11 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

11 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Balikesir güreşçileri bir arada Balıkesir (Akşam) — Balıkesir böl- gesinin voleybol birincilikleri pazar günü şehrimizde yapıldı. A, kümesi şampiyonu Balıkesir İd- man yurdu, C. kümesi şampiyonu Burhaniye İdman yurdu, B. kümesi sampiyonu Bandırma İdman yurdu bu müsabakaya iştirak ettiler, Bandır- ma İdman yurdu her iki takımı da mağlüp ederek 937 senesi Balıkesir bölgesi voleybol şampiyonu oldu. Güreş federasyonunun tertip ettiği teşvik müsabakalarının ikincisi Halk- evi salonunda yapılmıştır, Güreşe Balıkesir ve kazalarından 41 güreşçi iştirak etmiştir. Güreşçi- er muhtelif dereceler kazanarak al- Bilhassa, Balıkesir İdman birliğin- den ağır sıklet Mustafa Karabulut, en İyi derece alanlar meyanındadır. Balıkesir ve mülhakatında, güreşe karşı büyük bir heves uyanmıştır. Her gün birçok gençler bölge başkanlığına müracaat ederek isimlerini kaydektir- mektedirler, Bu hususta bölge güreş ajanı Selman Boğuşkan, büyük bir gayretle çalışmaktadır. - Kırklareli bisikletlerin gezisi Kırklarelinden Lüleburgaza giden Kırklareli bisikletçileri Kırklareli (Akşam) — Kirklareli spor klübüne mensub bisikletçiler, Kırklareli - Kızilcıkdere - Üsküpdere- Kaynarca - anıklar - Ceylânköy - Hamzabey . Türkbey yolile Lülebur- gaza gitmişler ve oradaki klüp genç- lerile samimi temaslarda bulunmuş- lardır, O gün büleburgazda dikiş sergisinin açılış törenini yapan vali- miz, B. Hasip Koylan gençlere çok iltifat etmişlerdir, Bisikletçiler, gece Lüleburgazdan Kırklareline dönmüş- lerdir. Klüp binasına bitişik arsa, valinin himmet ve yardımile istimlâk edile- rek mükemmel bir spor sahasi hali ne getirilmiştir. 'Tekirdağında umumi müfettiş ge- neral Kâzım Diriğin riyaseti sltında toplanan Trakya spor kongresine Kırklareli namma B. Vefik Sözen, Hakkı Cebeci ve Avni Tüzün iştirak etmişlerdir. Ceyhanda Güneş klübü Ceyban Güneşspor kulübü Ceyhan (Akşam) — Şimdiye kadar spor faaliyetinden mahrum olan Cey- han, artık bu hayata kavuşmuş bulunuyor, Şehirde Halkevinin himayesinde iki kulüp açıldı. Gönderdiğim resim Güneşspor kulübü gençlerini gösteriyor. Gençler her bafta muntazam egzersizler yapmaktadır. Halk yapılan hususi meşlara büyük bir alâka gösteriyor. Balıkesir bölgesinde güreş, voleybol maçları Izmitli gürüşçiler teşvik edil edilmiyor İzmit “YAkşam) — İdmanyurdu ve Akyeşil klüpleri güreşçileri kendi- kendilerine büyük bir hızla bu spo- run yükselmesi için çalışmaktadırlar. Her gün bilgilerini, kuvvetlerini ça- lışmaları sayesinde çoğaltıyorlar. Pek yakında kendilerini tanıtmak için İs- tanbullu güreşçilerle bir temas ya- pacaklardır. Yalnız bu canlı hareke- te spor bölgesi ve güreş ajanlığı alâ. kasızdır. Bu amatör çocukların sö- külen minderlerini kendi ellerile dik- tiklerini görüyoruz. Bu kadar azimle çalışan bu genç- lerden İdmanyurduna mensup 10 güreşçi antrenman yapmağa gittik- leri zaman minderin toplatıldığını hayretle gör er ve bir gün sonra Akyeşili 8 güreşçi de ayni vaziyette kalmışlardır. Gençler bundan çok müteessirdirler, Bir an evvl bu min- derlerinin yapılmasını ye kendilerine alâka gösterilmesini bekliyorlar, Eer iki klübün başında İstanbulun iyi güreşçilerinden Şevki ve Abdullah vardır. Bu bilgili arkadaşlar yakın- da yapılacak Balkan müsabakaları- na iştirik edebilmek için haztrlan- maktadırlar. Küçükkuyuda gençlik faaliyeti Edremit (Akşam) — Edremit körfezinin en güzel manzaraları ile süslenmiş olan Küçükkuyu dev adım» arile ilerlemektedir. Bilhassa genç- lerin spora gösterdikleri heves son derece şiddetlidir. Bundan 6 ay evvel gençlerin çalışmaları sayesinde ve biraz da büyüklerin yardımı İle kuru- lan Gençlerbirliği memlekette az 