11 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

11 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

amman — 11 Ağustos 1937 , SİYASI İCMAL: Dört devlet arasında konuşmalar İspanya işlerine devletlerin mü- dahale etmemelerini temin edecek bir teşebbülslerden de bir fayda çik- madı. İngiltere, İspanyada boğuşan üki tarafın da muharib birer devlet sayılarak diğer devletlerin bitaraflık- larını ilân etmeleri ve ayni zamanda İspanyadaki gönüllülerin geri alın- ması hakkında bir tesviye sureti bul muştu. Sovyet hükümeti Paslı Müs- lüman askerler dahil olduğu halde bütün gönüllülerin geri alınmasını ve ancak bundan sonra muhariplik hak- kanın tanınmasının düşünülmesi Yo- Iunda ileri sürdüğü fikirde kendisin- den, diğer devletler ve hattâ müttefiki ayrıldığı halde, tsrar eylemesi üzerine bu tesviye sureli hakkında müzakerenin devamına imkân olma- muştır. Mtalyan murah. sı, Sopyeflerin bu da sıkışan hükü- ın bir manevra süy- mıştır. e ümeti, İngiliz tes- viye sureti yerine büsbütün başka Dir lif etmek istemişse de bunu re kabul etmemiştir. Diğer dev- e tablatile böyle bir tasavvura mayaşlardır. sakere durmakla beraber kesik üdahale tâli ko- kontrol faali- yetinin neticeleri hakkında bir rapor #anzimi ile meşgul olacaktır. Bu su- retle nazari cihetten ademi müdahale tertibatı devam etmiş sayılacaktır, Esasen devletler ademi müdahale komitesindeki müzakere ve münaka- şalardan bir iş çıkmıyacağını bildikle- rinden, kendi aralarında uzlaşmağa çalışıyorlar. İngiltere başvektli inin, İtalya başvekili nezdinde yaptığı dos- tane istimzac ve bunun gördüğü te- lâkki, iki devleti biribirine yakınlaş- tarmış olduğundan, İspanya işleri da- hil olduğu halde, iki aradaki bütün meselelerin doğrudan doğruya müzü- kere edilerek halledilmesi kararlaştı- lar, TE müzükeyeer, gelecek ay B. Mus- solini ile Romadaki İngiliz sefiri ara- sında cereyan edecektir. Ayni zaman- da Almanya Hariciye Nazırı, eski bir davete icabetle, Londraya giderek müzakerede bulunacaktır. Pransa ise İngilterenin politikasından ayrılacak eğildir. ev dört devletin münasebalında dostane bir hava bulunduğundan, ne ademi müdahale komitesinileki mua- razalar, ne de (Cezayir) önünde muh telif devletlerin gemilerine yapilan ta- anızlar Avrupa politikasında hiçbir z Yy En büyük otomobil endişe uyandırmamaktadır. v Feyzullah Kazan Altı bin beygir kuvvetinde sekiz tekerlekli bir otomobil yapılıyor «En büyük» merakı devam ediyor, Her millet falanca şeyin en büyüğü- nü biz yaptık diyebilmek için yarışı" yorlar. En büyük lokomotif, en büyük vapur, en büyük saat, en büyük bina, en büyük şu, en büyük budan sonra en büyük otomobil de yapılmağa baş- ladı, Bu rökoru İngilizler kıracak, Hem de bir taşla iki kuş vurarak: Hem yer- yüzünün en büyük otomobilini yap- mış olacaklar, hem de yeryüzü hız rökorunu Kıracaklar. Bir kaç sene evvel bay Malcom Cam) ün saatte 301 amil buzla yer- yüzü rökonarını kırıp biz birincisi ol du, Bu sene İngiliz George Eyston 400 metre hızla Campbellin 301 mil rökorunu kırmak niyetinde... Bunun için de bugüne kadar misli görülme- miş bir otomobil yapıyor. mebilde her biri 3000 beygir kuvvetin- de iki motör bulunacaktır. Otemobi- fin ön tekerlekleri dört tanc, arka te- kerlekleri ise yanyana konmuş çit tekerlekli olacaktır. ibatı da hidrolik frenlerin a. Ancak 490 mil hız- la giden bir otomebil ani fren yap. mak mecburiyetinde kalırsa ve oto- m Çocuk kampları Yaz tatillerinde çocukların kurmasını ilk defa Fransız mebusla- rından biri 1795 de teklif etmiş, fakat bu teklifi kabul edilmemişti. 