13 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

13 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 AKŞAM p i B. Übeydullahın cenazesi dün merasimle kaldırıldı Merhum, Hâmidin kabri gezetesinin B. Übeydullah hakkındaki yazıları Ölümünü teessürle yazdığımız B. Übeydullahın cenazesi dün saat 15,30 da Beşiktaştaki eyinden merasimle kaldırılmıştır. Cenazede vali ve Bele- diye reis vekili, eski Adliye Vekili ve merhumun yeğeni B. Mahmud Esad Bozkurt, B, Salâh Cimcoz ve birçok saylavlar, Beşiktaş ve Eminönü kay- makamlsrı ve memleketin irfan âle- mine mensub birçok zevat ile bir müfreze polis, bir bölük asker bulu- muyordu, Birçok çelenkler gönderi mişti, Cenaze namazı Sinanpaşa camisin- de kılındıktan sonra cenaze, Asri me- zarlığa götürülmüş ve Hâmidin kabri yanına defnedilmiştir, Ulus gazetesinin B. Übeydul- Jah hakkında neşrettiği ma- kaleler Ankara 12 (Telefonla) — Beyazıt mebusu B. Übeydullahın vefatı bura- da büyük bir teessür uyandırmışlır. Ulus. gazetesi, bugünkü nüshasın- da merhuma tahsis ettiği sütunlarda 'B. Übeydullahın faziletle dolu hayatı- Dı tebarüz ettiren yazılar neşretmek- tedir. Bu yazıların birincisinde ezcümle deniliyor ki «Übeydullah Hatiboğlu, Abdülhamid zamanında istibdad idaresi aleyhine çalışmış, Genç Türkiyenin ileri hare- ketlerine yardım eden kuvvetli neşri- yat yapmış, mütareke senelerinde İn- gilizler tarafından Maltaya sürülen merhum yeise kapılmamış, vatan sev- gisinden aldığı kuvvetle orada en bü- yük teselli kaynağı olmuştur. Übeyduilah merhum, 25-30 sene- denberi Feraseti şerife vekili Esad efendi ve ailesinin oturmakta bulun- duğu (Beşiktaşta Yenimahalledeki konakta yerleşmiş, bu aile ile çok ya- kın bir hukuka dayanan bir yakınlık kurmuştur. Gerek Esad efendi ve gerek oğulla- m İbrahim ve Ebussud zamanında muhtel!f sebeplerle bu çok sevdiği ve bağlandığı ailenin yanından ayrılma- mış, bilhassa son sene zarfında bu yu- vayı kendi evi bilmiştir. Merhum, 45 senelik dostu şairi âza- mımız Abdülhak Hâmidin ölümü kar- Çinliler ilk muha- rebede bozuldu (Baş tarafı 1 inci sahifede) Japon harp gemileri Japon şeref ve haysiyetini korumak için icabeden tedbirleri alacaktır. Japonya bunlardan Japon zabitile bahriyelilerine . ateş edenlerin ceza- landırılmasını, bu gibi hadiselerin tekerür etmiyeceğine dair teminat, maktüllerin âilelerine tazminat veril- mesini istiyorlar. Şanghay belediye reisi Çin Jandar- masının uzaklaştırılmasını ve İstih- kâmların yıkılmasını kabul etmemiş- tir, Japonyanın “bir ültimatom ver- mesi bekleniyor. Çinliler Şanghay siperler kazıyorlar. Nankinde tedbir alınıyor Nankin 12 (A.A.) — Dün Payitah- ta tayyarelere karşı müdafaaya mü- teallik mühim tecrübeler yapılmıştır. bu tecrübelere bütün hükümet ve be- Jediye daireleri, mektepler iştirak et- mişlerdir. Şehir 11 esas kısma ayrıl miş İdi. 26 grup haline getirilmiş olan İzciler, bugünden itibaren harp malzemesi imalinde kullanılmak Üze- etrafında acele yanına defnedildi - Ulus şısında bir kere daha yıkılmış ve ha- rab olmuştu. Hâmidin öldüğü gecenin sabahı idi, Übeydullah, mutadı olduğu üzere, gazete arıyordu. Evin içinde bağırma- ğa başladı: — Çocuklar, gazadelerim nerede?.. Ondan Hâmidin ölümünü gizlemiş- ler ve gazeteleri getirmek istememiş- lerdi, Bir gün ev halkı ve Übeydullah, hep beraber otururlarken, söz Hâmide in- tikal etti. Zavallı Übeydullah artık çok yaşa- mıyacağını anlamış olmalı ki: — Ölürsem, beni Hümidin yanıba- şında bir yere