29 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sentez AKŞAM 29 Temmuz 1937 —- Elfaberler Kasımpaşada bu sabah bir kapsül patladı kapsülle oynıyan fan beş çocük | 200,000 Çin askeri Türkiye - Irak | | idemiryolu i inşaatı) | Japonlar 'ü üzerine yürüyor Iki hat Haburun şarkında | İ | Pekin civarında kanlı muharebeler devamda ee büyük bir muharebe vukuu bekleniyor 4 Ankara 28 — Türkiye - Irak şimen- diferlerini birleştirecek hattım plânını yapmağa memur mühendis B. Abbas MP AMEL b kva şe KİK ; Londra 29 (Akşam) — — Tokyodan “bildiriliyor: P. Pekin etrafında şiddetli Muharebeler devam ediyor. Pekinde oturan Japon tebaası ecnebi sefaretlere #itica etmişlerdir. Japon askerleri, şiddetli bir muharebeden sonra Pekinin şimalinde Sanhuşini zapletmişlerdir. İki tarafın ve bilhassa Çinlilerin zayiatı ağırdır. Nankin hükümeti 200,000 kişilik bir Çin kuvvetine Japonlar üzerine yürü- mek İçin emir vermiştir. İki ordu arasında Şangintin civarında büyük bir muha- rebe vukuuna intizar edilmektedir. Pekinde Amerika sefarethanesinin muha- fazasına memur Amerika süvari o müfrezesi 29 uncu Çin ordusu askerlerinin silâh ateşine uğramış, iki Amerikalı asker yaralanmıştır. Pekin etrafında iki tarafın askeri vaziyeti nedir? Londra 29 (Akşam) — Exchang "Telegrapha göre Pekin etrafında va- siyet şöyle hülâsa edilebilir, : Pekin gehri üç taraftan Japonların muha- sarası altındadır. Çinliler çok şiddetli bir mukavemet gösteriyorlar. Gene- ral Sung, beyannamesinde şimali Çi- ni kanlarının son damlasına kader müdafaa edeceklerini bildirmişti. Bugüne kadar Pekin şehri bombar- dıman edilmemiştir. Fakat Çinlilerin bu şiddetli mukavemeti devam eder- #e Japon tayyarelerinin Pekini bom- bardıman etmeleri ihtimali vardır. Japonlar, Çinlilerin Pekin etrafın- da ilk hamlede kaybettikleri mühim mevzileri geri aldıkları hakkındaki iddialarından haberleri olmadığını söylüyorlar. Japonlara göre muhare- be, Pekinin şimal ve cenubu garbisin- de devam etmektedir, Bu muharebe- nin hedefi de Peyping - Tiyen Çin şi- mendifer hattını zaptetmektir. - Ücretli memur hakkında verilen son karar Iktisad Vekâleti bazı değişiklik yapılması için müracaatta bulundu Ankara 28 “ (Telefon) — Ücretleri bütçelerin masraf tertiplerindeki tah- sisattan verilen ve kadroları Vekiller heyeti kararile tatbik edilmekte bulu- nan dairelere yeniden alınacak ücret- li memurlar hakkında Vekiller heye- tânce verilen son bir karardan evvel- ce bahsetmiştik. Bu karara göre, yeniden ücretli memuriyetlere tayin edileceklere ve- yahud bir vazifeden diğer vazifeye naklolunacaklara tahsil derecelerine ve son aldıkları aylık nisbetine göre verilecek ücretlerin mıkdarı bu ücret- lerin baremde tekebül ettiği derece- den ancak bir derece üstün olabilir. Haber aldığımıza göre, İktisad Ve- kâleti bu kararı tadil edecek yeni bir karar almak üzere Vekiller Heyetine müracaat etmiştir. İktisad Vekâleti- ni böyle bir teşebüste bulunmağa sevkeden başlıca âmli şu olmuştur: Vekâlet bahsi geçen kararnamenin ittihazından evvel, ihracat kontrol ka- nununun tatbikatı için yapılacak ye- ni teşkilâlta kullanılacak memurlara Hangisi doğru ? Ispanyada iki taraf da muvaffakiyet ide iddia ediyor Andujar 28 (8. A.) — Havas muha- biri bildiriyor: Hükümet milisleri, dün Villa Franca de Cordoba kasabasının. etrafındaki