1876 da Zürih r erinden biri Almanyada uk kamplarını kur- durdu. 1883 de de Fransada kamp hayatı başladı, ondan sonra bülün dünyaya yayıldı. Tütünün tarihi Amerikalı bay Jorj Arantin kütüp- hanesinde tütüne dair binlerce cild ki- tap vardır. Bay Arantın'ın tedkikleri- me göre ilk kalıp cigarası 1864 de in- gilterede yapılmış ve kalıp sigarsı ma- kinesi de 1883 de icad edilmiştir. Belediye nizamlarına muhalif hareket edenler n Son yirmi dört saat içinde Eminönü, Fatih, Beyoğlu kazaları mintakaları dahilinde 24 kişi tramvay ve vapurlar yürürken inip binmekten, 4 kişi umu- mİ caddeleri kirletmekten, 7 esnaf caddeyi işgal etmekten dolayı para Cezasile tecziye edilmişlerdir. Sarkıntılık eden sarhoşlar Sirri, Mehmet ve Rifat adında üç kişi serhoş olarak Beyoğlunda İstiklâl caddesinde etrafa sarkıntılık ettikle- Tinden polisçe yakalanmışlardır. Ga» lâtada Niyazi ve Hasan adında iki ki- Şi de sarhoşlukla sarkıntılık yaptık- larından haklarında takibata başlan- anıştır. Aşk uğruna Prag posta nezareti yeni pullar çı- kardı. Bu pulların bir kısmı da üç köşedir ve yalnız... aşk mektupların- dn kullanılacaktı. Üstünde üç köşe pulu gören mü- veszi mektubu yazıldığı kimsenin eli- ne verecektir. Acaba Çekoslovakyada âşıklar dam- galıdır diyebilir miyiz?.. Çekirge mücadelesi Amerikanın cenubu şarkisindeki çekirge mücadelesi çok mühimdir. Şimdiye kadar binlerce ton arsenikle slür taşınmış ve çifliklere dağıtılmıştır Bir ay zarfında öldürülen çekirgelerin sayısını bir buçuk milyar tahmin edi- ır. İmha edilen çekirge yumurta- ları da milyarlara baliğ oluyormuş. Beşiktaşta Hayreddin iske- lesi temizlendi Beşiktaşta Hayreddin iskelesinde çöpler biriktiği için bu havalide bu- Yunan bina sahiplerinin şikâyette bu- lunması üzerine İskelenin bir çöp top- lama mahalli halinden çıkarılması ka- rarlaştırılmıştı. Dün bu maksatla te- mizlik müdürü Beşiktaşa gitmiş ve Hayreddin iskelesinin temizlettirilme- sine nezaret etmiştir. Bundan sonra çöpler bu iskeleden nakledilmiyecektir. Bir İngiliz filosu geliyor İngiliz Akdeniz donanmasına men- sup bir filo ağustos ayı içinde İstan- bulu ziyaret edecek ve bir kaç gün 1i- manımızda kalacaktır. AKŞAM Kara yolu Avrupâya trenle sevkiyat fazlalaşıyor On gündenberi 'Türk - Yunan - Bul- gar müşterek nakliye tarifesi tatbik edilmektedir. Bu kıss müddet zariın- da kara yolile epice ihracat yapılmış» tır. Yeni müşterek tarifenin tüccar lehine eskisinden daha tenzilâtlı tan- zim edilmesi kara yolunun tercihini icab ettirmiştir. Eski tarifeye nazaran yenisinde yapılan tenzilât, kavun, karpuzdan başka. diğer birçok maddelere teşmil edilmiştir. Meselâ mamul eşyada Yunanlılar yüzde 20, Bulgarlar da yüzde 12 den 20 ye kadar tenzilâtı kabul etmişler- dir. Umumi olarak yeni tarifede yur murta yüzde 12, tütün yüzde 50, yün, yapak, zücaciye eşyası yüzde 12, pet- rol ve benzin yüzde 40 tenzilât gör- müş, faze ve kuru meyva nakline im- Kân verilmiştir. Yaş mey ve sebze ile beraber can- hı ve taze balık ta badema kara yolile evkedilebilecektir. Nakliyat anlaşmalı daha ziyade ge- nişletilirse Avrupanın her tarafına gönderilecek eşya tenzilât görebile- cektir, Yıkılan apartıman Belediye bir malzeme lâboratuvarı tesis edecek Aksarayda İnkılâp sokağında bir aparlımanın Üst katının yıkıldığını yazmıştık. Bu hâdise etrafında bele- diye tedkikata bâşlamıştır. Yepyeni bir