gömsünler, her halde mezarım ona yakın olmalı, demiştir.» Akagündüzün makalesi Bugünkü Ulüs gâzetesinde B. Aka- gündüz tarafından merhum hakkın- da yazılan baş makalede de şöyle de- niliyor: «Avrupanın, Afrikanın, Asyanın ve bilhassa Amerikanın tanıdığı ak saçlı, ak sakallı Ege çocuğu Übeydullah ta öldü. Übeydullah efendi Türk doğdu, Türk yaşadı, Türk öldü ve yukanda saydığım düliya bölgelerinde bu gü- neş sıfatile tanındı. Übeydullah efendi bir ihtilâci ve in- kılâpçı idi, Namık Kemal ile yaşıt olan Übeydullah efendi, Abdülhak Hâmid kadar genç ve Dumlupınar Mehmedi kadar dinçti. Sokak zindanında, Bekirağa zinda- nında ve Malta zindanında pek y: dan tanıdığım Übeydullah efendiyi İz- mir 9 eylülünde hepsinden kuvvetli görmüştüm. Hürriyet mücadelesinde fikir arka- daşı ve mazlumluk arkadaşı Namık Kemali bile tenkid eden, duygu arka- daşı ve heyecan yoldaşı Abdülhak Hâ-| midi bile inciten bu seksen bilmem | kaçlık genç delikanlı yalnız iki şeye inanır ve tapardı: Tanrıya ve Ata- türke. Tanrıya tapardı. Dünyada ilk yiğit ve büyük insan olarak Türkü yarattı- ğn için Atatürke tapardı; Türkü kazadan, belâdan kurtarıp çektiği için. Kendi kendisine tapardı: Tanrıya ve Atatürke taptığı için. 12 Ağustos 1937 (AKŞAM KAPANIŞ FİATLERİ) ESHAM ve TAHYİLÂT İstikrarı dahili ©525| Türkiye Cum- ,80 1983 İstikrazı (9575! huriyet Merkez Ünitürk 1 1470) Bankas 5 IE 1430 Anadolu Mis, 2440) : DI 1440) Telefon 725) Mümessil 1 Oo 3850) Terkos 7140 > H. 4070) Çimento 3 » m —| İttihad değir. 1050 İş Bankası 900) menleri > hamiline 990 Şar değir- 0.0 ». Müessiş 5! menleri Para (Çek fiatleri) Paris 210850) Sofya Londra “ 61) Prag Nev York o 1087150) EE Mlâno 15010) geçir Atina 38,0005| Zi Cenevre © 3A3M) Penep Brüksel 46922) Bükreş Amsterdam (14325) Moskova YENİ NEŞRİYAT —— — TÜRKİYEDE. SANAYİİN İNKİŞAFI Miki sanayi birliği on yılık faaliyetini gösteren bir broşürü «Türkiyede sanayiin inkişafı» adile güzel bir kapak içerisinde Deşretmiştir. Broşürde Sanayi birliği kâ- tibi umumisi B. Halit Güleryüzün Cumhu- tiyet devrinde sanaylin Inkişafını anlatan mühim bir yazısı ve genç iktisâdetlarımız- dan B. Hüseyin Ayninin de «Osmanlı im- paratorluğunda sanayi» mevzulu bir etüdü ye evlerde demir ve bakır toplamağa | "Bu suretle iki değerli kalemden çıkan başlamışlardır. yazılar dünkü ve araya —. muka- I injevvelde Gahizi: Yesesine kolayca kin yara bakımın - kursları açılacak © | arbetie, Birliğin onuncu gm tebrik Zehlili gazlardan korunma komls. | Şatfakiyet deri; yemde de mi yonu dün vilâyette vali muavini B. Hü. Br ğin reisliği altında dainin reisliği toplanmıştır, Büyükdere Ale Zehirli gazlardan korunma çarelerini bahçesinde halka göstermek üzere açılması evvel ŞİRİN TEYZE va yen, önümüz- 4 pre cumartesi teşrinlevvel ayında faali, akşamı Alle bah- melerine karar verilmiştir. oi gesinde Kırk Tia, biR İ bahçe stadında bulunmalarını rica ede- Tenis Festival Balkan turnuası Rumen ve Yunan şampiyonları gek âller. Maçlar bu cuma başlıyor. Pro- gram şudur: 13 ağustos cuma günü 1430 Suat V Jafle 14,30 Kalogeropulos V Batez 1530 Joan V Malik 15,30 Baldini V Stalios 16,30 Mm. Berckemeyer V Bn. Gin- dort, 16,30 En. Desanti V En. Gindorf 1730 Vedad ve Melih V Suat ve Bambini 17,30 Jaffe ve Baldini V Kris ve Arevyan, İstanbul Atletizm bayrami İstanbul bölgesi atletizm ajanlığın- dan: Bu yıl sekizinci Balkan oyunları için bir seçme mahiyetinde açık müsaba- ka halinde yapılacak olan atletizm bi- rinciliklerinin programı aşağıda yazıl- miştır. Bu müsabakalara katılacak olan bütün sporcuların İsimlerini 13/8/1937 akşamına kadar bölgeye kaydettirmeleri lâzımdır. Program: Cumartesi 14/8/937. Saat 15,30 110 engel 15,45 800 düz ve gülle 1555 100 seçmeler 16,20 5000 Mukavemet -yüksek at- lama ve cirit-. 