13 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sabahki Eaberler Japon taarruzu şiddetle devam ve inkişaf ediyor Nankeu şehri düştü, muharebe şimdi şehrin ötesindeki sırtlarda cereyan ediyor Tokyo 13 — Harbiye mezaretinin tebliğine göre Japon orduları şiddetli ve kanlı bir muharebeden sonra Nankeu şehrini de zaptetmişlerdir. Japonlar, şehri zaptetmekle taarruzlarını durdurmanışlardır. Şimdi muharebe Nanke- unun ötesinde büyük bir ehemmiyeti sevkulceyşiyeyi haiz olan sırtlarda cere- yan ediyor. Japon taarruzu şiddetle inkişaf ediyor. Çinliler muharebe meyda- mına yeni yeni kuvvetler sevkediyorlar. B. Mussolini Catane'de yeni bir nutuk söyledi “İtalyan imparatorluğu ihdası gelecek asırda büyük neticeler verecek,, diyor Fransız gazeteleri “İtalya sözü bırakıp fliliyata geçse daha iyl olur,, diyorlar Roma 12 (A A.) — B. Mussolini, Ca- tane'de bir nutuk irad ederek İtalya- nm satvetli bir devlet, ancak sulha hadim bir devlet haline gelmek arzu- sunda olduğunu beyan etmiştir. . Düçe, Faşist dektrininin bütün İtal- yan milletini sskeri hayata hazırla- mak olduğunu ilâve etmiştir. Hatip, netice olarak, İtalyan impa- ratorluğunun ihdasının müstakbel asırda hesabı nakabi! bir ehemmiyet ve sümüle malik olacak bir unsur ola- çağını söylemiştir. Fransız gazetelerinin müta- lâaları Paris 12 — Gazeteler, B. Mussolini- nin Mesinada söylediği nutka dair makaleler neşrediyorlar, Echo de Pa- ris gazetesi diyor ki: — Epogue gazetesi diyor ki: <İtalya, plânlar vücude getirirse tehlikeye ma- ruz kalacaktır. Bu tehlikenin en bü- yüğü, Alman dalgasının Orta Avrupa” ya yayılması ve er, geç İtalyan ovala- rına taşıp kalmasıdır. B. Mussolini tehlikeyi anlamıştır. Bu sebeple İngiltere ve Fransaya yaklaş- mak, Almanya ile vücude getirdiği bağları biraz gevşetmek İstiyor. Biç kimse artık İtalyanın Afrikada elde ettiği itiraz götürmez hukuka iti- Taz etmeği düşünmüyor. İtalya diğer hududlarda masun bir vaziyette bu- Tunmalıdır.» Sicilyada manevralara “başlandı Roma 12 (A.A.) — Sicilyadaki bü- yük manevralara bu akşam başlan- mıştır. Kral ve veliahd, Castel Vetra- nodaki büyük karargâha gelmişlerdir. Manevraların bir kısmında B. Musso- Jini de bulunacaktır. Resmen bildirildiğine göre, bu ma- nevralara elli bin asker, ikin bin tay- yare ve bin motörlü araba, tank ve tayyare topu iştirak etmektedir. Ma- nevraların esası muhtelif silâhlar ara- sında sıkı ve çabuk bir iş birliği temi- Piaddinden fazla geniş emperyalist | nidir. Aklını kaybeden |Gümrükler umnm bir Mısırlı talebe Dört kişiyi öldürdü, karısı da ağır yaralı Londra 12 (A.A.) — Glaskovda dört kişinin ölümüne sebep olan bir delilik yakası olmuştur. Bir Mısırlı talebe rü- yelverle kayınbabasile kayınabasının İlşmek istiyen bir taksi şoförünü ök- dürmüştür. Keza yaralanan karısının vaziyeti çök vahimdir. Cinayetin bir afle kav- gası neticesi olduğu bildiriliyor. Cina- şehrin güzel bir mahallesinde bu- bir evde cereyan etmiş ve talebe eve taksi ile gelmiştir. Bir Arjantin mektep gemisi gelecek Prezidante ismindeki Arjantin mek- tep gemisi bu ay sonunda limanımıza gelecektir. Bu gemi, 42 sene evvel İngil- m inşa edilmiş iik mektep gemisi. B. Ali Çetinkaya yerli mallar sergisini gezdi Şehrimizde bulunan Nafıa Vekili B, Mi Çetinkaya dün akşam üzeri yerli mallar sergisini gezmiştir. Küçük Antant konseyi Bükreş 12 (Akşam) — Küçük an- tant konseyi, 28 Ağustosta Sinayada toplanacak ve iki gün sürecektir. O esnada kral Karol da Sinayada bulunacak ve Yugoslav ve Çekoslo- yak Hariciye nazılârını kabul ede “cektir, -z . . müdürü geldi Avrupadaki tedkiklerini Vekâlete bildirecek Paris beynelmilel gümrük kongre- sine iştirak eden Gümrükler umum müdürü B. Mahmud Nedim bu sabah- ki ekspresle şehrimize gelmiştir. 