29 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

29 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

AKŞAM . 29 Temmuz 1997 Almanya mektupları Münihte Alman güzel sanat sersisi 3 gün büyük şenlikler ya- pıldı, bütün şehir donandı Yukarıda 2000 senelik Alman medeniyeti geçid resminden bir görünüş, aşağıda 2000 senelik Alman medeniyeti geçid resminde Cermenlik devri zaman her tarafı gelin gibi donanmış buldum. Bavyeralılar, umumiyet itibarile çok neşeli, musikiyi seven ve cana ya- kın insanlardır. Sokakta tanımadıkla- rı bir adam bile olsa selâm verirler. Zevki sevdikleri kadar çalışkandırlar da... Sergi, Alman müzesi kongre salö- nunda tertib edilmişti. 250 kişilik bü- yük bir orkestranın çaldığı marşlâr- dan ve havalardan sonra mıntaka rel- si B. Wagner güzel bir nutuk söyledi ve Alman güzel sanat gününü açtı. Merasimde B. Hitlerin vekili B. Hess bulunuyordu. Nutuktan sonra büyük orkestra bir kaç parça çaldı ve gene o kadar kişi- Uk koro heyeti bir kaç şarkı söyledi. Wagner ile matbuat umum şefi dok- tor Dietrich yerli ve ecnebi gazeteci- leri Maximbianumda kabul etti. Bay» yera krallarından «Max» tarafından bu bina, bu muhteşem saray gibi mü- essese cidden görülmeğe lâyıktır. «Münih» de mevcut mekteplerden iyi numara alan ve en ziyade iktidar gös- teren. talebelerden otuzu hükümet nam ve hesabına bu müessesede mec- canen yatıp kalkıyor. P Kapıdan girerken, merdiven basa- Maklarımın her iki tarafına, beyazla- ra bürünmüş, ellerinde sanat ve ir- fan şeması olduğu zannını veren şam- danlarla mücehhez, levend, güzel, se- vimli kızlar, beyaz mermerden birer ne geçit veriyorlardı. Yukarda 'T şek- linde tertip edilmiş bir salonla, geniş koridorlara yerleştirilen masalarda, misafirler keyiflerine göre yer almış- Kahve içilirken, matbuat umumi şefi B, döktor «Dietrich» hitabet kür- süsüne çıkarak evvelâ, matbuat erkâ- mına, vukubulan davete icabetlerinden dolayı samimane teşekkürlerini be- yan etmiş ve matbuat tarihinden bah- se girişmiştir, Doktor Dietrich pek va- kıfane nutku arasında ezcümle: Gü- zel sanatın beşeri kültürün en iptidai ifadelerinden birisi olduğunu, «sanat» in insanların kürel arz ile birlikte ya- şadıkları zamandanberi mevcut bu- Tunduğunu, binlerce sene evveline ba- kılınca, henüz matbuatın bulunmadı- ğı zamnalarda da, «güzel sanat» in in- Kişaf eylediğini, ve matbuatın, hakiki teşekkül ve inkişafından evvel elibera- Hmes in bir evlâdı olduğunu ve an- cak onunla ve onun sayesinde tekem- mmül edip büyüdüğünü anlattıktan son- ra yerini mıntaka reisi B. «Wagnerse terketti. Bay Wagner, mevkie münâ- etti ve alkışlarla kürsüden indi, İki bin beş yüzü aşan davetlilerin, hoş bir gece geçirmelerini temin için üç muhtelif tiyatro tahsis edilmişti. B. Hitlerin şereflendirdiği «Milli tiyatro» da «Richard Wagner» in Tristan ve İsolde'i ancak beş yüz kişiyi istiab edecek bir kabiliyette olan minimini, cicili bicili «Residenztheater» de «W. A. Mozart» ın «Don Juan» 1 (bu tiyat- roda Hitlerin vekili Hess bulunmuş- tur) «Dr. Goebelse in bulunduğu «Sehausplelhaus» dada «G. E, Les sing» in «Mina von Bornhelms İ gös- 17 cumartesi saat üç