bütün tepeleri işgal et- mişlerdir. Asiler, büyük zaylata uğramışlar ve bu kasabayı tahliye etmişlerdir. Asilere göre Sevilla 28 (A-A.) — General Gülepo de Li, rafişo ile heşrolunan bir hi- tabesinde Albarracin mıntakasındaki nasyonalist kıtaatın ileri hareketleri- ne devam etmekte bulunduklarını ve daha şimdiden Frias mevkiini işgal etmiş olduklarını bildirmiştir. Romanyada bir hapishanede kanlı vakalar oldu Bükreş 28 (4.4) — Targuosna ha- pishanesinde çıkan bir isyan üzerine gardiyanlar, on bir kürek mahkümu- nu öldürmüşler ve intizamı tesis et- 150 - 200 lira arasında ücret verilme- #ini kararlaştırmış ve bunu da ilân etmiştir. Bu ilân üzerine müracasi edenler arasından ehliyetlileri seçil- miş ve yukandaki ücretlerle kontrol memurluklarına tayin edilmek üzere açılan kursa kabul edilmişlerdi. Bu kurs temmuz nihayetinde bitecektir. Vekiller Heyetinin yukarıda bahsi geçen kararı çoğu lise mezunu ©- lan bu memurlara evvelce ilân edilen, mıkdar üzerinden aylık ücret bağlan- masma imkân bırakmamaktadır, Vekiller Heyeti: kararı tatbik oluns duğu takdirde verilecek ücret ise tes- bit edilen mıkdarın yarısından daha az olacaktır. Bu kadar ücretle ehli- yetli memur bulunabileceği şüpheli görülmektedir. Diğer taraftan kon- trol gibi çetin ve mesuliyeti büyük olan bir işin lâyıkile başarılabilmesin- de, bu işte kullanılacak memurların geçinme uzak olmaları- nın büyük bir tesiri olacağı da ileri sürülmektedir. Karahük fabrikası Temellerin inşaatı bitti bina yükselmeğe başladı Karabük demir fabrikasının inşaat müteahhidi B. Hopkinson tayyare ile şebrimize gelmişlir. Müteahhid fabri- İ kasının inşaatı hakkında şu beyanat- ta bulunmuştur: — Karabükte temel kazma devri bitti, Toprağın üstünde gözle görülür eserler ' belirdi. İlk bitirilecek kısım, kok ocaklarıdır. Sonrâ muharrik kuv- vet dairesi yapılacaktır. Muharrik kuv- vet ocakları ya kömür tozile yahut de, fabrikada elde edilecek gazlar ile işli- Yecektir. izi Yugoslav mektep gemisi bugün geliyor Jadran namındaki Yugoslav mek- tep gemisi bugün limanımıza gelecek- tir, Vali ve belediye reisi vekili B. Şük- rü tarafından misafir gemi zabitanı şerefine Park otelde bir resmi kabul tertip edilecektir. Jadran 720 tonluk çok güzel bir ge- midir. Mektep gemisi, yelkenle hare- ket etmekle beraber icabında kullan- mak için 375 beygir kuvvetinde bir Diesel motörü de vardır. ile Ferdi Irak şimendiferleri müdirile görüştükten sonra raporlarını Nafia vekâletine vermişlerdir. Türkiye dahilindeki kısım, Diyarı- bekirden itibaren Dicleyi takib edecek, Irak şimendiferlerile Türkiye - Süri- ye - Irak hududlerınn birleştikleri noktada bir yerde, Habur suyu mem- bamın 8 - 10 kilometre şarkında birle- şecektir. Bu hat, Londra - Hindistan yolunu yüzlerce kilometre kısaltaca- ından İktisadi ehemmiyeti pek bü- yük olacaktır. B. Ali Çetinkaya şerefine Alman hükümeti namına bir ziyafet verildi Berin 28 (A.A.) —D. N. B. ajansı za ie yan bildiriyor: Alman nazırı doktor Dorp- müller, Alman hükümeti namına Türkiye Nafia Vekili B. Ali Çetinkaya şerefine, tayyareciler evinde bir ziya- fet vermiş ve bu zyafette refikaları ile birlikte Türkiye büyük elçisi B. Hamdi Arpag, İktisad Vekâleti müs- teşarı B. Faik Kurtoğlu, vekil B. Ali Çetinkaya'nın omaiyetindeki zevat, 'Türk ekonomik heyeti âzaları ve Tür- kiye büyük elçiliği erkânı İle Alman hükümeti nasyonalist partisi ileri ge- Jenleri ve Alman ekonomi âlemi mü- messilleri hazır bulunmuştur. Irlandada suikasdler Müfrit cumhuriyetçilerin eseri olduğu anlaşıldı serbes İrlanda devleti Ulster budu- bunda birçok suikasdler vukuu haber verilmektedir. 