11 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

11 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

RE ele Am Sahife 4 Almanyanın kararı'Spor işlerine yeni (Baş tarafı 1 inci sahifede), B. Ebbut kimdir? Berlin 10 — Almanya hükümeti ta- yafından 15 gün zarfında Almanyayı terke davet edilen B, Norman Ebbut 1925 senesindenberi muhabirlik vazi- fesini ifa ediyor. Diplomatik ve gaze- tecilik mahafilinde büyük bir itibari vardır. Berlindeki ecnebi muhabirler Birliği relsi idi. Gönüllü sıfatile umu- mi harbe iştirak etmiş ve cephede dört sene kalmıştır. Alman faşist gazetele- ri, bir çok defalar Almanyadaki kilise Ahtilâfı hakkında gazetesine çektiği telgraflardan dolayı Taymis muhabi- rine birçok defalar hücum etmişler- di, Londra 10 — Manchester Guardian, gazetesi Times muhabirinin Almanya- dan çıkarılmasının Almanya işleri hakkında hakikati söyliyen bir adam- dan kurtulmak için bulunmuş bir ba- hane olarak telâkki edileceğini kaydet- tikten sonra bazı Almanların Londra- daki meslek harici faaliyetleri hak- kında şöyle yazmaktadır: «Hepsi de gazeteci olmıyan birçok Almanlar, rejimleri af#yhtarı addedi- len İngilizlerin fikir ve hususi hayat- ları hakkında tahkikat yapmaktadır- Jar, İçlerinde gazeteciler de bulunan birçok İngilizler Naziler tarafından takip edilmekte ve bunlar hakkında raporlar gönderilmektedir. Almanyanın ve nasyonal - sosyalist rejiminin düşmanı addedilen kimseler hakkındaki malümet Berlinde günü gününe bir deftere kaydedilmektedir.» Diğer taraftan News Chornicle di- yor ki; «Times gazetesinin İngiliz matbuat aleminde hususi bir mevki işgal etmekte olduğuna katiyen şüphe yoktur. Times gazetesi muhabirinin hudud harici edilmesi, âdeta bir dip- Yomasi hâdisesi çıkarmak demek olur.» On beşe mukabil seksen Londra 10 — Manchester Guardian diyor ki: İngiliz makamları Almanya- nın tedbirine karşı mukabil tedbirler almak isterse Alman makamları ka- dar zorluk çekmiyecektir. Çünkü Ber» linde 15 İngiliz gazeteci bulunduğu halde Londrada 80 Alman gazeteci vardır, İngilterenin kararı kati Londra 10 (A.A) — İngililtere hü- kümetinin Alman gazetecileri hakkın- da ittihaz etmiş olduğu karardan rücu etmiyeceği ve Times gazetesinin Ber- Mindeki muhabiri, 14 gün içinde Ber- Jini terke icbar edildiği takdirde ye- rine başka bir muhabir gönderilmiye- ceği beyan olunmaktadır. Zonguldak limanı (Baş tarafı 1 inci sahifede) “Mühendisler Zonguldak limanı için mühim kararlar * vermişlerdir. Bu- günkü limanın tanzimi muvafık gö- rülmemiştir. Gerek iktisadi sebeplere Ye gerek limanın vaziyeti burasının bir liman olarak kullanılamıyacağını göstermiştir. Ayni zamanda liman pek dar bulunmuştur. Bunun üzerine mühendisler liman civarında tedkiklerini tamik etmişler ve Zonguldak limanının bugünkü limana 20 mil mesafedeki Çatalağzı mevklinde kurulmasını muvafık gör- müşlerdir. Çatalağzında Zonguldak için yepyeni bir liman kurulacaktır. Ancak bunun için esaslı etüdler yap- mak icap etmiştir. Bu münasebetle Ğibs müessesesi pek yakında Londradan bir mühen- dis heyeti