'B. Mahmud Nedim Fransa gümrük-. lerinde tetkikatta bulunmuş, sonra Belçika ve İsviçreye giderek oralarda. da gümrük işlerini gözden geçirmiş- tir, Umum müdür bu sabah kendisile görüşen bir muharririmizin suallerine cevap vererek demiştir ki: «— Gerek Fransa, gerek Belçika ve İsviçre gümrüklerinde yaptığım tet- kikleri bir raporla vekâlete arzedece- ğim. Gördüğüm yeniliklerden bizim için istifadeli ve kabili tatbik olanla- rm gümrüklerimizde tatbike çalışa- cağız.» Umum müdür bugün gümrük ve in- hisarlar vekili B. Ali Ranayı ziyaret ederek tetkikleri etrafında kendisine İzahat verecek ve iki gün sonra da An- karaya gidecektir. Yunan askeri heyeti bugün geliyor Trakya manevralarında hazır bulu- nacak olan Yunan erkâm harbiyel umumiye reisi general Papagos ile ikinci reis general Melisinos bugün öğleden sonra Romanya vapurile İs- tanbula geleceklerdir. Atina 13 — Yunan erkânı harbiyei umumiye reisinin Trakya manevrala- rında hazır bulunmak için İstanbula hareketi münasebetile Yunan gazete- leri Türkiye lehinde hararetli maka- leler heşrediyorlar. Zonguldak - Çatalağzı | hattı tamamlandı Lokomotif dün merasimle Zonguldâğa girdi Zonguldak 12 (AA) — Kömür havzasını Ankaraya bağlıyan demir- yolunun Çatalağzı ile Zonguldak ara- sı demir döşemesi sona erdi ve bugün lokomotif Zonguldağa girdi. İnkılâb- lar kaynağı olan Ankara ile enerjili Zonguldağın birbirine kavuştuğu bu mesud günü Zonguldaklılar bir bay- ram gibi kutladılar. İstasyon ve şehir baştan başa bayraklarla donatıldı. Müesseseler, milli teşekküller ve es- maf cemiyetleri, işçi ve köylü grup- ları istasyon meydanında taplandılar. Lokomotif alkış tufanları ve yürek lerden boşâlan sevinç seslerinin çoş- kun dalgaları içinde istasyona doğru İlerledi. Uray tarafından şehir hedi- yesi olarak lokomotifi getiren heyete halılar verildi. Vali, Parti başkanı tarafından coşkun sevinç tezahürleri ve halkın içlen duyguları Atatürke, İnönüne, Kamutaya, Partiye, Çetin- kayaya ve Celâl Bayara telgrafla arzedildi. Kıdem zammı alan muallimler Hazırlanan liste dün tasdikten çıktı Ankara 12 (Telefonla) — Maaşları bir derece arttırılacak muallimlerin listesi Maarif vekâletince tesbit edilmiş bugün tasdike iktiran etmiştir, Terfi eden müsilimlerden bir kısmı şunlardır: Erenköy lisesinden Sadiye, Münev- ver, Mlâhat, Zehra, Macide, Gülizar, Münevver, Muammer, Galatasaray- dan Mazhar, Recai, Cavid, Said, Tür- kân, Hikmet, Halid, Jorjet, Bedros, Hüsameddin, Osman, Cihad, Nuri, Haydarpaşadan Marko, Necati, Beh- cet, Abdülkadir, Hüsnü Hâmid, Celâ- leddin, Kâmil, İstanbul kız lisesinden Mebrure, Hayrünnisa, Süleyman, Saf- fet, Makbule, Şüküfe Nihal, Raife, Ra- tibe, Semiha, Mediha, Makbule. İstanbul erkek lisesinden İhsan, Hakkı, Agâh, Oğuz. Tahir, Malik, Ka- | bataşlan Hasip, Nihad, Samih, Âli, Har! Jim, Kandilli kız lisesinden Falka, Ha- tice, Müeyyed, Behire, Kemal, Pertev- niyalden Bekir, Tevfik, Hüsnü Ve- fadan, Nimet, Rahmi, Mehmed, Os- | man, İstanbpl