'Hududun her iki tarafındaki güm- rük barakalarında yangın çıkarılmış ve dundellok demiryolu köprüsü he- men hemen tamamile berhava olmuş- tur. Tyrone ve Armach konllukları dahilinde müsallâh dört kişinin fev- kif edilmiş olduğu bilârilmektedir. Frankfurt kontluğu dahilinde bir polis devriyesi taartuza uğramışlır. Diğer taraftan tüfek ve milralyözle müsallâh 7 kişi, Dublin - Belfast yolu üzerinde gümrükçülere ateş elmiş- ler ve gümrük bürosunu yangın bom- balarile tabrib eylemişlerdir. 'Bu sulkasdler, kral ve kraliçenin Beltastı ziyaretleri münasebetile ser- bes İrlandadan Vistere ziyarelçilerin tehacüm etmelerine mani olmak isti- yen müfrit cumhuriyetçilere isnad edilmektedir. Kral ve kraliçe Belfastta Belfast 28 (A.A.) — Kral ve krali- çeyi hamil olan Victoria And Albert yatının refakatinde harp gemileri bulunduğu halde buraya muvasaleti 21 pare topla selâmlanmıştır. Dük d'Abercorm ile Ulster valisi, Kral ve kraliçeyi karşılamışlardır. Şehir kâmilen bayraklarla donan- mıştır. Şevk ve heyecan içinde bulu- nan ve Ulster'in altı kontluğundan gelmiş bir buçuk milyon kişiden te- rekküb eden halk kütlesi, hükmdar- ları alkışlamıştır. Büyük konaklarla ahşap bi- nalarda oturma şeraiti kontrol edilecek Eski konaklarla ahşap binalarda bir çok Gileler odaları ve yahud kat- ları işgal etmek suretile otürmakte- dırlar; Belediye şimdiye kadar yal- nız hanlarda oturanların sıhhi ya- gyetlerini kontrol etmek idi Son zamanlarda bu ahşap binalardaki halkın da yaşama şartlarının tedki- kine lüzum görülmüş ve bunların be. hekimleri tarafından derhal edilmesi alâkadarlara emredil- miştir. Ni yaralanmasile neticelenen bir infilik ereyan Kemal, İsmail ve İbrahim isimle rinde üç kardeşle « Bedri ve Mithat Adlarındaki iki arkadaşları hep bir- likte erkence, sokağu oynamağa çık- mışlar ve bu cevelân esnasında Piyale mahallesinin Karaman sokağına gel- mişlerdir. Burada çocuklardan biri sokakta bulduğu bir Kapsülü eline al mış ve diğer arkadaşlarına göstere- rek bunula oynamağa koyulmuşlar- dır, Ankara 28 (Hususi muhabirimiz den) — Esas kazanç vergisi kanu- nunda, ticaret ve sanat mahallerinin değiştirilmesi halinde ne gibi mus- mele yapılacağı hakkında sarih bir Yeni kazanç vergisi kanununun 11 inci maddesine eklenilen bir fıkra ile bu ihtilâflar ortadan kaldırı maştar, Bu fıkra hükmüne göre: «Ayni şehir ve kasaba dahilinde iş değiştirilmesi işi bırakma sayılmaz. Mükellefler bu kabil tebdil leri vukuları tarihinden itibaren bir ay içinde alâkadar varidat idaresine yazı ile bildirmeğe mecburdurlar.» Keyfiyeti bir misal ile izah edelim: İstanbulda Hocapaşa şubesi mın- takasında ticaret yapan bir mükel- lefin, 20 temmuz 1936 tarihinde bu- lunduğu dükkâm terk ederek Galata şubesi muntakasında bir dükkân ve oradan da 25 eylül 936 tarihinde. Tak- sim şubesi mıntakasında başka bir dükkâna nakli ticaret ettiğini ve yok- lama zamanında da Taksim şubesi Iktisad Vekili Yarınkotra ile tedkik seyahatine çıkacak İktisad vekili B. Celâl Bayar, dün liman