11 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Lâstikli tarlalar " Türkiyede lâstikli tarlalar vardır. Sakın memleketimizde tropikal ne- hatlardan kauçuk ağacının olduğunu iddia edeceğim sanmayi" nız. Hayır, bambaşka birşey anlata gağım. * Bir zaman, Anadolu içinde arazi almam lâzımgelmişti. Ora eşrafından büyük emlâk sahibi birile tanıştım. Bana dostluk olsun diye, uzun mesi lerdenberi devam eden bir aile sırrını tevdi etti. tarla al! - dedi. O da ne demek? — Gayet bi arlanın muhtelif hu- dudları olur. Kimi meselâ başkasının (â- pulu hudududur. Oyana doğru cinayet ge sığlıksa, bekle Ki niz dolduracak ta sana anafor: bir saha kalacak. Fakat şayet ın biri devlete aid ormansa yaşa nan. Zira, o hudud tamı mânasile Hem odunun çıkar; ( yasay nahrukat ve kereste seV Hem de, işin âlâsı, arazin bu sayode Ge: nişlemiş olur. Çünkü tapu kaydında «Şi imalinde orman» - diye bir kayıt vardır. Ağaçlar kesildikçe orman ricat eder Ve n Japon ordusu gibi istilâlari” vam eyler. Bizim muhterem ecdad, Allah gani güni rahmet eylesin, bu suretle i genişletmiş... Heh, heh, heh. Dünkü gazatelerde Adliye Vekili Şükrü Saracoğlunun çok mühim be yanatı vardı. Adliyede, pek mühim wslahat yapılacağından, bahusus şİp- şak mahkemelerinden müsbet netice ler alındığı için bunların diğer kısım- lara, bu arada hâttâ ağır ceza işlerine de teşmil edileceğinden bahsediyordu. Bu sütunlarda böyle bir temenniyi vaktile zaten yükseltmiş olduğumuz için doğrusu pek sevindik. Fakat muhterem Vekilin bilhassa şu ifadesi on derecede dikkatimizi celbetti: «Temyizin yalnız bir mahkemesine gelen yedi bin işten beş bin tanesi or- man dâvalarına aid» Mi rın katliâma uğramasını Sırf halkın oduna olan ihtiyacından dolayıdır sanır. Hayır... Bellibaşlı sebeblerden biri, işte bu yukarıda anlattığım şekildeki tapu kayıtları usulüdür: «Şimalinde orman» mı?... Çal baltayı. İleri marş!... Yallah arazi fütuhatına! Her halde bana sır diye tevdi olu- nan yukarıki ifşaat yalnız bir ağaç Çok kimseler, Türkiyede ormanla | Cumhuriyet köyü halkı, köyü imar et- kıran orman kesenin o keşfiyatından değil!... Bu, bütün alikıran başkesen- lerin birer - Fransızların tabiri üzere polişinel sırrı, yani «esrarı malümesi» olsa gerek. ... — Ağacı kesenin kafasını kesmeli! Şüphesiz, hakiki tedbir böyle bir şiddet değildir. Netekim, yedi bin dâvanın içinde beş bininin orman İş- lerine taallük ötmesi cezai tazyiklere den pek o kadar birşey çıkmıyacağını gösteriyor. Tedbirin biri şayet yeni bir | mahrukat tipini teşmil etmekse, öte- | kisi ve daha esaslısı, tapu şeklini de- Biştirmektir. Gene dünün gazetele- rinde başka bir mevzu vardır; Yeni Toprak kanunu! İşte iki maddesi: Madde 5 — Alâkadar devlet daireleri tarafından yapılmış muntazam plânlara göre toprak üzerine konulmuş sabit işü- retler ile bududları 1 edilmiş olan toprakların sathi mesahaları arasında fark görülürse asıl olan piândaki mesaha- sıdır. Madde 6 —'Ta AKŞAM Floryanın imar plânı Şehir