23 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

23 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

een EŞE Balıkesir: Türkiyenin en mamur şehirlerinden biri oldu Şehirde gece hayatı çok inkişaf etti, inşaat çabuk ilerliyor Balıkesirde Cumhuriyet Balıkesir (Akşam) — Balıkesir- de, gece hayatı, memnuniyetle kay- dedilecek derecede inkişaf etmiştir. Bu hususta, Balıkesirin içtima! hayatın- da büyük bir canlılık yaratan Hak kevinin, faydalı tesirini unutmamak lâzımdır. Akşam olur olmaz, binilecre halkır, Mili kuvvetler caddesini takiben Halkevi bahçesine ve Atatürk parkına akın ettiği görülüyor. Gece, geç vakte kadar dışarıda vakit geçiren bu ke- sif insan kalabalığı, evlerde kimse kalmamış zehabını verecek kadar çoktur. Halkevi amplifikatörü £le ya- pılan radyo ve plâk neşriyatı, şehrin muhtelif yerlerine konulan hoparlör- lerle halka duyurulmaktadır, Bu su- retle bütün Balıkesir, saat 17 den gece 23 e kadar musiki nağmelerile çalkanıyor. Ayrıca “Halkevi > öpikeri tarafından, mahalli hava raporu ve gazete havddisleri de neşredilmekte; temsil kolunun hoparlörle (verdiği temsiller de memnuniyetle dinlen- mektedir. Bir vakitler, insana korku ve deh: şet veren İlyaslar mezarlığı, şimdi Türkiyede eşine a2 tesadüf edilen bü- yük ve mükemmel bir park haline getirilmiştir. Parkın büyük bir kısmı tanzim olunmuş, geniş ve muntazam yollar müteaddit merdivenler, büyük bir havuz yapılmıştır. Pek büyük olan parkın diğer kısımlarının tanzimine de devam edilmektedir; : Parkta hal- kın istirahati için yüzlerce kanape, modern helâlar, bundan başka, için- de bir çok eğlence vasıtaları bulunan güzel bir çocuk bahçesi mevcuttur. (9) bin liraya insaalı nihayete eren Park gazinosu, yakında , açılacaktır. Gazino kübik tarzda ve zarif bir su- rutte inşa ettirilmiştir. Bundan baş- ka, büyük yüzme havuzunun in- şaatı süratle İlerlemektedir. 80 metre boy ve 30 metre genişliği olan bu ha- vuzun, kenarına soyunma, atlama ve güneşleme yerleri yapılacak ve Balı- kesir halkının plâj ihtiyacı temin edilmiş olacaktır. Silindirajı ikmal edilen Cunihuri- yet meydanı ile Soma - Bandırma il meydanı ve vali konaği tisak şosesi, asfalt yapılmak Üzere eksiltmeye çıkarılmıştır. Şehrin en büyük caddelerinden biri olan ve Balıkesirin dışındaki memle- ket hastanesine kadar uzanan bu yol, bir tenezzüh mahalli haline getirile- cektir. İstasyon, Şehir klübü, Orduevi, vali konağı ve yeni yapılan muaz- zam hükümet binası bu bulvar üze- rindedir. Şehrin hali hazır haritası eksiltme- ye çıkarılmıştır. Önemle takip edi- len işler meyanmda su, asri mezbâ- ha, kanalizasyon işleri vardır. Çay deresine yapılacak kanalizasyonun ihslesi neticelenmek üzeredir. Bu su- retle, şehrin havasını bozan lâğımlar ortadan kalkacaktır. Belediyece tevsiine karar verilen zahire hâlinden başka, evkaf idaresi de bir süt, yağ, yoğurt ve buna ben- zer mevad için bir hâl yapmak tek- Mifinde bulunmuştur. Şehrin bir çok yerlerinde kaldırımlar esaslı surette tamir ettirilmiş ve bazı caddelere ye- niden parke döşetilmeğe başlanmış- tır. Son zamanda yapılan lâğımların uzunluğu 1000 metreden fazladır. Be- lediyenin en esaslı işlerinden biri olan su getirme işinin de