gönderecektir. Mühendis- ler buradan doğruca Zonguldağa gi- dip Çatalağında suların cereyanını ölçecek ve tesisatlandırma plânının hazırlanmasına esas olmak üzere bir hafta kadar tedikiklerde bulunacak- lardır. Iğdır satış kooperatifleri birliği müdürlüğü Ankara 10 (Akşam) — İkinci umum müfettişlik iktisad müşaviri B. Şükrü, Iğdır satış kooperatifleri birliği müdürlüğüne tayin edilmiştir. B, Şükrü, İktisad Vekâleti ta- rafından Iğdırdaki kooperatifleri teş- kile memur edilmiş ve bunu muvaf- Makiyetle başarmıştı. bir düzen veriliyor “Baş tarafı 1 inci sahifede) Dört başlı mevzu Maarif Vekâletinin müstakil bir di- rektörlük halinde “kurduğu «Beden terbiyesi ve izellik> direktörlüğü bir umum müdürlük haline getirilecek ve doğrudan doğruya Başbakanlığa bağ- lı olarak yeniden kurulacak bir «Spor müsteşarlığımna bağlanacaktır. 'Türk spor kurumunun, gençlik teş- kilâtının, Halkevleri spor kollarının mercii doğrudan doğruya bu makam olacaktır. Ordunun spor işleri de bu müsteşarlık vasıtasile idare edilecek- tir, Birinci mesele: Mekteplerde spor Yeni teşkilât spor sahasında başlı- ca dört mühim mesele ile uğraşacak- lardır. Bunun başında mektepler de spor geliyor. Müfredat programlarında beden ter- biyesi dersi arttırılacaktır. Kültür Ba- kanlığını, beden terbiyesi enstitüsün- den mezun muallim sayısını arttırmak için enstitüden mezun olanlara yeni haklar vermeyi kararlaştırmıştır. Bun- lara, mektebi bitirip vazife aldıkları ande 25 lira asli maaş verilecektir. 'Teneffüs ve ders müddetinden ay- nlacak bir zamanla hergün bütün mekteplerde beden terbiyesine asga- Tİ bir derslik zaman tefrik edilecektir. Mektepler arası müsabakaları umumi- leştirilecek ve talebelerin klüplere olan alâkaları takyid edilecektir. Biribiri- ne yakın olan birkaç vilâyette bir be- den terbiyesi müfettişliği kurulacak- tır. Gençlik teşkilâtı Yeni teşkilât faaliyete başlar başla- maz gençlik teşkilâtı hakkında hazır- lanıp bastırılan parti umumi idare heyetinin tasvibinden geçen program mevkii tatbike konulacaktır. Mektep talebeleri bu teşkilâtın tabii azasıdır- lar, Gençlik teşkilâtının nahiye ve köy dernekleri olacaktır. Gençlik teşkilâtına 10 yaşından 20 yaşına kadar bütün Türk vata nı girebileceklerdir. Bu teşkilât, y niz spor ve beden hareketleri değil, ayni zamanda fikir ve kültür inkişafı- nı temin edecektir. Halkevleri Bu sene 35 Halkevi daha açılacak- tır. Böylelikle sayıları fki yüzü aşan Halkevleri spor kolları, spora. veril. mek İstenen mahiyetin en güzel tat- bik yerleri olacaktır. Bü Halkevlerine spor levazımatı ve Malzeme merkezden gönderilecek ve çalışma programları merkezden yapı- Jacaktır. Bu itibarla faaliyette tam bir ahenk temin edilmiş olacaktır. Nü- fusu 40 bini aşan şehirlerimizle mu- hakkak birer stadyom inşa edilecek- tir. Bunun için Belediyeler bankası, belediyelere ve hususi idarelere geniş ölçüde yardım edecektir. Yeni. teşkilât yapıldıktan sonra "Türk spor kurumu, yepyeni şartlar içinde çalışan tam bir devlet müesse- sesi haline gelecektir. > Para nereden bulunacak? Bu