meclisinin Teşrini- sani toplantısında görüşülmesi muhtemel Şehircilik mütehassısı B. Proste, dün refakatinde Belediye imar mü- dürü B. Ziya olduğu halde Floryaya gitmiştir. Mütehassıs, hazırladığı imar projesini mahallinde son defa olarak tatbik etmekle meşguldür. Arazi üzerinde yapılacak tedkikat neticesinde plân kati şeklini alacaktır. Floryanın imar plânı, şehrin diğer plânlarından evvel tamamlanmış ol- duğundan, teşrinisani toplantısında Şehir meclisinde müzakere edilecektir. Gumburiyet Köyü Köylünün ziraat bânka- sına borcunun tecili istenecek —— Beykoz kazasına tabi: Cumhuriyet köyü halkının Ziraat bankasına borç- landıkları için çok müşkül vaziyette kaldıkları yazılmıştı. Köylülerin bu müşkilâtını bildirmek için köy halkın- dan üç kişi Vilâyete müracaat -et- miştir. Ancak bunların iddiaları, köyün umumi menfaatinden ziyade şahsi mahiyette görülmüştür. vilâyet, bu meseleye nüfuz edebilmek için tahki- katta bulunmuş ve köyün mâruz kal- | dığı müşkül vaziyetin mahiyetini tes- | bite muvaffak olmuştur. Vilâyetin yaptığı tahkiakata göre, mek-için büyük gayret sarfettikleri | halde ziraate o derece ehemmiyet ve- | rememişler ve lüzumu kadar mahsul alamadıkları için Ziraat bankasına borçlanmışlardır. Vilâyet, köylünün Bankaya olan borcunun tecil edilmesi için Ziraat Vekâletine müracante karar vermiştir. Trakya Umumi Müfettişi dün Edirneden geldi Trakya Umumi Müfettişi Kâzım Di- rik dün Edirneden şehrimize gelmiş- tir. Kulağını kesmiş Gözlepede — Mehmedle Abdullah adında iki sucu dün kavga etmişler- dir. Abdullah Mehmedin kulağını us- tura ile kesmiştir. Abdullah yakalan- mıştır. 11 Ağustos Çarşamba Taksim bahçesinde saat 21 de Şehir Tiyatrosu temsili (Büyük Hala) vergi matrahının civardaki emsal arazide | teksbül ettiği miktar kabul edilir Demek oluyor ki, Toprak kanunu yalnız içtimpi bakımdan faydalı bir şey değildir. Tapulardaki lâstikli hu- duğları kaldıracağı için ormanla- rımızı korumak cihetinden de fevkal- âde müfit olacaktır. Hariciye Vekilimiz Brezilyayı| ŞEHİR HABERLERİ Haklı şikâyetler Istanbulun en mutena yerinde bu olur mu? Taksim Talimhanesi şehrin en mutena sahalarından biridir. Bu mahallenin en şerefli yerlerinden biri de Fiat garajına müvazi cadde üzerindeki $0l sıra apartımanlar- dır, Bunlar, havadar ve nezaretli- dirler. Fakat Taksim Emlâk şirke- tinin bu cadde boyunca yaptırmış olduğu istinad duvarı, tâ tramvay caddesinden başlıyarak oradan geçen arabacıların, seyyar satıcı- ların, su taştyanların, velhasıl ge- Hp geçenlerin umumi halâsı hali- ne gelmiş bülunuyor. Bundan çok defa şikâyet edildi. Ne yazık ki al- dıran olmadı. Düşünün: Oswa aparlımanlarda oturanlar hava almak için o taraftaki pencere- lerini açamıyorlar. Zira kokudan ve o çirkin manzaradan imkân yok. En iyi çare, buraya iyi bir umu- mi halâ yapmaklır. Fakat halâ yapılmadan evvel de bu hale ni- hayet vermeli, O civardaki polis noktası bu tarafa nakledilirse itti- haz edilcek tedbirin de devamı