August 13, 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

August 13, 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

ad MT m 13 Ağustos 1937 AKŞAM SİYASİ İCMAL: Arablar bir kongre toplıyacaklar etler Cemiyeti Manda işlerine 3tmi komisyonu, Filislinin bir Yahudi darleti ve daimi R ntakası ve müstakil Arap derleti diyerek üç parçaya ayrıl- masına gid İngiltere kabinesinin yap- #ağı teklifi tedkike başlamazdan evvel geçen senelerâe manda sahibi devlet İngilterenin Filistini n ğini tahkika lüzum görmüştü. Bu tah- kikakat işi şimdi tamam olmuştur. Komisyon, İngiliz idaresinin janli- yetini tedicik ederken Filistin meselesi gerek haricen, gerek dahilen yeni bir şekil aldı. İrak devleti Milletler Cemi- yetine ve buna dahil elli ali: devlete müracaat ederek Filistin weselesi bir Arap dâvası olduğunu ve bunun par- çalanmasına ran olmayacağını bil dirdi. Ayni zamanda Filistinde tekrar ted- hiş hareketi başlamıştır. Suikasdlar ve baskınlar almış, yürümüştür. Filis- #in bütün dünya Yahudilerini birleş- tirmeğe ve cihanşümul Siyonist teşki- Jütmm vücude gelip yayılmasına 88- bep olduğu, yahut vesile gibi şimdi de Filistin bütün dünya Araplarının birleşmesi için bir sebep ve fırsat üftihaz edilmiştir. Siyonistlerin İsviçrede Zürih'te bü” En güzel gıda: ! Rejim altında yenen üzüm çok yararlı bir meyvadır Üzüm mevsimi geldi. İzmir ihraca- ta başladı. Yakında İstanbul bağları ön salkımlarını dökecek. Üzüm kürü yapmanın tam sirasığır. aral denizde çok durmak, sintler- | ce güneş banyosu yapmak, bir kelime ile söyliyelim, nasıl her şeyin fazlası muzır ise, kuvyetleneceğim diye lü- zumundan bol üzüm yemek te fayda yerine zarar verir. Tıp fakülteleri bu hususta üzüm kürü yapacaklara Şu rejimi tavsiye diyor: Yılanlı kız gezenler soğuktan ü dirir.. Kürkü dolıyanlar da, çenele- Gini, burunların ucunu bile kürk saklarlar ve bundan zerk duyarlar. Her kadının isteği gözlü bir kürke Sahib olmaktır. Resmimizde gördüğünüz kızın boy- nundakileri de belki erelâ kürk sa- mırsınız... Amerikanın Viskansin €ya- letinde oturan bu dört yaşındaki ba- yan boynuna bir sürü yilan, hem de canlı yılan dolayıp gezer. En büyük dostları yılanlardır. Söylediklerine göre, annesi ve babası “azarlıyacak oldu mıydı, küçük yaramaz boynu- na yılanları dolayıp anasile babasını korkutuyormuş. Nüfus artısı Alman İsta eri dikkate şayan bir tablo neşretti i yede bir çocuk ölüyormuş. sıl idare etti- | tün dünya Yahudilerinin konferansı- na toplamalarına karşı şimdi İrak bü- tün dünya Arapların: kongre halinde #oplamağa karar vermiştir. İngiltere- nin Füistini taksim için hazırladığı plâna bilerek, yahut bilmiyerek Arap- ları birleştirecek vir madde konmuş” Hur. Şöyle Ki Püistinin Yuhudilere aid işlerini görüşmek üzere daimi bir mü- essese olarak bütün dünya Yahudileri- ni temsil eden ve Ajans adı veriler bir heyetin Londrada bulunacağı gibi, Üzüm evvel birer büyük salkım. tedricen sallam sayısını arttırmalı, öğle| İ ye akşam yemeklerinden ünce, aç kar- nına yenen miktarın yarısı yenmeli- dir. Lüzumundan fazla yenen üzüm mi- de bulantısı da yapar. g Artık üzüm yiyelim, ama bu rejime göre, Kuyruklu yıldız yaklaştı Sahte vasiyetname Mahkeme bu işte alâkadar kadının tevkifine karar verdi Bir salıte vasiyeiname tanzimi &u- çundan tevkif eğilen İstanbul ikinci nolberi