buçukta, Füh- rerle Dr. Goebels ve mıntaka reisi Wagnerin hazır bulundükları «Al man müzesi» kongre salonunda «te- gekkül etmiş güzel sanatlar odası» iç- timaı olmuştur. Bu münasebetle bir çok uutuklar söylenmiştir. Akşamı Ahmed Rasim gecesi Şehremini — Halkevinden: 29/7/1637 perşembe akşamı saat 1840 da Evimiz di, tarih, edebiyat şubesi başkanı Baha Gök- oğlu tarafından radyoda (Ahmed Rasimin Türk mutbuntında ilk ve son yazısı) mev- suli bir konferans verecek, bu konfe- Tanstan sonra stüdyo incesaz heyeti tara- fından o akşam üstad Ahmed Rasimin bestelerinden parçalar çalinacaktır. 30/7/1997 cuma gecesi programı: 1 — Açma sözü Ahmed Resimin espiri- leri Baha Gökoğlu, 2 — Ahmed Rasimin Darüşşafakaya girişi, muharrirliği, musi- Kisi, işreti, Üstada alt hatıralarım, 3 — Ahmed Rasimin eseri ve orijinalitesi, mu- harrir Naki Bora, 4 — Ahmed Rasimin ev hayatı, Ahmed Rasimin torunu Osman. 1 dakika dinlenme. 5 — İstanbuldan an0- nim sesler, muharrir Reşad Ekrem Koçu. 6 — Ahmed Rasimin musiki sanatı, beste- kâr: Salâhaddin tarafından izah edilecek. 'I — Henüz neşredilmemiş eserleri gene mumaileyh tarafından çalmacaktır. 8 — Davetiye yoktur, herkes gelebilir. Sön tramvay 2430 dadır. Muhterem Inebolulara arzı teşekkür Motörümün müessif kazasında muhterem hemşerilerimden görmüş oldukum büyük muavenetlerile kıymetli yardımlarını esir- gemiyen. alâkadar memurine ve bilbas- sa geminin kurtarılmasında sonsuz bir gayret ve mesaiyle motörümü kurtarma- En muvâffak olan gayyur denizci ve fe- dakr kayılıçılarına ve umumiyetle hem- şerilerimin gösterdikleri candan ve yakm alâkaya ebedi minnet ve şükranımla te- şekkürlerimin arzına muhterem gazeleni- sin delâletini sayğılarımla dilerim. İnebolulu keresteci Muammer Akarsu Parasız tifo Beşiktaş Halkevinden: Bölgemiz halkını tifo hastalığına karşı korumak üzere Beşiktaş Halkevinde pa- tifo aşısı yapılmağa başlanmıştır. Mevlüdu nebevi Merhum doktor Ekrem ve Mükerremin valideleri bayan Hayriyenin ruhu için K diköyünde Osmanağa eamiinde bugün Ö lo namazından sonra mevlüdu eb. okunacağından kendisini, tanıyanların ve Arru edenlerin gelmeleri rica olunur. Küçükpazar İdman klübünün müsameresi Küçükpazar İdman klübü ve Gençler- cağı inan işinde ve Bühçede Terkallde bir müsamere tertip edilmiştir. lâle devrini andırır bir, tarzda süslen- miş olan sergi parkında hükümet na- mına bir gece âlemi tertip edilmiştir. Bu &lem hakikaten pek şairane idi, Güzel bir balet, bol şampanya, bol ye- mekler likör, göz kamaştırıcı bir ziya, dine Si 18 pazar. Bütün memleket, sabah erkenden bir çalkanmada... Herkeste bir telâş, bir tehalük... Ellerinde por- tatif iskemleler taşıyanların, sırtına çocuğunu yükleyip bir yer kapmak için istical edenlerin sayısı yoktur. Denilebilir ki, bütün memleket amfi- teatr tarzında tribünlerle çevrilmiştir. Bugün ilk büyük Alman güzel sanat- lar sergisinin ve ayni zamanda sergi binasının küşad merasimi yapılacak. Saat 9,40 da otobüs, bizi davetli bulun- duğumuz mahalle bıraktı. Saat on bi- re beş kala, «Hell; yani yaşa sadaları- nın âkisleri Führerin gelmekte oldu- gunu ihbar etti. Führer, bir iki daki- ka sonra otamobilinden inerek