te- min edilmiş olur. . ziyarete davet edildi İstanbuldaki Brezilya konsolosu Dr. Lipez de Almcida Türkiyede Brezilya sefareti maslahatgüzarlığına tayinine ait salâhiyetnamesini Hariciye vekili- mize verdiği sırada Brezilya hüküme- ti namına B. Tevfik Rüştü Arası Bre- zilyayı ziyarete davet etmiştir. B. Berç Türkere ameliyat yapıldı Afyon saylavı B. Bere Türkere bir kaç gün evvel bir ameliyei cerrahiye yapılmıştır, Memnuniyetle haber al- dığımıza göre muhterem saylavın sıh- hi ahvali memnuniyeti mucib bir va- ziyettedir. Kendisine geçmiş olsun der ve biran evvel büsbütün iyileşmesini temenni ederiz. Sahife $ Şimdiye kadar 400 bin kişi sergiyi gezdi Dokuzuncu Yerlimallar sergisi ya- rın akşam saat dokuzda kapanacak- tır. Serginin temdidi düşünülmüş, fa- kat firmalar İzmir fuarına yetişmek, yer almak için bir an evvel harekete mecbur olduklarından, serginin uza- tılmasından vazgeçilmiştir. Yerlimallar sergisini şimdiye kadar 400,000 küsur kişl gezmiştir. Sergiyi dün gezenler ârasında Japon sefiri, İnhisarlar Vekâleti müsteşarı ve ordu müfettişi general Fahreddin de bulu- | nuyorlardı. Serginin kapanma günleri yaklaştıkça ziyaretçiler çoğalmakta- dır. ilân kuleleri Yeniden üç kule yaptırılıyor Belediye, ilân asmak için Taksimde Cumhuriyet meydanında bir kule yap- tırmıştı. Yeniden üç kule daha yapıl- ması kararlalaştırılmıştır. Bunlardan ikisi Beyazıda, birisi Sultanahmede konacaktır. Belediye, ilân kulelerini yavaş yar vaş çoğaltacak, bundan sonra duvar- | lara, şuraya buraya ilân asılmasına izin verilmiyecektir. Son 24 saatte 6 tifo vakası görüldü Son “yirmi dört saat içinde şehri- mizde yeniden 6 tifo vakası tesbit edil- miş ve 2926 kişiye birinci, 6483 kişiye de ikinci aşı tatbik edilmiştir. Bükreş sefiri dün geldi Bükreş sefirimiz Hamdullah Sup- hi, dün Daçya vapurile şehrimize gel- miştir. Dün 150 seyyah geldi Hellâs vapurile dün şehrimize 150 seyyah gelmiştir. Istanbul Belediyesinden: 1 — İstanbul Belediye sınırı içinde sırtta, omuzda ve başta her nev'i eşya ve gıda maddeleri taşınması ve satılması yasak edilmiştir. 2 — Taşıma işleri ve seyyar satıcılık mazbut ve muntazam el arabalariyle veya motörlü vasıtalarla ve- yahut elde taşınabilecek küçük kaplarla yapılır. Ancak elde taşımak suretiyle satılan her nev'i eşya ve gıda maddelerinin, bunların nev'i ve mahiyetlerine uygun kaplar içinde bulundurulması lâzımdır. 3 — Bu yasak Eminönü, Fatih, Beyoğlu ve Beşik- taş Belediye şubeleri mıntakalarında 1 Birinci Teşrin ve diğer Belediye şubeleri mıntakalarında da 1 İkinci teşrin 1937 tarihinden itibaren tatbik edilecektir. izmir Enternasyonal 20 ağustosta açılacak İzmir Enternasyonal Fuarı için neşe veren bir tango (B.) (5134) Fuar Komitesinden: güftesi ve bestesi hazırlıyanlara ellişer lira ikramiye verilecektir. «2668» «4948, ırı 50 liraya bir tango! Daima şikâyet eder dururuz. «Biz- Sergi yarın akşam) © sisin güre musiki gerer şikmi <İzmir enternasyonal komi- kapanıyor | vik yalm üne