16,45 100final Pazar 15/8/937 16 400 engel 16,20 400'düz koşu seçme ve 3 adım. 16,30 200 seçme 16,50 1500 İ 17,05 10060 Tek adım ve disk atma! 17,45 400 final sırakla yüksek 18 200 final Salı 17/8/937 16,30 da Maraton müsabakası ha- | 'zırlığı 35 kilometre, Fenerbahçeden başlamak üzere. Atletizm hakemlerini davet e 15 ağustos cumartesi ve pazar ilacak atletizm birincilikle- rinde bütün müsabakalarda bizden de- ğerli yardımlarını esirgemiyen hakem arkadaşların muayyen sastte Fener- riz, İstanbul Bölgesi Atletizm Ajanlığı İSTANBUL TİCARET ve ZAHİRE BORSASI 12/8/1907 FİATLAR | CİNSİ Aşağı Yukarı | | Er. Pa. Buğday yumuşak Buğday sert Arpa Anadol Arpa yemlik Çavdar Bakla Keten tohumu Yulat Kaplıca İç fındık Yapak Anadol İlSSSSBESEUE ” BEBemSanmmon Un Keten tohumu Nohut Pamuk yağı İrmik GİDEN 69 1/2'Ton 614 » 49 Kil DIŞ FİATLAR Buğday: Şikago Buğday: Vinlpek VEFAT Ticaret Yekâleti eski muhasebe müdürü bay Muhtarın oğlu Galatasaray lisesi son sınıf talebelerinden 660 numaralı Halâk 'kurtulamıyarak nl ki an Yangından kurtarılan (Baş tarafı 1 inci sahifede) Yanan kısımlarda bulunan dava, | tebligat ve muhaberat evrakı ve dos- | yalar hemen kâmilen yanmıştır. Kur- tarılabilen evrak, dosyalar, kasalar ve diğer evrak parkın karşısında ma- Jiye şubesinin bulunduğu binaya nak- ledilmiştir. Vali vekili, İstanbul ve Üsküdar müddelumumileri, emniyet direktörü İstanbul ve Üsküdar jandarma ku- mândanları. Üsküdar (kaymakamı yangın esnasında bulunarak alınan tedbirlere nezaret etmişlerdir. Dün Üsküdar adliyesi için o civar- da bir bina tululmuş ve dosyalarla evrakın buraya nakline ve tasnifine başlanmı: Tasnif işinin bir hafta kadar sürmesi muhtemeldir. Bundan sonra adliye muamelâtının devamına başlanacaktır. İ | | Yangın nasıl çıktı? Yangının ne şekilde çıktığına gelin- ce, mahalle bekçisi, ate sulh hu- | kuk mahkemesi kaleminin dış kapla- maları altından çıktiğını sarahaten görmüş, derhal haberdar ettiği polis | memurları da bunu müşakede etmiş- lerdir. Bu vaziyeti görenlerin aklına ilk şüphe olarak, bir kundak sokulması ihtimali gelmiş, bekçi ve polisler bu kısma yaklaşarak bez ve emsali par- çalar aramışlar, ayrıca uzun uzadıya koklıyarak, gaz, benzin ve emsali müş- tell bir madde olup olmadığını ted- kik etmişlerdir. Fakat böyle birşeye rastgeleme- mişlerdir. Her ihtimal gözönünde tutularak tahkikat derinleştirilmiştir. Yangın gecesi adliye binasında nö- betçi olan Ali ve Salih de sorguya çe- kilmiş, bunlar ateşin içeriden çıkma- ması dolayısile hiç birşeyden malü- matları olmadığını, gece mutad'olan kontrolları vakit ve zamanında yap- tıklarım söylemişlerdir. Hâdisenin bunlardan başka mal&- | matına müracaat edilebilecek şahi- di olmadığı cihetle, geç vakit buraya | atılmış olan bir sigaranın aheste a- heste kaplamaları tutuşturduğu tah- min ediliyor. Dün Üsküdar müddetu- | mumisi B. Tabsin, muavini Orhan. yangın yerinde akşama kadar yapı- | Jan araştırmalara nezaret etmişler ve jandarma kordonile de etrafı çevir- mişlerdir. Üsküdar sulh ceza hâ- kimliği tarafından yangın o yerin- de bir keşif yapılmış ve keşfe dair tanzim edilen raporlar itfalye- nin tanzim etmiş olduğu raporla bir- Hikte