yavaş yavaş, selâm vaziyetinde durmakta olan ve kendisini istikbal eden asker- leri birer birer tetkik ettikten ve za bitlerini selimladıktan sonra merdi- venleri çıktı, kürsiye teveccüh etti, Mıntaka reisi B. Wagner ile B. V. Fink «Alman güzel sanatlar» evini B. Eitlere teslim ettiler. Bunun üzerine Hitler kürsiye çıkarak bir nutuk söy- ledi ve sergi açıldı. Öğleden sonra saat üçte «iki bin se- nelik Alman kültürüş resmi geçidi ya- pıldı. Alay, çok muhteşemdi. Alman- yanın iki bin senelik tarihini ve kül- türünü canlı bir surette gösteriyordu. Yedi devri tecessüm ettiren bu resim geçit şöyle ifade edilebilir; Birinci Cermen devri, ikinci Romen devri, üçüncü Gotik, dördüncü Röne- sans beşinci Barok, altıncı klâsik ve romantik, yedinci yeni devir. Bu resmi geçit tamam iki saatten fazla sürmüştür. Geceleyin, otobüs bizi bir saat ka- dar, serapa donanmış olan memleketi İngiliz mühendislerin tedkikleri Heyet bugün Zonguldağa hareket edecek İngiliz mühendisler projeleri tedkik ediyorlar Gibs müessesesi sahibi . B..Gibs'in reisliği altında İngiliz mühendislerin- | den mürekkep heyet, liman işleri Üze- Tİndeki temaslarına devam ediyor, Ge- Tek limanın tesisatlandırılmasına ve görek kömür mıniskasına ald avan Projeleri de Londradan beraberinde getiren heyet, dün sabah ta Liman iş- lelme idaresinde toplanarak çalışma» larına devam etmiştir. Şehrimizde bulunan İktisad vekili B. Celâl Bayar dün ingiliz misafirler | şerefine Moda Deniz klübünde bir ö le ziyafeti vermiştir. İngilizler bugün, İktisad vekâleti Deniz ve Hava imz) şarı B. Sadullah Günay'ın refâkatin- de Zonguldağa gideceklerdir. Zonguldakta kömür . havzasında esaslı şekilde tadkikat yapılacaktır, Bü tedkikler iki gün kadar sürecek Gibs ve #rkadaşları müsteşarla birlik- te tekrar şehrimize döneceklerdir, İn- gilizler şehrimizde bir müddet kalarak liman dahilinde tedkiklerde buluna- cak, esas projenin hazırlanmasında bu tedkikler esas tutulacaktır. Mühendisler dün öğle ziyafetinden sonra limanda motörle bir gezinti yaparak kömür mıntakasımı tedkik et- miş, antrepoları ve limanın umumi vaziyetini gözden geçirmişlerdir. Bü tedkiklerde İktisad vekili B. Celâl Ba- yar ile Deniz ve Hava müsteşarı B. S8 dullah Günay da bulunmuşlardır. Çin de Japonyaya bir ültimatom verdi (Baş tarafı 1 inci sahifede) | Şarighayda çabuk yayılmış, her tarafa | levhalar asılmış, radyolar zafer haber- lerini neşretmiştir. Şehirde iş durmuş, her tarafta halk şenlik yapmağa başlamıştır. Herkes s6- vinç içindedir. Yapılan nümayişler yü- zünden şehirde tramvay seferleri dur- muştur. Tiençin 28 (A.A.) — Japon tayyare- leri bu sabah fırtınaya rağmen Pekin ve Nanuyan civarını bombardıman ederek Çin kıtaatını ağır zayiata uğ- ratmışlardır. Pekinin 20 kilometre şimalinde Hsia- otien'de muharebe şiddetle devam et- mektedir. Japonlar, 37 mci Çin fırka- sının mevzilerine taarruz etmektedir- ler. Pekinde müdafaa hazırlığı 'Tokyo 28 — Domei ajansının Pe- kinden vaki olan istihrabaratına göre, Çinliler sefarethaneler mahâllesini muhasara etmişler, sevkülceyş nokta- lara ve damlara mitralyözler yerleştir- mişlerdir. Amerika sefarethanesi müsteşarı, Amerika, İngiltere, Fransa ve İtalya sefarethaneleri namına Japon sefaret- hanesine müşterek bir nota vermiş ve gefarethaneler mahallesinin muhare- be sahası haricine bırakılmasını talep etmiştir. Her tarafta top sesleri Londra 28 — Pekinden bildirildiği- ne göre 29 uncu Çin kolordusu umu- mi karargâhını Nayuana kurmuş ve bütün gün mühimmat sevk ve nakli- Je meşgul olmuştur. Diğer taraftan Pe- kinin şimal, cenup ve garbinden gelen top sesleri işitiliyor. 