seneki bütçeye gençlik teşkilâtı için 111.600 lira tahsisat konulmuştur. Türk-spor kurumuna verilen para 239.568 llradır. Ayrıca, belediyeler ve hususi idareler “bütçesinden yüzde iki ayrılacaktır ki, bu miktar, 1.060.000 Yirayı bulmaktadır. Böylelikle iki mil- yonu aşan bir bütçe, bütün spor işle- rimizin yeni baştan ve devletin tam bir mürakabesi altında inkişaf devre- sine girmesine imkân verecektir. Bu hususta alâkalıların yapmakta olduk- ları tedkikler bitince bir rapor halin- de Başbakanımıza takdim edilecek ve İnönünün tasvibinden geçtikten son ra kanunlaştırılacaktır. Rus tayyarecilerine nişan verildi Moskova 10 (AA) — 'Tas ajansı bildiriyor; Sovyetler birliği merkezi icra komi- tesi, ilk defa olarak yapılan Moskova » Şimal kutbu - Amerika hava seyaha- fini kahramanca başardıklarından dolayı Çkalof, Baldukof ve Beliakof'a Kızılbayrak nişanı ve ayrıca her biri- ne 30 bin ruble mükâfat verilmesine karar vermiştir. Profesör Bakster memleketine döndü Sültanahmed'de Arasta sokağında Uzun zamandanberi tarihi araştırma» lar yapan profesör Bakster dün akşam memleketine dönmüştür. Kendisile görüşen bir arkadaşımıza beyanatta bulunarak demiştir ki: — Bu seneki çalışmama nihayet verdim. Tarih kongresinde bulunmak Üzere çok sevdiğim memleketinize ey- lülde tekrar" geleceğim. İlkbaharda devam edeceğim araştırmalarımda daha iyi neticeler alacağımı zannedi- yorum. Nehirler temizlenecek Geçen sene Adanada vuku bulan müthiş seylâb üzerine Ziraat Vekâleti seylâbın sebepleri hakkında esaslı tedkiklerde bulunmuştu. Vekâlet ted- kiklerin neticesini Vilâyetlere bildir- miştir. Vekâletin yaptığı tedkikata göre, Adanadaki seylâbın bu kadar mühim zararlara sebep olması, Seyhanın sel- lere mukavemet edemiyecek kadar dolmasından ileri gelmiştir. Memleke- tin diğer yerlerindeki nehir ve dereler de hep bu suretle dolmaktadır. Bu yüzden mahsulât hasara uğradığın- dan, bu gibi âfetlere meydan verme- mek üzere dere ve nehir mecralarmın behemehal halk tarafından temizlet- tirilmesi bildirilmiştir. * Her kaza bu hususta bir çalışma programı hazırlı- yarak kendi mıntakasırida temizlene- cek nehir ve dereleri bildirecek ve he- men işe başlanacaktır. Kahire civarında mühim bir çarpışma 600 Bedevi 25 Avrupalıyı muhasara etti Kahireden Paris - Söir gazetesine yazılıyor: Geçen hafta, Kahireden 120 kilo- metre uzakta Vadii Natrumda 25 Av- rupalı 600 bedevi tarafından muha- sara edilmiş ve gönderilen zırhlı oto- mobiller tarafından kurtarılmıştır, Bu tecavüz hadisesinin tafsilâtı şu- dur: Vadii Natrum, Kahireden 120 ki- Jometre uzakta çöl ortasında küçük bil göldür. Fakat bu gölün en büyük meziyeli hakiki bir tuz madeni mem» baıni ihtiva etmesidir. Bir İngiliz kumpanyası, bu gölden evvelâ tuz, sonra da * soda çıkarmak imtiyazını #lmış. ve burada bir fabrika kur- muştur. Bedevlier, göl kenarında bu fabri- kanın kurulmasını hoş görmemişlerdir. Zira fabrikanın ku- ruluşu kendilerini mühim bir ka“ zançlarından mahrum birakıyordu. Bir hafla evvel silâhlı bir bedevi çetesi, fabrikaya tecavüz