kiz muallim mekte | binden Süleyman, Abdi, Ayşe, Erkek | muallimden Celâl, Yusuf, Zekâi, Cev- | det, Bakırköy ortadan Etem Ruhi, Cumhuriyet ortadan Sabiha, Fatma, İlhami. Olgunluk ve ikmal imti- hanları eylülde yapılacak Lise ve orta mekteplerde dersler 1 teşrinievvelde başlıyor Ankara 12 (Telefonla) — Maarif Ve- kâleti olgunluk ve ikmal imtihanları- nın günlerini tesbit etmiştir. Bütünle- me ikmal imtihanları bir eylülde, ik- maller yedi eylülde olgunluk imtihan- ları 9 eylülde yapılacaktır. Lise ve orla mekteplerde derslere bir teşrinievvelde başlanacaktır. Akdenizde vapurlara İaarruzlar İtalya ademi müdahale komitesine müracaat etti Londra 12 — İtalya hükümeti, müdahale komitesine (müracaatle Mongola İtalyan vapurunun uğradı- &ı taarruz hakkında nazarı dikkati çekmiştir. İtalya, vapurun ademi müdahale komitesinin işaretini ha- mil olduğunu, içinde bitaraf müşa- hid mülâzim Bçuninin bulunduğunu bildirmiştir. Taarruzun Valensiya hü- kümetine mensup tayyareler tara- fından yapıldığına dair bir takım e- mareler olduğnu da ilâve etmiştir. Almanya başka muhabirleri de hudud haricine çıkaracak mı? Bir Alman gazetesi ecnebi muha- birlere şiddetle hücum ediyor Londra 12 — Berlinden gelen ha- berlere göre, Alman hükümeti diğer İngiliz gazetecilerini Almanyadan çı- karmak faaliyetine (geçecektir. Bu haber burada derin bir heyecan uyan- dırmıştır. Şimdi. bilinmesi şudur: Şayet Alm didini mevkii leri rTe hükümeti diğ rini İr icabeden mesle ya hükümeti teh- a koyarsa İngilte- Alman muhabirle terketmeğe — davet rede mevcut 120 Alman gazelecisine mukabil, Alman- yada yalnız 25 İngiliz gazetecisi bu- İunuyor. Bir Alman gazetesinin makalesi | ediyorlar, Berlin 12 — Angriff gazelesi, Berlin- | deki ecnebi muhabirleri, Almanyaya aleyhdar grupun şeriki cürümleri ve ; inkilâp aleyhtarı olmakla ittiham edi- yor. Bu makale bir çok ecnebi muha- birlerinde aleyhlerine takibata başla- nâcağı intibaını uyandırmıştır. Angriff gezetesi, yalnız Times mu- habiri Ebbuttun değil, fakat daha bir çok muhabirlerin nezaketin ve rlayet * B. Stoyadinoviç 'Hatayda tecavüzler Belgrada dönüyor Korfoyu ziyaretinde Yunan kralı tarafından kabul edildi Atina 12 — Yugoslavya Başvekili B. Stoyadinövoç, zevcesinin yaz mev- simini geçirmekte bulunduğu Korfo adasına gitmiş ve dün oradan Yugos- layaya hareket etmiştir. B. Stoyadino- viç, Yunan: kralı Jorj tarafından ka- bul edilmiş ve Yünan Başvekili B. Me- taksas ile iki memleketi ve Balkan antantını alâkadar eden möseleleri samimi bir surette görüşmüşlür. Dünkü posta ile gelen Temps gaze- tesi Belgraddan Sud-Est ajansına gön- derilen şu telgrafnameyi neşrediyor: | «Kral naibi prens Brod şatosunda Skupçina (Meclisi mebusan) reisi Çiriçi ve âyın reisi Majuraniçi kabul etmiştir. Cumarte- si günü prens Pol tarafından kabul elimiş olan Belgrad belediye reisi Tiç Belgraddan dönmüştür. Siyasi mahafil, Brod şatosunda ce- rTeyan eden istişareleri tefsir ederler- keh prens Polun bitaraf bir 'kabine teşkilini düşündüğünü ve bu kabine- nin belli başlı vazifesi, papalıkla akte- dilen konkordatanun Skupçina mecli- si tarafından kabulünden sonra yapı- Jan dini tahrikât ile teşviş edilen ef- kârı umumiyeyi teskin etmek olaca- ğını zannediyorlar. Ayni mahafile göre yeni kabine ağustosun yarı nısfında iş başına da- vet edilecek imiş. (Akşam: Başka membalardan