11 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Çinde büyük bir asabiyet var vaziyet çok gergindir Şanghay 10 — Şimali Çindeki va- ziyet Çin mühafilinde büyük bir asa- biyet uyandırmıştır. Çin mahafili, Ja- ponya, Şahar ve Hopsi vilâyetlerinde iş- gal ettiği yerlerden çekilirse sülhün mu. hafaza edileceğini, aksi takdirde har- bin önüne geçmek imkânı olmadığını söylüyor. Çinlilerin kanaatine göre, Japonya vakit kazanmak ve yavaş yavaş bü- tün Şimali Çini ele geçirmek niyetin- dedir. Çinliler ise vaziyetin bir an ev- vel aydınlanmasını istiyor. Şanghayda bir Japon zabiti öldürüldü Şanghay 10 — Dün tayyare limanı methalinde bir Japon mülâzımı ile bir babriye neferi öldürülmüştür. Bunların cesedleri bugün Japonlara iade edilmiştir. Çinliler tayyare lima- nı yakınımda siperler kazmışlar ve kum torbaları ile siperler vücude ge- tirmişlerdir. Beynelmilel Oimtlyazlı mıntakadan kütle halinde muhaceret devam ediyor, Japon tebliği Tokyo 10 (A.A.) — Tebliğ: Hopei'de Japon ordularının ilk hatları Yung- Tingho nehri uzunluğunca, Liu-Ku- Şao'dan itibaren büyük kanalın üs- tünde 'Tlençinin 25 kilometre cenubu garbisinde kâin bir mahalle kadar uzanmaktadır. Ayni askeri harekât sahasında Çin ordularının hatları Tiençinin 32 kilo- metre cenubu garbisinde kâin Tsin- fahy'dan itibaren Pekin - Paotingfu şimendifer hattı üzerinde ve Pekin şehrine 60 kilometrelik bir mesafede bulunan Şohsicne kadar uzanmaklar dır, Manevralarda bulunacak saylavlar Meclis namına 11 saylav bulunacak Trakyada yapılacak büyük manevra- larda Büyük Millet Meclisi namına bulunacak saylavlarımız tekârrür et- miştir. Manevralarda bulnacak say- lavlarımız şu zevattır; Erzürum saylavı general Zeki Soy- demir, Erzurum saylavı Şükrü Koçak, Giresun saylavı general İhsan sökmen, İzmir saylavı general Kâzım İnanç, Seyhan saylavı general Naci Eldeniz, Diyarıbekir saylavı general Kâzım Se- viktekin, Erzurum saylavı general Pertev Demirhan, Konya saylavı ge- meral Ali Fuad, Gazlantep saylavı ge- meral Ali Hikmet Ayerdem, Çöruh say- Javı Fuad Bulca, Sinop saylavı Cevdet. Manevralarda (Obulunacak dost memleketler erkânıharbiye reislerine mihmandarlık vazifesini görmek için Hariciye vekâleti protokol şeflerinden B. Kudretle diğer bir arkadaşı memur edilmiştir. Ecnebi heyetlerini şehrimizden alıp Tekirdağına götürecek olan İzmir va- purunda yapılan hazırlıklar tamam- lanmıştır. » Küçük antant daimi konseyi 28 ağustosta toplanacak Bükreş 10 (A.A) — Küçük ahtant dalmi kofiseyinin senelik içtimai tar- hi 28 ağustos olarak kati suretle teş- bit edilmiştir. Konsey bu tarihte gi Dalada toplanacak ve bu toplantı iki gün sürecektir. Bu esnada kral Ka- rol da Sinaiada bulunacak ve Yugos- lavya, Çekoslovakya Hariciye nazırla- rile görüşecektir. Şaharda Çin kuvvetlerinin miktarı artmıştır. 9 ağustosta bu kuvvetlerin beş piyade fırkası ve Iki buçuk süvari fırkasından ibaret olduğu tabmin edilmektedir. Bu kuvvetlerin ilk hat- ları Hankow'a kadar ilerlemiştir. Hankow'da yalnız Japon konsolosha- esinin bir kaç memurü kalmıştır. Japon bahriye mülâzımı İsao Oya- ma üniformasını giymiş olduğu halde 9 ağustosta saat 17 de otomobille Şanghaydaki o beynelmilel (oimtiyaz mıntakasından geçerken bu mınfa- kada asayişi temin etmeğe memur olan bir kaç muhafizın taarruzuna uğramıştır. Çin muhafızları mülâzım İsao Oyama'nın üzerine tüfek ve mit- ralyözle ateş etmişlerdir. Bir kaç ye- rinden yaralanan zabit, düşüp ölmüş- tür. Japon bahriyesine mensup olan $0- förün akibeti hakkında haber alına- mamıştır. Çin