2a- man içinde çok İşler başarmıştır. Ver- diği 3 temsilde gençler beklendiğin- den daha çok muvaffak oldular. Her pazar günü voleybol maçları, deniz eğlenceleri tertip edilmektedir. Hal kın buna gösterdiği alâka gençlerin kevesini alevlendirmekledir, Fekat biricik ihtiyacımız olan ve temini mektebin önündeki 10 ağaç zeytini kesmekle kabil olacak olan futbol sa- hası daha temin edilememiştir. Bu saha temin edildiği gin Kü- çükkuyu bir spor merkezi olmıya namezd olacaktır. Kastamonuda spor Kastamonu (Akşam) — köprü Spor klübü gençleri Kastamo- nuya gelerek «Kastamonu spor» klü- bü ile bir futbol karşılaşması yapımış- lardır, Kastamonu takımı 1 re karşı 5 gol atarak Taşköprü takımını yenmiştir. Bu temasların memlekette bir spor hareketi husule getirmesinden dola- yı sik sık olmasını Lemenni ederiz. Evvlce açılacağını bildirdiğim «Çam Spor» klübü azası toplanarak kongre- lerini yapmışlar ve idare, mürakabe heyetlerini seçerek hemen faaliyete geçmişlerdir. İdare heyetine Tevfik Eşmeli, Müfettiş Sabri, Ateş İbrahim, Ziya İzbeli, Cahit Şarman, Nedim Ak- bulut, Cahit Keten; mürakabe heye- tine bayan Hacer Dicle, bayan Fikret, ağır ceza azasından Fehim seçilmişler. dir. Bu klüp kendisine münasip bir fir. Kastamonuda -kazalar dahil. bu klüple 6 spor klübü faaliyete geçmiş- tir, Torpido adam kanalı geçti İngilterenin tanınmış mukavemet yüzücülerinden Tom Blower Perşem- be günü 21 inci defa olmak üzere ka- nalı yüzerek geçmiştir. Yolun orta- sında hafif bir fırtınaya tutulan genç yüzücünün bu muvaflakiyeti bir hayli zor olmuştur. İngilizlerin tor. pido adam dedikleri 'Tom Manş de- nizini fırtınaya rağmen 13 saat 29 dakika yüzmüştür. Bu mesafenin rekoru . J1 sanat 5 dakika İle Parisli fırıncı George Michelş alddir. Pekini “kimler imar senelik tarihi olan bir şehir: Pekin Ağustos 1937 sti? Çin hükümeti merkezi niçin Pekinden taşla yere makie? Pekinden bir görünüş Japon ordusu şimali Çinde yaptığı harekât esmasında Pekin şehrini İş- gale ve Çinin eski payıtahtında yer- leşmeğe muvaffak oldu. Bu hadise, 3000 senelik tarihi olan bu şehre bir daha bütün dünyanın nazan dikka- tini çekmiştir. Pekin asırlarca Çin İmparatorlu- gunun merkezi idi. Cumhuriyet tees- süs ettikten sonra merkez buradan Nankine kaldırıldı. Pekinin bir daha hükümet merkezi olamıyacağını an- latmak için adı değiştirildi, buraya «Sulh ve dostluk şehri> manasına ge- len Peiping adı verildi. Pekin binlerce sene payıtaht oldu- ğundan çok imar edilmişti. Şehir zen- ginleşmiş, geniş caddeler açılmış, gü- zel binalar yapılmıştı. Çin Cumhuriyet hükümetinin dev- etin merkezini Nankine nakletmesi- nin birçok sebebi vardır. Bunlardan başlıcası Pekindeki halkın büyük bir kısmının ve bahusus eskiden devletin miş sınıfının halis Çinli olmayıp Ta- tar ve Mogol ve Mançu gibi turmu halklara mensup bulunmasıdır. Hattâ Pekin şehri ayrı ayrı surlar ile çevrilmiş üç müstakil parçaya ay- rılmıştır. Bunun en büyük kısmı (Ta- tar şehri) adını alan tarafıdır. Tatar şehrinin surları 60 ayak irtifamda ve 50 ayak genişliğindedir. Demir kapı- larının üzerindeki muhteşem kulele- rin irtifa 100 ayağı bulur. Çinlilerin şehir surları 30 ayak irtifada ve 20 ayak genişliğindedir. Tatar şehrinin ortasında (Memnu belde) namını taşıyan ve dâha yük- sek surlar ve kulelerle çevrilmiş oları bir şehir daha vardır. Burada Sancak beyi denilen Mançu prensleri ve Man- çu hakanı yaşıyordu. Memnu belde- nin sarayları Asyahların mimarlık ve tezyincilik sanayinin birer şaheseri- dir. iler saray geniş bir suni gölün ortasındadır. Saraylara giden Sulta- nat kayiklarının aitmli tezyinatı çok muhteşemdir. Mançu İmparatorlarının ve daha evvel Mogol ve Tatar hanlarının ve bahusus dünyanın en büyük turani İmparatorluğunu kuran Kubilây