binanın böyle birden- bire çökmesi dikkate şayan görülmüş ve fena işçilikten, fenni hatalardan ziyade kullanılan malzemenin iyi ol- madığı ihitmali göz önüne alınmıştır. Belediye fen heyeti, yeni yapılan bina- lardan bir kısmının sırf fena kullanı- Jan malzeme yüzünden vaktinden ey- vel harap olduğunu, sıvalarının dökül- düğünü, hattâ rütubet aldıklarını gör- müşlür. Bunun için belediye bir mal- zeme lâboratuarı tesis edilmesini za- ruri görüyor: Şehir içinde yapılacak umumi, hususi her nevi inşaatta kul- anılacak malzemenin muayene ve mürakebesi bu Miboratuarda yapılacak ve lâboratuarca kabul edilmiyen mal- zeme kullanılması 'menedilecektir. Bu lâboratuarın tesisi için 938 bütçesine tahsisat konulması düşünülüyor. Ucuz halk hamamları Belediye bunun için bir proje hazırlıyor İstanbulun ekseri hamamları Kırk- çeşme suyu kullanır. Bu suyun temiz olmadığı anlaşıldığından, Belediye hamamcılara Terkos kullanmalarını, yahut hamamlarmın kapatılacağını bildirmişti. Hamam sahipleri TTerko- sun pahalı olduğunu, diğer taraftan bazı hamamların bulunduğu mınta- kada Terkos şebekesi bulunmadığını ileri sürmüşlerdir. Belediye, hamamlarda Kırkçeşme suyu kullanılmasına katiyen müsaade elmiyecektir. Bu yüzden bazı hamam- ların kapanması ihtimali vardır. Be- lediye, halkın temizliği için hamam- ların mevcudiyeti lâzım geldiğini göz önüne alarak ucuz halk hamamları tesis etmeği düşünüyor. Bunun için a Ekmek satışı hakkında yeni ar Belediye, ekmeklerin torba şeklin- deki kâğıtlar içinde satılmasını mu- vafık bulmuştu. Verilen karara göre ekmekler, fırında piştikten sonra iki saat soğumağa terkedilecekler, müte- akiben bu torba kâğıtlara sarılacak- lardı. Bu torba kâğıtların tedariki çok külfetli ve ekmek flatlerine de zam ya- pılmasını icab ettirdiğinden, Beledi- ye, verdiği bu kararı tadile mecbur ol- muştur. Düşünülen şekle göre - şimdi bazi fırınların kullandıkları şekilde olmak üzere - ekmekler iki saat söğü- duktan sonra kâğıtlara sarılacak, an- cak bir tarafı açık bırakılmıyacaktır. Bu muadâel karar, ilân edildiği terih- ten bir ay sonra tatbik edilecektir, Aatürk dün Nafia Vekiini Kabul ett Nafıa Vekili B. Ali Çetinkaya kendisini istikbal edenler arasında Dün sabah Avrupadan şehrimize gelen Nafıa Vekili B. Ali Çetinkaya 'Harbiyedeki evine gitmiş, bir müddet istirahat etmiştir. B. All Çetinkaya öğ- le yemeğini müteakip Floryaya gide- rek Atatürk tarafından kabul edil miştir. Yeni yapılacak fabrika Nafın Vekilinin bugün bir İngiliz in- şaat firması mümessili olan B. Wayt'ı kabul etmesi muhtemeldir. Bu zatın temsil ettiği firma, memleketimizde kurulması mevzuubahs olan lokomotif ve vagon fabrikası inşaatını üzerine almak istiyor. Bu maksadla yapılan bir proje taslağı B. Wayt tarafından bugün Nafıa Vekiline takdim edile- cektir. Kosti Lalanın ölümü Birahanecinin kalb dur- masından öldüğü zannediliyor Beyoğlunda La- la birahanesi sa- hibi Kosti Lala sonra rak öldüğünü yaz- mıştık. Bu ölüm vakası etrafında müddiumumi mu- avinlerinden (OB. Şefik dün tahki- kata devam etmiş- yapılan katla Kosti Lalanın ölümünde hariç- ten bir elin tesiri olduğuna dair hiç bir iz bulunamamıştır. Cesed Morga kaldırıldığı cihetle Morgun otopsi neticesinde vereceği rapor beklenmektedir. . Bazı gazeteler Kosti Lalanın yemek üstüne yediği şeftalilerden birinin çe- kirdeği boğazına kaçtığı için karısı- nın bu çekirdeği boğazdan geçirmek için Lalanın boğazıma bir mum soktu- gunu ve Tıbbı adli tarafından