sularında Amerikan gemileri Vaşington 10 —. Çin sularında bu- Tunan dört Amerika torpito muhribi. nin Japonyaya yapacağı nezaket zi- yareti baskâ zamana bırakılmıştır. Çin vakayii yüzünden bu gemilerin Çin sularında bulunması daha mu- yatık görülmüş Nankinde hükümet darbesi imi? Şanghay 10 — Cumaretsi günü Nankinde bir hükümet tarbası yapıl- dığına dair Tokyodan gelen haberler doğru değildir. Nankinde asayış bo- zulmamıştır. Maamafih bir çok ka- dın ve çocuklar şehirden çıkarılmıştır, B. Mussolini Sicilyaya gitti Büyük manevralarda ve geçit resminde bulunacak Roma 10 — B. Musolini öğle- den sonra Siciiyaya- gitmek üzere Gaeteden hareket etmiştir. Duçe, ağustosun 12 sinden 18 ine kadar de- vam edecek olan manevralar esnasın- da burasını ziyaret edecektir. B. Mussolini, 13 şehirde durarak nutuklar söyliyecektir. Resmi geçid ve büyük manevraların sonunda Duçenin söylemeği itiyad edindiği nutuk alâka ile beklenmektedir. Mesine 10 (A.A.) — Sicilyalıları se- Jâmlıyan B. Mussolini bilhassa şu söZ- leri söylemiştir: «Ufku daha ziyade karartan mev- simsiz veya saçma bazı şaylaları izale etmek isterim. Sicilya seyahatim sulh- çu ve yapıcı gayelerle yapılmaktadır.» 'B. Mussolini büyük manevralardan sonra siyasi bir nutuk söyliyeceğini haber vermiştir. Dünya sulhü Macaristanın muahedelerin tadili hakkındaki düşüncesi Dün Geceki ve Bu Sakahki Şanghayda Çinliler bir Japon zabitini öldürdüler nan gazetelerinin Son dakika Timese boykotu Berlin gazeteleri Timesin haberlerini neşretmiyecekler Londra 11 (Akşam) — Berlinden bildirildiğine göre Alman gazeteleri artık Times gazetesinin haberlerini iklibas ve neşretmemeğe karar ver- mişlerdir. Berlindeki ecnebi gazeteci- ler birliği bugün toplanarak Times muhabirinin tebidi hakkındaki Al man hükümetinin kararını tedkik edecektir. Berliner Börser Çaylung gazetesi diyor ki: «Muhabir Ebbutt Alman misafirperverliğini çoktanberi şulisti- mal etmiş ve şimdiye kadar bir çok defalar hudut . haricine çıkarılması düşünülmüştü.» Diğer Almân gâzeteleri de Times muhabirinin tebidi, Alman - İngiliz münasebatının istikbali bakımından elzem olduğunu, zira bu muhabirin #cnelerdenberi yeni Almanya aleyhin- de sistematik bir surette gazetesine makâleler gönderdiğini yazıyor. Çinde gene nehirler taşıyor Sarı nehrin suları bir çok yerleri kapladı Şanghay 10 — Sarı nehrin suları yükselmiş ve taşmış- tır. Sular Kiangsu vilâyetin- de büyük şimal kanalı boyun- ca yayılmaktadır. Pih Sien muntakası tamamen su altın- dadır. aye ge Filistinde gene . suikasdlar başladı Son günlerde iki suikasd vuku buldu Londra 11 (Akşam) Kudüsten bildirildiğine göre Filistinde vaziyet yeniden karışmıştır. Son günlerde ye- niden iki tecavüz vuku bulmuştur. Nablüste bir arap esrarengiz bir suret- te öldürülmüş, Ramleste Musevi ce- maati silâhlı bir arap çetesinin teca- Yüzüne uğramıştır. Bu tedhiş hareket lerinin tekerrürü üzerine Yafa bele- diyesi siyah el namındaki arap tedhiş cemiyetinin faaliyetine karşı koymak için polis kuvvetlerinin takviyesini İs- temiştir. Telâviv 10 (A.A.) — Mebani inşaat amelesi, içinde bulundukları vaziyeti protesto etmek ve iktisadi vaziyetin vahametine hükümetin nazarı dikkas tini celbeylemek üzere grev ilân etmiş- lerdir. 