B. Hasım ile kâtibi Ruşen Eş- ref ve'bu işle alâkadar Yani hakların- Dün yapılan tahkikatta hadisenin mevzuu olsn sahte vasiyeinamenin sahibi Maryanti adındaki kadın da ya- kalanarak mahkemeye verilmiş ve s0r- sonra ikinci notere giderek bu numa ra ile evrakını ister, alırsın. Oradan alacağın kâğıtlarda mallarımı sana terkettiğim yazılıdır» dedi. Lazaros öldükten sonra ben daha notere gitmeden doktor Vasilyadis ba- na geldi ve elimdeki numara ile beş #ltı #ira kadar da pul parası alarak noterdeki kâğıtlarının muamelesini yaptıracağını söyleyip gitti. Bir müd- Osmanlı imparatorluğunun Basra- dan Budine ve Hazer denizinden Nil kaynaklarına kadar uzunan saha da- hilinde bir çok eyaletleri vardı. Fakat bu eyaletler içinde en mühimmi ve'en zengini mısırlı. Ona ne unvanlar ve- Tilmezdi: Ümmü Dünya, Hittal Zâhi- re, Mısrınadirtülasr, Misrı Kahire... Mısır eyaleti, padişahın yüksek te- veccühüne nail olanlara bir müküfat olarak verilirdi. İlk Mısır velisi, Ya- vuz zamanında Hayre Bey. ük Mısır mollası da Kemal puşuzade Ahmed efendi idi. Ondan sonra Düsıva vali tayin olunanlar içinde hep saray göz- deleri vardı: Palak Mustafg paşa, Makbul İbrahim paşa, Güzelce Kasım paşa, Tavaşi Süleyman paşa, Duka- kin Mehmed paşa, hattâ Civan kapı- cıbaşı sultanzade Mehmed paşa, ve Canpularade Hüseyin paşanın Mı- Sr eyaletine tayinini vaksnüvis Raşid efendi aynen şöyle kaydediyor: «Sabıkan Bedun valisi olan Canpu- Jazade Hüseyin paşa hakkında bahri zehharı avatıfı cihandarı mevcengiz olup kendüye terliyeti hükümeti Hıl- tal zâhire yani Mısrı Kahire kılındı.» Mısıra yeni bir vali tayin olunduğu zaman, Mısıra kendinden eyvel mü- sellimini gönderirdi. Müsellim Mısıra gelir, eski validen idareyi ve irad ve masarifi teslim alırdı. Eski vali kendi askeri ve mehterhanesile AÂdiliyyeye çekilir, çadırını otaya kurar, kendisini tezkeremi aldelar. Fakat ben Lasarosa aid para ve mal almadım. Başka bir şeyden de haberim yoktur. Reis sordu: — Ben, Larsrosun ölmeden evvel para ve mallarını sana terkeldiğine dair noterde bir vasiyetname yaptığı- nı söylüyorsun; halbuki noterin evra- kı tedkik odilince böyle bir vasiyetna- me ve kaydi bulunamadı. Bu vasiyet- nameler sahte imiş... — Benim bunlardan haberim yök- tur, Sahte olduğunu da bilmiyorum. Vasiyetnameleri bana doktor Vasil- yadis getirdi. Şimdi Vasilyadis te öl- müştür. 'Hâkim B. Reşid, sorgu neticesinde Maryantinin de tevkifine karar vere- rek Tevkifhaneye göndermiştir. Kuyruklu yıldızın kuyruğu yeryü- an gla Halley yıldız biz- Dünyaya Kristof Kolombun heykeli Roma meydanlarından birindeki Eristof Kolombun heykeli halkım al- kışları arasında yerinden söküldü, kaldırıldı. Bunun sebebi Kristof Kolomb düş- manlığı değildir. Bu heykel içok sa- kil olduğundan herkesin gözüne bat- maktaydı. Nihayet belediye kaldırttı. Saç örgüsü ! Amma bizim bildiğimiz saç örgüsü deği. Bu örgü başka örgü Bon zi manlarda hayvan kanından kauçuk gibi bir madde İstihsal edip düğme, ağızlık, bostan başı yapan Atmanlar, kesilen saçlardan da “halı, secca- de yapmak yolunu Keştetmişler. Ba- kalım saç örgüsü halıları ne zaman Bütün tuzlalar islâh edilecek İzmir ve Çamaltı tuzlalarının istih- sal mikdarını arttırmak için geçen sene bas ıslahat yapılmış ve son sis- tem makineler getirtilmişti. Memle- ketin diğer tarafında bilhassa