tedkikatı ilerle- mektedir. Hulâsa Balıkesir, az zamanda Tür- kiyenin en ileride yürüyen şehirlerin- den biri olmuştur. Bursada pazar yeri Bursa (Akşam) — Pazartesi ve per- şembe günleri için pazar yeri olarak ayrıldığı halde, sonradan tahta bara- kalarla işgal edilen pazar meydanı, yeni bir şekle sokulmuştur. Belediye, bu iğreti ve tahta barakaları yıktır. mağa karar vermiş ve on beş günlük bir müsaadeden sonra kararını tatbik etmiştir. Yalnız meydanın etrafın- daki dükkânlar kalmıştır. Belediye pazar yerinin orta kısmını köylülere mahsus pazar mahalli ola- rak düzeltecektir. Pazartesi ve perşem- beden maada, memurların kolayca alışveriş edebilmelerini temin maksa» dile, cumartesi günleri de pazar ku- rulması düşünülmektedir. Diyarıbekirde buğday mahsulü Ziraat bankası köylüden buğday almağa başladı Diyarbekir (Akşam) — Ziraat bankası köylüden buğday almağa başlamıştır. Mübayaat normal buğ- dayın beher kilosu dört buçuk, ekstra buğdayların beher kilosu beş kuruş üzerindendir. iüye ilân etmiş ve banka da hemen mübayaata başlamıştır. Fiatlerin düşüklüğü yüzünden köy- lünün eline pekazbirp: geçmek- te idi. Ziraat Vekâletinin çok yerinde olan üzerine buğdaylar iyi bir fiat bulmuş köylünün de yüzü gülmüştür. Ziraat bankası buğdayı alır almaz ambara dökerek (köylünün parasını derhal tesviye etmektedir. Köylü 28- hiresini getirir getirmez ilk defa nü- münesini Zitgat bankasına götürmek- te olup bankaca borsada müzayet süretile alınmadığı takdirde harice satışa çıkarmamaktadır. Bu vaziyet- ten köylümüz çok memnundur. Bü seneki buğdaylar da geçen Se- nelere nisbeten dahâ dolgun ve gü- zel olduğundan ekmek te gayet yu- muşak ve nefis olmaktadır. Balıkesir hükümet konağının inşaatı bitti a Bahkesirin yeni hükümet konağı Bahkesir 19 (Akşam) — Yeni hü- kümet konağının inşaalı bitmiştir. Cumhuriyet bayramında - küşad res- mi yapılacaktır. Havzada imar faaliyeti Kaplıca bu sene çok rağbet gördü Havza ( Akşam ) — Orta Anado- lunun şirin kasabalarından okaplıca- larile meşhur Havza kasabasına bu mevsimde yurdun her tarafından akın akın tren ve otbmobil vesair na- Kil vasıtalarile ziyaretciler gelmekte ve birer ikişer oda icar etmek suretile yerleşmektedirler. Kasaba altı yüz küsur hanelidir. Çalışkan Belediye reisi B. Yusuf ka- sabanın kaldırımlarını parke yaptır- mış, kasab dükkânlarını intizama sokmuştur. Yirmi iki bin lira keşifli elektrik tesisatı için talip çıkmamış ve pazarlıkla yapılması takarrur et- miş olduğundan yakında bunun da yapılmasına başlanacaktır. Havzanın derdlere deva olan kaplı- calarında halkın çamaşır yıkadığı görülmüş, bunun önüne “geçilmesi Belediye reisinden rica edilmiş ve he- men gereken sıkı tertibat alınarak kaplıcalar pislikten kurtulmuştur. Kasabada yeni ev yaptıracak olan- lara banyo tertibatile sığmak olma- dıkça ve bina kâgir yapılmadıkça Be- lediyece ruhsat verilmemektedir. Samsunda bir kız derede boğuldu Çarşamba (Akşam) — Çay mahal- lesinden bakkal Mümtazın 14 yaşın- daki kızı Fevziye ırmakta yıkanmak- ta iken suy'un akıntısına kapılarak bo- gulmuş ve yapılan arama neticesin- de cesedi bulunarak ailesine teslim olunmuştur, - | Aband göl ü memleketin > VER 23 Ağustos 1937 en