25,000 kişiden ibaret olan grevciler, yarın bir miting akdedeceklerdir. in- tizamın muhafazası için mühim ted- birler alınmıştır. Filistin ile Mavrayı Şeria ara- sında pasaport Amman 10 (A.A.) — Maverayı Şeria hükümeti, Filistinli tedhişçi unsurla- rın seyahatlerini kontrol etmek mak- sadile Maverayı Şeria ile Filistin ara- sında pasaport usulü ihdas etmiştir. Budapeşte 10 — Macar Hariciye | Yugoslavyada mühim maden Nazırı, Amerika Hariciye Nazırı B. Hull'un devletlere gönderdiği mek- tuba verdiği cevapta demiştir ki: «Amerika Hariciye Nazırı, muahe- delerin masuniyeti prensibinin, zaru- ret hasıl olunca bu muahedelerde de- Bişiklik yapılamıyacağı mânasına gel- mediğini bildirmektedir. Macar hü- kümeti, sulh muahedelerinin Tuna vadisinde ihdas ettiği vaziyeti kat'i addedemiyeceğini aslâ gizlemez. Bu vaziyetin adalete uygun bir surette değiştirilmesi için çalışmaktan da ha- li kalmıyacaktır. Maamafih Macaris- tan bunu sulh yollarile temin istemektedir.» ” damarları bulundu Belgrad 10 (A.A.) — Sava nehri üzerinde Brod yakininde mühim ma- den damarları bulunmuştur. Bu damarlarda takriben yüzde 65 nisbetinde demir, yüzde 13 nisbelin- de bakir ve yüzde 6 nisbetinde gümüş bulunduğu anlaşılmıştır. Macar hükümet naibi Aixles Bains'e gidecek Budapeşte 10 (A.A.) — Naibi hükü- met ile zevcesinin yaz sonuna doğru istirahat etmek üzere Afx-les-Bains'e otomobille bir-seyahat o yapacakları | resmen bildirilmektedir. IZakherler Izmir belediye reisi dün “Fuar hazırlıkları geldi çok mükemmeldir. izmirde hiç tifo yoktur, diyor İzmir ve civarındaki ihracat vaziye- tini tedkike giden İktisad Vekâleti siyasi müsteşarı B. Ali Riza ve İzmir Belediye reisi B: Behçet Uz dün İzmir- den gelmişlerdir. İzmir Belediye reisi kendisile görüşen gazetecilere; — İzmir fuarı münasebetile Atatür- | kün İzmire şeref vermelerini istirham etmek ve İzmirlilerin hasretini arzey- lemek maksadile geldim, Ayni zaman- da Başvekilimiz İmet İnönüne sergi hazırlıkları etrafında tafsilât arzede- ceğim. Bu sene sergiye: Yunanistandan, 'Triyesteden, Kıbrıslan hüsusi surette tahrik edilen vapurlarla seyyahlar ge- lecektir. Bu seneki sergiye.iştirak edenler, ge- i çen seneden iki misli fazladır. Sergi- de bilhassa iki mühim pavyon vardır Xi biri Türkiye Ticaret odaları pavyo- nu, diğeri de İzmir ve civarı kültür ve inkılâb hareketlerine aid pavyondur. Sergi münasebetile İzmir ve civarın- daki âsarı atika da gösterilecektir. Bayraklıdaki sor facia münasebeti- le, buradaki benzin depolarının daha münasib bir yere kaldırılması karar- | laştırılmıştır. Esasen evvelce de böyle İ bir kararımız vardı. Fakat 400 bin li- raya ihtiyaç vardır, Bu paranın teda- rikine çalışıyoruz. İzmirde imar faaliyetlerine devani ediliyor: Bu sene İzmirde bir Sıhhat müzesi, bir hâl kurulacaktır. İzmirin sihhi vaziyeti çok normaldir. Bilhassâ hiç tifo vakası yoktur.» Çinin Türkiyeyi taklid etmesi şarttır Memleketimizde tedkika- ta gelen bir Çin profesörü böyle söyliyor Adana 10 (A.A.) — Milletler Cemi- yeti Sıhhat işleri nezdinde Çinin mü- messili olan Dr. profesör C. Pen ya- nında eşi ve Vekâletimizden kendisine mihmandar olarak verilen kıymetli doktorlarımızdan B. Remzi olduğu halde bugün şehrimize gelmişlerdir. Dr.C.Pen bükümetimizin misafiri olarak Cemiyli akvam namına ve Çi- nin talebi üzerine memleketimizde sıh- hi ve sosyal teşkilâtı etüd etmektedir. Profesör C. Pen ezcümle şu beyanat bulunmuştur: «Türkiye hakkında büyük malüma- tım yoktu. Bütün malümatım gazete | ve mecmualarda okuduklarımdan iba- retti. Çinin kendisini kurtarması için kurtuluş dâvasında bütün millet ve kuvvet membalarını birleştirmiş bir şefin arkasında yürümüş olan ve son- Ta medeniyet ve nur yolunda ayni şefi takib etmiş bulunan Türkiyeyi taklid etmesi şarttır. Türkiyede gördükleri- | mi memleketime ve milletime