etmiş, elleri- ne geçen Avrupalıları yere sermiştir. Avrupalı mühendisler ve ustabaşılar, bu tecavüz üzerine telefona sarılmış- Jar ve tecavüzü Kahireye bildirmeğe muvaffak olmuşlardır. Bundan bir kaç dakika sonra mütecaviz bedevi- ler, telefon hatlarını kesmişler ve bir barakaya sığınan Avrupalıları muha- sara altına almışlardır. Bu esnada bir Avrupalı bir fırsa- tını bularak otomobile binmiş ve Ka- hireye vararak imdat istemiştir. İki taraf arasında şiddetli bir tüfek ate- $i başlamıştır. Aradan yirmi dört saat geçmişti. Muhasara altında bulunan Avrupa- lılar, artık ümidi kestikleri sırada çö- Tün ufkunda, süratle ilerliyen siyah bir takım gölgeler görmüşlerdir; Bu imdatlarına Kahireden gelen zırhlı otomobillerdi, Bedeviler, muhasarayı bırakarak zırhlı otomobillerin yolunu kesmek istemişler ve şiddetli hücumlarda bu- Tunmuşlardır. Zırhlı otomobillerle bedeviler ara- sında beş saat süren bir muharebe de- vam etmiştir. Bedeviler, zırhlı oto- mobillerden İkisini yakmışlarsa da mitzalyöz ateşine dayanamıyarak ni hayet kaçmağa mecbur kalmışlardır. Maamafih tuz fabrikasının yarısı yar kılmış, Avrupalı ve bedeyi olmak üze- re 72 kişi yaralanmıştır, Şimdi Vadii Natrum gölü Misir as- kerlerinin muhafazası altındadır, bir nazarla” | p yoğ sokağında Garih, Dçular caddesinde Hiday paşa: Müeyyod, Hasköy: Aseo, Eminönü: Mehmed Kâzım, Hey da: Tomadis, Büyükada Merkez, 'atih: Veznecilerde Üniversite, Kara- gümrük: -Mehmad “Arif, Bakırköy Merkez, Sarıyer: Nuri, Tarabya, Ye- niköy, Emirgân ve Rumelihisarındaki eczaneler, Aksaray Ziya Nuri, Beşik- taş: Nail, Kadıköy. Pazaryolunda Merkez, Modada Nejad Sezer, Üskü- dar: Si Fener: Defterdarda Arif, Beyi Yeni Lâleli, Küçükpa- zar: Hikmet Cemil, Samatya: Çula, Alemdar: AlRiza, Şehremini: Ahmed Hamdi. ecnebi memleketler: Beneliği 3600, altı aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lâzımdır. Cemaziyelâhir 4 — Ruzuhızır 98 & İmsik Güzeş Öğle İkindi Akşam Yat E. 756 952 54 8571200 144 12 Ağustor perşembe akşamı | Heybellada Plâj gazinosunda | ESKİ HAMAM ESKİ TAS Operet 3 perde 13 Ağustos cuma akşamı Büyükdere Aile bahçesinde ŞİRİN TEYZE Kiralık konforlu küçük apartımanlar Taksim tramvay caddesi üzerin- de, güneşli ve havadar, kalorifer, sıcak su ve asansörlü bir binada üç ve dört odalı apartımanlar İ eylülden itibaren kiralıktır. Tak- sim Topçu caddesi 2 numaralı UYGUN apartımanı kapıcısına müracaat, Hasan Âli Yücel Pazartesi Konuşmaları Kitap halinde intişar etti. Satış yeri Remzi kitaphanesidir. Ekmek 'rancalaların Encümen kararı üzerine gazetelerle ya; AKŞAM A Mi Ağüstas 1937. Sultanahmetteki çepni | | BO RS. A , | araştırma | Nöbetçi eczaneler 10 Ağustos 1937 (AKŞAM KAPANIŞ FİATLERİ) ESHAM ve TAHYİLÂT | ist i 9525) Tü Cum- 1983 İst 96,75 |. huriyet Merkez Ünitürk OI 1496) Bankası > II 143750) Anadolu His, 2435 > Mi 1435) Telefon 710 Mümessil I 38.50 |. Terkos 72 > IE 4045) Çimento Dn > ME —| İttihad değir- 1040 İş Bankası 980) menleri > bamiline 990) Şar değir- oda > Müessis 75) menleri Para (Çek fiatleri) | Paris 