güzel bir köşesidir Bu sene buraya muntazam bir yol yapıldı, göl kenarında kamp kuruldu Aband gölünden bir görünüş Bolu (Akşam) — Bolunun 35 kilo- metre garbında ve 1300 küsür metre yükseklikte, çam ormanları ortasında Aband gölü vardır. Bu göl memleketi- mizin en güzel köşelerinden biridir. Her köşesinde başka bir güzellik var- dır, Aband gölü, bu kadar uzak olmama- sına rağmen yakın zamanlara kadar buraya gitmek çok güçtü, çünkü - yol yoktu. Geçen sene buraya bir yol yapıl- masına başlandı ve yol bu sene bitti. 18 temmuzda burada bir kamp kurul- du. Kampa Boludan birçok kimseler da- vet edilmişti. Hükümet, erkânı, sporcu- lar davetliler arasında idiler. Boludan davetlileri taşıyacak olan otomobil ve otobüsler sabah saat 5 de seferlerine başladılar. Davetlilerin ta- şınabilmesi 12 ye kadar devam etti. Sporcular bir gün evvel hareket etmiş- lerdi. Orada davetlilerin istirahatleri- ni temin için kırk tane çadır kurul- muş ve birisi Bolu diğeri Mudurnu be- lediyeleri tarafından iki köşk yaptı- rılmış yemekler ve sair ihtiyacat bir iki gün evvelden temin ve ihzar edil- mişti, Düzce, Mudurnu, Göynük ve Akca- kocadan gelenler etraftaki köylerden toplananlarla beraber oradaki kalaba- ık yekönunu 200 kişiden fazla idi. Öğleyin yemekler yendikten sonra valinin bir nutkile spor merasimine başlandı. Gölde yüzme yarışları ördek müsabakaları ve saire, karada voley- bol halat çekme ve bu gibi birçok spor eğlenceleri yapıldı. Akşama kadar mânzaranın ve mevklin letafeti ve ter- tip olunan eğlenceler vaktin nasıl geç- tiğini belli bile etmedi, Akşam yemeği de yenildikten sonra şehire dönmek arzu edenler gene bek- liyen otomobil ve otobüslerle peyder pey taşındı. Kalmak arzu edenler kal- dılar, Çadırlar Kalanların istirahatine tahsis edildi. Yolu ikmâl edilmiş ve böyle ömrün- de hiç rasi gelmediği bir kalabalıkla resmi küşadı yapılmış olan Aband şim- disherkesin dilindedir, Bundan sonra Aband ihmal edilmiş kalmıyacak ve lâ- yık olduğu rağbeti her zaman görecek ve belki de günün birinde yurdun bi- ricik mesiresi olarak tanınacaktır. siz güzelliğinden dolayı buna lâyıktır, Mihalıççığın su ihtiyacı karşılanacak Mihalıççık ( Akşam ) — Mihalıç- çık susuzdur. Ancaka içilecek kadar suyu vardır. Bunun için bahçe ve ye- şillikten mahrumdur. Halbuki arazi- nin vaziyeti burada su olduğu-kana- atini kuvvetlendiriyor. Hattâ bir iki değirmen çevirecek su olduğunu iddia adenler bile var, Geçenlerde Ankâra Ziraat Enstitü- Sünün iki Alman arziyat mütehassısı otomobil ile kazadan geçtiler. Kasaba ve mülhakatının su ihtiyaçlarını bir liste halinde tesbit ettiler. Mütehas- sıslar on beş yirmi gün sonra tekrar gelerek kaza ve mülhakatının suları nı mahallerinde tetkik edecekler ve ihtiyaca kâfi gelecek surette yeni su- lar arıyacaklardır. Yurddan bu sene mezun olanlar Kırıkkale 18 (Akşam) — Bayanlar biçki ve dikiş yurdu bü sene tedrisatını muvaffakiyetle bitirmiş, 11 bayan diploma almıştır. Bu münasebetle ilk mektep salonunda talebelerin işlerini toplıyan bir sergi açıldı. Bir ziyafet verildi ve bunu müteakıp davetliler sergiyi gezdiler, Sergi herkesin takdirini kazanmıştır. Resimde yurddan bu sene mezun olanlarda bir kısmı görülüyor.