Kas- tamonu, Çankırı ve civarında bulu- pan tuzlaların da ıslahı karalaştırıl- mıştır. Bu hususta hazırlanan proje kette. bütün tuz da tatbik sahasına konulacak | Tren kazası Uşak civarında bir kız, | tren altında kalarak öldü | 'Uşak (Akşam) — Bir kaç gün ev- vel Alaşehirden kalkan raarşandiz katarı sabâhleyin Uşağa gelirken Ka- rakuyu istasyonu ile Bölme köyü ara- sında tren yolu üzerinden merkebini çıkarmak için uğraşan Bölme köyün- den on bir yaşlarında bir kız çocuğu" na çarpmıştır. Vakanın olduğu yerde bulunan bir kaç kadın trenin sinyal verdiğini işit mişler ve çocuğa kaçmasını bağırmış- Tarsa da çocuk tereddüt içinde hattan kaçamamış ve lokomotifin çarpmasile vücudünün muhtelif yerlerinden ve başından ağırca yaralanmıştır, Yara- 4 kız hastaneye götürülürken ölmüş- Yür, Düşkünler evinin kadrosu doldu Düşlcünlerevinin şimdiye kadar de- vam eden vaziyetini zamanın ihtiya- cına göre tadil etmek fâzım geldiği anlaşılmıştır. Ailesi ve yakın akrabası olan kimselerin bile müesseseye gir- dikleri görülmüştür. Bundan sonra âlınacak malül veyahud vücuddan düşkün kimselerin behemehal kim- sesiz olmalarına dikket edilecektir. Bundan başka müesseseye dilenci- liği kendisine sanat ittihaz edenlerin kati surette ? smesine ka bir hale konacaktır. gönderegeen Mısırın yedi bölük aske- rine keselerle paralar ihsan ederdi. Yeni vali gelinciye kadar orada olu- Tur, ağalarına ziyafet çeker, zevk ve safa üe vakit geçirirdi. Eğer halka kendisini serdirmişse, halk tarafın- dan kendisi izaz ve tebcil edilir, yüz- ierce güheylân #tlar, develer, Habeşi oğlanlar ve cariyeler hediye olarak Eski vali şehirden çıkınca, makamı- nı yeni valinin müsellimi işgal eder- di. Eveeli Mısır divanı kurulur, Mesir 'âmerasından biri kaymakam nasbo- Munur, divanda fahir hilâlder giyilirdi. Artik onden sonra, yeni vali gelinciye kadar, Mısırı müsellimi idare oderği. Nihayet yeni vali muszzam bir slay- la şehre girerdi. Fakat bu alay için ön- ceden hazırlıklar görülürdü. içi binlerce askerle dolardı. Yeni vali Mısır havalesine yoldan sık sık ulak- larla haber gönderir, hangi günde ne- veye gelmiş olduğunu bildirindi. Gaz- zeye gelince, tekrar bir ulak göndere- rek: «Falân ayın İalanıncı günü in- şalinhürrahman Gazzeden kalkarız. diye tekrar haber göndermesi şarttı. İşte o zaman, evretâ Mısırın ocak ağa- Jarı, hedayaları, heyme ve hergâhla- rile paşayı karşilamağa çıkarlırdı. İlkönce çavuşlar gethüdası elli deve Nil suyu, bin kutu şeker, yüz kava- noz muhtelif şurup, bihesap meyva, yirmi deve has ve beyaz ekmek ve çö- Tek, günagün mekülüt ve meşrubat, bir mücevher eğerli ve altın zincirli, cevahir topuzlu ve murassa rahtlı ve zerdüz ababili bir güheylân at, bir tabiatini anlamıya çalışırlardı. Paşa ne tabiaitedir? Cerri midir, aptal mi- dır, hâkim bir adam mıdır? Divanda, bunu anlayınca, paşaya karşı ona gö- re bön di Keza çavuşlar kethüdası da paşam karşılamıya üç çavuşla beraber gider- di. Bu çavuşlar da hep taştan geçmiş zehir gibi #damlardı. Bunların her bi- ri kırk elli paşa yollamış, söz ebesi, akıllı kimselerden intihab olunurdu. Paşa Adliyede çavuşlar kethüdasın- dan, müteferrika başıdari, tercüman başıdan, kendisini karşılamıya gelen müselliminden, kaymakam kethüda- sından hediyelerini aldıktan sonra | rar verilm ştir, Adiliyeye gelir, orada paşaya mükellef i