anlata- cak ve tatbika çalışacağım. Japonya ile bugünkü hesabı ne şe kilde olursa olsun, tasfiye edebilirsek terakki yolunda bizim için mani kal- mıyacağına eminim, Türkiyenin en büyük bahtı memleketi yabancı isti- lâsından kurtarma yolundaki müca- delede şef olduktan sonra medeni ve sosyal inkılâbında da şef olan Büyük bir lidere sahib olmasıdır. Bizim şefi- miz maalesef askeri işlerini henüz bi- tirememiştir. Türkiye, Çin için tek bir örnektir.» Yugoslavyada Bir şehirde yapılmak istenilen nümayiş dağıtıldı Belgrad 10 — Dün öğleden sonra Drina vilâyetinin Bijelina mıntaka- sında bir takım hâdiseler çıkmış v3 mebus Yantiteh ile rahipler tarafın- dan idare edilen nümâyişçileri dağıt- mak için polisler silâh kullanmağa mecbur kalmışlardır. Mahalli hükümet Jantiteh tarafın- dan öğleden sonra saat 14 de davet edilen umumi içtima: menetmişlerdi. Jantiteh bu yasağa kulak asmamış, toplantıyı yapmış ve ateşli bir nutuk söylemiştir. Müteakıben nümayişçiler belli başlı caddeleri dolaşmışlar, ken- dilerini dağıtmağa çalışan polislere fena muamelede bulunmuşlar ve bir jandarmayı ağır surette yaralamışlar- dır, Polis ateş ederek bir nümayişçiyi yaralamış birini de öldürmüştür. Ni- hayet sükün ve asayiş fade edilmiştir. Kral Karol Bükreşe döndü Bükreş 10 (A.A.) — Kral Karol, bir ay gaybubetten sonra dün akşam , trenle Bükreşe avdet etmiştir. » © Sovyet Rusyada arazi rejimi Kolhozları tasfiye edenler yakalandılar Moskova 10 — Sovyet hükümeti, erazinin kollektif işletilmesi rejimini korumak için şiddetli bir mücadeleye girişmiştir. Bu mücadele neticesinde Yaroslav mıntakası komünist partisi icra ko- mitesi reisi Danilav ile diğer beş me- mur 2 seneden 10 seneye kadar muh- telif cezalara mahküm edilmişlerdir. Bunlar 1935 senesindenberi üç Kol- hozu tasfiye etmişler ve toprakları Köylülere dağıtmışlardır. Diğer mıntakalarda da bir çok Kolhozlar tasfiye edilmiştir. Svolda ve Voli Kolhozları dağıtılmıştır. Vo- rTogege mıntakasında Birinci Mayıs Kolhozu mahalli hükümetin gözü önünde menkul ve gâyri menkul eş- yasile beraber satılığa çıkarılmıştır. Mogiler ve beyaz Rusyanın diğer Kolhozlarından Troçkist casuslar tar- dedilmişlerdir. Mot i tayyare mektebinin yeni talim yeri Ankara 10 (A.A.) — Hava kurumu- nun Motörlü tayyare mektebi şimdiye kadar Etlik Türkkuşu meydanmda yapmakta olduğu uçuş talimlerine bugün Ergazi meydanında devama başlamıştır. Yeni meydan modem teç- hizat ve tesisata malik olacak surette hazırlanmaktadır. İktisad Vekili Muğlada Muğla 10 — Ekonomi Bakanı Ce- lâl Bayar ve maiyetindeki zevat bu- gün Muğlaya geldiler. Bu gece Muğ- lanın misafiri olacaktır. Yarım Milâsı da gördükten sonra Bodruma gide- cektir. Ispanyada Hükümet kuvvetlerinin bir taarruzu neticesiz kalmış Teruel 10 (A.A.) — Havas ajanı muhabirinden: Hükümetçiler, dün Basyonalistlerin hatlarma kârşi ufak mikyasta bir takım taarruzlar yap- muşlardır. Maksadları, onların mevzi- leri arasındaki münakale noktalarını ele geçirmekti. Bu taarruzların kâffe- si tardedilmiştir. Nasyonalistler, yeniden bir takım mevziler ele geçirmişler ve cephelerini tevsi etmişlerdir. Hükümetçiler muvaffakıyet haber veriyorlar Madrid 10 (A.A.) — Cumburiyetçi- ler, Endülüs yolu boyunda Sesena mıntakasındaki tazyiklerine devam ederek dün sabah bu mühim muvasa- 1â haktını ateş altına almalarını ko- laylaştıracak mevziler işgal etmeğe muvaffak olmuşlardır. Diğer cihetten asiler, cumhuriyetçis lerin Villanueva de la Canada'n': kındaki mevzilerine taarruz etmişler» #e de geri püskürtülmüşlerdir.