yapı- lan muayenede de mumun izleri gö- rüldüğünü yazıyordu. Dün yaptığımız tahkikata nazaran bu mum hikâyesinin aslı yoktur. Adli- ye doktoru da Lalanın boğazında böy le bir iz görmüş değildir. Kosti Lalanın kalp hastalığına müptelâ olduğu ve yemek yedikten sonra hazım esnasında kalbin birden- bire dürması neticesinde öldüğü kuv- vetle tahmin edilmektedir. Morg Ta- pörü ölümün hakiki sebebini meyda- na çıkaracaktır. Alacağını kendi istifa etmek istemiş Bazı ev sahipleri vardır ki, kiracı- larından olan alacaklarını, hodbehod istifaya kalkışırlar ve bu yüzden ek- seriya suçlu mevkiine düşerler. İşte böyle bir hâdise, dün Cibalide olmuş- tur. Hidayet isminde bir ev sahibinin kiracı İbrahimde bir miktar alacağı vardır. Bu alacağını bir müddetten- beri alamadığı cihetle, alacağına mu- kabil İbrahimin bazı eşyasını zaptet- miştir, Kiracı İbrahimin zabıtaya mü- racaati üzerine tahkikata başlanmış- tar, Tramvayda bir ölüm Osmanlı bankasında kahvecilik eden Boğos, Kurtuluştan tramvaya binerek Altıncıdairenin önüne geldiği sırada birdenbire fenalaşmış ve oldu- gu yerde ölüp kalmıştır. Bu vaziyet karşısında tramvay dur- durulmuş, belediye şübesinden bir doktor getirilmiş, muayensi yapılmış ve cesed bir otomobile konularak al- lesine teslim edilmiştir. Dün bir noter tevkif edildi Bir vasiyetnamede tahri- fat yapıldığı iddia ediliyor İstanbul ikinci noteri B, Hasanın noterlik muamelâtına aid evrakı ted- kik edilmektedir. Sultanahmed birin- ci sulh ceza hâkimi B. Reşldle müddej- umumi muavinlerinden B, Sabri ted- kikat yapıyor. Noter, bir vasiyetnamede tahrif meselesinden dolayı dün Sultanahmed. birinci sulh ceza mahkemesinde sOr- guya çekilmiştir. Sorgu meticesinde muhakemenin mevkufen yapılmasına karar verilmiştir. Fatih noterinin muhakemesi Kullanılmış pulları tekrar kullan- mak ve evraka noksan pul yapıştır. mak suretile hszineyi zarara sokmak- tan suçlu Fatih noteri Şükrü, başkâ- tip Fevzi ve daktilo Münevverin mu- hakemelerine dün ağır ceza mabke- mesinderi devam edilmiştir. Dünkü celsede Noter Şükrü müdafaasını yap- mış ve bu sahtekârlık etrafında im- zasız mektupla kendisi aleyhinde ih- barda blunan adamın evvelce kendi yanında çalışarak bilâhare çıkarılmış Olan İzzet adında biri olduğunu “ve sahtekârlıkta İzzetin de eski pullar kullanılmış protestoları tebliğ etmek suretile alâkadar bulunması lâzım geleceği cihetle bunun âmme şahidi sıfatile verdiği ifadenin hükmü ola- mıyacağını söylemiş ve sahte pullar sökülüp yapıştırıldığı iddia edilen def- terlerin mahkemeye getirilerek mah- keme heyeti tarafından tedkik edilme- sini istemiştir. Noter Şükrü müdafaanamesini ay- rca yazılı olarak ta vermiş olduğun- dan, mahkeme bu evrakı teğkik için muhakemeyi başka güne bırakmıştır. Hırsız çırak 2 ay hapse mahküm oldu Abdullah adında bir ahçının yanın- da çırak Hüseyin, bir gün dükkânda ustasının duvarda asılı ceketinin ©6- binden on beş lira çalarak İzmire kaç- mıştır, Abdullahın müracaati üzerine zabıta tahkikata girişmiş ve hırsız çi- rak İzmirde yakalanarak İstanbula getirilmiştir. Dün Sultanahmet birinci sulh ce za mahkemesinde Hüseyinin müha- kemesi yapılmış, suçu sabit olduğun- dan, iki ay hapsine karar verilmiştir. Acı bir kayıp Vali ve Belediye reisi B. Muhiddin Üstündağın biraderi Ekrem Üstün- dağın oğlu 17 yaşında Piran Üstün. dağ İzmirde vefat etmiştir. Peğeri ve ailesi bu elim şıya münasebetile bir- çok taziyet mektup ve telgrafları ale teşekkürlerini bildirmek»