Üsküdar müddelumumiliğine ve- rilmiştir. Bir mübaşirin kolları yandı Yangın esnasında kurtarma işinde bulunanlardan mübaşir Kemal, kol- Tarnndan kısmen yandığı için tedavi altına alınmış, icra odacısı Hatice de yangının en hararetli zamanımda do5- yaları kurtarmak hususunda bir er- kekten daha fazla mesai sarfetmiş ve bilhassa bu kadın icra dosyalarının kurtarılmasında âmil olmuştur. Müddeiumuminin beyanatı Yangın etraftmda müddelumumi B. Hikmet Onat dün şunları söylemiştir: — Şimdiye kadar yapılan tahkikatta | yangında kasıd mevcud olduğuna da- Üsküdar adliyesi neden yandı ? 13 Ağustos 1937 amam MRNA MA TE evrak ve eşyadan bir kısmi ir kati bir deli elde edilememiştir. Tahkikat esnasında bir çok kimseler sorguya çekilmiştir. Fakat zan altına alınmış veya tevkif edilmiş kimse yok- tur. Yangın, alt katta sulh mahkeme si kaleminin bulunduğu duvarın ye- re yakın kısmından çıkmış olduğuna nazaran oradan geçenler tarafından atılan bir sigara ile kuruyotların tu- tuşmuş ve ateşin duvara £ sirayetile bina tutuşmuş olması ihtimali pek kuvvetlidir. Maamafih bu cihet te he nüz kati surette tesbit edilmiş değik dir. Hakiki sebebi meydana çıkarmak için tahkikatımızı muhtelif cepheler- den genişletiyoruz.. Adliye Vekili yangın yerinde Dün öğleden sonra Adliye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu ile müddelumumi B. Hikmet Onat yangın yerine giderek akşam geç vakte kadar kalmışlar ve tahkikatta hazır bulunmuşlardır. Adliye Vekili yangın münasebetile faaliyetini tatil eden Üsküdar adliye- sinin bir an evvel faaliyete geçebilme- si için lâzım gelen direktifleri vermiş ve alınan tedbirleri gözden geçirmiş” tir, Posta ittihadına dahil olmıyan ecnebi memleketler: Seneliği 3600, altı aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lâzımdır. Cemaziyelâhir 6 — Ruzuhızır 100 4 İsmek Güneş Öğle İkindi Akşam Yatı & 801 956 507 8981200 1,43 Va, 3,13 508 1219 16,09 19,11 2056 İdarehane: Babıâli civarı Acımusluk So. No, 13 Kocaeli İcra dairesinden: Gölcükte ma- kine fabrikasında ustabaşı Hasan Raziyo bir kıta senedi adi ile 69 lira borçlu bulu- nan İzmitin Değirmendere köyünden Gür- cü Kadire berayi tebliğ gönderilen ödeme emri Kadrinin ikametgühinda bulunma- dığı ve bir seneden beride nereye gittiği ve nerede İkamet ettiği meçhul bulundü- #u mezkür ödeme emri zirindeki 22/5/9897 tarihli ir meşrukatından anlaşli- mışti, “Binmenaleyh borçlu Kadirin taribi ilindan itibaren 31 gün zarfında dalremiz9 şifahi veya tahriri olarak mal beyanında bulunması aksi takdirde cebir istimalile mal beyanında bulundurulacağı ve hapsen tazyik edileceğ keyfiyeti ödeme emri yeri- ne kalm olmak üzere ilânen tebliğ olunur. Kiralık konforlu küçük apartımanlar Taksim tramvay caddesi üzerin- de, güneşli ve havadar, kalorifer, sıcak su ve asansörlü bir binada üç ve dört odalı apartımanlar 1 eylülden itibaren kiralıktır. Tak- sim Topçu caddesi 2 numarah UYGUN aparlımanı kapıcısma müracaat, Üsküdar Mıntakası Tahsil Müdürlüğünden : Üsküdar Şubesine 931 senesi veraset vergisinden borçlu Andon veresesi nin şayan mutasarı! oldukları Üsküdar Hayrettin Çavuş mahallesinin Çar vüşdere sokağında kâin 40 sayılı bostanın 120/30 hissesi vergi borcundan de layı satılığa çıkarılmıştır. İhalei evveliyesi 16/8/9937 tarihine müsadif pazar tesi günü saat 14 de Üsküdar kazası kaymakamlığında icra kılınacağındai a ihalede talip olanların $ç 7,5 pey akçeleriyle birlikte Üsküdar Kazasi (4550), heyetine müracaatları,