işlerile meşgul olmuştur, Vekil yarın kotra ile bir tedkik seyahatine çıkacaktır. B, Celâl Bayar önce Fethi- yeye giderek madenleri ve ve Evvelki gün Saraybumu açıkların- da, denizin üç metre kadar derinlikle- rinde yüzen bir cesed bulunmuştu. Genç bir hristiyan olduğu tesbit edi- len bu ölünün hüviyeti hakkında dün tahkikata ve soruşturmalara devam edilmiştir, Maamafih ölünün hüviyeti | gir ni anlamak henüz kabil olmamıştır. Bu adamın, açıkta bir yerde deniye girdiği ve kuvvetten kesilerek yüzme- ye devam edemeyip boğulduğu anlaşıl- maktadır, ağır surette “yaralandı Bu sabahı Çasımpaşada beş çocuğun Bu aralik her şeyden bihaber bu Çocuklar kapsülün içinden n kacağını merak ederek Onu ezmeğe başlamışlardır. Taşla ezilmeğe u: lan kapsül, dinamitten başka bir olmadığı için birdenbire patlar şiddetli bir infilâk yaparak parçalan- mıştır. Bu infilâk neticesinde çocuk- ların beşi de muhtelif yerlerinden teh« likeli surette yaralanmışlardır. Vakaya el koyan zabıta memurları dinamit parçalarını muhafaza altına almış, yaralı beş çocuğuda Etfal hastanesine kaldırılmıştır. e Kapsü- lün sokağa nasıl bırakılmış olduğu tahkik edilmektedir. Ticaret ve sanat mahallerini değiştirenlerin kazanç vergisi Yeni kanuna eklenilen bir fıkra ile ihtilâflar ortadan kaldırıldı mıntakasında bulunduğunu farzede- lim bu mükellef 20 temmuz 1936 ta- rihindeki nakil hadisesi en geç 20 ağustos 1936 ve eğer o gün resmi bir tatil günü ise, tatili takip eden ilk iş günü akşamına kadar Hocapaşa şu- besi tahakkuk şefliğine ve 25 eylül 1936 tarihindeki terk hadisesini 25 teşrinlevvel 1936 tarihine kadar Ga- Iata şubesi tahakkuk şefliğine yazı ile bildirmeğe mecbur bulunmakta- dır. Misaldeki tarihlere göre Taksim şubesi bu mükellefe 1937 yılı vergisi- ni tahakkuk ettirecektir. Bu verginin İahakkukunda esas iradlar, buna tekaddüm eden takvim yılı, yani 1937 takvim yılı başındaki iradlar olacaktır. Bu vergi artık Taksim şubesinin malıdır. Mükellef ertesi sene O Şu- be mınlakasından başka bir şube mıntakasına nakli ticaret etmiş ol- sa dahi Taksim şubesi bu verginin ta» kip ve taksitlerin de tahsilini » temin edecektir. Ticarethanesini neklettiği. halde bunu varidaş idaresine haber vermi- yenler hakkinda yapılacak müamele de yeni kanunda tayin edilmiştir. Yeni kanüna göre bü gibiler, ilk yıl vergilerine “ 15 zam yapılmak Surelile cezalandırılacaklardır, Meksikada zelzele 17 kişi öldü, 30 yaralı mühim hasar var Meksiko 28 (A.A) — Temmuzun 25 inci günü mahelli saatle, saat 22 de bir zelzele. olmuştur. Bu sarsıntı Meksiko'da hafif hissedilmiştir. Ori- zaba, Jalapa ve Veracruz'de ciddi ha- İ sarlar ika elmiştir. Maltrata köyü harap olmuştur, 17 kişi ölmüş, 30 kişi yaralanmışlır. Bu zelzele on senedenberi vukua gelenlerin en şiddetlisidir. Italya, Ispanyaya yeni kuvvetler mi gönderdi? Londra 29 (Akşam) — Hariciye na- urı B. Eden Avam kamarasında bir çok mebusların suallerine cevab ve- rirken son günlerde bir çok İtalyan generallarile askerlerinin İspanyaya gittiklerine dair gazetelerde çıkan ha- berleri teyid edecek malümatı ol dığını, fakat 22-27 temmuz arasında Garbden gelen ve içinde asker bulu- nan bir çok İspanyol gemilerinin Ka- diks limanma vardıklarını söylemiş» Zagrepte şiddetli kasırga Belgrad 28 (A.A) — Zagreb'de çok şiddetli bir ki olmuştur. Hasa-