeyi İskele Tiyatrosunda, ENAİLER Operet 2 perde 1 — Tablo