Eski Mısır paşaları bir ziyafet çekilirdi, Ziyafetten sonra paşa divanı kurulur, herkes şikâyet- lerini aztlatır, bu sefer de paşanın âdil olup olmadığı tecrübe edilirdi, Artık ondan sonra üç gün üç gece paşa adi- Viyede kalırdı. Misir halkı çadırlarile Adiliyeye dolardı. Sabatilara kadar mehterhane fası yapılır, her taraf Kandiller, meşdlelerle donatılırdı, Mi sir âyanı paşanın gözüne girmek için binlerce kuruşlük fişök starlardı. Pa- şaya ve kethüdasına Balihiyeden Adi- Tiyeye gelinciye kadar Mısır halkından, Ayan ve eşrafından hediyöler, keseler- 1e altınlar yağardı. Adiliyede üç gün üç gece verilen ziyafete paşa da az para sarfetmezdi. Fakat bu paraların kâffesi de padişah kesesindendi. Hal- ka su yerine setbet içirilirdi. Adiliyoden kalkılacağı zaman, sa- bah olur olmuz yeniçeri ağası, yedi bölük ağaları ve azaplar ağası, paşa keri, deli başı, saraçlar, mehterciler, gönüllüler, Çerkesler, Mısır ümera- Sı, kapıcı başılar, azaplar, yeniçeriler paşanın önünden geçerek alay göste- Paşa, Mısıru parlak bir alayla dahil olurdu. Yeniçeriler, paşayı sarayına Jar edilirdi. Binek taşında atından incrken bütün çavuşlar etrafı alkış- larla çınlatırlardı. Paşanın atından indiği yerde Yavuz sultan Selimin ilk olurduğu bir makam vardı. Paşa te- berrüken orada biraz olurur, ondan Sonra bismillâh diyerek yirmi beş ka- deme taş merdiveni çıkar, sultan Ka- yıtbay divanhanesine girerdi. Burada Kayıtbay seccadesine olurduklun san- za makamırı işgal etmiş olurdu. İşte o zaman biltün çavuşlar: kuvvetli dia. Devlet ile çok yaşa! Diye paşayı alkışlarlardı. Ondan şonra paşa, divanda eski Mi- $r valisinin hesabını gördürürdü, Eğer valinin borcu var da, yeni paşa bu borcu üzerine almazsa, eski valiyi Yusuf kulesine hapsetlirir, etrafını kul teifesine kuşatlırındı. Emvalini, erzakını, kölelerini pazara çıkarıp saf tırıt, hepsini de sekiz dökuz ay, hattâ bir yıl, kuru bir hasır üstünde, aç ve muztar bir halde bırakırdı. Paşa di- vanda muhasebesini gördükten sonra, etrafından kul taifesi kaldırılır, işte o zaman şikâyetçileri akın akın söker- Ierdi. Hefkeş slacağım ister, paşayı “dava ederdi. Eğer yeni paşa yardım edip kazasker de sıyanet ederse, her- kese alacağına göre birer parça şey verip ardları bülufrurdu “Eğer paşa ve kazasker şikâyeiçilere yüz verirlerse, paşanm ve ağalarının halleri perişan olurdu. Fakat bunda alacaklıların hakları vardı: Çünkü bir Mısır paşasının has“ sı hümayunu - ki ona keşufiye derler - senede dört yüz seksen kese idi. Mah- Tüllerle ulüfe muhlülleri de hep pa- şaya aitti, Bununla beraber Musır pa- Şaları halkı soymaklan gene kendile- Tini slamarlardı. vice akma id ELELE, İlk okul himaye heyetlerinin talebe kamplarına gönderdi- gi çocuklar bir şenlik apacaklar İstanbul k okul yoksul çocuklara yardım birliği, ilk okul himaye cemi» yetleri ve heyetleri tarafından talebe kamplarına gönderilen çocuklar, ağus- tosuf 18 inci çarşamba günü saat 17,5 ta Fener stadında şenlik yapa caklardır. Bu şenlikten maksad, ilk okul yoksul çocuklarına yardım fikri ile kurulmuş olan birliği tamıtınak ve hayırlı çalışmalarının neticelerini gös- tererek talebe kamplarının lüzum ve faydasını propaganda etmektir, Ücretsiz şenlik davetiyeleri Halkev- lerine ve ilk okul baş öğretmenlerine gönderilmiştir. İstiyenler buralardan, ücretsiz alabilirler,