düm. Bu ilinde deniliyor ki: «20 ağustosta açılacak İzmir enternasyo- nal fuarı için neşe veren -bir tango güftesi ve bestesi hazırlıyanlara elli- şer lira ikramiye verilecektir.» Düşündüm. Tabii bu güftenin ve bestenin fuar komitesi tarafından beğenilmesi için çok güzel olma- sı lâzım... Üstelik bu tangonun bütün bir sergi halkını neşeler içine boğ- ması şart koşuluyor... Güzel ve neşeli bir tango 50 lira- ya... Bu ne ucuzluk? Doğrusu sudan ucuz labiri bile bana bu «50 liraya güzel bir musiki eseri» yanında hafif geliyor. Şimdi düşünüyorum. Bu şart al- anda bizde nasıl güzel musiki eserle- ri çıkabilir?... En güzeline 50 lira kıy- Sonra 50 liraya yaptırılacak tango- dan âzami neşe de bekliyoruz. Ben kendi hesubıma 50 liraya günlerce, hattâ haftalarca, aylarca uğraşılıp yapılacak güzel tangoya oturup ağ- lamak lâzımgeleceğine kanlim... Merkep piyasası İstanbulda eşekle nakliyatın yasak edilmesi üzerine merkep fiatleri bri- denbire düşmüş. Şimdi 6 liraya mü- kemmel bir merkep almak kabil miş... Yani 10 merkep 60 liraya.. ucuz” luğun derecesine bakınız. Yalnız bir şey beni epice düşün- dürdü. İstanbulda nakliyatta kulla nılan merkeplerden bir çoğu başka yerlere gönderilmiş... Fakat bir kıs- mının ne olduğu henüz belli değil miş... İşte benim düşüncem bu... Acaba fiati son derece ucuzlıyan merkeple- rin bir kısmı ne oldu?... Nerelerde?... Birdenbire karnından ses çikaran vantrilok gibi oOmidemden bir ses yükseldi Ben: — Acaba merkepler nerede?,. Der ken midemdeki ses bana: düm. Her halde evhama kapılmış ola- cağım — H. F. z Ziraat Bankasına alınacak memurlar Ziraat bankasının Galatasaray lise- si mezunlarını tercih eden bir ilânı münasebetile aldığımız bir şikâyet mektubunu dercetmiştik. Bu hususta bankadan şu malümat verilmektedir: . Bankamız 4 müsabaka imtihanı âç- mıştır. | - Yüksek Ticaret, Mülkiye Hukuk mezunları arasında müfettiş- Tik, 2 - Yüksek mektep, lise, orta tica- ret ve orta mektep mezunları arasın- | da memurluk, 3 - Kambiyo servisleri- miz için yetişmiş, yabancı dili bilir memurluklara mahsus imtihan, 4 - | Galatasaray lisesi ticaret kısmı me- zunları arasında memurluk imtihanı, Yeni teşkilât münasebetile müesse- semizde yabancı dile âşina memurla- ra ihtiyaç hasıl olduğundan lisan nok- tasından haiz oldukları müsaid şart- Jar dolayısile Galatasaray lisesi tica- ret kısmı mezunları arasındaki müsa- bakayı diğerlerine takdim etmeği za- Turi buldul İ — AV yaka a pa 1! b i — Daimi sergi binasının yeri mese | ... Yalnız uzasa iyil,, Bu mesele | ... Birkısım eHayır Kâğıthane!» . Sonunda hem iş gecikecek, hem | B.A. —..., Tekerlekli bir sergi be | Wi lesi uzyacak gii geliyor bana bay | etratında bir kaç parti de meydana | diyecek, bir kısım da elle Beyazı.» durup dururken münevverler birbi- | ması yapıp semt semt dolaştarmalıkı. HB Amca.. « | çıkacak... Bir kısım «Beyoğlu imüna- diye tutturacak!.. rine girecek!,, İyisi mi....., e e : siptiri> derken... ği ARAR bii kv il 5