21,05) Sofya 603914 Londra 631) Prag yasi m Berlin 1, 9844 ev York 1898İ Madra 157004 Milâno 150125 Belgrad 3439 ra S0ASİ yaoi 41180 Cenevre 3Mİ Pengo 25 | Brüksel 4.8950 Bükreş (|| 1064978 Amesterdam 14359) Moskova © 204340 TİCARET ve ZAHİRE BORSASI 10/8/1937 FİATLAR CİNSİ Aşağı Yukarı Kr. Pa. Er. Pa Buğday yumuşak > sert Arpa çuvallı » Anadol Keten tohumu Küşyemi Tiftik mal Keçi kıh Yapak Anadol Trakya 18 — ısırıli ,oSanaa BENSES38. Ketentohumu Fasulye Bakla Nohot Pamukyağı FİATLAR YENİ NEŞRİYAT mananın YABANCI KELİMELER, Yabancı kelimelerin türkçede nasıl ya- zilması lâzımgeldiği hakkında muharrir ye gazeteci B. Vahdet Gültekin, küçük bie broşür neşretmiş, burada kendi fikirlerini Fiati yirmi kuruştur, Halkevinden: Halk dershaneleri ve kursla dan orta okul ve liselerde talebeyi yetiştirmek üzere muhtelif kurslar açılacaktır. Engele kalan talebenin nihayet üç gün zarfında Evimiz sekreterliğine müracaatla kendilerini kay- dettirmeleri. ğıtlara sarılarak satılması hakkında > Dalmj pılan ilânın bazı taraflarda an laşıldığı görülmüştür. Bu cihetle Dalmi Encümenin 4/8/937 tarihli ve 5467 numaralı kararına tevfikan keyfiyet aşağıdaki şekilde tavzih olunur. 1 — Ekmeklerin sarılacağı kâğıt torbalardan maksat, ekmeğin hiç bir ta- Tafı açık bırakılmamak suretiyle hiç kullanılmamış ince kâğıtlara sarılması demek olup ekmek sarmak için sureti Jüzum yoktur. mahsusada kese kâğıdı yapılmasına 2 — Parça halinde satılacak ekmeklerin de kâğıda sarılması lâzımdır. 3 — Tenbihi beledii, gazetelerle ilân edildiği 4/8/937 tarihinden itibaren bir buçuk ay sonra tat edilecektir. (B.) (5131) Maliye Vekâletinden: 1 — 2020/1000/510 milimetre eb'adında ve muhammen bedeli (32640) lira olan (384) adet saç dosya dolabı kapalı sarf usuliyle eksiltmeye konulmuştur, 2 — Eksiltme 17/8/937 salı günü saat on beşte vekâlet levazım Müdürlü- ünde toplanan komisyonda yapılacaktır. 3 — Şartnamesi levazım Müdürlüğünden ve İstanbulda Dolmabahçede Meliye 4 — İstekliler 2490 sayılı kanunun evrakı mâtbua Anbarı memurluğundan parasız alınır, 2 ve 3 üncü maddelerinde yazılı belge- ler ve 2448 liralık muvakkat teminat makbuz veya banka kefalet mektuplariylg birlikte kanunun tairfatı ve şaptnamedeki şeraite tamamen uygun ve noksan» sız olarak yazacakları teklif mektuplarını havi kapalı zarfları ihale saâtinden ir saat evvel Komisyon reisine vermeleri. Valiliğinden: Ankara (2378) (4765) Keşif bedeli (36012) lira (07) kuruştan ibaret bulunan Etlik merkez Jâ» boratuvarının ilâve yapılacak bina inşaatı kapalı zarf usuliyle eksiltmeye konulmuştur. Eksiltme 19/8/937 perşembe günü saat 16 da Ankara Vilâyeti Nafıa Mü“ dürlüğü odasında toplanacak komisyon tarafından yapılacaktır, İsteklilerin teklif mektupları ticaret odası vesikası ve (9700) lira )91)) kuruşluk muvakkat etminatları ve Nafia Vekâletinden aldıkları 937 senesine aid müteahhitlik ehliyet vesikasiyle birlikte ayni gün saat 15 de komisyon ri yasetine gelmeleri, İstekliler keşif evrakı ile şartnamesini Nafıa Müdürlüğünde gözden ge görebilirler Çaslsp Ma) »