'Toung nehri yakınında muharebeler devam etmeketdir. Japon tayyareleri büyük faaliyet göstermekte, 26 nci Çin ordusuna mensup kuvvetleri mit- Talyöz ateşine tutmaktadır. Japonlar bu sabah Hsiyuan şehri- ni topa tutmuşlardır. İngilterenin bir protestosu Hongkong 28 (A.A.) — İngilizlerin bir protestosuna cevaben Japonlar, bugün öğleden evvel Pekine karşı hiç- bir taarruz yapılmıyacağı hakkında te- minat vermişlerdir. Japon memurları, bütün ecnebile- re sefarethanelerine iltica etmelerini tavsiye etmişlerdir. Japon kıtaatına şimali Çinde ecne- bilere fena muamele yapmamaları için talimat verilmiştir. Amerikanın vaziyeti Vaşington 28 — Amerika Hariciye Nazırı B. Hull Çin ihtilâfını halletme- ge, hiç olmazsa mevniileştirmeğe çalı- şacağını söylemşitr. Nazır, tavassulur Japonya ve Çin târafından müracaat yapılmasına bağli olduğunu, halbu- ki böyle bir mürâacat yapılmadığıu söylemiştir. Çin askerleri Amerikan bahriyelilerine ateş ettiler. 'Tokyo 28 (A-A.) — Çin aşkerleri, bu sabah Amerika sefarethanesinin blunduğu mahallede Amerika bahri- yelilerinin bir devriyesi üzerine ateş açmışlardır. İki bahriyeli yaralan- “Trakyada büyük manevralar (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bu zevat için Çorluda ikamet yerle- ri ihzar edilmektedir. 17 ve 18 ağustos günleri manevralar küçük harekât ile geçecek, asıl büyük harekât 19 ve 20 ağustosta yapılacak- tır, 21 ağustosta umumi istirahat ve- rilecektir. 22 ağustosta 5'piyade, bir suvari fırkası ve bir motörlü ağır top- çu livası, bir tayyare alayı tarafından büyük bir geçit resmi yapılacaktır. Bu geçit resmine memleketin her tarafından bir çok heyetler gelecektir. Halk eçil resmini seyretmek için tren. le Çerkesköyü İstasyonuna çıkarak ©- radan Saray kazası cenubupda hazır- lanan meydana gideceklerdir. Çerkesköye 15 kilometre mesafede olan bu meydana halki götürmek üze re hususi otomobil servislerine müsa- ade edilmiştir. Maamafih buraya İstanbuldan Si- livri ve Çerkesköyü yolile, otomobil ile de üç saatte gidilmektedir. Halktan arzu edenler bu yoldan geçit resmi sahasına gidebileceklerdir. Geçit resmi meydanına bayanlar i- çin ayrıca hususi yerler hazırlanmak- tadır. İntizamın temini için Tekirdağ vilâyetince komiserler ve zabıta me- murları tayin edilecektir. Manevraya iştirak edecek askeri kıtaat şimdiden parti parti Trakyaya gitmektedirler, Bir çocuk pencereden düştü Fenerde oturan İsmailin küçük ço- cuğu dün pencereden düşmüş ve ağır yaralanmıştır. Çocuk Etfal hastane- sine kaldırılmıştır. HALK OPERETİ Bu akşam Beylerbeyi İskele Tiyatrosunda PİPİÇA Cuma akşamı Yeniköy, Aile Bahçesinde Cumartesi akşamı Bebek Belediye Bahçesinde ŞİRİN TEYZE yillik e ih