Hs- nm daimi surette yaşadığı Gök sara- yı binlerce basamak merdivenle çiki- lan bir kule yahud asma bir beldedir. Merdivenlerine bile ejderha resimleri kabartma olarak yapılmıştır. İki ta- rafmda “gayet sanatkârane yapılmış aslan heykelleri ve cinleri korkutma- ga mahsus korkunç suratlı taştan ya- pılmış devler vardır. Memnu belde ayni zamanda öte- denberi turan! hükümdarlarm bir ilim merkezi idi. Uluğ beyin Semer- kandde kurduğu rasadhanenin bir eşini Kubilây Han Pekinin Memnu şehrinde kurdurmuştu. Asri rasadha- nelerden farki olmıyan bu Tasadha- ne hâlâ olduğu gibi duruyor. Mançu hakanları 'Türk ve Çin tarihlerini ve bu iki unsurun yetiştirdiği âlimlerin ve ilimlerin tafsilâtını ihtiva eden bir ansiklopedi yazdırmışlardı. Dört bin cild teşkil edenbu tarih veilim hazinesi de burada muhafaza eğik mektedir. Pekin şehri ilk defa Milâddan 1100 sene evvel, yani zamanımızdan tam 3000 yıl evvel kurulmuştur. Bunun adı (Çiy Tef. Bu eski şehir yerine Pa. kinin şimdiki (Tatar beldesi) nami- nı taşıyan kısımı inşa edilmiştir. Onuncu “asırda Hatay Tatarları Mançuriyeden gelerek Çi şehrini al Bışlardır. Lâkin burasının şekil ve taxsimatını beğenmediklerinden es ki şehri yıkmışlar ve yerine Pürk ordugâhlarına. benziyen bir şekilde yeni bir belde vücude getirmişlerdir. On. ikinci asırda Çinliler yeni Çi şehrini Hatay Türklerinin ellerinden Aâlmışlardır. Fakat çok geçmeden Çin Bamını taşıyan Tatarlar hem Çiyi al- Mmışlar hem de bütün Sarı nehre ka- dar bütün Çine hâkim olmuşlardır. Çin devletinin bugünkü namı olan Çin aslen Türk ve Talar adıdır. Ruslar ve diğer bazı milletler Çine Çin Tatârlarından evvel Çinde hâkim olan Hatay Tatarlarına izafeten hâ- en Hatay derler. Yani Çinliler gerek millet gerek devlet adı olarak Türk ve Tatar halklarının adlarını almış- Mardır. 1215 senesinde Cengiz Han Mogol ordusu ile Pekine gelip burasını Çin Tatarlarından klıç kuvvetile almıştır, Cengiz Hanın halefi Kubilây Han Türk ve Mogol ordularmın yardımile Hind denizine ve Büyük Okyanusa kadar bülün Çini ve Asya kıtasını zaptederek dünyanın en büyük İm- paralorluğunu kurmuştur. Kvbilây Han Pekini yeni başlan tesis ederek gayet süslü ve muhte- şem - bir şehir haline getrmiştir. Ve- nedikli meşhur seyyah Markopulo Pekinin Kubilây Han zamanındaki azamet ve ihtişamını uzun uzadıya tarif etmiştir. Hakikaten bugünkü Pekin bile ma- muriyetini, kanalizasyonunu ve ba- husus suyunu ve en mühim binala- rını ve surlarını ve saraylarını Kubi- lây Hana medyundur. Pekin çöl or- tasında bir şehirdi. Kubilây Han çok cenupta olan Sarı nehirden tarihin en bilyük bir kanalını şimale uzat miş ve bunun bir kolunu Pekine ge- tirerek ihya, etmiştir. Çin Cumhuriyet hükümetinin dev- letin merkezini 1928 de Nankine nak- letmesinin bir sebebi de Pekinde Ta- tar şebrile Çin şehri arasında ve Memnu beldenin cenubunda (Sefa- rethaneler beldesi) diye dördüncü bir şehrin kurulmuş olmasıdır. Bu beldeyi Japon, İngiliz, Fransız ve İtalyan askeri kuvvetleri muhafaza eder. Âdeta hükümet içinde bir hü- kümettir. Çin hükümeti Sefaretha- meler beldesinin imtiyazını ilga ede- miyeceğini anlayınca ecnebilerin im- tiyazlı mmtakası bulunmıyan Nan kine nakletmeği mili hâkimiyet ve şeref in lüzumlu Süme yamalar. —E. Bitlis-Tatuan ol otobüs seferleri Bitlis (Akşam) — Bitlis ile Tatuan arasında otobüs seferleri başlamıştır. Gidiş geliş ücreti 75 kuruş olarak tes- bit edildiğinden halkın rağbeli pek fazladır. Halk ve yolcular, otobüs se- ferlerinden çok vundurlar. İkinci İtalyan zırhlısı 22 ağustosta denize indirilecek Roma 10 — Littorio namındaki 86,000 tonluk ikinci İtalyan zırhlısı 22 ağustosta Cenovada denize indiri- lecektir. Bu zırhlı Triyestede denize indirii- miş olan Vittorio Ceneto dritnolunun. esidir,