te- yid edilmiyen yukarıki haberi kaydı ih tiyatla karşılamak lâzımdır.) Siyonistler Zürih kongresinin kararı Arapları memnun etmedi Kudüs 12 (A.A.) — Zürih Siyonist kongresinin kabul etmiş olduğu karar sureti, Arap mahafilinde büyük bir memnuniyetsizlik uyandırmıştır. Bu mahafil, Yahudilerin resmi hattı ha- Teketlerini Filistinin taksimi hususu- nun prensip itibarile kabulü suretin- de tefsir etmektedir. Pol, pazar günü Elâzizde kız sanat mektebi açılıyor Ankara 12 (Telefonla) — Elğzizde açılacak tam teşkilâtı kız sanayi mek- tebinin hazırlıkları ikmal edilmiştir. Mektep önümüzdeki ders senesinden itibaren açılmış olacaktır, | | edilmesi lâzımglen ? tın hudu- dunu aştıklarını yaziyor ve diyor ki «Ebbutt, bu nahoş güruhün hem- palarından biri idi. Fakat bunun gibi Anglo - Sakson olan daha bir çokları vardır ki, bunlar, hakikatten nekad rlarsa gazetecilik m e muvaffakiyetli kümete aleyhdar r ve teşebbüslerinin müm- kün mertebe Almanyaya rilğir olması içli nasihatler Veriyorlar. Bü, gitik gazetecilik değil, âp aleyhtari bif harekettir.> Berlinde bulunan ecnebi muhabir- ler, Angriffin bu şiddetli hücum ve ittihamlarından Oomüteessir olarak mesleki birliklerine ve beynelmilel matbuat federasyonuna meseleyi bil- dirmişler ve umumiyetle cnebi muha- birlerini ittiham eden Angriff gaze- tesini bu iddia ve ittihamlarını isbata sevkedecek teşebbüslerde bulunulma- sını istemişlerdir. şiddetlendi Türkler, Aleviler ve Çer- kesler Milletler cemiyetine müracaat edecekler Adana 13 (Akşam) — Anasır ara- sında nifak çıkarmak istiyenler, pto- paganda ile arzularına muvaffak ola- mayınca cebri harekete geçtiler ve iki gün evvelki kanlı hadiseyi yazmış diye Yeni Gün gazetesini kapalmiş- lardır. Gazete sahipleri Selim Çelenk ve Şükrü Balcı ölümle tehdit edi diklerinden Hatayı terk etmeğe mec- bur kalmışlardır. Antakya çarşılarında, araplarınki müstesna bütün dükkânlar kapa- hıdır. Antakya sokaklarında sivil giyin- miş silâhli demir gömlekli fırkası adamları dolaşıyorlar. Türk çocukla- rınin şapkaları yırtılıyor. Dün gere Şeyh Marufun evi taş- landı, pencerelerde kırılmadık tek cam kalmadı, Mahalli idare bu teca- vüzlere lâkayd kaldığından Türk, Ale- vi ve Çerkes eşrafı toplanarak Millet- ler Cemiyetine, Türkiyeye ve yüksek komiserliğe müracaata karar ver- diler. > Beyoğlu değil İstanbul ikinci noteri İstanbul ikinci noteri B. Hasan hakkında bir sahte vasiyetname me- selesinden dolayı tahkikat yapıldığı- nı yazmışlık. Dünkü nüshamızda yanlışlıkla Beyoğlu ikinci noteri den- miştir, Yapılan tahkikat İstanbul ikinel oteri hakkındadır. Beyoğlu ikinci noterinin bu işle alâkası yok- tur. Bu noktayı tavzih ederiz. Bir vapur yandı Napoli 12 (A.A. — İtalyanın en gü- zel hastane gemilerinden olan Hlau- an'da bu akşam bir yangın çıkmıştır. 150 kişiden ibaret olan mürettebat ile kaptanın tahlisine muvaffakıyet ei vermiştir. Ateşin başka vapurlara sirayet et- mesine mani olmak için vapur bati- rilmiştar, Yangının bir kontakt yüzünden çıkmış olduğu söylenmektedir. B. Makenzi bu sabah geldi Karabük demir ve çelik fabrikaları inşaatını üzerine alan İngiliz Brasse” şirketi direktörü B. Makenzi bu s8 bahki ekspresle Londradan şehrimize gelmiştir. İngiliz direktör, bü akşamki trenle Ankaraya hareket edecek, sonra in- şant işlerini gözden geçirmek üzere Karabüke gidecektir. b me İLİĞİNDE. LİMAN